VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Nipper

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 26.06.16 - klo:19:59
"Volkswagen on ilmoittanut, että Euroopassa se kunnostaa autot poistamalla laittoman ohjelman, mutta sillä ei ole aikeita maksaa kuluttajille korvauksia. Yhtiön mielestä autonostajille ei ole koitunut tappioita"

Onhan kuluttajalle koitunut tappiota jos ilmoitetaan että keskikulutus on 4,7L ja todellinen onkin 5,3L.
Ei liity huijausohjelmaan vaan päästöjen pienetämiseen. Tai liittyyhän se jos huijausohjelmalla saatu tietokoneella kulutus näyttämään mitä todellisuus on? Periaatteessa tuolla erotuksella ajaisi 132km pitemmälle tankillisella, tankin koko 55L.

En tiedä mikä oli pointtisi lopulta, mutta tuo ilmoitettu vs todellinen kulutus ei ole mikään uusi asia. Millä autolla pääset arkiajossa edes lähelle ilmoitettuja kulutuslukemia? Ne ilmoitetut lukemat saadaan tasaisella tiellä, eli yksikin mäki matkalla ja et tule pääsemään ko. lukemiin, optimikokoisilla renkailla (joissa ylipaine), minimi kuormalla jne... Noista siis mikään ei luultavasti mätsää todellisuudessa. Omalle 1.6 TDI:lle taitaa olla alin luvattu lukema 4.2-4.4, en muista enää. Ajotietokoneen näyttämänä olen päässyt 4.4-4.5 lukemiin matka-ajossa (225 leveät renkaat, kuormaa kyydissä) ja kun ajotietokone on valehdellut viime tankkauksien mukaan vain desin, niin ei luvatustakaan hyvissä olosuhteissa kaukana olla.

Ilmoittaa esim Volvokin alle 4.5 maantiekulutusta kokolailla kaikille diesel-malleilleen. Kaverin Volvo vie kuulemma reilun viis litraa... Ei pitäisi olla yllätys kenellekään.

Koko "päästöhuijaus" juttu on täysin naurettava. VW tai siis Bosch oikeasti ansaitsisi palkinnon kekseliäsyydestä. Jokainen automerkki huijaa päästötesteissä sen mitä testit sallii. Lisäksi tämä "huijaus" koski jo julkistusvaiheessaan vanhaa tekniikkaa, eli toisin sanoen asia oli jo "korjattu".  8)

Jenkeissä hälinän vielä ymmärrän, kun sielä VW pääsi huijausohjelmalla verohyödyn piiriin. Euroopassa en ymmärrä, koska huijaus itsessään oli ilmeisesti hyvin pieni, kun päästöraja on paljon suurempi kuin Jenkeissä.

RSOCUstin

Käsittääkseni siinä labrassa nuo kulutusajot ajetaan ne rullat / ajo-ohjelma määrittelee sen minkälaista vastusta pyörille tulee. Täälläkin siitä keskusteltu. Eli testissä tulee nuo mäetkin huomioitua. Nythän se päästöohjelma on mennyt päälle kun se on havainnut että ajetaan tiettyä sykliä.
Jos siinä testipenkissä ajettaisiin tasaista/ tasaisella ajoa niin silloinhan kulutuksen kuuluisi olla ilmoituksen mukaan vielä pienempi.
Mitä jos testi ajettaisiinkiin päästömanipuloiduttomalla autolla ilman huijausoftaa, jossa auto ei havaitsee että hän on ns. rullilla labrassa kun tietty sykli toistuu.
Tulisiko silloin tulokseksi lähempänä oikeaa matti meikäläisen ajamaa tulosta vai joku muu.
Vai mitä jos labran rullille syötettäisiin tietyn ajolenkin vastukset oikeasta tieprofiilista ja ajettaisiin testi. Sitten joku kävisi ajamassa tuon samaisen syötetyn tiedon lenkin oikeassa maastossa.

Olen päässyt 2002 1.9tdi OGUlla ja 2006 vRS tdi Ogulla valmistajan ilmoittamiin matka/sekalaisiin kulutuksiin ja alle. Näillä ajoin kyllä enempi matkaa, n. 80% matkaa ja 20% kaupunkia
2008 2.0tdi+DSG6 Altea XL, 2009 1.9tdi+DSG6 OGUlla, 2010 1.6tdi+DSG7  OGUlla myöskään en ole päässyt kuin korkeintaan pikkuteitä ajelle. Näissä ajosuhteet matkaa 65% ja kaupunkia 35%

Tämä on mutua mutta jotain on ns. 2008 jälkeen näihin autoihin tapahtunut.
Aika hyvä tuntuma on, 10v aikana kuitenkin tullut 405tkm.

Eiköhän insinöörit näitä ole maailmalla ja Saksassa pähkäilleet.

tet

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 28.06.16 - klo:10:57
En tiedä mikä oli pointtisi lopulta, mutta tuo ilmoitettu vs todellinen kulutus ei ole mikään uusi asia. Millä autolla pääset arkiajossa edes lähelle ilmoitettuja kulutuslukemia?

Allekirjoituksen vm. 2011 Octavia Scoutilla esimerkiksi. Valmistajan ilmoittama yhdistetty 6,2 litraa toteutunut desimaalin tarkkuudella nyt lähes neljän vuoden keskiarvona. Sisältäen vielä talviset webaston polttamat löpöt, ilman sitä saattaisi olla vaikka desin alle, mene ja tiedä.

Toki kysymyksen muotoilu "arkiajossa" on tulkinnanvarainen. Jos ajaisin lyhyttä työmatkaa päivittäin, niin tilanne olisi varmaan toinen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Ei noemisyklissä ole mitään mäkiä huomioitu. Omaa ajoaan tuohon on huono peilata, koska sykli on joka suhteessa hyvin kaukana tavallisesta käytöstä. Tästä videosta saa hyvän kuvan siitä, millaista ajoa tuo sykli on:
https://youtu.be/EKUtiL-R4sU

MMV

Ja kun pidetään mielessä, että päästöskandaali koski Jenkkien NOx-rajoihin pääsemistä. NOx-päästöt ovat myös huijausmoottoreissa EU-standardin sisällä, eikä NOx-päästöt ole verrannollisia auton kulutukseen.

vwmies

Loppulaskun aika:

http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_paastokorvaukset_vahvistuivat/8989769

Ulkomaat 28.6.2016 klo 16:26
Volkswagenin päästökorvaukset vahvistuivat
Yhdysvaltalaisen tuomioistuimen mukaan Volkswagen maksaa päästöhuijausohjelmastaan kaikkiaan reilut 13 miljardia euroa.

Saksalaisen autovalmistaja Volkswagenin päästökorvaukset ovat varmistuneet. Volkswagen on suostunut maksamaan reilun 13 miljardin euron korvaukset dieselmoottoreidensa päästöhuijauksista.

Suurin osa rahoista käytetään päästöjä vääristelleiden autojen takaisin ostamiseen tai korjaamiseen. Tuomioistuimen sopimusasiakirjojen mukaan tämä maksaa yhtiölle noin yhdeksän miljardia euroa.

Lisäksi Volkswagen maksaa autojen ostajille noin 5 000â€"9 000 euroa vahingonkorvausta.

Volkswagen maksaa Yhdysvalloille vajaat 2,5 miljardia euroa autojen aiheuttamista ympäristöhaitoista ja sitoutuu käyttämään vajaat kaksi miljardia euroa ympäristöystävällisten autojen tutkimukseen Yhdysvalloissa.

Volkswagen jäi kiinni huijausohjelmasta, joka pienensi sen 2-litraisten dieselmoottoreiden päästöjä. Moottorit oli ohjelmoitu tarkkailemaan päästöjä laboratorio-oloissa, mutta ne eivät tarkkailleet päästöjä oikeissa ajo-olosuhteissa.

Tällaisia autoja myytiin Yhdysvalloissa vajaat puoli miljoonaa.

OT: Suomessa tarjotaan kait VW.n omistajalle kahveet.  :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Tässä näkee kumman mantereen asiakkaat ja kumman mantereen viranomaisia on tärkeämpää hyvitellä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.06.16 - klo:19:25
Tässä näkee kumman mantereen asiakkaat ja kumman mantereen viranomaisia on tärkeämpää hyvitellä...
Meinaat sitten,  että Volkkarille pieni Jenkkilän markkina olisi jotenkin kertaluokkaa isompaa Euroopaa tärkeämpi. Lainopilliset erot tuossa näkyvät eikä mikään muu.

PP

Tämä on hauska kohu. Uutiset ei kerro vaan lähinnä piilottelee, mistä on kyse, eikä 90% kansasta tiedä, ettei kohu liity kulutukseen tai CO2-päästöihin. Tämä  johtuu varmaan pääosin siitä, että yleensä ottaen Euroopassa julkisessa keskustelussa päästöt = CO2 (ja muut kasvihuonekaasut), kun taas jenkeissä puolet kansasta kiistää koko ilmastonmuutoksen. Siellä pienillä NOx- ja muilla ei-kasvihuonepäästöillä on paljon suurempi markkina-arvo.

Tajusin itsekin vasta muutama vuosi sitten, miten pieni juttu ilmastonmuutos on Pohjois-Amerikassa julkisuudessa ja käytännön elämässä. Täällä vierailulla ollut kanadalainen kuunteli huoli pyöreänä meidän juttuja kaurahiutaleiden ja vastaavien päästömerkinnöistä ja CO2:n ottamista huomioon kaikkialla. Kanada on sentään asiassa pitemmällä kuin USA ja kyseessä ollut henkilö oli luonnontieteellisen alan tutkija, jolle ymmärtäminen ei ole ongelma.

esko

Lainaus käyttäjältä: PP - 28.06.16 - klo:22:55
Tämä on hauska kohu. Uutiset ei kerro vaan lähinnä piilottelee, mistä on kyse, eikä 90% kansasta tiedä, ettei kohu liity kulutukseen tai CO2-päästöihin. Tämä  johtuu varmaan pääosin siitä, että yleensä ottaen Euroopassa julkisessa keskustelussa päästöt = CO2 (ja muut kasvihuonekaasut), kun taas jenkeissä puolet kansasta kiistää koko ilmastonmuutoksen. Siellä pienillä NOx- ja muilla ei-kasvihuonepäästöillä on paljon suurempi markkina-arvo.

Tajusin itsekin vasta muutama vuosi sitten, miten pieni juttu ilmastonmuutos on Pohjois-Amerikassa julkisuudessa ja käytännön elämässä. Täällä vierailulla ollut kanadalainen kuunteli huoli pyöreänä meidän juttuja kaurahiutaleiden ja vastaavien päästömerkinnöistä ja CO2:n ottamista huomioon kaikkialla. Kanada on sentään asiassa pitemmällä kuin USA ja kyseessä ollut henkilö oli luonnontieteellisen alan tutkija, jolle ymmärtäminen ei ole ongelma.

USA:ssa ei ilmastonmuutosasiat ole todellakaan niin pinnalla kuin Euroopassa.
Dieselien typpioksidi- ja hiukkaspäästöt on kuitenkin ihmisen terveydelle vaarallisia, aiheuttavat tutkitusti syöpää. Näitä päästöjä tulee toki bensakoneistakin, mutta vähemmän.
Euroopassakin puuhataan nyt joihinkin kaupunkeihin mm. Pariisiin dieselmoottoreiden kieltoa.



tet

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.06.16 - klo:18:02
OT: Suomessa tarjotaan kait VW.n omistajalle kahveet.  :o

Muistetaanpa taas, että meikäläisissä autoissa ei ole niitä puhdistuslaitteita, joiden ohittamisesta ajon aikana VW narahti jenkeissä. Ja että asiantuntijatkin ovat meillä antaneet lausuntoja, joiden mukaan VW tunnusti ilmeisesti osin turhaan (=varmuuden vuoksi) tehneensä vääryyttä myös Euroopassa. Mitään varmoja teknisiä dokumentteja ei ole näkynyt julkisuudessa, joista selviäisi mistä Euroopan osalta oikeastaan puhutaan kun tästä huijauksesta puhutaan. Ainakaan ei samasta asiasta kuin jenkeissä, koska meidän dieseleistä suurimmassa osassa ei ole lainkaan kyseistä laitetta joka jenkeissä salaa ohitettiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 28.06.16 - klo:10:57
En tiedä mikä oli pointtisi lopulta, mutta tuo ilmoitettu vs todellinen kulutus ei ole mikään uusi asia. Millä autolla pääset arkiajossa edes lähelle ilmoitettuja kulutuslukemia? Ne ilmoitetut lukemat saadaan tasaisella tiellä, eli yksikin mäki matkalla ja et tule pääsemään ko. lukemiin, optimikokoisilla renkailla (joissa ylipaine), minimi kuormalla jne... Noista siis mikään ei luultavasti mätsää todellisuudessa. Omalle 1.6 TDI:lle taitaa olla alin luvattu lukema 4.2-4.4, en muista enää. Ajotietokoneen näyttämänä olen päässyt 4.4-4.5 lukemiin matka-ajossa (225 leveät renkaat, kuormaa kyydissä) ja kun ajotietokone on valehdellut viime tankkauksien mukaan vain desin, niin ei luvatustakaan hyvissä olosuhteissa kaukana olla.

Ilmoittaa esim Volvokin alle 4.5 maantiekulutusta kokolailla kaikille diesel-malleilleen. Kaverin Volvo vie kuulemma reilun viis litraa... Ei pitäisi olla yllätys kenellekään.

Koko "päästöhuijaus" juttu on täysin naurettava. VW tai siis Bosch oikeasti ansaitsisi palkinnon kekseliäsyydestä. Jokainen automerkki huijaa päästötesteissä sen mitä testit sallii. Lisäksi tämä "huijaus" koski jo julkistusvaiheessaan vanhaa tekniikkaa, eli toisin sanoen asia oli jo "korjattu".  8)

"Säästävyysajokilpailuissa" tai mikä niiden nimi onkaan (?) ovat päässeet alle tehtaan ilmoittaman kulutuksen monella merkillä normiajossa mahdollisimman säästäväisellä ajolla?
Tosin en muista/tiedä oliko muka tiisselivolkkareita!  ???

Jenkeissä hälinän vielä ymmärrän, kun sielä VW pääsi huijausohjelmalla verohyödyn piiriin. Euroopassa en ymmärrä, koska huijaus itsessään oli ilmeisesti hyvin pieni, kun päästöraja on paljon suurempi kuin Jenkeissä.

vwmies

Euroopan osalta kuuluu nyt tällaista:

Autojätti ei aio maksaa eurooppalaisille vilppimoottorien omistajille yhtä avokätisesti kuin rapakon takana.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-eurooppalaisille-autonomistajille-pienemmat-paastokorvaukset/rsb5Fifa

Moottoriensa päästövilpin viime vuonna myöntänyt Volkswagen uskoo, että sen kuluttajille maksamat korvaukset jäävät Euroopassa USA:n markkinoita pienemmiksi, kertoo  Wall Street Journal.

Volkswagen sopi viime viikolla noin 15 miljardin dollarin suuruisista korvauksista USA:ssa. Summasta noin 10 miljardia dollaria menee vilppimoottoreita ostaneille kuluttajille.

VW on myynyt vilppimoottoreita USA:ssa vajaat puoli miljoonaa kappaletta, mutta Euroopassa huomattavasti enemmän. VW perusteli linjaustaan myös USA:n tiukemmalla päästösääntelyllä.

"Volkswagen on taloudellisesti vakaa, mutta ei tarvitse olla matemaatikko ymmärtääkseen, että mielivaltaisesti asetetut korvaukset olisivat liian suuria jopa Volkswagenille", autoyhtiön toimitusjohtaja Matthias Müller sanoi Welt am Sonntagille.

VW varasi viime vuonna noin 18 miljardia euroa päästöskandaalista johtuviin kuluihin. Yhtiö on kertonut, että uskoo varauksen riittävän pääpiirteissään päästöskandaalin hoitoon.

Yhtiötä vastaan on nostettu lukuisia joukkokanteita muun muassa Saksassa, niin kuluttajien kuin sijoittajienkin toimesta.

Volkswagenin osake oli maanantaina vajaan kolmen prosentin luisussa. Vuoden takaisista huippulukemista Volkswagenin kurssi on rojahtanut selvästi yli puolella.



Yritetään pärjätä.

Nipper

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 28.06.16 - klo:12:42
Olen päässyt 2002 1.9tdi OGUlla ja 2006 vRS tdi Ogulla valmistajan ilmoittamiin matka/sekalaisiin kulutuksiin ja alle. Näillä ajoin kyllä enempi matkaa, n. 80% matkaa ja 20% kaupunkia
2008 2.0tdi+DSG6 Altea XL, 2009 1.9tdi+DSG6 OGUlla, 2010 1.6tdi+DSG7  OGUlla myöskään en ole päässyt kuin korkeintaan pikkuteitä ajelle. Näissä ajosuhteet matkaa 65% ja kaupunkia 35%

Tämä on mutua mutta jotain on ns. 2008 jälkeen näihin autoihin tapahtunut.
Aika hyvä tuntuma on, 10v aikana kuitenkin tullut 405tkm.

Eiköhän insinöörit näitä ole maailmalla ja Saksassa pähkäilleet.

Ajotietokoneen vai laskettujen kulutusten mukaan samoihin lukemiin? Ajotietokoneenhan saa näyttämään mitä lukemaa vain, jos niikseen halutaan. Ja kulutuksen mittaustapa on jo lähtökohtaisesti epätarkka, ns. sinnepäin, jolloin ei tarvi selitellä jos/kun asiakkaat ei todellisuudessa pääse pitkällä välillä ilmoitettuihin lukemiin...

Päästöjenhallintavälineitä ainakin on tullut koko ajan lisää, joten se voisi näkyä eroissa, kun noissa päästötesteissähän vissiin on ihan normaalia kytkeä erilaisia apulaitteita irti autosta. (Mikä taas tekee tästä VW:n huijauksesta absurdin, kun varmuudella kaikki ovat huijanneet joka tapauksessa aina ko. testeissä)


Lainaus käyttäjältä: tet - 28.06.16 - klo:14:50
Allekirjoituksen vm. 2011 Octavia Scoutilla esimerkiksi. Valmistajan ilmoittama yhdistetty 6,2 litraa toteutunut desimaalin tarkkuudella nyt lähes neljän vuoden keskiarvona. Sisältäen vielä talviset webaston polttamat löpöt, ilman sitä saattaisi olla vaikka desin alle, mene ja tiedä.

Sama kysymys: Ajotietokoneen vai todellinen kulutus?
Ja webaston polttamat löpöt ei näy ajotietokoneen kulutuslukemissa.

Ajotietokoneen lukemin valmistajan ilmoittamiin on varmasti mahdollista päästä. Kapeat renkaat ja pitkähköä ajoa, niin varmasti onnistuu. Mutta paljonko ajotietokone "mittaa väärin" on sitten autokohtaista. Ja nyt viimesimmillä omilla kokemuksilla myös polttoainekohtaista (Neste Pro Dieselillä AT on selvästi enemmän oikeassa kuin ABC Smart Dieselillä).

Nipper

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.06.16 - klo:18:02
http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_paastokorvaukset_vahvistuivat/8989769

Ulkomaat 28.6.2016 klo 16:26
Volkswagenin päästökorvaukset vahvistuivat
Yhdysvaltalaisen tuomioistuimen mukaan Volkswagen maksaa päästöhuijausohjelmastaan kaikkiaan reilut 13 miljardia euroa.

OT: Suomessa tarjotaan kait VW.n omistajalle kahveet.  :o

Jos ollaan realisteja, niin tilanne Jenkeissä vs. Eurooppa on täysin eri. Jenkeissä huijauksella päästiin verohyödyn piiriin, joka tarkoittaa jotain kolmin ellei jopa nelinkertaisesti pienempää NOx-päästöä mitä EU-raja vaatii. Joten ihan uskottava oletus on, että ko. autot alittavat EU-rajan ilman huijaustakin. Tai ainakaan ylitys ei voi suuri olla.
Ja tämän takia korvaukset asiakkaille ovat paljon pienemmät, käytännössä varmasti nollassa.

Sitten lisäksi lakiasiat, eli Euroopassa joukkokanteet eivät ole sellaisia kuin Jenkeissä, jossa korvauksia haettaisiin lakiteitse joka tapauksessa.

Ja kuten jo tet kirjoitti:
Lainaus käyttäjältä: tet - 29.06.16 - klo:10:23
Muistetaanpa taas, että meikäläisissä autoissa ei ole niitä puhdistuslaitteita, joiden ohittamisesta ajon aikana VW narahti jenkeissä. Ja että asiantuntijatkin ovat meillä antaneet lausuntoja, joiden mukaan VW tunnusti ilmeisesti osin turhaan (=varmuuden vuoksi) tehneensä vääryyttä myös Euroopassa. Mitään varmoja teknisiä dokumentteja ei ole näkynyt julkisuudessa, joista selviäisi mistä Euroopan osalta oikeastaan puhutaan kun tästä huijauksesta puhutaan. Ainakaan ei samasta asiasta kuin jenkeissä, koska meidän dieseleistä suurimmassa osassa ei ole lainkaan kyseistä laitetta joka jenkeissä salaa ohitettiin.

Toki nähtäväksi jää vaikuttaako täkäläiset korjaukset autoihin jotenkin vai ei.

Onko muuten kenenkään autoa vielä korjattu tämän suhteen? Itellä 1.6 TDI, joten aikataulun mukaankin korjaukset alkaa vasta syksyllä...

RSOCUstin

#2025
Lainaus käyttäjältä: Nipper - 08.07.16 - klo:20:35
Ajotietokoneen vai laskettujen kulutusten mukaan samoihin lukemiin? Ajotietokoneenhan saa näyttämään mitä lukemaa vain, jos niikseen halutaan. Ja kulutuksen mittaustapa on jo lähtökohtaisesti epätarkka, ns. sinnepäin, jolloin ei tarvi selitellä jos/kun asiakkaat ei todellisuudessa pääse pitkällä välillä ilmoitettuihin lukemiin...

Päästöjenhallintavälineitä ainakin on tullut koko ajan lisää, joten se voisi näkyä eroissa, kun noissa päästötesteissähän vissiin on ihan normaalia kytkeä erilaisia apulaitteita irti autosta. (Mikä taas tekee tästä VW:n huijauksesta absurdin, kun varmuudella kaikki ovat huijanneet joka tapauksessa aina ko. testeissä)


Sama kysymys: Ajotietokoneen vai todellinen kulutus?
Ja webaston polttamat löpöt ei näy ajotietokoneen kulutuslukemissa.

Ajotietokoneen lukemin valmistajan ilmoittamiin on varmasti mahdollista päästä. Kapeat renkaat ja pitkähköä ajoa, niin varmasti onnistuu. Mutta paljonko ajotietokone "mittaa väärin" on sitten autokohtaista. Ja nyt viimesimmillä omilla kokemuksilla myös polttoainekohtaista (Neste Pro Dieselillä AT on selvästi enemmän oikeassa kuin ABC Smart Dieselillä).

Omani on laskettuja tietoja ja tarkkoja.
Näkeehän se allekirjoituksesta että ei ole lähelläkään. Skodalle ilmotetaan 4,7L ja tolle Golffille muistaakseni 6,5L.
Ajotietokoneetkin on kalibroitu 0,1L sisälle eli aika tarkalle on laitettu.

Nipper

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 08.07.16 - klo:20:49
Omani on laskettuja tietoja ja tarkkoja.
Näkeehän se allekirjoituksesta että ei ole lähelläkään. Skodalle ilmotetaan 4,7L ja tolle Golffille muistaakseni 6,5L.
Ajotietokoneetkin on kalibroitu 0,1L sisälle eli aika tarkalle on laitettu.
Kiitos.

Oma 1.6TDI Passat kuluttaa noin 5,3 l/100km, joten samoissa kun sulla. Jos ajaisin pelkkää maantietä, niin ehkä sit oltais alle vitosen lukemissa ja lähellä ilmoitettua yhdistettyä kulutusta. Harvan ajo on kuitenkaan pelkkää "siirtymää". :)

tet

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 08.07.16 - klo:20:35
Sama kysymys: Ajotietokoneen vai todellinen kulutus?
Ja webaston polttamat löpöt ei näy ajotietokoneen kulutuslukemissa.

Todellinen kulutus. Syötän joka tankkauksesta kännykkäohjelmaan (My Cars) matkamittarin lukeman ja tankatut litrat kahden desimaalin tarkkuudella, softa pitää kirjaa ja kertoo hyvät tilastot kulutuksesta.

Kuukautta vaille neljä vuotta ja lähes 68000 km on ajoa Scoutilla takana, naftaa palanut ohjelman mukaan reilut 4200 litraa. Tällä jaksolla kulutus on yhden desin tarkkuudella sama kuin valmistajan ilmoittama yhdistetty eli 6,2 l/100km.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

MTa

Nonni, kampanja tehty Passattiin... Persdynolla mitattuna ei mitään muutosta mihinkään suuntaan, kulutuksesta osaa sanoa paremmin vasta kun kilometrejä karttuu vähän enemmän mutta näin muutaman sadan kilsan jälkeen ihan samoissa näyttäis menevän sekin. Onko joku mahdollisesti käyttänyt dynolla ennen ja jälkeen?

vwmies

Oman korjausta odotellessa...

http://www.uusisuomi.fi/autot/198832-volkkarin-paastohuijausmoottori-nyt-testattu-uudelleenohjelmoinnin-jalkeen


Kansainvälinen autoliitto FIA testasi yhteistyössä jäsenjärjestöjensä kanssa Volkswagenin ohjelmistopäivityksen vaikutukset 2.0 TDI-päästöhuijausmoottoriin.
Autoliiton sisarjärjestöt Saksasta (ADAC), Itävallasta (ÖAMTC) ja Sveitsistä (TCS) selvittivät touko-kesäkuun aikana Volkswagenin 2,0-litraiseen TDI -dieselmoottorin tekemän ohjelmistopäivityksen vaikutukset auton kulutukseen, päästöihin ja suorituskykyyn.

Kyseinen moottorityyppi oli yksi viime vuonna päästöhuijauksesta kiinni jääneistä dieseleistä, jotka VW on velvoitettu korjaamaan. Nyt ei vielä testattu 1,6-litraiseen TDI-moottoriin tehtäviä päivityksiä.

Testissä oli mukana kolme Audi A4 Avant 2.0 TDI:ta sekä yksi Volkswagen Golf 2.0 TDI BMT. Jokaisessa autossa oli kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä start/stop-järjestelmä. Ennen ja jälkeen moottorin päivityksen tehty eurooppalaisen tyyppihyväksynnän perustana oleva NEDC-testi osoitti, että päivitys ei aiheuttanut juuri muutoksia typenoksidipäästöihin, kulutukseen eikä moottorin suorituskykyyn.

Autojärjestöjen testeissä huomio kiinnittyi kuitenkin siihen, että jo ennen päivitystä tehdyssä NEDC-syklin mukaisessa kulutusmittauksessa testattujen ajoneuvojen kulutus oli peräti 7-15 prosenttia valmistajan ilmoittamaa virallista kulutusta suurempi, todetaan Autoliiton tiedotteessa.

- Valitettavasti todellisten ja lähes kaikkien autonvalmistajien ilmoittamien kulutuslukemien suhteelliset erot ovat vuosien saatossa kasvaneet. Kuluttajan kannalta on tärkeää, että lukema vastaisi mahdollisimman hyvin todellisuutta ja eri valmistajien ilmoittamat tiedot olisivat keskenään vertailukelpoisia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

- Laboratorio-olosuhteissa toistettavaksi tehty mittaus ei kuitenkaan koskaan voi ottaa huomioon kaikkia eri tekijöitä. Erityisesti Suomessa vaihtelevat keliolosuhteet asettavat haasteita. Myös ajotavalla on iso vaikutus todelliseen kulutukseen.

Tilanteen pitäisi parantua, mikäli EU-komission ajama uusi mittaustapa otetaan käyttöön vuonna 2017.
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Vaikea löytää tuosta uutisesta mitään uutiskynnyksen ylittävää. Nykyinen mittausnormi on pelkkä vitsi, joka se kuvaa huonosti todellista käyttötilannetta ja antaa hemmetisti mahdollisuuksia testioptimointiin. Tuossa ei pitäisi olla mitään uutta.

Tässä PSA:n mittaamia kulutuksia kadulla:
http://www.car-engineer.com/official-real-world-fuel-consumption-measurements-peugeot-citroen-ds-vehicles/

Valmistajat käyttävät kaikenlaisia normien sallimia vedätyksiä kulutus- ja päästööarvojen kaunistelemiseen. Onneksi tämä Volkkarin kohu näyttää vauhdittavan normien parantamista ja aktivoivan valvovia viranomaisia.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.07.16 - klo:08:26
Vaikea löytää tuosta uutisesta mitään uutiskynnyksen ylittävää. Nykyinen mittausnormi on pelkkä vitsi, joka se kuvaa huonosti todellista käyttötilannetta ja antaa hemmetisti mahdollisuuksia testioptimointiin. Tuossa ei pitäisi olla mitään uutta.

Valmistajat käyttävät kaikenlaisia normien sallimia vedätyksiä kulutus- ja päästööarvojen kaunistelemiseen. Onneksi tämä Volkkarin kohu näyttää vauhdittavan normien parantamista ja aktivoivan valvovia viranomaisia.

+1  :o
Yritetään pärjätä.

matalaut

Kävin Virossa viime viikolla ja ajelin paikallista nopeutta, siis sitä mikä lukee siinä liikennemerkissä. Keli oli kuiva, tuulinen ja lämpötila oli yli 20 astetta. Tiet pienempää kiveä ja selkeästi auto oli hiljaisempi. Mielenkiintoista tässä oli se, että kulutus (todellinen) jäi alle viiden litran.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

RSOCUstin

Helkamasta tuli tänään kirje. Skodasi ohjelmointi viivästyy. Saatte uuden tiedotteen kun voitte varata ajan päivitykseen.  Eli taitaa mennä ens vuoteen.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 19.07.16 - klo:22:27
Helkamasta tuli tänään kirje. Skodasi ohjelmointi viivästyy. Saatte uuden tiedotteen kun voitte varata ajan päivitykseen.  Eli taitaa mennä ens vuoteen.
Sama.... no eipä tuo haittaa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Kaikki merkit ja autokauppiaat meitä aina huijaa!  >:(
Meitä onneksi puoltaa ainakin saha ja jarrut?  :D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.07.16 - klo:23:55
Kaikki merkit ja autokauppiaat meitä aina huijaa!  >:(
Meitä onneksi puoltaa ainakin saha ja jarrut?  :D

Tuoko on vag:n omistajan puolustuspuhe, jos tuota huijausta on jatkettu kohta yli 15 vuotta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.07.16 - klo:23:55
Kaikki merkit ja autokauppiaat meitä aina huijaa!  >:(
Meitä onneksi puoltaa ainakin saha ja jarrut?  :D

Sekä autotehdas että autokauppias pyrkivät tuottamaan positiivisen (eli yli 0) liiketuloksen, jotta liiketoiminta jatkuu pitkällä aikavälillä.
Tottakai molemmat yrittävät parhaansa mukaan maksimoida sen viimeisen rivin eli liikevoiton, jotta taseessa olisi omaa pääomaa eli puskuria huonompien tappiollisten aikojen varalle. Itse asiassa tavallisen osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille.
Muutoin voi käydä niinkuin Anttilalle - eli velkojat, maksaneet (paitsi luottokortilla !!! ) asiakkaat ja osakkeenomistajat häviävät euroja.

On aina kuluttajan etu vertailla ja kilpailuttaa hankintansa, jotta joutuu ja saa maksaa vähemmän. Markkinataloudessa kilpailu on kovaa, ja heikoimmat yleensä joutuvat lopettamaan tai sitten menevät konkurssiin.   ;) ??? ::) :o

OT: ex 3C vaihtohyvitysten - huonoimman ja parhaan ero oli melkein 4000â,¬  :-*
Yritetään pärjätä.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.07.16 - klo:09:42
Tuoko on vag:n omistajan puolustuspuhe, jos tuota huijausta on jatkettu kohta yli 15 vuotta?
Minulla pensaklongswagen joten oli vain yleinen huomio huonolla huumorilla höystettynä!  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy