A4 B9:n S-Tronic - tekniikkaa ja kokemuksia

Aloittaja McInen, 26.11.16 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

McInen

Omaa autoa (140kW TDIq S-Tronic) odotellessa olisi mukava lukea kokemuksia juuri tästä vaihteistosta. En ole koskaan kaksoiskytkinvaihteistoista pitänyt ja sen takia olen tähän asti ajanut manuaalilla. Pari koeajoa B9:llä yllättivät iloisesti juurikin S-Tronicin osalta ja semmoinen on nyt siis tulossa.

Mikä laatikko tässä ylipäänsä on? Vissiin 7-vaihteinen märkä eli onko se jompi kumpi näistä:

Tyyppi 0B5 (DL501)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 550 Nm
märkä kaksoiskytkin
vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa
kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa
paino n. 142 kg
nelivetoisille pitkittäismoottorisille autoille
vain Audin mallistossa

Tyyppi 0BH (DQ500)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 600 Nm
märkä kaksoiskytkin
öljymäärä 7 litraa
mekaaninen öljypumppu, käyttövoima hammaspyörällä kaksoiskytkimen rungosta
öljynpaine 5-20 bar, säädetään tarpeen mukaan (öljypumpun max. ottoteho 3 kW)
öljynvaihtoväli 60 000 km
ei suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän
paino n. 110 kg nelivetoisena

Vai kenties jokin ihan muu? Tietoa tekniikasta tai käyttökokemuksia?

M_M

Eiköhän siinä tuo DL501 ole? DQ500 on poikittaismoottorisille autoille ja uskoakseni A4 B9 moottori on pitkittäin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Eagle

Mulla on A5 Quattrossa tuo sama laatikko ja olen siihen kyllä pääosin tosi tyytyväinen. Joskus (kylmänä) liikkeellelähdössä tulee hiukan äkkinäinen fiilis mutta ajossa toimii eleettömästi. Mulla on ratissa siivekkeet mutta tosi harvoin tulee niitä käytettyä. Joskus vaihteisto käyttää vähän liian suurta vaihdetta, silloin tulee napattua alaspäin mutta harvoin. Sport asennolla liikennevaloihin tullessa auto nykii hieman kun vaihteet menevät pienemmälle, en siitä syystä enkä muutenkaan käytä sport asentoa. Vaihteisto kyllä huomaa heti jos haluaa vähän vauhdikkaammin lähteä. Jopa poikani kommentoi että on vähän liiankin ärhäkkä lähtemään (kaupunkiajossa) kun vähänkin enemmän painaa kaasua. Tässä  autossa on 155kw bensaturbo.

McInen

Jostain olen mielestäni lukenut, että B9:ssä olisi "uusi" S-tronic ja jos näin on, se ei ole sama kuin B8:ssa, B8.5:ssä tai A5:ssä. Ainoa "uusi" laatikko, minkä löysin on

DL382-7F is destined for use in vehicles featuring the modular longitudinal matrix (MLB). The seven- speed transmission is conceived for a maximum torque of 400 Nm and an engine output of up to 200 kW.

Tämä kenties selittäisi sen, miksi B9:n laatikko vaikuttaa toimivan erilailla (paremmin) kuin esim. B8.5:n vastaava.

M_M

Eipä tuosta ole juuri juttua näkynyt, mutta uusi laatikko siellä ilmeisesti tosiaan on. DL382 kolmena eri varianttina, sen mukaan onko auto etuveto, torsen-quattro vai (tuleva?) ultra-quattro.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mi16

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.11.16 - klo:19:18
Eipä tuosta ole juuri juttua näkynyt, mutta uusi laatikko siellä ilmeisesti tosiaan on. DL382 kolmena eri varianttina, sen mukaan onko auto etuveto, torsen-quattro vai (tuleva?) ultra-quattro.

Käsittääkseni DL382-7Q laatikko normi diesel quattrossa.

Flat

THE NEW AUDI S TRONIC DUAL-CLUTCH TRANSMISSION
Audi
As the first type of the new S tronic platform Audi is introducing the new dual-clutch transmission
DL382-7F. The seven-speed transmission is for use in vehicles from the modular longitudinal
matrix (MLB). It is conceived for a torque of 400 Nm and for engine output of up to 200 kW. Top
priority during development of the new S tronic was the increase in efficiency and thereby the
reduction of fuel consumption and CO2 emissions. Through extensive simulations and
optimisations and also through the use of innovative technologies, it was possible to reduce power
dissipation and drag torque to terms of efficiency, the new S tronic power train sets new
benchmarks. A transmission layout optimised for the engine characteristics, combined with
decoupling of torsional vibration' which allows rotational speed to be reduced even further, are key
factors towards reducing fuel consumption without having to compromise vibrational comfort. The
sportiness of the brand and its vehicles is emphasised by the extremely dynamic shifting
characteristics of the DL382-7F. The new S tronic has made it possible to optimally combine the
requirements regarding sportiness, comfortable driving experience and efficiency.
The electronics in the DL382-7F consist of (pre-)testable sub-components; they are robustly
connected to one another via digital interfaces and bus systems and can be flexibly expanded. By
using a common hardware and software architecture, the transmission control unit can be used in
both the MLB and MLBevo modules of the Volkswagen Group. The extensive efficiency requirements of the transmission are supported in the electronic system by numerous features. The
selected control unit architecture fulfils the ASlL D requirements and allows a flexible development
of driving strategy and valve actuation.

mi16


q neljä

Kokeilin ihan mielenkiinnosta Launch Controllia B9:llä... tapahtuu liikkeellelähtö muuten aika rivakkaasti 8).
Pieniä esivalmisteluja se tietysti vaatii.
Ihan missä vaan käytössä neljä vetävää pyörää yleensä riittää =  Quattro Tdi
Audi A4 Avant TDI quattro S-tronic -17

peedu

Mulla S-tronic vaihteistosta kuuluu selkeä naksahdus, kun se vaihtaa ykköseltä kakkoselle, kakkoselta ykköselle ja kun pysähtyy liikennevaloihin moottorin sammuessa (start-stop). Huoltotiskin kaverin kanssa ajeltiin lenkki ja hän havaitsi myös naksunan. Auto huoltoon parin viikon kuluttua, sanoivat autoa noudettaessa (muutama päivitys samalla), että naksuna on normaali ääni... pitäisikö uskoa? Auto on B9 A4 Avant 2.0 tdi quattro s-tronic 2016. Onko kellään vastaavia havaintoja naksunasta?
Audi A4 Avant B9
Golf GTE
--------------------------------------

th

Ei kyllä vaiheisto pidä minkäänlaista omalla kuulolla havaittavaa ääntä missään tilanteessa. Ylipäätänsä koko vaihteisto pelaa pariin edelliseen A3:seen verrattuna erinomaisesti ja ei mitään valittavaa toiminnassa tai äänessä. Paras vaihteisto, millä tähän mennessä olen ajanut. Mikäli valittamista pitää väkisten kaivaa, niin alussa yllätti useaan kertaa, kun auto sammui start/stopilla vielä liikkeessä, mutta nyt tähänkin on tottunut ja pitää täysin normaalina. Oman ajokokemukseni perusteella sanoisin, että paras vaihdelaatiko ikinä.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

msuomal

Mulla kuuluu naksahdus, jonka olen mielestäni yhdistänyt siihen, että auto "valmistautuu" start-stoppiin. En ole huomannut, että tämä liittyisi oikeastaan mitenkään vaihteistoon. Kun lähestyy vaikkapa valoja ja päästää rullaamaan hitaasti, niin naksahdus kuuluu vähän ennen moottorin sammumista. En ole huomannut samaa, jos SS on pois päältä.

Dis

Paremmin toimii a4b9 stronic nykyisessä 185kwQ kanssa kuin a3v8 132kw Q kanssa. Nykyisellä kyllä lähdöt joskus tuntuu arpakuutiolta jos pitäisi päästä ripeästi valtatielle risteyksestä.

rami

Hyvin pelaa S-tronic en kyllä voi moittia mitenkään. Vaihteistolle pitää periaatteessa antaa liikkeellelähdössä sellainen toiminta sekuntti niin lähdöt ovat erittäin nättejä. Samahan se on manullakin ettei sitä kannata heti survasta kaasua pohjaan.
Jos jotain pitää verrata niin kyllä dieselmoottorilla liikkeellelähdöt ovat pehmeämpiä. Bensamylly käyttäytyy kierrosten vuoksi hieman  "krouvisti" vrt. dieseliin liikkeelle lähdöissä.
Vaati aikansa opetella asiaa. ;)

mmh

Bensakoneella D:llä liikkeellelähtö on tosiaankin hieman kuminauhamainen: ensin ei oikein mitään ja sitten...  :o

rami

Lainaus käyttäjältä: mmh - 23.12.16 - klo:06:03
Bensakoneella D:llä liikkeellelähtö on tosiaankin hieman kuminauhamainen: ensin ei oikein mitään ja sitten...  :o

Juuri näin...

Qman

Voimansiirto kyllä omassa quattrossa lonksahtelee valoihin moottorilla jarrutellessa (dsg).

Vaihteisto on alkanut viipyilemään entistä enemmän liikkeelle lähdöissä ja vedon kytkeytyminen on alkanut olla nyksähtävää tai ainakin enemmän kuin aiemmin.
En tiedä viitsinkö mennä tiskille kun huoltojampat ei ikinä huomaa mitään vaan kaikki toimii "normaalisti". Taitaa vaan olla dsg:n ominaisuuksia. Jos vielä viipyily kasvaa ja vedon kytkeytymisnyksähtely niin taskupysäköinnit voi kyllä unohtaa. :o

Vice

Lainaus käyttäjältä: Qman - 02.01.17 - klo:20:45
Voimansiirto kyllä omassa quattrossa lonksahtelee valoihin moottorilla jarrutellessa (dsg).

Vaihteisto on alkanut viipyilemään entistä enemmän liikkeelle lähdöissä ja vedon kytkeytyminen on alkanut olla nyksähtävää tai ainakin enemmän kuin aiemmin.
En tiedä viitsinkö mennä tiskille kun huoltojampat ei ikinä huomaa mitään vaan kaikki toimii "normaalisti". Taitaa vaan olla dsg:n ominaisuuksia. Jos vielä viipyily kasvaa ja vedon kytkeytymisnyksähtely niin taskupysäköinnit voi kyllä unohtaa. :o

Kävisin itse huollossa näyttämässä (vaikka tod.näk. tilanne on juuri mitä kirjoitit). Jää kuitenkin merkintä koneelle ongelmasta, jolloin päivänä X jos jotain hajoaa voi tämä helpottaa takuun jälkeisissä korjauksissa. Sekä ainahan mahdollista, että huoltokin ongelman havaitsee.

Vaimon A3 kohdalla oli lievää ongelmaa laatikon kanssa. Kävin huollossa muutaman krt näyttämässä (laatikkoa resetoitu, jne), sekä pyysin paperi kopsut itselleni tutkimuksista ja töistä, ihan vain jos joskus tulisi tarvetta. Mutta siinä problema jäi ominaisuudeksi (tekee erikoista nykäisyä 1->2 vaihtaessa harvoin)...

McInen

Ketjun aloittajana haluan kiittää vastanneita. Auto on ollut ajossa nyt vajaat kaksi viikkoa ja vaihdelaatikko on (ainakin toistaiseksi) osoittautunut aivan erinomaiseksi - aivan kuten koeajoillakin. Toki olen ajellut aika sukkasillaan kun sisäänajo on vielä kesken.

Kaverini sai oman A4 Allroundinsa (S-Tronic, pieni diesel, olisiko 120kW) kaksi päivää minun jälkeeni (auto oli tullut Suomeen joulukuun alussa). Kuuden päivän ikäisenä, reilu 1000km ajettuna auto ei enää lähtenyt parkkihallista liikkeelle koska "Gearbox malfunction" tai jotain vastaavaa... En uskoisi todeksi jos ei olisi tuttu. Auto hinattiin Laakkoselle ja kaipa he alkavat sitä tutkia maanantaiaamuna. Tuntikausien nettisurffailun jälkeen löytyi Englannista vastaava tapaus tältä viikolta, täsmälleen samanikäinen ja samanlainen auto, täsmälleen saman verran ajettuna. Vian etsintä oli kestänyt vissiin pari viikkoa ja lopulta oli selvinnyt, että jokin pieni solenoidi, joka suorittaa laatikon siirtämisen P-asentoon virtojen sammuttamisen yhteydessä oli kärvähtänyt. Saapi nähdä, onko tässä sama vika - mitään merkkejä laatikko-ongelmista ei ennen parkkihalliin ajamista ollut eli voi hyvinkin johtua tuosta.

"Aika" kurja juttu, kaverilla melkoinen tatti otsassa...

jlindstrom

Kyllä siinä varmasti tatti kasvaisi otsaan yhdellä jos toisellakin.. pakasta vedetty auto ja heti telakalla.

Tuo solenoidi varmaan löytyy näistä kaikista, mutta eipä tuollaista vikaa ole tainnut ainakaan Suomen foorumeilla aiemmin kuulua? Eli etköhän sinä saa ajella ihan rauhassa ja kaverilla vaan kökkö tuuri.

Enemmänkin toivon, kaverisi puolesta, ettei tuo vika nyt osu mitenkään siihen ultra quattroon..

Teukkis

Joko meillä on kenttätestiä kertynyt uudesta S-Tronicista ? EHKÃ,, ois ensimmäinen automaatti tulossa, eli aina ollut manuaalinen eikä missään autossa minkäänlaisia ongelmia vaihteiston tai kytkimen kanssa.

Flat

Reilu 50 000 km mittarissa. Ei ongelmia, laatikko toimii kuin  kuin ajatus. Ei vingu, eikä ääntele ylimääräisiä.

( ja näin sanoen,  olen iltapäivällä nokkapelti auki  kehä 1:sen tunnelissa klo 16 )

MMV

Omallani alkaa myös 50 tonnia lähestyä mittariin ja täysin ongelmaton peli ollut. Nyt vaihtuu Q5:een ja toivottavasti sama linja jatkuu sen kanssa.

Rauska

Omalla kilometrejä n 35000 ja kaikki toimii..,.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Fatalerror

Omas kilometrei 26tkm ja viime viikolla vaihteiston ohjauslaite päivitettiin ujeltavan ATF pumpun vuoksi. Oli kuullema ennakkotapaus tämä. Ja päivityksen jälkeen S-Tronicin toiminta muuttui paljon paremmaksi!
Audi A4 Sedan -17 Business Sport Summer Edition 2,0 TFSI 140Kw S-tronic.

TLU13

Lainaus käyttäjältä: Fatalerror - 06.01.19 - klo:21:58
Omas kilometrei 26tkm ja viime viikolla vaihteiston ohjauslaite päivitettiin ujeltavan ATF pumpun vuoksi. Oli kuullema ennakkotapaus tämä. Ja päivityksen jälkeen S-Tronicin toiminta muuttui paljon paremmaksi!

Ohjelmistopäivitys? Missä liikkeessä tehtiin? Mikä vaihteiston toiminnassa muuttui?
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

Arcca

Ja lisää kysymyksiä: Millä tavalla ATF pumppu ujelsi? Onkohan sama kuin taajamanopeuksissä vaihteistosta kuuluvat ajoittaiset vaimeat pumppu-ujellukset?
Mitä tarkoittaa ennakkotapaus, tulossa kampanjakorjaus?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Fatalerror

Lainaus käyttäjältä: TLU13 - 07.01.19 - klo:11:30
Ohjelmistopäivitys? Missä liikkeessä tehtiin? Mikä vaihteiston toiminnassa muuttui?

AC Herttoniemi. Vaihtaa paljon sulavammin, ei oo semmosta ihmeelist nytkähdystä. Esim; ennen päivitystä, kun lähti ajaa kylmällä niin vaihteisto oli kauhean "kankea" nyt semmonen on loppunu. Tänään huomasin, että efficiency ja comfort moodit käyttäytyivät ihan samalla tavalla (en tii onks huono asia). Auto lähtee liikkeelle ystävällisemmin, eioo semmosta kauheeta aggressiivista kiihtyvyyttä kun painaa kaasua valoista lähtiessä.
Audi A4 Sedan -17 Business Sport Summer Edition 2,0 TFSI 140Kw S-tronic.

Fatalerror

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 07.01.19 - klo:21:57
Ja lisää kysymyksiä: Millä tavalla ATF pumppu ujelsi? Onkohan sama kuin taajamanopeuksissä vaihteistosta kuuluvat ajoittaiset vaimeat pumppu-ujellukset?
Mitä tarkoittaa ennakkotapaus, tulossa kampanjakorjaus?

https://www.youtube.com/watch?v=WxsPx5Ln_m8 Tos video missä ATF pumppu ujeltaa ,omas A4 oli iha sama ääni hitaissa nopeuksissa. Entii taajamanopeuksista, omas ei kuulu mitää kovemmis nopeuksis.
AC Hertsikan kaveri sanoi ettei koskaa aikasemmin heille oo tullu tämmöistä vastaan... kampanjakorjauksesta entii , mutta ainakin niillä oli uusi softa valmiina... että kyl audi tietää kyseisen "vian".
Audi A4 Sedan -17 Business Sport Summer Edition 2,0 TFSI 140Kw S-tronic.

Arcca

#29
Lainaus käyttäjältä: Fatalerror - 08.01.19 - klo:20:36
https://www.youtube.com/watch?v=WxsPx5Ln_m8 Tos video missä ATF pumppu ujeltaa ,omas A4 oli iha sama ääni hitaissa nopeuksissa. Entii taajamanopeuksista, omas ei kuulu mitää kovemmis nopeuksis.

Joo, tarkoitin taajamanopeuksilla hidasta nopeutta. Ja jepulis, mulla on juuri tuo videon ääni. Pitääkin mennä seuraavaksi AC:lle huollettavaksi. Laakkosen tiskillä vastattiin vonkunasta mainittuani "normaali ääni, monet kysyneet". Huoh.

Kiitos tästä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy