Päiväajovalojen automaatti vaihto

Aloittaja SKODA Fabia -12, 04.09.15 - klo:09:58

« edellinen - seuraava »

SKODA Fabia -12

Miten voi olla, että Citigossa on nykyaikaiset päiväajovalot mutta kun ilta hämärtyy niin pitää manuaalisesti muistaa vääntää ajovalot päälle ja pois?! Fabiassa sai nämä hömpötykset ohitettua katkaisimella josta mainittiin ohjekirjassa.

Eli Suomen oloissa, puolet vuodesta pitää muistaa vääntää valoja päälle ja pois. Aivan kuin -80 luvun Corollassa. Hienoa!

kt

Voitko kääntää valot syksyllä päälle ja ottaa keväällä pois? Ei kai niitä joka ajosuoritteen mukaan tarvitse päälle/pois katkoa?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Päiväajovalot ovat pakollinen varuste kaikissa uusissa autoissa, mutta valoisuustunnistin ei ole. Onhan se aikaa sivu ollut niin, että mitä pienempi auto sitä myöhemmin varusteet niihin tulevat. En tiedä saako sade- ja valoisuustunnistinta lisävarusteena Citigoon lainkaan, mutta eipä tuo vakiovaruste taida olla pykälää tai kahta isommissakaan?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SKODA Fabia -12

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.09.15 - klo:11:22
Voitko kääntää valot syksyllä päälle ja ottaa keväällä pois? Ei kai niitä joka ajosuoritteen mukaan tarvitse päälle/pois katkoa?

Jää parkit päälle.

SKODA Fabia -12

Yleisesti ottaen tuntuu vaan kömpelöltä nykyajalta, varsinkin kun päiväajovaloillakin toimii esim. mittarivalot niin ei ole ihme että välillä näkee "pimeitä" autoja kun kuski on autuaan tietämätön että valot ei pala.

kt

Joo, entisessä Golf+ autossani pidin lähivaloja koko ajan päällä eli 5,5 vuotta koskematta katkaisijaan. Silloin oli valot edessä ja takana eikä tarvinnut miettiä mitään. Tässä uudessä fabiassa on "auto"-asento päällä ja valot vilkkuu ja sammuu omia aikojaan, mutta olen tähän saakka luottanut, että aina olisi "oikeat" lamput kirkkaina. Taaksekin on Suomessa Helkama koodannut valot päälle vastoin EU-määräystä.

Huonohan tuo on, kun parkit jää. Aina niissä autoissa jotain huonoa ja jotain hyvää on. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Daatta

Jännä että Citigossakin on tämä ongelma. Luulin että päivävaloilla ajelevat, peräpäästään pimeät autot ovat ainostaan korealaisia... Moni kuski ei ilmeisesti mittarivaloja kaipaa, koska perse pimeänä ajelevia tulee vastaan myös hämärän aikaan. Cupraan olen koodannut takavalot palamaan jatkuvasti, automatiikka toki sytyttää (led)ajovalot aina hämärässä. Toimii varsin hyvin myös tunneliin tai autotalliin ajaessa.

Nyt joku selvittää, että saako Citigoon retrofitattua Auto-asennolla varustetun valokytkimen ja tarvittavat anturin ja ohjainboksin. Jos sähköt ja kojetaulun mekaniikka ovat samat kuin isommissa, niin päivitys ei pitäisi olla mahdoton.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SKODA Fabia -12

Citigossa nimenomaan palaa mittaristossa valot vaikka on päiväasennossa.

Niin eipä tosiaan ihme että ajetaan väärillä valoilla hämärässä.

M_M_M

Meidän 2015 Citigossa ei pala mittarin valot.
Vain mittari neulat hehkuu valoa mutta mitaritaustat pimeänä  ???

SKODA Fabia -12

No niinhän se on täälläkin, m u t t a jokatapauksessa olisi helpompaa jos olisi ihan pimijänä.

Tai parasta jos siis toimisivat automatique...

Morpheus3

Mitä halvempi auto, sitä vähemmän automaagisuutta. Valitettavasti.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Daatta

Halpuus on vähän näennäistä, raksitaan varusteita jotta auto sopii paremmin segmenttiin.

Briskodalla ovat myös huomanneet puutteen. Kiinalaiset ovat korjanneet sen: Ebay linkki.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Emil

Mittarivalot palaa päivävaloilla vain jos on valoisaa. Jos on hämärää, mittarivalot sammuvat, viestiksi kuljettajalle, että on aika kykeä ajovalot päälle.

En ole kokenut ongelmaksi millään tapaa valojen toimintaa. Taikka minun mielestä valojen päälle laittaminen itse ei ole hankalaa. Ja kyllähän tämmöiset asiat on hyvä selvittää itselleen ennen auton ostamista, niin ei sitten tule mahdollisia pettymyksiä myöhemmin auton ostamisen jälkeen.


SKODA Fabia -12

Eipä tässä varsinaisesti ole kyse siitä että minä olisin asian tiimoilta mieleni pahoittanut, vaan siitä, että onkohan kehitys mennyt vähän väärille urille jos -14 mallisessa autossa pitää valot laittaa manuaalisesti päälle.

Ja joo, onhan tuo pieni ja halpa auto mutta on siinä monia "hienoja" vitkuttimia joita ei muista vastaavista pienistä löydy joten kai nyt valotkin voisi olettaa itsestään syttyvän.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.09.15 - klo:13:35
Luulin että päivävaloilla ajelevat, peräpäästään pimeät autot ovat ainostaan korealaisia...
Korealaisissa on kuitenkin automatiikka eli kytkee oikeat valot ja takavalot kun hämärtyy. 8)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.09.15 - klo:21:08
Korealaisissa on kuitenkin automatiikka eli kytkee oikeat valot ja takavalot kun hämärtyy. 8)
Esimerkiksi? Eli ei todellakaan ole, ei myöskään kiinalaisissa tai japanilaisissa, ellei ole ottanut jonkun kalleimman varustePAKETIN, kun niihin paskoihin ei yksittäisiä varusteita saa ruksia.
Korealaiset ja japanilaiset on ne ainoat autot, jotka ajelee ihan yötä myöden perse pimeänä, kun niissä ei osata EDES mittarivaloja sisätilojen yovalaistuksesta puhumattakaan sammuttaa pimeällä päivävaloilla. Citigon, niinkuin oman pooloni "karvalakki" päivävalot ilmoittavat mittariston kirkkaudella, koska on syytä laittaa valot päälle. Myös katkaisimien yöalaistus on poissa toiminnasta. Laki vaatii takavalot myös vesisateella ym. huonolla kelillä, jolloin kuskilla on velvollisuus kääntää valot päälle, tämäkään ei onnistu automaattisesti korealaisisa, vaiķka olisi sadetunnistin, toisin, kuin näissä kunnon autoissa.

Emil

Se on "hyvä" syy vaihtaa uuteen, jos jossain vaiheessa saavat päivävalot automaattisiksi.  ;)

Sillä tavallahan järkevästi hinnoitellun auton omistajat on ennenkin houkuteltu kaupoille, että vuosien mittaan vakiovarustusta lisätään.

Tälle vuodelle tuli apparin puolen ikkunan käyttökytkin kuskin puolelle. Tekniikka- ja mukavuuspaketit muuttuivat vakiovarusteiksi.

-16 malliin tuli takakontin valo, narut hattuhyllyyn, maalattu kojetaulun paneli, ja ilmeisesti "verkkosysteemi" on nyt vakiona, ainakin Style varustetasossa.

Jotain mainitakseni.

tet

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 06.09.15 - klo:02:36
Citigon, niinkuin oman pooloni "karvalakki" päivävalot ilmoittavat mittariston kirkkaudella, koska on syytä laittaa valot päälle.

Citigossa voi olla erilainen valologiikka kuin näissä isommissa, tuo parkkien jääminen päälle virtojen sammutuksen jälkeen viittaa vähän siihen. Näissä Golf-luokan peleissä ainakin kaikki valot, myös parkit, sammuvat kun ottaa avaimen pois virtalukosta.

Tuo mittarivalaistus ainakin FL-Ocussa (uskoakseni myös aika monessa muussa vagisssa) toimii niin että päivävaloilla ei valaistustaso muutu mihinkään. Neulat ovat aina kirkkaita ja taustat pimeitä, oli valoisuustaso mikä hyvänsä. Silmä vain alkaa hämärällä huomata paremmin neulojen ja taustan kontrastin, se varmaan on ollut insinöörillä tarkoituskin.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16358
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SKODA Fabia -12

Lainaus käyttäjältä: M_M_M - 04.09.15 - klo:14:09
Meidän 2015 Citigossa ei pala mittarin valot.
Vain mittari neulat hehkuu valoa mutta mitaritaustat pimeänä  ???

Ok. Ja tässä toisessa yksilössä nimenomaan palaa mittarivalot viisareiden lisäksi.

Emil

Mulla on ollut -14 malli, ja tällä hetkellä on -15 ja -16 mallit. Kaikissa on palanut mittarivalot päivävalojen kanssa, kunhan on valoisaa. Kun hämärtyy, hämärtyy myös mittarivalot, portaattomasti.

Ajovalojen ollessa päällä palaa mittarivalot aina, samalla kirkkaudella.

Jos jotain saisin toivoa, niin mittarivalojen kirkkaudensäädön. Ilmankin olen pärjännyt.

wille84

VCDS:llä pääsee ainakin audissa muokkaamaan palaako neuloissa vai taustoissa valot, takavalojen toimintaa myös pystyy muokkaamaan kun perehtyy aiheeseen.

Emil

Sen mitä englantilaista palstaa olen seurannut, niin eivät ole löytäneet mahdollisuutta muuttaa mittarivalojen toimintaa vcds:llä. Miksi niiden toimintaa pitäisi muuttaa Citigossa?

Takavalot kyllä saa palamaan päivävalojen kanssa, jos haluaa. Miksi takavalojen pitäisi palaa päivävalojen kanssa samaan aikaan? Jos tuntuu siltä, että haluaisi kelin vuoksi takavalojen palavan, saa ne syttymään kytkemällä ajovalot päälle.

Päivänvalolla on parempi ettei takavalot pala, koska silloin jarruvalot ja vilkku erottuvat paremmin. Suurempi kontrastin ero,  siihen homma perustuu.

JFabiaK

Ei ole suuri vaiva kääntää valokytkimestä päivävaloasento ajovaloasentoon. Ja päivällä takavalojen ei tarvitse palaa uusissa päiväajovaloille (jotka syttyvät automaattisesti kun moottori käynnistetään) tyypitetyssä autoissa.

Suurempi ongelma (OT) on kännykän käyttö! Kannatta muistaa, että rikemaksujen korotus tapahtui syyskyyn alussa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

SKODA Fabia -12

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 09.09.15 - klo:12:14
Ei ole suuri vaiva kääntää valokytkimestä päivävaloasento ajovaloasentoon. Ja päivällä takavalojen ei tarvitse palaa uusissa päiväajovaloille (jotka syttyvät automaattisesti kun moottori käynnistetään) tyypitetyssä autoissa.

Suurempi ongelma (OT) on kännykän käyttö! Kannatta muistaa, että rikemaksujen korotus tapahtui syyskyyn alussa.

Tuntuu olevan aika suuri vaiva vaihtaa manuaalisesti, tai miksi niin moni ajaa hämärässä tai vaikka sateella pelkillä päivävaloilla.

Kännykkä toimii kyllä Citigossa komiasti bluetoothilla, jopa tekstiviestit tulee monitoiminäyttöön.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 06.09.15 - klo:02:36
Esimerkiksi? Eli ei todellakaan ole, ei myöskään kiinalaisissa tai japanilaisissa, ellei ole ottanut jonkun kalleimman varustePAKETIN, kun niihin paskoihin ei yksittäisiä varusteita saa ruksia.
Korealaiset ja japanilaiset on ne ainoat autot, jotka ajelee ihan yötä myöden perse pimeänä, kun niissä ei osata EDES mittarivaloja sisätilojen yovalaistuksesta puhumattakaan sammuttaa pimeällä päivävaloilla. Citigon, niinkuin oman pooloni "karvalakki" päivävalot ilmoittavat mittariston kirkkaudella, koska on syytä laittaa valot päälle. Myös katkaisimien yöalaistus on poissa toiminnasta. Laki vaatii takavalot myös vesisateella ym. huonolla kelillä, jolloin kuskilla on velvollisuus kääntää valot päälle, tämäkään ei onnistu automaattisesti korealaisisa, vaiķka olisi sadetunnistin, toisin, kuin näissä kunnon autoissa.
Vaimolle ostamassani karvalakki-Kiassa (-14-malli) tuo ainakin on! Liekkö tehtaalla sörssineet?  8)
Toimii myös hyvin!  :)

tet

Lainaus käyttäjältä: SKODA Fabia -12 - 09.09.15 - klo:17:45
Tuntuu olevan aika suuri vaiva vaihtaa manuaalisesti, tai miksi niin moni ajaa hämärässä tai vaikka sateella pelkillä päivävaloilla.

Siksi, että automyyjä on unohtanut selostaa heille miten nykyvalot toimivat. 80-luvulta asti on heillä ollut alla auto, jossa ajovalot palavat aina kun moottori käy, valokytkimeen pitää koskea vasta jos tarvitsee pitkiä valoja. Uudella sitten ajellaan autuaan tietämättöminä, ettei homma enää toimikaan noin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy