Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Rauska

Näillä välikeleillä teen itsekin juuri samoin. Ja se sähköhän tulee siis laturilta  :D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Haudi81

moi,

Audi vaihtui Passattiin ja päätin liittyä myös tänne, jospa ongelmiin saisi tulevaisuudessa vastauksia.

Ajattelin kysyä webaston toiminnasta kun en ole aikaisemmin webastoa omistanut. Onko normaalia kun Webastolla lämmittää autoa esim 20min aamuisin kun auto on parkissa niin moottorin lämmöt nousee n. 50 asteeseen ja kun auton käynnistää ja lähtee ajamaan lämmöt tippuu vähän ajan päästä takaisin nollaan.

Sitten kun auto on ajossa n. 5min niin lämmöt alkaa nousemaan normaalisti niinkuin moottoria ei olisi lämmitetty ollenkaan.

Luin aikasempia postauksia ja joku mainitsi dsg laatikon haukkaavan osan lämpöä. Voisiko tämä johtua siitä?

Auto on siis vw passat 2010 2.0 tdi+dsg autossa tehdasasennettu webasto.

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: Red - 31.10.12 - klo:20:54
jos webastoa pitää ajonaikana päällä, kuluuko akku samalla tavalla vai ei?
Eli kun lähtee kylmiltään ajoon niin voiko webben napin painaa huoletta päälle jolloin auto lämpenee tietysti reilusti nopeammin?

Kuten Rauska jo viittasikin, niin auton ollessa käynnissä weba ei kuluta akkua ollenkaan. Laturin pyöriessä virtaa kyllä riittää.
Kiitokset mukavasta foorumista.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Haudi81 - 01.11.12 - klo:11:47
Onko normaalia kun Webastolla lämmittää autoa esim 20min aamuisin kun auto on parkissa niin moottorin lämmöt nousee n. 50 asteeseen ja kun auton käynnistää ja lähtee ajamaan lämmöt tippuu vähän ajan päästä takaisin nollaan.

Näin se menee Octaviassakin, moottorin vesipumppu kierrättää vain tehokkaamin vettä joka taas tasaa lämmöt lämpöanturin tietämillä - näin olen tuumaillut ja siki moottorinlämpömittari heijjaa alas käynnistyksen jälkeen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Haudi81

MOi,

Ok, näin ajattelinkin, että varmaan ihan normaalia. Ei tarvitse lähteä heti autosta valittamaan. Kiitoksia vastauksesta.

Qrainderi

Mites nämä uudet, kun Passatissa on ainakin oma akku tuolle tehdaswebastolle ja myyjä sanoi, että ei pitäisi olla talvella mitään käynnistymisongelmia ja muita ongelmia akun kanssa jos ei koko ajan alle 2km pätkäajoa aja. Onkohan vain myyntipuhetta vai onko noin hyvä systeemi?
VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

Taky

Lainaus käyttäjältä: Qrainderi - 01.11.12 - klo:13:21
Onkohan vain myyntipuhetta vai onko noin hyvä systeemi?

Ei akkujen määrä ole ratkaisevaa vaan se että akuissa on poweria ja sitä sinne saa vain lataamalla joko ulkoisella laturilla tai ajamalla riittävästi autolla jotta akku(t) latautuu. Isompi A(mper)h(our) määrä tietysti harventaa latausväliä
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

firstvw

Ymmärtääkseni webaston oma akku on webastoa varten, eli jos pätkäajoa harrastaa niin korkeintaan sen webaston akun saa puutumaan, mutta käynnistysakkua weba ei pura.

Takakontin akulta lähtevä johto on mitoitukseltaan sellainen ettei sillä paljoa starttailla. Sulake taitaa olla 60A ja sekin varmaan latausvirtaa varten, lämmityksen aikana riittäis pienempikin

Taky

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 02.11.12 - klo:07:17
Ymmärtääkseni webaston oma akku on webastoa varten, eli jos pätkäajoa harrastaa niin korkeintaan sen webaston akun saa puutumaan, mutta käynnistysakkua weba ei pura.


Kuulostaa ihan fiksulta sysyteemiltä myös muihinkin weba tms käyttöisiin.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Tangerine

Lainaus käyttäjältä: Haudi81 - 01.11.12 - klo:11:47
moi,

Audi vaihtui Passattiin ja päätin liittyä myös tänne, jospa ongelmiin saisi tulevaisuudessa vastauksia.

Ajattelin kysyä webaston toiminnasta kun en ole aikaisemmin webastoa omistanut. Onko normaalia kun Webastolla lämmittää autoa esim 20min aamuisin kun auto on parkissa niin moottorin lämmöt nousee n. 50 asteeseen ja kun auton käynnistää ja lähtee ajamaan lämmöt tippuu vähän ajan päästä takaisin nollaan.

Sitten kun auto on ajossa n. 5min niin lämmöt alkaa nousemaan normaalisti niinkuin moottoria ei olisi lämmitetty ollenkaan.

Luin aikasempia postauksia ja joku mainitsi dsg laatikon haukkaavan osan lämpöä. Voisiko tämä johtua siitä?

Auto on siis vw passat 2010 2.0 tdi+dsg autossa tehdasasennettu webasto.

Ainakaan vm.2011 Yetissä (1.2 manuaali) lämmöt ei tipu webastolla lämmityksen jälkeen.
Tulee ensimmäisenä mieleen viallinen termostaatti joka päästä lämpimän jäähdytinnesteen heti jäähdyttäjään. Tuskin on oikein kytketty jos termostaatti on toimiva ja lämmöt tippuu nollaan liikkeelle lähtiessä.
Termostaattihan päästää moottorin jäähdytinnesteen jäähdyttäjään vasta kun nesteen lämpötila on n.87 asteessa. Olisi järjetöntä polttoaineen tuhlausta lämmittää auton koko nestemäärää vain sen takia että saadaan moottori ja sisätilat lämpimäksi.       

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Haudi81 - 01.11.12 - klo:11:47




Ajattelin kysyä webaston toiminnasta kun en ole aikaisemmin webastoa omistanut. Onko normaalia kun Webastolla lämmittää autoa esim 20min aamuisin kun auto on parkissa niin moottorin lämmöt nousee n. 50 asteeseen ja kun auton käynnistää ja lähtee ajamaan lämmöt tippuu vähän ajan päästä takaisin nollaan.

Sitten kun auto on ajossa n. 5min niin lämmöt alkaa nousemaan normaalisti niinkuin moottoria ei olisi lämmitetty ollenkaan.

Normaalia on,noin se menee 2.0TSI:kin.Taky antoi hyvät perustelut tapahtumalle.DSG:llä ei ole asiassa mitään tekemistä,ellei sitten ole vesijäähdytteinen ;)

Basso

Osaisikohan joku auttaa?

Tehdasasennettu TT-V Webasto (bensamalli) kävi merkkikorjaamolla korjauksessa, kun antoi VCDS:llä vikakoodia "01412 - Glow plug with flame monitor (Q8)" eikä lähtenyt käyntiin. Vesipumppu käynnistyi hetkeksi, mutta sitten ei mitään. Vikaa lähdettiin korjaamaan oletuksella, että palopesän ja hehkutulpan vaihto auttaa.

Pian kuitenkin selvisi, että vika aiheutuukin vioittuneesta ohjainlaitteessa ja tämä vaihdettiin.

Nyt kuitenkaan homma ei vieläkään pelitä, koska korjaamo ei saanut uutta ohjainlaitetta koodattua niin, että toimisi.

Jälleen vesipumppu lähtee käymään ja hurisee hetken, mutta sitten taas sammuu. Vikakoodina tällä kertaa "01233 - Engine Coolant Blocking Valve for Heater (N279)
010 - Open or Short to Plus"

Sen verran selvittelin VCDS:llä, että vanhan ohjainlaitteen osanumero oli 5K0 963 272 ja Software coding 0021012. Uuden numero taas on 1K0 815 007 AT ja Software coding 0001112.

Yritin muuttaa tuota koodausta, mutta uusi koodaus ei tallennu. Ilmeisesti samaan törmäsivät myös huollossa.

Ideoita?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Basso - 02.11.12 - klo:21:32
Yritin muuttaa tuota koodausta, mutta uusi koodaus ei tallennu. Ilmeisesti samaan törmäsivät myös huollossa.

Itse asiaan en osaa auttaa - valitettavasti - mutta kiinnostaa että rahatavatko toimimattomasta työstä?

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Basso

Lainaus käyttäjältä: Taky - 02.11.12 - klo:21:34
Itse asiaan en osaa auttaa - valitettavasti - mutta kiinnostaa että rahatavatko toimimattomasta työstä?


Tästä on vielä neuvottelut kesken ja korjaamolla on selvitys kesken, että miten tuo koodaus saataisiin toimimaan. Ei viitsi vielä liikaa huudella, katsotaan mihin päädytään...

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Basso - 02.11.12 - klo:21:32
Osaisikohan joku auttaa?

Tehdasasennettu TT-V Webasto (bensamalli) kävi merkkikorjaamolla korjauksessa, kun antoi VCDS:llä vikakoodia "01412 - Glow plug with flame monitor (Q8)" eikä lähtenyt käyntiin. Vesipumppu käynnistyi hetkeksi, mutta sitten ei mitään. Vikaa lähdettiin korjaamaan oletuksella, että palopesän ja hehkutulpan vaihto auttaa.

Pian kuitenkin selvisi, että vika aiheutuukin vioittuneesta ohjainlaitteessa ja tämä vaihdettiin.

Nyt kuitenkaan homma ei vieläkään pelitä, koska korjaamo ei saanut uutta ohjainlaitetta koodattua niin, että toimisi.

Jälleen vesipumppu lähtee käymään ja hurisee hetken, mutta sitten taas sammuu. Vikakoodina tällä kertaa "01233 - Engine Coolant Blocking Valve for Heater (N279)
010 - Open or Short to Plus"

Sen verran selvittelin VCDS:llä, että vanhan ohjainlaitteen osanumero oli 5K0 963 272 ja Software coding 0021012. Uuden numero taas on 1K0 815 007 AT ja Software coding 0001112.

Yritin muuttaa tuota koodausta, mutta uusi koodaus ei tallennu. Ilmeisesti samaan törmäsivät myös huollossa.

Ideoita?

Onko sun autossa tuo N279 venttiili?
Näyttäisi nyt siltä että se on koodattu olevaksi mutta sellasta ei todellisuudessa ole.

Basso

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 02.11.12 - klo:21:43
Onko sun autossa tuo N279 venttiili?
Näyttäisi nyt siltä että se on koodattu olevaksi mutta sellasta ei todellisuudessa ole.

Samaa tässä itsekin mietin, pitää selvittää. Mistäköhän tuon voisi tarkistaa?

Basso

Ilmeisesti vanhasta koodauksesta selviää, että autossani ei ole tuota N279-venttiiliä asennettuna.

Kolmas numero vasemmalta ? ? X ? ? indikoi tästä. Audi-foorumilta löytyi seuraavaa, jota voidaan mahdollisesti soveltaa (vaikka Audista ei olekaan nyt kyse):

"Encoding table of auxiliary / supplementary heater
X ? ? ? ? - No assignment
? X ? ? ? - No assingment
? ? X ? ? - Heater coolant shut-off valve -N279-
0 - Heater coolant shut-off valve -N279- not fitted.
- As-delivered code for vehicles with diesel engine and supplementary heater ( without "aux heater" optional extra )
- possible customer specific code for auxiliary/supplementary heater ( if customer emphasis in auxiliary heating mode is on engine warming )
1 - Heater coolant shut-off valve -N279- installed"

Vanhassa koodauksessa tuo bitti on 0 ja uudessa 1, joten siksi homma ei futaa. Nyt kun keksisi millä tuon koodauksen saa muuttumaan.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Basso - 02.11.12 - klo:22:08
Ilmeisesti vanhasta koodauksesta selviää, että autossani ei ole tuota N279-venttiiliä asennettuna.

Kolmas numero vasemmalta ? ? X ? ? indikoi tästä. Audi-foorumilta löytyi seuraavaa, jota voidaan mahdollisesti soveltaa (vaikka Audista ei olekaan nyt kyse):

"Encoding table of auxiliary / supplementary heater
X ? ? ? ? - No assignment
? X ? ? ? - No assingment
? ? X ? ? - Heater coolant shut-off valve -N279-
0 - Heater coolant shut-off valve -N279- not fitted.
- As-delivered code for vehicles with diesel engine and supplementary heater ( without "aux heater" optional extra )
- possible customer specific code for auxiliary/supplementary heater ( if customer emphasis in auxiliary heating mode is on engine warming )
1 - Heater coolant shut-off valve -N279- installed"

Vanhassa koodauksessa tuo bitti on 0 ja uudessa 1, joten siksi homma ei futaa. Nyt kun keksisi millä tuon koodauksen saa muuttumaan.

Onko sulla jälkiasenteista kellosarjaa tai kaukosäädintä?

Basso

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 02.11.12 - klo:22:19
Onko sulla jälkiasenteista kellosarjaa tai kaukosäädintä?

Kaukosäädin (T91) löytyy tehdasasennettuna.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Basso - 02.11.12 - klo:22:20
Kaukosäädin (T91) löytyy tehdasasennettuna.

Eli kaukosäädin on volkkarin logolla ei webaston?

Basso

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 02.11.12 - klo:22:22
Eli kaukosäädin on volkkarin logolla ei webaston?

Jep, tai tässä tapauksessa kysessä on Skoda.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Basso - 02.11.12 - klo:22:24
Jep, tai tässä tapauksessa kysessä on Skoda.

Silloin se koodaus pitäisi mielestäni olla tuo 21012.
Eli yritit laittaa ohjainlaitteeseen 18-Aux.Heat koodiksi 21012?
Ilmottaako se mitään sen jälkeen?

Basso

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 02.11.12 - klo:22:51
Silloin se koodaus pitäisi mielestäni olla tuo 21012.
Eli yritit laittaa ohjainlaitteeseen 18-Aux.Heat koodiksi 21012?
Ilmottaako se mitään sen jälkeen?

Aivan, juuri tuo koodaus ohjainlaitteessa oli aiemmin ennen vaihtoa.

Yritin laittaa tuon koodin ohjainlaitteeseen uuden virheellisen tilalle ja se näytti menevän näennäisesti läpi (ei herjannut mistään), mutta kun menin uudelleen katsomaan koodausta, se ei ollut muuttunut eikä Webasto lähde käyntiin. Välissä poistin vikakoodin, joka tuli uudelleen takaisin kun Webastoa yritti käynnistää.

Mystistä.

mla

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 02.11.12 - klo:07:17
Ymmärtääkseni webaston oma akku on webastoa varten, eli jos pätkäajoa harrastaa niin korkeintaan sen webaston akun saa puutumaan, mutta käynnistysakkua weba ei pura.

Takakontin akulta lähtevä johto on mitoitukseltaan sellainen ettei sillä paljoa starttailla. Sulake taitaa olla 60A ja sekin varmaan latausvirtaa varten, lämmityksen aikana riittäis pienempikin

Niin siis selvennetään nyt kuitenkin, ettei ole omaa akkua Webastolla ellei kyseessä ole ns. ilmalämmitin. Ilmalämmittimiä saa tehtaalta lähinnä T5 ja Crafter bussimalleihin.
Passatissa on tehtaan kellosarjan kanssa erillinen starttiakku ja lähes kaikki muu elektroniikka käyttää sitä takakontin 'lisäakkua'. Tuo siis vain jos on tehtaan kellosarja.
Ja itse Webasto ei paljoa akkua kuluta, vaan ne sisäpuhaltimet.


VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Yippo

#894
Yritin topiccia selata läpi oman ongelman ratkaisemiseksi, mutten ole ihan varma löysinkö vastauksia. Auto on -08/09 Caddy maxi jossa on tehdasasennettu TT-V, kello kaiketi laitettu maahantuotaessa. Toimi vielä pari viikkoa sitten, mutta nyt tekee sen että kun laittaa kellosta tai ajastuksella päälle, lähtee käyntiin ja sisäpuhaltimet myös. Pakoputkesta tulee lämpöstä. Noin 2 minuutin kohalla sammuu sekä poltin että sisäpuhaltimet. Kelloon jää valo ja laitteeseen myös puhallin päälle. Yrittää myös ajossa käynnistellä, ei ihan täyttä varmuutta käykö ajossa pitempään. Perjantaina pääsee VDSN:n piuhan päähän. Otin tänään sulakkeen pois ettei poltin turhaan nokeentuisi lyhyiden käyntien vuoksi. Tarkoitus olisi myös kytkeä jossain vaiheessa automatiikka pois ja Remuc laittaa/laitattaa kellon tilalle. Remucin asennusta oon kysellyt, niin Hörhö lupaa asennuksen 90 euroon kun toinen autosähköliike Oulussa laite + asennut reilut 700 eli asennukselle yli 300 e hintaa. Teettää kuulemma jumppaa ja kikkailua tuon asennus TT-V malleihin, minkä vuoksi epäröin myös sitä että viitsiikö itse yrittää.

EDIT: Tulipa muuten mieleen että Huittisten Laatuauto (sieltä tuon oman Caddyn oon hakenut) olisi tuon Webaston irtikytkennän tehnyt, vaikka on diesel.

malmgren

Minkäslainen Webaston pitää olla jos haluaa, että ajastus tapahtuu maxidotin kautta? Käykö ihan normiwebasto ja koodaus merkkiliikkeessä / VCDS:llä että autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin?
Octavia 2.0TDI DSG -05

Karvis

Lainaus käyttäjältä: malmgren - 08.11.12 - klo:10:14
Minkäslainen Webaston pitää olla jos haluaa, että ajastus tapahtuu maxidotin kautta? Käykö ihan normiwebasto ja koodaus merkkiliikkeessä / VCDS:llä että autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin?

Taitaa olla helpoin saada tuollainen tehdastilauksena, uuteen autoon ::) Tavallisella webastolla se ei ainakaan onnistu.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: malmgren - 08.11.12 - klo:10:14
Minkäslainen Webaston pitää olla jos haluaa, että ajastus tapahtuu maxidotin kautta? Käykö ihan normiwebasto ja koodaus merkkiliikkeessä / VCDS:llä että autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin?

Mä lähtisin tutkimaan mikä tuo on.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Yippo

Lainaus käyttäjältä: Yippo - 05.11.12 - klo:22:59
Yritin topiccia selata läpi oman ongelman ratkaisemiseksi, mutten ole ihan varma löysinkö vastauksia. Auto on -08/09 Caddy maxi jossa on tehdasasennettu TT-V, kello kaiketi laitettu maahantuotaessa. Toimi vielä pari viikkoa sitten, mutta nyt tekee sen että kun laittaa kellosta tai ajastuksella päälle, lähtee käyntiin ja sisäpuhaltimet myös. Pakoputkesta tulee lämpöstä. Noin 2 minuutin kohalla sammuu sekä poltin että sisäpuhaltimet. Kelloon jää valo ja laitteeseen myös puhallin päälle. Yrittää myös ajossa käynnistellä, ei ihan täyttä varmuutta käykö ajossa pitempään. Perjantaina pääsee VDSN:n piuhan päähän. Otin tänään sulakkeen pois ettei poltin turhaan nokeentuisi lyhyiden käyntien vuoksi. Tarkoitus olisi myös kytkeä jossain vaiheessa automatiikka pois ja Remuc laittaa/laitattaa kellon tilalle. Remucin asennusta oon kysellyt, niin Hörhö lupaa asennuksen 90 euroon kun toinen autosähköliike Oulussa laite + asennut reilut 700 eli asennukselle yli 300 e hintaa. Teettää kuulemma jumppaa ja kikkailua tuon asennus TT-V malleihin, minkä vuoksi epäröin myös sitä että viitsiikö itse yrittää.

EDIT: Tulipa muuten mieleen että Huittisten Laatuauto (sieltä tuon oman Caddyn oon hakenut) olisi tuon Webaston irtikytkennän tehnyt, vaikka on diesel.

Olinpa sitten poropeukalo lukenut ohjekirjaa ihan silmät killillään kun oli väärä sulake pois. Käytin oikeat sulakkeet irti ja kokeilin, niin sehän hörähti käymään. Seuraavaksi Remucci ja ajattelin ite asennella kellon tilalle. Ja senkin kattelin että kännin piuhat lähtee polttimelta näppärästi ylöspäin niin saa ne mitään purkamatta poikki ja katkaisin johkin fiksuun paikkaan niin ei tomaattikaan enään käynnistele turhaan.

livejungle

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 23.10.12 - klo:17:57
Tänään pitkästä aikaa webasto lämmittämään ja eihän se toimi.
Yritti, kolisi ja tuprautti vähän höyryjä. Nyt kun painaa webaston nappia niin tulee herja monitoiminäyttöön "AUX SYSTEM HEATER FAULT" ja webaston valo sammuu.
Voiskos mitään kokeilla itse?

Kokeilin torquella lukea vikakoodeja obdsta mutta tyhjää näyttää.
Helvetin kallista lämmittämistä jos näitä joutuu useilla sadoilla huoltamaan plus bensa.
Mulle sopis paljon paremmin perinteinen lämmitin ja sisähaara. Viduddaaa, kesälläkin sitä webastoo pari kertaa käytin tän pelossa.

Tehdasasenteinen ocun bensa"webasto" kyseessä.


Päivitystä.
Vikavalo nollattu ja tehdas"webasto" toimii moottorin ollessa käynnissä, mutta ei muuten. Eli ilmeisesti tehdaswebaston vesipumppu rikki.
Kun webaston vesipumppu ei kierrätä vettä niin ylikuumenee ja jättää vikakoodin "overheating". Webasto toimii kun kone on käynnissä ja se kierrättää vettä..
Tehdaswebaston vesipumppua lähdetään vaihtamaan ensiviikolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy