VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Tiguan II (16-) => Aiheen aloitti: Yijji - 24.01.17 - klo:21:17

Otsikko: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Yijji - 24.01.17 - klo:21:17
Tiguan Higline 2.0 tsi 4motion dsg ollut ajoissa nyt kolmisen viikkoa. Kilometrejä kertynyt 1500 kilsaa. Täytyy kyllä sanoa, että olen todella tyytyväinen valintaan. Auto on hiljainen. Vääntöä ja tehoa löytyy mukavasti. Autossa on myös aika paljon uusia varusteita minulle. Ihmettelenkin miten olen pärjännyt ennen ilman niitä.  :). Navi active info displayssä on mukava, mukautuva vakionopeuden ACC on loistava, Dynaamiset ledit toimii ilman jatkuvaa rämpyttämistä, webasto on aivan huippu perinteisen lohkolämmittimen jälkeen, Apple Car play ja Dynaudio toimii hyvin. Kaistanpito avustin on myös mukava käytössä. Vaikka koeajon jälkeen ajattelin etten tule sitä koskaan käyttämään. :)

Millaisia kokemuksia muilla?
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Gerge - 25.01.17 - klo:17:56
Onko niin että Discover Median yhteydessä saa navikartan näkyviin joko Active Info Displayssä tai "normaalisti" keskikonsolissa mutta ei molemmissa samaan aikaan vaan siihen pitää olla Discover Pro? Vähän samaan tapaan kun Area View 3D näkymä on varattu Discover Pro:lle?

Vielä 2-3 viikkoa odotusta ennen kuin saan oman Tiguanin alle...
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Yijji - 25.01.17 - klo:19:03
Lainaus käyttäjältä: Gerge - 25.01.17 - klo:17:56
Onko niin että Discover Median yhteydessä saa navikartan näkyviin joko Active Info Displayssä tai "normaalisti" keskikonsolissa mutta ei molemmissa samaan aikaan vaan siihen pitää olla Discover Pro? Vähän samaan tapaan kun Area View 3D näkymä on varattu Discover Pro:lle?

Vielä 2-3 viikkoa odotusta ennen kuin saan oman Tiguanin alle...
Kyllä. Vain toisessa. Navi prossa saa molempiin näkyviin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: zobuli - 30.01.17 - klo:11:49
Tästä pääsee lukemaan minun käyttökokemuksia viikon ajalta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31827.msg588202#msg588202 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31827.msg588202#msg588202)

Dynaudiota minulla ei ole, ihan perus äänentoistolla mennään. Sekin kyllä riittää minulle, volumea ja äänenpainetta on tarpeeksi.  :) Ja mikä tärkeintä, auton ovet ei nyt rämise basson tahtiin niin kuin ne rämisi edellisessä autossa (Superbissa), ja bassoa löytyy enemmän.

Kaistanpito avustin on kiva, mutta itse otin sen pois käytöstä ainakin toistaiseksi. Avustin tykkää ohjata autoa liikaa, ja muutaman kerran tuntui oudolta, kun avustin ohjasi autoa keskemmälle tietä kuin mitä itse olisin halunnut. En tiedä johtuiko se lumisesta tiestä, lukiko auto viivoja väärin. Pitää testailla tätä lisää ja ehkä se on kesällä parempi, kun tiet ovat täysin sulaneet.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: maalainen - 15.02.17 - klo:11:54
Uusi Tiguan 2l TSI Comfortline, ErgoActive kuljettajan istuimella, Led valoilla, Areaview kamera järjestelmällä ja etäisyys säädöllä toimiva vakkari. On ollut nyt viikon ajossa 500km. Kyllä on yllättänyt kaikin puolin positiivisesti. Tietysti vielä on ajettava sisäänajoa, niin auton kuin renkaiden takia. Kaikki istuimet ovat miellyttävät istua, kuskin istuin kuitenkin aivan mahtava. Sähkö säädöt vain puuttuu. Ilmeisesti -17 malleissa ohjausta parannettu, koska viime kesän esittely autoa  selkeästi tukevampi ohjaus, eikä mitään tyhjää keskialueella. Alusta on jämäkkä ja kuitenkin pehmeä. Tietää kuitenkin mitä pyörien ja tien välissä tapahtuu. DSG vaihde toimii kuin ihmisen mieli, eli vaihtamiset näkee vain kojetaulusta. Ei VW nyt kuitenkaan tuntumaltaan ja materiaaleiltaan ihan Premium merkeille pärjää, mutta ei mitenkään oleellisesti häviäkkään. Onhan hintaero +/- 20,000,, joten pitäähän se jossain näkyä. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin, lämmitti auton -20, viidessä toista minuutissa lämpimäksi. Ensi tuntumalta toimii paremmin kuin minulla yksikään aikaisemmin. Pelkässä maantieajossa talvikelillä kulutus 7,1 ei kyllä paha. Oma lukunsa mukavuuteen tuo sitten kaikki nuo elektrrooniset apulaitteet. Konsollin näyttö todella toimii, kaikilla eri toiminnoilla ja hauska lisä, et muistuttaa autosta poistuessa puhelimen mukaan ottamisesta.  Kyllä Tiguan pääsi yllättämään, entistä Diselien CX-60 ja GLK:n omistajaa. Vaikka hyviähän nuo edellisetkin ovat olleet, Tiguan nyt vain kokonaisuutena päihitti. Toivottavasti pärjää kestävyydessä, aika näyttää.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: 2basso - 02.03.17 - klo:10:49
Ostin Tiguanin vuoden vaihteessa. Hyvältä tuntuu. Luin kuitenkin TM:n talviautotestin ja siinä kerrottiin Tiguanin automaattisen törmäykseneston toimivan vain karttapohjaan merkityillä teillä. Minun autossasi ei karttapohjaa liene koska siinä ei ole navigaattoria. Eli aloin miettiä onko autossani törmäyksenestoa vai ei. Mainoksien mukaan olisi mutta ...
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Trent - 03.03.17 - klo:10:40
Lainaus käyttäjältä: 2basso - 02.03.17 - klo:10:49
Ostin Tiguanin vuoden vaihteessa. Hyvältä tuntuu. Luin kuitenkin TM:n talviautotestin ja siinä kerrottiin Tiguanin automaattisen törmäykseneston toimivan vain karttapohjaan merkityillä teillä. Minun autossasi ei karttapohjaa liene koska siinä ei ole navigaattoria. Eli aloin miettiä onko autossani törmäyksenestoa vai ei. Mainoksien mukaan olisi mutta ...
Nyt en ymmärtänyt tuota kommenttia. Käsittääkseni törmäyksenesto (Front Assist) toimii sen vw-merkin takana olevan tutkan avulla, joka siis on käytössä myös mukautuvan vakkarin ja led paketin DLAn kanssa. Eikai kartalla tai teillä ole mitään merkitystä tähän..?
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: tet - 03.03.17 - klo:12:21
^ Mahtaisiko tuossa mennä nyt sekaisin Front Assist ja Emergency Assist? Jälkimmäinen ymmärtääkseni pysäyttää auton ja laittaa käppärin päälle, jos kuski ei reagoi muiden avustimien (esim. kaista-avustin, ACC) ohjaus- tai jarrutuskehotuksiin. Tuon varusteen kanssa ainakin Seatilla pitää tilata aina myös navigaattori, joten siihen karttatiedot lienee jotenkin liittyvät.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Pekki - 03.03.17 - klo:15:50
VAG-autoissa ei toimi hätäpysäytys, jos ollaan tien ulkopuolella TM:n testien mukaan, vaikka autossa ei olisi navigaattoria.
"Auton on oltava karttapohjaan merkityllä tiellä, jotta hätäjarrutus toimii".
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Trent - 03.03.17 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: tet - 03.03.17 - klo:12:21
^ Mahtaisiko tuossa mennä nyt sekaisin Front Assist ja Emergency Assist? Jälkimmäinen ymmärtääkseni pysäyttää auton ja laittaa käppärin päälle, jos kuski ei reagoi muiden avustimien (esim. kaista-avustin, ACC) ohjaus- tai jarrutuskehotuksiin. Tuon varusteen kanssa ainakin Seatilla pitää tilata aina myös navigaattori, joten siihen karttatiedot lienee jotenkin liittyvät.
Juurikin näin. 2basson kysymyksen perusteella ymmärrän että kyse on kuitenkin Front Assistista joka on vakiovaruste kaikissa Tiguaneissa. Tuo Emergency Assist on lisävaruste, ja sen voisi suomentaa hätätilanneavustimeksi, joka siis ohjaa auton tien sivuun ja pysäyttää sekä varoittaa muita teillä liikkujia, kun auto havaitsee että kuski ei reagoi mihinkään.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: 2basso - 05.03.17 - klo:08:38
Tarkoitin törmäyksenestoa kaupungissa matalilla nopeuksilla esim jalankulkijan eteentulemista ja edellä ajavan auton pysähtymistä jonossa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Trent - 05.03.17 - klo:10:07
Lainaus käyttäjältä: 2basso - 05.03.17 - klo:08:38
Tarkoitin törmäyksenestoa kaupungissa matalilla nopeuksilla esim jalankulkijan eteentulemista ja edellä ajavan auton pysähtymistä jonossa.
Näin alunperin kysymyksesi ymmärsikin. Eli kysymäsi varuste on Front Assist joka on kaikissa malleissa vakiona. Voit helposti tarkistaa mitä avustimia löytyy painamalla vasemman puoleisen viiksen päässä olevaa nappia, jolloin ajotietokone näyttää avustimien tilan (vakiona Front Assist ja Lane Assist) ja voit halutessasi deaktivoida/aktivoida niitä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: 2basso - 10.03.17 - klo:21:53
Ymmärsin TM talviautotestistä että kyse oli nimenomaan tästä tärmäysestosta sillä he kirjoittavat että kaikki autot pärjäsivät hyvin 10km/h nopeuteen asti eli jarrutus tapahtui ennen törmäystä.
VAG-autoilla tämä ei toiminut testiradalla. Olisiko nyt niin että vaikka minulla ei ole navigointia, on autossa kuitenkin jonkinlainen karttapohja.
Laitoin kyselyn paikalliselle VW-myyjälle joka piti TM-kirjoittelua outona ja sanoi lähettävänsä kyselyn edelleen maahantuojalle. Ilmoittaa asiasta kun saa vastauksen. Nyt on mennyt jo 2 viikkoa :). Odotan mielenkiinnolla vastausta.

Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: 2basso - 13.03.17 - klo:11:32
Sain vastauksen ja VW:n mukaan tämä törmyksenesto toimii siten että autoissa joissa ei ole navigaattoria se toimii kaikkialla. Se käyttää silloin autossa olevia sensoreita.
Niissä autoissa joissa on navigaattori se toimii ainoastaan karttapohjaan merkityillä teillä, kuten TM:n talviautotestissä kerrottiin ja myös todettiin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Vagenisti - 22.07.17 - klo:19:04
9tkm päästelty ihan hianosti, mutta: Discover media ei suostu yhteistyöhön enää, ei vaan käynnisty aina kun pitäisi. Autoa sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä saattaa n. kolmannella yrityksellä keskimäärin varmaan lähteä päälle. Mikähän lie vialla??
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Gerge - 23.07.17 - klo:08:49
Minulla hävisi äänet vähän välillä, kerran näyttö muuttuu vihreäksi. Kävin tällä viikolla Volkswagen Centerissä ja ajoivat päivityksen jonka jälkeen kaikki on pelannut täydellisesti.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: OctyRO - 06.10.17 - klo:14:20
Itsellä nyt 162 kw neliveto alla "lainassa"
Kivan näköinen se on, kulkee aika hyvin jos vertaa esim. kaverin Macan S Diesseliin. Ei todellakaan jalkoihin jää.
Alustasta tykkään kovasti. Ei niiaa oikeastaan ollenkaan sallituissa vauhdeissa. Sisätilat on hyvin viimeisteltyjä mutta laatuvaikutelma kuitenkin 5/10 vrt. esim.MK7,5 GTI joka toimii pääsäntöisenä autona. Sanotaan näin, jos tarvetta olisi korkeammalle autolle ja enemmän tilaa, niin kyllä mä varmaan tähän päätyisin, toareg turhan iso itselleni. Olen ajannut myös vanhemmilla tiguaneilla, minusta tässä autossa hina ja laatu kohtaa. Toki tää on se tehokas neliveto, että en tiiä miten muut moottorivaihtoehdot.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: qsla - 06.10.17 - klo:15:20
Itse koeajoin viimetalvena parin vuorokauden verran 110KW diesel Higlinen ja täytyy kyllä itse sanoa että varsin onnistunut paketti. 150hv konekkin tuntuu yllättävän reippaalta (jotkuthan sanoo että vastaa suorituskyvyssä edellisen tiguanin 170hv pataa). Mukana olleed LED ajovalot olivat minusta parhaat led tuikut mitä on vastaan tullut. Pärjää jo xenoneille mielestäni (lähivaloilla ainakin)

Isoin miinus tulee siitä että hieman turhan muoviseksi ovat jättäneet uuden tiguanin. Kovamuovi A pilarin sisäpuolella ärsytti itseäni ehkä kaikista eniten.
Plussaa korin jämäkkyydestä ja ajo-ominaisuuksista =)
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: VW1964 - 03.12.17 - klo:00:55
Itselläni on uusi Tiguan 1.4TSi 4-motion DSG Comfortline ollut vajaat 2-viikkoa ja tyytyväinen olen ollut. Edellinen autoni oli BMW 420i Coupe X-Drive ja vaikka BMW oli hieno ajettava niin rahoille tuli nyt vastinetta enemmän. Kaikkia toimintoja en ole vielä käytännössä testannut mutta riittävän pirteä peli meikäläiselle, varusteita oli enemmänkin kuin odotin. Led-ajovalot ovat todella käyttökelpoiset, ohjausvaste on kevyemmän oloinen kuin BMW:ssä mutta minun makuun oikein hyvä. Normi penkit ovat loistavat. Joskus omistin Venton ja silloinkin tuli todettua että Volkkari hallitsee istuimet. Led-valot muuttaa automaatti asennossa mukavasti valokeilaa ja valotilaa tilanteen mukaan. Takaluukku aukeaa jalan heilautuksella, avaimesta tai lähes miten vain. Webaston toiminta poikkeaa BMW:ssä olevasta täysin mutta kai tähänkin tottuu. BMW:ssä oli täysin automatisoitu Webasto.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: tet - 04.12.17 - klo:10:40
Lainaus käyttäjältä: VW1964 - 03.12.17 - klo:00:55
BMW:ssä oli täysin automatisoitu Webasto.

Mitä tarkoittaa "täysin automatisoitu Webasto"? ??? Osaako se lukea kuskin ajatukset ja lämmittää auton valmiiksi ilman että täytyy ajastaa tiettyyn lähtöaikaan? ;D Jos tarkoitit sitä, että lähtee automaattisesti peliin ajon aikana moottorin lämmön mukaan, niin ONNEKSI näissä nyky-vageissa sen toiminnon voi halutessaan ottaa pois käytöstä asetusvalikon kautta.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: VW1964 - 04.12.17 - klo:11:06
Lainaus käyttäjältä: tet - 04.12.17 - klo:10:40
Mitä tarkoittaa "täysin automatisoitu Webasto"? ??? Osaako se lukea kuskin ajatukset ja lämmittää auton valmiiksi ilman että täytyy ajastaa tiettyyn lähtöaikaan? ;D Jos tarkoitit sitä, että lähtee automaattisesti peliin ajon aikana moottorin lämmön mukaan, niin ONNEKSI näissä nyky-vageissa sen toiminnon voi halutessaan ottaa pois käytöstä asetusvalikon kautta.
Hyvä että oikaisit, käytin väärää termiä. Tarkoitin ohjelmoitua. Tarkoitin että BMW:ssä ei tarvinnut miettiä mihin asentoon ilmastointilaitteen jätti päälle, oli sama oliko auto taikka manuaali asennoissa niin aina webaston käynnistyessä meni ilmastointi laite tiettyyn tilaan. Tiguanissa joutuu nyt katsomaan että mihin asentoon ilmastointilaitteen jättää jotta sisätilakin lämpenisi tehokkaasti. Auto asento pois, A/C pois, puhallin-nopeus käsin isolle, lämpötilansäätö riittävän isolla, puhalluksen suuntaus ikkunoihin. BMW:ssä ei tarvinnut näitä miettiä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: finnman - 04.12.17 - klo:11:19
Nyt taitaa kyseessä olla manuaali-ilmastointi, vai? Jos on automaattinenilmastointi, osaa järjestelmä säätää suuttimet, puhalluksen ym. oikein, kun laite lähtee tulille. Näin on ollut VAG-autoissa monta, monta vuotta. Manuaalisysteemissä joutuu tekemään esisäätöjä. Ei taida BMW:kään manuaali-ilmastointi osata itse säätää laitetta? (Ja taitaa siinä olla vakiona automaattinenilmastonti muutenkin?)
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: VW1964 - 04.12.17 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: finnman - 04.12.17 - klo:11:19
Nyt taitaa kyseessä olla manuaali-ilmastointi, vai? Jos on automaattinenilmastointi, osaa järjestelmä säätää suuttimet, puhalluksen ym. oikein, kun laite lähtee tulille. Näin on ollut VAG-autoissa monta, monta vuotta. Manuaalisysteemissä joutuu tekemään esisäätöjä. Ei taida BMW:kään manuaali-ilmastointi osata itse säätää laitetta? (Ja taitaa siinä olla vakiona automaattinenilmastonti muutenkin?)
Minulla on Tiguan automaattisella ilmastoinnilla (climatronic). Kyllä se automaatillakin lämmittää mutta mielestäni lisälämmitys toimii tehokkaammin kun asettaa käsin säädöt. Lämpötilaa Tiguan ei osaa automaattisesti säätää, se puhaltaa aina sitä lämpötilaa mikä ilmastointilaitteeseen on jäänyt päälle.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: tet - 04.12.17 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: VW1964 - 04.12.17 - klo:11:37
Minulla on Tiguan automaattisella ilmastoinnilla (climatronic). Kyllä se automaatillakin lämmittää mutta mielestäni lisälämmitys toimii tehokkaammin kun asettaa käsin säädöt. Lämpötilaa Tiguan ei osaa automaattisesti säätää, se puhaltaa aina sitä lämpötilaa mikä ilmastointilaitteeseen on jäänyt päälle.

Kuulostaa ihan siltä että autossasi ei ole tehdas-Webastoa, vaan jälkiasennusmalli? Kyllä tehdasweba osaa itse käännellä asetukset kohdilleen, jälkiasenteinen ei osaa. Jälkiasennusmallissa puhallinnopeus säätyy automaattisesti, tai oikeammin on aina vakio (IPCU-releen asetuksesta riippuva). Lämpötila ja suuntaus pitää muistaa asetella itse.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: VW1964 - 04.12.17 - klo:12:08
Lainaus käyttäjältä: tet - 04.12.17 - klo:11:47
Kuulostaa ihan siltä että autossasi ei ole tehdas-Webastoa, vaan jälkiasennusmalli? Kyllä tehdasweba osaa itse käännellä asetukset kohdilleen, jälkiasenteinen ei osaa. Jälkiasennusmallissa puhallinnopeus säätyy automaattisesti, tai oikeammin on aina vakio (IPCU-releen asetuksesta riippuva). Lämpötila ja suuntaus pitää muistaa asetella itse.
Autossani on tehdaswebasto ja se toimii ihan oikein. Jos on aikaa odottaa niin auto lämpiää automaatilla ihan niin kuin pitää mutta jos haluan nopeuttaa läpenemistä niin silloin joudun asettamaan käsin säädöt.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: zobuli - 04.12.17 - klo:16:42
Ahaa, onko tosiaan näin? Pitääpä itsekin testata nyt tulevilla pakkasilla tuota. Viime talven käytin Webastoa ilmastointi automaattisella asennolla, enkä huomannut siinä ongelmaa ja mielestäni Webasto lämmittää auton todella nopeasti (vertailukohde Superb vm. 2009).
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: VW1964 - 04.12.17 - klo:17:39
Täytyy itsekkin vielä testailla paremmin eri ilmastointilaitteen tiloja automaatista erillaisiin manuaalisäätöihin kun kelit kylmenee ja vaikutuksen näkee paremmin. Itselläni ei ole ennen Volkkaria ollut Webaston kanssa ja edellinen Volkswagen oli Vento jonka ostin 1994, joten hieman tutustumisvaiheessa tässä ollaan joten pahoitteluni siitä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: zobuli - 06.12.17 - klo:13:03
Tänä aamuna -2,5 astetta pakkasta, pientä lumisadetta. Webasto päällä 20 minuuttia, lämpö säädetty 23 asteeseen automaatti asetuksella, mutta ilmastointi otettu pois päältä.
Tulos: auton tuulilasi vähän jäässä ja lumi ei ollut sulanut tuulilasilta. Eli en tiedä tuliko juuri tänä aamuna jokin toimintahäiriö Webastoon, mutta näyttäisi siltä että A/C kannattaa pitää päällä jos haluaa Webastolla auton sisätilat lämpimäksi  ;D Moottorilämmöt nousivat kyllä todella nopeasti tai oikeastaan välittömästi ajoon lähdön jälkeen, eli jos A/C on pois päältä niin ilmeisesti Webasto ei puhalla auton sisälle lämpöä.

VW1964, ehdotan että pidät ilmastoinnin (A/C) päällä ja Climatronicin automaattiasennolla niin Webasto toimii niin kuin se on tarkoitettu toimivaksi  :)
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: VW1964 - 06.12.17 - klo:13:33
Itse olen testannut lisälämmitystä ajastuksella niin että ilmastoinitilaite on automaatilla mutta a/c pois kytkettynä. Kajuutta on ollut ainakin lämmin minulla varmaan toimii a/c aktivoitunakin hyvin. Lämpötilansäätö oli jotain +23-24°C myös. Tehokas tuntuu webasto Tiguanissa olevan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 28.02.18 - klo:20:29
Tässä pikkuhiljaa alkaa tulla työsuhdeauton vaihto eteen. Tiguan on yksi vahva vaihtoehto ja tällä hetkellä koeajossa alla 1.4TSI 4x4 Highline, jossa ainakin travel-paketti lisänä. Eniten tässä on mietityttänyt miten 150 hv bensakoneella pärjää, vaiko pitäisikö sittenkin olla 180 hv ? Olettaisin nykyisen pasuunan perusteella että tuo tehokkaampi moottori on myös selvästi vääntävämpi ns. dieselmäisempi. Dieselit on joka tapauksessa poissa pelistä koska halutuilla lisävarusteilla (ainakin travel-paketti, webasto, koukku, mahdollisesti ergocomfort penkki) hinta nousee liian korkeaksi. Hinta saisi olla korkeintaan 48k, luokkaa. Alustavasti  taajamassa tämä highline menee liiankin liukkaasti, mutta mootoritiellä kaasua saa painaa ihan tosissaan jos haluaa lisää vauhtia, ja silti lähdetään viiveellä. Highlinessä lienee vakiona hieman parempi kuskinpenkki kuin comfortlinessä, mutta silti omaan selkään ristiselän tuki on riittämätön, joten joka tapauksessa joutuu ottamaan ergocomfort-istuimen. En tiedä onko sitten tuossa ergo-penkissä syvyyssuunnassa säädettävä pääntuki, highlinen vakio jakkaroissa on. Highlinen vakio lediajovalot  olisivat kivat mutta ilmeisesti valoteho ei ole kummoinen, ja nekin pitäisi vaihtaa dynaamisiin versioihin ? Kai niillä halogeeneillakin pärjää ?  Digimittaristo on nätin näköinen, mutta kun navi-karttaa ei saa keskelle mittaristoa perus navin kanssa, niin itselle ei mikään välttämättömyys. Jos tästä nyt sai jotain selkoa, niin kysymys on loppujen lopuksi valinnasta 180 hv comfortlinen ja 150 hv highlinen välillä. Ajatuksia ? Kommentteja ?
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: saksala - 05.03.18 - klo:11:45
Lainaus käyttäjältä: akk - 28.02.18 - klo:20:29
En tiedä onko sitten tuossa ergo-penkissä syvyyssuunnassa säädettävä pääntuki, highlinen vakio jakkaroissa on. Highlinen vakio lediajovalot  olisivat kivat mutta ilmeisesti valoteho ei ole kummoinen, ja nekin pitäisi vaihtaa dynaamisiin versioihin ? Kai niillä halogeeneillakin pärjää ?  ... kysymys on loppujen lopuksi valinnasta 180 hv comfortlinen ja 150 hv highlinen välillä. Ajatuksia ? Kommentteja ?
ErgoActiven pääntuki säätyy syvyyssuunnassakin. Itse ottaisin ErgoActiven ja Led-paketin Comfortlineen. Moottori 150 hv jos 180 hv ei mahdu budjettiiin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 05.03.18 - klo:17:31
^ Kyllä   ;D Tilaus tehty Tiguan 150 TSi DSG 4x4 comfortlinesta. Lisävarusteina dynaamiset ledit, ergopenkit, digitaalinen mittaristo, travel-paketti (navi ja easy-open),webasto, vetokoukku, lämmitettävä ratti, peilipaketti, liikennemerkkien tunnistus, tavaratilan välipohja ja tilaa säästävä vararengas. Väri valkoinen. Käyttöön sitten joulukuussa, jollen saa hukattua passattia sitä ennen jonkun muun käyttöön.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 20.08.18 - klo:19:10
Mitä kokemuksia kulutuksesta, ja auton kulutuksen mittauksen tarkkuudesta ?
Sekalaisessa ajossa, lähinnä työmatkat, jossa motaria suurin osa ja taajamaa n. 25 %, on nyt ajotietokoneen mukan parhaimmillaan päästy n. 7,0 litran tuntumaan. Varmaan tuosta hieman tippunee kun kilometrejä tulee enemmän. Ajotietotietokone näyttää kulutukseksi noin 0,4 litraa (5%) liian pientä lukemaa, joka mielestäni on kohtuu suuri virhe, varsinkin kun passatissa se oli +- 0,1 litran sisällä. En tiedä onko tuo sitten kalibroitu 18” renkaalle, kun itsellä on vakiot 17” alla. Firmassa on ainakin joku VDCS-ohjelman versio, pitänee tutkia jos sillä saisi tuota kulutuslukemaa lähemmäksi totuutta.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: zobuli - 21.08.18 - klo:11:00
Allekirjoituksessa linkki Spritmonitorin profiiliin, missä löytyy tankkauksista tiedot ajoista nopeuksineen ja ajo-osuuksineen ja tietokoneen ilmoittamiin kulutuksiin. Muistaakseni 0,1-0,5 litraa on valehdellut tietokone laskettuun kulutukseen verrattuna. Webasto ainakin vaikuttaa talvella asiaan...
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: ToBy66 - 13.12.18 - klo:10:02
Noniin, Tiguan TDI2.0 150hv DSG 4motion comfortline ajettu eilen kotiin. Tilaus tehtiin lokakuun alussa eli taisi tulla suht nopeasti? Tuon lyhyehkön ajon perusteella LED-valot ainakin on ihan huiput! Viikonlopun aikana sitten lähdetään vähän pidemmälle ajolle.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 22.12.18 - klo:12:19
Ajettu noin puoli vuotta ja 10 tkm. Mitään varsinaista vikaa ei ole ollut, mitä nyt alussa oli jotain epämääräisiä  natinoita takaosassa, mutta ne ovat hävinneet. Kulutus on asettunut 7,8 paikkeille (”kalibroidun” ajotietokoneen mukaan),  mutta kyllä tällä pääsee selvästi alle 7 maantieajossa.  Muutama omituisuus/ominaisuus on vähän närästänyt. Kaukovaloavustin pitää joka kerta kytkeä erikseen päälle, miksi se ei voisi olla automaattisesti päällä hämärän tultua, kuten esim. fordissa ? Sama asia nelivetomoodin valinnan pysyvyydessä. Nyt talvella sen pitäisi mielellään aina ”hiutale”-asennossa, mutta ei. Joka kerta uudelleen valittava kun virrat katkaisee. Aika turhauttavaa esim. tankkauksen tai pikaisen kaupassa käynnin jälkeen muistaa kytkeä se takaisin oikeaan moodiin. Jousitus on pikkaisen kovan ja pompottavan puolella, ehkä säädettävä iskunvaimennus auttaisi hieman asiaa...sitä kyllä harkitsin mutta raharajat tulivat vastaan. Pitää nyt kehuakin; lämmitys ja webasto ovat toimineet todella hyvin, kyllä tällä talvella pärjää vaikkei olekaan tuulilasin lämmitystä  :D
Niin nuo dynaamiset ledit ovat kyllä olleet mainiot, motarilla voi ajaa pitkillä vastaantulijoista huolimatta, myöskin samaan suuntaan menevän perässä voi ajaa aika lähellä, ja vielä on ”pitkät” päällä. Tässä automatiikka toimii todella hyvin !
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Haito - 19.02.19 - klo:12:25
Tiguan 2.0 TDI SCR 4MOTION 110 kW DSG Highline
Lisävarusteina:
∙ Led-paketti
∙ Travel-paketti
∙ tavaratilan välipohja
∙ liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
∙ (ehkä jotain muutakin, en muista tarkkaan)

Ykköskuski: 2 metriä ja 110 kiloa
Kakkoskuski: 1.75 metriä ja 55 kiloa

Kokemuksia parin kuukauden ja 5700 kilometrin perusteella

miinukset
➖Car-Net-nettiportaalin käyttöliittymä on heikko esitys; ilmeisesti jonkun koneinsinöörin tekele
➖Car-Net-sovelluksen (iOS) käyttöliittymä ei ole paljon sen parempi
➖Car-Netin käyttöliittymä auton monitoiminäytöllä on sekava ja epälooginen
➖koko Car-Net auton monitoiminäytöllä on ainakin minulle jokseenkin turha; en ole löytänyt siitä oikeastaan mitään sellaista tarpeellista, jota ei löytyisi paremmin toteutettuna puhelimesta (Apple CarPlay); eli
➖Car-Net Guide & Inform on melko tyhjänpäiväinen
➖älykellon (watchOS) Car-Net-sovellus on melko turhanpäiväinen
➖tietoliikenneyhteys Webastoon on helkkarin hidas ja epävarma; lämmityksen käynnistys sovelluksella tai portaalista ei onnistu ihan joka kerta (onnistumisaste toistaiseksi n. 80 %)
➖ja se turhauttavin piirre Car-Netissä: useamman kerran on käynyt niin, että Car-Net ilmoittaa yhteyden autoon olevan poikki, mutta lämmitys on lähtenyt kuitenkin laakista päälle; toisin sanoen onnistuneen lämmityskäskyn kuittaus autolta takaisin puhelimeen katoaa digitaaliseen taivaaseen
➖Webastossa voi olla kerrallaan aktiivisena vain yksi ajastettu lämmityspyyntö
➖Webastossa ei mahdollisuutta toistuvaan lämmityspyyntöön (esim. "startti arkiaamuisin klo 7.15")
➖rengasmelu yllättävän korkea (tähän olen kyllä jo tottunut)
➖kakkosvaihde turhan pitkä (ainakin Eco- ja Normal-asetuksilla)
➖monitoiminäytön valikkojen sekavuus ja epäloogisuus
➖keskikonsolin syvennyksessä olevat USB-portit hankalia isokätiselle
➖sumuvalojen (etu & taka) katkaisijan toteutus
➖ohjauspyörässä olevien vaihteenvalitsimien toteutus: liipaisimet ovat aivan liian pienet ja väärässä paikassa
➖äänentoistojärjestelmä ei ole häävi
➖näkyvyys eteen varsinkin liikennevaloissa sekä mutkaisilla ja mäkisillä pikkuteillä; matala tuulilasi, taustapeili pahasti näkökentässä (lähinnä pitkän kuskin ongelma)
➖monitoiminäytön alhainen resoluutio (tulee esiin erityisesti uutisotsikoita Car-Netin kautta luettaessa)
➖kaistanpitoavustin (Lane Assist) yrittää joissakin tilanteissa ottaa turhaan ohjia, on liian ärhäkkä
➖tavaratilan kannen avaus jalkaa heilauttamalla (Easy Open) reagoi hitaasti
➖digitaalisen mittariston mahdollisuudet varsin puutteellisesti hyödynnetty
➖mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) on kovin herkkä pakkaskuuralle
➖ACC jarruttelee turhaan menoa viereisellä kaistalla olevien autojen vuoksi
➖kulutus on korkeampi kuin odotin; tosin pitkässä maantieajossa pääsee helposti alle 6 litran kulutukseen (ajotietokoneen mukaan), mikä on ihan ok
➖Kun itse olen Espanjassa, ja auto puolestaan jossain päin Suomea (mutta ei kotipihassa), CarNet-sovellus (iOS) näyttää kartalla oletuksena minun sijainnin eikä siis auton sijaintia. Tällöin joutuu tekemään hieman töitä, jotta kartan saa kohdistettua ensin Suomeen ja sitten vielä zoomattua sisään sinne, missä auto on. Kuitenkin: jos auto on kotipihassa (ja minä itse Espanjassa), kartta kohdistuu oletuksena autoon.
➖ajoprofiilivalinta ei talletu kuljettaprofiiliin; haluaisin, että oletusajoprofiili olisi itselläni Eco, mutta oletus on näköjään aina Normal
➖ajoasento: En ole onnistunut löytämään täysin mieltymykseni täyttävää ajoasentoa; peruspenkin säädöt ovat rajalliset.
➖kuljettajan istuin on pitkälle kuljettajalle hieman turhan ahdas; korkeahko reisituki ei ole omiaan pitkäjalkaiselle kuljettajalle
➖kaukovalot yllättävän heikot
➖takaparkkitutkaan tuli n. 1500 km paikkeilla joku vika, joka korjaantui softapäivityksen myötä takuun puitteissa
➖tavaratilan pienuus (verrattuna edelliseen autooni)
➖takaluukun aukaisu jalkaa heilauttamalla ei toimi erityisen loogisesti
➖sivupeilien lämmityksen katkaisija kökösti toteutettu
➖miten sammuttaa radio sammuttamatta koko monitoiminäyttöä?

plussat
➕kakkoskuski tykkää autosta kovasti, osaa ajaa ja luottaa autoon, passeli ajoasento löytyy helposti
➕CarPlay toimii hienosti, puheohjauskin
➕Bluetooth-yhteys puhelimen (iOS) ja auton soittimen (Composition Media) välillä toimii hienosti (mutta puhelimelta tuleva musiikki on Bluetoothin yli kuunneltuna aivan kuraa verrattuna CarPlayn välityksellä soitettuun musiikkiin)
➕valot (lähivalot ja Dynamic Light Assistant)
➕moottori
➕ajettavuus
➕DSG
➕tavaratilan pohjaratkaisu
➕Car-Net Security & Service (tietoliikenteen epävakaudesta huolimatta)
➕Avaimeton lukitus ja käynnistys
➕mukautuva vakionopeussäädin (ACC)
➕rullaustoiminto Eco-ajoprofiililla; auto rullaa todella hyvin
➕Webasto
➕suorituskyky
➕etenemiskyky raskaassa lumessa

Vetokoukkua ei ole tullut vielä käytettyä, mutta kai se koukku siellä jossain on piilossa…
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Jasca - 19.02.19 - klo:13:25
Oho... olipas pitkä miinus-lista. Muutaman kohdan voin toki allekirjoittaa itsekin (Seat Leonin osalta), mutta silti jäin pitkää listaasi lukiessani miettimään, etkö koeajanut autoa lainkaan? Miksi ylipäätään ostit auton joka ei miellytä sinua?

P.S. Eikä sitten mitään hernettä nenään  ::)
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: finnman - 19.02.19 - klo:14:12
Hyvä lista Tiquanin miinuksista ja plussista. Juurikin noin varmasti on käyttäjän kokemana.
Passatista saisin myös tehtyä vastaavan, mutta miinuslista olisi lyhyempi :)

Jos tekee yhteenvedon on suurimmat murheet lisävarusteissa mitkä eivät toimi kuten pitäisi. Joten ne kun jättää pois on auto jo parempi? Mutta kun ne on mukana pitää niiden toimia sen mukaisesti ja se harmittaa jos näin ei ole. Car-Net on haukuttu myös alan lehdistössä, joten se ei liene paras lisävaruste? Myös takaluukun heilahdusavauksesta on kerrottu huonot puolet ja valmistajilla on eroja näissä. Mutta eikö Webaston ohjausvalikko ole samanlainen, kuin Passatissa? Eli on olemassa 3 eri ajastusta sekä jatkuva(joka päivä). Kun (Passatissa siis) kiertää valikossa viikonpäivät läpi tulee viimeisenä pelkkä kellonaika mikä tarkoittaa, että weba lähtee tulille joka päivä tietyyn kellon aikaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Haito - 19.02.19 - klo:15:51
Don't get me wrong: vaikka miinuslistani on pitkä, olen kuitenkin selkeän voittopuolisesti tyytyväinen Tiguaniin. En minä sitä tietenkään muuten olisi ostanut. Valtaosa noista miinuksista koskee Car-Netiä, ja ärsyttävästä yhteysongelmasta huolimatta olen oppinut toimimaan sen kanssa. Enkä sitä paitsi käytä Car-Netiä oikeastaan mihinkään muuhun kuin Webaston ajastukseen. Muutoinkin miinuslistani painottuu softapuolelle, kun taas pluslistalla on paljon varsinaiseen ajamiseen ja suorituskykyyn liittyviä asioita. Miinuslistani onkin siis enimmäkseen palautetta VW:n softaosastolle. Ja vaikka totesin ohjaamonäkyvyyden olevan heikko ja tavaratilan pieni, tiesin nämä pienet ongelmat hankintahetkellä. Pienuudestaan huolimatta tavaratila on tarpeisiini riittävän iso, ja tuulilasinkin läpi näkee kaiken tarvittavan kunhan hieman kumartelee ja kääntelee päätä.

Kaiken kaikkiaan olen siis tyytyväinen, mutta hyvässäkin autossa on parannettavaa.

Minulle ratkaisevat kriteerit autoa ostaessani olivat neliveto, riittävät istuin- ja tavaratilat, riittävän hyvä ajoasento, käytännöllisyys ja toimintavarmuus Pohjolan talvessa sekä maltillinen kulutus " ja hintahaitarinkin olin toki etukäteen asettanut osapuilleen 45"55 tuhanteen.  Ja kaikki tämä mahdollisimman kompaktissa ja ympäristöystävällisessä paketissa. Ja vaikka ajoasentoa kritisoinkin, Tiguanissa on isokokoisellekin ukolle aivan kelvollinen ergonomia, kunhan ei ole tarvetta posottaa tuntikausia yhteen menoon. Muihin käyttämiini, selvästi Tiguania isompiin autoihin (mm. BMW X5, RAM 1500) verrattuna Tiguan on ymmärrettävästi ahtaampi.

Tietenkin koeajoin useita autoja ennen hankintaa. Oikeastaan ainoat koeajossa selvittämättä jääneet asiat olivat kaukovalojen toiminta ja ergonomia pitkäkestoisessa (yli 2 tuntia) matka-ajossa; nelivetoa, suorituskykyä ja käyttäytymistä testasin huolella. Toisaalta kuljettajan istuimen pieni epämukavuus tuli kyllä esiin jo puolentoista tunnin yhtämittaisessa ajossa. Lohduttauduin sillä, että varsin harvoin istun kahta tuntia nousematta välillä jaloittelemaan " pitkäjalkaisen ongelma niin autossa kuin lentokoneessakin.

Itse asiassa olin päättänyt ostaa Karoqin, mutta se osoittautui hieman liian ahtaaksi; minulle tuli pienoisena yllätyksenä, että Karoqissa on nelisen senttiä lyhyempi akseliväli kuin Tiguanissa. Tämän huomasi selvästi ohjaamossa ja kuljetuskapasiteetissa (sukset ym. pitkät tavarat). Vastaavasti Kodiaq ja Tiguan Allspace olivat tarpeisiini turhan isoja. Tiloista, saatavuudesta, tarjolla olevista moottori-, vaihteisto- ja varusteluvaihtoehdoista sekä hinnoittelusta johtuen karsiutuivat vaihtoehdoistani pois mm. Kuga ja S-Max Fordilta, muutamat Audin, Nissanin, Subarun, BMW:n, Volvon ja Mersun mallit sekä Toyota RAV4. Opelin nelivetotarjonta oli havaintojeni mukaan kerrassaan onneton, joten sitä ei tarvinnut vakavasti edes harkita. Ja ranskalaisista olin jo aiemmin päättänyt pitää näppini erossa.

En ole tutustunut lainkaan Webaston käyttöön autossa olevan menu-napin kautta; on siis mahdollista, että sen tarjoamat ajastusmahdollisuudet ovat monipuolisemmat kuin iOS-sovelluksessa tai selaimessa pyörivässä Car-Net-käyttöliittymässä.

Tiguan-ajokokemuksista vielä lyhyesti: Olen ajanut pääasiassa isoja teitä Eco-asetuksilla, mutta muutaman kerran olen riehunut kevyellä kuormalla runsaslumisilla metsäauto- ja mökkiteillä Sport-asetuksilla. Pirteästi kulkee ja käyttäytyy loogisesti, yllätyksettömästi.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 23.02.19 - klo:17:23
^ Olen kanssa pitkäkoipinen, hiukan yli 190cm. Valitsin perusistuimen sijasta ergocomfort penkit eteen, joista oli jo passatista hyviä kokemuksia. Istun osankin saa kohtuu pitkäksi/syväksi ja sähköinen ristiseläntuen säätö on säädettävämpi ja kätevämpi kuin mekaaninen.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: JAK - 27.02.19 - klo:20:10
Car Net on kyllä uskomatonta tuubaa. Miten firma joka on onnistunut tekemään toimivan huijaussoftan ei osaa tuota toteuttaa. Ratkaisu oli Webastoconnectin asennus. Navigaattori on outo, siis silloin jos autossa on liikennemerkkien tunnistus, nopeusnäytöt aivan ihmeellisiä. Auto oli pajalla muutaman päivän ja sain alle ensin Tuaregin ja siinä oli myös liikennemerkkien tunnistus, aivan yhtä huono. Pari päivää toi sitten Touran missä ei ollut tuota tunnistinta, siinä nopeudet näkyivät täysin oikein. Eli siis navissa on muistissa nopeusrajoitukset jos ei ole tuota liikennemerkkien tunnistusta. Miksi hemmetissä se ei voi olla myös tässä versiossa ja liikennemerkkien tunnistus kumoaisi karttapohjan nopeusnäytöt. Ei muuta valittamista yli kaksimetrisellä kuljettajalla. Olen tankannut ainoastaan Nesteen MyPro dieseliä, hintahan tulee muutama euro viikossa tavalliseen dieseliin.
Tuo Car Net päivitettiin pajalla ja nyt siinä on ovien avaus ja kuitus tullu lisänä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 27.02.19 - klo:20:34
^ tuo nopeusrajoituksen ilmoitus navin kanssa taitaa olla tekemätön paikka saada toimivaksi, näin oli aikanaan myös fordin kanssa.  Muistelen että tuon navin arvauksen saa koodattua pois Vag-comilla tai Obdelvenillä. Minulla on jälkimmäinen, voisin tässä kokeilla.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: JAK - 27.02.19 - klo:20:41
Lainaus käyttäjältä: akk - 27.02.19 - klo:20:34
^ tuo nopeusrajoituksen ilmoitus navin kanssa taitaa olla tekemätön paikka saada toimivaksi, näin oli aikanaan myös fordin kanssa.  Muistelen että tuon navin arvauksen saa koodattua pois Vag-comilla tai Obdelvenillä. Minulla on jälkimmäinen, voisin tässä kokeilla.

Ihan hyvin toimi käytössä olleella Touranilla ja kolme vuotta edellisellä Tiguanilla. Toimii ihan hyvin myös erillisnavigaattoreilla. Ne tiedot on vaan jätetty pois näistä joissa on liikennemerkki tunnistus.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Haito - 28.02.19 - klo:09:01
Lainaus käyttäjältä: JAK - 27.02.19 - klo:20:10
Car Net on kyllä uskomatonta tuubaa.
Sitä se kyllä on. Kirjoitin yhdestä tuoreesta ongelmasta VW Car-Net -otsikon alle. (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=25557.msg664638#msg664638)
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 28.02.19 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: JAK - 27.02.19 - klo:20:41
Ihan hyvin toimi käytössä olleella Touranilla ja kolme vuotta edellisellä Tiguanilla. Toimii ihan hyvin myös erillisnavigaattoreilla. Ne tiedot on vaan jätetty pois näistä joissa on liikennemerkki tunnistus.

Ei se täydellisesti toimi, riippuu paljon karttapohjan tiedoista, ja yleensä missä päin ajelee. Itselle pahimmat ongelmat ovat taajamassa, jossa liikennemerkistä havaittu nopeus (esim. 40) vaihtuu jo 100 m päässä navin tietoon (50). Maantiellä ja motarilla tuo yhteispeli toimii hyvin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: JAK - 28.02.19 - klo:21:22
Lainaus käyttäjältä: akk - 28.02.19 - klo:21:15
Ei se täydellisesti toimi, riippuu paljon karttapohjan tiedoista, ja yleensä missä päin ajelee. Itselle pahimmat ongelmat ovat taajamassa, jossa liikennemerkistä havaittu nopeus (esim. 40) vaihtuu jo 100 m päässä navin tietoon (50). Maantiellä ja motarilla tuo yhteispeli toimii hyvin.

Ei tuhon liikennemerkki tunnistukseen voi yhtään luottaa. Helsingin keskusta Runeberginkatu 120km/h, 50km/h alueella tulee merkki ohituskielto päättyy nopeusrajoitus on muka 80km/h. Lisäksi täällä maalataan nopeusrajoituksia asfaltiin mikä on ihan järjetöntä, lumisella kelillä ei voi tuollaista nähdä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: a_jaba - 01.03.19 - klo:12:32
https://www.volkswagen.fi/app/rakenna-auto/vw-fi/fi/tiguan/31105/30725/highline?page=engine (https://www.volkswagen.fi/app/rakenna-auto/vw-fi/fi/tiguan/31105/30725/highline?page=engine)

Konfiguraattorissa on näköjään Tiguun tullut vaihtoehdoksi Passatin 2.0 BiTDI 240hv pata.

Ei muuta kun ostohousuja etsimään kaapista  ;D
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Haito - 03.03.19 - klo:21:32
Muutama lisäkokemus aiempien (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=34181.msg663766#msg663766) jatkeeksi (2.0 TDI 4MOTION DSG):

Reipasvauhtisessa talviajossa auto on vahvasti aliohjautuva. Kävin tänään pikaisesti jääradalla hakemassa auton rajoja erilaisilla asetuksilla. Aliohjautuvuudesta pääsee eroon, kun valitsee ESC Sport -asetuksen; tällä asetuksella auto käyttäytyy rivakassa ajossa mukavan takavetoisesti, sopivan yliohjautuvasti.

Rullaustoiminto on hieno ominaisuus, ja Tiguan rullaakin todella hienosti. Mutta vain silloin, kun rullaustoiminto lähtee päälle. En vaan ole keksinyt, millä logiikalla se rullaus käynnistyy. Varsin usein käy niin, että auto ei lähde rullaamaan vapaasti, vaikka kaikki edellytykset rullaukselle tuntuvat olevan kohdallaan.

Ja tuo Webaston tuore toimimattomuus Car-Netin kautta ketuttaa isosti.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: zobuli - 03.03.19 - klo:23:28
Rullaus toimii ilmeisesti vain Eco ajoprofiililla, ja itse ainakin saan sen päälle kun ajan vakkarilla ja esim alamäessä otan vakkkarin pois päältä niin auto lähtee rullaamaan. Ja kun alamäki loppuu niin sopivalla nopeudella taas vakkari napista päälle. Joskus rullaus esim tasaisella tiellä ei lähde päälle, tällöin lyhyt kaasupolkimen painallus (eli nopeuden pieni lisäys) auttaa asiaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: JAK - 04.03.19 - klo:06:09
Lainaus käyttäjältä: zobuli - 03.03.19 - klo:23:28
Rullaus toimii ilmeisesti vain Eco ajoprofiililla, ja itse ainakin saan sen päälle kun ajan vakkarilla ja esim alamäessä otan vakkkarin pois päältä niin auto lähtee rullaamaan. Ja kun alamäki loppuu niin sopivalla nopeudella taas vakkari napista päälle. Joskus rullaus esim tasaisella tiellä ei lähde päälle, tällöin lyhyt kaasupolkimen painallus (eli nopeuden pieni lisäys) auttaa asiaan.

Lähtee se rullaus satunnaisesti muutenkin kuin eco profiilissa. Mikä logiikka siinä on, että on valittu eco profiili ja auton uudelleenkäynnistyksen yhteydessä täytyy profiili rullaa käyttää jossain muussa asennossa ennen kuin eco tulee päälle vaikka se on valittu?
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: jamo75 - 04.03.19 - klo:06:35
eikä lähde jos katsot ajotietokonetta niin rullaus tulee vain ja ainoastaan eco profiililla. toi käynnistys tilanne on kuulemma vagn ominaisuus ja ollut jo tovin, muostaakseni logiikka oli että muut asetukset säilyy paitsi vaihteiston moodi.

Lainaus käyttäjältä: JAK - 04.03.19 - klo:06:09
Lähtee se rullaus satunnaisesti muutenkin kuin eco profiilissa. Mikä logiikka siinä on, että on valittu eco profiili ja auton uudelleenkäynnistyksen yhteydessä täytyy profiili rullaa käyttää jossain muussa asennossa ennen kuin eco tulee päälle vaikka se on valittu?
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: JAK - 04.03.19 - klo:11:21
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.03.19 - klo:06:35
eikä lähde jos katsot ajotietokonetta niin rullaus tulee vain ja ainoastaan eco profiililla. toi käynnistys tilanne on kuulemma vagn ominaisuus ja ollut jo tovin, muostaakseni logiikka oli että muut asetukset säilyy paitsi vaihteiston moodi.

Aika turha väitellä. Lähtee vaihde kuvan lähelle syttyy eco ja vaihde on vapaalla. En ihan sokea tai tyhmä kuitenkaan ole.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: zobuli - 04.03.19 - klo:13:35
Itse ajelen pääosin individual ajoprofiililla, enkä ole kahden vuoden aikana saanut kertaakaan rullausta sillä päälle. Ratti ja kaarrevalot on sportilla, ACC ecolla ja muut normaalilla. Välillä on myös normaali ajoprofiili päällä eikä silläkään rullaa. Pelkästään eco profiililla. En sitten osaa sanoa että pitäiskö rullailua tapahtua vai ei, itse olen tykännyt ettei sitä tapahdu kuin vain silloin kun haluan, eli käyttämällä maantieajossa ecoa tai muuten tutuilla pikkutaajamateillä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: jamo75 - 04.03.19 - klo:13:49
ilman että manuaalia avaan jostain niin sylinterin lepuutus on eco
rullaus näkyy sinä että vaihdevalitsemassa ei ole numeroa

ajat ajatietokone siinä moodissa jossa lukee sylinterin lepuutus tai rullaus ruudulla niin siitä se selviää, ei se pikku ikoni.

rullaus ei aina aktivoidu varsinkin jos esim. hipaisee jarrua ja sen jälkeen on alamäkeä

ainakaan skodassa rullaus toimii vain ja ainoastaan eco valinnalla, ilman vakionopeuden säädntä, alamäessä. vakionopeuden säädin poistaa koko rullauksen siten se on vähän turha ominaisuus.

Lainaus käyttäjältä: JAK - 04.03.19 - klo:11:21
Aika turha väitellä. Lähtee vaihde kuvan lähelle syttyy eco ja vaihde on vapaalla. En ihan sokea tai tyhmä kuitenkaan ole.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: tet - 04.03.19 - klo:14:12
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.03.19 - klo:13:49
ilman että manuaalia avaan jostain niin sylinterin lepuutus on eco
rullaus näkyy sinä että vaihdevalitsemassa ei ole numeroa

Ainakin Atecassa ainoa varma tieto, jonka auto rullauksesta antaa, on hetkellisen kulutuksen näyttöön tuleva teksti "Rullaus" ja numeron katoaminen E-kirjaimen perästä vaihdenäytöstä. Nimenomaan E-kirjaimen, koska rullaus toimii vain Eco-ajomoodissa. Sylinterien lepuutuksesta ainoa varma tieto on ajotietokoneen teksti "2-syl. moodi". Eco-symboli voi indikoida kumpaa tahansa em. toiminnoista, siitä ei voi tietää varmasti mitä se milläkin hetkellä indikoi.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: JAK - 04.03.19 - klo:14:26
Lainaus käyttäjältä: tet - 04.03.19 - klo:14:12
Ainakin Atecassa ainoa varma tieto, jonka auto rullauksesta antaa, on hetkellisen kulutuksen näyttöön tuleva teksti "Rullaus" ja numeron katoaminen E-kirjaimen perästä vaihdenäytöstä. Nimenomaan E-kirjaimen, koska rullaus toimii vain Eco-ajomoodissa. Sylinterien lepuutuksesta ainoa varma tieto on ajotietokoneen teksti "2-syl. moodi". Eco-symboli voi indikoida kumpaa tahansa em. toiminnoista, siitä ei voi tietää varmasti mitä se milläkin hetkellä indikoi.

Tuskin dieselissä mitään sylinterien lepuutusta on, satunnaisesti menee rullaukselle vaikka ei ole missään eco-moodissa. Toi eco- , normi- ja sport-moodit  normiajomoodin ollessa kyseessä on siitä outuoja, että aina kun auton sammuttaa menee auto normi-moodiin vaikka se eco- olisi valittu, rullaa pyöräyttämällä pois normi-moodista ja takaisin kytkee esivalitun econ päälle. Siis, että puhutaan samasta asiasta on valittavissa eco-, normi- ja sport-moodi kun rullan pyöräyttää siihen normi kohtaan ja se eco kyllä on sielä valittuna mutta todellakin kytkeytyy vasta rullaa pyöräyttämällä auton käynnistyksen jälkeen.
On järjettömästi muutenkin softa vikoja tässä nykyisessä Tiguanissa liittyen liikennemerkien tunnistukseen ja Car-Nettiin ainakin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: jamo75 - 04.03.19 - klo:14:40
se moodin nollaus ei ole vika niin se toimii skodassakin, kysyin myyjältä ja sanoi että se tiedetään kyllä tehtaalla eikä toistaiseksi siihen ole mitään korjausta. jotenkin taisi selittää sen niin että oletuksena halutaan normal moden olla käytössä.

voihan se tosiaan ei 1.5tsissä toimi erilailla en sellaista ole koskaan ajanut

Lainaus käyttäjältä: JAK - 04.03.19 - klo:14:26
Tuskin dieselissä mitään sylinterien lepuutusta on, satunnaisesti menee rullaukselle vaikka ei ole missään eco-moodissa. Toi eco- , normi- ja sport-moodit  normiajomoodin ollessa kyseessä on siitä outuoja, että aina kun auton sammuttaa menee auto normi-moodiin vaikka se eco- olisi valittu, rullaa pyöräyttämällä pois normi-moodista ja takaisin kytkee esivalitun econ päälle. Siis, että puhutaan samasta asiasta on valittavissa eco-, normi- ja sport-moodi kun rullan pyöräyttää siihen normi kohtaan ja se eco kyllä on sielä valittuna mutta todellakin kytkeytyy vasta rullaa pyöräyttämällä auton käynnistyksen jälkeen.
On järjettömästi muutenkin softa vikoja tässä nykyisessä Tiguanissa liittyen liikennemerkien tunnistukseen ja Car-Nettiin ainakin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: tet - 05.03.19 - klo:10:03
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.03.19 - klo:14:40
se moodin nollaus ei ole vika niin se toimii skodassakin, kysyin myyjältä ja sanoi että se tiedetään kyllä tehtaalla eikä toistaiseksi siihen ole mitään korjausta. jotenkin taisi selittää sen niin että oletuksena halutaan normal moden olla käytössä.

voihan se tosiaan ei 1.5tsissä toimi erilailla en sellaista ole koskaan ajanut

Moodin nollaantuminen tuli jossain vaiheessa kuvaan mukaan; itselläni sitä ei tapahdu Atecassa, mutta uudemmissa tapahtuu. Omassani Eco pysyy Ecolla kaikin puolin, uudemmissa ei. Se toimii jopa niin, että palautuu vain osittain; jotain Eco-toimintoja jää päälle vaikka indikaattori näyttää että moodi on palautunut normaaliksi. Tämä omituinen puolittainen nollaantuminen tuli Atecaan ilmeisesti kesällä 2017, eli oletettavasti mallivuoden vaihtuessa -18 malleihin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Herr K - 10.03.19 - klo:09:47
Jostakin toisesta ketjusta tällä palstalla muistelen lukeneeni, että mv. 2018 eli viikolla 22/2017 ja sen jälkeen valmistuneissa autoissa ei ajomoodin valinta pysy muistissa. Syynä tähän on ilmeisesti EU, jonka asetusten mukaan ajotilan pitää palautua Normal-tilaan uudelleen käynnistäessä. DSG:n osalta en ole varma, että pitääkö senkin palautua D:hen, jos on ollut ennen sammuttamista S:llä.

Oma Passatti on vuoden 2017 mallia ja siinä asetus pysyy muistissa. Rullaustoiminto menee päälle ainoastaan Eco-ajomoodissa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: Haito - 01.04.19 - klo:21:54
Tapahtui tänään: tulin punaisiin liikennevaloihin ja moottori ehti sammua vajaaksi sekunniksi, kun jo nostin jalan jarrulta. Tämä aiheutti jostain syystä sen, että DSG päätti ihan itsekseen hypätä E-moodista M-moodiin. Hieman aiheutti ihmetystä omassa päässä, kun kiihdytin risteyksestä ulos M1 päällä...  Vissiinkin joku wolfsburgilainen aprillipila...
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: akk - 02.04.19 - klo:07:24
Lainaus käyttäjältä: Herr K - 10.03.19 - klo:09:47
Jostakin toisesta ketjusta tällä palstalla muistelen lukeneeni, että mv. 2018 eli viikolla 22/2017 ja sen jälkeen valmistuneissa autoissa ei ajomoodin valinta pysy muistissa. Syynä tähän on ilmeisesti EU, jonka asetusten mukaan ajotilan pitää palautua Normal-tilaan uudelleen käynnistäessä. DSG:n osalta en ole varma, että pitääkö senkin palautua D:hen, jos on ollut ennen sammuttamista S:llä.

Oma Passatti on vuoden 2017 mallia ja siinä asetus pysyy muistissa. Rullaustoiminto menee päälle ainoastaan Eco-ajomoodissa.

Kyllähän nuo ajomoodit nollaantuvat virtojen katkaisun jälkeen. Aika ärsyttävä esim. jos talvella on ”snow”-moodi päällä ja pysähdyt tankaamaan viideksi minuutiksi,  niin se on muistettava aktivoida uudestaan. Mielestäni tuossa pitäisi olla joku ajastin esim. tunti, jona aikana asetukset eivät katoaisi. Eco-moodi taitaa näennäisesti pysyä päällä, mutta rullaustoiminto disaploituu, joten moodi on asetettava joka tapauksessa uudelleen päälle. Vaihteisto laitetaan kuitenkin aina P asentoon virrankatkaisun yhteydessä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia uudesta Tiguanista
Kirjoitti: tet - 02.04.19 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: akk - 02.04.19 - klo:07:24
Kyllähän nuo ajomoodit nollaantuvat virtojen katkaisun jälkeen. Aika ärsyttävä esim. jos talvella on ”snow”-moodi päällä ja pysähdyt tankaamaan viideksi minuutiksi,  niin se on muistettava aktivoida uudestaan.

Tuo oma vm17 Ateca palaa myös snow- ja offroad-moodista normaalimoodiin sammutuksessa, vaikka ei vielä näitä uudempia "moodinunohtajia" olekaan. Vain eco ja individual taitavat pysyä päällä, sport-moodista en ole ihan varma kun ei tule käytettyä. Ja ecolla muistaa rullauksenkin, toisin kuin nuo uudemmat.