DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Kivikko66 - 27.02.22 - klo:16:56
Moro

Onko muilla ollut ko. ongelmia GTE passattien kanssa?
Auto vm. -16, ajettu vajaat 90t km.

- Mekatroniikassa on sisäinen vika ” Vaihteistoelektroniikan vikamuistissa erotuskytkin jäänyt auki - ajoittainen”

Huoltamon mukaan korjaukselle ei ole tehtaan vastaantuloja.
Kustannus korjaukselle ~4000,.

Miten kannattaisi edetä?

Kyllä täällä on useammalla ollut sama vika ja tainnut aika moni saada korjauksen 100% vastaantulolla.

Mikä korjaamo sanoo että hinta 4000e eikä yhtään vastaantuloa?

Onko autossa huoltokirja aukoton?

Ruotsin tuonti?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

KTN

Miten se nyt meni näiden vastaantulojen kanssa ylipäätään? Kuinka vanha ja miten paljon ajettu saa olla? Eli, että tullaan edes yhtään vastaan. Seitsemästä vuodesta on kai ollut puhetta, onko näin? Entä jos on ajettu yli 120 tkm?

KTN

Miten se nyt meni näiden vastaantulojen kanssa ylipäätään? Kuinka vanha ja miten paljon ajettu saa olla? Eli, että tullaan edes yhtään vastaan. Seitsemästä vuodesta on kai ollut puhetta, onko näin? Entä jos on ajettu yli 120 tkm?

Kivikko66

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.02.22 - klo:17:17
Kyllä täällä on useammalla ollut sama vika ja tainnut aika moni saada korjauksen 100% vastaantulolla.

Mikä korjaamo sanoo että hinta 4000e eikä yhtään vastaantuloa?

Onko autossa huoltokirja aukoton?

Ruotsin tuonti?



Tietystä merkkiliikkeestä näin sanottiin vastaantulojen kanssa :-\
Ruotsin tuonti ja huoltokirja kunnossa.

Miksubee

Lainaus käyttäjältä: Miksubee - 18.02.22 - klo:23:02
Muutama kuukausi sitten tuli alle ensimmäinen vaggilainen ja samalla ensimmäinen automaatti. Jonkun verran selasin topikkia läpi ja olen yrittänyt googlettaakin oireita. Luetun perusteella viittaisi vähän mekatroniikan ongelmiin, mutta jos tietäjät kehtais vielä antaa oman arvion, ennen kun lähden selvittämään "ominaisuuksia" huoltoon.

Vm. 2015 2.0tdi 4motion Passatin kuus lovinen märkä dsg vaihteisto tekee kylmänä jännittäviä asioita, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Pysähdyksistä kun laskee jarrun ylös ja lähtee liikkeelle, niin hyvin usein auto liikahtaa vähän (D1), mutta sitten töksähtää ja heittää "vapaalle" (D) 1-2s ajaksi, kunnes taas löytyy pykälä (D1) ja matka jatkuu. Tätä tekee myös pakilla ja mitä varovaisemmin saa jarrun vapautettua, niin sitä varmemmin tätä ei tapahdu.

Toinen ominaisuus on kylmänä 3->2 vaihdon rynkytys, kun hiljennän risteykseen. Eli kun pudottaa kakkoselle, niin auto nykii hetken ja kierrokset hummaa. Tätä tekee yleensä vähintään kerran kylmänä.

Kolmas ominaisuus on vaihteiden ajoittainen kolahtelu, varsinkin 2-> 3 vaihtaessa. Tämäkin vain kylmänä

Hyvin lämpimäksi ajetuilla öljyillä en ole saanut näitä ongelmia esiintymään. Jostain topikista luin (ehkä tämä), että vasta sitten pitäis olla huolissaan, kun dsg alkaa oireilemaan lämpimänä. Kylmänä tapahtuvat temput olis vaan niitä dsg:n ominaisuuksia  ;D

Kiitos jos joku viitsii jakaa kokemuksiaan / tietojaan.

Nyt on auto käytetty K-autolla Kuopiossa ja vika ei korjaantunu bittejä muokkaamalla. Mekaanikon epäilys joko mekatroniikka ja/tai vaihteisto vika. Laittovat tikettiä etiäpäin ja nyt ootellaan vastauksia.

Miksubee


geekuality

Aiempi suht samoilla kilometreillä hankitty Superb vaihtui viime kuussa muutamaa vuotta uudempaan, eli Skoda Superb 2.0 TDI DSG L&K 4x4 -17 (MY18, alunperin ruotsituonti joka ollut Suomessa jo pidempään, ajettu 144 tkm). Nyt kun on vajaan kuukauden ehtinyt ajella uudemmalla, voimansiirto on alkanut ajoittain oireilla omituisesti.

Silmäilin tämän ketjun läpi ja löysin joitain vastaavista oireista kärsineitä, mutta ei varsinaisia vastauksia juuri tähän.

Eli siis ensimmäinen oire oli muuten tasaisella parkkiksella omasta ruudusta (lue: kuopasta) ylös paksun jääkerroksen päälle peruuttaessa ja täysillä oikealle kääntäessä, jolloin kuului varsin voimakasta suhinan/jurnutuksen kaltaista ääntä, melkein kuin joku rengas hankaisi (ei hangannut). Tuolloin ei ilmennyt muuta, mutta kun tuo myöhemmin uusiutui jossain kohtaa, tuon lisäksi vaihteiden vaihdossa alkoi tulla selkeitä nykäyksiä (kuten manuaalilla kytkin ylös salamannopeasti), erityisesti P tai paikaltaan -> 1:lle ja 2:lta -> 3:lle. Kolmoselle vaihdon yhteydessä ilmennyt lisäksi lyhyt, mutta selkeä kierrosten ryntääminen.

Silloin kun noita oireita ajoittain ilmenee, ne ovat käytännössä aina joko aivan heti (kylmä)käynnistyksen jälkeen tai viimeistään alle 10km ajon jälkeen.

Itselläni on sinänsä ihan luottavainen fiilis, että lakimuutoksen jälkeinen 12kk virheolettama on vasta alkumetreillään ja varalta ostin (tinkasin mukaan aivan muun vikaepäilyn vuoksi) myös kahdeksi vuodeksi myyjän vapaaehtoisen lisäturvan 100e omavastuulla. Kuitenkin kiinnostaisi etukäteen arvio vian syystä - kytkintä/vauhtipyörää epäilin itse, mutta tätä ketjua luettuani ei vaihteistokaan ihan epäilyttä jää.
Skoda Superb Combi L&K -17 2.0 TDI DSG 4x4 143tkm ->
VW Golf Variant Highline -10 2.0 TDI DSG 236tkm ->

Ex. Skoda Superb Combi Elegante -14 2.0 TDI DSG 4x4 FL 146tkm - 186tkm
Ex. PSA 4 lyfe

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: geekuality - 22.03.22 - klo:13:15
Aiempi suht samoilla kilometreillä hankitty Superb vaihtui viime kuussa muutamaa vuotta uudempaan, eli Skoda Superb 2.0 TDI DSG L&K 4x4 -17 (MY18, alunperin ruotsituonti joka ollut Suomessa jo pidempään, ajettu 144 tkm). Nyt kun on vajaan kuukauden ehtinyt ajella uudemmalla, voimansiirto on alkanut ajoittain oireilla omituisesti.

Silmäilin tämän ketjun läpi ja löysin joitain vastaavista oireista kärsineitä, mutta ei varsinaisia vastauksia juuri tähän.

Eli siis ensimmäinen oire oli muuten tasaisella parkkiksella omasta ruudusta (lue: kuopasta) ylös paksun jääkerroksen päälle peruuttaessa ja täysillä oikealle kääntäessä, jolloin kuului varsin voimakasta suhinan/jurnutuksen kaltaista ääntä, melkein kuin joku rengas hankaisi (ei hangannut). Tuolloin ei ilmennyt muuta, mutta kun tuo myöhemmin uusiutui jossain kohtaa, tuon lisäksi vaihteiden vaihdossa alkoi tulla selkeitä nykäyksiä (kuten manuaalilla kytkin ylös salamannopeasti), erityisesti P tai paikaltaan -> 1:lle ja 2:lta -> 3:lle. Kolmoselle vaihdon yhteydessä ilmennyt lisäksi lyhyt, mutta selkeä kierrosten ryntääminen.

Silloin kun noita oireita ajoittain ilmenee, ne ovat käytännössä aina joko aivan heti (kylmä)käynnistyksen jälkeen tai viimeistään alle 10km ajon jälkeen.

Itselläni on sinänsä ihan luottavainen fiilis, että lakimuutoksen jälkeinen 12kk virheolettama on vasta alkumetreillään ja varalta ostin (tinkasin mukaan aivan muun vikaepäilyn vuoksi) myös kahdeksi vuodeksi myyjän vapaaehtoisen lisäturvan 100e omavastuulla. Kuitenkin kiinnostaisi etukäteen arvio vian syystä - kytkintä/vauhtipyörää epäilin itse, mutta tätä ketjua luettuani ei vaihteistokaan ihan epäilyttä jää.

Vikaan en osaa valitettavasti kommentoida, mutta kiinostaisi tietää, että onko tämä vielä vanhemmalla DQ250 laatikolla vai uudemmalla DQ381 laatikolla?

Eli käytännössä siis onko 6-vaihteinen = DQ250 vai 7-vaihteinen = DQ381?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 22.03.22 - klo:14:35
Vikaan en osaa valitettavasti kommentoida, mutta kiinostaisi tietää, että onko tämä vielä vanhemmalla DQ250 laatikolla vai uudemmalla DQ381 laatikolla?
Eli käytännössä siis onko 6-vaihteinen = DQ250 vai 7-vaihteinen = DQ381?
Saman ikäiset Octaviat ainakin DQ250 / 6 mutta varma en ole.
Mistä tämä ääni kuuluu edestä vai takaa : " kuului varsin voimakasta suhinan/jurnutuksen kaltaista ääntä "
Jos takaa niin voi kuulua myös voimansiirrosta eli Haldex järjestelmästä.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

RSOCUstin

#2979
Eikös niitä peräpään laakereita ole mennyt pienilläkin kilsoilla. Aika monella sieltä ääntä kuulunut. Tuolla keskustelua lisää. Viimeisenä on tiedot laakereihin yms.
Kannattaa puhdista sihti ja vaihtaa ölpät sinne perään. Jos ei ole tehty...
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=40076.90&fbclid=IwAR0cNYB-xru-lAaunrK2m8cuzNG3E9b3M5Q0gUZf7k-jq0A0FCZvjitRjGw

geekuality

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 22.03.22 - klo:14:35
Vikaan en osaa valitettavasti kommentoida, mutta kiinostaisi tietää, että onko tämä vielä vanhemmalla DQ250 laatikolla vai uudemmalla DQ381 laatikolla?

Eli käytännössä siis onko 6-vaihteinen = DQ250 vai 7-vaihteinen = DQ381?

6-vaihteinen, eli DQ250 on (myös erWinin mukaan).

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 22.03.22 - klo:16:43
Mistä tämä ääni kuuluu edestä vai takaa : " kuului varsin voimakasta suhinan/jurnutuksen kaltaista ääntä "
Jos takaa niin voi kuulua myös voimansiirrosta eli Haldex järjestelmästä.

Väittäisin että edestä, mutta voi se aivan yhtä hyvin tulla takaakin - joka tapauksessa se kuuluu selvästi sisälle ikkunat kiinni. Koska tuo esiintyy vain satunnaisesti, sitä ei ole voinut tarkemmin tutkia. Mutta ääni on kyllä sellainen että se voisi olla peräisin jostain hydraulisesta.
Skoda Superb Combi L&K -17 2.0 TDI DSG 4x4 143tkm ->
VW Golf Variant Highline -10 2.0 TDI DSG 236tkm ->

Ex. Skoda Superb Combi Elegante -14 2.0 TDI DSG 4x4 FL 146tkm - 186tkm
Ex. PSA 4 lyfe

geekuality

#2981
Lainaus käyttäjältä: geekuality - 22.03.22 - klo:13:15
Skoda Superb 2.0 TDI DSG L&K 4x4 -17, ajettu 144 tkm

...

Eli siis ensimmäinen oire oli muuten tasaisella parkkiksella omasta ruudusta (lue: kuopasta) ylös paksun jääkerroksen päälle peruuttaessa ja täysillä oikealle kääntäessä, jolloin kuului varsin voimakasta suhinan/jurnutuksen kaltaista ääntä, melkein kuin joku rengas hankaisi (ei hangannut). Tuolloin ei ilmennyt muuta, mutta kun tuo myöhemmin uusiutui jossain kohtaa, tuon lisäksi vaihteiden vaihdossa alkoi tulla selkeitä nykäyksiä (kuten manuaalilla kytkin ylös salamannopeasti), erityisesti P tai paikaltaan -> 1:lle ja 2:lta -> 3:lle. Kolmoselle vaihdon yhteydessä ilmennyt lisäksi lyhyt, mutta selkeä kierrosten ryntääminen.

Silloin kun noita oireita ajoittain ilmenee, ne ovat käytännössä aina joko aivan heti (kylmä)käynnistyksen jälkeen tai viimeistään alle 10km ajon jälkeen.

Vein auton loppuviikosta Laakkoselle diagnosoitavaksi: vikakoodeja ei löydy, mutta vaihteiston sisuskaluissa on selkeästi vikaa (terävät vaihdot ja laakeri-oireet). Autolla ei suositella ajettavan lainkaan, kustannusarvio laatikon vaihdolle 11500e ja hiluja päälle. Huoltomerkinnät puuttuvat väliltä 30tkm - ~118tkm (tämä tieto oli "kiva" ylläri, hitto kun näiden sähköisten huoltotietojen saaminen on niin tuskaisen vaikeaa), joten tehtaalta ei ole mahdollista saada minkäänlaista vastaantuloa.

Nyt odottelen myyjän reagointia diagnoosiin ja kustannusarvioon...  :o
Skoda Superb Combi L&K -17 2.0 TDI DSG 4x4 143tkm ->
VW Golf Variant Highline -10 2.0 TDI DSG 236tkm ->

Ex. Skoda Superb Combi Elegante -14 2.0 TDI DSG 4x4 FL 146tkm - 186tkm
Ex. PSA 4 lyfe

ukormi

Lainaus käyttäjältä: geekuality - 28.03.22 - klo:13:50
Vein auton loppuviikosta Laakkoselle diagnosoitavaksi: vikakoodeja ei löydy, mutta vaihteiston sisuskaluissa on selkeästi vikaa (terävät vaihdot ja laakeri-oireet). Autolla ei suositella ajettavan lainkaan, kustannusarvio laatikon vaihdolle 11500e ja hiluja päälle. Huoltomerkinnät puuttuvat väliltä 30tkm - ~118tkm (tämä tieto oli "kiva" ylläri, hitto kun näiden sähköisten huoltotietojen saaminen on niin tuskaisen vaikeaa), joten tehtaalta ei ole mahdollista saada minkäänlaista vastaantuloa.

Nyt odottelen myyjän reagointia diagnoosiin ja kustannusarvioon...  :o
Huh huh. Näkyykös nyt tämä Ukrainan tilanne ja osien hankala saatavuus. On kyllä ravakka hinta laitettu laatikolle vaihtoineen.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

M_M

Lainaus käyttäjältä: geekuality - 28.03.22 - klo:13:50
Huoltomerkinnät puuttuvat väliltä 30tkm - ~118tkm

Lootaan on siis vaihdettu öljyt ensimmäisen kerran vasta 120tkm huollossa? Tai ainakaan ei ole todisteita, että sitä olisi tehty 60tkm kohdalla kuten kuuluisi?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

95e

Moi,

onko mielestänne 6v dsg:n ominaisuus, että pakki kytkeytyy välillä tuskastuttavan hitaasti, 2-3sek?
Auto Superb iV 2020 ajettu vasta 40t. Entinen edelliskoppainen diesel Octavia  7v laatikolla toimi moitteetta ainakin sen 75t mitä sillä ajoin uudesta lähtien.
Octavia combi RS iV graphite grey

geekuality

Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.03.22 - klo:14:10
Lootaan on siis vaihdettu öljyt ensimmäisen kerran vasta 120tkm huollossa? Tai ainakaan ei ole todisteita, että sitä olisi tehty 60tkm kohdalla kuten kuuluisi?

Jep, näin tämänhetkisillä tiedoilla.

Myyjä(liike) vähän elättelee vielä toiveita että huollot olisi tehty merkkaamatta niitä sähköiseen järjestelmään, enkä voi varmaksi sanoa etteikö noista ehkä olisi olemassa papereita, pitää käydä piipahtamassa auton luona Laakkosella piakkoin. Ei tuo kuitenkaan ihan vastaa sitä tietoa mitä myynti-ilmoituksessa oli.  :-\
Skoda Superb Combi L&K -17 2.0 TDI DSG 4x4 143tkm ->
VW Golf Variant Highline -10 2.0 TDI DSG 236tkm ->

Ex. Skoda Superb Combi Elegante -14 2.0 TDI DSG 4x4 FL 146tkm - 186tkm
Ex. PSA 4 lyfe

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: 95e - 28.03.22 - klo:15:05
Moi,

onko mielestänne 6v dsg:n ominaisuus, että pakki kytkeytyy välillä tuskastuttavan hitaasti, 2-3sek?
Auto Superb iV 2020 ajettu vasta 40t. Entinen edelliskoppainen diesel Octavia  7v laatikolla toimi moitteetta ainakin sen 75t mitä sillä ajoin uudesta lähtien.
Kyllä taitaa olla ominaisuus, ainakin omassa sama juttu kylmänä. Ja ei sitten kannata pitää kiirettä jos peruutat ja lähdet samantien vauhdikkaasti eteenpäin. Tuppaa nykimään terävästi tässä tilanteessa.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: 95e - 28.03.22 - klo:15:05
Moi,

onko mielestänne 6v dsg:n ominaisuus, että pakki kytkeytyy välillä tuskastuttavan hitaasti, 2-3sek?
Auto Superb iV 2020 ajettu vasta 40t. Entinen edelliskoppainen diesel Octavia  7v laatikolla toimi moitteetta ainakin sen 75t mitä sillä ajoin uudesta lähtien.

Audi Q3:ssa DQ400e laatikko ja siinä pakki kykeytyy alle sekunnissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 28.03.22 - klo:20:42
Kyllä taitaa olla ominaisuus, ainakin omassa sama juttu kylmänä. Ja ei sitten kannata pitää kiirettä jos peruutat ja lähdet samantien vauhdikkaasti eteenpäin. Tuppaa nykimään terävästi tässä tilanteessa.

Kaksi autoa olen omistanut 6-vaihteisella (DQ250) lootalla, enkä tunnista tätä. On siinä ihan pieni viive, kun kyseissä lootassa ykkönen ja pakki ovat saman kytkimen perässä. Mutta ei noissa omissa minusta sekunteja mennyt suunnan vaihdossa kuitenkaan. En tiedä onko eroa sitten kuskin toimintatavassa, itse jarrutin aina vauhdin kokonaan pois ennen vaihtamista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Superb iV:ssä DQ400e laatikko niin ei kovin hyvin varmaan vertaudu DQ250 laatikon kokemukset  :-\

Tänään vielä itse testailin audin laatikkoa niin kaikilla kerroilla pakki mielestäni kytkeytyy alle sekunnissa sekä sähköllä että bensalla ajaessa.

Tässä on varmaan kaksi vaihtoehtoa..

1. Laatikossa on jotain vikaa
2. Laatikossa ei ole vikaa vaan pakin hidas kytkeytyminen on ominaisuus ja alkuperäisen GTE voimalinjan DQ400e (150/160kW) laatikko eroaa nykyisestä eHybrid voimalinjan DQ400e (150/180kW) laatikosta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Zoozer

Koitin etsiä forumilta ja muualtakin tietoa kokemaan dsg ääntelyyn.
Auto passayät B8 4 motion 2018 150tkm. Vaihteistona dq250 koodilla SYK. Huollot ja öljyt vaihdettu ajallaan, viimeisin dsg öljy vaihdettu n 117tkm. Vcds ei kerro mitään vikaa vaihteiston osalta, eikä merkkiliike nähnyt vikakoodia viimeisimmässä huollossa.

Eli kolahdus kuuluu selvemmin kylmilllä keleillä, oikeastaan vain silloin kun moottori on kylmä. Ts. Heti kun lämpömittari alkaa nousta niin kolahdus pienenee/katoaa.
Kolahdus kuuluu 2- vaihteella kun kierroksia on n 1000rpm, varsinkin kun liu-uttaa autoa ja vaihteisto vaihtaa 3">2.
Lämpimällä kelillä ei kolahdus ole niin selvä, enemmänkin korahtelu.

Tyhjäkäynnillä ei kuulu kolinaa kaksoismassa pyörästä.

Ajatuksia?


Tos®

Eihän se vaan kuulu vaihdelootan kannattimesta?
Tiguanissa se rupes kolisemaan jo alle 100tkm... ja juurikin kylmällä koneella matalilla kierroksilla, kun nopeus vähän vaihteli ja kone pääsi heilumaan.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41903.msg691022#msg691022
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Zoozer

Tätä olin jossakin vaiheessa itsekin pohtinut. Mutta eikö luulis että kolina kuuluisi myös lämpimällä moottorilla?
Auto on ainakin menossa vika diagnoosiin merkkarille sahille parik viikon päästä.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 19.04.22 - klo:12:07
Eihän se vaan kuulu vaihdelootan kannattimesta?
Tiguanissa se rupes kolisemaan jo alle 100tkm... ja juurikin kylmällä koneella matalilla kierroksilla, kun nopeus vähän vaihteli ja kone pääsi heilumaan.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41903.msg691022#msg691022

Meillä kolahtelu alkoi kuulua Leonista (DQ200) 140tkm ajettuna. Tuon vasemman puolen, eli vaihteiston pään kannattimen vaihdon jälkeen loppui. Tällä oli muuten vaikutusta myös siihen miten vaihtaa vaihteita. Paljon paljon sulavampia tuli vaihdoista myös.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Zoozer - 19.04.22 - klo:12:56
Tätä olin jossakin vaiheessa itsekin pohtinut. Mutta eikö luulis että kolina kuuluisi myös lämpimällä moottorilla?
Auto on ainakin menossa vika diagnoosiin merkkarille sahille parik viikon päästä.
Se kumi varmaan kovettuu ja sitte lämpösenä hieman pehmentyy.
Tuo minkä itse vaihtoin, on öljyvaimenteinen. Merkkihuollon kataloogi ei välttämättä sitä tunne autoosi  ja ne vaihtaa sinne samanlaisen ;)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Zoozer

Kiitos vinkeistä. Auto on melko vasta ostettu niin veikkaan että menisi vielä autoliikkeen virhevastuun (kamux plus ainakin lukisi ehdoissa että kattaa vaihteiston kiinnikkeet), mikäli siinä on vikaa. Kestää ainakin ehkä seuraavat 100tkm..

Zoozer

Lainaus käyttäjältä: Zoozer - 19.04.22 - klo:14:13
Kiitos vinkeistä. Auto on melko vasta ostettu niin veikkaan että menisi vielä autoliikkeen virhevastuun (kamux plus ainakin lukisi ehdoissa että kattaa vaihteiston kiinnikkeet), mikäli siinä on vikaa. Kestää ainakin ehkä seuraavat 100tkm..

Auto tuli just sahilta. Todettu molempien etualatukivarsien takahelojen olevan rikki. Vaihteiston kannatin hyvässä kunnossa.

-kivi-

Passat Gte vm -18/119tkm ja mekatroniikkahan sieltä meni.
Korjauskustannuksiksi ilmoitettiin n. 4000,, mutta vastaantulo näyttäisi olevan osien osalta 100% ja työstä 60%...
Kunhan tuon saa kuntoon, niin vähän sellanen kutina, että kauaa tuo ei enää talossa ole, vaikka kaikin puolin on muutoin mukava auto.

Pautsi

Moro. 02E 6 vaith dsg 2010 suberp 2l diesel. 4 vaihde alkaa 10min ajon jälkeen tökkimään, eli ei vaihda 3 isompaa. Siihen asti toimii moitteetta. Ei auta vaikka man puolella. Jos käyttää N asennossa vauhdissa niin hyppää vauhdin puolesta 5-6 vaihteelle ja ne toimii. Märkäkytkin/vauhtipyörä vaihdettu, koska niissä oli sanomista. Tarviiko näiden jälkeen sopeuttaa? Vika oli ennen jo. Jossain törmäsin, että voisi olla abs kehä/anturi. Kehät tarkistin ja olivat ok kuntoiset. Jotenkin tuntuu, että olisi jokin nopeusanturi fuula?? Muilla ollut samanlaista propleemaa?

Jurtsa

Lainaus käyttäjältä: -kivi- - 23.05.22 - klo:10:58
Passat Gte vm -18/119tkm ja mekatroniikkahan sieltä meni.
Korjauskustannuksiksi ilmoitettiin n. 4000,, mutta vastaantulo näyttäisi olevan osien osalta 100% ja työstä 60%...
Kunhan tuon saa kuntoon, niin vähän sellanen kutina, että kauaa tuo ei enää talossa ole, vaikka kaikin puolin on muutoin mukava auto.

Saako tiedustella huoltoliikettä, jossa näin ilmoitettiin?
Itselläni vastaava vika -16 vuoden ~~ 140tkm kulkineessa ja vastaantulo 0%. Kuullut huhuja, että vastaantuloissa suuria eroja riippuen missä liikkeessä asioi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy