Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Palmikko

Tässä jokin aika takaperin juttelin erään autoliikkeen omistavan tahon kanssa.
Keskustelussa kävi ilmi että k.o. liikkeeseen oltiin palkkaamassa automyyjää.


zammy

Ymmärrän sinänsä hyvin tuon myyjä vs. asiakaspalvelija ja kaikki varmasti ymmärtävät että liike ottaa mieluummin myyjän kuin asiakaspalvelijan. Itsekin myynnin parissa työskentelevänä olen törmännyt monta kertaa siihen, että on kovia myyjiä jotka tietävät myymästään tuotteesta lähinnä päälinjat ja sitten on sellaisia henkilöitä jotka koettavat selvittää asiakkaalle tuotteen jokaiset pienetkin yksityiskohdat - välillä jopa siitä riippumatta onko asiakas niistä mitään kysynyt tai ylipäätään kiinnostunut. Ja nämä jälkimmäiset tapaukset saavat kauppaa huomattavan harvoin, lähinnä silloin jos se asiakas sattuu olemaan samanlainen yksityiskohdista tarkka ja sen lisäksi vielä kaupan ehdot täsmäävät - yleensä näille turhantarkoille on vaikea saada niitä ehtoja täsmäämään.

Varmaan ja valitettavasti valtaosa autokaupan asiakkaista osaa vaatia sellaista oikeaa asiantuntevaa palvelua. Ja siis varmaan valtaosa autonostajista ei ole niin kiinnostunut yksityiskohdista kuin täällä palstalla pyörivät, joten näille tapauksille se auto pitää myyjän toimesta MYYDÃ,,, eikä esitellä jokaikistä kääntyvää peiliä tai tietää apteekinhyllyltä onko auton alla olevien vanteiden ET 40 vai 45. Joten varmasti kuitenkin valtaosassa tapauksista se myyjä ja asiakas kohtaavat oikealla tavalla ja kauppa syntyy.

Vagarenalaiset ja muut vaativammat autonostajat ovat sitten hieman vähemmistönä. Onneksi maailmaan mahtuu myös autoMYYJIÃ,, jotka ovat sen verran kiinnostuneita autoista, että osaavat sitten vaativamman henkilön kohdalla helliä kertomalla teknisistä yksityiskohdista - ja silloin saadaan lukea täältä hyvistä myyjistä.

zammy

Tuo Skulan esimerkki ei ole kyllä mikään hyvä esimerkki myyjästä. Ja taas omaan kokemukseen myyntialasta peilaten: On myös niitä jotka ovat jossain vaiheessa tehneet kovia myyntejä, mutta sitten se selkäranka ja itseluottamus jostain syystä murenee ja myyjä lakkaa ylipäätään edes ehdottamasta kauppaa ja todellinen syy on, että myyjä on menettänyt uskonsa. Nämä tapaukset ovat yleensä aika nopeasti vaihtamassa alaa joko omasta tahdosta tai työnantajan tahdosta - näin varmasti autokaupan puolellakin.

zammy

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 03.09.10 - klo:11:20
Ja luulenpa että tulevaisuudessa myyntityö on menossa aika monella alalla enemmän tällaiseen tapaan; ratkaistaan asiakkaan ongelma eikä vain myydä sitä mitä asiakas LUULEE tarvitsevansa.
Tuo perinteinen myyjä-kuuluu tuonne historiaan…

Ainakaan meidän alalla ei ole mitään viitteitä siitä, että perinteinen myyjä olisi painumassa historiaan - pikemminkin näitä on vaan niin harvassa, että enemmän kaivattaisiin.

Ja totta on, että osa noista supermyyjistä on sellaisia, että niiden kauppojen kanssa ollaan joskus pulassa ja joskus tulee peruutuksiakin, ehkä täysin turhankin tuntuisia. Mutta silti nämä myyjät tekevät kymmenkertaisen määrän kauppaa verrattuna sellaiseen pedanttiin kaikki yksityiskohdat hiovaan myyjään jolle ei tule perumisiakaan. Lienee aika selvää, että työnantajalle on kannattavampaa vaikka selvitellä muutamia hankalia tapauksia tuossa tilanteessa.

Toki ideaalitilanne kaikkien kannalta on tosiaan myyjä joka osaa myydä ja tarvittaessa myös on tuotteensa asiantuntija - kuten jo koettua niin esimerkiksi autokaupassa tällainen yhdistelmä tuntuu pikemminkin poikkeukselta kuin säännöltä ja se mihin alunperin viittasin on se, että jos autokauppias joutuu valitsemaan joko myyjän tai asiantuntija/asiakaspalvelijan niin lienee päivänselvää kumpi siellä autokaupassa on vastassa. Like it or not.

VAG!

#4
aa

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 03.09.10 - klo:13:02
Oma kokemukseni juuri tuosta b-2-b myynnistä on että siellä on monesti juuri eniten kehittämistä.
Yleensä ostotoiminta on järjestetty omaksi yksikökseen josta juuri johtuu että monesti se henkilö joka oston tekee ei tiedä lainkaan mitä ja mihin on ostamassa.

Muutenkin kaupan ehdot yleensä lyödään lukkoon jo asiakassuhteen alussa, myyjälle jää sitten tehtäväksi vuosisopimusten hierominen ja asiakkaan pommittaminen omilla tavaroilla.

Ainakin teknologiateollisuudessa monessa yrityksessä ja eräällä toisella alalla (jääköön mainitsematta, piiri on siellä pieni) on myyntityö ratkaistu yksinkertaisesti; myyjillä ei ole mitään asiaa yritykseen kuin erikoistapauksissa. Näitä erikoistapauksia voi myyjäkin esittää tai sitten tulevat kutsusta.
Syynä on jossakin määrin teollisuusvakoilun pelko, mutta varmasti vielä suuremmassa määrin se että myyjän vierailu sitoo ainakin yhden henkilön työpanoksen, monesti useammankin.

Olen samaa mieltä että pöydän takaa ei myydä kuin tavaraa jolla voi kilpailla hinnalla, mutta nykyaikana onkin ongelma se että pääsisi asiakkaan luokse esittämään ratkaisuja ongelmiin joita he eivät ehkä ole itse huomanneetkaan.
Monta pitkää ja hedelmällistä (molemmille osapuolille) asiakassuhdetta olen ollut todistamassa jotka ovat lähteneet pienestä asiasta mutta kun asiakkaan tarve on tullut esille on ollut tarjota paljon parempia (ja laajempia) ratkaisuja kuin asiakas itse edes alun perin tunnisti.
Mutta miten päästä näihin puulaakeihin katselemaan, siinä on ongelmaa…

Ja näissä hommissa monesti kysytään tekniikan ymmärrystä, tapahtuu se sitten myyjän, myynti-insinöörin tai tuotekehittelijän nimikkeellä…

Zammy: paljon on tarinoita noista ex-tempore autonostoista, ja joistakin on tarinoita oston jälkeisestä krapulasta joka saa k.o. asiakkaan pysymään loitolla tuosta autokaupasta…
…ja vielä enemmän olen ihmisiltä kuullut kuinka he eivät itse viitsi viedä autoaan esim. huoltoon kun eivät jaksa kinastella autonvaihdosta sen myyjän kanssa joka on hyllyn takana odottelemassa kun on koneelta nähnyt tämän asiakkaan tuovan autoaan huoltoon…

Minusta se ei ole kivaa, ei autoliikkeelle (mainoksena(kaan)) jota tämä asiakas kertoo ympärilleen, eikä sille asiakkaalle joka oppii olemaan käymättä autoliikkeessä.


Kivaa, ollaan sitten kaikki b-2-b alalla, tai ainakin jossakin vaiheessa oltu (sikäli jos Kukkanen ei enää ole).

VAG!

#6
aa

zammy

Kyllä tietenkin sinä Palmikko tiedät parhaiten millaisen myyjän kanssa asioit mieluiten. Mun kommentit on nyt ennenkaikkea kohdistettu tähän:

LainaaKerroin hänelle näkemykseni yleisesti automyyjistä ja erityisesti mitä mieltä olen heidän vuorovaikutuskyvyistään tai ainakin -haluistaan, samalla toivoin häntä palkkaamaan erityisesti asiakaspalveluun kiinnostuneen myyjän, toisekseen myös kiinnostuneisuus myytävistä autoista ja niiden tekniikasta sekä autotekniikasta yleensä on minusta ehdoton edellytys automyyjän toimessa menestymiselle.
Näissä kohdissa kun minusta on suurimmat puutteet monessa kohtaamassani automyyjässä.

Niin, siihen alkuperäiseen keskusteluun; liikkeen omistaja ilmoitti että he hakevat nimenomaan myyjää, asiakaspalvelu ja tekniikka tulee sitten perässä.

Että edelleen en ihmettele sitä autokauppiaan valintaa. Myyjiähän voidaan tosiaan koettaa laittaa parhausjärjestykseen monella tavalla, mutta varmasti autokauppias arvostaa eniten sitä, että kuinka monta euroa se myyjä tuo taloon. Ja mielellään nyt ja tässä, eikä selittele, että nyt on oltu asiakkaille niin ystävällisiä ja kerrottu yksityiskohdista, että vuoden-parin sisällä alkaa kauppa käydä.

Ja kuten aiemmin sanoinkin, että kyllähän parhaassa tapauksessa myyjä osaa sekä myydä, että palvella mutta aina nää ei osu samaan pakettiin ja sillon otetaan se myyjä.

Erkka

Keravan Laakkoselta Matti Lajunen on hoitanut minun osaltani jälkihoidon kiitettävästi. Kahteen kertaan soitteli viimeisen kaupan jälkeen, että miten on sujunut kilometrit uudella Pololla jne. Tarinoitiin sellaiset 15 minuuttia per. kerta.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

zammy

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 03.09.10 - klo:14:29Sehän lienee juuri tuota 'hukkaan heitettyä aikaa', ainakin siltä kuullostaisi, sillähän ei mikään kauppa realisoidu.

No tavallaan ei, mutta asiakas jonka kanssa on tehty kauppa on kuitenkin lähtökohtaisesti ihan eri tavalla hyvä asiakas kuin liikkeessä käynyt utelias joka ei pyydä tarjousta, mutta poistuu liikkeestä hymyillen myyjän ansiosta.

Flat

Nyt kun automyyjiä on haukuttu flekmaattisuudesta, niin toisaalta arvostan sitä. Itse tykkään kyllä tutkailla autoa ihan kaikessa rauhassa ilman yli-innokasta myyjää. Karrikoidusti voisi sanoa että en tarvitse myyjää kuin kauppakirjojen tekoon....

Itseäni ei mikään ärsytä enempää jos joku tuppautuu seuraani kehumaan autoa ja selittämään itsestäänselvyyksiä.

Arvostan tietysti myyjää joka huomioi sisääntulevan asiakkaan ja kenties kysyy että tarvitaankoa apua.  yleensä vastaan tähä, että katselen vain, jolloin myyjä yleensä poistuu takavasemmalle. Mutta tämän jälkeen myyjän avun saaminen onkin hankalampaa, myyjä oikeutetusti luulee että jatkan renkaanpotkimista mieluusti yksin, joten uusi  katsekontakti  myyjään ei tuota mitään tulosta vaikka kuin haluaisi myyjää paikalle. No, sitä saa mitä tilaa....

Eli jos myyjän saa tarvittaessa paikalle, niin se riittää....jokin "soittokello" systeemi voisi olla hyvä....


Quality


Automyyjän ehkä tärkein ammattitaidon indikaattori on nopean asiakasanalyysin taito. Kyky aisitia, milloin asiakas kaipaa häntä ja olla käytettävissä täsmälleen oikealla hetkellä. Tajuta jo muutamasta lauseesta, mihin seikkoihin asiakas kiinnittää eniten huomiota ja osata hyödyntää asiakkaan avoimimmat kohdat.

Olen jossain määrin samaa mieltä Flatin kanssa siitä, etten välttämättä kaipaa myyjää "kimppuuni" heti, kun kävelen sisään liikkeen ovesta. Olen jo sen verran "iso", että osaan etsiä ja pyytää apua, kun sitä tarvitsen. Monissa liikkeissä on myyntisihteeri, joka etsii vapaan myyjän. Onko tuo myyjä sellainen, jonka kanssa asiat sujuvat, onkin toinen juttu.

Itse arvostan myyjissä avoimuutta ja asiakaslähtöistä asennetta. Olin ihmeissäni, kun muuan automyyjä kertoi suoraan, miten autoliikkeen kustannukset vaihdokin hyvitys- ja myyntihinnan erotuksessa jakautuvat. Mutta tarkemmin ajatellen, se oli todella arvokas tieto, joka opetti tajuamaan, ettei liikkeen kannata kovin suurta osaa vaihdokeistaan myydä sisäänostohinnalla.

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Quality


Docw toisessa ketjussa USAn mallista:
LainaaTäällä muuten myyjien provikat menee asiakkaan pisteytyksen mukaan. Soittavat perään ja myyjä arvioidaan viisiportaisella asteikolla ystävällisyydestä, asiantuntemuksesta ja ammattitaidosta. Myyjä saa sitten tuon mukaan provisionsa. Erinomaisen toimiva systeemi asiakkaan kannalta!

Tuntuu, että meillä asiakaspalautteen arvostus niin liikkeen kuin asiakkaidenkin puolella on vielä lapsenkengissä. Palautteen keruulle hymähdellään ja sitä vähätellään. Mahtaisiko oikea suunta kuitenkin olla tuo jenkkimalli?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Golffari

#13
LainaaJa nyt asian vierestä; todella vittumaista tällaisen viestin kirjoittaminen kun ei näe kirjoittamaansa tekstiä kun se pitää vakea vierittämällä ruutua alaspäin.
Lieko tämä tapa jolla halutaan pitää viestit lyhyinä?

Se on tätä vagarenan "asiakaspalvelua".... ;D

Ja sitten asiaan.....
LainaaOlen samaa mieltä että pöydän takaa ei myydä kuin tavaraa jolla voi kilpailla hinnalla, mutta nykyaikana onkin ongelma se että pääsisi asiakkaan luokse esittämään ratkaisuja ongelmiin joita he eivät ehkä ole itse huomanneetkaan.
Monta pitkää ja hedelmällistä (molemmille osapuolille) asiakassuhdetta olen ollut todistamassa jotka ovat lähteneet pienestä asiasta mutta kun asiakkaan tarve on tullut esille on ollut tarjota paljon parempia (ja laajempia) ratkaisuja kuin asiakas itse edes alun perin tunnisti.
Mutta miten päästä näihin puulaakeihin katselemaan, siinä on ongelmaa…

Ja sitten kun pääset sinne "puulaakeihin" ja asiat rupeavat rullaamaan.
Ne rullaakin sitten niin hyvin että asiakkaat soittelevat kellon ympäri ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa, ja aina pitäisi olla avulias ja ymmärtäväinen
ties minkälaisissa asioissa.
Ja jos ei aina jaksa suorittaa tätä työpanosta omalla ajallaan, vaan kehtaa sanoa asiakkaalle että nyt ei ole hyvä hetki.
Niin silloin saa välittömästi mulkun maineen, ja kontaktit rupeavat vähenemään.

Minä olen varmaan saanut paikallisessa VW myymälässä/korjaamolla aikamoisen mulkun maineen, kun olen kehdannut valittaa VW:n laadusta
Ja toissapäivänä kävin taas valittamassa kolopallosta, ja ne vastaukset jotka sain eivät olleet aivan sitä mitä olisin halunnut kuulla.
Mutta itseäni saan varmaan syyttää saamastani palvelun laadusta.
Kahden myyjän voimilla meikäläiselle naureskeltiin, "sieltä se taas tulee"
Taitaa olla parempi että pitää omana tietonaan havaitut viat, se on myöhäistä pyllistellä kun on jo housussa... :o

Mutta meilläkin on sellaisia asiakkaita joita kohtelen samalla tavalla kuin mitä olen itse kokenut.
Nyt taitaa olla edessä itsetutkiskelun paikka... :'(
VW....?

Peeveli

Minua ihmetyttää eniten oikeastaan maamme autoliikkeistä Magneetti Vantaalla. Kun se oli tulossa, autolehdissä hehkutettiin sitä miten tämä liike tulee avaamaan täysin uuden aikakauden autokaupassa, ja että tullaan näkemään täysin ennenkokematonta konseptia.

Olen pari kertaa soittanut ja kysellyt koeajoa ja kerran tarjousta. Palvelu oli uskomattoman nihkeää ja tympeää, liekkö myyjien into uuteen konseptiin romahtanut.

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 03.09.10 - klo:09:54
Ja nyt asian vierestä; todella vittumaista tällaisen viestin kirjoittaminen kun ei näe kirjoittamaansa tekstiä kun se pitää vakea vierittämällä ruutua alaspäin.
Lieko tämä tapa jolla halutaan pitää viestit lyhyinä?
Paina osoiterivin perästä, päivitä napin vierestä, "yhteensopivuusnäkymä" nappia, niin on helpompi kirjoitella pitempiä viestejä.

Tästä on ollut keskustelua esim. täällä ja täällä.
Audi A4 Allroad quattro -17

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Quality - 06.09.10 - klo:06:31
Docw toisessa ketjussa USAn mallista:
Tuntuu, että meillä asiakaspalautteen arvostus niin liikkeen kuin asiakkaidenkin puolella on vielä lapsenkengissä. Palautteen keruulle hymähdellään ja sitä vähätellään. Mahtaisiko oikea suunta kuitenkin olla tuo jenkkimalli?


On käytössä jo Suomessakin. Ei ihan yksittäisen myyjän kohdalla mutta jälleenmyyjäliiketasolla kyllä. BTW: Suomen markkinat poikkeavat kulttuuriltaan kuitenkin voimakkaasti Jenkkilästä.

kt

Omasta asiakkaan näkövinkkelistä seuraavaa: Olen ehkä ostanut noin 10 uutta autoa ajourani aikana omaan käyttööni. Jokaisen uuden auton "ostatteluputkeen" olen lähtenyt siten, että merkki/malli , minkä haluan nyt on jo "tiedossa". Autokauppaan on sitten kävelty ja neuvottelut aloiteltu. Jos mahdollista, olen yrittänyt "valita" sopivan myyjänkin, tosin aina se ei onnistu.
Sitten jähnätään puolin ja toisin. Ja aikaa kuluu, varustelua karsitaan ja väliraha alenee. Omantunnon valistamiseksi tietysti olen valinnut myös "jänisauton", jolla yritän kirittää tämän haluamani auton myyjää. Kehun sen jäniksen tietysti maasta taivaaseen ja haukun tämän ostokkini maan rakoon. Siinä vaiheessa kun myyjä alkaa lannistua, annan vikin, että kyllä väliraha on ratkaisuroolissa.
Jostain syystä luulen onnistuneeni tekemään hyvät kaupat, mutta näin tuntee varmaan myyjäkin. Kai sen näin pitää mennä. Asiakkaalla pitää olla ostohaluja ja myyjällä myyntihaluja.
Luulen, ettei siinä myyjän pokkuroinneilla ole mitään merkitystä. Autoa siinä ostetaan ja myyjä on vain välttämätön paha siinä välissä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

RoccoScientist

Itselleni automyyjä voi helposti olla nk. "deal breaker", vaikka puhunkin vasta yhden ostokokemuksen perusteella. Myyjä on merkin ja liikkeen edustaja ja jos ostotilanteessa tulee sellainen fiilis, että kemiat eivät kohtaa, niin silloin ostohalut laimenevat ja muut merkit alkavat pyöriä mielessä. Qualityn mainitsemaa avoimuutta ja asiakaslähtöistä asennetta arvostan korkealle, ylimielisyyttä ja tietämättömyyden paikkaamista sepittelyllä en jaksa katsella. Kyseessähän on kuitenkin minun kannaltani asiakaspalvelutilanne, eikä pelkästään myyntitilaisuus. Mitään punaisia mattoja tai ehtymätöntä teknistä tietämystä en kuitenkaan vaadi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

kt

^Jos herkässä on niin, voihan tietyn mallin osto kariutua myyjään.
Täälläpäin kuitenkin samoilla myyjillä on myynnissä useampia automerkkejä, jopa 6...7 eri merkkiä. Kuten Skoda, Mersu, Opel, Mazda jne... Vain muutamassa kaupassa on yksi merkki edustuksena.
Myyjää ei voi täällä pitää "merkin edustajana", vaan ainoastaan työtään tekevänä automyyjänä, joka selvittää paperisodan, tilaa auton, informoi sen tulosta ja hyväksyy autokaupan puolesta välirahan. Myyjän etu tietysti on, jos hän osaa esitellä ko. auton edut juuri minun tarpeisiin ja pystyy sopimaan koeajot pitävästi.
Minusta autonostaja on edelleen vain asiakas, jolle myydään joko kuulakärkikynä tai auto, samoin hymyilyin, eikä siitä pidä pahastua.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

RoccoScientist

Totta toki tuokin, että jos samassa paikassa myydään noin montaa eri merkkiä noin monen eri konsernin valikoimasta, niin silloin se myyjän rooli hieman muuttuu. Kyllä siinä vähintään autoliikettä kuitenkin edustetaan ja jos tulee sellainen fiilis, että liikettä ei kiinnosta asiakaspalvelu yhtään, niin ei se minun kohdallani ainakaan kauppoja edistä. Osin tämä johtuu siitä että olen tunneautoilija, jolle myös ostoprosessi on tärkeä, osin taas siitä että olen onnistunut törmäämään useampaan automyyjään, jotka ovat ymmärtäneet myös asiakaspalvelun päälle.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

kt

Voi olla, että itsekin lähden "liikkeelle" tunnepohjalta, kun sitä haluamaani automerkkiä "valitsen". Tuon valinnan jälkeen yritän pitäytyä naama peruslukemilla, faktoissa (=väliraha). Kerran jouduin pitämään vuoden tauon, ennenkuin lähestyin samaa autokauppaa uudelleen. Voi olla, että autokaupan silloinen tilanne oli sellainen, ettei asia edistynyt. No vuoden kuluttua meni paremmin. Ja olisihan toki voinut kaupunkiakin vaihtaa.

Kaupassa kuin kaupassa on ongelmia asiakaspalvelussa, kun ostajia on liikaa ja myyjiä vähän. Viimeksi koin tämän kun ostin Gigantista 24 tuuman tauluTV:n. Se oli myymälän ainoa kpl ja myyjä ei löytänyt pakettiin kuuluvia johtoja ja ohjekirjoja 45 minuutiin. Odotin tuon ajan, koska olin jo maksanut. Paloi lopuksi päreet ja kauppa purettiin 60 minuutin kuluttua, kun myyjä ei pystynyt toimittamaan tavaraa. Ei heiltä tullut edes anteeksipyyntöä, mutten minäkään anteeksi pyytänyt sitä, että kauppaan tulin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HiTecci

Itsellä nyt kolmen kaupan kokemuksella viimeisen 11v aikana:
- ekassa kaupassa automalli oli jo päätetty järjellisistä syistä (piilofarkku piti saada ennen 1.7.1999 jolloin tuo kikkailu loppui), mutta merkkejä oli kaksi (Citroën ja Peugeot), jotka molemmat tuottivat identtistä autoa, vain eri merkki keulalla. Vehon asiakaspalvelu oli tuolloin varsin nuivaa ja lainaraha kallista, niin tämän casen voitti Automaa
- tokassa kaupassa oli tuttu myyjä, jonka kanssa homma hoidettiin Biliassa 2005, joten siltä osin ei ihan uppoa otsikkoon
- kolmas case muutaman viikon takaa oli jälleen järkivalinta, jota firman leasing-säännöt määrittelivät. Tässä tapauksessa Opelia myy PK-seudulla kaksi eri ketjua, hinnat molemmilla centilleen samat, jälkiasennettuja lisävarusteita myöten. Kaupan voitti nyt Metroauto ihan vain erittäin ystävällisen ja palvelualttiin myyjänsä johdosta. Ja tämänkin myyjän "leipätyö" on Skoda-myynti, mutta varsin hyvin tuntui tuo Opel-kauppakin hältä luonnistuvan ;)

Eli kyllä se myyjä vaikuttaa ainakin itsellä kaupan syntymiseen. Ja jos spektriä laajennetaan autokaupasta vaikka kulutustavaroihin ja erityisesti elektroniikkaan, niin kyllä sitä on huomannut ekana visiteeraavansa siinä liikkeesä josta on mielestään saanut parhaan palvelun - vaikka se itse tuotteen hinta hieman "netti-superstore-hypermarket-OnLine-varastomyymälää" suurempi olisikin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

#23
Ylläolevista selviää, että meitä ostaja-asiakkaita on moneen lähtöön. Ja odotukset myyjiä kohtaan ovat jo tästä syystä erilaisia. Jos olet autonostossa omalla rahalla, niin minusta myyjän käytös ei ole kaupan suhteen ratkaisuroolissa. Jos sensijaan olet liisaamassa autoa firman piikkiin, niin ilmeisesti odotat jo enemmän palvelua. Epäilen, että monilla ostajilla on tärkeintä kuitenkin itse ostos ja sen halutun kohteen saaminen. Silloin voi ostaja antaa periksi näissä kohteliaisuusasioissa.
Itse en kyllä katkaise autokaupantekoa myyjän kykenemättömyyteen, vaan hyväksyn sen tosiasian, että autokauppaa ei tällä hetkellä nyt vaan kiinnosta vaihdokkini. Ja myyjähän sen heidän puoleltaan ilmaisee.
(Ei se ole henkiläkohtainen "loukkaus", vaan toteamus ettei nyt diili onnistu.)
Autoa ostaessa tietysti siirtyy paljon rahaa. Vastaavan arvoinen kauppatilanne on ostaa esim omakotitalopaketti. Siinä tapauksessa on ostajalla kuitenkin enemmän mahdollisuuksia myyjän valintaan, koska saman pohjaratkaisun voivat toimittaa kaikki talotehtaat.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.09.10 - klo:13:30
Autoa ostaessa tietysti siirtyy paljon rahaa. Vastaavan arvoinen kauppatilanne on ostaa esim omakotitalopaketti. Siinä tapauksessa on ostajalla kuitenkin enemmän mahdollisuuksia myyjän valintaan, koska saman pohjaratkaisun voivat toimittaa kaikki talotehtaat.
On sulla aika kalliit autot - tai halvat talot :o Ekastahan jo kertoilin kokemuksiani, mutta tuosta jälkimmäisestäkin on tältä keväältä kokemusta, muuttopäivä painaa tämän kuun lopussa päälle. Tässä kohtaa totesin valintavaihtoehtojemme olevan todella kaposet. Kyseistä tontille mahtuvaa (juu, Hki on varsin pienet tontit :() taloa kun toimitti tasan yksi talotehdas ja silläkin tasan yksi edustaja PK-seutua diilaamassa. Valitse siitä sitten :-\ Toki jos rahaa olisi ollut latoa tiskiin huomattavasti enempi, olisihan tuon pientalon voinut jopa arkkitehdille antaa suunniteltavaksi. Näin olisi saanut just eikä melkein haluamansa, nyt joutui monessa kohtaa kuitenkin tyytymään siihen mitä oli tarjolla :-\

Talomme on Ã,,lvsby Lohiatar (http://kaskirinne.blogspot.com). Ei, meillä ei tule olemaan niitä kuuluisia alapohjaongelmia, sillä talo paitsi sijaitsee kalliopohjaisessa rinteessä, mutta myös talon alla on täysimittainen kellari, matalan ryömintätilan sijaan = mahd. homeen tms. tallin katossa varmasti tulee huomaamaan ajoissa ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

RTWteam

Pysytääs pojat automyyjissä.. :D Asunnoille ja tonteille vaikka oma topic. ;)

kt

^^Automyyjä myy kokonaisia autoja. Talopaketti on 25...30% avaimet käteen hinnasta.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.09.10 - klo:16:42
Talopaketti on 25...30% avaimet käteen hinnasta.
Riippuu talosta ;) Ã,,lvsby toimittaa oikeasti muuttovalmiin talon avaimet käteen-periaatteella ja eka laskukin tulee vasta kun talo on jo perustuksillaan, pystytettynä = erittäin helppo diili myös pankin kanssa kun ei tartte sumplia lainoja jotta paljonkos sitä taloa nyt ollaan rakennettu vs. paljonko sitä jo neuvoteltua lainaa nyt sitten saa nostaa 8)

Mutta onhan se sinällään hyvä että on sekä näitä mega-varasto-myymälöitä sekä (pienempiä) kauppoja joista oikeasti saa myös palvelua eikä tartte sitä myyjää haahuilla hyllyjen välistä etsimässä. Näin varsin moni löytää juuri sen paikan jossa haluaa asioida - tai sitten ei vain (paikkakunnalla) ole vaihtoehtoja ja mennään sen mukaan mitä on tarjolla. Erittäin hyvänä esimerkkinä virkavallan edustajat, "Juu, ei kun mä haluan asioida tuossa viereisen pitäjän nimismiespiirissä kun sieltä mä saan xxx luvan ilman turhia vit...ja." ;D

Ja näin se topic entisestään vain lavenee yleisen asiakaspalvelun puolelle :D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 03.09.10 - klo:09:54
Teknisen asiantuntemuksen puute ei sinänsä estä kaupantekoa, mutta kun itse tunnen tuota puolta jonkin verran ja liki aina tuntuu että myyjillä ei faktatietoa ole oikein mistään auton teknisestä tai muusta ominaisuudesta sinänsä eikä varsinkaan verrattuna muihin vastaaviin.

Josko kumminkin estää (?), on eri jos myydään bulkki corollaa tai jotain viimeisiä innovaatioita sisältävää arvopeliä. En ala vuodattelemaan enempiä mutta tässä eräässä 'kierroksessa' ihan joka seikka (poislukien käteisalennuksen määrä) meni jotenkin pieleen.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Markku J

Voihan myyjää vaihtaa, jos siltä tuntuu. Minua ei myyjän asiantuntemuksen puute juurikaan hidasta, kun tutkin ostettavan kohteen tiedot etukäteen niin tarkkaan, että myyjän tehtävä on vain antaa hinta, ja mahdollisesti kirjata tilaus. Selkeä nykypäivän e-business -tyylin kauppatapahtuma, josta pidän paljon. Mitä noita etukäteen hiplaamaan, netissä on kaikki tarvittava tieto.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy