Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.06.14 - klo:23:35
Sorry etten huomannut kysymystäsi tuossa aiemmin ja jouduit toistamaan sen. Johtui siitä että olet hylkäyslistallani, kun en jaksa sitä ikuista valitusvirttäsi (Polon moottoriepisodi) lukea uudestaan ja uudestaan joka ketjusta. Nyt jostain syystä menin klikkaamaan linkkiä jolla sain viestisi näkyviin ja kas, siellähän olikin ihan asiallinen kysymys. Tässä siihen vastaus. :)

Erikoiset estolistat teillä, ette halua lukea minun kommentteja mutta tulette niitä aina kommentoimaan todella hanakasti ja millä tavalla :)

No laitoit sitten napakasti ulkomaan sivustoille linkkejä, kyse on Suomen autokantaan suoritettavasta kampanjasta josta maahantuoja on infonnut viime syksynä ja siinä ei puhuta mitään vaihteiston rikkoutumisesta vaan sähköhäiriöstä ja se sähköhäiriö näkyy tuossa videolla, itselläni tuo on esiintynyt kahdessa eri DSG 7 vaihteistossa.

Tuossahan jokin antunri sekoaa kesken ajon ja laatikon toiminta lakkaa kunnes se resetoidaan tai resetoituu odottelemalla, moottorin uudelleen käynnistys korjaa tilanteen heti. Mielestäni kyse on siis tilapäisestä ennalta arvaamattomasta häiriöstä kuin minkään osan hajoamisesta. Pidän tuota vikaa äärimmäisen vaarallisena ja siksi julistan DSG 7 vaihteistot ajo- ja myyntikieltoon, syynä se että tetin mukaan tuohon vikaan ei ole olemassa mitään korjausta.

Tässä vielä video ja VW Auton syksyinen kampanjatiedote.

Korjauskampanjan tiedote suomessa: http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw_news.nsf/0/2E9E690E344D4F28C2257C23004FA693?OpenDocument&db=vw5.nsf

Video: 2011 VW Volkswagen Polo GTI DSG 'gearbox' fault / problem

tet

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:07:14
No laitoit sitten napakasti ulkomaan sivustoille linkkejä, kyse on Suomen autokantaan suoritettavasta kampanjasta josta maahantuoja on infonnut viime syksynä ja siinä ei puhuta mitään vaihteiston rikkoutumisesta vaan sähköhäiriöstä ja se sähköhäiriö näkyy tuossa videolla, itselläni tuo on esiintynyt kahdessa eri DSG 7 vaihteistossa.

Otetaanpa hieman takaisin. Tuo kampanja 35C3 on tosiaan Australiassa tehty takaisinkutsu liittyen mitä ilmeisimmin (?) samaan vikaan joka muutamaa kuukautta myöhemmin sai aikaan tämän maailmanlaajuisen takaisinkutsun jota myös meillä Suomessa nyt suoritetaan. Sen koodi on 34F6. Valitettavasti minulla ei ole laittaa suomenkielistä materiaalia aiheesta, jostain syystä meillä on aika vähän tietoa ainakin tämän foorumin ulkopuolella näistä aiheista. ;)

http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/jaxrs/download/doc/UCM447515/RCMN-13V568-9034.pdf

Tuossapa siis vielä linkki "ulkomaan sivustoille", tällä kerralla VW:n viralliseen englanninkieliseen takaisinkutsun korjaamo-ohjeeseen. Kyseessä Jetta Hybrid ja doku on USA-Kanada-akselille tarkoitettu. Se että tässä dokussa vika on rajattu Jetan hybridimalliin saattaa johtua esim. siitä että se on kenties ainoa VW-malli jossa rapakon takana käytetään DQ200-laatikkoa. Siellä kun yleensä on vähän tehokkaammat myllyt joiden vääntöjä tuo laatikko ei ole tarkoitettu kestämään.

Kun tuossa aussien aiemmassa kampanjassa vaihdettiin mekatroniikka, niin tässä uudemmassa todella vaihdetaan laatikkoon öljyt. Vikakuvaus on kuitenkin kutakuinkin sama kuin aussien aiemmassa takaisinkutsussa.

Lainaa
Over time, the internal gearbox lead frame may corrode due to certain gearbox fluid additives used in original gearbox filling. If corrosion deposits collect between electrical wiring, an electrical short in the power supply may result in blown gearbox fuses and the deactivation of the gearbox hydraulic pump or mechatronic unit. The driver will immediately be alerted by a flashing gear indicator warning lamp in the instrument cluster and the vehicle will lose motive power but can coast to a stop. Loss of motive power while driving may increase the risk of a crash. All other vehicle systems, such as the engine, steering, and brakes, etc. remain unaffected and fully operational.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Keni1

^
Minä väitän edelleen että Suomen korjaus koskee videolla nähtää varsin vakavaa tilannetta, näytä jokin dokumentti joka kumoaa väitteeni, ja suomenkielisenä kiitos.

Jos taas kampanja ei koske videolla näkyvää tilannetta niin entistä pahempi juttu, koska itselläni tuota tutkittiin mutta huolto ei mitään vikaa löytänyt eli tuoko on edelleen korjaamatta?

Ps. älä tet kommentoi tähän millään muulla kuin suomessa julkaistulla tiedotteella, me elämme suomessa emmekä australiassa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:08:34
^
Minä väitän edelleen että Suomen korjaus koskee videolla nähtää varsin vakavaa tilannetta, näytä jokin dokumentti joka kumoaa väitteeni, ja suomenkielisenä kiitos.

Tähän on helpoin saada varma vastaus niiltä, joiden auto on (täällä SUOMESSA ::) ) jo käynyt DSG:n öljyn vaihdossa. Foorumillakin on jo useampi henkilö ilmoittanut oman autonsa käyneen kampanjakorjauksessa. Voisiko siis joku, jolle tuo öljynvaihto on tehty, katsoa huoltokirjasta tai takapaksin pohjasta mikä kampanjakoodi sinne on rustailtu?

Jos viitsit vähän googlata kampanjakoodia 34F6 niin löydät lukuisia viitteita siihen että kyseessä on maailmanlaajuinen takaisinkutsu. Jos kyse ei ole samasta takaisinkutsusta joka meillä Suomessa on meneillään, niin mihin tuo kutsu on meillä hävinnyt vai onko Suomi jo eronnut maailmasta? Entä kuinka uskottavaa on, että meillä olisi toinen saman vaihdelaatikon öljyn vaihtoa vaativa takaisinkutsu, joka kuitenkin aiheuttaisi erilaiset oireet kuin muualla maailmassa?

Vaikke sinulle Keni1 ei ulkomaiset dokumentit kelpaakaan, niin laitan ihan kiusallani vielä yhden. Taas Australiasta, jossa tämä sama koodi 34F6. Siellä listataan autot joihin vika liittyy, aika monta mallia löytyy. Miksi tämä kampanja on sekä jenkeissä että ausseilla, mutta ei meillä vaikka samoja autoja meilläkin myydään? ;D

http://www.recalls.gov.au/content/index.phtml/itemId/1053555
ex-vag:

Keni1

Panostat tet tähän asiaan todella voimallisesti, siitä huolimatta ainoa suomessa julkaistu DSG 7 kampanja kerrotaan seuraavan tiedotteen keskimmäisessä kappaleessa, ettet vaan tet ole sekoittanut tuota ensimmäisen kappaleen Tiguan sulakevikaa ja sen korjaamista DSG 7 vian korjaamiseen.

Ainoa suomessa julkaistu tiedote DSG 7 korjauksesta (keskimmäinen kappale): http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw_news.nsf/0/2E9E690E344D4F28C2257C23004FA693?OpenDocument&db=vw5.nsf

Kampanjan kohteena oleva vika näkyy aiemmassa viestissäni olevasta videosta, vikaan ei ole olemassa mitään korjausta, onnea vaan, DSG 7 kuskina en ylittäisi tasoristeystä ennenkuin vika on korjattu, muutenkin jättäisin auton pihaan ja kulkisin julkisilla kunnes vika korjattu.

Laitappa tet tosiaan suomen maahantuojan korjauskutsu nähtäville, laita myös tiedote asiasta, ja ihan suomeksi.

Ps. tet alkaa jo muistuttaa skrikoa, molemmat panostavat voimallisesti maahantuojan puolustamiseen ilman mitään dokumentteja, ilmeisesti maan tapa? Molemmilla on yksityisviestien esto päällä, molemmat puuttuvat lähes jokaiseen maahantuojalle kiusalliseen asiaan ja tunkevat topikin täyteen joutavaa asiaankuulumatonta skeidaa :)

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:07:14
Erikoiset estolistat teillä, ette halua lukea minun kommentteja mutta tulette niitä aina kommentoimaan todella hanakasti ja millä tavalla :)

Off topic, samaa mieltä...estolistoja aikuisilla tosimiehillä    ::)

Aiheeseen, uutena/vanhana asiana, meikäläisen Pirkkassa Norjassa ajellessa kärysi lootan kytkin pitkissä nousuissa, johon auttoi S:n käyttäminen. Mielestäni loota vaihtaa turhan hanakasti isompaan poltoainetta säästääkseen.

tet

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:09:11
Panostat tet tähän asiaan todella voimallisesti, siitä huolimatta ainoa suomessa julkaistu DSG 7 kampanja kerrotaan seuraavan tiedotteen keskimmäisessä kappaleessa, ettet vaan tet ole sekoittanut tuota ensimmäisen kappaleen Tiguan sulakevikaa ja sen korjaamista DSG 7 vian korjaamiseen.

Jos viitsisit selata läpi tuon edellä linkittämäni VW:n virallisen 25-sivuisen korjausohjeen, niin näkisit että siellä oikein valokuvien kera ohjeistetaan miten vaihdelaatikon öljyt vaihdetaan ja mitä erikoistyökaluja hommaan tarvitaan. Saman dokumentin alussa on tuo lainaamani vikakuvaus jossa mainitaan sulakkeen palaminen laatikon korroosion seurauksena sähköosiin joutuneiden epäpuhtauksien takia. Minä en voi mitään sille jos englannin kieli ei sinulta taivu, mutta me jotka englantia osaamme kyllä ymmärrämme mitä tuossa dokussa kerrotaan.

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:09:11
Ps. tet alkaa jo muistuttaa skrikoa, molemmat panostavat voimallisesti maahantuojan puolustamiseen ilman mitään dokumentteja, ilmeisesti maan tapa? Molemmilla on yksityisviestien esto päällä, molemmat puuttuvat lähes jokaiseen maahantuojalle kiusalliseen asiaan ja tunkevat topikin täyteen joutavaa asiaankuulumatonta skeidaa :)

Miten se, että tuon esille dokumentoitua tietoa takaisinkutsusta huhujen sijaan, on nähtävissä maahantuojan puolustamisena? Onko nuo sinun huhutietona levittämäsi "tiedot" takaisinkutsun aiheuttaneen vian luonteesta jotenkin VW:n kannalta pahempia kuin tämä dokumentoitu vika? Sinun levittämiesi huhujen mukaan tämä kyseinen vika on luonteeltaan sellainen, että se esiintyy vain hetkittäin eikä siis näinollen keskeytä matkantekoa välttämättä kokonaan. Kun taas minun kaivelemien dokumenttien mukaan vika keskeyttää matkanteon aina totaalisesti. Onko se, että kerron vian olevan vakavampi kuin sinä väität, maahantuojan puolustamista?

Mitä tulee tuohon topikin täyttämiseen joutavalla asiaankuulumattomalla skeidalla, niin kumpikos se meistä kahdesta oli joka juuri hiljattain sai parin viikon banaanin kyseisestä toiminnasta?
ex-vag:

kt

Tässä on trafin listan takaisinkutsut:

http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=&mark=&model=

Selaa kohtaan Volkswagen / Vaihteisto ohjelmisto DSG/
Muut huoltokutsut ovat VW:n omia toimia Suomessa. Eli esim tämä synteettisen öljyn vaihto mineraaliöljyksi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keni1

Ã,,lä tet hermostu, meillä erona tässä on se, että minä esitän väitteideni tueksi aina dokumenttia, sinä sen sijaan huutelet omia mielipiteitäsi ja perustat väitteesi uskoon joka on eri asia kuin fakta ja realismi.

Että kun seuraavan kerran kumoilet minun tai jonkun muun väitteitä niin tee se dokumenttien kanssa. Se mitä kt tuossa kertoo trafista niin näkyykö kaikki kampanjat trafin listoilla en tiedä, siellähän saattaa olla vain kaikkein vakavimmat tapaukset ja ne mitkä myönnetään ja mihin jokin selitys on keksitty jos itse korjausta ei ole olemassa. Itse perustan väitteeni tässä asiassa omakohtaiseen kokemukseen ja näkemiini tiedotteisiin suomessa kuten edellisessä viestissäni mainitsin. Hauskintahan tuossa volkkarin tiedotteessa on se, että ongelma ei ole esiintynyt suomessa, mikähän ongelma se minun kahdessa DSG 7 laatikossa sitten oli, on meinaan aivan samanlainen ongelma kuin videolla näkyvä tilanne, Tuota videolla olevaa ongelmaako ei sitten ole korjattu, eikö se ole niin vakava juttu kun esiintyy niin harvoin että minullakin molemmissa autoissa vain kerran. Pitää muistaa että yksikin kerta on liikaa kun tuo pahassa paikassa sattuu, voipi tulla ruumiita.

Wekotin

Kyllä minusta tuo VW USA:n huolto-ohje antaa aika yksiselitteisen vastauksen miksi öljyt vaihdetaan. Mineraaliöljyn lisäaineet (ilmeisesti joku tietty erä / valmistaja), aiheuttavat ajan kanssa korroosiota. Jos tämä korroosio syntyy sähköjohtojen lähelle, tapahtuu kamaluuksia mm. öljypumpun (sähköinen) ja/tai mekatroniikkayksikön toimimattomuutena jolloin hytissä vilkkuu vaihteistokaavion merkkivalo.

Voin tänään katsoa, jos kerkiän mikä koodi tuolla huoltokirjassa tai takahutlarissa on.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.06.14 - klo:10:28
Kyllä minusta tuo VW USA:n huolto-ohje antaa aika yksiselitteisen vastauksen miksi öljyt vaihdetaan. Mineraaliöljyn lisäaineet (ilmeisesti joku tietty erä / valmistaja), aiheuttavat ajan kanssa korroosiota. Jos tämä korroosio syntyy sähköjohtojen lähelle, tapahtuu kamaluuksia mm. öljypumpun (sähköinen) ja/tai mekatroniikkayksikön toimimattomuutena jolloin hytissä vilkkuu vaihteistokaavion merkkivalo.

Voin tänään katsoa, jos kerkiän mikä koodi tuolla huoltokirjassa tai takahutlarissa on.

Eli voisi olettaa että seuraavan tiedotteen keskimmäinen kappale kertoo miksi vikaa korjataan, tämä siis suomen volkkarin tiedote syksyllä 2013:

Korjauskampanjan tiedote suomessa: http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw_news.nsf/0/2E9E690E344D4F28C2257C23004FA693?OpenDocument&db=vw5.nsf

Ja vika esiintyy seuraavalla tavalla

superbdyberi

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:10:28
Ã,,lä tet hermostu, meillä erona tässä on se, että minä esitän väitteideni tueksi aina dokumenttia, sinä sen sijaan huutelet omia mielipiteitäsi ja perustat väitteesi uskoon joka on eri asia kuin fakta ja realismi.

Että kun seuraavan kerran kumoilet minun tai jonkun muun väitteitä niin tee se dokumenttien kanssa. Se mitä kt tuossa kertoo trafista niin näkyykö kaikki kampanjat trafin listoilla en tiedä, siellähän saattaa olla vain kaikkein vakavimmat tapaukset ja ne mitkä myönnetään ja mihin jokin selitys on keksitty jos itse korjausta ei ole olemassa. Itse perustan väitteeni tässä asiassa omakohtaiseen kokemukseen ja näkemiini tiedotteisiin suomessa kuten edellisessä viestissäni mainitsin. Hauskintahan tuossa volkkarin tiedotteessa on se, että ongelma ei ole esiintynyt suomessa, mikähän ongelma se minun kahdessa DSG 7 laatikossa sitten oli, on meinaan aivan samanlainen ongelma kuin videolla näkyvä tilanne, Tuota videolla olevaa ongelmaako ei sitten ole korjattu, eikö se ole niin vakava juttu kun esiintyy niin harvoin että minullakin molemmissa autoissa vain kerran. Pitää muistaa että yksikin kerta on liikaa kun tuo pahassa paikassa sattuu, voipi tulla ruumiita.
Trafin listoillahan näkyy vaan liikenneturvallisuuteen vaikuttavat takaisin kutsut. Mikäli takaisinkutsun on katsottu olevan likenneturvallisuuteen vaikuttamaton ei sellaista ole pakko trafin listoille julkaista. Omassa superbissa oli tuo tehtaan takaisinkutsu DSG 7 öljyn vaihtoon ja tällaista takaisinkutsua ei trafin listoilla ole näkynyt.
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:10:34
Eli voisi olettaa että seuraavan tiedotteen keskimmäinen kappale kertoo miksi vikaa korjataan, tämä siis suomen volkkarin tiedote syksyllä 2013:

Ja vika esiintyy seuraavalla tavalla

Mahdollisesti. Tässä vaan näkee kuinka paljon tarkemmin kuluttajaa informoidaan rapakon takana kuin täällä "kuluttaja-asiain paratiisissa". Toisessa jauhetaan ympäripyöreitä "joissakin yksilöissä" "kuumissa / kosteissa / kylmissä (eli koko maapallolla)". Toisessa selitetään, että tämä on nyt tilanne, tästä se johtuu ja tälla tavalla se korjataan.

Edit: Tuossa vielä ote tuosta läpyskästä jonka kansalaiset Ameriikoissa saavat:

"If you have previously paid for repairs relating to the condition described in this letter,
the enclosed form explains how to request reimbursement. We would be pleased to
review your reimbursement request."

Eli jos olet jo aiemmin maksanut tähän vikaan liittyviä korjauksia, näin haet korvauksia. Onko Suomessa vastaavaa, Ei.

kt

Kannattaa nyt huomata, että maailman eri valtioissa on voimassa erilaiset lait ja viranomaismenettelyt. Australian liikenneturvallisuusviranomainen lienee jotenkin skarpannut toimintaansa tai siellä on lakeja terävöitetty.

Heillä esiintyy virallisessa takaisinkutsulistassa seuraavat:

3-11-2009, kutsu 37E8, DSG:N T-mittauksen sekoilu
12-6-2012, 35C1 , VW autojen DSG-7 sekoilut mallit 2008-2011: vaihdetaan mekatroniikka
14-6-2012, 35C3, Skoda-autojen DSG-7 sekoilut: vaihdetaan mekatroniikka
15-10-2013, 34F6, VW-autojen DSG vuosimallit 2013, vaihdetaan DSGöljyt
5-3-2014, 34F7, Skoda-autojen DSG, vaihdetaan DSGöljyt

Suomessa ja Euroopassa toimitaan eri tavalla. jokainen voi tietenkin itse olla asiassa taas mitä mieltä tahansa.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 17.06.14 - klo:10:38
Trafin listoillahan näkyy vaan liikenneturvallisuuteen vaikuttavat takaisin kutsut. Mikäli takaisinkutsun on katsottu olevan likenneturvallisuuteen vaikuttamaton ei sellaista ole pakko trafin listoille julkaista. Omassa superbissa oli tuo tehtaan takaisinkutsu DSG 7 öljyn vaihtoon ja tällaista takaisinkutsua ei trafin listoilla ole näkynyt.
En löytänyt Trafin sivuilta kuin ohjelmistopäivitykset Vaggineihin. Erikoista että vaihteiden toimimattomuutta ei ole katsottu liikenneturvallisuuteen vaikuttavaksi tekijäksi. Voisiko joku selventää että miksi ei?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

kt

Vai laitatko itse sähköpostia Trafille ja kysyt heiltä itse? Ei ne pure eivätkä raatele. Kerro meille vastaus.

Keni1

Entäpä videon tilanne, olen esittänyt siihen oman mielipiteeni ja nyt käynnissä oleva kampanja ei tuota kuulemma korjaa, ainakin tet niin väittää. Wekottimen mielestä saattaisi korjata. Että korjaako vai mikä siis korjaa tuon tilanteen vai eikö tuohon tosiaan ole olemassa mitään korjausta? Silloin kun itse reklamoin asiasta huoltoneuvoja kuittasi asian näin: 'ilmeisesti on jokin bitti ollut vinossa'. Autohan tutkittiin mutta tilanteesta ei ollut jäänyt mitään vikakoodia eikä virhe toistunut. Kahdessa DSG 7:ssa minulla tuo esiintyi vain kerran molemmissa eli todella harvinainen mutta myös erittäin vaarallinen vika.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.06.14 - klo:11:18
Vai laitatko itse sähköpostia Trafille ja kysyt heiltä itse? Ei ne pure eivätkä raatele. Kerro meille vastaus.
Tottakai menin ensin pienimmän vaivan tietä ja kysyin täältä. Luulisi että täällä olisi monella muulla kovemmat intressit kysyä tätä Trafilta, jos DSG:t ovat jatkuvassa käytössä... Sinulla näyttää kt olevan paremmin faktat hallussa ja kokemusta lootasta niin eikös sinun kannattaisi kyselyä Trafille raapustaa?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

superbdyberi

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 17.06.14 - klo:11:09
En löytänyt Trafin sivuilta kuin ohjelmistopäivitykset Vaggineihin. Erikoista että vaihteiden toimimattomuutta ei ole katsottu liikenneturvallisuuteen vaikuttavaksi tekijäksi. Voisiko joku selventää että miksi ei?
Juu outo juttu, mutta tosiaan ei tuota öljynvaihtokampanjan syytä pidetä liikenneturvallisuutta vaarantavana "vikana". Huollossakin puhuivat vaan ennalta ehkäisevästä toimenpiteestä...
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.06.14 - klo:11:03
3-11-2009, kutsu 37E8, DSG:N T-mittauksen sekoilu

Tämä takaisinkutsu on ollut myös meillä ja ihan Trafin listoilla, alkanut meillä 16.10.2009. Trafin uusi softa tulkitsee pässinään tuon kampanjakoodin 37E8 eksponentiaalimuodossa olevaksi liukuluvuksi ja näyttää sen muodossa 3.70E+09 (eli 3,7 kertaa 10 potenssiin 9 = 37 kertaa 10 potenssiin 8 = 37E8). ::)

Minulla ei ole aavistustakaan miksi tätä öljynvaihtokampanjaa ei ole tulkittu liikenneturvallisuutta vaarantavaksi. Ihan hihasta ravistaen veikkaan, että vian esiintyminen meidän ilmastossa on niin epätodennäköinen että sen ei ole katsottu aiheuttavan meillä vaaraa (lue: ei esiinny meillä mutta korjataan kumminkin kun kerran on maailmanlaajuinen takaisinkutsu).

Missään vaiheessa en ole kiistänyt Keni1:n esittämän vian olemassaoloa. Kiistin ja kiistän edelleen sen, että tämä öljynvaihto olisi tarkoitettu tuon vian korjaamiseen. Esimerkiksi tuon edellisen, vuoden 2009 takaisinkutsun vika oli sellainen että se aiheutti juuri noita satunnaisia vedon katoamisia ja vaihdesymbolin vilkkumisia. Edelleen väitän sähköalan ammattilaisen syvällä rintaäänellä, että palanut sulake ei korjaannu itsekseen ja sen takia öljynvaihtoa vaativa vika ei ole sama josta Keni1 puhuu.
ex-vag:

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.06.14 - klo:12:06
Missään vaiheessa en ole kiistänyt Keni1:n esittämän vian olemassaoloa. Kiistin ja kiistän edelleen sen, että tämä öljynvaihto olisi tarkoitettu tuon vian korjaamiseen. Esimerkiksi tuon edellisen, vuoden 2009 takaisinkutsun vika oli sellainen että se aiheutti juuri noita satunnaisia vedon katoamisia ja vaihdesymbolin vilkkumisia. Edelleen väitän sähköalan ammattilaisen syvällä rintaäänellä, että palanut sulake ei korjaannu itsekseen ja sen takia öljynvaihtoa vaativa vika ei ole sama josta Keni1 puhuu.

Itse en ole nähnyt missään muuta kuin yhden esille tuomani kampanjan ja sen kumosit ettei liittyisi videon sähköhäiriöön millään tavoin.

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.06.14 - klo:08:37
Ei pidä paikkansa, tuo kampanja ei ole korjaus kuvaamaasi vikaan. Kampanjan kuvauksessa sanotaan selvästi, että vika johon korjaus on tarkoitettu, hajottaa laatikon niin että mikään bootti ei siihen auta vaan auto hyytyy tien poskeen.

Mun lisäkysymys on ollut että miten tuo videolla näkyvä vika on sitten korjattu vai eikö sitä ole korjattu? Itse epäilen että kyseessä on vika johon ei ole oikeaa korjausta vaan että tuo öljynvaihto-lumekorjaus olisi juurikin tuohon videon tilanteeseen räätälöity koska siinä on kyse sähköhäiriöstä ja mitään muuta DSG vikaa ei ole tuo kampanja korjaamassa. Pidän öljynvaihtoa lumekorjauksena koska DSG vaihteistoja on ollut niin pitkään markkinoilla ettei niissä voi kaikissa olla tehtaan jäljiltä väärää öljyä koska niissä on erikseen DSG:tä varten suunnitellut öljyt jotka nyt siis vaihdetaan aivan erityyppisiin öljyihin. Jäämme odottamaan maahantuojan kantaa videolla näkyvään tilanteeseen ja kuinka tuo on korjattu, tuohan vaatii ehdottomasti maailmanlaajuisen takaisinkutsun

kt

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 17.06.14 - klo:11:33
Tottakai menin ensin pienimmän vaivan tietä ja kysyin täältä. Luulisi että täällä olisi monella muulla kovemmat intressit kysyä tätä Trafilta, jos DSG:t ovat jatkuvassa käytössä... Sinulla näyttää kt olevan paremmin faktat hallussa ja kokemusta lootasta niin eikös sinun kannattaisi kyselyä Trafille raapustaa?

No minulla kun ei ole ollut mitään ongelmia DSG:n kanssa, vaan kaikki ovat pelanneet. Mutta voin kysyä Trafilta, ellet sinä Foxit kysy?

Turhaa tietenkään on enempää vääntää rautalankaa, mutta noiden Australian kutsujen perusteella näyttää siltä, että vuonna 2012 on tuotettu virheettömiä DSG askeja joka DSG tehtaalla ja niihin on saatu sopivat öljytkin sisään. Sitten vuonna 2013 on joku öljyfirma mokannut taas....

kt

Selasin nettiä ja tässä on Trafin käsitys:

Takaisinkutsut

Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos auton, moottoripyörän ja muiden L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen sekä perävaunun ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen.

Tuo viimeinen virke lienee se ratkaiseva. Harvoin taitaa DSG vilkuttaa, kun ollaan katsastamassa.

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.06.14 - klo:13:10
Tuo viimeinen virke lienee se ratkaiseva. Harvoin taitaa DSG vilkuttaa, kun ollaan katsastamassa.

No tuohan oikeastaan jo vihjaakin siihen, miksi aiempi (2009) kampanja oli Trafin listoilla ja tämä öljynvaihtohomma ei. Epämääräisesti ajoittain esiintyvä vika on turvallisuusongelma, koska voi esiintyä monta kertaa ja ihan satunnaisissa paikoissa. Lämpötilamittauksen vikaantuminen myös mahdollisesti tapahtuu vain lämpimillä öljyillä eli todennäköisimmin ajossa. Sen sijaan tämä vika joka lamaannuttaa auton yleensä esiintyessään kotipihaan, ei ole niin suuri turvallisuusongelma. Toki voi esiintyä ajon aikanakin, mutta vain kerran per auto.
ex-vag:

meisterstuck

DSG käy jo elämää suuremmaksi joillekkin. Jos häiriö esiintyy kerran, onko se mitään. (Auton voi jättää radalle ja
poistua itse, jos se just siihe jääpi.)

Ja osa käyttää työaikansa kamppiskoodien etsintään.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:12:21
... Pidän öljynvaihtoa lumekorjauksena koska DSG vaihteistoja on ollut niin pitkään markkinoilla ettei niissä voi kaikissa olla tehtaan jäljiltä väärää öljyä koska niissä on erikseen DSG:tä varten suunnitellut öljyt jotka nyt siis vaihdetaan aivan erityyppisiin öljyihin.
Oma 2009 mallinen sai kutsun öljynvaihtoon. Eli ainakin viisi vuotta vanhoihin tehdään. Uskon, että tämä voi kattaa lähes kaikkia valmistettuja DQ200-laatikoita. Kuten sanottua tuo korroosion syntyyn tarvitaan todennäköisesti vuosia aikaa ja saattaa korostua kuumissa / kosteilla alueilla. Nyt vasta valmistaja on herännyt tuohon ja asiaa tutkittuaan tullut tulokseen, että alkuperäinen synteettisen öljyn lisäainepaketti on syypää.

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:12:21
Jäämme odottamaan maahantuojan kantaa videolla näkyvään tilanteeseen ja kuinka tuo on korjattu, tuohan vaatii ehdottomasti maailmanlaajuisen takaisinkutsun
Maailmanlaajuinen takaisinkutsu (huoltotoimenpide) tästä öljynvaihdosta onkin menossa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.06.14 - klo:14:16
Maailmanlaajuinen takaisinkutsu (huoltotoimenpide) tästä öljynvaihdosta onkin menossa.

Eli toisin kuin tet väitti tuo kampanja korjaa myös videolla näkyvän vian ja kun öljyt on vaihdettu vikaa ei voi mitenkään esiintyä? 2012 huolto ei tiennyt viasta mitään, oli vain bitti kuulemma ollut poikittain jalajalla jalajala vei vai oliko hepokatti maantiellä poikittain jalajalla jalajala vei.

Oliko muita joilla olisi mielipiteitä asiaan, ainakin tet on jo kaikkensa DSG 7:n puolesta antanut, lepää sinäkin välillä ja anna muillekkin vuoro :)

Yleensä karvat nousee pystyyn TSI ja DSG 7 kuskeilta, en ymmärrä miksi. Eikö ole hyvä tietää että millaisia vikoja näissä on niin voi sitten huoltoa valistaa kun tai jos he eivät tiedä? Heille ne viat pitää kertoa eikä netissä huudella, ei ne täällä miksikään korjaannu. Käykää nyt ihmeessä joku näyttämässä tuo video jos eivät vaikka moisesta tiedä niin tuossa todiste asiasta. Itse jos DSG 7:llä ajaisin niin kylläpä hirvittäisi tuon nähtyäni :)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 17.06.14 - klo:13:42
DSG käy jo elämää suuremmaksi joillekkin. Jos häiriö esiintyy kerran, onko se mitään. (Auton voi jättää radalle ja
poistua itse, jos se just siihe jääpi.)

Näet puun ilman omenoita?

Mitäpä kuule jos vika tulee silloin kun katsot että vielä ehtii risteyksen ylittää ennen vastaantulevaa rekkaa, jäätkin siinä autosi kanssa keskelle risteystä ja rekka tulee päälle. Moni siinä varmaan ehtii alta juosta moni varmaan ei. Mieti erilaisia vaihtoehtoja, ai niin et ole itse kokenut tuota niin et tiedä kuinka puun takaa tuo tilanne iskee ja kyllähän siinä kusessa hetken on kun ei tiedä mikä vian aiheutti...ja rekka ehti jo risteykseen sori sori...

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.06.14 - klo:10:28

En löytänyt mistään mitään uutta merkintää öljynvaihdosta. Huoltokirjassa oli normimerkinnät ja leimat vain huolloista. Takaluukun tehtaan tarraan ei mielestäni oltu lisätty mitään.
Onko vielä joku paikka mistä katsoa?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.06.14 - klo:16:13
En löytänyt mistään mitään uutta merkintää öljynvaihdosta. Huoltokirjassa oli normimerkinnät ja leimat vain huolloista. Takaluukun tehtaan tarraan ei mielestäni oltu lisätty mitään.
Onko vielä joku paikka mistä katsoa?
..mutta VV-Auton asiakkuussivustolta löytyikin seuraavaa:

34f6 2014-02-17 s-vaihteistoöljyn vaihto

Yksityiskohdat   Työrivi: 34f6; kriteeri 01 - vaihteistoöljy uusittuna, määrä: 1
Työrivi: 34f6; kriteeri 01 - päivitys, perussäätö,, määrä: 1
Työrivi: Huom:366251/01, määrä: 1
Varaosa: Vaiht.öljy, määrä: 1,89999997615814
Työrivi: 34f6 2014-02-17 s-vaihteistoöljyn vaihto, määrä: 1
Työrivi: 34f6; kriteeri 01 - tarkastus, määrä: 1
Varaosa: Kamp.tarra, määrä: 1

Eli kuten nimim. tet mainitsi, maailmanlaajuisen mineraaliöljykampanjan koodi on tuo 34F6. Tosin tiedä sitten mihin tuo kampanjatarra on lyöty. :-\

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy