Fiat

Aloittaja skula, 21.04.10 - klo:11:56

« edellinen - seuraava »

Hoffi

Oli vuorokauden koeajossa Fiat Freemont 2.0 multijet 140hv Urban. Tässä pikaisesti jotain omia huomioita ja mielipiteitä kyseisestä kulkineesta...

Sisätilojen laatuvaikutelma parantunut roimasti Dodge ajasta, mutta vieläkään ei olla esim. perus vaggine tasolla. Nappuloista ja viiksestä tuli melko halpis vaikutelma, soittimen ja ilmastoinnin käyttö turhan monimutkaista kun samalla pienellä kosketusnäytöllä pitää hoitaa kaikki. ( 2012 valmistetuissa autoissa näyttö ilmeisesti isompi ja helppokäyttöisempi )

Etupenkkien istuinosa melko levymäinen eikä näinollen tarjoa juurikaan sivutukea, selkänoja taas on ihan ok. Kuskin penkissä säädöt hoituu mukavasti sähköllä mutta repsikan penkkiä ei saa säädettyä korkeussuunnassa ollenkaan ja kun tuo on asennettu todella ylös, tulee repsikalle väkisin hieman "pakufiilis"

Takapenkit ei tarjoa aikuiselle kovinkaan kummoista nautintoa, keskimmäisen paikan kun kääntää käsinojaksi niin kaksi aikuista saa kuitenkin ihan ok. oltavat. Takimmaisia paikkoja en viitsinyt edes kokeilla, ei houkutelleet tälläistä 125 kiloista kaveria jumppaamaan  ::)

Ajovalojen teho kehno ja ksenoneja ei saa rahallakaan, tästä pitkä miinus.

Ajo-ominaisuudet erittäin miellyttävät ja vaikka alla oli hakkapeliitta seiskat, pysyi sisämelu hyvin kurissa. Alusta sopivan jämäkkä ja kuitenkin perusmukava. Isot pyörät ( 225/65-17 ) miellyttivät, pieniä töyssyjä ei tarvinnut väistellä kun tuolla omalla sporttialustaisella oculla.

Moottori-vaihteistopaketti toimi todella hienosti, moottori vetää heti tyhjäkäynniltä lähtien vahvasti ja vaihteisto liikkeiltään todella sujuva.

Kaikenkaikkiaan ihan varteenotettava vaihtoehto. Mallistosta kun löytyy myös nelivedon ja automaatin yhdistelmän, tälläistä kombinaatiota ei valitettavasti VAG:in isot tila-autot tarjoa.

Omaan "vihkoon" kertyi kuitenkin sen verran merkintöjä punakynällä, että siirrän katseet tukevasti Alhambra/Sharan mallistoon.
VW Amarok Highline 2,0 TDI 132kW 4MOTION Autom. BMT -13
Audi A8 4.2 quattro -99
Chevrolet Captiva LTZ 2.2D 135 A AWD -12

Antza

Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemuksia viissatasesta Fiatista..? Joko omistamisesta tai vaikka vain koeajonkin verran? Etenkin talviominaisuudet tai niiden mahdollinen puute kiinnostaisi.
Skoda

Reneto

^
Itselläni ei ole ajokokemuksia. Työkaverilla on -08 mallinen ollut kolmisen vuotta. Auto on pelannut hyvin, lukuunottamatta viheliäistä mittarilukeman vilkkumisongelmaa. Vika on tuttu muistakin Fiatin malleista (mm. Stilo ja Grande Punto), ja joissain tapauksissa vika lähtee ohjelmistopäivityksellä ja sopeutuksella, mutta tässä tapauksessa tulee jotain (kallista) osanvaihtoa. Työkaveri on muuten ollut tyytyväinen. Kesärengasmelun on myöntänyt suureksi.. en ole ollut kyydissä kuuntelemassa. Talvella on hiljaisemmat kitkat alla.
Kannattaa lukaista TM:n talvitesti 2009. Siinä on mukana 500 1,2 litraisella koneella. Jos oikein muistan, Fiat oli tuossa testissä tuskaisen hidas lämpenemään. Työkaverilla on autossaan 1,4 litrainen motti, ja ainakin puheista voisi päätellä, että tämä versio lämpenee paremmin. Edellinen Yaris Verso oli hänen mukaansa viileämpi.
Toivottavasti joku, jolla on oikeasti kokemuksia, osaa kertoa enemmän  :D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: Antza - 25.08.12 - klo:00:10
Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemuksia viissatasesta Fiatista..? Joko omistamisesta tai vaikka vain koeajonkin verran? Etenkin talviominaisuudet tai niiden mahdollinen puute kiinnostaisi.

No yhden koeajon olen tehnyt, n. 30 min. Alla 500CC cabriolet, ei nyt äkkiseltään tule mitään mieleen koko vempeleestä. Ajostakin vasta viikon verran, joten talviominaisuuksista osaa sanoa juuta tai jaata. Jos olet käymässä Kuopiossa niin pistä privaa, äkkiäkös tuota käydään pyörittämässä, koska ko. auto on meillä vielä pari viikkoa.

http://i5.aijaa.com/b/00414/10747137.jpg Tuollaista lie tarkoitit vai vanhempaa?
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

vorkki

Lainaus käyttäjältä: Antza - 25.08.12 - klo:00:10
Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemuksia viissatasesta Fiatista..? Joko omistamisesta tai vaikka vain koeajonkin verran? Etenkin talviominaisuudet tai niiden mahdollinen puute kiinnostaisi.
Meillä on talven yli ajeltu 500C:llä eli cabriolla, jossa oli 1.4 kone. Kylmä ei ajaessa vaivannut, lämpöä tuli lämmityslaitteista lähes heti, toisin kuin 1.4TSI-koneisista vag-tuotteista.

Kannattaa huomioida että 500:ssa ei ole istuinlämmittimiä. Jostain syystä niidenkään puutetta siinä ei huomannut, vaikka yleensä perslämmittimet ovat autoissa päällä koko talvikauden. Nahkasisustuksen kanssa 500:ssa voi tulla ainakin alapäälle vilu pakkasessa.

Muuten käyttöominaisuuksisltaan 500 on talvella(kin) kuten mikä tahansa auto. Meidän yksilössä ei vikoja eikä "erikoisia ominaisuuksia" ollut. 195/45-16" Bridgestonen kesäkumeilla karkealla tiellä melua riittävästi, mutta 185/55-15" Hakkapeliitta R kitkoilla mukavaa kyytiä. Jos siis äänimaailmalla on tällaisessa mitään merkitystä.

Kokoonsa nähden kääntöympyrä on suorastaan valtava. Aika usein joutui ahtaissa paikoissa vekslailemaan. Etupyörät siis kääntyvät varmaankin keskimääräistä vähemmän, mikä toisaalta säästää niveliä.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Antza

Kiitos kommentista. Koeajo takana - hyvä näkyvyys ulos ja yllättävänkin matala sisämelu (15" pyörillä). 1,2-litrainen aivan riittävä taajamassa, auto pyysi hanakasti viitosta ja jaksoi vetää tosi nätisti. Motarin rampilla auto kyllä puutui totaalisesti, kiihtyvyys loppuu jossain 70-80km/h:n jälkeen mutta kun 120km/h sai kelattua niin kyllä se jaksoi sen pitää.

Voimansiirron äänet kuuluu hitaissa nopeuksissa sisälle mutta niin tuntui tekevän vastaavalla tekniikalla varustetussa Fiestassakin.

Yllämainittu kääntöympyrä ei häirinnyt vaikka sitä varta vasten kokeilinkin. Ainakin Volvon C30:een verrattuna tuo tuntui kääntyvän paikallaan..
Skoda

nemos

Lainaus käyttäjältä: Antza - 25.08.12 - klo:18:10
Yllämainittu kääntöympyrä ei häirinnyt vaikka sitä varta vasten kokeilinkin. Ainakin Volvon C30:een verrattuna tuo tuntui kääntyvän paikallaan..

500:ssahan kääntöympyrässä on erittäin suuri ero eri moottorivaihtoehtojen välillä. Muistaakseni 1,4-litraisessa on tuo jättikääntöympyrä.
Volvo XC60 T8 Inscription

Antza

Lainaus käyttäjältä: nemos - 25.08.12 - klo:18:49
500:ssahan kääntöympyrässä on erittäin suuri ero eri moottorivaihtoehtojen välillä. Muistaakseni 1,4-litraisessa on tuo jättikääntöympyrä.
Totta, hyvä pointti! Esitteestä tarkistettuna: perusmallissa ja dieselissä kääntöympyrän halkaisija 9,2m - isolohkossa 10,6m.
Skoda

ePa

Oli lomamatkalla tuollainen pikkufiiu vuokra-autona ja sillä tuli suhattua edestakaisin muutaman tankillisen verran.

Ihan näppärä kaupunkiautohan tuo on, mutta pidemmällä matkalla ja kovemmissa nopeuksissa aika munaton vehje kuten aikaisemminkin todettu. Moottoritiellä sai seurata aktiivisesti taustapeiliä, jos sattui hitaammalle kaistalle päätymään jonkun rekan perään. Oli nimittäin melko vaikea lähteä ohi, kun kiihtyvyys 90+ vauhdeista oli lähes mitätöntä. Vakionopeuden säädin puuttui kyseisestä autosta ja itseä alkoi ärsyttämämään kaasujalan nilkan asento siinä määrin että oli lähellä kramppia. Jonossa matelemiseen tuo oli kyllä ihan näppärä, kun edetään autonmitta kerrallaan. Penkki oli melko tasapaksu, eikä tarjonnut juuri muuta kuin takamukselle paikan. Kyynärpäitä ei saanut mihinkään tuettua vasemmalla eikä oikealla. Jos piti ikkunaa auki niin sit pystyi ajamaan "luu ulkona". Lisäksi ärsytystä aiheutti sähköikkunoiden kytkimien sijainti. Kun on tottunut, että kytkimet löytyy ovesta, niin ei sitä ajatusta pysty muuttamaan niin nopeasti että tottuisi siihen, että ne onkin keskikonsolissa. Useamman kerran tuli nääs hapuiltua ovenkahvasta ikkunaa alas.

Tavaratila on lähes olematon, mutta onneksi takaluukusta pystyy kurottamaan takapenkiltä tavaroita.

Kauniimpi osapuoli tykästyi auton pikkusöpöön olemukseen ja kyseli saako näitä Suomesta ja mitä maksaa...  ::)

heifetz

Lainaus käyttäjältä: ePa - 28.08.12 - klo:10:54

Kauniimpi osapuoli tykästyi auton pikkusöpöön olemukseen ja kyseli saako näitä Suomesta ja mitä maksaa...  ::)

Tämä on aina vaarana jos haluaa vuokrata jonkun kivan auton ja tarjotaankin avo-sitikkaa tai cinquecentoa. Siinä sitten menee hetki selitellessä miksi tälläinen auto EI ole hauska myös suomessa  ::)
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

frozzu

"pikkuauto-markkinoille" tulossa mielenkiintoisia uutuuksia. Fiat 500L ja Fiat Panda (mahdollisesti myös Abarth versio ensivuonna) sekä Panda 4x4. Omaan silmään alkuun 500L näytti jotenkin oudolta. Nyt kun useampia testejä kyseisestä autosta olen katsonut, on mieli hieman muuttunut ja sisusta varsinkin on hienon näköinen. Saahan tähän jopa espressokeittimen lisävarusteena ;). Ei italialaisilta ainakaan mielikuvitusta puutu. Tylsähköön ja virallisentuntuiseen VAG-autoon, todella mukavaa vaihtelua. Ajo-ominaisuuksista ei ole tietoa, mutta toivottavasti ne olisivat paremmat kuin yleensä Fiatilla. Pienet moottorit vain hieman haittaavat, olisi hienoa jos Fiat tekisi edes 120hv koneita näihin pienempiin autoihin.

Panda 4x4 on kerännyt kehuja arvosteluissa varsinkin maasto-ominaisuuksillaan. Pääsee kuulemma melkein yhtä hyvin kuin Range Rover maastossa, mikä on todella hyvin, kun miettii hintaeroa. Toki koneissa ja tekniikassa on eroa (ei ole alamäkihidastinta). Lukko ilmeisesti kuitenkin löytyy ja neliveto etsii aina pyörän missä on eniten pitoa.

Koskahan näitä saadaan Suomen markkinoille?
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

hosee

500L bongattu ensimmäisen kerran livenä naapurin parkkiksella. Vanha Fiat Multipla on tuohon verrattuna lähestulkoon kaunis.

Kuvissa 500L ei ole aivan sietämättömän näköinen, mutta livenä visuaalinen kokemus on hämmentävä. Suoraan jostain tietystä suunnasta katseltuna auto on ihan ok. Paikoin on havaittavissa jopa jonkilaista kevyttä JDM-henkeä italialaisella tyylikkyydellä lisättynä (esim perä), mistä plussaa. Etu- ja takaviistosta tarkasteltuna kokonaisuus 'hajoaa' ja mittasuhteiden ristiriitaisuus pistää silmään. Isoimpana haasteena on auto vaikuttaa leveyteensä nähden ihan liian korkealta. Tätä korostaa vielä hämmentävän ylös viety vyötärölinja (tavoiteltu SUV-lookkia) ja suhteettoman pienen näköisiin lokasuojiin sijoitettu rengastus. (Epäilen että bongatussa koeajoautossa oli 17" vanne. Profiili näytti sen verran matalalta.) Vyötärölinjalta ylöspäin tapahtuva auton leveyden pienentyminen vielä lisää tuotta mittasuhteisiin liittyvää ongelmaa. Sisälle pääsin vain kurkkaamaan ikkunasta ja Fiatiltahan se näytti. Paha kommentoida sen enempää kuin todeta että nopean silmäilyn perusteella laatuvaikutelma näytti aika kirjavalta.

Bongattu yksilö oli yksivärinen (valkoinen) ja siinä oli kyljissä 500L:n mainostarrat. Voi olla että tuo 500-on-näin-pitkä-ja-500L-näin-paljon-pidempi -tarroitus vaikuttaa yleisilmeeseen koska se tekee kyljestä visuaalisesti aika levottoman. Perus kokovalkoinen oli myös aika valjun oloinen, kun mainoskuvissa on aina noita dual tone-väritettyjä yksilöitä. Nyt bongattu yksilö ei herättänyt omistamisen halua - ei tippaakaan.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

poloboy

Onkohan 500 L jo esitelty vai onko ensiesittely vasta tulossa? Kuvissa auto näyttää minusta ihan OK:lta, mutta kuvauksesi perusteella tulee olemaan mielenkiintoista, miltä näyttää IRL. Jonkun saksalaislehden(?) koeajossa ehdittiin jo moittia tehotonta moottoria, muuten auto oli muistaakseni heidän mielestään OK. Nippelitietäjiä kiinnostaa varmasti, että 500 L:t valmistetaan Kragujevac:in tehtaassa Serbiassa, samassa tehtaassa missä valmistettiin aikoinaan Suomessakin myynnissä ollut Fiat 128 Zastava.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

hosee

Taitaa virallinen esittely olla tulevana viikonloppuna... Samoja kommentteja itsekin olen lukenut tuosta tukkoisuudesta. Helppo uskoa; auto on kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen n. 100hv:n koneen liikuteltavaksi. Vähän kummallista ettei koneeksi ole päätynyt joku konsernin tehokkaammista MA-moottoreista, vaan on pitäydytty iän kaiken vanhassa vapari-konstruktiossa ja puoliskan kokoisessa down sizing-myllyssä...

Jostain syystä tämä on kohdallani niitä autoja joista kovasti haluaisi pitää.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

tommyt

500L 1.4 litraisella vaparilla ja tuntuu kyllä aika hengettömältä. Kaupunkipyörityksessä kulkee kylläkin vaivattomasti eli kadunkulmista voi ajaa vaikka kolmosvaihteella eikä moottori kakistele. Ja korkeaprofiilisten renkaiden ansiosta sisämelua ei ole. Ainoastaan kiihdytyksissä moottori möyryää omituisella äänellä ja se kiihdytys sitten kestää ja kestää.

Sisätilat on ok mutta ergonomia on unohtunut. Etupenkki "loppuu kesken" reisien alta eli etureuna kaartuu jyrkästi alaspäin ja penkin reunan kohouma painaa ikävästi reisiin niin että jalat puutuu. Selkänoja on lauta ja yhdessä pehmeän istuinosan kanssa pienessäkin kaarteessa tukea ei saa muualta kuin ratista koska ovi on kaukana ja sen kyynärtuki liian alhaalla. Keskellä on kyynärtuki joka haittaa tehokkaasti vaihdekepin käyttöä. Ja se vaihdekeppi, nuppi on rubikinkuution kokoinen mistä on todella vaikea saada luontevaa otetta.

Sähköinen ohjaustehostin on aika kehno maantieajossa mutta kaupungissa menettelee. Mutkatiellä taas häiritsee huono keskitys eli mutkan jälkeen rattia pitää kääntää takaisin keskiasentoon.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy