A4 B9:n S-Tronic - tekniikkaa ja kokemuksia

Aloittaja McInen, 26.11.16 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

vasara

^Näin on. Jos uusissa autoissa & suurimmassa osassa käytettyjä ylimääräisiä 'ujelluksia' ei kuulu, niin miten voisi olla jossain autossa 'täysin normaalia'? => Jos ujellus on paikannettu ATF pumppuun, niin silloin pumppu on tavalla tai toisella rikki / vetelee viimeisiään. Onkohan öljyn määrä oikea?

Omalla A4 tdi quattro stronicilla ajettu n. 20 tkm ja ei kuulu ujellusta.
Voihan itse pumppu olla quattroissa tietty erilainen, koska DL382 laatikon varianttikin on eri (-7Q vs -7F).. mutta silti.

Tuosta solenoidi viasta oli jotain juttua tämän ketjun sivulla 1.

LEMMY

Lainaus käyttäjältä: Fatalerror - 10.03.19 - klo:00:17
Mutta nyt päästään sitten seuraavaan asiaan... Perjantai iltana lähin ajaa autollani, olin ajannut 600m ja odotin valojen vaihtoa, kunnes huomio piip ääni kajahti ja näytölle iskeyty teksti "gearbox malfunction you can continue driving"! :o :o :o Myöhemmin tein OBDelevenil koodien haun ja näytti koodia P17F600 Solenoid for parking lock! Ihan hyvin alle 2v ikäiselle autolle, jolla ajettu 29tkm. Noh maanantaina taas soittoa AC suuntaan... (en usko tämän vian liittyvän ATF pumpun ujellukseen.)

Mulla tuli joskus pari vuotta sitten moinen ilmoitus ja kaikki toimi normaalisti kuitenkin. Tilattiin uus vaihdekeppi ja ilmoituksetta on sen jälkeen pelannut. On tuttu Audicenterille, ei maksanut mitään ja sijaisauto tuli kysymättä Turusta.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Fatalerror

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 11.03.19 - klo:07:02
Mulla tuli joskus pari vuotta sitten moinen ilmoitus ja kaikki toimi normaalisti kuitenkin. Tilattiin uus vaihdekeppi ja ilmoituksetta on sen jälkeen pelannut. On tuttu Audicenterille, ei maksanut mitään ja sijaisauto tuli kysymättä Turusta.

Tänään AC huoltoukko kehotti välttämään ajamista. Eli et havainnut mitään autossa, kun vikailmoitus tuli? Itellä vikatilanteessa alkoi keskikonsolin sisältä vaihdekepin alta kuulumaan naksahdus ääntä ja samalla vaihdekeppi värähteli äänen tahtiin.
Audi A4 Sedan -17 Business Sport Summer Edition 2,0 TFSI 140Kw S-tronic.

LEMMY

Käynnistyksessä tuli vaan sama teksti ruutuun. Ei mitään vaikutusta muuten. Kai se solenoidi antoi sitten jonkun sähköisen herjan. Muistaakseni muutaman päivän ajoin sillä ihan normaalisti, kun keppi oli tilauksessa. Ei katottu ees vikakoodeja kun Q7 malleissa oli ollut samoja vikoja.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Shana

Itse kiinnitin tänään vasta huomioita (auto ollut n. kuukauden itsellä), että esim. hiljentäessä vauhtia ja auton vaihtaessa esim. 3:lta kakkoselle tuon huomaa pienenä nykäyksenä. Sinänsä ihan luonnollinen vaihteen vaihto pienemmälle, mutta aavistuksen jotenkin karkea. Onko muilla samaa havaittavissa?

Rapeol

Mikä S-tronic tyyppi mahtaa olla 1.4 yhteydessä  kuiva vai märkä?

A4blackavantB8

Onkohan nyt kaikki S-Tronicin huolet poissa, kun ketju on kuollut.

Hyvä, koska tilasin juuri A4 Avant 40 TFSI 150kW MHEV S tronicin.
Sain tän hinnan pysyy kuitenkin järkevänä lisävarusteita huolimatta.
C-mallin mese tarjosi 8000e-alennusta hybridistä, mutta hinta sähköpenkeillä
rupes karkaa jo pitkälle yli 50kâ,¬.


Enskatus

Lainaus käyttäjältä: A4blackavantB8 - 29.09.20 - klo:21:01
C-mallin mese tarjosi 8000e-alennusta hybridistä, mutta hinta sähköpenkeillä
rupes karkaa jo pitkälle yli 50kâ,¬.
Ja tavaratila on ihan vitsi

vag4life

A4 B9 TFSI Q s-line

Mankke

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 17.01.19 - klo:14:22
Juu ei kuulu täälläkään 2.0 TDI quattrossa. Ainut, mikä häiritsee, on tuo jyrinä isommilla vaihteilla, kun ei laatikko tajua vaihtaa pienemmälle...

Itseä kans häritsee kyseinen jyrinä, onko tämä miten yleistä näissä, vika vai ominaisuus? Jos pystyisi säätää softaa niin ettei se päästä kierroksia alle 1300-1400kierrosta vaan aina vaihtaa pienemälle silloin niin tätä ei ilmenisi.

Flat

Lainaus käyttäjältä: Mankke - 25.11.20 - klo:07:58
Itseä kans häritsee kyseinen jyrinä, onko tämä miten yleistä näissä, vika vai ominaisuus?

Niin kauan kun B9:ä on tehty, diiselmiehet ovat valiteleet tästä. Voi olla että hienosäätöä softaan on they matkanvarella. Mutta eiköhän ne päästörajat ole aiheuttaneet tämän. Viherpiiperrys edellä, käytettävyys sitten. Siis ominaisuus.

Mankke

Lainaus käyttäjältä: Flat - 25.11.20 - klo:08:20

Niin kauan kun B9:ä on tehty, diiselmiehet ovat valiteleet tästä. Voi olla että hienosäätöä softaan on they matkanvarella. Mutta eiköhän ne päästörajat ole aiheuttaneet tämän. Viherpiiperrys edellä, käytettävyys sitten. Siis ominaisuus.

Niin tuntuu olevan.
Huomenna oma auto softaukseen ja samalla laatikko saa uuden käskytyksen, katotaan jos muuttu. Ilmoitan tähän sitten koeajon jälkeen.

doppelgänger

Hei,

Ensimmäinen viesti tällä palstalla. Tuli eilen ostettua 2016 A4 sedan tfsi quattro ja kotimatkalla huomasin lievänä tuon vaimean ulinan tietyissä tilanteissa. Onko se tuo ATF pumppu mikä todennäköisesti vaivaa vai onko tuo tosiaan normaalia? Eriäviä mielipiteitä tästä löytyy. Ei minulla ainakaan kovin pahana ilmennyt tuo. Autolla ajettu 86500km ja merkkiliikkeessä huollettu aina. Biliakin tehnyt kuntotarkastuksen autoon ja juuri tehty AC:lla tarkastushuolto ja näissä ei ainakaan mitään vikakoodia oltu huomattu. Mikä neuvoksi?
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Flat

Lainaus käyttäjältä: doppelgänger - 26.11.20 - klo:07:38
Hei,

Ensimmäinen viesti tällä palstalla. Tuli eilen ostettua 2016 A4 sedan tfsi quattro ja kotimatkalla huomasin lievänä tuon vaimean ulinan tietyissä tilanteissa. Onko se tuo ATF pumppu mikä todennäköisesti vaivaa vai onko tuo tosiaan normaalia? Eriäviä mielipiteitä tästä löytyy. Ei minulla ainakaan kovin pahana ilmennyt tuo. Autolla ajettu 86500km ja merkkiliikkeessä huollettu aina. Biliakin tehnyt kuntotarkastuksen autoon ja juuri tehty AC:lla tarkastushuolto ja näissä ei ainakaan mitään vikakoodia oltu huomattu. Mikä neuvoksi?

Itse  ilmoittaisin liikeelle havainnostasi kirjallisesti. Varmaan pyytävät näyttämään autoa paikanpäälle. Tämä vaan ihan sen takia, että asiasta jää merkintä, että olet tämän havainnut ja ilmoittanut siitä välittömästi liikkeelle. Jos vitkuttelet asian kanssa niin, voivat alkaa väittämään, että auto oli kunnossa kun liikkeestä lähdit. Se on sitten eri asia mitä siitä eteenpäin tapahtuu. Varmuuden vuoksi oma selusta on hyvä turvata tuolla tavalla.

doppelgänger

Kiitos vinkistä. Laitoin myyjälle viestiä asiasta. Onneksi autossa on vuoden takuu, jos jotain äkkinäisesti hajoaisi. Soitin myös Audi centerille Kuopioon ja he sanoivat että tuo ulina on ominaisuus, että ei ole mitään oikein tehtävissä ja että ei tarvitse pelätä minkään rikkoutumista tuon vuoksi. Tämä nyt sitten vaan pitää niellä.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Mankke

Lainaus käyttäjältä: Mankke - 25.11.20 - klo:10:30
Niin tuntuu olevan.
Huomenna oma auto softaukseen ja samalla laatikko saa uuden käskytyksen, katotaan jos muuttu. Ilmoitan tähän sitten koeajon jälkeen.

Noni, eilen illalla tosian ajettiin Celtic Stage1 softa omaan 2.0tdi quattro s tronic, eron todella tuntee, ei vaan se että olisi tullut lisää vääntöä, vaan ennen kaikkea se miten toi laatikko nyt käyttäytyy! Toi alhaisten kierrosten ja ison vaihteen käyttö muuttui huomattavasti, tärinä hävisi miltein kokonaan ja vaikka ajaa D asennossa niin laatikko tuntuisi käyttävän pidempää pienempää vaihdetta ja myös vaihtavan herkemmin pienemmälle, myös vääntö riittää nyt niille alakierroksille, voi sanoa että nyt vasta voi ilomielein ajaa D asennossa. Suosittelen kyllä lämpimösti niille joka toi tärinä/jurina ärsyttää!

Flat

Tuliko tossa oikeasti uusi ohjelma laatikkoon, vai saako lisäähtynyt teho ja vääntö tämän illuusion aikaiseksi ? Oli miten oli , hyvä että olet tyytyväinen.

Ihan curiositeettina, saako näihin laatikon ohjelmia erikseen, niile jotka eivät uskalla alkaa kopeloimaan moottorin tehoja ? Yksinkertaisella vaihteiden vaihtopisteiden muutoksella tuo ongelma myös ratkeisi ? ( no päästöt tietysti kasvaa, mutta mitä väliä )

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Flat - 27.11.20 - klo:08:38
Tuliko tossa oikeasti uusi ohjelma laatikkoon, vai saako lisäähtynyt teho ja vääntö tämän illuusion aikaiseksi ? Oli miten oli , hyvä että olet tyytyväinen.

Kyseessä on ecu-softa, eikä celticillä ole tarjolla laatikko softaa lainkaan, eli asia on juuri niin kuten Flat sanoi..

Lainaus käyttäjältä: Flat - 27.11.20 - klo:08:38
Ihan curiositeettina, saako näihin laatikon ohjelmia erikseen, niile jotka eivät uskalla alkaa kopeloimaan moottorin tehoja ? Yksinkertaisella vaihteiden vaihtopisteiden muutoksella tuo ongelma myös ratkeisi ? ( no päästöt tietysti kasvaa, mutta mitä väliä )

Kyllä löytyy, esmes TVS:ltä ja APR:ltä löytyy. Jotka ovat Vaginoihin erikoistuneita isoja puljuja.
A4 B9 TFSI Q s-line

Mankke

Tuskin uutta softaa tolla celticillä tulee laatikkoon, mutta jonkinlainen uusi käskytys tonne laatikkoon tulee, muuten laatikko rupeisi herjaa kun havaitsee liian kovat väänöt mitä uusi softa tekee.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Mankke - 27.11.20 - klo:10:37
Tuskin uutta softaa tolla celticillä tulee laatikkoon, mutta jonkinlainen uusi käskytys tonne laatikkoon tulee, muuten laatikko rupeisi herjaa kun havaitsee liian kovat väänöt mitä uusi softa tekee.

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, mitään herjaa laatikko ei lisääntyneiden tehojen takia anna. Jonkinlainen muutos laatikon toimintaa on voitu tehdä, mm. vaihtokohtien muutos. Tuohan kyllä onnistuu käsittääkseni ihan VCDS:lläkin..
A4 B9 TFSI Q s-line

Mankke

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 27.11.20 - klo:10:54
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, mitään herjaa laatikko ei lisääntyneiden tehojen takia anna. Jonkinlainen muutos laatikon toimintaa on voitu tehdä, mm. vaihtokohtien muutos. Tuohan kyllä onnistuu käsittääkseni ihan VCDS:lläkin..

Okei, joo en oo sen enmpää tutkinu asiaa, voi hyvin olla.
Olisi kiinnostavaa tietää pystyykö tota tekee VCDSllä, pitää vähän tutkailla noita ross techin sivuja jos löytyis ohjeita.

M_M

Ei kyllä onnistu VCDS:n kanssa vaihtokohtien muokkaaminen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Mankke - 27.11.20 - klo:07:25
Noni, eilen illalla tosian ajettiin Celtic Stage1 softa omaan 2.0tdi quattro s tronic, eron todella tuntee, ei vaan se että olisi tullut lisää vääntöä, vaan ennen kaikkea se miten toi laatikko nyt käyttäytyy! Toi alhaisten kierrosten ja ison vaihteen käyttö muuttui huomattavasti, tärinä hävisi miltein kokonaan ja vaikka ajaa D asennossa niin laatikko tuntuisi käyttävän pidempää pienempää vaihdetta ja myös vaihtavan herkemmin pienemmälle, myös vääntö riittää nyt niille alakierroksille, voi sanoa että nyt vasta voi ilomielein ajaa D asennossa. Suosittelen kyllä lämpimösti niille joka toi tärinä/jurina ärsyttää!



vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.11.20 - klo:12:25
Ei kyllä onnistu VCDS:n kanssa vaihtokohtien muokkaaminen.

Selvä, joka tapauksessa monet pajat vaihtokohtia muuttavat niin halutessa, ilman että koko softaa ajetaan uusiksi.
A4 B9 TFSI Q s-line

Mankke

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 27.11.20 - klo:18:06
Selvä, joka tapauksessa monet pajat vaihtokohtia muuttavat niin halutessa, ilman että koko softaa ajetaan uusiksi.

Tää kyllä kiinnostais tietää että millä ja miten ne sen tekee?

Wagner

Lootan toiminta välillä ihmetyttää, toimii siis kyllä (kai) niinku pitääkin, mutta ihmetyttää.
Alkuun liikkeellelähdöissä pistää uutta pykälää sisään semmosta vauhtia, että ihmetyttää miks siinä on ylipäätään vaiheet 1-3 olemassa, ku nelonen on pykälässä jo ennen ku kerkee kissaa sanoa. Toisessa päässä tuntuu sit välillä pihtaavan seiskan käyttöä. Tasasella 80 nopeudella jos hipasee kaasua, niin vaihtaa kutoselle. Normi D-asennolla ja ajotilana auto.

Hitaissa nopeuksissa sit "tökkää" kiinni, esim. jos rullaa liikennevaloihin, vauhti melkein pysähdyksissä, valo vaihtuu vihreek, kaasua ja "töks". Huolto totes, että ihan normaalia ku isot massat ottaa kiinni.

Autona Q5 140kw TDI 2017 satatonnia rullattuna.
Sikamaista menoa since 1975

Mk233

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 21.01.21 - klo:08:31
Lootan toiminta välillä ihmetyttää, toimii siis kyllä (kai) niinku pitääkin, mutta ihmetyttää.
Alkuun liikkeellelähdöissä pistää uutta pykälää sisään semmosta vauhtia, että ihmetyttää miks siinä on ylipäätään vaiheet 1-3 olemassa, ku nelonen on pykälässä jo ennen ku kerkee kissaa sanoa. Toisessa päässä tuntuu sit välillä pihtaavan seiskan käyttöä. Tasasella 80 nopeudella jos hipasee kaasua, niin vaihtaa kutoselle. Normi D-asennolla ja ajotilana auto.

Hitaissa nopeuksissa sit "tökkää" kiinni, esim. jos rullaa liikennevaloihin, vauhti melkein pysähdyksissä, valo vaihtuu vihreek, kaasua ja "töks". Huolto totes, että ihan normaalia ku isot massat ottaa kiinni.

Autona Q5 140kw TDI 2017 satatonnia rullattuna.

Mulla 2020 nelkussa sama töksäytys kun sulla. Todella ärsyttävä ja ihmeellinen juttu. Käytin myös huollossa ja sanoivat, että on ominaisuus ei vika 😂

Jussi101

mulla 2017 A4 B9 2.0 TDI etuveto, jossa näissä keskusteluissa kuvattu ongelma

https://www.audiworld.com/forums/a4-b9-platform-discussion-212/vibration-while-d-r-s-tronic-3009059/page2/
https://www.motor-talk.de/forum/audi-a4-mit-dsg-vibrationen-im-stand-unrunder-lauf-im-stand-t6568432.html?page=4
https://www.audi-sport.net/xf/threads/growing-vibration-while-in-d-or-r-s-tronic.410923/

tuossa Saksalaisessa ketjussa on ongelma on ratkennut kaksoismassapyörän vaihdolla. Yleisesti ottaen Audi korjaamot pitävät ominaisuutena tätä "growing vibration when stationary" tilannetta.

Jussi101

Itsekseni taidan täällä kirjoitella... Tänään ajettu 600 km hiihtoloman viettoon. Ensimmäisen kerran pidempää maantieajoa autolla vajaan 2kk omistuksen jälkeen.

Drive select asennon ollessa Efficiency tai Comfort auton rullatessa maantieajossa tyhjäkäyntikierroksilla, hieman yli 900 rpm, auto jurnuttaa ja antaa hienoista tärinää moottorijarrua vasten. Kun autoa ajaa kaasulla, eli veto on päällä, niin kyseistä jurnutusta ei tule vaikka kierrokset olisi vain hieman yli 1000 rpm. Lienee ominaisuus tämäkin TDI+Stronic yhdistelmällä?

TimoK

Tervehdys.

Eli autona -16 vuoden Audi a4 b9 2.0 tfsi quattro 252hp s-tronic.
Mites näissä tuo laatikko toimii? Kun nostaa kaasun ylös vauhdissa niin lyökö laatikko vaihteen vapaalle ja auto rullaa vapaalla kun ei tunnu mitään moottorijarrutusta eikä vauhti juurikaan hiljene? Aiemmassa audissa jossa oli tippi laatikko niin totuin, et kaasun kun nostaa niin moottori jarruttaa vaihde päällä ja Rattiläpysköistä pystyi tehostamaan moottorijarrutusta risteyksiin kun löi pienempää silmään. Saako näihin muutettua, että jarruttaa vaihde päällä risteykseen tultaessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy