Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - duke7

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
11.04.24 - klo:18:16
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 11.04.24 - klo:16:18V60 on paljon pienempi kuin Passat, etenkin tavaratilalta, about tuota Leonin kokoa. Volvoa jos haluaa vähintään Pasuunan kokoisena, pitää testata V90. Volvon etu on tosiaan neliveto.
Joo, onhan se pienempi. Nykyisin varmaan riittäisi jo sekin koko taas. Tai no, pitkillä reissuilla tulisi ikävä Passatin konttia
#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
11.04.24 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: peped - 11.04.24 - klo:08:36Mietin vaihtoa tuohon isompiakkuiseen versioon, kun nykyisen akkutakuukin päättyy ensi vuonna. Mitä muutaman kerran Nettiautoa vilkuillut niin tuntuu että kyseisiä autoja on paljon vähemmän myynnissä mitä esim vielä viime vuonna, liekkö harhakuvitelmaa vai onko markkinoilla tapahtunut jotain. Viimeksi kun autoja selasin niin tyyliin päivittäin tuli lisää GTE:tä myyntiin.

Mutta mutta, huoliahan noitta facelifteissakin on ollut joskin edelleenkin, kyseistä autoa on liikenteessäkin todella paljon. Vaan onko vastaavassa kokoluokassa oikeasti vaihtoehtoja? Jos puhutaan samasta hintaluokasta käytettynä, ja hybrid. Tokkopa vaan. Minulla kävi koeajossa Leon ST PHEV, ja eihän se tiloiltaan vedä lähellekään vertoja Passatille. Nämä on tietysti käyttäjäkohtaisia juttuja, jos vaikkapa molemmat kuskit on max 170cm ja takana matkustaa vain yksi taapero turvaistuimessaan jne jne.
V60 plugareita joskus katsellut lähinnä koska nelivetoa kaipaisi mutta onhan ne kalliimpia. Toki kulkua enemmän myös, luotettavuudesta en oikein selkeää kuvaa ole saanut.
#3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
21.03.24 - klo:17:21
Joo, ikävää että ongelmia on.
Reippaasti tuli sähkörangea lisää, ajoin tänään aamulla 16 km ja iltapäivällä 19 km sähköllä. Oli kyllä nollassa kun ajoin katokseen. Aika vakiot on nämä arkiajot mutta tänään ajoin kyllä mennessä ja tullessa extraa. Ei olisi mennyt entisellä akulla edes kesällä. Tosin nollakeli nyt.
2016 tehty auto ja 160 tkm ajettu.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.03.24 - klo:18:18
Passatti kävi siinä kampiksessa jossa tarkistavat akun tiiveyden. Oli kuulemma hapettumaan niin vaihtoivat uuden akun. Ja se on 13 kWh kun noita kymppejä ei enää saa.
Ihan jees, harmi vaan kun eihän tätä nyt ole järkeä vaihtaa pois
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.03.24 - klo:23:13
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 16.03.24 - klo:22:15Jos tulkitsin tuota manuaalia oikein, niin juurikin noiden eri piirien takia mekan piiri tarkistetaan testerillä ja "gear oil" sitten tuon tarkistustulpan kautta (toki ei olis ekakerta kun olen väärässä)

Ellei tuo "Check" sitten ole jokin toiminto joka valmistelee laatikon tuon tarkistustulpan kautta tehtävää tarkastusta varten.

Juu sama mies :) Viime perjantaina sain auton takas, eli puolitoista työpäivää siihen meni (toki samalla tehtiin perus kausihuolto). Nyt on mekassa c revision tiivisteet ja toivottavasti laatikon osalta huolettomia kilometrejä edessä.

Täytyy sanoo että olin aika yllättyny siinä kohtaa kun mekaa tiputettiin alas, kuinka puhtaan näköiset 50tkm rullatut vanhat laatikkoöljyt oli.
Mitä maksoi tiivisteiden vaihto? Miettinyt kans että jos teettäisi ennakoivasti. Tosin ei kai siinä säästä kuin sen venttiilin hinnan ja mielenrauhaa
#6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.03.24 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 16.03.24 - klo:09:19https://www.youtube.com/watch?v=Mypbg_PP0r8

Moottori leiponu 95tkm
Olisko tankattu RE85 ilman softamuutosta
#7
Lainaus käyttäjältä: Cader - 13.03.24 - klo:17:20Juu elikkäs, tässä ny foorumia ja weppiä kahlanneena ja myös mahdollisimman kriittisesti lukeneena sain tarjouksen hiukan yli 200tkm ajetusta 15-mallisesta tuontiGolfista joka vähän houkuttelisi. Kun välillä siunaantuu talvikautena noita kovempia pakkasjaksoja, niin onko GTE:tä mahdollisuus lämmittää tyhjäkäynnillä GTE-mode päällä vai onko bensakone edes päällä ilman että antaisi kierroksia? Tämä siis jos käy auton laittamassa pihalla 'käyntiin' ja jatkaa aamu- ym. puuhia. Tarjotusta autosta puuttuisi myös jakkaralämmittimet, niin tuo kylmäkammo on takaraivossa.
Auton voi lämmittää ihan sähköllä, joko akusta tai seinästä. Vaatii vain ajastuksen tekemisen.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
09.03.24 - klo:23:08
Lainaus käyttäjältä: Risto vee - 09.03.24 - klo:20:57Lisää videota vaihteistoviasta. Nyt merkkiliike sanonut, että pitää vaihtaa koko vaihteisto tyyliin 12-15te!  :-X

Simo ilmeisesti alkanut flippaamaan näitä venttiilivikaisia plugareita
#9
Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 05.03.24 - klo:19:58Minun ymmärrykseni ja lukemani mukaan ajoakun lataaminen lataa samalla 12 V akkua. Eli faceliftin tapauksessa 3,5-7 tuntia tyhjästä täyteen ja laturista riippuen. Jotenkin tuo erillinen akkulaturin asennussuositus tuntuu kummalliselta tuossa valossa, jos auto joka tapauksessa lataa akkua. Olenko ymmärtänyt väärin?
Joo näin. Turhaan sinne erillistä ylläpitolaturi laittaa. Latausaikaa voi vielä pidentää kun laskee ajoakun latausvirtaa.
Mutta tämä on myös yksi syy sille miksi se 12V akku voi päästä tosi huonoksi. Lisäksi sillä ei käynnistetä autoa niin ei tule koeponnistusta kunnosta.
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.02.24 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: makelja - 24.02.24 - klo:11:55Melkoisia saavutuksia kyllä ajettu.
Omalla isoakkuisella GTEllä pääsin kerran muistaakseni 62 kilsaan latauksella, muuten kesäkelissä yleensä 50km. Mun autossa oli 19" kesäpyörät joten se varmaan laskee tuota kilsamäärää.
Talvisin nippa nappa 35km per lataus. Duunimatka on 26km josta 17km motaria ja talvisin oli yleensä alle 10km jäljellä sähköä. Talvipyörät oli aluksi 17" ja vikan talven 19".
Tuo motari syö akkua nopeasti. Taajamassa saa noita pitkiä kilsoja.
Pitkää matkaa kun ajaa oikeastaan lataamatta niin talvella menee alle 6 l/100 km, kesällä reilut.
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
21.02.24 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 21.02.24 - klo:12:18Ilmastoinnin kääntö off asentoon auttaa etenkin talvella rutkasti. Lämmitys syö jopa kolmanneksen rangesta.
Juu talvella toki paljon isompi merkitys mutta olisi sillä varmaan muutaman kilsan saanut silloin kesälläkin kun oli helle kuitenkin.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
21.02.24 - klo:08:27
Lainaus käyttäjältä: jugih - 20.02.24 - klo:07:07Olis mielenkiintoista nähdä minkä tyylisellä ajelulla tuon toteutuneen 40 km pääsee pikkuakkuisella GTEllä  :P
Kesällä taajama-ajolla ihan uskottava.
Joskus ajanut akulla 37 km ja oli vielä 1 km rangea jäljellä. En edes pihistellyt erityisesti ja ilmastointi automaatilla.
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.02.24 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 12.02.24 - klo:14:54Joo, normalilla kun ajelee niin joutuu runttaa kaasun kickdowniin asti että lähtee. Tällöin laatikko pamauttaa pari pienempää ja tuntuu kun joku löisi lapiolla. Sateella usein allaa vielä luistonesto vilkkua.

Vrt. GTE päällä napauttaa ratista neloselle jolloin jo puolikaasulla pääsee kevyesti ohi ilman että matkanteon mukavuus kärsii
Joo näin. Kaasuvaste on järkevä gte-modella, hybridillä se on todella ärsyttävän löysä. Myös sähköllä hyvä vaste.
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.01.24 - klo:09:58
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 24.01.24 - klo:09:36Parking assistant taisi olla vain tutkat / pakkikamera - Toi automaattinen taskuparkki taisi olla nimella Parking pilot (voin toki olla väärässä).

Jos autoa käynnistäessä valot menevät ylös-alas ja vasen-oikea, sekä auton tuulilasista löytyy kamera on tuota varten ainakin kaikki rauta olemassa. Mikäli valot menevät vain ylös-alas tai tuulilasista puuttuu kamera niin tuota ei ole.
Edit: Carlos puhuitkin valoista, vastasin siihen automaattiseen taskuparkkiin
#15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
22.01.24 - klo:00:47
Lainaus käyttäjältä: W100 - 21.01.24 - klo:23:58Nyt en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Olen toiminut seuraavasti: Kun haluan lähteä liikkeelle ma aamuna klo 8:00, olen valinnut valikosta maanantain ja asettanut lähtöajaksi klo 8:00. Jos yöllä on ollut halpaa sähköä esim. klo 2:n ja 5:n välillä, olen lisäksi pyrkinyt hyödyntämään sen ja asettanut latauksen alkamaan klo 2:00 ja loppumaan klo 5:00. Olenko toiminut oikein? Kesällä tämä toimi hyvin, mutta tällä hetkellä koko homma on pelkkää arpapeliä.
Aivan, hämäsi tuo halvan sähkön käyttö kun en sellaista ole koskaan tehnyt. Itsellä kiinteä hinta.

Jos se laturin tehon muutos sitten sotkenut jotain. Vähän oudolta tuntuu kyllä. Tarkista minkä latausvirran olet sallinut latauspaikalle autossa
#16
Näin muutama päivä sitten Tampereella Golf GTE:n jossa oli tuplaputket, olikohan tämä sama auto?
#17
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:20:05
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 17.01.24 - klo:19:07Hieman säälittää ja huvittaa patteriautojen kanssa taistelijat. Laveteilla niitä näyttää menevän latauspaikkoja vissii etsivät tai lämpimiä talleja missä akkuihin saadaan virtaa. Bensa-autolla webasto laulaa ja matka jatkuu, ei tarvi kuormittaa hinausliikkeitä.
Noh, edellisillä pakkasilla näin yhden simahtaneen Teslan. Polttiksia taas varmaan sen 20 kpl
#18
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:13:08
^ juu se on selvä että 12V akku tarvitaan. Viittasin siis siihen että nämä akut ovat käynnistysakkuja joista siis saa hetkellisesti isoa virtaa ulos. Sille ei kuitenkaan ole tarvetta niin ns. vapaa-ajan akut voisi toimia jopa paremmin. Ne kestää myös syväpurkausta paremmin kuin käynnistysakut.

Juuri juttua näistä 12V akkujen ongelmista TM:n talvitestissä: https://tekniikanmaailma.fi/12-voltin-akku-on-myos-sahkoauton-heikko-kohta-valmistajan-latausohjeet-kannattaa-lukea-tarkkaan-tai-voi-kayda-kuten-tmn-volkswagen-id-7lle/
#19
Passat B8 (14-) / Vs: Korkeajännite akku
17.01.24 - klo:12:50
Jos autoa ei lataa niin sanoisin että talvella kannattaa ajaa ainakin kaupungissa gte-modella. Se tuuppaa paremmin virtaa akkuun ja on myös miellyttävämpi kaasuvaste. Kulutus vähän nousee toki
#20
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:12:41
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.01.24 - klo:12:01Lämmittimen sijasta itse etsisin natriumiin pohjautuvia akkuja, noissa on kylmänsieto ihan eri sfääreissä lyijy- tai litiumpohjaisiin ratkaisuihin nähden.

Tässä nyt eka linkki joka tuli 5s googletuksella vastaan, hinta ei mitenkään törkeän kallis verrattuna teknologian tuoreuteen

https://www.motawillbattery.com/12v-50ah-car-sodium-ion-start-stop-battery/
En tunne teknologiaa mutta joo, ehkä. Voisivat autonvalmistajat ihan itse laittaa näitä kyllä jos auttaa.

Sekin on aika outoa että näihin laitetaan vielä käynnistysakkuja vaikka ei näissä käynnistetä moottoria. Ei edes plugareissa 12V akku käynnistä mottia.
#21
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:11:05
Tuli tuolla GTE-ketjussa jo tätä ehdotettua mutta voisi näihinkin toimia arctic battery heater tms 12V akunlämmitin. Nuo lämmittää kun 12V jännite on korkea eli kun autolla ajetaan tai auto on latauksessa. Eli sähköautojen tapauksessa varsin paljon.
En tiedä sitten näkisikö auto tuon ylimääräisen kuorman pahana ja herjaisia lisää
#22
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.01.24 - klo:15:41
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 16.01.24 - klo:12:12FL:ssä alin on valittavissa vain välillä 0-50% ja ylempää rajaa ei edes enää saa ollenkaan. Etenkin 80% alinta jäin kaipailemaan preFL:stä. Täyttä akkua kun ei kannata seisottaa, 80% optimaalinen. Ja jos tuleekin lähtö ennen ajastettua aikaa, niin olisi edes se 80% sen 50% sijasta...
Aivan, pitänyt alinta juuri tuossa 80% ja tosiaan siten sopiva että virtaa on aina sentään se ja toisaalta sen viimeisen 20% lataus lämmittää jo akkua
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.01.24 - klo:01:24
^sitä ajastetaan aina lähtöaikaan. Ei latauksen alkamiseen. Ja sitten jos asetuksissa on akun alempi latausraja jotain muuta kuin nolla niin lataa aina siihen asti.
Tosin FL on jotain muuttunut näissä, en nyt varmaksi muista oliko tämä yksi niistä asioista
#24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.01.24 - klo:14:29
Lainaus käyttäjältä: Taikatossut - 15.01.24 - klo:12:57Joo se lataa samalla kyllä. Ongelma tulee lähinnä näillä -10 ja enemmän pakkasilla, kun haluaisin kuitenkin ladata 16A teholla, että esilämmitys olisi parempi, niin tuo lataus täydestä tyhjään kestää vain noin 3h 30min. Sen jälkeen 12V akku jää pakkasten armoille. Eikä korkeajänniteakku välttämättä ole aina edes tyhjä, niin sittenhän lataus kestää tuostakin vähemmän. Olisi näppärää siis jättää molemmat vaan yöksi latailemaan.
Tähän toimisi arctit battery heater ja siis se versio joka kytketään vain auton sähköihin. Lämmittäisi akkua aina kun autolla ajetaan tai ladataan niin ottaisi paremmin virtaakin sitten.

Toisaalta näissä 12V akku ei ole mitenkään kovilla koska ei se edes käynnistä autoa.
#25
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.01.24 - klo:23:22
Lainaus käyttäjältä: Haappis - 05.01.24 - klo:17:00Kyllä tämä 2016 tuntuisi käyttävän akkua maantienopeuksilla myös hybridimoodissa. Ei toki paljon ja riippunee nopeudesta myös. Omat ajot on lähinnä sekalaista maantieajoa, 80km/h-100km/h.

Paljonkos teillä muilla on keskikulutukset hybridimoodilla ja riittävän pitkissä siirtymissä noilla nopeuksilla ja normaaleissa talvikeleissä?
En nyt tarkkoja numeroita muista mutta siinä jotain päälle kuuden se on. Tosin en kauheasti pihistele ja aika usein ajan gte:llä jos on ohiteltavaa paljon. Se hybridin kaasuvaste on niin löysä
#26
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.01.24 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: jugih - 05.01.24 - klo:07:46Tänään suoraan latauksesta/lämmityksestä -20 pakkasta ja käynnisti hybridille, mutta kilsan jälkeen sai e-modelle jo.
Taitaa tuo -20 olla joku rajapyykki sähkölähdöille omassa autossa (MY17).
-19 pakkasta, ni onnistuu vielä lähteä sähköllä latauksesta.
Sitä luokkaa se on mutta ei ole suoraviivaista. Joskus antaa lähteä sähköllä vielä -25° C. Varmasti akun lämpöön vaikuttaa se mitä yöllä on ollut jne. Ehkä kuun asento myös.
#27
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.01.24 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: mikkol - 04.01.24 - klo:21:05Löytyykö sähköinen esilämmitystoiminto jokaisesta GTE:stä alkuperämaasta riippumatta? Tuontiautoissa kun harvemmin on webastoa, mutta entä tuo lataussähköllä/akulla toimiva ajastettava sisälämmitys, onko sitä? Vai onko sekin listalta ruksittava lisävaruste?
Vahvalla mutulla sanon että löytyy. Se kuitenkin toimii sen latausajastimen kanssa ja käyttää auton vastuksia jotka joka tapauksessa löytyy kaikkialta. Toki kai tehossa voisi olla eroa mutta tuskin, ei siinä juuri pääse säästämään.
#28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
03.01.24 - klo:15:39
Lainaus käyttäjältä: makelja - 03.01.24 - klo:15:27Se latautuu kun laittaa GTE-tilan päälle.
Joo, jos nyt haluaa ladata niin ihan yhtä hyvin tuolla lataa. Ja ajaminen on muutenkin miellyttävämpää
#29
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
02.01.24 - klo:18:03
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 02.01.24 - klo:17:30Jaa jaa, taitaa näillä keleillä akku vaan olla umpijäässä.. 38km kohdalla alkoi pelaamaan kuten pitää. Ei tää kyllä mikään talviauto ole jos kyykkää jo kahdessakympissä..
Ei toi ihan normaalia ole. Usein antaa vielä -20° C ajaa sähköllä jos on ajastettu lähtö ja viimeiset 20% ladattu just ennen lähtöä. Tänään töistä kun lähdin ei ollut latauksessa, -25° C ja weballa lämpöä niin olisi antanut muutaman kilsan päästä ajaa sähköllä jo.
#30
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
01.01.24 - klo:18:27
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 31.12.23 - klo:12:48Joo, tuli vähän mieleen kans että jos se kyykkää jotenkin. Akku on vaan vuosi sitten vaihdettu eikä ole mitään herjaa siitä tullut näytölle asti sen jälkeen. Toki se voi olla rikki silti.
Pakkasta oli muutama aste, jotain -7°C ehkä.
Jatkoa, eilen oli se -20° C enkä käyttänyt webaa, silti oli herjat päällä. Lokissa se lli tullut noin 09:15 joka voisi natsata viimeisen 20% lataukseen joka on viikonloppuisin ajastettu kai klo 10 (tai 11). No, obd11 ja herjat pois eikä toistunut.
Tänään ollut vielä kylmempää mutta lämmitin auton weballa lähtiessä sekä päivällä uudestaan eikä herjoja.

Mutta kai se kontaktori sitten jumii siellä, pitää kysellä sen vaihtoa. Ei oikein uskalla nyt antaa autoa ajoon naiselle kun on iso riski ettei anna ajaa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy