Audi A4 B9 2020-

Aloittaja Flat, 11.01.20 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

Mk233

Vanteet on just hyvät. Hemmetin iso työ vaan pitää puhtaana.

Enskatus

Yritin muokata vanhaa mut tää laittoki uuden...

Mk233

Moi,

Lupasin lopettaa tuunauksen mut kysytääs nyt tästä vielä mielipidettä ;D

Mitä jengi on mieltä uuden auton lastutuksesta?

Ilmeisesti vaikutusta on takuuseen ym. mutta onko näissä kuinka suuri riski esim moottorin hajoamisen osalta?

Juttelin yhden pajan kanssa ja siellä oltiin sitä mieltä, että 35TFSI on turvallinen moottori lastuttaa koska se on rajattu tehoiltaan keinotekoisesti. Tekniikka on jo lähtökohtaisesti suunniteltu suuremmille tehoille

Mitä ohjelmistoa/pajaa suosittelette jos tämmöiseen ryhtyy?



Ki

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 08.04.20 - klo:10:34
Moi,

Lupasin lopettaa tuunauksen mut kysytääs nyt tästä vielä mielipidettä ;D

Mitä jengi on mieltä uuden auton lastutuksesta?

Ilmeisesti vaikutusta on takuuseen ym. mutta onko näissä kuinka suuri riski esim moottorin hajoamisen osalta?

Juttelin yhden pajan kanssa ja siellä oltiin sitä mieltä, että 35TFSI on turvallinen moottori lastuttaa koska se on rajattu tehoiltaan keinotekoisesti. Tekniikka on jo lähtökohtaisesti suunniteltu suuremmille tehoille

Mitä ohjelmistoa/pajaa suosittelette jos tämmöiseen ryhtyy?



Ki
Ehdottomasti ohjelma tommoseen, 2-litranen turbobensa ja 150 hv, toihan on takavuosien vapaastihengittävän lukema ;D Tosta tulee ihan eri peli ohjelmoituna 8)

Riskihän on yleensä siinä mahdollisessa S tronic laatikossa, lähinnä dieselin (väännön) tapauksessa sekin... Järkevä ohjelma ei autoa riko mutta jos sattuu muusta syystä hajoamaan, on aika turha hamuta takuuta/vastaantuloa myyjän/maahantuojan puolelta...

Mk233

Mikä olis järkevä ohjelma?

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 08.04.20 - klo:11:01
Mikä olis järkevä ohjelma?
Mitä nyt FB:n Audiholics-ryhmää seurannu ni ainaki seuraavia pajoja on suositeltu:
- www.chip-tuning.fi
- www.erikoismoottori.fi
- www.powerbyte.fi
- www.motorbit.fi

Flat

Mielipiteitä järkevästä ohjelmasta on varmasti tusinoittain. Itselläni ei ole muista kuin BSR:n softasta kokemusta. Auto (A4) pysyi ehjänä, mikään ei hajonnut sen kanssa. Tuki toimi niin paikallisen diilerin kautta kuin pääkallopaikallekkin kun kerran sellaista tarvitsi. Valitsisin selaisen toimittajan että voi itse veivata softaa virin ja vakion välillä, jos sille jotain arvoa osaa antaa.

Mk233

Meneekö homma käytännössä niin, että ohjelmoinnin jälkeen kun vien auton Audille huoltoon niin siellä laitetaan piuha kiinni ja ohjelmointi näkyy siellä. Moottoriin/voimansiirtoon liittyvä takuu raukeaa sillä sekunnilla?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 08.04.20 - klo:11:52
Meneekö homma käytännössä niin, että ohjelmoinnin jälkeen kun vien auton Audille huoltoon niin siellä laitetaan piuha kiinni ja ohjelmointi näkyy siellä. Moottoriin/voimansiirtoon liittyvä takuu raukeaa sillä sekunnilla?

Kyllä.

Flat

Takuuhan on valmistajan vaapaa-ehtoinen kädenojennus kuluttajalle, se sen voivat tietysti perua. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että softaus ei poista valmistajan virhevastuuta ja se on edelleenkin velvollinen korvaamaan/korjaamaan viallisen tuotteen, jos vika ei johdu softasta. Esimerkkinä vaikka tuo audin öljynkulutusongelma taannoin.

b1mpo

Onhan tuo hiukan monimuotoisempi juttu. Jos itse olisin valmistaja, en hyväksyisi tuollaista. Sama mikä syy olisi moottorivaurioon, kieltäytyisin korvaamasta. Esimerkiksi tuossa öljynsyöntijupakassa tietyt parametrit lisää karstaantumisriskiä, enkä tiedä osaako ll laskuri ottaa huomioon sitä, vaikkakin todellinen syy olisikin vääränlaisissa männänrenkaissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

MasaA4Q

Mitä mieltä olette A4 sivutuuli herkyydestä?Mua häiritsee aikalailla.

Mk233

Ei oo haitannu ainakaan mua.

Scodillakki

Lainaus käyttäjältä: MasaA4Q - 10.04.20 - klo:17:40
Mitä mieltä olette A4 sivutuuli herkyydestä?Mua häiritsee aikalailla.

Tästä on kyllä kokemusta. Oma auto on melkoisen rauhaton tuulella ja vaeltelee laidasta laitaan. Nyt kun vaihdettu kesärenkaat alle ja tuo tuuliherkkyys on lähes kokonaan poissa. Autossa siis talvirenkaina Nokian nastat ja nuo on ainakin lämpimällä kelillä todella rauhattomat. kesärenkaina Michelinit 17" koossa ja ajettavuus on nyt todella hyvä ja vakaa.

Tuo MMI on välillä hivenen hankala tapaus, 2 kertaa on jumittanut ja jäänyt lataamaan "käyttäjäprofiilia" ja yhden kerran radion äänet häipyi kokonaan. Seuraavana päivänä on taasen toiminut normaalisti. Myös tuon puhelimen MyAudi sovelluksen kautta saa vaihtelevasti lisälämmittimen toimimaan.

Nyt kun tulee vähemmän mairittelevaa palautetta annettua, niin lisätään tuo kaasupolkimen vaste myös listalle. Autolla kun ajelee esim. alamäkeen ja rullailee, niin kaasua saa runtata ihan kunnolla, jottta saa moottorin "henkiin" jälleen, vaikka tuo start/stop on painikkeesta disabloitu. Ihan kuin tuo moottori olisi päiväunilla aina välillä ja tarvii herätellä henkiin, toki tämä toistuu tosin harvakseltaan.

Audiconcert on ihan ok, mutta ei kyllä hifisteille mahda riitää. Hivenen jossitellut jälkeenpäin, jotta olisiko pitänyt ruksia Bang & Olufsen listalta.

Siinäpä nuo omat "kehitettävät" kokemukset, joten todella vähällä on päässyt tämä auto kohdallani. Muuten on kyllä on todella mieluinen kampe, näyttää aina hyvältä sisältä ja päältä. Kaikki palaset loksahtaa kohdalleen, kun hyppää kuljettajan paikalle.

Moottori on todella positiivinen yllätys, pieni kulutus ja normiajoon erittäin hyvä suorituskyky. Kesärenkain melu on vähäinen. Alusta juuri sopivan napakka, mutta kuitenkin mukava. S tronic toimii nopeasti ja hyvin, ainoastaan pakittaessa hivenen erilainen toiminnaltaan, kuin normi automaattiloota.

Kokonaisuutena olen erittäin tyytyväinen autoon edelleen.
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

Flat

En ole kyllä havainnut minkäänlaista poikkeavaa sivutuuliherkkyyttä tässä. Vakaasti on kulkenut tuulessa ja tuiskussa. En talvirenkailla enkä kesärenkailla.

Mk233

Jos tästä uudesta audista täytyy jotain huonoa sanoa niin penkit ei istu ainakaan mun vartalolle. A6 vm 2007 oli jo silloin sama ongelma. Mä en ymmärrä mikä niissä on väärin, mutta jokin on. Ristiselkä kipeytyy vaikka kuinka säätää. Sinänsä jännä juttu koska tätä ei ole tapahtunut vw, volvo, mersu, bmw, saab ratissa koskaan.

Flat

Onko kysessä perus vai sport penkit? Voihan olla tietysti että kuskikin on alkanut vanheta ja vaivat tulevat penkeistä huolimatta.
Mielestäni sport penkeissä on hyvät säädöt.

Mulla on hierovat penkit, siitä on hieman iloa jos ajaa pitkää siivua.Lämmöt ja hieronta päälle  niin saa hieman ensiapua väsyneeseen selkään.


Mk233

Mitkä tulee s linen mukana? Lienee sport penkit. Ei se ole iästä kiinni kun ei vaivaa kun Audin ratissa. Audin penkin mittasuhteissa tai jossain rakenteessa on vaan jokin mikä ei sovi mun vartalolle. Mä ajan muilla autoilla enemmän kun tällä Audilla ja ongelma ilmenee vain Audin ratissa. Kuten mainitsin vuonna 2007, A6 sama homma.

Flat

Pumppaa penkki niin korkealle kun menee ja sit muut säädöt kohdalleen. Tai sit vaan mies ja penkki eivät sovi yhteen, hyvin mahdollista.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 18.04.20 - klo:21:39
penkit ei istu ainakaan mun vartalolle. A6 vm 2007 oli jo silloin sama ongelma. Mä en ymmärrä mikä niissä on väärin, mutta jokin on. Ristiselkä kipeytyy vaikka kuinka säätää.
Joo vähän sama homma omassa 2016 mallissa ja näin oli A3 8V:n kanssakin. Normiajoissa ihan jees mutta vähänkin pitemmällä rupeamalla selkä tykkää kyttyrää. Ajan tosi vähän matkaa niin ei kyllä kovin paljon haittaa. Joku siinä ei silti toimi. Ja vaikken mikään iso olekaan niin mitä vähemmän vaatetta on päällä, sitä paremmin penkki tukee!

Mk233

Jos joku tarvitsee sport alustan jouset -20mm niin multa löytyis. n. 3000km ajetut. Autosta A4 AVANT 35 TFSI.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.05.20 - klo:22:56
Minä kyllä pidän Audin penkkejä hyvinä.
En kyllä ole mikään korsto kooltaan, mutta minulle ihan jees.
Ainoa mikä nykyisessä pännii on nuo nahkat.
Hyvä kangasverhoilu on käyttömukavuudeltaan mielestäni paras, oli kesä tai talvi.
En ymmärrä yhtään miksi jotkut "kuolaa" nahkapenkkejä.

Puhdasta käytännöllisyyttä. Nahka on helppohoitoinen, kestävä ja helposti puhdistettavissa. Oli kyse sitten omista kurasista ja likaisista remppavaatteista, metsäsvaatteista, lapsen oksennuksesta tai kurasta takapenkillä. Nihkeä liina (ja toki joskus vähän saippuaa) niin voala ja uutta vastaava kunto pienellä käden liikkeellä. Puolivuosittaista huoltoa ne tietenkin vaativat, jos haluaa että pysyvät timanttisessa kunnossa (kissasaippua pesu ja nahanhoitoainetta). Lisäksi todella kulahtaneen nahkapenkin saa oikeilla aineilla ja tarvikkeilla elvytettyä todella roisista kunnosta (ammattilaistason tavaraa tosin). Tämä korostuu +10v ja 200tkm ajetuissa. Toki vaatii suurempaa jatkuvaa huoltoa, että pysyy edelleen ok kunnossa. Edelleen itselle surku iskee, kun nettiautoa selaa ja jonkun premin nahkapenkistä huomaa edellisistä omistajista seuraavaa: Ei ole viitsitty huoltaa ja toisekseen liian iso ahteri jota ei olla jaksettu nostaa kunnolla irti siitä penkistä vaan venytetty penkit nahat laiskuuttaan päin jersettä.

Samaa huoltamista tosin pitäisi tehdä kangaspenkeillekkin. Huoltaa, pestä ja laittaa suoja-aineet pintaan 6kk välein, mutta arvaa tekeekö kukaan? Arvaa miten kulahtanut kangaspenkki kunnostetaan? Uusimalla kankaat. Tämä ei ole ongelma, jos ostaa autonsa uutena tai lähes uutena. Mutta valtaosa ei osta.

Nyt ymmärrät. Eriasia on, että haluatko ymmärtää  :P
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

V60

#142
Makuasioita, sanoi kissa kun mu....a nuoli. Itsellä ollut 30 vuoden aikana erilaisia autoja ja juurikin edellisessä nahkapenkit. Eipä tullut tarvetta ottaa nykyiseen. Sensatec on vaan niin miellyttävä. Ei luista, ei kylmä, ei kuuma.

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Nifa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 07.05.20 - klo:09:51
Makuasioita, sanoi kissa kun mu....a nuoli. Itsellä ollut 30 vuoden aikana erilaisia autoja ja juurikin edellisessä nahkapenkit. Eipä tullut tarvetta ottaa nykyiseen. Alcantara on vaan niin miellyttävä. Ei luista, ei kylmä, ei kuuma.

Nyt tulee ottaa huomioon, että vastasin kysymykseen rationaalisesti perustellen, että miksi nahkapenkki on joidenkin mielestä "se juttu". Se on helppohoitoinen ja puhdistettavissa helposti pienellä vaivalla. Alcantra ei ole tätä, eikä ole normaali kangaskaan. Ne ovat kylläkin molemmat vähemmän liukkaita materiaaleja kuin nahka, mutta nahastakin saa huomattavasti vähemmän epäliukkaan, joskaan ei kankaan veroista, jos sitä hoitaa oikeilla aineilla. Hyvät nahanhoitoaineet ei ole halvimmasta päästä, mutta niitä on kuluttajamyynnissä saatavilla. Itsellä nahkapenkit (säätyvällä reisituella) on top 5 -varusteissa, joille annan käyttöautossa arvoa ihan puhtaasti käytännöllisistä syistä. Tässä taikasanana on eskari ja alakouluikäiset lapset. Se että sinulla ei nyt ollut tarvetta, ei tee tarjolla olevaa varustetta turhaksi. Tai makuasiaksi.

Kissa -perusteluun palatakseni tulee ottaa huomioon sekin, että kissa tekee sitä ihan käytännön sanelemana pakkona, eikä maun vuoksi. Kotikissojen (Felis catus) evoluutiossa oli 3000-vuotta sitten myös kehityskulkusuunta joka nuolemisen sijaan käytti peräaukon puhdistamiseen pehmopaperia. 1800-luvulle tultaessa evoluutiobiologeille oli täysi mysteeri miksi näin kävi. Vasta vuonna 1970 aavikon kissanhiekkaa Kairossa tutkineelle tutkimusryhmälle selvisi, että jostain syystä egyptilaisten paprystuotanto ei vastannut kissojen kysyntää ja laatuvaatimuksia, jolloin tämä evoluution haarauma ilmeisesti hävisi pois ja jatkettiin nuolemista. Lisäksi on esitetty teoria, että kissojen maksuksi tarjoaman Cat-coinsin ja Egyptin diaarin muuntosuhteessa olisit ollut kyseessä ns. sfinksihuijaus, pyramidihuijausten kaukainen esi-isä. Kuninkaiden laaksosta löytyneestä kivitaulun tassunjäljistä on tulkittu, että lopulta Ramses II määräsikin ylipappinsa aloittamaan asiasta esitutkinnan rauhoittaakseen Cat-coineihin diaarinsa vaihtanutta rahvasta. Ilmeisesti tutkinta eteni kuitenkin aikanaan niin verkkaisesti, koska Ramses II itse istui pyramidin huipulla.

Et sinäkään suihkussa käy sen takia, että se maistuu hyvältä.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

V60

Tuo säännöllinen tarve putsata penkkejä varmaan puoltaa nahkaa. Mutta ei tosiaan 30 vuoden aikana ole ollut sen kanssa ongelmaa. Tietty oksennus on kivempi putsata nahasta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

hph

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 07.05.20 - klo:12:27
En kyllä tykkää kun talvella menee autoon niin penkki on ihan kuin kylmän peltin päälle istuis.
Kesällä jos vähäkään lämpimämpää niin jerse ja selkä märkänä saa istua. Meneepäs helteiseen autoon istumaan missä on nahkat, jerse sulaa. Mitä tulee puhtaanapitoon niin se ei koske minua en tosiaan kuljeta autossa mitä sattuu. Ei auto ole mikään jaskahyysikkä. Mun autossa ei mäihätä eikä syödä karkkia tai sipsejä. Autossa matkustetaan ja syöntihommat tehdään muualla. Olen siisti ihminen ja todellakaan minun auto ei ole kaatopaikka, hyi. Ymmärrä. ;)

Luulisi sinun miljoonienkilometrien ajokokemuksella , jota kyllä epäilen... tietävän, että aina nahka on kylmempi tai kuumenpi kuin kangas.  Siksi autoissa on istuinlämmittimet ja jopa ilmastoidutpenkit,joilla voi säätää istuimen viihtyvyyden sopivaksi. Etkö raaski käyttää lämmitintä sen pelossa ,että auton kulutus kasvaa liian suureksi, vai tuliko nahkapenkin ominaisuus yllätyksenä autokauppojen jälkeen?

b1mpo

Mulla on ollut 2 samanlaista ja saman ikäistä autoa nahkapenkeillä. Toisessa oli recaron nahkainen ja toisessa normaalitoppaukset nahalla. Norminahkapenkkien jälkeen tuntui sporttikangaspenkki kylmemmältä talvella, kun auto vaihtui. Että kai niissä nahkan laaduissakin on eroa. En myöskään kokenut hiostavaksi kumpaakaan nahkapenkkiä, vaikkei niissä mitään tuuletusta/jäähdytystä ollutkaan. En myöskään kesällä kokenut niitä kuumaksi, kun autoissa oli tummennukset ja ilmastointi. Mulla on myöskin tapana ajatella miten päin auton parkkeeraa aurinkoon nähden. Varjopaikkoja käytän myös hyväksi. Mulla on ollut monessa autossa webasto ja sitä kautta tuuletus. Tuuletuksen vaikutus on melko suuri ja ilmastointikaan ei joudu niin koville ja auto on yleensä aina esilämmitetty talvella. Mutta liukkaat ne nahat oli.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

LEMMY

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 30.01.20 - klo:07:46
Lopetin veivauksen valinnoista ja tilasin eilen yllätys yllätys yllätys Daytonan harmaan  A4 S-line sedanin 40 TFSI etuvedolla.
Mustaoptiikkapaketti, matrix valot, lättäpohja ratti, laajennettu led-sisävalopaketti, B&O, Varapyörä tunkilla, ilman merkkejä, eteen roiskeläpät, tavaratilaan kuminen kaukalomatto ja toiset 18" vanteet kuin vakiona. Siinä taisi olla muistaakseni kaikki lisävarusteet. Katotaan sitten parin vuoden päästä sähköautoja kun niitä on oikeasti saatavilla. No nyt on sitten vajaavetoinen, mutta eiköhän silläkin toimeen tulla.
Hain uuden auton perjantaina ajoon. Kumimatot oli tavaratilassa kyydissä. Asiakaspalvelun nimissä sanoi myyjä  :) Roiskeläpät edessä oli samanlaiset nysät kuin ennen oli ainakin nelikoissa vakiona edessä. B&O soi minunkin mielestä erilailla kuin ennen. Keskialue erottelevampi ja ylärekisteri parempi ja nyt on sedanissakin subbarisäätö. Parempi noin. Yllättävän paljon tuntuu auto muuttuneen, vaikka paperilla aika vähän. Ja laatikko toimii taas sivistyneemmin, tällä on helpompi ajella hiljaa joustavasti. Hyvältä ja laadukkalta tuntuu ja nyt vaan ajoa. Autofiksarille kestovahattavaksi kun itse ei viitsi  ;)
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Vekkula

Istuinlämmityksen sammutan yleensä vajaan kilometrin matkan jälkeen kun persaus kuumenee ja tuuletus viilentää penkin sekunneissa tarvittaessa ainakin omassa autossa.
Lähtökohtaisesti mielummin kangaspenkit mutta nahka kelpaa jos on tuuletetut ja nopealla lämmityksellä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

hph

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.05.20 - klo:10:58
Ei sun tarvitse mua opettaa autonkäytössä kokemusta on niin paljon.
Jos olet ostanut omiin nimiisi n. 25 uutta autoa niin keskustellaan autoista lisää ja kilometreistä joita on rullannut mittariin. Silleen.


En viitsi päätäni vaivata keskustelemalla autojen määristä sekä käytttökokemuksista  sinunlaisesi henkilön kanssa, kun ne eivät johda mihinkään. Että tälleen

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy