Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Iero

#31
Lainaus käyttäjältä: th - 03.12.18 - klo:14:42
Puhtaasti turvallisuuteen vaikuttavat varusteet saisi muuttaa täysin verottomaksi, esim. juuri A4 tapauksessa tuskin kovin montaa extra airbägiä myydään suomessa takapenkeille, kun ovat siellä lisävarustehinnaston puolella. Ulkonäköön liittyvistä saisi minun puolestani ottaa verot normaalisti, mutta törmäyksen estoon yms. aktiiviseen ja passiiviseen turvallisuuteen vaikuttavat varusteet tulisi olla verottomia. Tässä ei kuitenkaan tulisi juuri edes verotappiota, koska ne jää pääosin nykyiselläänkin ostamatta, ainoastaan liikenneturvallisuus paranisi.


Juuri näin.
#32
Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 27.11.18 - klo:07:50
Korvaukset menevät ihan väärin. Kun päästöjä on ollut iikaa, niin kärsijöinä ovat olleet kaikki ne ihmiset, jotka ovat päästöjen likaamaa ilmaa hengittäneet. Auton omistajan osuus tuossa on häviävän pieni. Siten korvaus ei kuulu auton omistajalle kuin pieneltä osin, lähes koko korvaus kuuluisi kunnalle/valtiolle, tms, joka edustaa kaikkia niitä ihmisiä, jotka asiasta ovat kärsineet.

Eli kunnon sakot sääntöjä rikkovalle autonvalmistajalle valtion toimesta - rohkeneeko Suomi?

Tähän malliin: "Saksalainen autojätti Volkswagen on myöntänyt amerikkalaisessa tuomioistuimessa syyllistyneensä dieselautojen päästöjen manipulointiin. Konserni oli jo aiemmin luvannut tunnustaa syyllisyytensä ja sitoutunut maksamaan 4,3 miljardin dollarin (4 miljardin euron) sakot.Volkswagen on myös sitoutunut palkkaamaan ulkopuolisen valvojan kolmeksi vuodeksi. Sakkojen lisäksi autojätti maksaa Yhdysvalloissa yhteensä 17,5 miljardin dollarin vahingonkorvaukset." Kirjoitti Aamulehti
10.3.2017  20.21
#33
Lainaus käyttäjältä: Saksoboy - 10.11.18 - klo:08:50
Tämä skenaariohan tarkoittaa sitä että sähkön tarve tulee kasvamaan räjähdysmäisesti ja sehän on mielenkiintoinen tilanne maalle joka nyt jo joutuu ostamaan viidenneksen sähköstä naapurimailta.
Me ollaan jo kusessa siinä vaiheessa jos naapurimaassa (ruotsissa) innostutaan täyssähköautoilusta niin paljon ettei sähkö riitä vientiin.


Paljonko sähkön tarve olisi, jos Suomen koko henkilöautoliikenne koostuisi sähköautoista?
#34
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.11.18 - klo:00:07
So? Tuo hihnanvaihtoväli lyhennettiin 40tkm. Ainao hyvä puoli tuossa opelissa oli ettei 8 tappisessa rikkonut mitään!


Jeps ja toisessa Opel Asconassa hihna hyppäsi väärään asentoon, kun pahuksen hiekoitussoran palanen pääsi hihnakoteloon ja hihnan väliin. Moottorin käynti muistutti enemmänkin puimakonetta. Taaskin selvisin hihnan vaihdolla, eikä muuta vahinkoa syntynyt. Kyllä 8-venttiilisissä moottoreissa oli hyviä puoliakin.
#35
Olipa kerran minulla Opel Vectra. Hihnan vaihtoväli oli 60 tkm. Meni poikki 60030 km kohdalla. Onneksi oli 8 venttiilinen kone, jolle ei tapahtunit mitään. Uusi hihna sisään juhannuksen aatonaattoiltana maastotyönä ja matka jatkui.
#36
Kulkeekohan kaikki autot vihreällä sähköllä vai atomivoimalla?
#37
Lainaus käyttäjältä: puistokemisti - 13.10.18 - klo:19:49
Itsellä vie 1.2 TSI Golf (vm.14) noin litran tuhannella km:llä. Öljylaadun vaihdolla ei asia parantunut vaan johonkin kone öljyt hävittää.

Merkkiliike meinasi, että ei tehdas ei asiaan puutu koska yksi huolto mennyt pitkäksi. Ajettu 163tkm.

Jotenkin muut konsernit alkaneet kiinnostaa seuraavaksi automerkiksi...


Ei kannata vaihtaa konsernia - kyllä sieltä voi jokin kestävämpi peli vastaan tulla, kun oikein yrittää.
#38
Tänään vaihtui talvirenkaat alle. Mukavan hiljaista ja pehmeää menoa.
#39
Huoltaminen / Vs: Long Life huoltoväli
07.10.18 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: eGGe - 07.10.18 - klo:13:03
Ostin uuden Touranin (1.2 bensa) ja mittarissa nyt vajaa 6000 km. Kannattaako tehdä eka öljynvaihto nyt jo, kun moottori ollut uudenkarhea jne? Muistan että kauppoja tehdessä kysyin myyjältä tästä, ja hän sanoi ettei tarvitse. Auto itse ilmoittaa öljynvaihdosta 17000km jälkeen tällä hetkellä. Miten jengi täällä on toiminut? Öljynvaihto tässä vaiheessa, vai sitten vasta kun auto itse ilmoittaa vaihdosta?
Ensimmäinen vaihto 3000-5000 välillä ja sitten vähintään 15 tkm välein. Pitää moottorin kunnossa ja on halpaa verrattuna mahdolliseen moottoriremppaan.
#40
Postilla ei DSG: oikein kestä - mikähän siellä kestää?

https://www.is.fi/autot/art-2000000912419.html

#41
Lainaus käyttäjältä: ossid - 21.09.18 - klo:23:44
Itse tilasin juuri ensimmäistä kertaa kitkat talouden autoon. Continental ContiVikingContact 7:t tilauksessa, koossa 185/60/15. Hinta tasan 400, vanntöineen ilman allelaittoa, Tampereella.

Päädyin noihin aikalailla sen perusteella, että sekä Tuulilasin, että TM:n testissä Conti oli paras kitkarengas. Tällä rengaskoolla säästö on niin marginaalinen halparenkailla, että sama laittaa testivoittajaa alle.

Jos jotain kiinnostaa testitulokset, niin "joku" on ne näköjään varmuuskopioinut nettiin :)

Tuulilasin kitkarengastesti: https://i.imgur.com/f211aPh.jpg
TM:n talvirengastesti: https://imgur.com/a/ku45WLJ
Minulla on CVC6 kitkat RAV4H:ssa ja Hybrid Yariksessa - olen 100% tyytyväinen niihin. Viimeiset 20 vuotta olen ajellut kitkoilla kahta harhavuotta lukuunottamatta. Joka vuosi tulee uusia ja entistä parempia kitkarenkaita markkinoille - ainakin testien perusteella. Ihmettelen, että jo 20 vuotta sitten olin kitkoihin hyvin tyytyväinen niin, kuinkahan tyytyväinen nyt voin olla. Aina on ollut automaattivaihteiset autot ja niiden pehmeät liikkeelle lähdöt auttavat. Välillä oli yksi DSG-automaatti, joka pyrki repimään tyhjää ylämäkilähdöissä, vaikka oli nastat alla. Erityisesti hybridi tai täyssähköisissä autoissa tuskin nastoista on juuri mitään etua, kun ottaa vielä huomioon nastojen aiheuttamat vauriot tien pinnoille.
#42
Jouduin hankkimaan öljypönikän ihan itse ennen ensimmäistä öljynvaihtoa, kun hälyvalo alkoi palaa. Ekassa huollossa pyysin laittamaan peräkonttiin pullon sopivaa öljyä, etten itse tarvinnut selvitellä, mitä öljyä pitää hankkia ja lisätä. Tosin seuraavat kaksi öljynvaihtoväliä menivät lisäämättä, mutta öljyn pinta oli kyllä vajunut alaviivalle saakka vaihtovälin (15 tkm) lopussa. Luovuin autosta ja siirryin vähän varmemman tekniikkaan pariin.
#43
Lainaus käyttäjältä: Camo - 27.08.18 - klo:20:47
Joo, olen jo vastaanottanut auton. Ajattelin, että pystyn elämään tuon kanssa, mutta nyt pesun jälkeen pistää silmään aika rankasti.


,,lä välitä! Ei tuota tyhmä huomaa ja viisas ei virka mitään.  ;D
#44
Lainaus käyttäjältä: Exeo2011 - 16.08.18 - klo:18:15


Lopulta mittausta suoritetaan niin että maksan öljyt ja mittauskulut menee heille. Mittauksessa nyt tehty 100 km:n ajo ja punnitukset. Tulos oli, ettei kuluta mitään.


Pithääpi olla aika tarkat mittaussysteemit tai hevetinmoinen kulutus, jos se selviää 100 km ajomatkalla. Normaalikulutus on alle 1,5 l/15000 km, jos moottori on kunnossa. Kun alkaa mennä enemmän, niin jotakin on pielessä.
#45
Huoltaminen / Vs: Long Life huoltoväli
09.08.18 - klo:01:45
Lainaus käyttäjältä: multsi - 08.08.18 - klo:12:40
Meillä on oikeasti vaikka miten paljon jengiä, kuten naisia ja muita autoista mitään ymmärtämättömiä, jotka ajaisivat lämmöt  tapissa ja kaikki punaiset valot loistaen, kunnes meno hyytyisi tienposkeen. Sitten soiteltaisin ja ihmeteltäisiin "öö.. tää vaa sammui eikä lähe enää käymään"

Hyvänä esimerkkinä autoliikkeessä töissä oleva kaveri kertoi naisesta, joka tulee pyytämään uudesta autosta tarjousta. Kaveri ihmettelee, että miksi huoltokirjassa ei ole yhtään leimaa, johon nainen vastaa innostuneena "ei tässä ole ollu mitään vikaa, ei tätä oo tarvinnu huoltaa!".  Tarjottava auto oli siis luokkaa 5v vanha ja hänellä ollut uudesta.

Ehkä se tarjouksessa oppi, että autoa pitäisi huoltaa.
,,kkiähän myyntiliike varustaa tuollaisen auton huoltokirjan tarpeen vaativilla leimoilla. 😁


Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään hankkia käytettyä autoa, jonka öljynvaihtovälit ovat olleet ”LL-standardin” mukaisia. Yksi tuttavani on huoltomies ja on joutunut availemaan erilaisia moottoreita. Totesi vain, että 30 tkm öljynvaihtovälillä olevat moottorit ovat tosi likaisia sisältä verrattuna normaaleihin 15 tkm öljynvaihtovälillä oleviin moottoreihin. Liekö jollakin muulla huoltomiehellä olevan saman tai erisuuntaisia havaintoja - olisi mielenkiintoista kuulla?


#46
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 31.07.18 - klo:00:52
Miten siitä tojotan hypridin sirinästä pääsee eroon?
Kääntämällä radiota suuremmalle 😊
#47
Lainaus käyttäjältä: Popo - 30.07.18 - klo:18:46
Juu vähäistähän tuo on ajo on. Keskimäärin suomalainen ajaa sentään palttiarallaa 18 tkm vuodessa. Ja sullahan vaihtui pois ongelmaton III Octavia, koska liian paljon kirjoituksia vagarenalla markkinoiden ykkös-automallin vioista ja ongelmista. Sama kaveri? Mitä vielä näin kesähelteillä?

Joo toi Ocu oli virheliike, mutta sain siitä äkäisesti eroon. 😁
#48
Meikäläisellä suhtkoht vähän ajoa (25-30 tkm/vuosi) niin ei ole kovin väliä autolla. Etupäässä olen aina pyrkinyt minimoimaan verottajalle maksettavaa osaa, siksi aikoinaan työsuhdeautot valitsin 1,3-1,6 litraisina. Useina vuosina sain veronpalautusta, kun ajopäiväkirja näytti pieniä omia kilometrejä.

Samalla linjalla olen mennyt edelleenkin. Noissa viime aikaisissa autoissa on 2.0 litraista, kun täällä lahden takana työnantaja maksaa kulut ja verot. Eläkepäiviksi hankin kaksi hybridiä, joten niillä mennään - vaimo ja minä.

#49
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.07.18 - klo:12:21

Jos öljy palaa moottorin kautta, niin onko se ekoteko  ;D .
Sitäpä olen itsekin ihmetellyt. Paljonko päästöt kasvavat, jos auto kuluttaa öljyä esim. 1 l/1000 km - lisääkö öljyn palaminen auton suorituskykyä vai meneekö harakoille!

#50
Minun Octaviaan piti lisätä uutena 11 tkm kohdalla öljyä - merkkivalo ilmoitti. Seuraavilla kahdella 15 tkm:n öljynvaihtojen välillä ei tarvinnut lisätä, mutta pinta vajui alamerkille, joten laitoin auton kiertoon.


En muista, että olisin koskaan ennen tarvinnut  lisätä öljyä mihinkään autoistani. Normaali väheneminen on ollut puolesta sentistä senttiin öljynvaihtovälillä.
#51
 vai onko sittenkään?;D


#52
Lainaus käyttäjältä: jag - 10.07.18 - klo:16:22
'Taitaa olla 7v dgs viat historiaa. Autobildin testissä Fabian laatikko toimi moitteettomasti 100tkm.  Vaihteiston ominaisuudet ovat eri juttu.'
Ja saman lehden Sportvan testissä 150 tkm.
Aikamoisia ihmeykslöitä siis löytynyt. Parasta lienee kuitenkin pitää näppinsä erossa kierrossa olevista.
#53
Lainaus käyttäjältä: iisak - 09.07.18 - klo:15:50
Öljynkulukseksi mitattiin tuossa muutama viikko sitten peräti 2,1 litraa / 1000 km eli remonttiin vaan. Ennakkoarviona oli: "moottoriin pitäisi vaihtaa männät sekä kiertokanget. Tämän kustannukset ovat 4900, osineen sekä töineen, josta maahantuonti osallistuu 60% osuudella."

No nyt on kone avattuna Vehon pajalla ja soittivat että yhdessä sylinterissä vaurio ja uuden moottorin (7900 ,) vaihto käytännössä ainoa vaihtoehto. Maahantuoja korvaa tässäkin vaihtoehdossa 60 % ja omalle osalle jäisi nyt sitten 3284 , (öljyjä ei korvaa ja siksi tuo on vähän enemmän kuin 40 %). 2 viikkoa on arvio kestosta. Tinkasin että voisiko maahantuoja korvata 70 % ja Vehon ukko aikoi kysyä mutta ei antanut kovin paljon toiveita.

Ei kai tässä muu auta kuin hyväksyä ja maksella...


Huh, huh. Juuri ja juuri sisäänajettu moottori ja levällään. Kuinka pitkät ovat olleet öljynvaihtovälit ko. autolla? Onko ollut LL30 tkm vai tavallinen 15 tkm? Kyllä korvaus pitäisi olla vähintään 80 %, ja kun vielä todennäköisesti 210 tkm kohdalla pitää vaihtaa taas uusi moottori, jos laitetaan samanlainen viritys.
#54
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 03.07.18 - klo:21:57
Jos kysymys asetetaan henkilölle, joka tekee vaihtovaihdelaatikkoja vanhoja kunnostamalla niin vastaus on että vaihdelaatikon öljy vaihdetaan 60'000....100'000 km välein. Vaihdelaatikkovalmistaja ZF suosittelee BMW:n käyttämille vaihdelaatikoille öljynvaihtoväliä 60'000 km, mutta BMW ei suosita lainkaan öljynvaihtoa samoille vaihdelaatikoille.

Sama koskee myös moottoriöljyä. Kaverini, joka korjailee työkseen autoja, kertoi LL30tkm öljynvaihtovälillä olevien autojen moottorien olevan luvattoman likaisia - ei ihme, että näitä hajoaa jo alle 200 tkm:n. Mikä tahansa oikein huollettu ja puhtailla öljyillä pidetty auto kestää lähemmäksi 500 tkm kuin 200 tkm ilman suurempia ongelmia. Oheislaitteita, kuten latureja, startteja ja akkuja saattaa mennä uusintaan, mutta itse moottori ja voimansiirto kyllä kestää, jos öljyt vaihdetaan järkevästi.

Tosin niitä, jotka vaihtavat uutta alle joka kolmasvuosi, ei paljon ylimääräiset öljynvaihdot kiinnosta - laitetaan pa**a kiertoon.

Itse en ostaisi käytettyä LL30tkm -huolto-ohjelmalla pidettyä autoa missään nimessä.
#55
Lainaus käyttäjältä: S#S - 30.06.18 - klo:10:14
Eli 1.4 koneinen (BXW) Fabia jätti eilen illalla tielle. Hinasin auton nyt kotiin, mutta tulisiko kenellekään itseäni enemmän autojen tekniikasta ymmärtävälle alla olevan kuvauksen perusteella ideoita, mikä voisi olla vikana.

... Lisäksi autoon tehty öljynvaihto, kadotti naputuksen lähes kokonaan.  Autolla on ajettu reilut 150 tkm ja se on on ollut koko elinikänsä LongLife öljynvaihtovälillä.

Minkä öljynvaihdossa säästää, sen häviää moninkertaisesti koneen kestävyydessä.
#56
Lainaus käyttäjältä: niilopi - 29.06.18 - klo:16:10
ainiin onko näissä ne männänrengas ongelmat niinkun audin tfsi ? eli varmaan toi 1.6 ois noista se oikea valinta vaikka onkin laiska ku mikä
Siskollani turboton 1.6 ja syö öljyä sikana. Ajettu n. 140 tkm.
#57
Huoltaminen / Vs: Huolto Virossa?
28.06.18 - klo:16:58
Kävin tänään Amservissa teettämässä Yariksen 3000-5000 km 1. vapaaehtoisen huollon. Ymmärsin myyjän puheesta, että 1. huolto tarkoittaa öljynvaihtoa. Luovutin auton 7:50 huoltoon. Huoltopäällikkö sanoi, että huolto on valmis 8:45. Ihmettelin, että öljynvaihto kestää noin pitkään ja minulla olisi kiire kokoukseen. Hän sanoi, että katsotaan muitakin kohtia, että ovat kunnossa. Pyysin, että tehkää vain öljynvaihto, koska autossa en ole havainnut ongelmia. Huolto onnistui 15 minuutissa, mutta huollon hinta ei muuttunut - veloitettiin se, mikä oli alkuperäinen tarjottu hinta. ;D
#58
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.06.18 - klo:12:47
No en nyt tiedä, kyllä kai TSI-vehkeitä uskaltaa ostaa jo 15 vuoden kuluttua, samalla tavalla kun nykyään kai uskaltaa jo ostaa Opelinkin.
Ajelin Ooppeleilla 1985-2005 välisen ajan ja mitään sellaisia katastrofeja ei ollut kuten TSI-moottoreiden käsittämättömät hajoamiset (jakopäänketjut, öljyrenkaat), DSG-, kytkin- ja kaksoismassavauhtipyörän ongelmat joissakin muissa merkeissä.


Ooppeleissa piti huolehtia, että jakopäänhihna vaihdettiin oikea aikaisesti yhdessä vesipumpun kanssa, laturi oli hyvä vaihtaa 150 tkm välein, jarrujen huollot piti tehdä kunnolla ja silloin tällöin ryntäyttää moottoria tai ajettava sikaa (huoltomiehen ohje), jotta tyhjäkäyntimoottori puhdistui. Vaihdatin öljyt 7500 km välein, eikä moottoreissa ollut koskaan mitään ongelmia.


#59
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.06.18 - klo:20:26
....
Eniten naurattaa tässä topic:ssa ettei itse topic:n perustaja ole enää kirjoittanut mitään.


Olisiko Laakkonen maksanut hänet hiljaiseksi... ;)
#60
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.06.18 - klo:22:16
Joku sentään lukee noita linkkejä ;) .

https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html
En minäkään Sharia-lain tekstistä löytänyt selitystä, vaikka Koraanista kaikkeen pitäisi löytyä vastaukset. ???
Uudistetusta linkistä sitten selvisi, että vaihtelu on suurta - Subarun 3,3 dl/1000 km:ä Bemarin 15 dl/1000 km.

Minun 1964 vuosimallia ollut Austin Mini pääsi ehkä jonkin verran lähelle noita lukemia, kun stefat vuotivat öljyä auton seistessäkin. Lisäsin autoon isän traktorista jäänyttä jäteöljyä tarvittavin välein ja homma pelasi. Yhtään varsinaista öljynvaihtoa en tehnyt niiden 4 vuoden aikana jona ko. autolla ajelin. Kerran pesaisin öljynsuodattimen bensalla, kun joku suodatin tukossa -merkkivalo syttyi. :D
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy