Moottorin custom/bulk-softaus asiaa

Aloittaja snoogie, 12.04.11 - klo:17:17

« edellinen - seuraava »

snoogie

En löytänyt mistään kokemuksia Revo:n softauksista, joten laitetaan tälle oma aihe. Olen Sciroccoon (-09, 1.4TSI 118KW) manuaali tiedustellut tuota mahdollisuutta Doc Powerilta, alla tähän asti esille tulleita asioita:

"Kyseisessä autossa me emme ole törmäneet toistaikseski kun viallisiin
By-pass ventiileihin, johon Forge tarjoaa alumiinimäntäisiä versioita
joissa ei ole kyseistä hajoamisongelmaa."

"REVOlla huoltopäivitykset ja vakioksipalautus 40â,¬.

HUOM. Jos kyseessä on MED7 tai MED7.5 Ecu joita löytyy vm.2007-2009 autoista.
Olemme suomessa tavanneet myös uudempia ecuja 2009 loppuvuodesta tehdyistä
autoissa.
Jolloin auto on todellisuudessa vm. 2010, jolloin softaus tehdään
Bench-flasshinä eli ecu otetaan pöydälle ja sen sinetti aukaistaan. Eli
vaikka se softataan vakioksi on auton ecussa fyysiset jäljet siellä
käynnistä."

Eli ainakin bybass-venttiiliä voi tuon jälkeen joutua vaihtelemaan, mutta tuo nyt ei suuri murhe ole. Runkonumeron perusteella Doc Power saa selvitettyä tuon ECU:n, mutta viimeistään paikalla Vag-comin kautta tuo selviää. Olen suuntaamassa ensi viikolla heidän tiloihin tarkistuttamaan tuon ECU:n, ja mahdollisesti sopimaan tuosta softaamisesta.

Onko kenelläkään kokemuksia Revo:n softista, noin ylipäätänsä?

Edit: Otsikko muutettu pyynnosta.

-Pokkus

Pitkis80

#1
Valitettavasti ei ole kokemuksia, mutta onko siellä päässä nykyään? Aihe kiinnostaa ja mitä ilmeisemmin aion asennuttaa softan. Mutta minkä? Internetin keskustelupalstat kun on täynnä "tietäjiä"..

jjj84

Itse en revoa huolisi, ainakaan kokemusten perusteella. Trial softat, järjettömät alaväännöt jne.

Suomesta saa laatusoftia samalla hintaa ja softaajan saa puhelimella kiinni, jos ongelmia ilmenee.

snoogie

Vielä toistaiseksi on jäässä tuo softaus, ajatuksena on nyt ainakin tehdä ensin 30000km LL-huolto, jolloin mahdollisesti takuukin on jo loppunut. Saa nyt nähdä pysyykö auto kuinka kauan itsellä, joten raaskiiko sitä softaustakaan lähteä tekemään.

Joten ei ole omia kokemuksiakaan tästä.

Jonde

Eipä noi revon softat ole vakuuttanut vieläkään, turhan moniongelmaisia ovat kun ei tehdä autokohtaisesti.
Suurimmat vaivat on yliahtaminen ja erittäin paljon tekniikkaa rasittava vääntö/tehokäyrä.

MoFFe

Hmm... noh, eikä noi kaikki muut ARP BSR jne. ole autokohtaiset(yskilölliset)?
Itselläni oli A4(B7) 2.0 Ts:ssä. Ja hyvin toimi, ei mitään ongelmaa.

Mitä ulkomailla noista kirjoitetaan, niin ihan positiivistä palautetta on.

Mutta on varmaan "yksilökohtainen säätö" parempi.

nikob

Custom softaa itse suosittelen. Räätälöidään juuri asiakkaan toiveiden mukaan.
Ja viellä penkissä testataan jälkeen ja ennen. Itsellä Harisen räätälöimä softa, ja eipä voi viellä ainakaan muuta kun kehua  :)
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Jonde

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 03.05.11 - klo:16:40

Mitä ulkomailla noista kirjoitetaan, niin ihan positiivistä palautetta on.

Mutta on varmaan "yksilökohtainen säätö" parempi.
No luet vaikka jotain UK foorumia niin revohan on jumala siellä, mutta kun kaivat vähän pintaa syvemmältä rupee löytymään sitä huonoakin, löytyy porsineita moottoreita ja toimimattomia autoja.

Paras on aina jos säädetään softa autokohtaisesti, kuitenkin jokainen auto on yksilö vaikka liukuhihnalta tuleekin.
Vaan "custom" softassakin on aina pohjalla joku perus softa mitä lähdetään muokkaamaan auton ja asiakkaan pyynnöstä, viilaus ei välttämättä ole iso, mutta huomioon otettu kaikki nekin muuttujat, mitä siinä säädön aikana autosta tulee esiin.

Flat

Miten custon softan määrittely oikein menee ?

tehdäänkö softa, ja sen jälkeen saa kokeilla miltä tuntuu, ja sitten säädetään taas? J asitten kokeillaan j asäädetään taas ?

Täytyy kyllä sanoa että vaikeata taitaa olla maallikolle sanoa miten väännön ja tehon pitäis ilmetä?
Olisi kiva kuulla kommentteja henkilöltä joka osaisi vertailla custon softaa ja näitä sarjatuotteita, BSR,MTM;ABT, YMS....

nikob

Ammattilainen ajaa custom softan dynossa, siinä sitten selviää miten se käyttätyy. Ja miten ym. seokset menee.
Ja samalla sitten säädetään. Että eipä sillä tarvi itse ajella!  :)
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

snoogie

Tämänhän ketjun voisi varmaan vaihtaa koskemaan yleisesti näitä softauksia, kun noista revon ei kamalasti kokemuksia löytynyt. Itseä kiinnostaa yhtälailla myös nuo customitkin.

Itse en näköjään pääse tuota tekemään, olisiko ylläpitäjän hommia? 

Flat

LainaaAmmattilainen ajaa custom softan dynossa, siinä sitten selviää miten se käyttätyy.

Ja asiakas käyrältä päättää että on ok itselle ?
Hmmm, sanoisin että heikolla pohjalla ollaan, tai tairvitsee olla kokemusta taustalla aika paljon että osaa sanoa käyrältä että tämä on se juuri minun haluama custom softa.

LainaaEttä eipä sillä tarvi itse ajella!
niinpä niin.....





ram1

Suosittelen kysymään Hariselta tai Pekalta Motorbitistä miten Customit tehdään ja miten ne eroavat bulkkisoftista.Olen jutellut molempien kanssa, enkä usko kaiken heidän sanomansa olevan pelkkää myyntipuhetta.Eikä ne dynokäyrät mitään ydinfysiikkaa ole.

Itsellä oli aikoinaan samassa autossa ensin bulkkisofta, ja sen jälkeen bitin Customi.Eroa oli kuin yöllä ja päivällä.Itse en keksi mitään syytä olla laittamatta halvemmalla customia, kuin bulkkia.Harvoinhan niissä bulkeissa mitään vikaa on, mutta miksi sen ottaisi?Pelkästään, että penkitetään, ennen ja jälkeen on minusta huomattava lisä.

Tuossa customissakin lyödään aluksi sama pohja kuin muihinkin ja sitten aletaan työstämään eri parametrejä niin kauan, että siitä tulee asiakkaan ja myös työntekijän mieleinen.Myös asiakkaan toiveet otetaan lukuun esim.vääntöalueen suhteen, joka useissa bulkeissa alkaa todella jyrkästi.
Ja näitä penkityksiähän tehdään siinä välillä useita, että saadaan kaikki mahdolliset kuopat pois.
Jos mieltymystä tai halua kokeilla on, niin ainakin parilta ns. bulkkivamistajalta saa parin viikon kokeilumahdollisuuden.Kokeilkaa ja viekää sitten Customsoftan tekijälle ja vertailkaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.05.11 - klo:22:24
Pelkästään se että penkitetään ennen ja jälkeen on minusta huomattava lisä.


Jos nyt ihka oikeasti arvokasta autoa 'tuunaa' niin toi on mielestäni ihan vähimmäisvaatimus, muuten voi mennä puurot ja vellit sekaisin - et oikeasti tiedä mitä autollesi on tapahtunut.

Itselläni myös siintää jonkun tason lastutus ja kun omaan tuon ( vielä kellarissa huilaavan) avaramman putken olisi penkitykset 1.vakio / 2.vakio putkella  / 3.custom putkella enemmän kuin mukava saada paperille.

Enimmäkseen 'mopoillut' tuon kärryn kanssa, nyt kesärenkaat alla olevana tullut välillä vedettyä 20 - 120 km/h vetoja ja selvästi mylly puutuu ylemmillä kierroksilla - siis putki + softa paikalleen ja taitaa ahdistaminen poistua .....  ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Micco

Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.05.11 - klo:21:56
Ja asiakas käyrältä päättää että on ok itselle ?
Hmmm, sanoisin että heikolla pohjalla ollaan, tai tairvitsee olla kokemusta taustalla aika paljon että osaa sanoa käyrältä että tämä on se juuri minun haluama custom softa.

Raakasti yksinkertaistettuna. Jos asiakkaalla ei ole halua tai ymmärrystä esittää softan tekijälle mitään "toiveita", niin tässä tapauksessa asiakas vain luottaa asiansa osaavaan custom-softan tekijään.

Bittinikkari testaa miten auto toimii, ja muokkaa softan parhaaksi katsomallaan tavalla. Tämä on vaihtoehto normi bulkkisoftalle, jossa lyödään ohjelma sisään ja urheilutermein "se on siinä" autojen yksilöeroja mitenkään huomioimatta.

Tämä lienee jokaisen oma valinta ja päätös, kuinka "heikolla pohjalla" ollaan. Kummassakaan tapauksessa. Luottaako siihen, että joku ison firman bulkkisofta on parasta mitä rahalla saa, vai luottaako siihen, että joku alansa ammattilainen juuri sinun autoosi hieman perehtymällä saa paremman lopputuloksen aikaiseksi.

Molemmissa tapauksissa kannattanee hieman perehtyä asiaan etukäteen, eikä katsoa vain Keltaisilta sivuilta ensimmäistä vastaan tulevaa ilmoitusta.  :)
Torsen + haldex + visco

Late

#15
Taitaa softauksesta olla vähän hyötyä vapaasti hengittävässä koneessa. Turbo koneista saa enemmän irti. Näkyykö missään 9hv ja 20 lisä vääntö?

Kun maksaa 600,-

Micco

Perstuntumalla eniten lompakossa...  ;D
Torsen + haldex + visco

ram1

#17
Vapareista jos sattuu omistamaan 2.4 140hp version niin tuostahan saa vastaavan kuin 170hp. versio ja hiukkasen jopa enemmän.Noiden koneiden ero pelkästään kaasuläpän aukeamisesta ja säätämällä muutamia parametrejä, saadaan vielä 10 lisähepoa.Yleisesti ottaen vaparin viritys vaatii huomattavasti enemmän kuin pelkän softan.
Edit.Ja kysehän siis Vollen koneesta
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Late

Minulla 3.2 v6 250Hv kone tuossa Audissa. Taas siihen kyllä saa turbo sarjan. Mutta saako rekisteröityä?

ram1

Lainaus käyttäjältä: Late - 04.05.11 - klo:23:07
Minulla 3.2 v6 250Hv kone tuossa Audissa. Taas siihen kyllä saa turbo sarjan. Mutta saako rekisteröityä?
Mun mielestä pitäisi onnistua.Kyseleppä audipalstan puolelta.Pientä säätöähän se vaatii leimaan, mutta eikös vanhempiin autoihin tuo onnistu ihan muutoskatsastamalla.Jos kyseisestä autosta löytyy tehokkaampi turboversio, auttaa se ilmeisesti myös asiaa.Googlettamalla löytyy paljon tietoa turbotuksista.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.05.11 - klo:23:19
Pientä säätöähän se vaatii leimaan, mutta eikös vanhempiin autoihin tuo onnistu ihan muutoskatsastamalla.

Ei kai tuollainen tämän vuosituhannen puolella hankittu A3 enää lukeudu niihin vanhoihin autoihin, joita on helpompi viritellä? Luulisi, että päästönormien pitää turbottamisen jälkeen olla samat kuin aiemmin eli ilmeisesti EU4-tasolla. Tuon osoittamiseen taas tunnetusti palaa rahaa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Flat

LainaaRaakasti yksinkertaistettuna. Jos asiakkaalla ei ole halua tai ymmärrystä esittää softan tekijälle mitään "toiveita", niin tässä tapauksessa asiakas vain luottaa asiansa osaavaan custom-softan tekijään.
Bittinikkari testaa miten auto toimii, ja muokkaa softan parhaaksi katsomallaan tavalla.

Eikös tuo ole vähän sama asia kun bulkkisoftabittinikkari tekee saman ?

Lainaaautojen yksilöeroja mitenkään huomioimatta.
millasia eroja yksilöiden välillä oikein on ja miten ne ilmenevät ?

En väitä mitenkään että custon softa olisi huono, päinvastoin. Mutat jotta custom softasta saisi täyden hyödyn irti pitää hankkijalla olla selvä tietämys mitä oikein haluaa. Jos ei ole, niin silloin on virittäjän "armoilla" ja silloin se sehän tekee siitä haluamansa.

LainaaItsellä oli aikoinaan samassa autossa ensin bulkkisofta, ja sen jälkeen bitin Customi.Eroa oli kuin yöllä ja päivällä.
kerro hieman lisää...kinnostaisi kuulla hieman eroista. Ja mikä bulkki oli kysessä?

Late

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 05.05.11 - klo:10:19
Ei kai tuollainen tämän vuosituhannen puolella hankittu A3 enää lukeudu niihin vanhoihin autoihin, joita on helpompi viritellä? Luulisi, että päästönormien pitää turbottamisen jälkeen olla samat kuin aiemmin eli ilmeisesti EU4-tasolla. Tuon osoittamiseen taas tunnetusti palaa rahaa.

Löytyy sellainen sarja jossa päästöt valmiiksi mitattu. :) Mutta kuitenkin palaa rahaa paljon. Taitaa olla halvempaa vaihtaa autoa.

jiku

vilkaisin motorbitin ja turbotecin sivuja, mielessä 1.8tsi:n piristys softaamalla.
motorbit ilmoittaa sivuillaan että dynolle pääsee 2012 (hinta alk. 640,-), eli 'customit' voinee siellä hetkeksi unohtaa?

turbotecillä ei listahintaa omalle kohalle (1.8 tsi) , 2.0 tfsi alk. 680,-.

ed. mainitut käskevät pyytää tarjouksia, muuttuukohan hinnat 'listahinnoista'?


doc-power tarjoaa (bulk) revoa kampanjahintaan 595,-

onko joku softannut 1.8 tsi:tä, olisi kiva kuulla kokemuksista.

Jus

Vailla faktoja olevaa pohdintaa aiheesta kustomi vs. bulkki:

Kuvittelisin, että tuollaisen bulkkisoftan tekijä olisi viilannut softaansa jopa muutaman tunnin pidempään, kuin kustomimiehet, kun puhutaan muuten vakiosta laitteesta. Ja REVOn kohdalla varsinkin näin, kun ovat keskittyneet pelkästään muutamaan moottoriin. Jos koneeseen on tehty muutoksia (esim. putkea, MAFfia, suutinta, turboa), niin sitten ilman muuta kustomiohjelmaa koneeseen.  Ei se sadasosamillin toleranssivaihtelu lohkon koneistuksessa siitä perhegolffista niin yksilöä tee, että pitäisi ohjelmaa alkaa räätälöimään.

Tarkoitushan noilla molemmilla softantekijöillä on sama: myydä hyvällä katteella paljon koodia. Isot teho- ja vääntöluvut myy varmasti, ainakin hetken, mutta se että kustomipaja omaa koodiaan säätää esim. alaväännön osalta pikkaisen pienemmälle tee siitä koodista yhtään parempaa? Tai huonompaa? Asiakkaan toiveiden täyttäminen on hyvä myyntivaltti: asiakas kun on tyytyväinen saadessaan haluamansa, oli se miten omituinen asia tahansa.

Itse olen ollut tyytyväinen REVOon: 1.8Tssä ollut REVOn koodi n. 100tkm ilman ongelmia ja persdynolla tehot ja vääntö sitä, mitä ohjelman tekijä on suunnitellutkin. Kustomisoftan kanssa tuostakin olisi saanut samaan hintaan tietty dokumentinkin. Rikon takia vaihdettuja osia on pelkästään perus tyyppiviat (puolat, MAF, lämpötila-anturi, by-pass, pari huohotusletkua), mutta ajotyylikin on hellä: ei kaasu pohjassa kylmillä öljyillä, ei "kaasu pohjaan ja kytkin sivuun"-lähtöjä, jäähdytyskäyttöä harrasteltu, ei pitkiä siivuja kaasu pohjassa, vaihteen vaihdot jouheita ym. Kytkimen ja ahtimen saa varmaankin rikki vakiostakin, kun vaan tarpeeksi polkee... Ja jos ajotyyli on tarpeeksi polkeva, niin varmaan noita turboja ja kytkimiä voi harkita suojelevansa miedommalla kustomisoftalla. Tai ajamalla vakiolla.

Eli omien kokemusten perusteella voin suositella REVOa. Kokemusta kustomista tai muista bulkeista ei ole.

Flat

LainaaKuvittelisin, että tuollaisen bulkkisoftan tekijä olisi viilannut softaansa jopa muutaman tunnin pidempään, kuin kustomimiehet, kun puhutaan muuten vakiosta laitteesta.

Jotain tälläistä olen itsekkin kuvitellut. Kai sitä on useampi tunti väännetty jotta kehtaa myydä laajasti. Huonolla softalla ei paljoa ole bullkimarkkinoille asiaa.

ram1

Onhan Motorbit laittanut tähän uuteen 1.8 Tsi:n jo softaa, mutta se todella vaikea ja siksi ei ole vielä yleisessä myynnissä.Tuossahan suojaus huippuluokkaa ja kyllähän sitä kehitetään kokoajan.Eli yhtälailla joutuvat tuon kehitystyön tekemään.Yksi kyseinen uudemman suojauksen 1.8 Tsi auto minkä tiedän siellä softatun, niin siitä saatiin kyllä ihan hyvät lukemat, mutta täydellinen siitä ei tullut softantekijän puolelta sanottuna.Kyseiseen autoon ei pysty tekemään softaa obd:n kautta vaan ecu otettava aina irti ja tehtävä pöydällä.Ja tätä joutuu sitten toistamaan muutaman kerran.Samaan autoon  Turbotech ei pystynyt tekemään ainakaan silloin softaa, vaan auto ei toiminut ollenkaan.Se etu noissa bulkkisoftissa on, että niillä paljon isommat resurssit kehitysvaiheessa.Mutta kun ovat saaneet softan toimimaan, niin kehitystyö sen osalta taitaa olla ohi, ja niillä sitten mennään.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

pepe

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 05.05.11 - klo:21:02
Onhan Motorbit laittanut tähän uuteen 1.8 Tsi:n jo softaa, mutta se todella vaikea ja siksi ei ole vielä yleisessä myynnissä.Tuossahan suojaus huippuluokkaa ja kyllähän sitä kehitetään kokoajan.Eli yhtälailla joutuvat tuon kehitystyön tekemään.Yksi kyseinen uudemman suojauksen 1.8 Tsi auto minkä tiedän siellä softatun, niin siitä saatiin kyllä ihan hyvät lukemat, mutta täydellinen siitä ei tullut softantekijän puolelta sanottuna.Kyseiseen autoon ei pysty tekemään softaa obd:n kautta vaan ecu otettava aina irti ja tehtävä pöydällä.Ja tätä joutuu sitten toistamaan muutaman kerran.Samaan autoon  Turbotech ei pystynyt tekemään ainakaan silloin softaa, vaan auto ei toiminut ollenkaan.Se etu noissa bulkkisoftissa on, että niillä paljon isommat resurssit kehitysvaiheessa.Mutta kun ovat saaneet softan toimimaan, niin kehitystyö sen osalta taitaa olla ohi, ja niillä sitten mennään.

näyttää turbotec ainakin tarjoavan softaa 1,8tsi:hin
http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/malli.php?valmistaja=Skoda&korimalli=Octavia_III_2009-

ram1

Lainaus käyttäjältä: pepe - 05.05.11 - klo:21:05
näyttää turbotec ainakin tarjoavan softaa 1,8tsi:hin
http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/malli.php?valmistaja=Skoda&korimalli=Octavia_III_2009-
Juu kyllä.Tuosta tapauksesta onkin aikaa.Ja näkyy se Motorbitilläkin onnistuvan nyt taas.http://www.motorbit.fi/ajankohtaista.htm
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

Lueskelin näitä moottori-osin topicceja, ja näkyi löytyvän oma topic Abt:n Mtm:n, Revon ja taisi olla muitakin.Nämä voisi ihan hyvin yhdistää yhdeksi topiciksi, kun jutut kuitenkin aina karkailee kaikkiin softiin.Wilburi näköjään tällaisen joskus aloittanutkin.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2611.0
Ehkä otsikon voisi vaihtaa moottorin optimointi/softaus.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy