Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

juse_

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 23.10.12 - klo:17:12
Mites sitten manuaaliin päädyit?  :D

No löyty omiin tarpeisiin hyvä auto ja manuaalina toimi hyvin, automaattia ei vielä päässy koeajaa. Toinen syy oli se etten jaksa odottaa ylimäärästä 2kk että saisin automaatin alle. Kolmas syy on ettei VAG:in ASG robottivaihteistosta ole kenelläkään kokemusta ja sehän voip olla ihan susi :D

Jeppe


Ishvan

Itsekin pidän automaatista paljon, mutta autonvaihtopohdiskelu alkaa olemaan siinä vaiheessa, että taidan kallistua seuraavaksi manuaaliin...5000e on jo hieman liikaa autoveron muodossa maksettavaksi automaatista.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Skula

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 25.10.12 - klo:12:45
Itsekin pidän automaatista paljon, mutta autonvaihtopohdiskelu alkaa olemaan siinä vaiheessa, että taidan kallistua seuraavaksi manuaaliin...5000e on jo hieman liikaa autoveron muodossa maksettavaksi automaatista.

Niin, joissain autoissa automaatin yhteyteen on leivottu nelivetoa yms.. ,,rsyttävää..
Romurautaa ja paalivehkeitä.


tet

Lainaus käyttäjältä: Thorgen - 25.10.12 - klo:13:24
Miksi odottaa?

Eipä taida tuo Audi osata seurata edellä ajavaa, jos tämä vaihtaa kaistaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jeppe

Lainaus käyttäjältä: Thorgen - 25.10.12 - klo:13:24
Miksi odottaa?

Eiköhän nuo varusteet jotka tossa Audissa on, niin ole aika samat jota on Volvon Drive support paketissa jossa mm. adaptiivinen vakkari, törmäysvarotin automaattisella jarrutuksella, etäisyysvahti, jalankulkijan havaitsemistoiminto, kaistavahti ym..

Mutta käsittääkseni tuo Volvon uusi systeemi valvoo myös ohjausta, eli voi ajaa vaikka partaa samalla, tai naiset meikata ;), kun auto kulkee jonon mukana eikä tarvitse seurata liikennettä ja tietä.

jarppis

Tuli aamulla taas huomattua, miten joustavasti liikenne lähtee sujumaan kun 99% autoista on automaatti autossa. Liikennevaloista lähtään lähes yhtäaikaa, kuten formuloissa konsanaan. Suomessa lähtään suuremmalla haitarilla ja valoista ei ehdi kuin muutama auto läpi. Manuaali toki saa olla niille jotka siitä tykkää, mutta jos vakiona olisi automaatti niin liikenteen sujuvuus paranisi aivan varmasti. Suurin osa Suomen "ruuhkista" kun on aika pieniä ja liikennevaloista ei yleensä montaa autoa ehdi ajaa, kun vähän väliä vaihdetaan suuntaa mistä autoja päästetään läpi.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: jarppis - 25.10.12 - klo:18:01
Tuli aamulla taas huomattua, miten joustavasti liikenne lähtee sujumaan kun 99% autoista on automaatti autossa. Liikennevaloista lähtään lähes yhtäaikaa, kuten formuloissa konsanaan. Suomessa lähtään suuremmalla haitarilla ja valoista ei ehdi kuin muutama auto läpi. Manuaali toki saa olla niille jotka siitä tykkää, mutta jos vakiona olisi automaatti niin liikenteen sujuvuus paranisi aivan varmasti. Suurin osa Suomen "ruuhkista" kun on aika pieniä ja liikennevaloista ei yleensä montaa autoa ehdi ajaa, kun vähän väliä vaihdetaan suuntaa mistä autoja päästetään läpi.
Kyllä tuo haitariliike johtuu ennemminkin siitä, että ajajat eivät ole liikennevaloissa ruuhkassa riittävän tarkkana. En usko, että vaihteistolla tuossa on suurtakaan merkitystä. Toki, jos ei manuaalilla osaa ajaa, niin se voi jonkin verran asiaan vaikuttaa?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jarppis - 25.10.12 - klo:18:01
Tuli aamulla taas huomattua, miten joustavasti liikenne lähtee sujumaan kun 99% autoista on automaatti autossa. Liikennevaloista lähtään lähes yhtäaikaa, kuten formuloissa konsanaan. Suomessa lähtään suuremmalla haitarilla ja valoista ei ehdi kuin muutama auto läpi. Manuaali toki saa olla niille jotka siitä tykkää, mutta jos vakiona olisi automaatti niin liikenteen sujuvuus paranisi aivan varmasti. Suurin osa Suomen "ruuhkista" kun on aika pieniä ja liikennevaloista ei yleensä montaa autoa ehdi ajaa, kun vähän väliä vaihdetaan suuntaa mistä autoja päästetään läpi.

Itse kirjoittelin toiselle foorumille vähän aikaa sitten samasta asiasta ja omasta mielestä vaihteistolla ei kyllä ole kovin suurta merkitystä ainakaan noihin valoissa nukkujiin. Samalla tapaa täällä nukutaan valoissa kuin Suomessakin, vaikka automaatti on varmaan yli 80%:ssa autoista :) Se on kyllä totta, että sillä automaatilla pääsee liukkaammin (vaivattomammin) liikkeelle kuin manuaalilla, mutta itse näkisin suuremmaksi ongelmaksi nimenomaan nuo nukkujat, johon vaihteisto ei juurikaan vaikuta :) Täällähän nimittäin kun joku hidastelee valoissa, niin suurella todennäköisyydella kyseessä on automaatilla ajava ::)

Sitten hiukan OT:
Toiseksi itse olen ainakin näillä seuduilla oppinut, etten missään nimessä halua olla ensimmäisenä risteysalueella valojen vaihduttua vihreäksi, jos satun olemaan jonossa ensimmäisenä. Tämä siis ihan oman turvallisuuteni vuoksi, koska täällä noita ”vanhoilla vihreillä” ajavia on aivan liikaa. Aika monta kertaa kun olen saanut todistaa sitäkin tapahtumaa, kun itsellä on vihreät palanut jo jonkin aikaa, niin poikittaistieltä tullaan reilua ylinopeutta vielä läpi. Omilla vihreillä kun lähtee tarpeeksi liukkaasti liikkeelle, niin äkkiä on peltiä rytyssä. Tästä syystä itse lähden aika varovaisesti liikkeelle ja olen oppinut kurkkaamaan molempiin suuntiin vielä varmuuden vuoksi ennen kuin ylitän tien.

Omasta mielestä myös Suomen valojen ongelma monesti on se, että ne palavat paljon lyhyemmän aikaa ja sitten taas vaihtuvat toiseen suuntaan. Täällä valot palavat pidempään aina yhteen suuntaan, joka osittain eliminoi tuota liikkeelle lähdön viemää aikaa. Lisäksi Suomessa mielestäni on aina tuollainen ”turvatauko” punaisten ja vihreiden valojen vaihtumisen välissä. Täällä kun toiseen suuntaan muuttuu punainen niin välittömästi toisessa suuntaan palaa vihreät. Tuokin saa liikenteen tuntumaan sujuvammalta.

savolaiskollega

Itse en näe automaatissa kuin yhden negatiivisen puolen : se maksaa extraa. Ei sillä, ihan yks ja sama jos kerran on varaa uusi auto ostaa. Ja kun automaattiakin voi vaihtaa ainakin valtaosassa autoista käsin, niin eipä manuaalia kaipaa siinäkään. Eli varmaan jo sadannen kerran :


AUTOMAATTI !!!! ;D

jarppis

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 25.10.12 - klo:18:22
Itse kirjoittelin toiselle foorumille vähän aikaa sitten samasta asiasta ja omasta mielestä vaihteistolla ei kyllä ole kovin suurta merkitystä ainakaan noihin valoissa nukkujiin. Samalla tapaa täällä nukutaan valoissa kuin Suomessakin, vaikka automaatti on varmaan yli 80%:ssa autoista :) Se on kyllä totta, että sillä automaatilla pääsee liukkaammin (vaivattomammin) liikkeelle kuin manuaalilla, mutta itse näkisin suuremmaksi ongelmaksi nimenomaan nuo nukkujat, johon vaihteisto ei juurikaan vaikuta :) Täällähän nimittäin kun joku hidastelee valoissa, niin suurella todennäköisyydella kyseessä on automaatilla ajava ::)

Sitten hiukan OT:
Toiseksi itse olen ainakin näillä seuduilla oppinut, etten missään nimessä halua olla ensimmäisenä risteysalueella valojen vaihduttua vihreäksi, jos satun olemaan jonossa ensimmäisenä. Tämä siis ihan oman turvallisuuteni vuoksi, koska täällä noita ”vanhoilla vihreillä” ajavia on aivan liikaa. Aika monta kertaa kun olen saanut todistaa sitäkin tapahtumaa, kun itsellä on vihreät palanut jo jonkin aikaa, niin poikittaistieltä tullaan reilua ylinopeutta vielä läpi. Omilla vihreillä kun lähtee tarpeeksi liukkaasti liikkeelle, niin äkkiä on peltiä rytyssä. Tästä syystä itse lähden aika varovaisesti liikkeelle ja olen oppinut kurkkaamaan molempiin suuntiin vielä varmuuden vuoksi ennen kuin ylitän tien.

Omasta mielestä myös Suomen valojen ongelma monesti on se, että ne palavat paljon lyhyemmän aikaa ja sitten taas vaihtuvat toiseen suuntaan. Täällä valot palavat pidempään aina yhteen suuntaan, joka osittain eliminoi tuota liikkeelle lähdön viemää aikaa. Lisäksi Suomessa mielestäni on aina tuollainen ”turvatauko” punaisten ja vihreiden valojen vaihtumisen välissä. Täällä kun toiseen suuntaan muuttuu punainen niin välittömästi toisessa suuntaan palaa vihreät. Tuokin saa liikenteen tuntumaan sujuvammalta.

Kyllä niitä nukkujiakin löytyy toki, mutta mitä vähemmän on säätämistä autossa sen liikkeelle saattamiseksi, niin sitä sujuvammin liikenne sujuu vaikkei joka auton ratissa Räikkönen löydykkään. Sellasiin nukkujiin jotka eivät muutaman sekunnin päästä herää, vaikka tilaa olisi mennä, niin auttaa pieni äänimerkki. Ja jostain kumman syystä tuo aiheuttaa vielä sellaisen reaktion että äänimerkkiin heränneet katoaa horisonttiin reilulla ylinopeudella ???

Jep, vanhoilla vihreillä ajellaan maassa kuin maassa ja saa Suomessakin odotella joskus, ettei aja jonkun alle vaikka itselle palaisi vihreät.

Wilburi

LainaaOmasta mielestä myös Suomen valojen ongelma monesti on se, että ne palavat paljon lyhyemmän aikaa ja sitten taas vaihtuvat toiseen suuntaan. Täällä valot palavat pidempään aina yhteen suuntaan, joka osittain eliminoi tuota liikkeelle lähdön viemää aikaa. Lisäksi Suomessa mielestäni on aina tuollainen ”turvatauko” punaisten ja vihreiden valojen vaihtumisen välissä. Täällä kun toiseen suuntaan muuttuu punainen niin välittömästi toisessa suuntaan palaa vihreät. Tuokin saa liikenteen tuntumaan sujuvammalta.

Nuo valojen palamisajat lasketaan ohjelmalla ja löytyypä tuohon ihan käsinlaskettaviakin malleja. Yleensä tuo lyhyt palamisaika sujuvoittaa liikennettä, jos risteyksessä on useita kaistoja ja mahdollisuus kääntyä moneen suuntaan. Jos valot palavet pidemmän aikaa, niin joutuu odottamaan monesti valoissa myös pidempään. Tämä toki pätee vain silloin kun ei ole paljon liikennettä. Suurissa liikennemäärissä vaikuttaa enemmän sitten myös muut asiatliikenteen vetokykyyn, kuten seuraavan risteyksen ruuhkaisuus, valojen vaihtumisajat jne.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jarppis - 25.10.12 - klo:18:50
Jep, vanhoilla vihreillä ajellaan maassa kuin maassa ja saa Suomessakin odotella joskus, ettei aja jonkun alle vaikka itselle palaisi vihreät.

Omalla kohdalla täällä vielä huomannut sen, että isommatkin risteykset ovat aina risteyksiä, kun Suomessa vastaavan kokoluokan risteykset ovat isoja kiertoympyröitä, jotka lisäävät turvallisuutta merkittävästi. Tuo oman kodin "lähiristeys" kun on sellainen, jossa kaistoja menee joka suuntaan vähintään 4 kappaletta ja vauhtia suuntaansa 45mph (72km/h). Joka työpäivä kun tuon ylittää sen kaksi kertaa, niin on oppinut tiettyä varovaisuutta :) Suomessa ei äkkiseltään edes tule mieleen noin isoa risteystä noilla nopeuksilla, kun useimmiten tosiaan ovat liikenneympyröitä.

XUE

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/11/08/vaihderallissa-yhdeksan-on-loppuluku/201241661/304

Autonvalmistajat lisäävät malleihinsa vaihteita tahdilla, joka saa takavuosien nelivaihteisen manuaalin näyttämään suorastaan vialliselta.

Ensi vuonna Chrysler aikoo tuoda massamarkkinoille kahdeksan- ja yhdeksänvaihteiset mallit. Hyundai on sanonut kehittävänsä kymmenvaihteista vaihdelaatikkoa, samoin Ford ja General Motors yhteishankkeessaan.

Monet monivaihteisista laatikoista on suunniteltu automaattivaihteisiin autoihin.

Onko vaihdekilpailulle näkyvissä loppua? Ainakin vaihdelaatikkovalmistaja ZF Friedrichshafenin toimitusjohtajan mukaan ylärajalla ollaan nyt.

" Tiukkaa rajaa ei ole, mutta täytyy ottaa huomioon vähentyvän tuoton laki. Hyvä kysymys on, onko vaihteiden lisäämisessä enää järkeä, toimitusjohtaja Stefan Sommer sanoi Automotive News Europen mukaan.   

Sommerin mielestä yhdeksän vaihdetta on raja, jonka jälkeen paino ja monimutkaisuus kasvavat suuremmiksi kuin moottorin taloudellisuudesta saatavat hyödyt.

ZF:n Pohjois-Amerikan johtaja vihjasi aiemmin tänä vuonna, että vaihdekisaa käydään mainonta- ja markkinointisyistä, ei niinkään pienen kulutuksen vuoksi.

Vaihdelaatikot ovat jo nyt erittäin tehokkaita. Ne jäävät parhaimmillaan vain 11 prosenttia teoreettisesta täydellisestä vaihdelaatikosta.

VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

tuRboman

Miten tuohon kaavaan sopii variaattori? Prosentit täydelliseen?
"All 4 The Driver"

audioman

Runsas 1000 km takana ensimmäisellä automaatillani. Tässä ensivaikutelmia:
- Vanhan manuaaliauton normikulutus oli 5,6 l/100 km ja uuden automaatin 4,8 l/km. Polttoainetta tuntuu kuitenkin kuluvan 0,5-1 l/100 km enemmän. Ehkä auto on vielä uutuudenjäykkä, tai en vaan osaa ajaa automaatilla taloudellisesti.
- Sekä vanhassa että uudessa autossa on tehoa samat 125 kW. Automaatilla käytännön kiihtyvyys on parempi, vaihteet vaihtuvat paljon rivakammin kuin itse hämmennettynä.
- Automaatti on mukava varsinkin kaupunkiajossa. Voi olla, että automaattiin kehittyy addiktio.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Vaginisti

Automaatti edelleen vaikka puukauhaa joudun vielä veivaamaan. Perverssillä tavalla kaipaan chevyn 4L60E -tomaatilla ajelua, silkinpehmeitä vaihtoja...  :)

hosee

Aika harvoin tulee automaattia manuaali-moodille heitettyä, mutta joskus kuitenkin. Tämän syksyn aikana on tullut ko tilanteessa muutamia voi p***a-hetkiä.  Alfan ja Beetlen manuaaliloven liikeradat ovat nimittäin eri suuntiin; Alfalla suunnat ovat oikeinpäin, Volkkarin pitäytyessä tuossa omituisessa käännetyssä järjestyksessä, jossa isompaa laitetaan pesään työntämällä keppiä eteenpäin.

Moottorin hyppääminen yllättäen rajoittimelle kesken kiihdytyksen, kun vahingossa vetäiseekin silmään pienempää saa sydämmen vetäisemään aina pari ylimääräistä lyöntiä ennen kuin tajuaa mitä tuli tehtyä.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

VAG!

Lainaus käyttäjältä: hosee - 14.11.12 - klo:10:50
Moottorin hyppääminen yllättäen rajoittimelle kesken kiihdytyksen, kun vahingossa vetäiseekin silmään pienempää saa sydämmen vetäisemään aina pari ylimääräistä lyöntiä ennen kuin tajuaa mitä tuli tehtyä.

Onko Alfassa näin hienosti toteutettu manuaalipuoli? Eli ihan oikea manuaali-asetus. Vaggineissa kun on sellainen superholhoava manuaalipuoli, mikä on oikeasti hyvin kaukana manuaalista. Se kun vaihtaa automaattisesti ylös- ja alaspäin, jos käyttäjä ei sitä auton älyn mukaan osaa oikeassa kohdassa tehdä. Rajoittimelle asti ei pääse millään.

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 14.11.12 - klo:11:22
Onko Alfassa näin hienosti toteutettu manuaalipuoli? Eli ihan oikea manuaali-asetus. Vaggineissa kun on sellainen superholhoava manuaalipuoli, mikä on oikeasti hyvin kaukana manuaalista. Se kun vaihtaa automaattisesti ylös- ja alaspäin, jos käyttäjä ei sitä auton älyn mukaan osaa oikeassa kohdassa tehdä. Rajoittimelle asti ei pääse millään.

Eikös se rajoitin ole juuri siinä missä vaihtaa itsestään isommalle? Tuolla nykyisellä dieselillä en ole kokeillut, mutta TSI-Golf vaihtoi isompaa noin 6000 rpm kohdilla manuaalimoodissa. Tuskin manuaalilootallakaan sen suuremmille kierroksille pääsee?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.11.12 - klo:11:34
Eikös se rajoitin ole juuri siinä missä vaihtaa itsestään isommalle?

On tai ei, niin itsestään se loota vaihteita vaihtelee, vaikka "manuaalilla" ajelee. Joskus kun oikein lapsettaa mutkaisella tiellä, niin usein tulee tilanteita vastaan, että lyhyellä suoralla ehtii kiihdyttämään just huipputehoille ja mutkaan olisi hyvä laskea tehokkaalla moottorijarrulla, mutta nyt se ei onnistu, kun loota arpoo heti isompaa silmään, kun kierrokset nousevat riittävästi.

Ja meillä kun on bensavapari, niin ei se mylly heti samalla tavalla hyydy huipputehon jälkeen kuin tekohengitetyt.

hosee

En ole tuota mitenkää erityisesti testannut, mutta satunnaisen käytön kommentit ohessa

Alfassa on mahdollisuus hämmentää laatikkoa käsin joko viiksistä tai siirtämällä keppi manuaali-moodiin. Viiksistä vaihtaessa laatikko on aika holhoava ja menee nopeasti takaisin automaatti-moodiin. Toimii kuitenkin siltä osin loogisesti että menee sille vaihteelle, joka oli sisässä. (CC:ssä manuaali-moodiin tunnuttiin palavaan aina joko laittamalla isompaa tai pienempää sisään.)

Keppiä käyttäen vaihteisto tuntuisi pysyvän manuaalina. Kuten sanottu, niin en ole erityisesti testannut, mutta olettaisin kyllä että ei anna kiihdytyksissä hakata rajoitinta vasten. Antaa kuitenkin vetää kierrokset kunnolla ylös. Tilavuudeltaan 170hv MultiAir on aika pieni ja voima on kaivettu ahtamalla, joten yläkierroksilla kone 'kuolee' siinä määrin että on itse tullut vetäistyä ylös eikä ole tullut testattua laittaisiko punaisen tuntumasta itse isomman sisään. Alaspäin vetäistessä kierrokset pomppaavat laakista ylös ja auto tekee aikamoisen moottorijarrutuksen, keula muuttuu levottomaksi ja perä kevenee reilusti. Tuon tapahtuessa pyytämättä ja täysin yllättäen ei varsinaisesti ole tullut mieleen ensimmäiseksi kurkata kierroslukumittariin, mutta meteli on sellainen että rajoittimella varmaankin pistäydytään.

Harvoinhan tuota manuaalimoodia tulee käytettyä. Lähinnä moottorijarrutuksissa ja joskus kun, aikaisempaa kirjoittajaa lainatakseni, "oikein lapsettaa mutkaisella tiellä". Tuohon tarkoitukseen Alfan laatikko toimii paremmin, varsinkin kun nuo vaihtamisen suunnat ovat oikein päin. Automaattimoodilla pienissä nopeuksissa Beetlen laatikko on täsmällisemmän oloinen. Alfaa vaivaa ykkösen ja kakkosen vaiheilla jonkilainen "epämääräisyys", ikään kuin laatikko jatkuvasti pohtisi mitä tässä tilanteessa pitikään tehdä. Kick down on Beetlessä päättäväisemmän oloinen. Tästä iso osa saattaa kyllä mennä moottorien kovin erilaisen luonteen piikkiin.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Wilburi

Manuuaalin hyvät puolet: halvempi, kestävämpi, mukavampi, helpompi jälleenmyydä (vertaa esim. DSG), taloudellisempi (yleensä).

Tomaatin hyvät puolet: helpompi ajettavuus (sopii useammalle), nopeampi (toisinaan, esim. kiihdyksessä)

Unohtuiko jotain olleellista?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Antero

Automaatteja on toki monenlaisia, mutta kyllä hyvä automaatti on väkisinkin mukavampi kuin paraskaan manuaali kun ei tarvi muuta kuin kaasua ja jarrua painaa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 15.11.12 - klo:23:27
Unohtuiko jotain olleellista?

Mä pystyn tiivistämään vielä paremmin:

Manuaalin hyvät puolet: Halvempi

Tomaatin huonot puolet: Kalliimpi

;) Hyvät yöt ;)

Quality

Kysymys Wilburille: Jos täsmälleen saman auton saisi automaattina manuaalia halvemmalla, paljonko lisää olisit valmis maksamaan manuaalista?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

audioman

#777
Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 15.11.12 - klo:23:27
Manuuaalin hyvät puolet: halvempi, kestävämpi, mukavampi, helpompi jälleenmyydä (vertaa esim. DSG), taloudellisempi (yleensä).

Tomaatin hyvät puolet: helpompi ajettavuus (sopii useammalle), nopeampi (toisinaan, esim. kiihdyksessä)

Unohtuiko jotain olleellista?
Yhtiön työsuhdeautoista vastaavana henkilönä voin todeta, että kaikkien automallien kohdalla tuo "helpompi jälleenmyydä" ei välttämättä pidä paikkaansa. Esimerkiksi takavetoinen Mersu manuaalina voi olla automaattia vaikeampi jälleenmyytävä, ainakin päätellen viimeisistä saamistani leasing-hinnoista (manuaalin liisaaminen oli hankintahintaan nähden kalliimpaa kuin automaatin).

Tuosta mukavuudesta olen toista mieltä. Kyllä tämä ensimmäinen automaattini on ylivoimaisesti mukavin autoni. Asiaan vaikuttavat toki muutkin seikat kuin automaattivahteisto :-)
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

dosetti

automaatin huono puoli : puolisko ei osaa ajaa enää manuaalilla eikä opi enää uudestaan sitä. Tai ehkä se onkin hyvä, että meillä on eri autot.. Edullisen ja luotettavan automaatin etsiminen on paljon vaikeampaa kuin manuaalin.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Quality - 16.11.12 - klo:06:41
Kysymys Wilburille: Jos täsmälleen saman auton saisi automaattina manuaalia halvemmalla, paljonko lisää olisit valmis maksamaan manuaalista?
Riippuu vaihteistosta. Jos autossa olisi DSG-tyyppinen vaihteisto rattiläpysköillä, niin ottaisin todennäköisesti sen ennemmin kuin maksaisin lisähintaa. Jos taas autossa olisi  Multin/Tipin kaltainen vaihteisto, niin sitten menisi jo paljon vaikeammaksi ja jonkun verran olisin valmis maksamaan.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy