VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Hesse

Saksan viranomaiset ovat pidättäneet amerikkalaisten pyynnöstä Audin moottoripuolen termodynamiikasta vastanneen Giovanni Pamion. Saksa ei luovuta omia kansalaisiaan, mutta Pamio on italialainen. Pamio on kahdeksas syytteen saanut VW-konsernin johtaja. Amerikkalaisen syyttäjän tavoitteena on saada pikkupomot todistamaan suurempia johtajia vastaan.
https://www.nytimes.com/2017/07/07/business/volkswagen-audi-diesel-emissions.html

Hesse

Vaihteeksi Stuttgartin syyttäjä tutkii VW:n pääjohtaja Matthias Müllerin toimia hanen ollessaan Porschen johdossa.

Hollannin viranomainen on taas havainnut epäselvyyksiä Suzuki Vitaran ja Jeep Grand Cherokeen NOx-päästöissä. 14 muuta testattua autoa lisäsivät päästöjä "moottorin suojelemiseksi" laillisesti.

http://www.spacedaily.com/reports/German_dieselgate_investigators_target_Porsche_employees_999.html

Zego

Eikö euroopassa edelleen päästötestit määrää mikä on sallittua ja mikä ei? Todellisessa ajossa ihan sama mitä autot tupruttelevat, typerää mutta näin se taitaa mennä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Zego - 14.07.17 - klo:09:11
Eikö euroopassa edelleen päästötestit määrää mikä on sallittua ja mikä ei? Todellisessa ajossa ihan sama mitä autot tupruttelevat, typerää mutta näin se taitaa mennä.

Kyllä. Vaan ei taida täälläkään olla sallittua se, että päästötestissä autossa on tietynlainen ohjelma moottorinohjaimessa ja todellisessa ajossa sitten erilainen. Siitähän tässä sopassa on ollut kyse. Jenkeissä ainakin on ihan selkeästi kriminalisoitua muuttaa auton päästöihin vaikuttavaa laitteistoa tai sen ohjelmistoa ajon aikana verrattua testin aikaiseen.

Ja nyt sitten on taas vuorostaan kiikarissa "johtotähti" ja sen huijaukset: https://yle.fi/uutiset/3-9721835
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TDiih

"Autoyhtiö Volkswagen harkitsee suuren luokan yritysmyyntiä rahoittaakseen erittäin kalliiksi käyneen päästöhuijausskandaalinsa jättämää raha-aukkoa. Uutistoimisto Reutersin sisäpiirilähteiltä saaman tiedon mukaan Volkswagen harkitsee turbiinien voimanlähteitä valmistavan Renk-yhtiön myymistä."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-harkitsee-suuren-luokan-yritysmyyntia---rahaa-tarvitaan-paastoskandaalin-jalkipyykkiin/9P5LNRtU
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

tet

^
Nauratti hirveästi toi "turbiinien voimanlähteitä", mutta olihan siihen juttuun näköjään korjattu että vaihteistoista on kyse. ;D Työpaikalla on yksi kookkaanpuoleinen Renkin vaihteisto, sellainen kusiais-Fiatin kokoinen. Siitä menee läpi 80 megawattia tehoa. Se muuten hajosi aikoinaan melko tuoreeltaan, muutama hammas lohkesi rattaista. DSG-laatua? ;D ;D ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)


-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hesse



jake_soomi

Ihan on kai järkevän tason tuomio, jos kerran päästöhuijaus oli tehty ihan tahallaan ja tarkoituksella sekä tavoitteena on ollut miljardien kustannussäästöt ja voitot autonvalmistajille samalla, kun tyyppi on mahdollisesti kuitannut miljoonien bonukset itselleen.  ::)

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 26.08.17 - klo:09:47
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselskandaali-toi-vw-insinoorille-kovan-tuomion-yli-kolme-vuotta-vankeutta-ja-200-000-dollarin-sakot/CLXtQufZ
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vwmies

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 02.07.17 - klo:22:22
Ja saksassa kuohuu diieseleiden ympärillä https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-kuolinkellot-soivat-skandaalinkaryiselle-dieselautolle/6491034

Todellakin kuohuu ja kovasti:

VW-konserni saa katkeraa ryöpytystä omilta kauppiailta - "Uskomatonta, miten konserni suhtautuu skandaaliin"   KL / 19.9.2017

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-konserni-saa-katkeraa-ryopytysta-omilta-kauppiailta---uskomatonta--miten-konserni-suhtautuu-skandaaliin/dRnNnYXK

Merkkiliikkeissä kannetaan huolta leasing-autojen jälleenmyyntiarvoista ja ymmärretään vahingonkorvauksia vaativia asiakkaita.

Saksan vaikutusvaltainen VW-kauppiaiden liitto on aloittanut julkisuudessa avoimen sodan omaa konserniaan vastaan. Liiton mielestä Volkswagenin toiminta dieselskandaalin jälkihoidossa on "uskomatonta". VW:n Saksan myyntijohtaja Thomas Zahn paheksuu liiton kärjekästä ulostuloa.

"Meillä on skandaali ja on uskomatonta, miten konserni siihen suhtautuu. He ovat sitä mieltä, että kyse ei ole VW:n vaan koko Saksan autoteollisuuden ongelmasta. Siinä rikotaan karkeasti eettisiä arvoja. Ei tunnusteta, että ollaan itse vastuussa jostain, joka on aiheutettu", VW-kauppiaiden liiton puheenjohtaja Dirk Weddingen von Knapp lataa viikkolehti Der Spiegelin haastattelussa.

Liitto edustaa noin 2400 VW-liikettä ja huoltokorjaamoa. Kolme neljästä Saksassa myytävästä Volkswagenista ja Audista menee tämän verkoston kautta.

Saksan VW-kauppiaiden ja valmistajan suhde ei koskaan ole ollut yksinkertainen. Dieselskandaalin aikana välit ovat tulehtuneet entisestään.

Tähän asti riidat on riidelty suljettujen ovien takana. Nyt puheenjohtaja Weddingen von Knapp ruoskii konsernia julkisesti ja saa samalla mitalla takaisin VW:n Saksan myyntijohtajalta Thomas Zahnilta.

"Tällainen julkinen ulostulo on ennenkuulumatonta. Se ei ole palvele liikekumppaneiden etuja, vaan päinvastoin vahingoittaa myyntiverkoston, konsernin ja sen merkkien liiketoimintaa", Zahn korostaa julkisuuteen jaetussa tiedotteessa.

Saksan VW-kauppiaiden mielestä dieselskandaalin jälkihoidossa on epäonnistuttu pahemman kerran. Merkkiliikkeet suosittelivat konsernille, että vanhempien dieselautojen typpioksidipäästöt laitetaan kuriin uusilla katalysaattoreilla, ei ohjelmistopäivityksillä.

"Vain näin voidaan taata, että suuri osa typpioksideista saada pestyä pakokaasuista pois", Dirk Weddingen von Knapp korostaa.

Hän myöntää, että hintaero 70 euroa maksavan ohjelmistopäivityksen ja 1500 euroa maksavan uuden katalysaattorijärjestelmän välillä on kova.        VW-kauppiaiden edusmies korostaa kuitenkin, että ratkaisun on oltava kestävä. VW tarvitsee dieselteknologiaa pystyäkseen painamaan koko autokantansa hiilidioksidipäästöt sovittuihin lukemiin.

Autokauppiaat ovat eniten huolissaan vanhojen dieselautojen jälleenmyyntiarvoista ja toisaalta markkinaosuuksien menetyksistä. Monet asiakkaat ovat lähteneet hakemaan oikeusteitse vahingonkorvauksia. Weddingen von Knappin mielestä korvausten vaatiminen on täysin perusteltua. Kauppiaiden ongelma on, että oikeusprosessin myötä asiakassuhde yleensä katkeaa.

"Meillä on asiakkaita, jotka ostavat VW:n tai Audin jo kolmannessa polvessa. Jos heidän mittansa täyttyy ja he kertovat siitä kovaan ääneen myös ystävilleen ja sukulaisilleen, vahingot ovat todella suuria", Münchenin eteläpuolella VW-myymälöitä pyörittävä yrittäjä murehtii KL:lle. Hän ei halua nimeään julkisuuteen.

VW-kauppiaiden liiton puheenjohtajan mukaan liikkeisiin palautuvien dieselkäyttöisten leasing-autojen myynti on päivä päivältä vaikeampaa.

"Meidän laskelmiemme mukaan näistä autoista saa nyt 15-20 prosenttia arvioitua vähemmän, jos niitä ylipäätään enää ostetaan täällä Saksassa", eteläsaksalainen kauppias vahvistaa.
    :o :( >:( :-X :-\ :'(

Merkkiliikkeiden etujärjestö vaatii VW-konsernilta vahingonkorvauksia dieselskandaalin jälkipyykin aiheuttamista kuluista. Liitto on valmis menemään vaatimustensa kanssa oikeuteen asti, jos konserni ei suostu sopimaan asiaa. Korvausvaatimusten suuruutta arvioidaan parhaillaan.
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Ja Suomessa vain asiakasta kustaan silmään eikä näy myyntiluvuissa  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.09.17 - klo:21:47
Ja Suomessa vain asiakasta kustaan silmään eikä näy myyntiluvuissa  ;)

Volkswagen pidentää Yhdysvalloissa myytävien autojensa takuuajan kuuteen vuoteen tai 115 000 kilometriin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-pidentaa-takuuta-kuuteen-vuoteen/NUTL9SJX

Pidennys koskee ainoastaan Yhdysvalloissa myytäviä autoja.

Pitkä takuuaika koskee vuosimallista 2018 alkaen kaikkia muita henkilöauto- ja katumaasturimalleja paitsi sähköistä e-Golfia.
Sähköauton takuu säilyy kolmivuotisena.

Automotive News Europen mukaan kuuden vuoden takuu on kaksinkertainen verrattuna useimpiin kilpailijoihin Yhdysvalloissa.

http://europe.autonews.com/section/ane

Volkswagen yrittää saada päästöhuijauksen painamat myyntiluvut taas kasvuun ja palauttaa kuluttajien luottamuksen merkkiin.
   :o :o :o
Yritetään pärjätä.

Mikey

Eikös tuo viimeinen kursivoitu lause selitä sen, miksi Suomessa on se kohtelu mikä on?


jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.09.17 - klo:21:47
Ja Suomessa vain asiakasta kustaan silmään eikä näy myyntiluvuissa  ;)

Suomessahan huijauskorjaukset ovat VAG-autoja myyville autoliikkeille miljoonabusiness, kun yleensä aina merkkiliikkeen yhteydessä on myös merkkihuolto. Huijauskorjauksia tehdään ja niiden aiheuttamia vikoja korjataan asiakkaiden ja osaksi maahantuojan piikkiin merkkiliikkeissä vielä pitkään ja varmasti Suomen autohinnoilla VAG-konsernin autoissa ei puhuta mistään 15-20% vaihtoarvonalentumasta, joten ihan varmasti merkkiliikkeet jäävät miljoonia plussalle tämän huijauskorjausskandaalin takia.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

eki204

Hyvillä mielin jatketaan Passatin dieselin kanssa matkaa nyt kolmatta vuotta. Mittarissa on tällä hetkellä vähän vajaa 160000km. Kaikista kohuista huolimatta tämä DSG automaattivaihteinen auto toimii erinomaisesti.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 20.09.15 - klo:18:34
Toinen puoli asiassa on, että kuluttajat ovat nostaneet kanteen, jossa vaaditaan korvauksia menettelyn aiheuttamasta auton arvon putoamisesta ja liikaa maksamastaan auton hinnasta ( suhteessa siihen paljonko auto oikeasti kuluttaa).

Noin Jenkeissä.

Meilläpä näin. Skodaa oli päästö­manipuloitu, ostaja vaati 17 000 euron hinnan­alennusta â€" Viranomainen: Arvon alentumisesta ei näyttöä

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005462394.html  IS  24.11. 2017

Kuluttajariitalautakunta kertoo päätöksestä verkkosivuillaan.

Asiakas oli ostanut auton uutena vuonna 2010 hintaan 24 500 euroa. Hänen mukaansa autoa myytäessä oli syntynyt mielikuva ympäristöystävällisestä autosta ja polttoaineenkulutuksesta oli annettu väärää tietoa.

Myöhemmin kävi ilmi, että autoon oli asennettu ohjelmisto, jolla manipuloitiin päästöarvoja. Kuluttaja vaati autosta 17 000 euron hinnanalennusta tämän vuoksi.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan oli selvää, että autoon oli asennettu typen oksidien päästöarvoihin vaikuttava ohjelmisto. Maahantuojakin oli tämän takaisinpyyntökirjeessään todennut.

Polttoaineenkulutuksen suhteen lautakunta oli sitä mieltä, että myyjän ilmoittamat arvot ovat saatu laboratorio-olosuhteissa. Autoilija omalla ajotavallaan vaikuttaa siihen, että ne joko ylittyvät tai alittuvat. Jos polttoaineenkulutus ylittää ilmoitetut lukemat merkittävästi, autossa voi olla virhe. Kuluttajalla ei ollut kuitenkaan riittävästi näyttöä siitä, että kulutuslukemat olisivat johtuneet auton virheestä.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan ei myöskään ollut näyttöä siitä, että päästömanipulointiohjelmiston asennuksella olisi ollut haitallisia ympäristövaikutuksia ja että autosta olisi tämän vuoksi luotu markkinoinnissa liian ympäristöystävällinen kuva.

Lautakunta katsoi, ettei myöskään ole näyttöä auton huonontumisesta korjaamisen vuoksi tai sen arvon alentumisesta.

Päätöksestä äänestettiin äänin 5-4. Vähemmistön mukaan riidassa olisi voitu maksaa 500 euron hinnanalennus.   :o :o :o :o

Taloussanomat



Yritetään pärjätä.

erttuli

500e  ;D ;D ;D
Sehän riittää täällä meillä päin.
Eihän sen auton arvo tietenkään alene, kun kukaan sitä ei halua kuitenkaan ostaa. Ehkä tämä on heidän logiikka?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 24.11.17 - klo:11:33
500e  ;D ;D ;D
Sehän riittää täällä meillä päin.
Eihän sen auton arvo tietenkään alene, kun kukaan sitä ei halua kuitenkaan ostaa. Ehkä tämä on heidän logiikka?

Siis ei maksettu kun ei suositeltukaan.....   :-\
Päätöksestä äänestettiin äänin 5-4. Vähemmistön mukaan riidassa olisi voitu maksaa 500 euron hinnanalennus.

Koko juttu laajempana:

Omistaja vaati hyvitystä autonsa päästömanipuloinnista â€" Suomen ensimmäinen tapaus kaatui todisteiden puutteeseen
Kuluttajan autoon oli asennettu päästöarvoihin vaikuttava ohjelmisto. Hän vaati runsasta hinnanalennusta auton maahantuojalta.


https://yle.fi/uutiset/3-9943585
Yritetään pärjätä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 24.11.17 - klo:10:56
Noin Jenkeissä.

Jenkeillä onkin selkeä tarve "pönkittää" omaa autoteollisuuttaan ja saada markkinaosuutta syöneet tuontiautot pois markkinoilta ja samalla hoidetaan maine sellaiseksi ettei takaisin tartte tulla seuraavaan sataan vuoteen..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

erttuli

Jenkeissä ei tulisi mieleenkään ajaa dieselillä, bensa niin hemmetin halpaa siellä. Mikäs siinä jos tykkää.
Alle 2 euroa = 3,78 litraa bensaa niin ei tarvi kauaa miettiä..

Tos®

Olisko tarkasta kulutuskirjanpidosta ollut riittävää näyttöä?
Itse käytän fuelly.comia.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jabajee

Onkos kukaan vielä ponnistanut dsg-laatikkovikoja, tsi:n jakohihna tai öljynkulutusongelmia tuolla kuluttajariitalautakunnassa ::)
Olisi ainakin näyttöä vikojen vaikutuksesta myynti- ja hyvityshintoihin, kun asiasta on ollut autoliikkeiden kommentteja julkisuudessakin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 24.11.17 - klo:17:53
Onkos kukaan vielä ponnistanut dsg-laatikkovikoja, tsi:n jakohihna tai öljynkulutusongelmia tuolla kuluttajariitalautakunnassa ::)
Olisi ainakin näyttöä vikojen vaikutuksesta myynti- ja hyvityshintoihin, kun asiasta on ollut autoliikkeiden kommentteja julkisuudessakin.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jabajee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.11.17 - klo:18:26
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

No eipä siellä näkynyt vastaavia tsi/dsg tapauksia, kuin tuo aiemmin linkitetty Skodan päästöhuijausjuttu. Eli hyvitystä uutena ostetun auton "vikaan", joka korjattunakin vaikuttaa ominaisuuksiin ja jälleenmyyntihintaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy