Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

d3nver

Itsellä on vm 2012 Golf VI jossa mittarissa nyt 45 000km. Autossa on DSG7 ja ravistaa havaittavasti ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa, mainitsin viasta ensimmäisen kerran VV-Autolle noin vuosi sitten kun käytin auton 30tkm huollossa, silloin eivät havainneet mitään vikaa. Auton takuu umpeutui tämän vuoden toukokuussa ja käytin auton touko/kesäkuun vaiheessa huollossa ravistavan kytkimen vuoksi, eivät tällöinkään havainneet vikaa.

No, vein auton tänään 15tkm öljynvaihtoon (vaihdatan ölpät 15tkm välein longlifestä huolimatta) ja mainitsin taas ravistavasta kytkimestä, nyt löysivät vian ja tarjosivat vaihteiston vaihtoa hintaan 300 euroa. Sanoin puhelimessa että en maksa latiakaan kun viasta on reklamoitu jo takuuaikana, ja huoltovastaava tuli välittömästi vastaan ja tarjosi laatikon vaihdon veloituksetta. Kysyi kyllä olenko auton ensimmäinen omistaja jne, en tiedä mitä merkitystä tuolla nyt sitten muka olisi.

Tämä vaikuttaa nyt toistaiseksi menevän ihan mallikkaasti. Auto on pelannut tuota kytkintä lukuunomattamatta erinomaisesti, vaikka takuu onkin jo umpeutunut niin en koe mitään pakottavaa tarvetta lähteä vaihtamaan kulkinetta.

teemur

Passat Variant 1.4TSI Multifuel DSG7:lla , 36tkm ajettuna kytkin ravistaa hitaassa vauhdissa kun automatiikka luistattaa 2. vaihteella.

EDIT: Piti vielä lisätä, että ..ttu

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Keni1

Lainaus käyttäjältä: teemur - 13.10.14 - klo:16:49
Passat Variant 1.4TSI Multifuel DSG7:lla , 36tkm ajettuna kytkin ravistaa hitaassa vauhdissa kun automatiikka luistattaa 2. vaihteella.

EDIT: Piti vielä lisätä, että ..ttu

Kait menee takuun piikkiin tuo, DSG 7 sopii parhaiten työsuhdeautoon jolla ajetaan alle 40 tkm, omaksi sellaista ei kannata ostaa missään tapauksessa. Eli käytettynä kierrä kaukaa nämä vaihteistot.

TavanTallaaja

Itsellä sigussa näkyvä kärry ollut nyt puoli vuotta. Ostettaessa ajettuna 90t ja nyt 15t enemmän. Alusta alkaen auton kierrokset ovat käyneet  toisinaan epätasaisesti ja tämä pieni nykiminen on läsnä pahiten noin 60km/h nopeudessa. Tuntuu penkissä saakka ja silmäys kierrolukumittarin viisariin vahvistaa tuntemuksen, viisari pomppii joskus ihan kunnolla. Liikkeellelähdöissä reagoi toisinaan kaasuun viiveellä --> nykäisee. Kylmällä koneella oireet selkeimmät. Muutaman kerran on pakilla täristänyt.

Vaihteisto siis stronic, joten ei vissiin aivan otsikon mukainen loota, mutta mites kauan tällaiselle laatikolle annetaan keskimääräisesti elinikää? On mennyt puolen vuoden omistamisen aikana aikana jo muutama touhutonni muihinkin tyyppivikoihin (laakerit, öljyn kulutus ym.), että alkaa olla pinna jo hieman kireällä. Tekisi mieli se 30t vielä ajaa ja sitten merkin vaihto ilma, että tarvitsee tähän peltikasaan laittaa enää euroakaan korjauksiin. Onnistuukohan näillä oireilla? Laakkosella katsottiin vaihteiston softat ja ovat ajantasalla kuulema.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-tr -09

teemur

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.10.14 - klo:17:10
Kait menee takuun piikkiin tuo, DSG 7 sopii parhaiten työsuhdeautoon jolla ajetaan alle 40 tkm, omaksi sellaista ei kannata ostaa missään tapauksessa. Eli käytettynä kierrä kaukaa nämä vaihteistot.

Tehdastakuu on jo ummessa (02/2014) mutten kyllä hyväksy muuta kuin 100% korvauspäätöksen. Harmi kun osa näistä ei kestä normaalia ajoa, laatikko kun on muuten mainio
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Keni1

Sepä se, ihan aidosti harmittaa volkkarin puolesta, että noin hyvässä laatikossa on niin pahoja kestävyysongelmia, itse tykkäsin DSG 7:lla ajella 2 auton verran, nyt on manuaali ja jos joskus vielä DSG niin 6:n ei seiskaa. Testasin DSG 6:n kunnolla vasta tänä viime kesänä kun pääsin radalle testaamaan uutta Cupraa, olihan se mainio myös radalla toisin kuin DSG 7 joka ei radalla ollut luottamusta herättävä, ajoin sillä vain 3 kierrosta ja totesin että ei ole kivaa eikä kiva lisäänny millään, DSG 6:lla olisin voinut ajaa vaikka koko päivän, niin hyvin toimi myös jarrutuksissa ja oli tukevan tuntuinen osa voimalinjan seiskaan verrattuna.

Mutta nyt kun saat tuon autosi kuntoon niin taas sillä sen 30 tkm ainakin ajelee, on se sekin pitkä pätkä maantietä jos laitetaan jonoon, lähes maapallon ympäri pääsee DSG 7:lla :)

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.10.14 - klo:17:10
DSG 7 sopii parhaiten työsuhdeautoon jolla ajetaan alle 40 tkm, omaksi sellaista ei kannata ostaa missään tapauksessa. Eli käytettynä kierrä kaukaa nämä vaihteistot.
Tuolla samalla perustelulla ei sitten kannata hankkia mitään autoa... tai puhelinta, tai jääkaappia tai taloa tai puolisoa jne

Kuten tässä eräs kaveri -itse asiassa ainoa jolla suoraan tiedän olleen jotakin ongelmaa tuossa laatikossa- harmitteli kun kytkinpaketti jouduttiin uusimaan (Skoda), kokeili sitten muiden merkkien vastaavan hintaluokan automaatit, ja totesi että kyllä se vaan niin on että niin kauan kun isommilta murheilta vain välttyy ei tuolle kilpailijaa vielä löydy varsinkin kun huomioidaan mihin runkoon laatikko vielä yleensä istutettu (Audi, VW, Skoda, Seat versiot kaikkinensa) .... ja tilasi uudenkin autonsa DSG7:lla.

Minulla vasta alle 100 tkm kokemusta laatikosta *puuta koputtaen* että luotettavuus ei ole ollut ongelma, päinvastoin joka päivä kiitellyt sen perushyvää työskentelyä  :D Se vain ei kaikille riitä, kun asioita pitää lytätä, ja moneen kertaan.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

teemur

Kytkinpakka menee vaihtoon. Huomenna saisi hakea noin parin sadan euron hinnalla. Menee siis vääntämiseksi vaikka ei isosta rahasta olekaan kyse. Kummallista (vaikkakin asiallista) asiakkuuden hoitoa vaikka on kolme autoa tästä liikkeestä ajossa tälläkin hetkellä - tai no ajossa vain kaksi. Jaloillakin voi tietty äänestää  :D

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 14.10.14 - klo:12:23

Kuten tässä eräs kaveri -itse asiassa ainoa jolla suoraan tiedän olleen jotakin ongelmaa tuossa laatikossa- harmitteli kun kytkinpaketti jouduttiin uusimaan (Skoda), kokeili sitten muiden merkkien vastaavan hintaluokan automaatit, ja totesi että kyllä se vaan niin on että niin kauan kun isommilta murheilta vain välttyy ei tuolle kilpailijaa vielä löydy varsinkin kun huomioidaan mihin runkoon laatikko vielä yleensä istutettu (Audi, VW, Skoda, Seat versiot kaikkinensa) .... ja tilasi uudenkin autonsa DSG7:lla.

Samaa mieltä kilpailevien merkkien automaateista. Ostaisin myös uudenkin auton todennäköisesti DSG7:lla jos moottori olisi 1.4TSI, jos ongelmien ilmaantuessa jälkimarkkinointi hoidettaisiin tyylikkäästi.
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Spoonie

Kytkinpakka meni vaihtoon vaimon Seatista kun mittarissa oli 62tkm. Autossa oli sama vika, jota d3nver tuossa aikaisemmin kuvaili. Nyt taas toimii hienosti, eikä vaihtoja edes huomaa. Toivottavasti uusi kytkin kestää pitkään.

teemur

Lainaus käyttäjältä: teemur - 14.10.14 - klo:12:44
Kytkinpakka menee vaihtoon. Huomenna saisi hakea noin parin sadan euron hinnalla. Menee siis vääntämiseksi vaikka ei isosta rahasta olekaan kyse. Kummallista (vaikkakin asiallista) asiakkuuden hoitoa vaikka on kolme autoa tästä liikkeestä ajossa tälläkin hetkellä - tai no ajossa vain kaksi. Jaloillakin voi tietty äänestää  :D

Samaa mieltä kilpailevien merkkien automaateista. Ostaisin myös uudenkin auton todennäköisesti DSG7:lla jos moottori olisi 1.4TSI, jos ongelmien ilmaantuessa jälkimarkkinointi hoidettaisiin tyylikkäästi.

Otan sanani takaisin, eipä tarvinnut vääntää asiasta sittenkään vaan soitto tuli korjaamolta että kustannukset menevät heille.
Voi siis katsella uuttakin Passattia "sillä silmällä" sitten joskus :)
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

HevosetonMies

En edes viitsi ensimmäisenä viestinä foorumille aloittaa topiccia joka on aikaisemmin kerännyt miljoonayleisön netissä.

Haluan varmistaa täältä, ettei nyt vaan apinaa koijata. Ostin Vw golf 1.4tsi dsg vm 2010, ajettu 87tkm, vempeleen viime viikonloppuna (11-10-12). Auto vaikutti hyvältä ja myyjä antoin "takuun" autolle. Jokainen tietää että kyseessä on tapa ulkoistaa vikojen korvaus sekä yritys välttää virhevastuuta.

No, n 300 km ajettuani huomasin kaupunkialueelle saapuessani auton täristävän hyvin pienillä "ryömitys"kierroksilla, varsinkin kun renkaat on tapissa suuntaan tai toiseen.

Samalla istumalla varasin huollon ajan myyjäliikkeelle. He sanoivat että dsg on ns. kuivakytkin, joten on mahdollista että myynnissä ollut auto on kerännyt ruostetta kytkimeen. Vaihtoon menee muutamat vetarin kumit sekä vaihteistoöljy. Kävi äkkinäisesti mielessä, onko mahdollista että myyjäliikkeen huolto jättää kertomatta isompia vikoja, korjaamalla pienenpiä, jotta auton jälleenmyynnin voitot voidaan pitää maksimissa, sekä elää toivossa ettei korvausvastuun aikana isompaa rikkoa satu? Kokemuksia?

TerhoP

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 14.10.14 - klo:12:23
Tuolla samalla perustelulla ei sitten kannata hankkia mitään autoa... tai puhelinta, tai jääkaappia tai taloa tai puolisoa jne

Kuten tässä eräs kaveri -itse asiassa ainoa jolla suoraan tiedän olleen jotakin ongelmaa tuossa laatikossa- harmitteli kun kytkinpaketti jouduttiin uusimaan (Skoda), kokeili sitten muiden merkkien vastaavan hintaluokan automaatit, ja totesi että kyllä se vaan niin on että niin kauan kun isommilta murheilta vain välttyy ei tuolle kilpailijaa vielä löydy varsinkin kun huomioidaan mihin runkoon laatikko vielä yleensä istutettu (Audi, VW, Skoda, Seat versiot kaikkinensa) .... ja tilasi uudenkin autonsa DSG7:lla.

Minulla vasta alle 100 tkm kokemusta laatikosta *puuta koputtaen* että luotettavuus ei ole ollut ongelma, päinvastoin joka päivä kiitellyt sen perushyvää työskentelyä  :D Se vain ei kaikille riitä, kun asioita pitää lytätä, ja moneen kertaan.

Totta ihan paskapuhetta DSG ongelmat  ::)
Kysy vaikka rantaperkiön autotalosta..

Purnipsi

Golf Variant 1.4tsi 90kw ja DSG7 on nyt vuoden ollut. Uudesta asti hyvin ärhäkkä lähdöissä. Usein kuivallakin asfaltilla liikkeelle lähdöt ovat olleet yhtä renkaiden ujellusta, vaikka kuinka nätisti on yrittänyt lähteä. Nyt kun kyseli mahdollista päivitystä akkutestin (antanut usein Low battery-sanomaa radion näytössä) yhteydessä, päivittivät ja kamala hyökkäily loppui heti. Liikkeelle lähdöt maltillisia, hyvin momentinmuuntimellisia. Muutenkin vaihteisto toimii älykkäämmän oloisesti. Varsinkin parkkipaikoilla ajaminen on ollut jännittävää, kun vaihteisto ei ole käsittänyt rytminvaihdoksia vaan on kaasua painaessa iskenyt kytkimen 100% kiinni ja kumia on palanut renkaiden hyppiessä. Talvella ylämäet ovat olleet tuskaa, kun ei ole edes maltillisella kaasulla lähtenyt, mutta lisäkaasulla jo sutinut armotta.
Aihetta sivuten, onkohan akun rasitustestin tulos ok, jos testin päättyessä jännite on 8,7V?

psxgamer

Nyt on kyllä ihan hauska juttu: Autoliike vaatii asiakasta kirjoittamaan vastuuvapauslomakkeen ennenkuin myyvät DSG:llä varustetun Golfin!  :o

http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/vastuuvapauslomake

Ja itse myytävä auto:

http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/6867393

Ilmoituksesta:
Auto toimii ja pelaa nyt kaikinpuolin hienosti, mutta koska kyseessä on V.A.G./DSG -tuote, myyjä EI VASTAA auton mahdollisesta rikkoutumisesta kaupan jälkeen. Tämän vuoksi ostajalta vaaditaan allekirjoitus vastuuvapautus lomakkeeseen. Jos et hyväksy, osta kalliimpi jostain muualta. Halpa hinta selittyy edellämainituilla asioilla!

SNG

No lakimies käy tuollaisen sopimuksen kanssa vessassa. Aika amatöörimaista toimintaa.

Jotta virhevastuu ei olisi voimassa, auto pitäisi myydä rekisteristä poistettuna PURETTAVAKSI tai vaikka KASVIHUONEEKSI.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 02.12.14 - klo:09:20
Nyt on kyllä ihan hauska juttu: Autoliike vaatii asiakasta kirjoittamaan vastuuvapauslomakkeen ennenkuin myyvät DSG:llä varustetun Golfin!  :o

Onhan tuo ihan hauska, toisaalta täytyy muistaa että kyseessä on kymmenen vuotta vanha auto, jolla jo ajettukin. Ja vaihdettu uutta turboa jne.
Saattaa olla 4,5 kâ,¬:lla ihan hyvä käyttöpeli, vikaa voi tulla aina, normi oletus oli sitten mitä tahansa lausekkeita mukana  :)
Ehkä tuolla haetaan tosiostajia eikä itkijöitä  8)

ps onko tuossa DSG7 vai DSG6 ... mielestäni kuitenkin DSG6
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Wekotin

Niin tuo lappu olisi pitänyt kirjotuttaa muotoon, autossa vaihteistovika, mutta pystyy ajamaan. Hinta tästä syystä halvempi.  ::)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 02.12.14 - klo:11:07
Niin tuo lappu olisi pitänyt kirjotuttaa muotoon, autossa vaihteistovika, mutta pystyy ajamaan. Hinta tästä syystä halvempi.  ::)

DSG-hysteria lienee jo sitä luokkaa autoliikkeissäkin, että kaikkiin dsg-vageihin laittanevat jatkossa lapun "Autossa potentiaalinen vaihteistovika, ja vastuu siksi ostajalla." ;D

No joo, omassa dsg6 pelannut ongelmitta, mutta aina kun noita uutisointeja mediassa näkee, nousee mielialaan tummia pilviä...

Geoman

Tuo esitetty lomake oli kirjoitettu koskemaan muitakin VAG-autoja. Autoliikkeen ei pidä ottaa myyntiinsä autoja, jotka ovat niin huonokuntoisia tai huonoja, että niistä ei voi ottaa vastuuta eivätkä he itse niitä kunnosta käyttökelpoiseksi. Automyyjä (joka oli ehkä kuukautta aikaisemmin kiinteistövälittäjä) pitää olla niin ammattitaitoinen, että eivät ota myyntiin tuotteita, jotka eivät ole käyttökelpoisia. Esim. autopurkaamo tai romuliike on oikeampi osoite. Köyhällä ei ole varaa ilmoituksen mukaiseen tuotteeseen.

Autokaupan tulisi antaa itsestään ammattitaitoinen ja luotettava kuva - ostajalle on uhkapeliä ostaa kyseinen auto ja riidat ovat pitkiä ja kuluttavia - tuskin hyvitys on kuitenkaan kauppasummaa suurempi. On epämiellyttävää asioida kaupassa, kun tuntee tulevansa huijatuksi (vaikkakin kyseenalaistavat myymänsä tuotteen).

Kyllä 4'500 eurolla saa hyvänkin auton - esim. Autokeskus hyvitti naapurini 60'000 km ajetusta 10 vuotiaasta Nissan Primerasta tämän summan eli todellisuudessa vähemmän, koska siinä on uuden auton alennus mukana.

Miten pitkä tuollaisessa kyseisessä Golf-autossa pitäisi olla myyjän vastuun?

Oma TDI/DSG6 on toiminut hienosti 4v/90 tkm. Itse olen ollut tyytyväinen, joskin ikävät kirjoitukset vievät välillä yöunet.

GOLFfar11

Kävin menneenä viikonloppuna koeajamassa 1,4 TSI ja DSG7-yhdistelmän, jotka olivat kiinni Skoda Rapid Spacebackissa. Kokemus oli luotaantyöntävä ainakin tuossa autossa voimalinjan(kin) osalta. Meno oli hupaisaa moottorin kierrosten vaihdellessa laatikon hakiessa sopivaa välitystä. Erityisesti liikkeelle lähtiessä tämä ilmiö korostui. Vauhtiin päästyäni ( = nopeuden vakiinnuttua ) ilmiötä ei havainnut. Omassani , kuten edellisessäkin kulkineessani on 2.0 TDI + DSG6 ja onpa noilla voimalinjoilla todellakin eroa. En enää kummastele DSG7:n "parjaajia" siinä määrin kuin aiemmin.
20xda
EX:Seat Leon FR 2.0 TDI (110 Kw) DSG -13
Ex: Vw Golf variant Highline 2.0 TDI (103 Kw) DSG -11

Ranssi

Tapaus on saanut lisää julkisuutta:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/12/02/kauppias-sysaa-autojen-korjauskulut-ostajalle-dsg-on-riski/201416662/304

Varsin mielenkiintoista on, että mikäli myyjä ilmoittaa myyntihetkellä autossa olevan jonkin vian, voidaan auto myydä nykyisessä kunnossaan ja vastuu ilmoitetuista vioista on ostajalla, mikä on normaalia, mutta entä jos laatikko on myyntihetkellä toimiva, niin ei kai sitä silloin voi vialliseksi ilmoittaa ja näin vastuuta paeta?


bustedi

Minusta tällaisessa tapauksessa, jossa asiakas itse tiedostaa riskin ja haluaa silti ostaa auton kuuluisi vastuun olla asiakkaalla. Lain mukaan asia ei tietenkään aivan näin ole.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

JaniKuula

Kumma homma ki jatkuvaan dsg:n mollaamiseen ei maahantuoja kommentoi koskaan mitään. Jännä nähdä ku itse juuri tilasin stronic nelkun. Saas nähdä minkälainen viritys se on.onko kellään kokemuksia tähän 190hp diesel stronic kombinatioon? Ainakin koeajolla se oli mieleinen 7 vaihteinen... Tiedä sit kestääkö :o
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Mara

Löytyykö keneltäkään todellisia hintoja vaihteiston tai kytkimen korjauksesta, netissä puhutaan vain tuhansien eurojen kuluista.

Selvittelin vähän 7-vaihteisen kytkimen hintoja, eivät  ne ole mitenkään poikkeavat manuaalikytkimestä.
VW:llä kytkin 650,- , netissä LUK-kytkin 320,- LUKin saksalaisilta sivuilta löytyi myös kytkimen asennusohje, siinä tarvititaan mittalaitteita, koska kytkimessä on sovitusprikkoja, asennus ei vaikuta kovin hankalalta.
VW ilmoitti kytkimen vaihtoajaksi 6 tuntia, joten ei se heilläkään maksa kuin 1250,- + joitakin pikkunippeleitä. Kun homman tekee joku pienempi korjaamo niin hinta jää alle tonniin. Ainut ongelma on, että se tarvisee tehdä 60000 km välein.

Minulla on nyt merkkiliikkeessä todettu kytkimen lopuun kuluminen, näillä oireilla mitä autossani on ei suurinosa kuljettajista havaitse mitään ongelmaa. Valitettavasti en pääse testaamaan kauanko auto vielä kulkisi, sillä kytkin menee vaihtoon VW:n laskuun.

Kotkis

Lueskelin tuossa TM:n (02/2015) kestotestiselostusta Octaviasta 7-v. DSG-vaihteistolla. Siellä pisti silmään kappale, jossa sanottiin: "...ykkösvaihteen käyttö jää todella vähäiseksi. Liikkeelle lähdettäessä kakkonen kytkeytyy jo ennenkuin ykkösen kytkin on kunnolla purrut kiinni."

Tuosta minulla tuli mieleen oma kokemukseni vastaavasta vaihteistosta Audissa (S tronic): mielestäni niihin mittariston vaihdenumeroihin ei voi aina luottaa 1/2-vaihteiden ollessa kyseessä? Tämän huomaa esim. parkkipaikkaa lähestyessä, jolloin minulla on usein tapana vaihtaa vaihteisto manuaalimoodiin. Aivan ryömintänopeudessa vielä vaihteistoindikaattori näyttää D2 ja kun heitän vaihdekepin oikealle manuaalipuolelle, muuttuu indikaattori suoraan näyttämään M1. Kierroslukumittarin neula ei hievahdakaan eikä moottorin äänestä kuule mitään tms. Eli ikäänkuin se ykkönen olisi ollut jo silmässä.
Onko muilla vastaavia huomioita? Onko tässä nyt kyse TM:n havaitsemasta "ilmiöstä"?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Skoc

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 02.02.15 - klo:00:25
Onko muilla vastaavia huomioita? Onko tässä nyt kyse TM:n havaitsemasta "ilmiöstä"?

Sama havainto tehty useasti. Mittari näyttää D2 vaikka onkin oikeasti D1 (riippumatta onko kiihdyttämässä vai hidastamassa). Ja sen huomaa helpoten juuri noin eli kun vaihtaa manuaalipuolelle hiljaisessa vauhdissa.

Liikkellelähdöissä oma (DSG-7) tuntui vähän täristävän D2:lla (kun mielestäni vaihtoi liian aikaisin 1->2) mutta jotenkin se on hävinnyt ja vaikea sanoa oliko siinä sitten aiemmin oikeasti liian aikainen vaihto 1->2. Vai oliko se lievä tärinä sittenkin 1-vaihteella. Ja vielä sellainenkin asia, että se lievä tärinä oli vain kesällä lämpimällä säällä. Talviajossa ei nyt vaan esiinny.
Octavia Elegance -15

Rauska

Mulla kun tuo toinen talli on maan alla, niin noustessa jyrkähköä luiskaa on alussa 2-vaihde päällä, mutta jossain puolivälissä se laittaa 1:sen ja sen kyllä tuossa nousussa huomaa.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Telehell

Mites porukalla esiintyy tuota tärinää ryömittäessä?

Itsellä esiintyy tärinää, kun ryömittää ykkösvaihteella jarrua vasten. Heti kun kakkosvaihde menee päälle lakkaa tärinäkin. Viime viikolla käytin vaihteistoöljyn vaihdossa autoa, tällä operaatiolla ei ollut mitään merkitystä tuohon oireeseen. Myös kaksoismassa vauhtipyörä on vaihdettu laakkosen toimesta pari viikkoa sitten, tämä auttoi ryntäyttäviin lähtöihin eteenpäin (peruuttaessa edelleenkin todella herkkä ryntäilemään), mutta tuo ryömitystärinä jäi.

Muuten vaihteisto toimii ihan hyvin, vaihtaa nätisti ja huomaamatta pääsääntöisesti.

Moottorin/vaihteisto tukikumit?? DSG loota paskana?? Kytkin??

Vaihteistoin softan päivittämistä/resetointiahan voisi kokeilla...onnistuuko vagcomilla?

Itse tottunut ajamaan momentinmuuntimella olevilla automaateilla niin tuntuu tämä DSG kyllä sudelta niihin verrattuna  ;D

EDIT; itsellä siis 6-lovinen dsg.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Karmat

Minulla täristää Passat 2013 1.4TSI 127tkm ainoastaan peruuttaessa ja lähinnä kylmänä mutta myös joskus kun peruutan auton lämpöisestä tallista ulos. Eteenpäin mentäessä ei täristä eikä ryntää. Toinen vika on että jysäyttää joskus pienemmän vaihteen sisälle kun hiljennän pikkuhiljaa esim liikennevaloihin. Näitä ongelmia diagnosoitiin Länsiautossa ja tehtaalle lähetettiin DISS-kysely, niin tehdas on tietoinen kyseisistä vioista ja on kuulemma tulossa softa ja toimilaite päivitys? Sopeutus tehty kaksi kertaa ja vähän auttoi, enää ei jysäytä niin voimakkaasta, mutta tekee sitä kuitenkin. Puhuivat länsiautossa myös kiihtyvyysanturin vaihdosta ja sen kalibroimisesta sekä takapyörien abs-antureiden signaaliviosta joka voi aiheuttaa sitä että mutkaan ajettaessa ei vaihda vaihdetta. Pyörimisanturin signaalivika on niin hetkellinen että ei jää muistiin...

Koko lootahan tohon on vaihdettu vuosi sitten. Onko kenelläkään lisätietoja siitä päivityksestä tai samoja oireita? Tuntuu vaan vähän etteivät ota tosissaan, ihme kyllä kun myyjä liike maksaa lystin...

Muuten pelaa hienosti. kop kop.

Telehell

Njoo, pienen kyselykierroksen perusteella mekaaninen mekatroniikkavika voi oireilla juurikin noin. Kylmällä koneella toimii jotenkuten normaalisti, mutta lämpimällä koneella alkaa paikaltaan lähdöt olemaan nytkähteleviä. Eikä edes tuota mitään vikakoodia.

Huomasin tässä, että tuo paikaltaan lähtö eteen(ja taakse)päin on kylmällä koneella inhimillinen, mutta lämpimällä koneella juurikin hyökkäävä. Että v*ttu jos tästä vielä joku mekatroniikka on särki niin oli ensimmäinen ja viimenen VAG tässä talossa.

Öljyt ja suodattimet on vaihdettu huoltokirjan mukaan aina 60tkm välein.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy