Audi A4 B9 2020-

Aloittaja Flat, 11.01.20 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

Flat

Avaan uuden ketjun , koska 2020 malli sen verran erinlainen kuin 2015-2019 ja jotta ei mene asiat turhana sekaisin.

Tuossa uudessa MMI softassa on bugeja. Jos autoon hyppää ja käynnistää sen heti, se alkaa kyselemään käyttäjän PIN koodia kun MMI:stä valitsee "eteenpäin". Mutta kun valitsee "eteenpäin" ennen moottorin käynnistäömistä, PIN koodia ei kysellä.

Radion alustus on myös hiemna häiritsevää, kyllä ennen meni radio heti tulille.

Flat

Erona vanhaan ainakin se , että etututkat menevät päälle, ilman että pitää laittaa pakki ensin päälle. Vanhassa oli tälläinen ihmeellisyys.

Painamalla lyhyesti puheohjausta, ohjataan auton järjestelmää, painamalla sitä pitkään, ohjataan android autoa. (Voi olla että oli vanhassakin, mutta empä koskaan sitä tajunnut).

,,rsyttää että kum bensa on vähissa, auto ilmoittaa siitä myös MMI näytössä  ja "mainostaa" tehdas navigointiin  liittyviä ominaisuuksia. ( etsi lähin huoltoasema ). Hemmettiäkö tota mainostaa jos autossa sitä ei ole ja sitä ei siihen saa vaikka kuinka  toivoisi.

MMI näytön ilmoituspalkissa on jatkuvasti ohjauttu asennustoiminto ilmoitus päällä, ihan kuin sitä ei olisi tehty. Kuuluukohan sen olla noin ?

Autossa saa valikot nyt suomeksi, mutta puheohjaus ei tue suomen kieltä. Eli enkussa pitää pysytellä edelleen,

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.01.20 - klo:18:03
Erona vanhaan ainakin se , että etututkat menevät päälle, ilman että pitää laittaa pakki ensin päälle. Vanhassa oli tälläinen ihmeellisyys.
Joo toi on jostain syystä oletuksena pois päältä, onneks sen saa helposti koodattua päälle.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.01.20 - klo:18:03
Autossa saa valikot nyt suomeksi, mutta puheohjaus ei tue suomen kieltä. Eli enkussa pitää pysytellä edelleen,
Valikot sai ennenki suomeks mut ei ekan mallivuoden autoihin. Ja vastahan puhuttu suomen kieli tuli Passattii...

Ohikulkija

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.01.20 - klo:18:03
Erona vanhaan ainakin se , että etututkat menevät päälle, ilman että pitää laittaa pakki ensin päälle. Vanhassa oli tälläinen ihmeellisyys.

Painamalla lyhyesti puheohjausta, ohjataan auton järjestelmää, painamalla sitä pitkään, ohjataan android autoa. (Voi olla että oli vanhassakin, mutta empä koskaan sitä tajunnut).

Nämä toimii näin jo minun vm 5/2017 autossa.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 15.01.20 - klo:14:06
Joo toi on jostain syystä oletuksena pois päältä, onneks sen saa helposti koodattua päälle.

Mitä tarkoitat koodaamisella? Kyllä tuon asetuksen voi vaihtaa ihan valikosta. Ja omassa vm 2017 autossakin tuo oli oletuksena jo päällä, eli hiljaisessa vauhdissa tutkat menevät automaattisesti päälle.

Flat

Onkohan S4 ha A4 s-linen etupuskuri identtinen ? Sopisikohan tuo S4:sen hopeinen etulippa A4-Slineen heittämällä ?

S4



A4- Sline:


Enskatus

Lainaus käyttäjältä: tpu - 15.01.20 - klo:19:46
Mitä tarkoitat koodaamisella? Kyllä tuon asetuksen voi vaihtaa ihan valikosta. Ja omassa vm 2017 autossakin tuo oli oletuksena jo päällä, eli hiljaisessa vauhdissa tutkat menevät automaattisesti päälle.
Omassa 2016 ei saanu ja sen takii laitoin sen päälle OBDElevenin appilla.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 16.01.20 - klo:15:37
Omassa 2016 ei saanu ja sen takii laitoin sen päälle OBDElevenin appilla.

Onko autosi B8 vai B9? B9:ssä sen valikon saa esiin kun laittaa parkkitutkan päälle ja sitten painaa MMI:n ohjausrullan vasemmalla tai oikealla puolella olevaa nappia (en muista kumpi) tai vaihtoehtoisesti liu'uttaa ohjausrullaa sivuun.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: tpu - 16.01.20 - klo:16:50
Onko autosi B8 vai B9? B9:ssä sen valikon saa esiin kun laittaa parkkitutkan päälle ja sitten painaa MMI:n ohjausrullan vasemmalla tai oikealla puolella olevaa nappia (en muista kumpi) tai vaihtoehtoisesti liu'uttaa ohjausrullaa sivuun.
B9 ja tosta valikosta voi säätää vaa tutkien äänenvoimakkuutta. Autohan on First Edition, tiiä vaikuttaako se tämmösiin...

tpu

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 17.01.20 - klo:20:03
B9 ja tosta valikosta voi säätää vaa tutkien äänenvoimakkuutta. Autohan on First Edition, tiiä vaikuttaako se tämmösiin...

Minulle on kyllä tehty ohjelmistopäivitys tähän autoon, voisikohan olla niin, että valinta on tullut vasta uudemman ohjelmiston myötä.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: tpu - 17.01.20 - klo:23:03
Minulle on kyllä tehty ohjelmistopäivitys tähän autoon, voisikohan olla niin, että valinta on tullut vasta uudemman ohjelmiston myötä.
Juu syksyllä päivitetty tässäkin MMI.

Flat

Nyt on ollut auto alla kolmisen viikkoa ja  nyt alkaa olemaan hyvä käsitys että millainen peli on kysessä ja pysty vertaaman sitä aikaisempaan B9:siin.

Aloitetaan ulkoa. Olen sitä mieltä että keulan ilma on tylsä ja jopa huonompi kuin vanhassa mallissa. Keulassa vaan ei ole jokin kohdallaan, hiemna ihmettelen mitä ovat miettineet tuota työstäessään.  Peräpää taas on mielestäni parannus entiseen. (Itselläni S-line ). Matrix valot hyvät, voi ola etä jatkossa on vaikea olla ilman.

Sitten sisälle. Olen vahavasti sitä mieltä etä auton äänieristystä on paranneltu sitten alkuaikojen. Tiedä siitä sitten että onko tuo oikeasti totta, vai edelleen uuden auton illuusiota.  MMI näyttö on kyllä sujuva käyttää, mutta softassa on vielä hieman paranettavaa, mutta eiköhän se korjaus sieltä tule jossain vaiheessa. Ei mitään vakavaa, mutta pieniä asioita joita vois sujuvoittaa. MMI rullaa edeleen ikävä. On tullut käytettyä enemmän puheohjausta. Tämä sinänsä ok yksin autoillessa, mutta edelleen tuntuu tosi idioottimaiselta puhua autolle jos joku muu on kyydissä.

Keskikonsolin ja ovien pianolakatut osat (S-line ominaisuus ) ja MMI näyttö varsinaisia sormenjälkitallentamia. Säilytyslokeroon pitää hommata . mikrokuituliina. Pianolakatut pinnat yhdessä harjatun alumiinin kanssa hienonnäköinen yhdistelmä, mutta nuo sormenjäljet ja pölyt näkyvät siinä liian hyvin.

Penkeissä ei mitään uutta verrattuna vanhaan. Mainiot penkit. Tähän otin alcantara mukaan joten oviinkin tuli jotain alcantarajäljitelmää, joka toimii paremmin ovien sisävalojen kanssa ( heijastaa ovien valoa ja värejä paremmin)  kuin jokin musta muovipinta. Hierontatoiminnallisuus ok, mutta ei tee mitään ihmeitä ja se pitää olla täysillä jotta siitä on jotain iloa.

Keskikonsolissa yksi USB-C pistoke, joten jonkin hubin vaatii kaverikseen. Keskikonsolin etuosassa taas yksi USB-A pistoke, takana kaksi USB-A pistoketta.  Itse sijoittelisin ko liitännät toisin. Voisivat suunnittelijat oikeasti miettiä miten puhelinta käytetään ja missä sitä halutaan pitää.

B&O ok, edelleen sitä mieltä että siinä on jokin sävyero vanhan verrattua.

Takapenkit jakautuvat kolmeen osaan (40:20:40),  vanhassa kahteen (60:40), mikä on selvä parannus. Tavaratilan kasiikoulut erinaliset kuin entisessä, vanhassahan ne oli sysipaskat. Nyt vaan paskat.

Vanhassa ei MHEV viritystä ollut, mutta tässä se on ja näyttää oikesti siltä että siitä jotakin hyötyä on, aika vähllä näyttää pääsevän. Ison ilo on se, että enään ohjaustehostin ei hyppää pois risteyksessä kun auto sammuttaa auton.

Eberiä olen käyttänyt vähän, mutta etäohajus näyttää toimivan ja auto lämpii nopeasti.

Virtua cockpit näyttö terävä ( kuulemma tarkempi kuin ennen) mutta loppujen lopuksi aika turhake. Mutta kai se nyt nykypäivää sitten on. Toivoisi hieman enemmän muokattavuutta. Se kolmas  moodi (layout) siinä  aika kuumottavan kammottava.

Hankintaan tyytyväinen, mutta keulan vaisu ilme jotenkin masentaa koko auton. Hieman tyslä valinta vanhan B9:sin tilalle, joten jos nyt pitäisi valita, niin ehkä tulisi sittenkin jokin muu.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.01.20 - klo:10:02
Olen sitä mieltä että keulan ilma on tylsä ja jopa huonompi kuin vanhassa mallissa.
Jotenki lähinnä sympaattinen toi ilme ku vanhas on enemmänki agressiivinen -> miellyttää omaaki silmää enemmän.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.01.20 - klo:10:02MMI rullaa edeleen ikävä.
Toi on kyl huono "uudistus", esim. Bemari sentäs tajunnu viel pitäytyy siin.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.01.20 - klo:10:02Penkeissä ei mitään uutta verrattuna vanhaan. Mainiot penkit.
Jännä, omasta mielestä noi on lähinnä keskinkertaset. Ei missään nimessä huonot mut ei kovin kummosetkaa. Ehkä ei vaa sovi niin hyvin omalle ruholle...

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.01.20 - klo:10:02Tavaratilan kasiikoulut erinaliset kuin entisessä, vanhassahan ne oli sysipaskat. Nyt vaan paskat.
Aijaa, sedanissa kassikoukut on parhaat mitä itellä tullu vastaa, isot ja tukevat!

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.01.20 - klo:10:02Hankintaan tyytyväinen, mutta keulan vaisu ilme jotenkin masentaa koko auton. Hieman tyslä valinta vanhan B9:sin tilalle, joten jos nyt pitäisi valita, niin ehkä tulisi sittenkin jokin muu.
Jep, en nyt ehkä keulailmeen takia pelkästää mut kokonaisuutena sen verran vaisu facelifti et tulee varmasti jäämää välii.

Vekkula

Onko joku ehtinyt koeajamaan 100kw dieselin, onko kovin nuhaisen tuntuinen?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Mk233

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.01.20 - klo:10:02
Nyt on ollut auto alla kolmisen viikkoa ja  nyt alkaa olemaan hyvä käsitys että millainen peli on kysessä ja pysty vertaaman sitä aikaisempaan B9:siin.

Aloitetaan ulkoa. Olen sitä mieltä että keulan ilma on tylsä ja jopa huonompi kuin vanhassa mallissa. Keulassa vaan ei ole jokin kohdallaan, hiemna ihmettelen mitä ovat miettineet tuota työstäessään.  Peräpää taas on mielestäni parannus entiseen. (Itselläni S-line ). Matrix valot hyvät, voi ola etä jatkossa on vaikea olla ilman.

Sitten sisälle. Olen vahavasti sitä mieltä etä auton äänieristystä on paranneltu sitten alkuaikojen. Tiedä siitä sitten että onko tuo oikeasti totta, vai edelleen uuden auton illuusiota.  MMI näyttö on kyllä sujuva käyttää, mutta softassa on vielä hieman paranettavaa, mutta eiköhän se korjaus sieltä tule jossain vaiheessa. Ei mitään vakavaa, mutta pieniä asioita joita vois sujuvoittaa. MMI rullaa edeleen ikävä. On tullut käytettyä enemmän puheohjausta. Tämä sinänsä ok yksin autoillessa, mutta edelleen tuntuu tosi idioottimaiselta puhua autolle jos joku muu on kyydissä.

Keskikonsolin ja ovien pianolakatut osat (S-line ominaisuus ) ja MMI näyttö varsinaisia sormenjälkitallentamia. Säilytyslokeroon pitää hommata . mikrokuituliina. Pianolakatut pinnat yhdessä harjatun alumiinin kanssa hienonnäköinen yhdistelmä, mutta nuo sormenjäljet ja pölyt näkyvät siinä liian hyvin.

Penkeissä ei mitään uutta verrattuna vanhaan. Mainiot penkit. Tähän otin alcantara mukaan joten oviinkin tuli jotain alcantarajäljitelmää, joka toimii paremmin ovien sisävalojen kanssa ( heijastaa ovien valoa ja värejä paremmin)  kuin jokin musta muovipinta. Hierontatoiminnallisuus ok, mutta ei tee mitään ihmeitä ja se pitää olla täysillä jotta siitä on jotain iloa.

Keskikonsolissa yksi USB-C pistoke, joten jonkin hubin vaatii kaverikseen. Keskikonsolin etuosassa taas yksi USB-A pistoke, takana kaksi USB-A pistoketta.  Itse sijoittelisin ko liitännät toisin. Voisivat suunnittelijat oikeasti miettiä miten puhelinta käytetään ja missä sitä halutaan pitää.

B&O ok, edelleen sitä mieltä että siinä on jokin sävyero vanhan verrattua.

Takapenkit jakautuvat kolmeen osaan (40:20:40),  vanhassa kahteen (60:40), mikä on selvä parannus. Tavaratilan kasiikoulut erinaliset kuin entisessä, vanhassahan ne oli sysipaskat. Nyt vaan paskat.

Vanhassa ei MHEV viritystä ollut, mutta tässä se on ja näyttää oikesti siltä että siitä jotakin hyötyä on, aika vähllä näyttää pääsevän. Ison ilo on se, että enään ohjaustehostin ei hyppää pois risteyksessä kun auto sammuttaa auton.

Eberiä olen käyttänyt vähän, mutta etäohajus näyttää toimivan ja auto lämpii nopeasti.

Virtua cockpit näyttö terävä ( kuulemma tarkempi kuin ennen) mutta loppujen lopuksi aika turhake. Mutta kai se nyt nykypäivää sitten on. Toivoisi hieman enemmän muokattavuutta. Se kolmas  moodi (layout) siinä  aika kuumottavan kammottava.

Hankintaan tyytyväinen, mutta keulan vaisu ilme jotenkin masentaa koko auton. Hieman tyslä valinta vanhan B9:sin tilalle, joten jos nyt pitäisi valita, niin ehkä tulisi sittenkin jokin muu.



Mä olen tyytyväinen myös keulan ilmeeseen. Toki, mielestäni vaatii mustan optiikan. Muuten noi alarinkulat hyppii liikaa silmille...

tpu

Hyvännäköinen tuolla s-line maskilla.

Flat

Kyllähän toi nokka ihan ok tietystä kuvakulmasta, mutta kun tuolla liikenteessä vastaantulevia katsoo, niin riippumatta varustelutasosta, nokka on pliisu.
Enskatus tuossa edellä mainitsi että se on symppiksen näköinen, mielestäni hyvä kuvaus. Vanhassa oli taas enemmän särmää, sikälimikäli on a4:sta voi ylipäätään särmikkääksi luonnehtia.

Miksiköhän 2020 malliiin ei ole audi kaupassa edes premium mattoja tarjolla ? Kyl kai samat matot tähän käy kun vanhaankin malliin ??


LEMMY

Lopetin veivauksen valinnoista ja tilasin eilen yllätys yllätys yllätys Daytonan harmaan  A4 S-line sedanin 40 TFSI etuvedolla.
Mustaoptiikkapaketti, matrix valot, lättäpohja ratti, laajennettu led-sisävalopaketti, B&O, Varapyörä tunkilla, ilman merkkejä, eteen roiskeläpät, tavaratilaan kuminen kaukalomatto ja toiset 18" vanteet kuin vakiona. Siinä taisi olla muistaakseni kaikki lisävarusteet. Katotaan sitten parin vuoden päästä sähköautoja kun niitä on oikeasti saatavilla. No nyt on sitten vajaavetoinen, mutta eiköhän silläkin toimeen tulla.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Flat

Daytona on varma valinta. Näyttävä ja kestää aikaa.
Audin quattropolitiikka bensakoneissa ihmetyttää vuodesta toiseen. Voisi luulla että se ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa nelosen osalta. Ihankuin eivät haluaisi myydä quatttroja. Mutta tiedä siitä.

Eiköhän tämä ole itsellenikin varmaan viimeinen polttisauto, joten pitää nauttia pärinöistä , pakokaasuista ja bensaletkun jatkeena olemisesta koko rahan edestä....

V60

Sitten voikin alkaa nauttia latausjohdon jatkeena olemisesta koko rahan edestä  ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

LateJ

Tänne lähti myös tilaukseen parin Skodan jälkeen 40 TFSI Avant Business Advanced Comfort Edition. Plugari oli ensin hakusessa, mutta tällä hetkellä myynnissä olevista mikään ei oikein sytyttänyt ja Karoqin diili loppuu huhtikuussa joten ratkaisuja piti tehdä. Eli mennään nyt sitten vielä ainakin yhden auton verran perinteisellä polttiksella (tai onhan se MHEV!). Valmistusta arvottiin viikolle 12 ja luovutus viikolle 16, toivottavasti pitää kutinsa kun nykyinen auto lähtee alta viikolla 17.

Audi muodostui lopulta hinnaltaankin aika kilpailukykyiseksi talvikamppiksen myötä. Vetokoukku ja webasto (tms) pitää olla, joten melkein kaikki muut vaihtoehdot antaa tuossa heti sen vähintään pari tonnia tasoitusta. Kilpailukykyisyys toki vaatii malttia lisävarusteiden ruksinnan kanssa, mutta tämä nyt on normijuttu Audin kanssa.

Lisävarusteiksi tulee hintaan nyt kuuluvan comfort-paketin lisäksi digidigimittarit, flat ratti, laajennettu led-sisävalopaketti, adaptive cruise+lane assist, matrix ledit, usb-tökkelit takapenkille ja läppähintainen metalliväri (bisneskulin harmaa). Saa nähdä alkaako kyrsimään kun en ottanut advanced key systemiä (nykyisessä Skodassa toi on ja on ihan kiva). Koeajon perusteella sound system oli siedettävä joten B&O jäi kans pois.

Värin kanssa on ehkä vielä hieman epävarmuutta. Floret-harmaa lienee käytön kannalta helpoin väri, mutta terra-harmaa houkuttelisi ehkä vielä. Pitänee kysellä että voiko tuota ylipäätään enää vaihtaa ja tehdä sitten päätöksiä.

Flat


Comfort edition on huokutteleva tarjous ( ilmeisesti tämän vuoiden quattrokuu tarjous ?). Hieman itsenäni tietysti kismittää se, että ostin comfort paketin kovalla rahalla, ja nyt sen saa melkein ilmaiseksi.

Kunhan saisivat aikaiseksi  ensimmäisen softapäivityksen tuohon MMI systeemiin, niin pääsisi toivottavasti eroon pienistä ärsytyksen aiheista. Hieman huvittava on se,  että autoon laitettiin uudet mmi systeemit (MIB3) ja taustalla pitäisi hyrrätä varsin tehokas systeemi verrattuna vanhaan, mutta nyt radionkin käynnistyminen muistuttaa kun vanhaa PC:tä  käynnistelisi.

LateJ

Lainaus käyttäjältä: Flat - 31.01.20 - klo:06:37
Comfort edition on huokutteleva tarjous ( ilmeisesti tämän vuoiden quattrokuu tarjous ?).

Sepä se. Jotain hyvääkin aneemisessa quattrotarjonnassa, kun quattrokuuta ei enää juhlita niin tulee vajaavetoisiinkin hyvät talvikamppikset. :)

LEMMY

Minkä merkkisiä 18" renkaita on ollut saaduissa autoissa alla? Ja onko H nopeusluokiteltuja, niin kuin sivut väittävät?
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Flat

Tulihan tuokin silloin tarkistettua kun heitin kesärenkaat varastoon, nopeusluokakka oli tosiaan H, mutta nyt sutii hieman tyhjää renkaan merkin suhteen. Hämärä muistikuva on että taisivat olla Michelinin Primacyt, ( ja nimenomaan tuossa 18" koossa).




LEMMY

#25
Joo tutkailin että Michelin tekee Primacy 4 mallia H luokiteltuna AO eli Audin spekseillä. Mä muistelin kanssa että moiset näin autokaupassa. No varmasti mukavammat ja rullaavammat kuin 245/35/19" renkaat Y luokiteltuna…. Jos nyt malttaisi järjen ääntä kuunnella ja pysyä noissa  :)
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Mk233

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 03.02.20 - klo:05:30
Minkä merkkisiä 18" renkaita on ollut saaduissa autoissa alla? Ja onko H nopeusluokiteltuja, niin kuin sivut väittävät?

Michelinit oli mun autossa. Olisko ollu primacy 3. Jätin liikkeeseen ja tilasin 20" roihupellon renkaasta. Suosittelut näille hepuille jos vaikutat pk-seudulla.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 04.02.20 - klo:12:16
Michelinit oli mun autossa. Olisko ollu primacy 3. Jätin liikkeeseen ja tilasin 20" roihupellon renkaasta. Suosittelut näille hepuille jos vaikutat pk-seudulla.
Huh mahtaa olla kiva meteli, 18" kesäset jo näil kyntöpelloil metelöi ihan tarpeeks!

Mk233

Varmaan riippuu siitä mihin on tottunut. Oon mä ajellu 18, 19 ja 20 tuumasilla. Aika paljon se on kiinni myös autosta. VW golf 18" oli ehkä kovaäänisin mitä on vastaan tullut.

Flat

Mut 20" näyttää hyvältä !! Arvostan tälläisiä valintoja. Iän myötä olen taantunut 18" käyttäjäksi. B8:ssä oli vielä 19"  kiekot ja olihan ne hyvän näköiset matalan alustan kanssa.

Mutta rehellisyyden nimissä 20" tuumainen taitaa vaatia kaverikseen hieman matalamman alustan kuin tuo vakio sport alusta. Mutta sehän on vain järjestelykysymys.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy