Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - WKurki

#1
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 04.11.17 - klo:21:56
Onko tietoa mitä style launch pack sisältää? Ei oikein tarkkaa tietoa oman auton varusteista..

Tilaussopimuksesta katsoin, että siinä olisi ollut erona Styleen kaksialueinen automaatti-ilmastointi, pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin ja ulkopeilien sähköinen pysäköintiasento (P22 WH2 + PK2 + PFB).
#2
Kuka tahansa autonvalmistaja voi huijata. VW-konserni tuskin on puhtain mahdollinen pulmunen autonvalmistajista. Diesel-huijaukset yms. "pikkujutut".

Jos vaihtoehtona on Euroopasssa valmistettu tai Made in PRC, niin kansantasavallan tuotteen asemesta valitsisin Euroopassa valmistetun VW:n.

Suurin laatuun vaikuttava tekijä on, että valvonta pelaa ja tuote kootaan kestävistä materiaaleista. Jos nuo ehdot täyttyvät, niin sitten se Made in PRC on laadukas.
#3
Moni motoristi käyttää auton sijaan motskaria työmatkoilla. Muistetaan pitää sopivasti tilaa kaistojen välissä, niin pääsee splittaamaan hitaasti ajavan / pysähtyneen jonon välistä - tämä helpottaa kaikkia, kun motskari ei vie turhaan auton paikkaa jonossa ja kaikkien matka nopeutuu, win-win.  :)

#4
Hyvät kokemukset jäi Seatista 45tkm matkalta. Ei ollut laatuongelmia tai mitään ärsyttävää - hyvä perusauto.

Torstaista asti menty uudella 5ov Astralla ja tullut huomattua, että on taas keskikokoluokan autoissa tapahtunut parissa vuodessa positiivista kehitystä etenkin varustelun suhteen ja mukavampi alusta myös Astrassa (sama rengaskoko kuin Leonissa).  :)
#5
Opel / Vs: Opel
11.01.16 - klo:15:20
Muutaman kuukauden kuluttua päättyy oma VAG -autoilu. Tuli tehtyä tilaus uudesta Astrasta. Vakuutti kyllä kaikin puolin, niin varusteilla kuin ajettavuudella. On taas parissa vuodessa tullut vakiovarusteluun iso kasa ominaisuuksia, joita ei Leonissa ollut.

Leonissa ei ole ollut parin vuoden ja n. 40 tkm. aikana mitään moitittavaa, hyvän auton joku saa siitä sitten.

Tuleva kulkuneuvo mietotehoinen vajaasylinterinen 1,0 turbo "automaatti" ECT5, Innovation -varustetasolla. Muuta varustelua en autoon kokenut tarpeelliseksi kuin pakollisen talvipyöräsarjan lisäksi tehdasasenteisen Webaston.

Koeajolla kävin manuaalivaihteisella 1,0 Turbolla, pätevä väline, mutta parempaan varustetasoon ei manuaalia valitettavasti saa pienimpään moottoriin. ECT5 -vaihteiston kävin kokeilemassa Corsan vapaastihengittävän moottorin yhteydessä ja totesin vaihteiston omiin tarpeisiin sopivaksi, todennäköisesti pelaa vielä paremmin tehokkaamman ja vääntävämmän moottorin kanssa. Ei sitä tietenkään voi verrata oikeisiin automaatteihin, mutta ainakin tuo toimi loogisesti ja täyttää omat tarpeet.

Muut vaihtoehdot auton vaihdossa itsellä Focus ja Auris 5 ov, molemmissa hinta karkasi turhan isoksi, jos varustelu vastaava kuin Astrassa. Ja lisäksi Astra on täysin uusi ja palkittu malli. 
#6
VV-auton chat -palvelu totesi, että Seatin lähettämä uutinen on paikkansapitävä, ettei ongelma koske "Uusimman sukupolven SEAT Leon -mallistoa"

Tämä tuntuu ihmeelliseltä kuitenkin, kun samaa EU 5 -päästönormin mukaista moottoria (1.6 TDI 105hv) muissa konsernin autoissa on ja siellä se kuuluu "ongelmamoottorien" perheeseen. Seurataan sähköpostiviestintää jne.
#7
Seat oli viestittänyt sähköpostitse näin:

"Tietoa SEATin dieselmoottoreista


Hyvä SEAT-asiakkaamme


Olemme pahoillamme SEATin dieselmoottoreihin liittyvien väärinkäytösten vuoksi.
SEATin emoyhtiö Volkswagen AG työskentelee täysipainoisesti esitelläkseen näiden dieselmoottoreiden tekniset korjausratkaisut.

Tapaus ei koske:

• Uusia tällä hetkellä myynnissä olevia EU6- normin mukaisia SEAT-henkilöautoja
• Uusimman sukupolven SEAT Leon -mallistoa
• Bensiinimoottoreita

Suomessa tapaus koskee 2 401:tä SEATia. Autot ovat teknisesti turvallisia, ja niitä voi käyttää normaalisti. Teknisiä ratkaisuja selvitetään parhaillaan, ja niistä tiedotetaan lokakuun aikana. Korjauskampanja aloitetaan, kun sille on saatu viranomaislupa.

Volkswagen AG:n mukaan Suomessa on liikenteessä 2 401 SEAT-henkilöautoa, jotka on varustettu tyypin EA 189 dieselmoottorilla (1.2 TDI, 1.6 TDI ja 2.0 TDI)."

Uusimman sukupolven Leon -mallistossa kuitenkin nyt kai niitä EU5 -päästöisiä moottoreita (EA 189?) on myös ollut. Itsellä mm. 105hv, 1.6 TDI.

Joku oli tässäkin ketjussa kysellyt, että mistä sen moottorin tyypin näkee? Jos joku tietäjä on paikalla, olisi kiva kuulla. Mitään diagnostiikkalaitteita ei ole itsellä, joten jos sen näkee valmistenumerosta tai jostain muusta lätkästä, niin kertokaa ihmeessä :D
#8
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 22.09.15 - klo:13:40
Kenties oikeampi määritelmä omalla kohdalla olisi, en halua yli kaksilitraista moottoria, noissa kun väkisinkin tuppaa todellinen kaupunkikulutus olemaan ihan eriluokkaa ja siis ei, vaikka rahalla ei olisi väliä, kenties sen verran viherpiipertäjää minunkin sisälläni  :o
Kutos ja kasi, puhumattakaan 10 ja 12 sylinteristen käynnin tasaisuus ja ääninaailma toki viehättäisi.

Vähän off topic, mutta menköön nyt, kun isoja moottoreita pelätään...

Monesti aina ihmiset luulee asioita, jollei ole todellisuuspohjaa, johon verrata. Esimerkkinä omilla Jenkki-reissuilla:
2010 -mallinen Chevrolet Tahoe 4WD 5,3 V8 320 hv, keskikulutus 10,9 litraaa.
2013 -mallinen Ford Escape (Kuga) FWD 1,6 Ecoboost 178 hv, keskikulutus 9,1 litraa
2015 -mallinen Chevrolet Tahoe 4WD 5,3 V8 355 hv (sylinterien lepuutustekniikalla varustettu), keskikulutus 10,5 litraa

Keskikulutukset perustuu 2000- 4500 mailin ajomatkoihin.

Joten suorastaan harmitti tokalla reissulla oma "eko" -ajattelu puolimoottorisella modernilla moottorilla varustetulla vähintään 2 luokkaa pienemmällä autolla kulutus "järkyttävä".

Eli kokeilemaan ja nauttimaan isosta moottorista!  8)

Se on sitten eri asia, jos syynä on tietty budjetti auton hinnassa tms. syy, joka määrittää myös moottorivalinnan.
#9
Lainaus käyttäjältä: Uti - 20.07.15 - klo:09:10
Kysymys offset-arvosta. Jos halutaan vanteen ulkoreunan olevan samalla tasolla auton koriin nähden kuin se on 7.5x17" vanteella offsetilla 43. Millä offset-arvolla tähän päästään vanteilla 8x17, 7x17,  6.5x17" tai 7x16" tai 6.5x16? 
Toiseksi, jos vanteen keskireikä on tarvikevanteessa 57,1 mm, voiko olettaa että orkkis keskikuppi kävisi?
Jos joku osaa tai viitsii vastata?

Varsinkin nettikaupassa ostajan pitäisi tietää, mitä ostaa,

Kiitokset jo nyt hyvistä neuvoista!

Markku

Netistä löytyy pilvin pimein laskureita eri offsetin vertaamiseen, tässä sinulle yksi: http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Offset-Calculator

Ja vaikka keskireikä olisikin kooltaan sama kuin alkuperäisessä vanteessa, ei se tarkoita, että peitinkuppi olisi tietynkokoinen. Mittaamalla alkuperäisen peitinkupin koko ja tarvikevanteen vastaava, niin tietää jo enemmän faktoja ollaanko edes lähellä toisiaan.
#10
http://yle.fi/uutiset/vandaali_vahingoittaa_todennakoisimmin_bemaria_audia_tai_mersua/8033791

Tietyt automerkit herättävät kateutta ja katkeruutta.... Kyseenalaisen "top3:n" jälkeen Seat listalla neljäntenä.
#11
Leonissa kuten monessa muussakin nykyautossa fiksuin paikka navin sijoittamiseen on A-pilarin lähettyville: katsetta ei tarvitse siirtää pois tiestä, helpolla etäisyydellä kirjoittaa osoitteet jne.

Itse en irrallisten johtojen kanssa halua pelailla, joten puolikiinteä asennus on erittäin hyvä. Sulakkeet ovat kätevästi vasemmassa laidassa kannellisen lokeron alla. Sinne vaan sellaisen sulakkeen kanssa, johon tulee virtaa vain, kun autoon on kytketty virrat ns. sulakehaaroitin ja 12Vulosotto (tarvikkeet maksaa esim. Motonetistä n. 20 eur). Ja sitten 12V ulosottoon omaan navigaattoriin sopiva latauspiuha. Sitten vaan oman navigaattorin lisävarusteista kojelautaan asennettava teline. Oma navi on TomTomin Start25 eli 5''. Yhtään isompaa ei mahtuisikaan, nyt jää sekä A-pilariin että kojelautaan n. 1cm kumpaankin puoleen ja navi on optimaalisessa asennossa.

Leonin ohjekirjassa ei ole sulakkeiden paikkoja sanottu, mutta merkkihuolto toimittaa pyydettäessä esim. e-mailin liitteenä pdf:nä sulakekaavion ja sen voi tulostaa vaikka ohjekirjan väliin itselle. Muistaakseni takalasinpyyhkimen sulakkeesta itse haaroitin virran.

Alla kuvia:









#12
Vertailukelpoisia kulutuslukemia saa ainoastaan samalla testilenkillä ja mieluiten samoissa keliolosuhteissa ja tiettyyn kellonaikaan (eli samoilla liikennetiheyksillä).

Tässä linkki, josta löytyy testilenkkejä eri puolelta Suomea: http://www.autoliitto.fi/autoliitto/al-sport/taloudellisen-ajon-testilenkit/ Ei muuta kuin ajamaan ja ilmoittamaan tulokset :)

Oma 1,6 TDI farkku menee maantiellä/motarilla neljän litran pintaan esim. Helsinki-Kouvola -väli talvirenkailla (205/55 R16 -nastat) ja -rajoituksilla. Kesärenkailla (225/45 R17) kulutus nousee puoli litraa.

Työmatka Kehä1 ja Itäväylää pitkin ja taajama-ajoa sekä alku- että loppupäässä: 15 km matkaan vaikuttaa vajaan litran, onko pysähdyksiä vai saako ajaa kaikessa rauhassa n. 10 km/h nopeammin kuin rajoitukset. Eli onko liikkeellä ennen klo 6 vai vasta 7.30 jälkeen. Pienimmillään alle 4l /100km ja suurimmillaan 4,8l/100km kulutus tuolla pätkällä.
#13
Lainaus käyttäjältä: tuomase - 01.01.15 - klo:19:27
Itse otin Juhlapesun sopparin nyt kun avasivat pisteen tänne Helsinkiin. 56 e/kk ja saa pestä vaikka joka päivä ja koneet on viimeisen päälle.

Kävin kokeilemassa tuon pesulan Konalassa. Auto oli parin viikon kurassa. Otin parhaan harjattoman pesun (Loiste). Pesi hyvin joka puolelta, myös takapuskurin kulmat alta. Aiemmin käyttämäni käsinpesijä pesee painepesurilla huonommin, joten itse otan tuonne Juhlapesuun Yö-pesut eli klo 20-08 välillä saa käydä pesettämässä vaikka joka päivä, 39 eur / kk.

Tuon lisäksi sitten vanhempien luona omat pesut käsin Autofoamilla ja lammaskintaalla ja tarpeen mukaan puhdistusta Claybarilla ja vahaukset muutamaan kertaan vuodessa.
#14
Lainaus käyttäjältä: jone26 - 09.01.15 - klo:20:57
Autoni on Seat leon cupra 2014

Auto maksaa Saksassa uutena kaikilla herkuilla 23-25 tuhatta veroineen niin ei sinänsä voi laatua toivoa!

Uutena halvin Leon SC Cupra 265 Saksan liittotasavallassa ~31000 euroa. http://carconfigurator.seat.de/seat-cc/desktop-desktop-007_DEFAULT-de-normal.view?msk=1#carline

Itsellä n. 20000 km ajettu nyt Leon ST:llä, ei ongelmia, ei nititöitä eikä natinoita.

Ainoa, mikä ärsytti itseä oli muutama rämisevä tavara (pysäköintikiekko, jääraappa jne.) kuljettajan oven ovilokerossa. Tähän ratkaisuna puoli tuntia omaa aikaa (kaavat ovilokeron pohjasta ja reunoista), mustaa ohutta huopaa Eurokankaasta ja kaksipuolista mattoteippiä Clas Ohlsonilta. Tällaiset seikat olisi kiva olla tehtaalla jo huomioituna, hintaluokka siis muutama euro.
#15
Niitä saa hankittua samasta paikasta, missä olit autoa huoltamassa. Tai sitten halvemmalla netistä ulkomailta, kunhan ensin olet varaosanumerosta täysin varma.

Varaosanumero taitaa olla 8V5853860. Kyseessä siis maalaamaton tuote, eli asennus + maalaus tulee tuohon lisäksi vielä päälle. TI-osaaminen harvemmin riittää ainakaan maalaushommiin, ja on väärä paikka säästää.
#16
Volkswagen Taro (Toyota Hilux), jos oikeasti hintaluokka oli mainitsemasi ja autolla edetään metsäautoteitä erämies-mentaliteetilla ja ainakin mahtuu budjettiisi. Myös takamoottoriset Transportterit etenevät erittäin hyvin ja ovat oikeasti maastokelpoisia. Tosin, miksi sen pitää olla VAG-tuote?

Eiköhän kannata tsekata myös kaikkien muiden valmistajien nelivetoiset maastohenkilöautot sekä pickupit. Metsäautotie -käsitys ainakin omasta mielestäni on jotain muuta kuin kovapohjainen hieman ruohottunut sivutie, jossa mennään Yetillä.

Jatkokysymys: millä tähän asti olet siellä metsäautoteillä liikkunut?
#17
Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 14.11.14 - klo:09:22

Täällä kiinnostaa myös milloin kannattaa hiipiä autokaupoille!  ;) ja onko myyjillä noin yleisesti ottaen myös  käytettyjen puolella  käytössä nämä "tsemppari kiintiöt"?

Kuukausittaiset kappalemäärät ja tietty vuosittainen muodostuu niistä kuukausittaisista. Mutta etenkin, jos sattuu saamaan sisäpiiritietoa ja maassa on autoja, jotka luovutukseen saa heti, niin sopivan hiljaisen kuukauden lopussa saa ostajan kannalta hyviä kauppoja aikaan.
#18
Pyöräilijä 2 on Vimeo tuossa parempi video kyseisestä tapauksesta, jossa näkyy myös pyöräilijä eikä pelkkää sumua pyöräilijän kohdalla. Samasta kohdasta tulee ajettua lähes päivittäin autolla. On erittäin yleistä, että autoilijat tekee hätäjarrutuksia pyörätien jatkeen eteen, kun eivät tiedä väistämissääntöjä.

50 km/h vauhtia ja autojono pysähtyy yllättäen, kun joku autoilija päättääkin toimia täysin ennalta-arvaamattomasti, niin ei voi kuin hämmästellä. Eli tilanne on samaa tasoa kuin pysähtyisi vihreisiin valoihin ja antaisi toisesta suunnasta punaisissa odottaville väistämisvelvollisille luvan mennä.  Jos on täysin yksin menossa, eikä missään ole muuta liikennettä, voi silloin toimia ennalta-arvaamattomasti, mutta muulloin aina liikennesääntöjen mukaan.
#19
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon 2013 Chat
14.10.14 - klo:09:29
Onko joku asentanut itse tai asennuttanut jälkikäteen kiinteää tai irrotettavaa koukkua Leon ST:hen?

Autossa ei ole tehtaalta tilattu vetokoukun esiasennussarjaa, joten ainakin tämä tuote tarvitaan: 5F0055204C "Electrical installation for cars without preinstallation"

Tarjouksia en ole koukkuasennuksesta pyytänyt, mutta jos joku on itse asentanut koukun (Westfalia, Thule tms.), niin mielellään kuulisin kokemukset ja vinkit.
#21
Tänään korkein oikeus antanut ennakkopäätöksen, että itsekriminointisuoja menee sen edelle, ettei tarvitse itse sentään ilmoittaa itseään syylliseksi kolhuihin, vaan paikalta voi poistua ilmoittamatta.

http://korkeinoikeus.fi/fi/index/ennakkopaatokset/precedent/1411459201442.html

Kaskon pysäköintiturva ei ole ollenkaan huono juttu ;)

#22
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.08.14 - klo:13:10
Kyse taitaa olla tästä "keskustelusta", jossa oli aika ajoin keulimisen merkkejä: http://www.autostadium.fi/index.php?topic=111.220. Alkaa postauksesta #237 ja jatkuu muutaman sivun.

Nimimerkki lienee kaikille tuttu...

Ok, eli vastaavanlainen haaste on ollut esillä. Onko tietoa, miten tuossa on käynyt? Eli onko otettu luulot pois ja mitä hävinneelle tapahtui?

Lähtökohta ainakin vaikuttaa hyvin oudolta aivopierulta edes ehdottaa tuollaista, kun mikään fakta ei ole huonomman tehopainosuhteen omaavan pyörän puolella, tietää häviävänsä ja silti innokkaasti haluaisi yleisellä tiellä "kilpailla".
#23
Kaverit joutuivat koomiseen väittelyyn otsikonmukaisesta asiasta.

Heille oli annettu "haaste", jossa väitetty että he häviäisivät kiihdytyksessä vakiovalmisteisella moottoripyörällä toiselle vakiovalmisteiselle moottoripyörälle, joka olisi huomattavasti tehottomampi. Kyseessä olisi ollut 1000cc vs. 600cc -luokan ns. sporttipyörät.

Haaste olisi pitänyt ottaa vastaan laittomasti yleisellä tiealueella. Eli suljetulla alueella ei olisi käynyt edes haastajalle. Nopeudet olisivat olleet haastajan mukaan yli 200 km/h

Mitä mieltä foorumilaiset on tuollaisista aivopieruista tai liikenteessä kilpailemisesta yleensäkin?

Itse ainakin autourheilua harrastaneena otan jyrkän nollatoleranssin liikenteessä tapahtuviin kilpailuihin. Kilpailemista varten varten löytyy rata-alueita monenlaiseen käyttöön ja etenkin jos kyseessä on nopeuskilpailu, niin yleinen tie ei ole siihen soveltuva paikka, jos nopeudet on enemmän kuin tieosuudella saa ajaakaan.
#24
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon 2013 Chat
24.06.14 - klo:11:40
Kaksi viikkoa tuli autoiltua keskisessä / eteläisessä Euroopassa (n. 3600 km), pääosin Ranskassa ja Espanjassa. Yhteensä bongattu 4 uusikorista Leonia koko matkan aikana, joista yksi oli farmari. Yksi noista bongauksista oli espanjalaisen Seat-liikkeen pihalla. Oli yllätys, etenkin, ettei Espanjassa (Andorrasta Zaragozan kautta Bilbaoon) liikenteessä näkynyt kuin yksi uusikorinen Leon.

#25
Kaksi kertaa rengaspainevaroitin huomauttanut alentuneista paineista. Ekan kerran n. 3 viikkoa sitten, jolloin painetta oli n. 1,5 bar, kun muissa renkaissa 2,5 bar renkaaseen laitettu sama 2,5 bar ja viimeksi tänään sama juttu, paine 1,5 bar. Eturenkaassa näyttäisi olevan pieni naula, kun tarkistin kulutuspinnan nyt huolella.


Vianorit jne. paikkaavat varmaan 50 eur, mutta onko jotain hyvää ja suositeltavaa edullista firmaa Helsingissä?
#26
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon 5F renkaat
07.04.14 - klo:13:24
Leon tuntui ns. vakiokokoisilla nastarenkailla (Pirelli Winter Ice Zero 205/55 R16) todella hyvältä autolta. Vaihto kesärenkaisiin teki autosta enemmän kuin makean. Kesäpyörät siis koossa 225/45 R17 Pirellin P7 Cinturato W-nopeusluokalla. Aiemmin ollut vain V-nopeusluokan renkaita normiautoissa, mutta ei tee pahaa tuo isompi nopeusluokkakaaan ja mukavuus ja hiljaisuus ainakin on kondiksessa Leonissa 17'' pyörillä.
#27
Sehän tuossa ihmetyttääkin, että kaikki firmat kertovat muutoskatsastuksen olevan pakollinen ja tiedän sen itsekin olevan. Ainakin pari eri laitosta Suomessa saa niitä tehdä.

Eli edelleen kokonaishinta avaimet käteen -paketille, että laite on tieliikennekelpoinen?  8)
#28
Mikä on ns. avaimet käteen -hinta muutoskatsastuksineen ja tarvittavine dokumentteineen tuollaiselle operaatiolle? Pelkkä ohjelmoinnin hinta on tiedossa, mutta kokonaishinta, kun se on rekisteriotteeseen merkittynä?
#29
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 31.03.14 - klo:23:22
Mites muuten tuon start stopin kanssa on, saako sen valikoista kytkettyä suoraan pois? Ainakin talveksi se kannattaisi sammuttaa. Turhaa rääkkiä akulle kylmässä. Kohta pääsee kyllä toivottavasti itsekin kokeilemaan. Pari viikkoa pitäisi vielä jaksaa odotella. Auton edelleen "laivassa".

Ja sehän on käytännössä ihan itsestä kiinni, käyttääkö sitä. Eli normaalistihan manuaalivaihteisella autolla seisotaan kytkin pohjassa vaihde ykkösellä. Jos tekee edelleenkin niin, ei auto sammu. Sen sijaan itse ainakin totuin yllättävän nopeasti uuteen tyyliin: vaihde vapaalle ja kytkin ylös. Ja en oo nyt aivan varma, mutta taitaa olla myös niin, että jarrua piää painaa hieman "höyhenkosketusta" enemmän, jotta sammutusautomatiikka sammuttaa auton paikallaan ollessa.
#30
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon 5F ST Farmari
30.03.14 - klo:13:11
Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 30.03.14 - klo:09:01
Minkälaisia ovat olleet autojenne toimitusajat? onko tietoa mitkä lisävarusteet tai ominaisuudet vaikuttavat suuresti tuohon?

Oma tilaus oli 1,6 TDI Style, lisävarusteina Style Launch Pack, tummennetut ikkunat, 17'' alupyörät, varapyörä, tilaus 28.10.2013, auto valmistunut joulukuun 2013 alussa ja oli Suomessa jo alle 2 kk tilauksesta eli joulukuun lopulla 2013. Luovutuksen olisi saanut nopeammin kuin auton otin käyttöön, tammikuussa 2014. Lasikattoluukku myyjän mukaan olisi saattanut hidastaa toimitusta.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy