Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?

Aloittaja Joke_R, 23.08.16 - klo:08:48

« edellinen - seuraava »

Joke_R

Autokuume on poltellut jo pidemmän aikaa ja keväällä tuli ajeltua yhden päivän ajan litraisella Ecoboost-focuksella. Sen tilat eivät riittäneet ja rengasmelukin oli kovaa, mutta litrainen moottori oli positiivinen yllätys. Enpä olisi uskonut, että noin pieni pannu voi kuljettaa Octaviaa satakunta kiloa painavampaa autoa niin vaivattoman tuntuisesti ja pienellä bensalla. Siitähän se ajatus sitten lähti. Toissa viikolla meni tilaukseen farkku Octavian uudella litraisella koneella, Style-varustein ja DSG:llä, väriksi valikoitui Moon White. Muitakin varusteita tuli ruksattua muutamia - mm. adaptiivinen vakkari, parkkiavustin (ollut edellisessä ja ollaan tykätty), sporttiratti vaihtoläpysköillä ja keinonahkaiset penkintaustat. Sporttialustaa pohdin edelleen, mutta paikallinen myyjä väitti sen lisäävän rengasmelua? Missään lähistöllä ei ollut pikkukoneisia esittelyautoja tarjolla, joten tilaus piti tehdä ajamatta. Olen ajellut aiemmin lyhyen lenkin litraisella Golf Sportsvanilla, DSG:llä sekin. Se on Octaviaa painavampi, mutta pikkukone kuljetti sitäkin mukavalla sykkeellä. Ainoa mikä Golfissa häiritsi oli start-stop:n toiminta - koneen käynnistyminen tuntui sisälle asti kolahduksena ja heilahduksena. Meidän ajoista suurin osa tulee kaupungista tai motarilta, eikä perässä keiku jäähallin kokoista kärryä, näiden puolesta litrainen riittää varmasti. Ja pitäisi sen riittää maantiellekin, kun 60-120 km/h väli näyttäisi menevän koeajovideoiden mukaan 10s tuntumaan - aika moni hyvänä matka-autona pidetty nyky-diesel ottaa tällä välillä pidemman ajan, eli eivät siis ole yhtään nopeampia ohituksissa :)

Ensimmäiset tällä moottorilla varustetut Octaviat ovat ymmärtääkseni päätyneet kilpiin tämän kuun aikana, joten käytännön kokemukset pikkumoottorilla kiinnostavat kovasti. Millainen se on ajossa? Mihin kulutus on asettunut? Osaako DSG-pitää kierrokset riittävän hyvin vetoalueella, vai joutuuko ahdinta odottelemaan? Miten start-stop toimii, käynnistyykö moottori nätisti? Onko kone normiajossa hiljainen, niinkuin koeajoissa kehutaan?
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

pomo

No jos se lisää melua, niin on se kyllä sitten vähäistä. 225/40/18 Dunlop ja sport alusta. Minusta ei ole meluisa vaikkapa Passatin 225/45/17 Michelin verrattuna. Huomattavan paljon parempi ajettavuus ja tasapainoisempi ulkonäkö. Erittäin paljon vastinetta rahalle, suosittelen.

b1mpo

Olisi mielenkiintoista tietää tuosta moottorin luonteesta, äänimaailmasta ja kulutuksesta enemmänkin. Vielä kuukausi täytyy odotella.
Vaimon kolmipyttyinen 90hv/170Nm corsa on niin mukava 6 vaihteisena voimalinjaltaan, että pistää aina hymyilyttämään sillä ajaessa. Moottori on niin hiljainenkin vielä vailla värinöitä, ettei äänet kuulu kabiiniin ollenkaan ja nopeus karkaa sitä kautta herkästi ylinopeudeksi. Auto siis hiljainen ja puhdikas pikkuautoksi, toista maata autona kuin fabia oli koeajossa. Kulutuskin pysyy corsalla kesäkelillä omassa ajossa alle viiden todellista ja octavialta odotan samaa. Vaimo toki ei osaa ajaa sellaisilla lukemilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Joke_R

Ajelin tänään Autokeskus Airportiin ja sieltä löytyi koeajoon litrainen Style farkku DSG:llä. Moottori oli kokonaisuutena positiivinen ylläri. Käynnistyy nätisti ja huomaamatta. Liikkeellelähdöissä on lyhyt rauhallinen hetki, mutta ahtimen herättyä voimaa on kivasti. Kone on tosi hiljainen - tyhjäkäynnillä ja alle 4000 rpm ei kuulu käytännössä mitään, sen jälkeen epätahtista murinaa, joka ei ainakaan minua häiritse millään tavalla. Pellin alla kone heiluu tyhjäkäynnillä kuin horkassa, mutta sisälle se ei välity ollenkaan. Automaatti pitää kierrokset hyvin vetoalueella, paitsi loivissa ylämäissä, joissa n.1700 rpm vedätyksissä kone jyrisee vähän. Luurin sekkarin mukaan 1700km ajettu esittelyauto pinkoi 0-100 välin 9,9s, 60-120 9,6s ja 90-120 5,7s. Info-näytön mukaan 45km reippaan lenkin kulutus oli 6,2, ajotyylistä oli taloudellisuus kaukana. Ei toi mikään raketti ole, mutta ero 1.4:seen oli pienempi kuin oletin. DSG piilottaa kivasti pienempää vääntöä, kun on aina oikea pykälä pesässä. Kannattaa käydä koittamassa, siinä se parhaiten selviää. Muuallakin kuin siellä varalaskupaikalla  :D
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

repomies

Päivän Aamulehdessä lytättiin DSG:n toiminta sekä moitittiin kulutuksen olevan jotain ihan muuta kuin mitä luvattiin. Kuulemma pienempää vaihdetta tulee haettua erikseen vaihteistoa käskemällä useammin kuin aiemmin. Muuten ei sitten ollut löytynyt pahemmin mutisemista autosta tai moottorista.

Tiedä häntä sitten, luulisi että se sport-moodi laatikossa tekisi sen, että sisässä on normaaliin nähden lähes pykälää pienempi vaihde, paitsi jos ajaa motarivauhtia. Ehkäpä lehden koeajaja olisi kaivannut jotain fiksumpaa logiikkaa laatikkoon jossa valitaan pienempi vaihde vähän herkemmin, muttei ihan jatkuvasti.

vwmies

Joskus viiden vuoden kuluttua vielä useammassa autossa on pieni litran luokkaa oleva pata ja kirjoituksissa ihmetellään, mikä idea on aikaisemmin ollut laittaa keulalle suurempi moottori. Kovillehan litran mittainen pata joutuu, ehkä kestävyyskin paranee tuntuvasti siihen mennessä.
OT: Renault on ilmoittanut laittavansa ainakin pikkuautojen dieselprojektit jäihin, joten Clion kokoluokkaan voi tulla vielä tätäkin pienempiä patoja...
Yritetään pärjätä.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.09.16 - klo:09:20
Joskus viiden vuoden kuluttua vielä useammassa autossa on pieni litran luokkaa oleva pata ja kirjoituksissa ihmetellään, mikä idea on aikaisemmin ollut laittaa keulalle suurempi moottori. Kovillehan litran mittainen pata joutuu, ehkä kestävyyskin paranee tuntuvasti siihen mennessä.

Viiden vuoden päästä jos on polttomoottori, niin kaverina on myös säkökone. Ei tarvitse ihmetellä vetääkö vai jyristääkö vain, kun sähkökone vetää aina, kierroksista riippumatta. Muutama kk hybridillä on menty ja hyödyt näkyy selvästi.

pomo

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.09.16 - klo:08:16
Päivän Aamulehdessä lytättiin DSG:n toiminta sekä moitittiin kulutuksen olevan jotain ihan muuta kuin mitä luvattiin. Kuulemma pienempää vaihdetta tulee haettua erikseen vaihteistoa käskemällä useammin kuin aiemmin. Muuten ei sitten ollut löytynyt pahemmin mutisemista autosta tai moottorista.

Tiedä häntä sitten, luulisi että se sport-moodi laatikossa tekisi sen, että sisässä on normaaliin nähden lähes pykälää pienempi vaihde, paitsi jos ajaa motarivauhtia. Ehkäpä lehden koeajaja olisi kaivannut jotain fiksumpaa logiikkaa laatikkoon jossa valitaan pienempi vaihde vähän herkemmin, muttei ihan jatkuvasti.

Kaleva oli myös sitä mieltä, että kuluttaa 1,5 kertaa enemmän kuin mitä valmistaja lupaa. Testissä kyllä kerrottiin, että autoon lastattiin yli 200 kg kuormaa ja kaksi aikuista matkustajaa ;D

Saattaahan tuo 400kg vaikuttaa kulutukseen....

repomies

^ Kerrottiinko Kalevassa kyytiläisten olleen jotain satakiloisia norsuja?

Aamulehdessä todettiin vain keskikulutuksen nousseen pari desiä, kun kyytiin laitettiin 200kg tavaraa. Mitenkään pienenä tuollaista reippaasti päälle kuuden litran kulutusta ei voi pitää, ellei pyörittely ole ollut kaupunkipainotteista.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.09.16 - klo:15:02
^ Kerrottiinko Kalevassa kyytiläisten olleen jotain satakiloisia norsuja?

Aamulehdessä todettiin vain keskikulutuksen nousseen pari desiä, kun kyytiin laitettiin 200kg tavaraa. Mitenkään pienenä tuollaista reippaasti päälle kuuden litran kulutusta ei voi pitää, ellei pyörittely ole ollut kaupunkipainotteista.

+ 1

Auton koko ja kulkuhalut (?) huomioon ottaen kulutus on kuitenkin pienemmästä päästä. Ei jää jalkoihin.  ;)
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 10.09.16 - klo:09:28
Viiden vuoden päästä jos on polttomoottori, niin kaverina on myös säkökone. Ei tarvitse ihmetellä vetääkö vai jyristääkö vain, kun sähkökone vetää aina, kierroksista riippumatta. Muutama kk hybridillä on menty ja hyödyt näkyy selvästi.

No problem, jos vain hinta (kiitos Suomen ajoneuvoverotus) ja ajomatka söhköllä saadaan kohdalleen.  ::)
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Veikkaan kulutuksen asettuvan itselläni(kun auton saan) 5:n nurkille. Noissa lehtien koeajoissa on aina omaan ajoon verrattuna huomattavasti reippaammat kulutukset autossa kuin autossa. En tiedä edes miten mahtavat saada niin suuren kulutuksen. 😄
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pomo

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.09.16 - klo:15:02
^ Kerrottiinko Kalevassa kyytiläisten olleen jotain satakiloisia norsuja?

Aamulehdessä todettiin vain keskikulutuksen nousseen pari desiä, kun kyytiin laitettiin 200kg tavaraa. Mitenkään pienenä tuollaista reippaasti päälle kuuden litran kulutusta ei voi pitää, ellei pyörittely ole ollut kaupunkipainotteista.

Minun pyöristys, eiköhän se keskimääräinen mies paina noin 80 kg x 2 =160 kg ja siihen päälle se reilu 200 kg kuorma kontissa. korjataan tarkoilla, että 360-400 kg lienee tarkka kuorma.

Sillä kuluttaa minusta vähän, mutta jutusta sai sen käsityksen, että kirjoittaja takertui ilmoitettua suurempaa kulutukseen. Eihän tuollainen massa voi olla vaikuttamatta kulutukseen varsinkaan noin pienessä koneessa!

BobSmith

Eihän koskaan käytännön elämässä kukaan pääse siihen tehtaalla speksattuun teoreettiseen normikulutukseen. Ei ainakaan normaalilla ajotavalla.

jukkak

Kaveri sai tällä viikolla auton tällä moottorilla ja kävin ajamassa sillä lenkin. Mittarissa ei ollut kuin joitain kymmeniä kilometrejä, joten voimareservia ei kokeiltu muuten kuin normaalissa rauhallisess ajossa. Moottori oli positiivinen yllätys, eikä kuskin penkillä arvaisi kyseessä olevan kolmisylinterisen. Vääntöä on vähemmän kuin 1.4TSI, mutta ihan ripeästi tuolla pääsee. Suosittelen.

Kulutuksen osalta uusi meni samalla lenkillä (nummela -> porvoo) 5.2L/100km kun aiempi 1.2TSI Fabia vei 5.9L/100km. Nämä lukemat on ajotietokoneelta.

Joke_R

#15
Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.09.16 - klo:09:38
Kaleva oli myös sitä mieltä, että kuluttaa 1,5 kertaa enemmän kuin mitä valmistaja lupaa. Testissä kyllä kerrottiin, että autoon lastattiin yli 200 kg kuormaa ja kaksi aikuista matkustajaa ;D

Saattaahan tuo 400kg vaikuttaa kulutukseen....

Sama juttu (2hlö + 200kg, auto täynnä kamaa Tallinnasta Helsinkiin) oli tänään myös Turun Sanomissa. Missään ei vaan lue millainen matka autolla ajettiin ja onko kulutus ajotietokoneen ilmoittama vai tankkauksesta laskettu. Jutun mukaan kulutus vaihteli 6.3...6.8 välillä, josta kuorman vaikutuksen kerrottiin olevan pari desiä. Plussiksi autolle mainittiin suorituskyky, tavaratilan ja matkustamon varustelu, ajovalot ja vastine rahalle. Miinuksia oli DSG:n toimintalogiikka (jurnutus liian suurilla vaihteilla) ja norminmukainen vs. todellinen kulutus.

Testattu auto näytti olevan rekkarin mukaan sama kuin TM:n ja Autobildin koeajoissa. Autobildissä kirjoittelivat, että tasaisessa satasen nopeudessa kulutus huiteli vitosen kulmilla. Tämä kuullostaa samansuuntaiselle mitä jukkak kirjoitteli. Normikulutukset tuntuvat olevan ihan utopiaa nykyään. Viimeisillä neljällä-viidellä omalla autolla olen päässyt pelkkää maantietä ajelemalla lähelle yhdistetyn lukemaa. Pieni "virallinen" kulutus laskee onneksi vuosiveroa, vaikkei paikkaansa pidäkään.

TM:ssä oli vähän aikaa sitten pikkukoneisten vertailu ja siinä vähän Ocua kevyempi 1.0 TSI Golf vei maantielenkillä 4,7 ja kaupungissa 6,6 litraa sataselle. Olisi mielenkiintoista ajaa sama lenkki 1.4 ja 1.0 TSI malleilla - veikkaisin, että kaupungissa pienempi voittaa ja maantiellä ovat lähellä toisiaan.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

Seva

Tuo sama juttu on näköjään julkaistu viime päivinä melkein kaikissa Suomen sanomalehdissä. Kulutuksen osalta juttu, otsikointi ja johtopäätökset olivat ns. journalistitasoa joten ei siitä sen enempää.

Itselläni on 80 000 km verran kokemusta 1.4 TSI:stä, 1.0 TSI:stä ei yhtään. 1.4 on osoittautunut kaikenlaisessa ajossa niin vähäruokaiseksi, että en usko 1.0:n olevan merkittävästi parempi. Pihistelemällä 1.0:lla varmasti pääsee todella pieniin lukemiin, mutta kun mukaan otetaan vaihtelevat olosuhteet, vaihteleva kuormitus ja vaihtelevat nopeudet, veikkaan, että ero jää sen jälkeen suhteellisen pieneksi.

Tällä forumilla 1.4:n omistajat ovat raportoineet 5,5-6,0 kulutuksia pitkällä aikavälillä. Mielenkiinnolla jään odottamaan millaisia lukemiin 1.0 pystyy!

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: Seva - 12.09.16 - klo:11:35
Pihistelemällä 1.0:lla varmasti pääsee todella pieniin lukemiin, mutta kun mukaan otetaan vaihtelevat olosuhteet, vaihteleva kuormitus ja vaihtelevat nopeudet, veikkaan, että ero jää sen jälkeen suhteellisen pieneksi.

Tällä forumilla 1.4:n omistajat ovat raportoineet 5,5-6,0 kulutuksia pitkällä aikavälillä. Mielenkiinnolla jään odottamaan millaisia lukemiin 1.0 pystyy!

Samaa odottelen mielenkiinnolla minäkin. Virallisen kulutuksen ero on noiden välillä vain puoli litraa, joten tuskin tämä litrainen ihmeitä tekee 1.4:seen verrattuna. Kävin koittamassa litraista DSG:tä vielä uudelleen, kun paikallinen jälleenmyyjäkin sai sellaisen riveihinsä. Mittarissa oli lähtiessä 320km, eli sisäänajossa vielä. Toinen kerta ei tuonut ylläreitä - yhtä vääntävältä, mukavalta ja sivistyneeltä kone vaikutti edelleen. Ja pienten kierrosten jyrinä oli läsnä tässä toisessakin yksilössä, kun DSG halusi vedätellä 60-80 nopeuksissa ja tasakaasulla suurilla vaihteilla. Kaasua vähänkin painamalla vaihtoi kyllä nätisti pienempää, joten mitenkään suurena ongelmana en tätä pitänyt. Tällä kertaa kurvalin pääosin keskustan tuntumassa ja ajoin pienen pätkän satasen tietä -> kulutus ajotietokoneen mukaan 6,9. Vähemmällä pääsee takuuvarmasti, kun turhat kiihdytykset ja koneen äänen fiilistelyt jäävät pois. Minusta ääni on nätti, muistuttaa isoilla kierroksilla (etäisesti) V6:sta, pienillä kierroksilla on hiljainen. Eikä kuullosta millään kierrosluvulla rasittuneelta. Konepellin äänieriste muuten näyttäisi olevan pikkukoneessa vakiovarusteena, ainakin molemmissa esittelyautoissa näytti olevan paikallaan. Nyt pitäisi vaan jaksaa odotella vuodenvaihteeseen saakka, että saa auton alle ja pääsee kunnolla testailemaan.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

repomies

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.09.16 - klo:15:06
+ 1

Auton koko ja kulkuhalut (?) huomioon ottaen kulutus on kuitenkin pienemmästä päästä. Ei jää jalkoihin.  ;)

Totta. Ei Octavia ole ihan pikkuauto kuitenkaan, ja kymmen sekuntia sataseen on ihan sellainen kelpo lukema jolla pysyy liikenteen mukana mainiosti. Ei sillä ehkä mielellään lähde maantiellä yhdistelmää ohittamaan, mutta toisaalta, tässä kyttäysyhteiskunnassa jokainen ohitus on riski lisäverotuksesta. One-point-slow + ACC lienee ihan toimiva kompromissi.

Popo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.09.16 - klo:13:55
Huonommallakin tehopaino-suhteella onnistuu yhdistelmän ohitus aivan turvallisesti. Ihmettelen tällaisia kommentteja.  Kuulostaa tiellä riskinottajan kommenteilta tällaiset kommentit.

Tietysti tehoreservi ja nopea reagointimahdollisuus lyhyen "ohitusikkunan" avautuessa on aina etu. Mutta käytännössä sitä tehoreserviä käytetään usein niin, että kaasua painetaan myös silloin kun näkyvyyttä ei ole ja vastaantulijat & ohitettavat huolehtivat tilan antamisesta. Oma havainto Suomen valtateiltä.

Kyllä  II Ocu 1.2 TSI:lläkin on pärjännyt myös koko perheen lomakuorman kanssa, mutta nyt harkitsisin kyllä 1.4-litraista. Ruuhkaiset valtatiet ovat hiukan haasteellisia, jos koko ajan joku tulee vastaan ja toiset ajaa alle rajoitusten & jonoa kertyy...

Tietysti tuo 1.0 voisi olla se järkevin vaihtoehto päivittää auto uuteen ja jopa tehokkaampaan.

Koeajossa yhden - kahden hengen kuormalla pikkuturbo ehkä antaa helposti liian positiivisen kuvan todellisesta suorituskyvystä. Toisaalta oma päivittäinen ajo tapahtuu kaupungissa ja kehäteillä. Ja motareilla suurin osa pidemmistä siirtymistä. Jotta riittää kyllä.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Popo - 12.09.16 - klo:14:46

Koeajossa yhden - kahden hengen kuormalla pikkuturbo ehkä antaa helposti liian positiivisen kuvan todellisesta suorituskyvystä. Toisaalta oma päivittäinen ajo tapahtuu kaupungissa ja kehäteillä. Ja motareilla suurin osa pidemmistä siirtymistä. Jotta riittää kyllä.

Yksi on myös toimivuus DSG:n kanssa. En tiedä tästä uudesta 1.0:sta ja sen toiminnasta DSG:n kanssa, mutta itse olen päätynyt ostamaan lisää tehoa (tai oikeammin varmaan vääntöä) 1.2:n ja vanhemman pienitehoisemman 1.4:n sijaan, koska niiden kanssa ajaminen DSG:llä taajamassa ja kehäteillä tuntui varsin nykivältä. Jatkuvaa odotus - nykäys - vauhdin lisäys. 150+ hv:lla toimii enimmäkseen miellyttävämmän taisesesti, tai ainakaan mainittu ominaisuus ei ole niin voimakkaan häiritsevä.

repomies

^DSG on perinteisesti ollut vagien akilleen kantapää. Kunnon momentinmuunnin on mukavuudessa ihan omaa luokkaansa näihin verrattuna, mutta pitää niissäkin olla riittävästi vaihteita. Ero tulee siinä että dsg:n vaihdearpajaiset tuntee, mehulingossa vaihdot korkeintaan kuulee.

Jeesustelun siitä miten fantastisen helppoa rontti sataheppaisella autolla ohittelu on, jätän nyt kyllä omaan arvoonsa ja totean vaan että toiset ne osaa. Omat intressit näitä tipparelluja kohtaan kumpuavat nykyisestä kyttäysyhteiskunnasta jossa normaalista nilkanojennuksesta ohitustilanteessa rapsaistaan vähintäänkin rikesakkoa. ACC auttaa kummasti löytämään ZENin kun vaajakosken jälkeen tulee perä edellä vastaan pari rekkaa jotka vetävät > 10 henkilöauton possujunaa perässään samalla kun vastaan tulee vähän väliä autoa. Sen tietää ettei siitä sumpusta ohi mennä ennen Kuopion motaria, vaikka on sen 170 hevosta. Oikeastaan olisi henkisesti helpompaa ajella sellaisella 115 hepoisella jonka kanssa asiasta ei olisi minkäänlaista epäselvyyttä ysitien syheröillä.

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: repomies - 12.09.16 - klo:18:06Jeesustelun siitä miten fantastisen helppoa rontti sataheppaisella autolla ohittelu on, jätän nyt kyllä omaan arvoonsa ja totean vaan että toiset ne osaa.

Tekniikan Maailman numerossa 12/2016 oli isojen automaattivaihteisten perhesedanien koeajo, mukana mm. Ford Mondeo ja Skoda Superb. Autojen tehot vaihtelivat 141-160hv ja väännöt 340-380Nm haarukassa ja omapainot 1555kg (Superb) - 1715kg (Mondeo). Nämä kaupparatsujen peruskiesit pinkoivat 60-120 välin 242-281 metrissä, joka tekee ajassa noin 9,5-10,5s. Litraiselle Octavialle kellotin kännykän sekkarilla saman välin 9,7s. Tuo oli hätäiseen napattu mittarinopeudesta, realistinen lienee jossain 10-11 sekuntin välissä. Näyttää siltä, että Octavian keveys (1270kg) jeesaa tässäkin aika hyvin. Toki vääntävämmät isot dieselit ovat varmasti vähemmän herkkiä kuormalle. Eikä litrainen pysy ohituksissa lähellekään 1.4 TSI:n perässä, joka on muuten peruskiesiksi harvinaisen ripeä 60-120 välillä - 8 sekkaa ja 205metriä.

Itse ruksasin varustelistalta ACC:n, jospa sen kanssa jäisi muutama turha ohitus tekemättä.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

b1mpo

Oma sokota meni vaiheloota-/tasauspyörästöremonttiin.  Maahantuojan toimesta vuokra-autoksi 6-v manuaali 1.2tsi ambition sedan. Menee kyllä todella vähällä nämä bensatkin. Odotan tulevalta 1.0tsi vielä parempia lukemia kuin tässä. Keskinopeudella 7X pihasta pihaan ja 4,3l/100km näytti tieturi. Mittarinopeutta +100 ajoin yli puolet matkasta. Lämpenee nopeammin kuin diesel ja kulutus alkaa tippua myös nopeammin. Omat ajotavat ei vertailukelpoisia toisten ajamiin tietystikkään. Hankala sanoa paljonko tieturi valehtelee, omassa tdi:ssä desin pari tankkauksista mittaamalla. Öljyä vissiin kuluttaa tämä kun tikku puoöivälissä, miten lie sisäänajettu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.09.16 - klo:10:16
Ihmettelen sitä, että millä tyylillä jengi oikein ohittelee, jos tuolla 1.0 TSI Oculla ei päästä ohi.

Niin ... litrainen menee DSG:nä 60-120 välin tismalleen samaan aikaan kuin uusi 1.4 TSI manuaali nelosvaihteella. Ei taida kovin moni manuaalikuski vaihtaa ohituksiin kolmosta? Viimeksi tuli itse tehtyä niin 1.2 16V Clio:n kanssa, kun se oli ainoa turvallinen tapa päästä rekasta ohi huiman 105Nm turvin :D

Mutta, ettei tämä ketju menisi pelkäksi ohituskeskusteluksi, niin onko kukaan käynyt koeajolla tai päässyt muuten ajamaan litraisella? Miltä tuntui? Mikä miellytti ja mitä jäi hampaankoloon? Miten liikkui ja minkä verran kulutti? Näitä alkaa olla jo ajossa pitkin Suomea, ekat luovutettiin automyyjän mukaan heinäkuussa.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

b1mpo

Niin, täällä taitaa painaa mielikuva 1.0 tilavuudesta enemmän kuin sen oikea potentiaali. Ihmettelen sitä, koska se on kaikin puolin parempi kuin 1.2tsi, ainakin paperilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

seatts

Lainaus käyttäjältä: Joke_R - 13.09.16 - klo:10:39
Niin ... litrainen menee DSG:nä 60-120 välin tismalleen samaan aikaan kuin uusi 1.4 TSI manuaali nelosvaihteella. Ei taida kovin moni manuaalikuski vaihtaa ohituksiin kolmosta? Viimeksi tuli itse tehtyä niin 1.2 16V Clio:n kanssa, kun se oli ainoa turvallinen tapa päästä rekasta ohi huiman 105Nm turvin :D

Mutta, ettei tämä ketju menisi pelkäksi ohituskeskusteluksi, niin onko kukaan käynyt koeajolla tai päässyt muuten ajamaan litraisella? Miltä tuntui? Mikä miellytti ja mitä jäi hampaankoloon? Miten liikkui ja minkä verran kulutti? Näitä alkaa olla jo ajossa pitkin Suomea, ekat luovutettiin automyyjän mukaan heinäkuussa.

Kyllä tuolla 1.0 tsi ihan varmasti pääsee ohi, kun pääsee tuolla 1.2 tsi:lläkin, tietenkin esim. rs oculla pääsee varmasti pienemmissä väleissäkin kuin tuolla, mutta hyvin silläkin pääsee.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.09.16 - klo:13:30
Don't worry, alati tiukentuvat ympäristömääräykset ja direktiivit pitävät huolen siitä, että kenenkään autossa ei muutaman vuoden päästä ole yli yhden litran  mottia.  ;D >:( :P

Ei sillä polttomoottorilla mitään teekään, kun siitä sähkömoottorista (tai muusta) saadaan riittävästi tehoja irti.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 13.09.16 - klo:15:30
Väittäisin että yksi merkittävimmistä tekijöistä autossa viihtymiseen liittyy juurikin tehokkaaseen moottoriin.
Väittäisin toisin ja myyntitilastot sen osoittaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.09.16 - klo:15:46
Väittäisin toisin ja myyntitilastot sen osoittaa.

Kuka viihtyy missäkin.

Jossakin sanottiin että auton tärkein lisävaruste on moottori.

Kyllähän autolla ilman ilmastointia voi ajaa, mutta enpä ostaisi rahalla autoa jossa ei ole automaatti-ilmastointia.

Aika vähällä pärjää, jopa 1,0 moottorilla ja voi kaikille jopa selittää että se on hyvä eikä kummempaa tarvitse, ihan kuin on sen manuaali-ilmastoinninkin kanssa tai jopa kokonaan ilman mutta eipä sitä(kään) kukaan usko...

Rahalla voi paljon sietokykyä korottaa, jokainen selittää itselle asiat miten haluaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy