Ostatko auton mielummin kunnon moottorilla vai ekomoottorilla?

Aloittaja -karppa-, 14.09.16 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.09.16 - klo:14:43
Tuolla edellä kun joku kirjoitti, että kunnon moottori vai varusteet, niin voisi myös kysyä, moottori vai ulkonäkö. Jos itse valitsisin tavallisen neliovisen pappa-auton 200 hv tai urheilullisen 3- ovisen kauniin auton 100 hv, niin ostaisin jälkimäisen.
Mitä nämä urheilulliset ja kauniit sataheppaiset kolmioviset ovat? Tehojen puolesta voisi luulla, että puhutaan pikkuautoista, mutta niitä tyylittömämpiä autoja saa kyllä hakemalla hakea.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.09.16 - klo:14:43
Tuolla edellä kun joku kirjoitti, että kunnon moottori vai varusteet, niin voisi myös kysyä, moottori vai ulkonäkö. Jos itse valitsisin tavallisen neliovisen pappa-auton 200 hv tai urheilullisen 3- ovisen kauniin auton 100 hv, niin ostaisin jälkimäisen.

Kyllä sporttisessa autossa pitää tehoa olla, muuten se on vain koppero  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.09.16 - klo:16:09
Mitä nämä urheilulliset ja kauniit sataheppaiset kolmioviset ovat?

esim. tässä 102hp, ai että kun silmä lepää:


Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.09.16 - klo:16:09
Mitä nämä urheilulliset ja kauniit sataheppaiset kolmioviset ovat? Tehojen puolesta voisi luulla, että puhutaan pikkuautoista, mutta niitä tyylittömämpiä autoja saa kyllä hakemalla hakea.
Esim. Honda CR-Z. Hevosvoimia taitaa olla hieman enemmän. Ennemmin ottaisin tuon kuin esim. Mercedes Benz E vaikka olisi 300 hv ja sama hinta. Siis jos ajaa pitäisi.

mattinen

Kysymys on sikäli hieman vaikea, että "kunnon moottoria" ei kovin tarkasti määritelty. Omassa A3-kopperossani on 1.4 L moottori, jonka teho on 115 kW. Omassa käytössäni tämä on "kunnon moottori", eli se antaa A3:n kokoiselle autolla ihan mukavat kyydit. Mutta samalla se on mielestäni myös ekomoottori. Kulutus on nimittäin ollut varsin maltillista, joten mielestäni tässä moottorissa yhdistyvät mukavasti "kunto" ja "eko".

BobSmith

Ehkä kysymys olisi pitänyt muotoilla näin:
"Ostatko auton mieluummin egomoottorilla vai ekomoottorilla?"

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 29.09.16 - klo:19:03
Ehkä kysymys olisi pitänyt muotoilla näin:
"Ostatko auton mieluummin egomoottorilla vai ekomoottorilla?"

Ai nytkö se on ego:n buustausta, jos et halua ajaa mopoauton moottorilla ja olla tientukkona?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Miko84

Tänään ajeli uuenkarhia Golffi takapuskurissa yli 50 kilometriä... Viimein koitti piiiiitkä suora alamäkeen niin menihän se ohi.  Oli vissiin sillä ekomoottorilla (joku tsi-merkki takakontissa) ku niin kauan piti kytätä ohituspaikkaa vaikka paikkoja näillä selkosilla kyllä riittää.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.09.16 - klo:19:36
Ai nytkö se on ego:n buustausta, jos et halua ajaa mopoauton moottorilla ja olla tientukkona?

Ns. kunnon moottorin (mitä se sitten itsekullakin tarkoittaa) hankkimisen motiivit ovat varmasti moninaiset. Täysin poissuljettua ei liene sekään, että joku hankkii sellaisen egoboostia varten. Ja siihen on tietysti jokaisella oikeus. Mutta jos "mopoauton moottorilla" tarkoitetaan noita litraisia turbokoneita, niin ei niillä kyllä tarvitse tientukkona olla. Omat kokemukseni viittaavat siihen, että ns. tientukkona oleminen on käytännöllisesti katsoen aina kuljettajan oma valinta, jolla ei juurikaan ole tekemistä "pannun" koon kanssa.

-karppa-

Minulle riitti taas kokemusta 1.0 ecoboostilla varustettu B-max tasan 20km matkalle, kun oli sijaisautona. Mamma ajoi sillä tyytyväisenä pari päivää ja minä skeidalla. Tosin mammakin totesi, että oli vähän nuhainen.

Valitettavasti itsellä pari viimeistä autoa on mennyt tehoissa vain alaspäin...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.09.16 - klo:19:36
Ai nytkö se on ego:n buustausta, jos et halua ajaa mopoauton moottorilla ja olla tientukkona?
Kuten tuossa yllä jo todettiinkin niin yhdessäkään suomessa myytävänä olevassa henkilöautoksi rekisteröitävässä autossa ei ole tehoa (tehoa, ei vääntöä) niin vähää että tientukkona olisi tehon puutteen takia.

Kaikilla autoilla voi ajaa hiljaa ja kaikilla varmasti tarpeeksi kovaa.

Itse ajan päivittäin tuollaisilla litraisilla moottorilla varustetuilla autoilla, samoin enimmillään 16-litraisilla.
Ja paljon siltä väliltä.

Kaikilla pärjää.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.09.16 - klo:20:59
Ns. kunnon moottorin (mitä se sitten itsekullakin tarkoittaa) hankkimisen motiivit ovat varmasti moninaiset. Täysin poissuljettua ei liene sekään, että joku hankkii sellaisen egoboostia varten. Ja siihen on tietysti jokaisella oikeus. Mutta jos "mopoauton moottorilla" tarkoitetaan noita litraisia turbokoneita, niin ei niillä kyllä tarvitse tientukkona olla. Omat kokemukseni viittaavat siihen, että ns. tientukkona oleminen on käytännöllisesti katsoen aina kuljettajan oma valinta, jolla ei juurikaan ole tekemistä "pannun" koon kanssa.

Kyllä sillä litrasella on tien tukkona esim kiihdytyskaistalla jos takaa tullaan tehokkaalla kasi tai kutoskoneella, siinä ei mopokoneen kuljettajan valintaa kysellä kun teho määrää tahdin  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Oktaavi

Erään suuren ralliautoilijan sanoja lainatakseni:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista."
-Juha Kankkunen

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.09.16 - klo:22:59
Kyllä sillä litrasella on tien tukkona esim kiihdytyskaistalla jos takaa tullaan tehokkaalla kasi tai kutoskoneella, siinä ei mopokoneen kuljettajan valintaa kysellä kun teho määrää tahdin  ;D
Vähänkään kun osaa ennakoida ohitustilanteita, niin tuolla litraisellakin on helposti 40-50 km/h ylinopeutta jo varhaisessa vaiheessa ohitusta. Suomessa ei tosiaankaan ajeta moottorin voimavarojen mukaan vaan sakon uhka kahlitsee tehoikkaimmankin moottorin. Itse olen ohitellut eniten autolla, jonka moottorissa oli noin kolmasosa nykyien autoni tehoista. Nykypäivän litraisillakin mennään 200 km/h,

jarkko_h

#75
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.09.16 - klo:07:14
Koska tuo 1.0TSI ketju karkasi hieman aiheesta, niin avataan uusi topic:t. (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32512.0)
.

. Perustelut tähän on, että kun ajaa muualla kuin moottoriteillä ympäri Suomea, niin näkee kaiken maailman sankaria liikenteessä. Riittävä teho takaa sen, että ohitukset ovat turvallisia. Tarkoittaa minulle, että 60-120km/h ohituskiihtyvyys on riittävä. Tämän lisäksi ajaminen on vaivatonta eikä moottoria tarvitse huudattaa=Tekee myös todennäköisesti moottorin elinkaarestakin pidemmän.

Karppa,
Olet selvästi keskimääräistä parempi kuski. Koska olen huonompi, en ymmärrä mitä näillä sankareilla tarkoitetaan. Voitko valaista esimerkein miten iso moottori auttaa näiden sankareiden kanssa. Ketä sankarit ovat?

Ajelin pitkään useasti etelästä pohjoiseen reilun tonnin siivuja ja ei ole vastaan tullut sankaria johon olisi iso moottori auttanut . Kolme kertaa on pitänyt kyllä soittaa tienpäältä hätäkeskukseen rattijuoposta. Viimeisellä oli ollut veressä reilu 3 promillea. Sitten on tietysti ne perseessä ajavat ja keltaisella viivalla ohittavat sankarit. Vaarantavat liikennettä yhtä paljon kuin rattijuopot.Tosin ei noihinkaan sankareihin tehomoottorit auta. Turha provosoitua moisista teinitasolle jääneistä kuskeista..

Teho kyllä tekee ajamisesta miellyttävämpää, mutta pienellä koneella pärjää vallan mainiosti kun ei provosoidu ja käyttää järkeä ja ennakointia ohituksissa.

baleno

Ei oo kunnon konetta eikä ekomoottoria. Mutta jos tuommoinen valinta oisi edessä ostasin astra 200hp tai talisman 200hp ekomoottorin joka on myös nykyliikenteeseen kunnon kone. Nykyinen kulkine vastaa paperilla jotenkuten litraisia turboja ja kyllä tälläkin ohituksissa vauhti nousee helposti yli moottoritienopeuden kun pykältää pienemmälle vaikka painoa on reilusti. Suorituskyky lienee lähellä litraista mondeota. Eikä käytännön kulutuserokaan kauhea voi olla koska fordin litranen kuluttaa reilusti kovalla kuormalla.
Citroen C5 2.0i 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 30.09.16 - klo:02:08
Karppa,
Olet selvästi keskimääräistä parempi kuski. Koska olen huonompi, en ymmärrä mitä näillä sankareilla tarkoitetaan. Voitko valaista esimerkein miten iso moottori auttaa näiden sankareiden kanssa. Ketä sankarit ovat?

Ajelin pitkään useasti etelästä pohjoiseen reilun tonnin siivuja ja ei ole vastaan tullut sankaria johon olisi iso moottori auttanut . Kolme kertaa on pitänyt kyllä soittaa tienpäältä hätäkeskukseen rattijuoposta. Viimeisellä oli ollut veressä reilu 3 promillea. Sitten on tietysti ne perseessä ajavat ja keltaisella viivalla ohittavat sankarit. Vaarantavat liikennettä yhtä paljon kuin rattijuopot.Tosin ei noihinkaan sankareihin tehomoottorit auta. Turha provosoitua moisista teinitasolle jääneistä kuskeista..

Teho kyllä tekee ajamisesta miellyttävämpää, mutta pienellä koneella pärjää vallan mainiosti kun ei provosoidu ja käyttää järkeä ja ennakointia ohituksissa.

Ei en ole selvästi keskimääräistä parempi kuski. Ajan vain ehkä enemmän, kuin keskimääräisesti tavallinen perus suomalainen autoilija. Muuten nuo sankarit kyllä kiteytit hyvin.

Teho tekee ajamisesta miellyttävämpää ja väitän myös, että teho tuo turvaa järkevissä käsissä. Mitä minuun tulee, niin valitettasti auton tehot ovat pudonneet vajaassa puolessa vuosikymmenessä puoleen tai 1/3:n. Itseä tästäkin saa syyttää, kun en autoa lainarahalla osta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/mita-ihmetta-ensin-pienennetaan-moottoreita-nyt-suurennetaan

Mitä ihmettä? â€" Ensin pienennetään moottoreita, nyt suurennetaan!

"Kolmisylinteriset ja turboahdetut pikkuturbot loistavat nykyisissä päästötesteissä, joissa moottorin kuormitus ja rasitus ovat hyvin alhaisia, mutta todellisuudessa tilanne on hyvin toisenlainen. Autonvalmistajat, viranomaiset ja ympäristöjärjestöt ovat kaikki olleet aiheesta tietoisia, mutta asialle ei ole tehty mitään."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Kannattaa huomata, että tuossa keskustellaan dieseleistä, vaikka sitä ei kovin selvästi esiin tuodakaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.10.16 - klo:19:52
Kannattaa huomata, että tuossa keskustellaan dieseleistä, vaikka sitä ei kovin selvästi esiin tuodakaan.

Onko noita kolmisylinterisiä pikku dieselturbomoottoreita paljonkin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Aika harvinaisiahan nuo ovat. Uutisessa puhutaan VW:n 1,4 litraisesta, GM:n 1,2 litraisesta ja Rellun 1,6 litraisesta. Näistä vain kaksi ensimmäistä kolmisylinterisiä. Noiden dieseleiden lisäksi Rellun 0,9 litrainen bensakoneen mainitaan vaativan paljon rikastusta korkeilla kuormilla, mutta tuo ongelma on vain seurausta kehittymättömästä toteutuksesta ja markkinoilla on jo tuon ongelman ratkaisseita toteutuksia. Dieseleiden NOx-päästöt ovat aivan eri luokan ongelma.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.10.16 - klo:19:52
Kannattaa huomata, että tuossa keskustellaan dieseleistä, vaikka sitä ei kovin selvästi esiin tuodakaan.

Artikkelissa referoidusta englanninkielisestä artikkelista lainaus:

LainaaRenault, General Motors and VW are preparing to enlarge or scrap some of their best-selling small car engines over the next three years, the people said. Other manufacturers are expected to follow, with both diesels and gasolines affected.

VW:n 1.4-litrainen diesel tuskin kuuluu tuohon "best-selling engines" -kategoriaan. Sen sijaan bensapuolella VAG on jo kertonutkin, että 1.4 TSI kasvaa pian huimat 0.1 litraa eli sen korvaa 1.5-litrainen "isolohko". :D Mitä tapahtuu tuota pienemmille, siitä en ole nähnyt vielä tarinoita.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Kaksin kertaisen F1 voittaja Mika Häkkisen mielestä alle 200 heppaa on liian vähän  ;D.

"Mitä yhteistä on hevosvoimilla ja turvallisuudella? Kurkkaa videolta!"
https://www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi/videos/798870730236517/?hc_ref=ARSnYv-BUBYKpZ56iKbACP4vZh0YCfA-AObVh2RTRPjyhY2x3dhlc96wy5A7vLLg3SA&fref=nf
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.09.16 - klo:07:14
Jos sinun pitää valita ostatko auton kunnon moottorilla (Lue: tehokkaalla/vääntävällä) ja heikommilla varusteilla vai pienellä ekomoottorilla ja paremmilla varusteilla.

Mielummin pienellä ekomoottorilla ja paremmilla varusteilla.

- Usein vaihtoehdot ovat vielä uusi ekokomoottorilla ja käytetty tehokkaammalla. Uudet autot ovat turvallisempia kuin vanhat. Uudessa autossa kävelet kolarista ulos vahingoittumatta, kun vanhassa voit saada elinikäisen vamman. Siinä ei tehot lämmitä. Esim. poliisi voi jahdata pakenevaa rattijuoppoa, joka törmää autoosi. Istun silloin mielummin uudessa autossa, jossa on uusimmat turvavarusteet.

- Ekomoottori kuluttaa vähemmän. Öljy on uusiutumaton luonnonvara ja sellaisen tuhlaaminen on tyhmää.

- Pieni kulutus ja tehot eivät ole toisiaan poissulkevia. Useasti TM:n testissä porukan tehokkain on kuluttanut vähiten. Pieni kulutus on merkki hyvästä insinöörityöstä. Kuka tahansa keskivertoinsinööri osaa suunnitella tehokkaan moottorin, mutta harvat vähäruokaista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 29.07.18 - klo:12:15
Mielummin pienellä ekomoottorilla ja paremmilla varusteilla.

- Usein vaihtoehdot ovat vielä uusi ekokomoottorilla ja käytetty tehokkaammalla. Uudet autot ovat turvallisempia kuin vanhat. Uudessa autossa kävelet kolarista ulos vahingoittumatta, kun vanhassa voit saada elinikäisen vamman. Siinä ei tehot lämmitä. Esim. poliisi voi jahdata pakenevaa rattijuoppoa, joka törmää autoosi. Istun silloin mielummin uudessa autossa, jossa on uusimmat turvavarusteet.

- Ekomoottori kuluttaa vähemmän. Öljy on uusiutumaton luonnonvara ja sellaisen tuhlaaminen on tyhmää.

- Pieni kulutus ja tehot eivät ole toisiaan poissulkevia. Useasti TM:n testissä porukan tehokkain on kuluttanut vähiten. Pieni kulutus on merkki hyvästä insinöörityöstä. Kuka tahansa keskivertoinsinööri osaa suunnitella tehokkaan moottorin, mutta harvat vähäruokaista.

Montako kertaa olet ollut kolarissa ja kuinka suuri ero on pari vuotta vanhan ja uuden auton turvassa kolaritilanteessa? PArhaassa tapauksessa auto on juuri sama. Monesti myös käytetyssä saat paremmat varusteet valikoitua, kun niiden hinta uutena on tuhansia euroja ja käytettyissä satasia.

Jos öljy palaa moottorin kautta, niin onko se ekoteko  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.07.18 - klo:12:21
Montako kertaa olet ollut kolarissa ja kuinka suuri ero on pari vuotta vanhan ja uuden auton turvassa kolaritilanteessa?
Eks tällä ajatusmallilla voisi sitten ajaa kesärenkailla talvella? ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 29.07.18 - klo:12:32
Eks tällä ajatusmallilla voisi sitten ajaa kesärenkailla talvella? ;)

Jos se on sinun ajatusmaailma, niin mikäs siinä...

Meidän perhe liikkuu autolla, joka on NCAP:n kolaritesteissä saanut viisi tähteä ja alla on kesällä testimenestyjä kesärenkaat, syksyllä ja keväällä testivoittaja kitkat ja talvella testivoittaja nastarenkaat. Oliko muuta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.07.18 - klo:12:36
Jos se on sinun ajatusmaailma, niin mikäs siinä...

Meidän perhe liikkuu autolla, joka on NCAP:n kolaritesteissä saanut viisi tähteä ja alla on kesällä testimenestyjä kesärenkaat, syksyllä ja keväällä testivoittaja kitkat ja talvella testivoittaja nastarenkaat. Oliko muuta?
Ihan vapaasti. Hauska vaan lukea, kun jaksat vaahdota asioista, mutta sitten ne kuitenkin riitelee jo ihan keskenään.
Jatkakaa 8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.07.18 - klo:12:21
Montako kertaa olet ollut kolarissa ja kuinka suuri ero on pari vuotta vanhan ja uuden auton turvassa kolaritilanteessa? PArhaassa tapauksessa auto on juuri sama. Monesti myös käytetyssä saat paremmat varusteet valikoitua, kun niiden hinta uutena on tuhansia euroja ja käytettyissä satasia.

En kertaakaan, mutta kerta se on ensimmäinekin. Minua ainakin harmittaisi istua loppuelämä pyörätuolissa, jos sen olisi välttänyt sijoittamalla tehot turvallisuuteen.

Tehot eivät tuo minulle mitään kiksejä. Kunhan niitä on tarpeaksi muun liikenteen vauhdissa pysymiseen. 85 kW/1200 kg riittää vallan mainiosti. Ekomoottorilla on mukava ajella, kun huomaa ajaneensa vakioreittinsä hieman pienemmällä kulutuksella. Tulee palkitseva olo.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy