Audi A3 stereoiden vertailua [Galluppi].

Aloittaja exlex, 10.01.14 - klo:22:28

« edellinen - seuraava »

Mitkä stereot Audi A3:ssasi on?

Vakiostereot
8 (14.5%)
Audi Sound System
24 (43.6%)
B&O
22 (40%)
Itse asennettu (modatut)
1 (1.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 55

exlex

Hei kertokaapa omia kokemuksia tai vertailua perustereoista vs. Audi Sound System vs. B&O. Vastatkaa myös galluppiin.  :)


sijk

Oma A3 B&O:lla luovutetaan tammikuun loppupuolella. Koeajoautossa oli tietääkseni vakioäänentoisto, joka sekin kuulosti keskimääräistä autoäänentoistoa paremmalta. Täytyy odotella miltä B&O vaikuttaa, olisi toki mielenkiintoista päästä vertailemaan äänenlaatua muihin vaihtoehtoihin. Ehkä vielä autoliikkeessä voi esittelyautoa käyttää vertailukohtana.

batman14

Tästä olen aikaisemminkin kirjoittanut tänne, ja myöskin ollut yhteydessä joihinkin autolehtiin. Miksi he eivät tee perusteellistä testiä eri merkkien äänentoistoista. Joskus on ollut joku pieni juttu, mutta sellainen kunnon. Varsinkin kiinnostaisi Audin B&O, Volvon Premium Sound, BMWn Harman Kardon ja MBn vastaava. Esim. Audi A4/BMW 3-sarja luokassa kaikki merkit tarjoavat hyvät stereot, mutta ne voisi laittaa kunnon testiin koska viime vuosina tarjonta näistä on kasvanut.

exlex

Olen kyllä Batmanin kanssa samaa mieltä. Itsekkin olen miettinyt usein, että miksi tälläistä vertailua ei ole tehty. Pitää varmaan ottaa yhteyttä johonkin hifimaailmaan, tekniikan maailmaan tai tuulilasiin.

Ktk


Vice

Itse pisteyttäisin nämä seuraavasti (asteikko on tehty siten, että vertailuna on 10 arvoisena BMW:n 5-srj:n HiFi Pro setti):
Vakio 6/10
ASS   8/10
B&O   9/10

Itse olen vertailua tehnyt S3 topikissa, ASS vs B&O (alla sama kopioituna tänne):

S3 oli varustettu B&O äänentoistojärjestelmällä. Johtuen S3 rengasäänistä B&O:n sointi kuulosti ajossa saman tasoiselta kuin ASS:n, joka meidän 1.8T on. Autojen ollessa parkissa B&O:n sointi on hitusen parempi, kirkkaampi ja erottelevampi, kuten jo palstalla on todettu, mutta matalat äänet eivät ole sen paremmat kuin ASS (samaa tasoa). Jos B&O vertaa suurin piirtein saman hintaiseen BMW:n 5-srj:n Hifi Professional järjestelmään häviää se sille selvästi (oman korvan mukaan, en tosin hifisti ole). Itse en pidä B&O:n sointia verrattuna ASS:n kalliimman hintansa arvoisena. Se tarjoaa tosiaan melko vähän parannusta äänentoistoon verrattuna ASS:n. Parasta antia siinä oli ne valaistut reunukset, jotka sopivat todella hyvin yhteen S3:n sisävalopaketin kanssa :)


S3:ssa oli suuremmat vanteet kuin meidän A3:ssa ja samoin moottorin murinaa hiukan enemmän, jotka S3:sta ajettaessa varmaan peittivät hiukan B&O eroa ASS:n (koska kuulostivat samalta liikenteessä, mutta parkissa ollessa B&O kuulosti hiukan paremmalta). Jos hinnalla ei ole väliä kannattaa ottaa B&O, mutta jos hinta-laatusuhdetta miettii ASS, IMO.

hta

Itselle B&O on ollut pienoinen pettymys koska se soi mielestäni hyvin vasta, kun äänenpaine alkaa olla sitäluokkaa, että korvat saa soimaan pidemmällä kuuntelulla.

B&O skaala voluumisäädössä on kait hiukan eri vs. normi strereoihin joten en tiedä sanooko tämä mitään, mutta normaalisti kuuntelen 12-16 asennossa ja ääni alkaa aueta vasta 22+, mielellään 26+ ja se on jo niin kovaa, että paineen tuntee korvassa asti :)

Toinen havainto mitä tuli tehtyä oli se, että radio asemien ääni on ihan hirveetä kuraa. Ensiajatukset B&O:sta oli, että helv*etti mitä paskaa. Sitten kokeilin biisiä muistikortilta ja johan parani.

Subbari ja Basso on asennossa +2 joka tutulla biisillä tuntui parhaalta. Surroundia on äänessä hitusen. Siinä on muuten myös sellainen säädin, millä äänen saa kuulostamaan hiukan ohuelta. Eli jos soundista puuttuu se jokin niin suosittelen pudottamaan surroundin määrää. Itsellä se taitaa olla jossain 20-25% luokassa nyt.
Ex:
Skoda Superb Combi 1.4 DSG
Audi A3 Sedan 1.4 S tronic
Skoda Superb Combi 1.4 manual

Nudde

LainaaSubbari ja Basso on asennossa +2 joka tutulla biisillä tuntui parhaalta. Surroundia on äänessä hitusen. Siinä on muuten myös sellainen säädin, millä äänen saa kuulostamaan hiukan ohuelta. Eli jos soundista puuttuu se jokin niin suosittelen pudottamaan surroundin määrää. Itsellä se taitaa olla jossain 20-25% luokassa nyt.

Jos haluaa sen soimaan oikein hyvin, niin bassot ym. voi säädellä oman mauan mukaan jotenkin heiman korostaen, surroundi täysin pois, takakaiuttimet pois käytöstä ja balance hieman (pykälä tai kaksi) niin että ääni on kuskille oikea, siis keskellä autoa. Näin saadaan kuskille hyvä ääni, muille ei niinkään hyvä. Ja jos haluaa vielä parantaa tätä äänentoistoa niin suosittelen lämpimästi etuovien äänieristystä, se parantaa jonkun verran toistoa. jos joku haluaa testata sitä mun auto löytyy pääkaupunkiseudulta, yv:llä vaan viastiä tulemaan ja oma muistikortti tai CD mukaan.

Peeveli

Perussoitin on. Ja olen ollut tyytyväinen etten tuhlannut lisärahaa muuhun. Mulle on tarkkaan tehdyin säädöin passanneet mainiosti. Kuuntelen pääasiassa sd-kortilta ja kuuluu hyvin. Bassokin on riittävä eikä kajarit säröile. Ei toki hifi-laite ole eikä varmasti hifistille riitä, mutta tällaiselle sävelkorvansa pakkasessa palelluttaneelle toimii ok.

hta

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 12.01.14 - klo:21:24
Jos haluaa sen soimaan oikein hyvin, niin bassot ym. voi säädellä oman mauan mukaan jotenkin heiman korostaen, surroundi täysin pois, takakaiuttimet pois käytöstä ja balance hieman (pykälä tai kaksi) niin että ääni on kuskille oikea, siis keskellä autoa. Näin saadaan kuskille hyvä ääni, muille ei niinkään hyvä. Ja jos haluaa vielä parantaa tätä äänentoistoa niin suosittelen lämpimästi etuovien äänieristystä, se parantaa jonkun verran toistoa. jos joku haluaa testata sitä mun auto löytyy pääkaupunkiseudulta, yv:llä vaan viastiä tulemaan ja oma muistikortti tai CD mukaan.

Joo taidan ottaa ton surroundin kokonaan pois. Sillä tuntuu olevan todella iso vaikutus (huonompaan suuntaan) vaikka joillain biiseillä sillä saakin ihan hyvän pikku lisämausteen.

Sedanissa on muuten erilainen subbari toteutus kuin SB:ssä. Se on free-air tyyppinen ja siinä "hattuhyllyssä" kiinni takakontissa eikä suljettu vararenkaassa, kuten SB:ssä käsittääkseni on tai sivustalla, kuten Skodissa.

,,änieristystä ei liisareihin valitettavasti voi lisäillä :) Voitaisi katsoa joku päivä jotain tapaamista.
Ex:
Skoda Superb Combi 1.4 DSG
Audi A3 Sedan 1.4 S tronic
Skoda Superb Combi 1.4 manual

eepahoo

TM 8/2013 lehdestä löytyy jonkinlainen testi Audi A3 Bang & Olufsen Audio Systeemistä. Eri automerkkien välinen soundivertailu kiinnostaisi myös meikäläistä...

mol

Minäkin TM:aan olen laittanut pyyntöä ko. testistä mutta ei ainakaan vielä ole auttanut. Taannoisessa CLS vs A7 vertailussa oli pieni erillinen juttu soittimista (HK vs BO) mutta muita vastaavia en muista nähneeni.

hta

Noniin, joku olisi voinut toki kertoa, että se GALA Plus säätö tekee muutakin kuin pelkästään nostaa äänenvoimmakkuutta.

Nyt kuulostaa äänet vihdoin hyvältä myös hiljaisemmalla äänellä, kun laitoin GALA päälle. Säätö on nyt muistaakseni asennossa 2/5.

Vinkin tuohon sain siitä TM:n artikkelista joka muuten oli kauheeta liirumlaarumia.
Ex:
Skoda Superb Combi 1.4 DSG
Audi A3 Sedan 1.4 S tronic
Skoda Superb Combi 1.4 manual

exlex

Dodiin nyt on sitten soitettu noita A3:sen Audi Sound Systemeja ja vertailtu B&O:n vastaavaan ja Audi A4:sen perusstereoihin. En tiedä kylläkään onko A3:sen perusstereot samanlaiset, kuin A4:sen joten siihen vertaileminen voi olla täysin turhaa. Mutta vertaan sitä kuitenkin jokatapauksessa, koska luulen, että A3:sen vakiostereot ovat todennäköisesti hyvin samantasoiset.

Haluan kertoa sen verran taustaani, että tosiaan harrasta itse hifiä, joten normaalikäyttäjällä ei ole välttämättä näin suuret vaatimukset.  ::) Eli mielipiteesi saattaa poiketa minun mielipiteestä vähäsen.

Eli A4:sen vakiostereot ovat mielestäni surkeat ja jos A3:sen vastaavat on yhtä huonot, niin en suosittele näitä kuin radion taustakuunteluun ja satunnaiseen CD-kuunteluun. ,,änenlaatu on mielestäni melko säröinen ja bassoja saa kyllä etsiä. Lujempi soitto tuntuu tuovan ääneen vain lisää säröä ja laatu on mielestäni melko hirveä ja kontrolloimaton. Mutta ihminen joka kuuntelee pääsääntöisesti radiota taustalla eikä välitä niin musiikin laadukkaasta kuuntelusta pärjää näillä varmasti. ,,änenlaatu on kuitenkin parempi, kuin monissa autoissa vakiostereot. Arvosana: (6 1/2)

Audi Sound System tuo ääneen jo vähän enemmän Hifimäisyyttä. Mm. Bassot tulevat selkeästi paremmin esiin ja ääni ei säröydy niin helposti lujaa soittaessa. Huomasin kuitenkin pideämmällä reissulla, että ohjaamoon tulevat äänet pakottavat säätämään subbarin ja bassojen tasoja hieman, että ne kuuluisivat paremmin. Taas kaupunkiajossa bassot tämän säädön vuoksi saattavat hieman ylikorostua, muttei mielestäni haittaa. Sound Systemin suurimmat hyödyt perusstereoihin on erillisen vahvistimen tuoma teho, jonka huomaa soittaessa. Kuitenkin lujaa soittaessa huomaa, että vahvistin voisi olla vielä ihan vähän tehokkaampi ja ääni ei säröityisi luejimmalla volumeillakaan. Myös erillisen subbarin tuoma hyöty kuuluu musiikissa ja parantaa soundia selkeästi. Kokonaisuutena Audi Sound System on erittäin hyvä ja järkevä paketti ja voin suositella sitä normistereoiden tilalle lämmöllä. Arvosana: (8 1/2)

B&O suurin ero Audin Sound Systemiin on diskantissa. Diskantin soundi tulee herkemmin ulos ja se tekee myös äänestä hifistyneemmän ja helpommin kuunneltavan. Myös tehokkaamman vahvistimen huomaa soundissa lujaa soittaessai. ,,äni on vain hieman  kontrolloidumma kuuloinen ja tämä tekee musiikin kuuntelusta nautittavampaa. Subbarin soundissa ei mielestäni ole eroa Sound Sytemiin. B&O ääntä voisi luonnehtia ilmavaksi ja kontrolloiduksi. Kokonaisuutena B&O on selkesti paras A3:sen stereoista ja suosittelen sitä musiikista kiinnostuneille sekä hifistelle. Ero on kuitenkin Audin Sound Systemiin niin pieni, että sen tuoma rahallinen hyöty ei ole kyllä oikesti sen arvoinen, mutta jos sinulla on ylimääräistä rahaa tai harrastat hifiä, niin voi suositella sitä. Arvosana: (9)

Tosiaan vertasin kyseisiä stereoita muiden automerkkien vastaaviin sekä parempiin itse asennettuihin stereoihin.

MoFFe

Kiitos exlex! Juuri näin itsekkin sanoisin ja en edes ole edes hifisti. Mutta sitten se B&O ritilät jne :P pakko ostos tuo B&O on :D hehe
Mutta kyllä varmasti tuo ASS riittää hyvin.

Vice

Hyvä vertailu exlex! Hyvin toit erot esille.

Kuten MoFFe mainitsi B&O:n ritilät tuo valopaketin kanssa hyvän lisän auton sisävalaistukseen.
Tosin hauskaa sinällään ostaa paremmat "stereot" valaistuksen takia ;) Mutta ymmärrän kyllä sen :) Harkitsin sitä itsekin...

exlex

Mukavaa kun olitte tyytyväisiä. Toivottavasti tästä on muillekin iloa.  :)

Rauska

Minå taas tänään kuuntelin A3 SB:n ja A3 Sedanin rinnakkain, vaihtaen SD korttia autosta toiseen.
SB:ssä ASS ja Sedanissa se toinen B&O ;-)

Minulla on testimusa kortilla ja on helppo vertailla. Ainoa ero oli tosiaan bassotoistossa, sedanissa hieman tukevampi.
Molemmat esim toistivat todellä säröistä ääntä täsmälleen samoin. Testissä n. 30 - 50 Hz:n bassoääni.
No sedanissahan kai se Subbari on hattuhyllyssä ja SB:ssä kontin pohjalla.

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Cid

Tuli itsekin tilattua A3 sedan ja pitkään pohdin, että B&O vai ASS, päädyin lopulta ASS.
Kun koekuuntelin tuon B&O:n niin pettymys oli kyllä kova vrt. nykyisen A6 4f modattuun ASS:iin. (Brax:n ja DLS:n elementeilla korvattu vakiot)

Onko muuten tietoa, että käytetäänkö tässä kolmosessa samaa MOST-väylää, kuin kutosessa vai onko RCA:t saatavissa pihalle jostain suoraan? Jos nyt tulee innostuttua päivittämään enemmän. :)

A3 sedan 2.0tdiq S-line -15
|| 944 2.5 -85.5

kottarainen

Otin tuon B&O:n kun parempaa systeemiä autoon en viitsi itse, eikä pahemmin liisariin edes voi asentaa, kuten myöskään äänenvaimmennusta kunnolla lisätä. Ihan hyvin tuo B&O mielestäni soi verrattuna muihin tehdasasennettuihin laitteisiin ja kuten exlex kirjoittaa niin diskantti on selkeästi parempi, esimerkiksi Nils Logrenin "Keith Don't Go (Live)" soi aika mukavasti Spotifyista kun on valinnut offline moden ja sync quality extreme sekä lisäksi taajuuskorjaimella itselle miellyttävät asetukset. Se että ei ole taajuuskorjainta B&O systeemissä hieman harmittaa, kun kuitenkin tulee sd kortilta ja usb kovalevyltäkin soitettua paljon. Kuten VW_Johan (ex-autohifi kilpailija), kirjoitti aikaisemmin, niin tuota liian korkealle taajuudelle tulevaa subbaria pitäisi tosin suotimilla sitten rajoittaa vielä erikseen. Jossain netissä näin tee-se-itse ohjeet miten tuon subbarin "aika helposti" vaihtaisi parempaan, mutta nyt en löydä.
A3 1.8 tfsi sedan quattro s tronic

Cid

Itse ajattelin alkuun kokeilla vaimentaa etuovet kunnolla ja vaihtaa alkuun etupään elementit parempilaatuisiin, jos/kun tulee kyllästyttyä tuohon ASS:ään. Muutenkin tuon auton äänenvaimennukseen täytyy heti alkuun ryhtyä, kivet ropisevat hiekkatiellä niin pirusti verrattuna tuohon kutoseen.
Täytyy perehtyä vähän paremmin kunhan saan auton.

A3 sedan 2.0tdiq S-line -15
|| 944 2.5 -85.5

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Cid - 17.12.14 - klo:16:39
Onko muuten tietoa, että käytetäänkö tässä kolmosessa samaa MOST-väylää, kuin kutosessa vai onko RCA:t saatavissa pihalle jostain suoraan? Jos nyt tulee innostuttua päivittämään enemmän. :)

Ei ole, MQB käyttää uutta (MOST150?) MOST-väylää johon ei ole sopivaa adapteria... Edelliseen sukupolveen se onnistui varsin helposti. Tuo uudempi väylä on vielä ns. tekemätön paikka, saattaa olla kaiken lisäksi vielä salattukin... Octavia-ketjussa on tuota problematiikkaa käyty läpi, nykyiseltään erillisen vahvistimen/DSP:n liittäminen on melkoisen hankalaa ellei mahdotonta. Subbarivahvistin vielä onnistuu, mutta sekin vaatii vastukset vahvistimen high-level ottoihin jotta auto syöttää signaalia.

Kaipa näihin piakkoin alkaa tulemaan kolmannen osapuolen ratkaisuja, jos ei muu auta niin vaihdetaan koko päätelaite.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Cid

http://www.powerset.fi/helix_aac2
Lainaa
Another exclusive Helix feature is the new “Diagnostics Error Protection“ circuit which avoids
undesired error messages in CPU of your car after the connection between car radio
and OEM speakers has been separated. This circuit is well designed to
even circumvent the "tweeter detection” of today’s factory radios.

Tuossa saattaisi olla ratkaisu tuohon ongelmaan.

A3 sedan 2.0tdiq S-line -15
|| 944 2.5 -85.5

exlex

Haluan kertoa kokemuksia noista (vakio) stereoista kun sain niistä muutaman päivän kokemusta.

Vakiostereot eivät todellakaan ole niin huonot mitä olen käsittänyt tämä foorumin perusteella. Jos vertaan stereoita vaikka A4:sen vakiostereoihin, niin A3:sen vakiostereot ovat paremmat. Vakiostereoita tulee kuitenkin säätää ehdottomasti hieman, jotta stereoiden äänenlaatu muuttuu paremmaksi. Eli diskanttia on lisättävä noin radiokäytössä noin 4-6 pykälää ja bassoja 3-5 pykälää. Tällöinen äänenlaatu on jo huomattavasti parempi. Taas jos kuuntelet musiikkia esim. bluetoothin kautta, niin tällöin diskannita 2-3 pykälää ja bassoja 1-3 pykälää. Tälläisilla säädöillä sain äänestä jo ihan sidettävän. Ero kuitenkin SoundSystemiin sekä B&O:n on selvä, mutta äänen laatu on kyllä ehdottomasti parempi, kuin useiden autovalmistajien vakiosterot tosin kuin foorumilla osa on antanut ymmärtää. Testasin myös Galaa vakiostereoilla ja se toimii ainakin tässä autossa erittäin hyvin, eikä niin kuin joiillakin on ollut ongelmia tuon kanssa. Eli voisiko osalla olla jotain ongelmaa galan kanssa???  :-\

Haluan vielä korostaa, että SoundSystemin ja B&O:n äänenlaatu on kuitenkin parempi. Mutta jos et ole mikään hifikorva eikä sinua kiinnosta niin paljon hyvä äänenlaatu, niin uskon että perustereoilla selviää ihan hyvin, kunhan tekee vain noin säädöt stereoihin tätä ennen. Käsitykseni mukaan nämä suomen tuontiohjelman "vakio"stereot eivät ole halvimmat stereot mitä Audi tarjoaa A3:seen esim. joissakin muissa maissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy