Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - mattinen

#1
A3 8V (12–) / UUSI AUDI A3 8X
03.03.20 - klo:18:36
Carwow:n Mat Watson esittelee Audi A3:n uusimman version:

https://www.youtube.com/watch?v=afjY8qGEtTo&t=96s
#2
Liikennettä ja autoilua tutkitaan monin tavoin. Harvinaisia eivät ole esimerkiksi ole automerkkien ja ajotapojen korrelaatiota koskevat tutkimukset. Nyt, tai oikeastaan jokin aika siteen, on selvitetty myös älykkyyden ja autojen vähäpäästöisyyden välistä yhteyttä.

Asiaa on tutkinut suomalais-amerikkalainen tutkimusryhmä aineistonaan vuosina 2008"2011 pääkaupunkiseudulla miesten toimesta tehdyt 140 000 autonhankintaa. Tutkimuksessa on hyödynnetty varusmiespalveluksen aikana suoritettuja älykkyystestejä.

Tutkimuksen mukaan kuluttajan älykkyys vaikutti autonhankinnan vähäpäästöisyyteen yhtä paljon kuin tulotaso ja enemmän kuin ikä tai kotitalouden koko. Tutkimus osoitti, että mitä korkeammat kognitiiviset taidot miehellä oli, sitä vähäpäästöisempiä autoja he hankkivat.

Tutkimusryhmään kuuluneen prof. Jaakko Asparan mukaan paremmat kognitiiviset kyvyt korreloivat positiivisesti ympäristön ja muiden ihmisten huomioon ottamisen kanssa: fiksu kuluttaja välittää todennäköisimmin myös toisten kuluttajien ja ympäristön hyvinvoinnista.

Tekniikan Maailman jutun tutkimuksesta voi lukea täältä.

Helsingin Sanomissa on perusteellisempi juttu tutkimuksesta, mutta se on maksumuurin takana.
#3
Uutta maailmalla / Uusi Yeti...
19.05.17 - klo:14:24
...eli Skoda Karoq. Näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa Tiguania, Atecaa tai Peogeot 3008:aa (jne) harkitsevat voittaa ottaa valinnassaan huomioon myös Karoqin.

https://www.youtube.com/watch?v=bi86jeKl99M

Videolla esiintyvä brittiläinen autojournalisti esittelee Karoqin yllä mainitut kilpailijat täällä:

Tiguan:
https://www.youtube.com/watch?v=W2y6shUHD7M

Ateca:
https://www.youtube.com/watch?v=vI4v73CUoQc

Peogeot 3008:
https://www.youtube.com/watch?v=WkdDUt7WDig
#4
Tiedän kyllä, että eräät meistä haluavat käyttää leveitä renkaita. Harvoin olen kuitenkaan nähnyt tavallisessa autossa tällaista leveyttä ja mataluutta. Mutta arvaan, että "alan miehille" tässä ei ole mitään kovinkaan erikoista  :)


upload pic
#5
Mainitkaapa edullisia öljynvaihtopaikkoja pääkaupunkiseudulla, erityisesti Helsingissä.
#6
A3 8V (12–) / Audi A3 mv 2019
02.06.16 - klo:12:52
Noh, tässä on oikeastaan kyse uudesta mallista: http://autonews-mag.com/news/2019-audi-a3-sport-coupe-new-pictures-revealed
#7
Monet vaarat uhkaavat autoilijaa: on rahastavia peltipoliiseja, liukkaita kelejä, autoja naarmuttavia vandaaleja, hirviä ja... jyrsijöitä. Autossa (A3) syttyi turvajärjestelmän häiriöstä kertova merkkivalo. Vein auton huoltoon, ja diagnoosin mukaan joku jyrsijä, todennäköisimmin hiiri, oli pureskellut auton etuosassa olevia turvajärjestelmän toimintaan liittyviä johtoja poikki. Korjauskuluiksi arvioitiin 400 " 500 euroa, mikä vaikuttaa aika kovalta kustannukselta.

Itselleni ei ole koskaan tällaista tapahtunut, enkä ole muistakaan tapauksista kuullut. Täysin poikkeuksellisia tällaiset mishäpit eivät kuitenkaan ilmeisesti ole. Kun korjaushinnat liikkuvat tuollaisissa summissa, tulee väistämättä mieleen, onko olemassa mitään keinoja estää tuollaisen pureskelun uusiutuminen? Tavallinen kaskohan ei mitä ilmeisimminkään tuollaisia eläinvahinkoja korvaa.
#8
Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 13.10.15 - klo:07:46
Hieman ihmettelen A-luokan myyntiä, kun se ei omaan silmään ole erityisen kaunis ulkoa eikä myöskään kovin laadukkaan oloinen sisältä. Juuri siksi päädyin A3:een, kun sen kabiini oli niin hieno. Samaa mieltä ovat olleet myös kaikki lukemani autolehdet. Toisaalta ei A-luokka myy lähellekään sitä määrää mitä A3 ja V40, siis Suomessa, en tiedä mikä tilanne on muualla. Tiukassa kisassa bemun ja audin kanssa voisivat kaivata hieman lisämyyntiä.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.10.15 - klo:09:16
Hyvää ei saa halvalla.

Mikäli lähtökohdaksi otetaan Tekniikan Maailman numerossa 19/2013 ollut "pienten premiumautojen" vertailu, niin hyvää voi kyllä saada jos ei nyt halvalla, niin ainakin halvemmalla. Vertailussa olivat mukana A3, BMW 116iA, Lexus CT, Mersu A180 ja Volvo V40. Mersu oli vertailuautoista toiseksi kallein (erot olivat kylläkin pieniä). Vertailun voitti BWM ja Audi oli kakkonen. Mersu sijoittui vertailussa toiseksi viimeiseksi. Vertailu on siis jo pari vuotta vanha, ja hintojen muuttuminen on saattanut toimia Mersuun nähden epäedullisesti. Eli mersun ja audin vertailussa vielä käytännössä olematon hintaero on saattanut kasvaa myöhemmän hinnoittelupolitiikan seurauksena.

A-mersun suosion taustalla saattavat olla samat tekijät, jotka vaikuttavat mersun valintaan yleensäkin. Epäilen nimittäin, että aika monelle kansalaiselle juuri mersu on se "hieno auto". Oma mersu voi monille olla todellinen unelmien täyttymys, jopa merkittävä sisältö elämässä. Mersulla on pitkät perinteet tässä suhteessa, ja myös autoista vähemmän tietävät ja kiinnostuneet samaistavat mersun vahvasti ns. laatumerkkeihin. Koska kaikkilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ja/tai halua sijoittaa autoiluun ylenmääräisesti rahaa, jäävät mersun tavoittelussa vaihtoehdoiksi joko pienempi koko tai käytetty auto. Tämä saattaa osaltaan selittää sitä, miksi A-mersu (ilmeisesti) myy hyvin korkeammasta hinnastaan (?) huolimatta.
#9
Helsingin Sanomissa oli 13.10. juttu pääkaupunkiseudun eri postinumeroalueiden suosituimmista automerkeistä. http://www.hs.fi/kaupunki/a1413082179411. Jutusta käy ilmi, että "pääkaupunkiseudulla runsaslukuisimmat automerkit ovat Volkswagen (noin 50 000 kappaletta), Toyota (noin 45 000 kappaletta), Volvo (noin 32 000 kappaletta) ja Ford (noin 30 000 kappaletta). Näitä automerkkejä löytyi runsaasti kaikilta alueilta, ja ne myös usein nousivat alueidensa suosituimmiksi merkeiksi." Ottaen huomioon, kuinka hyvin esimerkiksi Octaviaa on myyty, on mielestäni jonkinmoinen yllätys, ettei Skoda sijoitu kärkinelikkoon. Onkohan Skoda enemmän maakuntien autoilijoiden suosiossa?
#10
Tunnettu tosiasia on, että leveämmät renkaat lisäävät jossain määrin ajoääniä. Mutta miten on polttoaineen kulutuksen laita? A3:n "arkirenkaat" ovat kokoa 205/55 R 16. Jos samaan autoon vaihdetaan rengaskooksi 225/45 R 17, niin mikä vaikutus tällä on kulutukseen? Asiasta ei taida olla saatavilla ns. tutkittua tietoa, mutta mitkä ovat valistuneet arvauksenne?
#11
A3:een saa lisävarusteena tavaratilan kääntömaton. Siitä ei oikein tahdo informaatiota löytyä, joten mahtaisikohan joku osata kertoa siitä vähän enemmän? Erityisesti kiinnostaa se, pysyykö tavaratilan pohja samalla korkeudella riippumatta siitä, kumpi puoli matosta on ylöspäin.
#12
A3 8V (12–) / Alumiinioptiikka
25.07.14 - klo:22:35
A3:een saa lisävarusteena alumiinioptiikkapaketin. Siihen kuuluvat alumiinisomisteet mm. ilmasuuttimissa, hansikaslokerossa, peilien säätökytkimissä, lasinnostimissa ja oven sisäkahvoissa. Toisaalta vakiovarusteena on mikrometallisomistelistat. Olenkohan nyt tulkinnut oikein, kun ajattelen ilmansuuttimissa, oven sisäkahvoissa ja kojelaudassa olevan metallilistat jo vakiovarustelussakin? Optiikkapaketissa listojen materiaali vain muuttuu, ja lisäksi metallia tulee myös joihinkin käyttökytkimiin?
#13
Tehdasasennetulla vetokoukulla on melko komia hinta, 954,99 ,. Hinta on niin kova, että se panee miettimään myös muita vaihtoehtoja. Koukku on sinänsä kait aika toimiva, ja se on ilmeisesti irrotettava?

Mutta vaihtoehtoja kait on. Vanhaan Opeliini asennettiin aikoinaan jossain autokorjaamossa Kovil-koukku, ja kustannukset olivat varsin maltilliset. Mutta mitens on, voiko tuollaiseen jälkiasennuskoukkuun liittyä potentiaalisia ongelmia? En nyt tarkoita erityisesti Kovil-tuotteita, vaan jälkiasennuskoukkuja yleensä. Olisi mukava kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat koukun jossain asennuttaneet. Paljonko on maksanut, onko työ tehty hyvin, ovatko valot toimineet jne.
#14
Olen autoa hankkimassa, ja valinta näyttäisi tapahtuvan Audi A3:n ja Octavian välillä (1.4 TSI). Sen lisäksi, että olen arponut näiden kahden auton välillä, olen pähkäillyt myös vaihteiston valintaan liittyvää kysymystä. Ottaako manuaali vai automaatti - kas siinä kysymys. Molemmilla ajo sujuu mukavasti, ja kyse onkin lähinnä siitä, miten tuo DSG kestää käyttöä. Olen nimittäin ajatellut pitää auton pidempään kuin "normaalin" kolmen vuoden vaihtovälin. Nyt olisikin mielenkiintoista tietää, onko nyt myytävissä Skodissa ja Audeissa oleva DSG7 sama vaihteisto kuin se, jossa tunnetusti on ollut omat ongelmansa? Entä mahtaako joku tietää sitä, onko DSG:hen liittyneitä ongelmia esiintynyt tasaisesti kaikissa VAG-merkeissä, vai onko jonkin merkki kenties ollut yliedustettuna. Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa, mutta siitä huolimatta olisi kiva kuulla arvioita ja näkemyksiä DSG:n kestävyydestä pidemmällä kuin kolmen vuoden aikajänteellä. Vuosittaiset ajomäärät tulevat olemaan noin 5 000 - 8 000 km, etupäässä maantiellä ja motarilla.
#15
Tänään oli Helsingin Sanomissa toimittaja Ari Kinnarin hauska liikenneaiheinen kolumni:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Nainen+s%C3%B6ssii+liikenteess%C3%A4/a1403855385447

#16
A3 8V (12–) / TSI 1.4 125hv vs. 150hv
17.06.14 - klo:00:10
Olen itse päässyt koeajamaan ainoastaan tuota TSI 1.4:n 125 hv moottoria. Olisi mielenkiintoista kuulla kommenteja teiltä, jotka olette kokeilleet molempia. Kuinka suuri on ero käytännön suorituskyvyssä? Erityisesti kiinnostaa mahdollinen ero ohituskiihtyvyydessä.
#17
A3 8V (12–) / Kapeat kumit
14.06.14 - klo:22:49
Mikä on kapein rengaskoko, jonka A3:een voi/saa asentaa?
#18
Pitäisi auto ostaa, ja olen tässä hieman tutkaillut VAG:n tuotteita. Käyttö tulisi olemaan hyvin pitkälti kesämökille suuntautuvaa moottori- ja maantieajoa (Helsingistä Keski-Suomen suuntaan). Töölössä asuvina kaupunkiajoa tulee olemaan hyvin vähän. Tähän mennessä kokemusta on Audi A3:sta. Vuokrasimme Sportbackin viikonlopuksi, ja kokemus oli oikein miellyttävä. Ajotuntuma oli mukava, noin 135 km/h vauhti moottoritiellä ”ei tuntunut missään”. Myös auton sisämelu oli mielestäni kohtuullinen.

Audi on kuitenkin aika kallis peli, ja samalla hinnalla, ellei jopa halvemmallakin, saisi Octavian muodossa reilusti enemmän tilaa ja ilmeisesti myös varusteita. Noin parin tunnin moottoritieajossa on auton hiljaisuus tärkeä kriteeri, eikä vähiten siksi, että suomalaisten nastarengasinnostuksen vuoksi nelostie on aika kurjassa kunnossa. TM koeajoi joukon farmareita numerossaan 1/2014. Octavia sai tässä yhteydessä varsin mairittelevan arvion melutasostaan. TM kirjoittaa: ”Auton sisätilojen meluja arvioidessa olemme harvoin antaneet arvosanan 10, mutta nyt se on tehtävä: Skodan hiljaisuutta voi ihmetellä niin mökki- kuin moottoritiellä, mitään ylimääräistä ei kuulu. On vaikea uskoa, että tämän hintaluokan farmarista on saatu näin hiljainen”.

Vaikka ei olekaan mitään syytä epäillä TM:n arviota, olisi silti mielenkiintoista kuulla Octavian omistajien kokemuksia autonsa melutasosta. Varsinkin, kun VAG:n tuotteet eivät ymmärtääkseni aina ole erityisemmin kunnostautuneet meluasioissa. Eli onko Octavia todella niin hiljainen auto, kuin TM väittää? ,,änimaailman lisäksi olisi tietysti mukava kuulla muitakin näkemyksiä Octaviasta erityisesti suhteessa Audiin. Erityisen arvokkaita olisivat tietysti niiden kuljettajien mielipiteet, joilla on kokemuksia molemmista merkeistä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy