Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

Wilburi

En tiennyt mihin kohtaan olisin kysymykseni sijoittanut, kun ei ole mammuttiketjua (mikä on hyvä asia), joten aloitin uuden. Lisäsin tosiaan omaan autooni ½ litraa öljyö 3400 km:n kohdalla, koska mittari näytti jo aika lailla minimiä. Öljyn lisäyksen jälkeen (13.12) mittari (Oil Level) on ilmottanut, että ajantasaista tietoa ei ole saatavilla. Mitenköhän kauan kestää, jotta mittari antaa jotain lukemia vai pitää auto viedä huoltoon? Olen ajanut auton noi 100 km öljyn lisäyksen jälkeen mutta mitään lukemaan ei tule. Alkaa pikkuhiljaa ihmetyttää tämä nykyinen auto, kun kaikki toimii, mutta toiminnoissa ei ole logiikka. Luulisi Saksalaisen tuotteen toimivan kuin Sveitsiläinen kello? :-D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Flat

#1
Tämä asia on monelle tuttu ja tämäkin on listattu tuonne mahdolliseksi tyyppivaksi.
http://www.ultimatevag.com/index.php?topic=27.0

On hyvin yleistä että mittari ei näytä mitään. Omaani käytin ihan huollossa tuon takia kun MMI näytön graafinen mittari  ei näyttänyt pariin viikkoon mitään. Huollossa tutkivat ja mysteeriksi jäi. Mittari heräsi kuitenkin jälleen toimimaan.

Sellainen kokemus asiasta on, että mittari oikutteli huomattavan paljon ensimmäisen puolen vuoden aikana, sen jälkeen oikuttelu harveni, ja nykyään se on toiminut aina.

Mutta toimiessaan tuo MMI näytön graafinen mittari on mukava,ei tarvitse avata konepeltiä tarkistaakseen öljyn määrää.

Mitä öljyn kulutukseen tulee, niin ohjekirjan mukaan 1 litra/1000km on vielä normaalia. Käsittämätön luku omasta mielestäni. Öljynkulutus on vaihdellut eri autojen kohdalla paljon, joissakin kuluu ja joissakin kuluu vähemmän. Varsinkin pensaturboissa kulutus on ollut suurempaa kuin tupruttajissa. Itselläni on nyt mittarissa 20tkm ja öljyä on lisätty 1 litra ja öljymäärä on puolessa välissä. Öljynvaihtoa auto kehoittelee tekemään 24tkm kohdalla.

Öljynkulutus alussa lienee hieman suurempaa, se tasoittuu siitä, ainakin omiin kokemuksiin viitaten. Ja mittarinkin pitäisi toimia kunhan malttaa. Ja muistithan että mittari toimii ohjekirjan mukaan varmiten vasta muutaman min ajon jälkeen.

tpelaine

Mulla 9tkm takana ja 2 litraa lisätty...

Pertsa

LainaaMitä öljyn kulutukseen tulee, niin ohjekirjan mukaan 1 litra/1000km on vielä normaalia...
Eikö siellä lue että 0,5 litraa jos oikein muistan? Aiemmissa volkkareissani mulla on manuaalissa lukenut tuo 1 litra on normaalia.

Joo tuo on kai aina pari päivää "pimeänä" tuo MMI:n öljymittari aina lisäyksen jälkeen, syytä en tiedä miksi se tarvii nii kauan aikaa että alkaa näyttää jotain, vai onko tuo vain joku keinotekoisesti tehty viive? Minusta tuntuu että se tekee tuon aina kun konepeltiä käyttää auki. Muistaakseni, aina kun olena avannut konepellin, vaikka lisännyt lasinpesunestettä, niin sen jälkeen tuo öljynäyttö ei toimi vähään aikaan. Voikohan se olla noin, että jo konepellin avaaminen riittää tuolle?

Flat

Pistämmä pienne gallupin pystyyn tastä asiasta. Saadaan selville sisäänajotyylin ja öljynkulutuksen yhteys.

http://www.ultimatevag.com/index.php?topic=702.0

mla

Ei tuo kysely anna mahdollisuutta lisätä kaikkia aiempia autoja siihen jotta saisi niistäkin kuvan.

Kaikki 13 autoa jotka olen uutena ostanut olen sisäänajanut tehtaan ohjeiden mukaan ja yhdessä öljynkulutus on ollut ongelma. Muissa lisäystarve on ollut ensimmäisellä huoltovälillä 0,5-1,5l ja yleensä se on vähentynyt ensimmäisen huollon jälkeen 0,5l per huoltoväli.

Ainoa poikkeus tässä on se yksi murheenkryyni Touran joka ensimmäisien 30tkm aikana sai uudet öljyt 2 kertaa ja silti se alkoi vaatia 11tkm ajon jälkeen öljyä lisää tahtiin 1l/2000km. Auto palautui liikkeeseen ennen kuin siihen tehtiin 30tkm huolto ja sen jälkeen sen toiminnasta minulla ei ole tietoa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Flat

Tänään auto vilautti DIS näytössä, että tarkista öljym määrä. Teksti vilahti juuri kun olin samuttanut auton. Eilen öljyä oli auton mukaan vielä puoliet asteikosta.

Omituista, pitänee huomenna tutkia asiaa tarkemmin. Liekkö auto taas jutellut omiaan?

fourvalve

Ajelin moottoripyörällä A4 farkun perässä hiljaisessa vauhdissa välillä pysähdellen ja ihmettelin mistä tuli palaneen öljyn tuoksu.
Välittömästi kun audi poistui edestäni haju lakkasi, koneena siinä näytti olevan 2l tfsi, mitään savua ei sen putkista tullut,ainoastaan haju.
Entinen oma ocu rs oli samalla koneella ja siinä oli myöskin taipumus öljyn kulutukseen.

BMW z4 3.0i roadster

ile

Ainakaan vielä <kop-kop> ei ongelmia. Takana 4700km - bensaa palanut reilu 400l, öljyä 0l ja näytti olleen täydet tolpat öljyssä muutama päivä sitten ;)

Flat

Keväisen huollon jälkeen ajettu 9000km, ja jo nyt öljyt ovat kaikonneet autosta. Eilen motarilla mittari näytti tyhjää. Mikähän tähänkin on mennyt, ennen huoltoa kulutus oli huomattavasti pienempää. Pitänee lorauttaa lisää öljyä.

-Velmu-

Ajettu himpun vajaa 13tkm ja ajotietokoneessa öljyntaso puolessa välissä. Sen kummempaa sisäänajoa ei tullut harrastettua, hiukan rauhallisemmalla ajotyylillä eka 1000kilsaa.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: tpelaine - 17.12.09 - klo:09:54
Mulla 9tkm takana ja 2 litraa lisätty...

Minulla takana nyt rapiat 14 000 km ja 2 litraa olen lisännyt ja mitä muutaman tutun autoinsinöörin kanssa on tullut juteltua (joilla myös VAG-tuote), niin ei ole kuulemma mitenkään poikkeava määrä vaan kuulemma ihan normaalia.  ???
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

McEric

Tuntuisi siltä, että suurin osa öljyä kuluttavista autoista olisi TFSI malleja.
Miten öljyn kulutus on TDI mallien suhteen ?
Oman uudehkon (1600 km) A4 2.0 TDI:n öljymäärä on vielä tapissa  ;D .....

Erbish

Ex v golf 2.0 Tdi Pd kulutti noin 1 litran /30tkm. Mielestäni ihan maltillinen kulutus ! Saa nähdä mitä uusi cr kuluttaa, toivottavasti ei paljoa enempää kun tulee noita kilometrejä noin 50 tkm vuodessa ja se LL-öljy on NIIN kallista! ;D

Hevosmies

Ensimmäinen huolto tulossa, 29000 km takana, 2 x 1L öljyä lisätty, muistaakseni 14000 km ja 23 000 km kohdalla. Nyt "mittatikku" puolivälissä, näyttö tosin suosittaa öljyjen vaihtoa.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro man. 2009 //ex-vag: Skoda Octavia RS HB 2.0 TFSI 2006

Timo T

Tänään ajattelin taas tarkistaa onko koneessa öljyä (A4 B8 2.0tfsi).

Keskinäytön mukaan öljy olisi alle "mittatikun" eli tikku tuli näyttöön
mutta ei näyttänyt öljyn määrää.

Lisäsin n. 0,5l öljyä ja odottelun jälkeen tarkistin uudestaan mutta mittari näytti edelleen tyhjää.
Tuollaista virhe? -näyttöä en ole ennen huomannut vaan ongelmana on ollut
ilmoitus ettei määrännäyttö ole tällähetkellä mahdollinen (vai mitä siinä nyt lukikaan).

Aikaisemmin on ollut juttua siitä että "öljytikun" saa ajotietokoneen näyttöön kun avaa
konepellin, mutta sekään ei meinannut ensin toimia eikä näytöön tullut edes merkiä aukinaisesta konepellistä,
luultavasti jokin häiriö konepellin mkrokytkimessä.

Lopulta huomasin että tuo toimii parhaiten kun avaa konepellin kokonaa auki ja sen jälkeen laittaa virrat päälle.
jolloin hetken päästä tulee öljytikku näyttöön.

Minulla ainakin tuo ajotietokoneen näyttö tuntuisi näyttävän öljymäärän helpommin
kuin keskinäyttö ja se tavallaan tuntuisi "herättävän" keskinäytössä olevan öljytikun.

-Timo


Quality


Tuohon ei voi olla kommentoimatta, että kylläpä on öljypinnan tarkistus tehty mutkikkaaksi  :o. Taidan pitää tuota omaa museovehjettä vielä piiiiitkään, ettei joudu moista kohtapuoliin kokemaan. Ehkäpä kymmenen vuoden päästä ovat jo huomanneet, miten yksinkertaista on tarkistaa öljymäärä oikeasta tikusta  ;).

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Timo T

Olisi vielä helpompaa jos olisi auto josta ei tarvitse tarkistaa öljynmäärää,
kuulemma sellaisiakin on.  ;D

Nudde

LainaaOlisi vielä helpompaa jos olisi auto josta ei tarvitse tarkistaa öljynmäärää,
kuulemma sellaisiakin on. 

Minä olen lopettanut noi leikkimiset jo ajat sitten, sanoivat Audilla että se viimeinen hälytys kun öljyä on todellakin liian vähän tulee kumminkin, tai luulivat ainakin.....eli odotan täytön jälkeen että koska se herää ja tarkistan silloin. Jos sen puoli litraa laittaa se on sitten taas jossain puolessa välin tikkua. Alussa kokeilin kaikkea mutta lopetin sitten, kyllä se näinkin menee. Ihan jostain on toi systeemi kotoisin, en viitsi edes sanoa mistä...  :'(

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 08.09.10 - klo:18:15
Minä olen lopettanut noi leikkimiset jo ajat sitten, sanoivat Audilla että se viimeinen hälytys kun öljyä on todellakin liian vähän tulee kumminkin, tai luulivat ainakin.....eli odotan täytön jälkeen että koska se herää ja tarkistan silloin. Jos sen puoli litraa laittaa se on sitten taas jossain puolessa välin tikkua. Alussa kokeilin kaikkea mutta lopetin sitten, kyllä se näinkin menee. Ihan jostain on toi systeemi kotoisin, en viitsi edes sanoa mistä...  :'(


Täällä päin suomea paikallinen diileri ohjeisti autoa noudettaessa et auto kertoo milloin öljyä tarvitsee lisätä ja minkä verran. Etukäteen lisäys oli hänen mukaansa ehdottomasti kielletty.

Nudde

LainaaTäällä päin suomea paikallinen diileri ohjeisti autoa noudettaessa et auto kertoo milloin öljyä tarvitsee lisätä ja minkä verran. Etukäteen lisäys oli hänen mukaansa ehdottomasti kielletty.

Siis pitääkö ajaa ilman että näkyy öljyä siinä näytössä niin kauan ennen kuin auto ilmoittaa että pitää lisätä??? Tämä on kyllä jotain uutta, mutta ihan diiler sen kertoi???? Nyt ihmetyttää, annanko siis vaan mennä kuukausitolkulla ilman että mittari näyttää öljyä?

kokken

TDI-koneissa se varmmaan menee just noin kuin -Velmu- kirjoitti, eli kone pyytää öljyä kun tasot alittuu. TDI-koneissahan on vanhan koulukunnan mukainen öljytikku mielenrauhana, sen sijaan puuttuu kokonaan tuo mahdollisuus tarkistaa tasot ajotietokoneen kautta.
Oma TDI:ni pyysi puoli litraa öljyä 25 tkm kohdalla. Olin sitten öljynvaihdossa 28 tkm kohdalla ja jos öljytikusta voi asiaa ennakoida pyytää auto saman verran lisäystä myös tällä nykyisellä öljynvaihtovälillä (mittariin kertynyt 54 tkm ja seuraava öljynvaihto + huolto ajotietokoneen mukaan tulossa 59 tkm kohdalla).

Nudde

LainaaTDI-koneissa se varmmaan menee just noin kuin -Velmu- kirjoitti,

ok, en huomannut että kyseessä oli dieseli

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: kokken - 14.09.10 - klo:00:46
TDI-koneissa se varmmaan menee just noin kuin -Velmu- kirjoitti, eli kone pyytää öljyä kun tasot alittuu. TDI-koneissahan on vanhan koulukunnan mukainen öljytikku mielenrauhana, sen sijaan puuttuu kokonaan tuo mahdollisuus tarkistaa tasot ajotietokoneen kautta.
Oma TDI:ni pyysi puoli litraa öljyä 25 tkm kohdalla. Olin sitten öljynvaihdossa 28 tkm kohdalla ja jos öljytikusta voi asiaa ennakoida pyytää auto saman verran lisäystä myös tällä nykyisellä öljynvaihtovälillä (mittariin kertynyt 54 tkm ja seuraava öljynvaihto + huolto ajotietokoneen mukaan tulossa 59 tkm kohdalla).

Nyt on vanhaa tietoa???  Ainakaan 2010 mallissa ei ole mitään öljytikkua ja öljyn taso tarkistetaan dieselissä aivan samaan tapaan ajotietokoneen kautta kuin bensa versioissa.

Mut tosiaankin ohje oli et auto pyytää öljyä/määrän kun se sitä tarvitsee. Toki diesel versio ei näytä olevan niin perso öljylle kuin osa bensa malleista. Ã,,kkiseltään kovin kummalliselta tuntuu et bensassa olisi toisenlainen logiikka öljyntason näytössä/lisäys tavassa.

Puolessa välissä öljyntaso tänäkin aamuna ja 15tkm mittarissa.

kokken

Ok, eli ehkä vuosimalliuudistukset on vienyt viimeisetkin öljytikut tai sitten on eroa 103 ja 125 kW tehoisten välillä. Mulla siis on öljytikku, vuosimalli 2008 ja 103 kW.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: -Velmu- - 14.09.10 - klo:09:16
Nyt on vanhaa tietoa???  Ainakaan 2010 mallissa ei ole mitään öljytikkua ja öljyn taso tarkistetaan dieselissä aivan samaan tapaan ajotietokoneen kautta kuin bensa versioissa.

Puolessa välissä öljyntaso tänäkin aamuna ja 15tkm mittarissa.

En tiedä, mutta mulle automyyjä sanoi, että dieseleissä on edelleen öljytikku, mutta se on koneen suojamuovien alla. Itse en ole asiaa tarkastanut.

Ja ettei menisi offtopiciksi, niin meidän B8:lla on nyt ajettu 20tkm ja edelleen ajotietokone näyttää, että öljy on ylärajassa. Eli voipi olla, että ensimmäiseen öljynvaihtoon pääsee ilman yhtäkään öljyn lisäystä.

-Velmu-

#26
No otinpa asiaksi ja kävin katsomassa mitä suojamuovin alta löytyy niin loppuu tämä "arvailu" dsl osalta. Tikulle on kyllä paikka/putki öljypohjaan suojamuovin alla mut tikkua itsessään ei ole vaan hakasilla oleva suojatulppa putken päässä. 8)

Pertsa

Tuohon 2.0TDI:hinhän saa öljytikun jälkeenpäin jos haluaa, toisin kuin esim. 2.0TFSI:hin.
Osanumero TDI:n tikulle lienee 03L 115 611 E ?
http://a6retrofit.tripod.com/articles/a4a5oildipstick.html

Nudde

LainaaNo otinpa asiaksi ja kävin katsomassa mitä suojamuovin alta löytyy niin loppuu tämä "arvailu" dsl osalta. Tikulle on kyllä paikka/putki öljypohjaan suojamuovin alla mut tikkua itsessään ei ole vaan hakasilla oleva suojatulppa putken päässä. Cool

juuri näin on kanssa 2.0 TFSI:ssä.

fourvalve

Ajettu 7tkm huollon jälkeen eikä näytön mukaan ole tippunut kuin hieman ylätasosta, 1.8 TFSI.
Edelliseen autoon jossa oli 2.0TFSi,olisi  kohta saanut litran öljyä koneeseen.

BMW z4 3.0i roadster

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy