1.6 TDI kokemuksia (EA288)

Aloittaja Jarruraita, 02.05.22 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Jarruraita

Moro

Elikkä onko täällä kokemuksia jaettavaksi VAG:n 1.6 tdi moottoriperheestä (85-88kW), vuosimalli tolle uudemmalle EA288 motille vissiin 2015 eteenpäin.


Itellä ollu tuo -09vm Octavia 77kW 1.6 (EA189) omistuksessa vuodesta 2014 lähtien, kilometrit lähentelee nyt 300t km.
Tämän yksilön kohdalla konepellin alla olevat murheet ovat olleet: 2 EGR vaihtoa (~120tkm ja 280tkm) ja yksi polttoainesuutin (~240t km). Suhteellisen huoletonta ajelua ollu kuitenkin tähän asti. Onko noissa uudemmissa samoja murheita vai jotain vielä enemmän?

Lähitulevaisuudessa auton vaihto on kuitenkin edessä, halusi tai ei. Jatkanko dieselillä, en sitäkään osaa sanoa. Olen varmaan myös hullu, kun noita Octavia 3 FL malleja ajatellut lähes tositarkoituksella seuraavaksi vehkeeksi.

a_jaba

Minulla ollut 2kpl autoja EA288 1.6TDI moottorilla.

Ensimmäinen oli 2015 mallinen Golf 7 farkku CLHA moottorilla (77kW). Ajoin sillä 97 - 163tkm välin. Vaihtoon lähti koska teki mieli vaihtaa isompaan ja koronapaniikissa yksi automyyjä teki hölmöt kaupat.

Golfin jälkeen oli 2015 mallinen Passat B8 farkku DCXA moottorilla (88kW). Ajoin sillä 83 - 125tkm välin. Myin auton koska siirryin työsuhdeautoilijaksi eikä dieseliä kannattanut jättää pihaan kakkosautoksi.

Molemmat oli mielestäni hyviä autoja ja ehjinä lähtivät vaihtoon. Molemmissa oli 7-vaihteinen kuivakytkin DSG joka sopi moottorin kaveriksi kyllä hyvin. Pikku-dieseliksi noi ovat hyvin vääntäviä moottoreita ja mukavia ajaa kaupunkipyörittelyssä. Veikkaan että manuaalina voisi olla pikkasen hengettömän oloisia ajettavia varsinkin ison Passatin korissa eli ainakin omasta mielestä DSG pelastaa noidein kanssa paljon ajomukavuuden osalta.

Tyyppivika noissa molemmissa oli että kampiakselin stefa vuoti öljyä jakopäähän ja molempiin tehtiin jakohihnan vaihto ns. ennenaikaisesti, Golffiin 120tkm huollossa ja Passattiin 90tkm huollossa. Passattiin tehtiin stefan vaihto myyjänliikkeen piikkiin niin itseä se ei niin paljoa närästänyt. Toi stefa ongelma taitaa vaivata aika isoa osaa EA288 dieseleistä ainakin 2015 - 2017 välillä eikä ainakaan minulla ole tietoa onko uudet asennettavat stefat jotenkin erilaisia/parempia että poistaisivat ongelman uusiutumisen.

Mitään muuta ongelmaa minulla ei noissa autoissa voimalinjan kanssa missään vaiheessa ollut. Vesipumppu on myös kuulemma jossain kohtaa ollut ongelmallinen mutta itsellä mitään ongelmaa ei esiintynyt.

Jossain välissä tehokkaammissa 2.0TDI:ssä oli jotain kylmäkäynnistysongelmia jotka johtui ilmeisesti nokka-akeselin ajoituksensäätimen ongelmasta. Noissa 1.6TDI versioissa ei ole ajoituksensäädintä ollenkaan vaan sen tilalla on kiinteät hammaspyörät niin yksi vikapaikka ainakin vähemmän.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 03.05.22 - klo:08:56
Minulla ollut 2kpl autoja EA288 1.6TDI moottorilla.

Ensimmäinen oli 2015 mallinen Golf 7 farkku CLHA moottorilla (77kW). Ajoin sillä 97 - 163tkm välin. Vaihtoon lähti koska teki mieli vaihtaa isompaan ja koronapaniikissa yksi automyyjä teki hölmöt kaupat.

Golfin jälkeen oli 2015 mallinen Passat B8 farkku DCXA moottorilla (88kW). Ajoin sillä 83 - 125tkm välin. Myin auton koska siirryin työsuhdeautoilijaksi eikä dieseliä kannattanut jättää pihaan kakkosautoksi.

Molemmat oli mielestäni hyviä autoja ja ehjinä lähtivät vaihtoon. Molemmissa oli 7-vaihteinen kuivakytkin DSG joka sopi moottorin kaveriksi kyllä hyvin. Pikku-dieseliksi noi ovat hyvin vääntäviä moottoreita ja mukavia ajaa kaupunkipyörittelyssä. Veikkaan että manuaalina voisi olla pikkasen hengettömän oloisia ajettavia varsinkin ison Passatin korissa eli ainakin omasta mielestä DSG pelastaa noidein kanssa paljon ajomukavuuden osalta.

Tyyppivika noissa molemmissa oli että kampiakselin stefa vuoti öljyä jakopäähän ja molempiin tehtiin jakohihnan vaihto ns. ennenaikaisesti, Golffiin 120tkm huollossa ja Passattiin 90tkm huollossa. Passattiin tehtiin stefan vaihto myyjänliikkeen piikkiin niin itseä se ei niin paljoa närästänyt. Toi stefa ongelma taitaa vaivata aika isoa osaa EA288 dieseleistä ainakin 2015 - 2017 välillä eikä ainakaan minulla ole tietoa onko uudet asennettavat stefat jotenkin erilaisia/parempia että poistaisivat ongelman uusiutumisen.

Mitään muuta ongelmaa minulla ei noissa autoissa voimalinjan kanssa missään vaiheessa ollut. Vesipumppu on myös kuulemma jossain kohtaa ollut ongelmallinen mutta itsellä mitään ongelmaa ei esiintynyt.

Jossain välissä tehokkaammissa 2.0TDI:ssä oli jotain kylmäkäynnistysongelmia jotka johtui ilmeisesti nokka-akeselin ajoituksensäätimen ongelmasta. Noissa 1.6TDI versioissa ei ole ajoituksensäädintä ollenkaan vaan sen tilalla on kiinteät hammaspyörät niin yksi vikapaikka ainakin vähemmän.

KORJAUS: Golfiin vaihdettiin jakopää (stefavuoto) 150tkm huollossa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 03.05.22 - klo:10:23
KORJAUS: Golfiin vaihdettiin jakopää (stefavuoto) 150tkm huollossa.

Kuinka suuria määriä se tuon stefan kautta vuotaa?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 03.05.22 - klo:10:32
Kuinka suuria määriä se tuon stefan kautta vuotaa?

Hyvin vähän.

Golffissa näkyi pari tippaa jakopäänkotelon ja lohkon välissä ja oli siitä tiputtanut pohjamuoville pienen läikän, ei valunut maahan asti.

Passatissa ei näkynyt yhtään ulospäin, hihna vain kitisi kylmänä tyhjäkäynnillä niin että äänen kuuli auton ulkopuolella mutta ei sisällä. Parin minutin käytön jälkeen kitinä hävisi ja kuului vasta kun moottori oli jähtynyt useamman tunnin.

Tuskin edes puolta desilitraa oli kumpikaan vuotanut eli vuodon havaitseminen öljytikkua seuraamalla varmaan käytännössä mahdotonta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Saltti

Tervehdys, Ostin 2010 uutena Altea XL:n 1,6 TDI-koneella ja käsivaihteilla. Ajoin 240t ja myin sitten liettualaiselle. Siinä vaiheessa olisi kaksoismassavauhtipyörä pitänyt uusia. Moottoriin vaihdettiin 140t kohdalla EGR-yksikkö ja egr-putkia putsattiin, kulut jotain 1500 euron paikkeilla. Muuten moottorissa ei ollut ongelmaa. Jakohihna vaihdettiin jossain 150t paikkeilla huoltona.
Kaipa olin siihen tyytyväinen, kun nyt on alla uutena ostettu Golf Sportsvan 1,6 TDI vm.2019 käsivaihteilla. Tämä Sportsvan menee jonkinverran pienemmällä polttoaineen kulutuksella, vaikka ei Alteakaan paljoa syönyt. Säästeliäs moottori.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy