Kokemuksia 1.2TSI Ibiza/Ibiza st?

Aloittaja jake86, 21.10.10 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

jake86

Kertokaahan kokemuksia kyseisesta autosta ja moottorista.

Quality

Kokemuksia ei vielä ole, mutta näppärän näköinenhän tuo.

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Nisze

Huhtikuussa on. Tuli tilattua st 1.2tsi sport dsg:llä.

warthog66

Kuvan mukainen eli punainen ST tuli syksyllä hankittua ja ollut työmatka-ajossa (Pornainen-Helsinki) marraskuusta lähtien.

Kun perheen toisena kulkineena on Ocu RS, ei tämä tietysti mikään raketti ole - ei ollut tarviskaan - mutta aivan riittävän pirteä varsinkin talvikelillä. DSG-vaihteisto on ollut aivan loistava aamuruuhkissa, mitä nyt jonkin verran arpoo kun kiihdyttää hiljentämisen jälkeen eli on jo ehtinyt vaihtaa isommalle odottamaan.Kun sen tietää, ei isommasti haittaa.

Ajotuntuma on ollut kaikin puolin miellyttävä, jopa peräkärryn kanssa. Bi-xenonit AFS:llä ovat aivan ehdoton varuste, jos vähänkin ajaa valottomilla tieosuuksilla. Tämä on jo kolmas autoni, jossa on xenon-valot (Focus -03 oli eka) enkä huonompiin vaihtaisi. Tämä oli myös tärkein syy, miksi ostin Ibizan enkä Fabiaa - siihen kun ei saa xenoneita rahallakaan. Farkku OEM-koiraverkkoineen taas oli koiria omistavana itsestään selvä valinta.

Ainoa miinus tähän mennessä on ollut muovirunkoinen takalasin pyyhkimen varsi, joka ei näköjään kestä Suomen pakkasia vaan murtui.
Octavia II RS Combi TFSI -08 ja Ibiza ST 1.2 TSI -10

tärpätti

Mitä nämä tuolla 1.2tsi:llä kuluttaa?
Octavia BKD

warthog66

Keskikulutus huitelee välillä 5,5 - 5,8 työmatka-ajossa Pornainen - Helsinki, eli n. 1/3 kaupunki- ja loput maantie/moottoritieajoa.
Octavia II RS Combi TFSI -08 ja Ibiza ST 1.2 TSI -10

tommyt

Minkälainen sisämelu tuossa ST:ssä mahtaa olla? Omakohtainen kokemus vm03 Cordobasta ei ollut kovinkaan positiivinen kun vertasi sitä I-Octaviaan.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

warthog66

Ei paha - mun mielestä ei isompi kuin '08 Octavia RS:ssä.
Octavia II RS Combi TFSI -08 ja Ibiza ST 1.2 TSI -10

tutka

Lainaus käyttäjältä: warthog66 - 04.02.11 - klo:12:03
Kuvan mukainen eli punainen ST tuli syksyllä hankittua ja ollut työmatka-ajossa (Pornainen-Helsinki) marraskuusta lähtien.

Kun perheen toisena kulkineena on Ocu RS, ei tämä tietysti mikään raketti ole - ei ollut tarviskaan - mutta aivan riittävän pirteä varsinkin talvikelillä. DSG-vaihteisto on ollut aivan loistava aamuruuhkissa, mitä nyt jonkin verran arpoo kun kiihdyttää hiljentämisen jälkeen eli on jo ehtinyt vaihtaa isommalle odottamaan.Kun sen tietää, ei isommasti haittaa.

Ajotuntuma on ollut kaikin puolin miellyttävä, jopa peräkärryn kanssa. Bi-xenonit AFS:llä ovat aivan ehdoton varuste, jos vähänkin ajaa valottomilla tieosuuksilla. Tämä on jo kolmas autoni, jossa on xenon-valot (Focus -03 oli eka) enkä huonompiin vaihtaisi. Tämä oli myös tärkein syy, miksi ostin Ibizan enkä Fabiaa - siihen kun ei saa xenoneita rahallakaan. Farkku OEM-koiraverkkoineen taas oli koiria omistavana itsestään selvä valinta.

Ainoa miinus tähän mennessä on ollut muovirunkoinen takalasin pyyhkimen varsi, joka ei näköjään kestä Suomen pakkasia vaan murtui.

Mistä ihmeestä OEM-koiraverkon tuohon olet löytänyt? Minulle myyjä väitti autoa tilatessa että koiraverkkoa ei ibizaan ole saatavilla? Vielä kuukauden päivät ennen kun auton luovutus, joten vielä kerkeän sen kylkiäisiksi kinuamaan, mikäli tuon mystisen vempaimen olemassolon pystyn todistamaan..

Late

Koiraverkko:



Osanumero tuolle:
6J8 061 210


tutka

Latelle iso kiitos nopeasta vastauksesta, josko sen hurtan saisi pysymään lestissään tuolla  :)

Late

Laitetaan viellä isompi kuva tuosta:


ARIMO

Tervehdys!

Tänään tuli sitten ostettua 9tkm ajettu Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport väriltään valkoinen. 500 km ajon jälkeen täytyypä todeta, että onpa näppärä peli. Kulutus 5,9 l/100 km, ponteva moottori, ajo-ominaisuudet hyvät, tilat riittävät ja edullinen hinta. Valkoinen värikin sopii hyvin Ibizan farkkuun.

Ainoa miinus ekan päivän perusteella on rengasmelu. Johtunee osittain rengastuksesta 215/45/R16. Ã,,änieristyksessä olisi siis parannettavaa...

Onko kenelläkään tietoa 1.2 tsi:n huotovälistä, onko 12 kk/30 tkm?
Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

tutka

Lainaus käyttäjältä: amikkela - 28.05.11 - klo:22:08
Tervehdys!

Tänään tuli sitten ostettua 9tkm ajettu Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport väriltään valkoinen. 500 km ajon jälkeen täytyypä todeta, että onpa näppärä peli. Kulutus 5,9 l/100 km, ponteva moottori, ajo-ominaisuudet hyvät, tilat riittävät ja edullinen hinta. Valkoinen värikin sopii hyvin Ibizan farkkuun.

Ainoa miinus ekan päivän perusteella on rengasmelu. Johtunee osittain rengastuksesta 215/45/R16. Ã,,änieristyksessä olisi siis parannettavaa...

Onko kenelläkään tietoa 1.2 tsi:n huotovälistä, onko 12 kk/30 tkm?

Tervehdys! Onnittelut uuden johdosta, omaa samanlaista vielä tässä muutaman viikon odottelen. Huoltovälistä kysyessäni myyjä sanoi tässä olevan LL- huolto-ohjelma. Eli auto ilmoittelee kun kilsat alkaa tulla täyteen. Mutta siis tämä myyjän suusta, itse en ole vielä edes ohjekirjaa nähnytkään.

ARIMO

Tervehdys taas...

Tosiaan eilen lueskelin ohjekirjaa ja siellä puhutaan 15 tkm/vuoden huoltovälistä, mutta toisaalta käyttöohjekirjassa ei löydy 1.2 tsi:n teknisiä tietoja? Muilla VW konsernin autoilla taitaa olla 30 tkm/vuoden huoltoväli ko. moottorilla, joten täytyypä vielä kysellä huollosta, mikä 1.2 ts:n huoltoväli todellisuudessa on...
Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

Erkka

Esimerkkinä-
LL-huolto VW:llä uusissa autoissa on 2 vuotta/ 30tkm. Myös 1.2 TSI moottori mallissa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Uppe

Moottori-lehdessä oli juuri samanmoinen Ibiza vertailussa ja siinä puhuttiin 30tkm huoltovälistä.

tommyt

Tänään tuli testattua  farkku Style 1.2 TSI manuaalilla ja täytyy sanoa että auto yllätti meikäläisen tosi positiivisesti. 15" renkailla sisämelu oli siedettävä ja ajettavuus oli jopa parempi kuin viime viikolla koeajetussa farkku-Astrassa. Ohjaus oli kevyt mutta auto meni suoraan eikä tarvinnut korjailla yhtään (Astrakin meni suoraan mutta oli hätäisempi ohjaus keskialueella). Nythän olisi Copa plus-mallit hinnastossa ja siinä olisi sellainen paketti mikä kiinnostaisi, mietityttää vaan ne 16" renkaat että lisääkö ne sitä rengasmelua mutta ne varmaan saa tilauksessa vaihtaa pienemmiksikin koska periaatteessa 15" renkaillakin sai päästellä mutkatiellä ihan riittävää vauhtia. Kytkinpolkimessa oli aika pitkä liikerata joten jossain vaiheessa pitäisi päästä kokeilemaan se DSG-versiokin. Tosin Golfissa on tuo 7-lovinen joskus tullut testattua ja silloin ainakin tykkäsin.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Miggo

Jaha..

kävin koeajamassa ST 1.2TSI DSG vehkeen. Lopputuloksena oli taskussa kauppakirja vastaavanlaisesta, Copa Plus varusteilla. Oli uinut suomeen viikonloppuna, ja toimitukseen saadaan nyt perjantaina.

Aika messevää! Väriksi tuli "valittua" valkoinen.
Skoda Suberb 2.0 TDI DSG6 Ambition 2016

1.8 "APR" Q

Itse valitsin Ibizan sijasta Fabian,samalla koneella,mutta 63 kilowattisena versiona. On kyllä pirteän oloinen laite.
Fabia ei niin nätti ole,mutta käytännön syyt käänsi kelkan siihen...siinä on isompi tavaratila (koira) ja tilavammat tilat takana.
Ja kyllähän tuo Fabia on laadukkaammin viimeistelty, kuin Ibiza sisältä.
Nyt kun yhdestä Seatista on kokemukset,niin kyllä se vaan niin on,että Skoda pitää paremmin hintansa. Sisämelu oli muuten Fabiassa 16-tuumaisilla renkailla huomattavasti pienempi kuin Leonissa samankokoisilla renkailla.
Mut Fabia/Ibiza ovat molemmat hyviä autoja ja on makuasia kumpi miellyttää enemmän.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Miggo

Ibiza ollut eilisestä asti alla, ja onhan se pirteä laitos.
Rengasmelu kuuluu, mutta ei häiritsevästi kummiskaan, ja se meteli tosiaan pysyy suht vakiona nopeudesta riippumatta.

Madallustahan toi kerjää, ja oviaukkoihin listoja.
Kattoon tod.näk. musta teippi.
Skoda Suberb 2.0 TDI DSG6 Ambition 2016

tommyt

Miggo,

oliko koeajoautossa 15" renkaat ja jos oli niin osaatko verrata rengasäänien eroa? Kävin viime viikolla koeajamassa Ibizan jälkeen Fabian sillä miedommalla TSI moottorilla ja täytyy todeta että tykkäsin Ibizasta huomattavasti enemmän. Fabia olisi kaivannut Active-varusteet (alustan ja penkit), melua oli hiukan enemmän ja moottori oli valtatienopeuksissa heikompi. Molemmat oli 5-vaihteisia manuaaleja. Fabiassa on paremmin tilaa takana mutta silti Seat voittaa ajettavuudellaan ja "fiiliksellään". Fabiassa testasin myös lasinpesureita ja yllätyin kuinka paljon sitä vettä tulee sivulaseille sieltä tuulilasilta. Ei kovin hyvä juttu jos joutuu suolaloskassa paljon ajelemaan. Fabiassa oli kyllä parempi äänentoisto, tosin Ibizan radiota en pystynyt ilman ohjekirjaa ajaessa säätämään joten radioon perehtyminen jäi tekemättä. Ehkä sieltäkin olisi sitä bassoa saanut enemmän kuulumaan, tai sitten ei.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Miggo

Koeajetussa oli samat rengastukset. Passatin melut edellisessä korimallissa oli samaa luokkaa.

Musiikkivehkeet soivat ihan hyvin, ja sieltä bassoakin esiin.
Skoda Suberb 2.0 TDI DSG6 Ambition 2016

Kapa

Kävin pikaiset koeajot 105 heppaisella ST:llä tänään ja täytyy sanoa, että vakuuttavan oloinen pakkaus! Melu yllättävän kohtuullinen 15 tuuman rengaskoolla. Erittäin hyvä' varustelu hintaisekseen Copa Plussalla! En ihmettele, että myynti alkaa vetää, sillä kilpailija sisar Fabia tahtoo yli hinnoitella itsensä huonommilla varusteilla! Loppukaneettina täytyy sanoa, että edessä on laskun aika Helkama-perheellä, jos luullaan Skodan myyvän pelkällä maineella.

1.8 "APR" Q

LainaaKävin pikaiset koeajot 105 heppaisella ST:llä tänään ja täytyy sanoa, että vakuuttavan oloinen pakkaus! Melu yllättävän kohtuullinen 15 tuuman rengaskoolla. Erittäin hyvä' varustelu hintaisekseen Copa Plussalla! En ihmettele, että myynti alkaa vetää, sillä kilpailija sisar Fabia tahtoo yli hinnoitella itsensä huonommilla varusteilla! Loppukaneettina täytyy sanoa, että edessä on laskun aika Helkama-perheellä, jos luullaan Skodan myyvän pelkällä maineella.
Itse ostettiin Fabian Active-malli ja onhan se hiukan kalliimpi kuin Ibiza ST. Olen kuitenkin melko varma,että autoa vaihtaessa tuo erotus maksaa itsensä takaisin. Omat kokemukset Seatin jälleenmyyntiarvosta on vaan sellaiset. Autossahan ei ole mitään vikaa,Skoda on vaan arvostetumpi.
Jos noita kahta vertaa keskenään,niin kyllähän Fabian vahvuuksia on Ibizaan veerattuna on tilat takapenkistä taaksepäin ja sisustuksen materiaalit,laatu on myös porrasta parempaa kuin Seatilla.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Kapa

Pieniä eroja on kyllä, tiloissa ja käytettävyydessä Fabian eduksi! Laadusta en kyllä menisi mitään sanomaan, oma silmä ei ainakaan pidä huonompana Seatin laatua kuin mitä on Fabiassa. Omaa kokemusta kahden Fabian verran! Kyllähän molemmat ovat sisustaltaan lähinnä kirveellä veistettyjä. Fabian etuna sellainen Volkkarin tyyliä oleva perussisusta. Ibizassa on hieman tyylitelty ja ei ole kauheasti minunkaan makuuni. Kuitenkin laatupisteet aika tasan laittaisin. Ulkönäöltään Fabia on omaleimainen ja Ibiza on taas samaa mössöä kymmenen muun kanssa! Mutta edelleenkin aika tasan mielestäni pisteet ovat! Ibiza yllätti toimivalla alustallaan, sillä etukäteis olettamus oli, että se olisi kova, mutta yllättävän mukava ja napakka.

1.8 "APR" Q

Tuo laatumielikuvani Seatin ja Skodan eroista pohjautuu omiin kokemuksiin Seat Leonista ja useista Skodista,mitä mulla on ollut.
Mut mielipideasioitahan nämä on.....
Kummatkin oikein hyviä autoja...
Seatin arvostus vaan Suomessa aika olematonta.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Kapa

Samaa mieltä olen Leonin ja Octavian laadusta. Ja vielä suurempi oli ero merkkien välillä esim. 2004 jolloin katsastelin molempia. Kokemusta neljästä Skodasta ja varsin tyytyväinen olen ollut. Ehkä jos tarjoukset olisivat tasapäisiä saattaisin harkita ilman muuta Fabiaa vanhan suhteen vuoksi, mutta jos eroa alkaa löytyä nykyiseen malliin, niin Seatiin kallistuisin. Yhteistä molemmissa on loistava moottori(1.2 TSI, kone jota ei palkita foorumeilla, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan nykypäivän parhaita) ja kelpo ajo-ominaisuudet.

1.8 "APR" Q

Oikeassa olet...etenkin tuosta moottorista!
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Miggo

Itselleni ostin auton, en jälleenmyyntiarvon vuoksi.
Seat tuli valituksi hinnan perusteella, Copa Plus varusteilla ja DSG askilla erotus on 3,700â,¬. Sillä summalla lyö 95E:tä aika monta litraa tankkiin. Toisaalla, 5 vuoden päästä en usko autojen hintaeron oleva 3700â,¬..

Hyvin tohon pikkuautoon mahtuu meidän 5 henkinen perhekin.
Osittain aika karu toi Seatin sisusta ja viimeistely, esim. hanskalokeroon jos haluaa valon tarvitaan joko fikkari tai sit se on vaan tehtävä sinne.
Suurin ostokrapulakin on kadonnut, viimeistään kun laittaa vaihteiston sport asennolle. Lähtee yllättävän mukavasti 105 hummaiseksi.

Ekalla tankilla mennään vielä, ja tietokone näyttää 7,5L/km kulutusta, vaikkakin tankki näyttää puolta ja mittarissa on päälle 400km, eli noin 6L/100Km?!?
Skoda Suberb 2.0 TDI DSG6 Ambition 2016

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy