Takajalkatilaan puhaltaa vain kylmää

Aloittaja Pasuuna_15, 19.11.22 - klo:09:25

« edellinen - seuraava »

Pasuuna_15

B8 vm. 2016 on puhaltanut jo vuoden verran vain kylmää ilmaa takajalkatilaan. Merkkiliike ei löytänyt vikakoodia eikä osannut antaa hinta-arviota… koetaulu pitäisi purkaa ym. Onko muilla esiintynyt vastaavaa / missä vika / mitä voisi kustantaa?

Carl0s

#1
Jos jokin paikka puhaltaa kylmää / kuumaa vaikka ilmastointi on ko. Alueella hi/lo on mitä todennäköisemmin ko. Alueen sekoitinläpän moottori sökö.

Mulla puhalsi vänkärinpuoli kylmää ja vikana oli tuon läppämoottorin sisällä olevan potikan akselin rikkoutuminen. Sain korjattua liimalla, mutta ei uusikaan maksa kuin sen ~40, autodocilta.

Vänkärin puoli oli helppo vaihtaa, piti ottaa vaan hanskalokero pois. Toi takatila on noista kaikkein paskamaisin vaihtaa. Toi ohje tuon vaihtamiseksi alkaa ”remove the dashboard”… toki täälläkin on muutamia jotka tuon ovat kotipihassa tehneet.



Carl0s

Tuossa vielä kuva noiden lokaatioista. Rear temperature motor (5) on tuossa ~ilmastointipaneelin takana.


Defrost72

Moi

Minulla oli kesällä sama ongelma vm. 2016 Passatin kanssa. Välillä ei tullut lämpöä ja taas välillä ei kylmää ilmastoinnista. Säätö toimi vain ajoittain. Merkkiliike arvaili vian olevan läppien säätömoottorissa nr. V137. Hinta-arviota ei suoraan osannut sanoa, mutta puhui juurikin kojetaulun purusta, jonka työajaksi kertoi 14 tuntia.

Päädyin kysymään Tampereen Lahdesjärvellä sijaitsevasta Ritariautosta arviota ko. läppämoottorin vaihdosta. He tutkivat asiaa ja ilmoittivat, että moottori voidaan vaihtaa myös tekemällä kojetaulun sisälle aukko, joka ei näy ulospäin kun kojetaulu on kasattuna. Sitä kautta pääsevät vaihtamaan mootorin. Teetin työn sitten siellä ja hinnaksi jäi hieman alle 500,. Taas tulee lämpöä tai kylmää tarvittaessa.

Erkkilae

Kiitoksia korjaamon ilmiannosta. Itsellä samat vaivat ja soittelin Ritariautoon. Ovat muutaman tämmöisen tehnyt, muistivat hyvin että on hieman haastava homma. Hyvä asiakaspalvelu ainakin tilausta vastaanottaessa ja työlle hinta-arvio aika tarkalleen tuon 500,. Huolto varattu joulukuun lopulle ja ilmottelen miten meni.

Lainaus käyttäjältä: Defrost72 - 30.11.22 - klo:12:48
Moi

Minulla oli kesällä sama ongelma vm. 2016 Passatin kanssa. Välillä ei tullut lämpöä ja taas välillä ei kylmää ilmastoinnista. Säätö toimi vain ajoittain. Merkkiliike arvaili vian olevan läppien säätömoottorissa nr. V137. Hinta-arviota ei suoraan osannut sanoa, mutta puhui juurikin kojetaulun purusta, jonka työajaksi kertoi 14 tuntia.

Päädyin kysymään Tampereen Lahdesjärvellä sijaitsevasta Ritariautosta arviota ko. läppämoottorin vaihdosta. He tutkivat asiaa ja ilmoittivat, että moottori voidaan vaihtaa myös tekemällä kojetaulun sisälle aukko, joka ei näy ulospäin kun kojetaulu on kasattuna. Sitä kautta pääsevät vaihtamaan mootorin. Teetin työn sitten siellä ja hinnaksi jäi hieman alle 500,. Taas tulee lämpöä tai kylmää tarvittaessa.

jussisir

Omassa passatissa kanssa takatilan läppämoottori rikki. Onko tietoa mihin tuo aukko tarkalleen tehdään josta moottori vaihdetaan?

jaripetteri

Omasta vaihdoin apukuskin puolelta kaksi läppämoottoria, niihin pääsi hyvin käsiksi purkamatta koko koelautaa. Testerillä pystyy tarkistamaan läppien toimintaa, siellä näkyy tavoitearvo sekä todellinen. Jos nuo eivät täsmää niin todennäköisesti moottori rikki tai läppä mekaanisesti jumissa. Voi vähän ainakin arvioida kuinka paljon kannattaa purkaa.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jussisir

Joo obdelevenillä tuota katselin ja arvo näyttää näyttää koko ajan 27 vaikka pyynti muuttuu.

Tos®

Onko tässä vielä perinteisen ilmastoinnin nappulat?
Koita painaa moottori käynnissä yhtäaikaa puhallus naamalle ja ac, se tekee sopeutuksen.

Joskus auttaa juminneeseen läppään.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jussisir

Muutaman kerran tuon läppien kotiutuksen tehnyt, mutta ei ole auttanut. Pitänee varmaan aloittaa purkamalla soitin ja ilmastoinnin paneli pois, josko sieltä näkisi yrittääkö edes liikuttaa läppää ja mitä kautta sen saisi vaihdettua purkamatta koko kojelautaa. Jos saa. Onkos kennelläkkään osanumeroa tuolle servolle? 2016 alltrack passat siis.

jussisir

Ja jos jollakin sattuu olemaan kuvia tuosta kojelautapurettuna missä servo näkyisi niin niitäkin mielellään otan vastaan kiitos.

Kari Volk

En rassaa itse, joten ainoa vaihtoehto on viedä pajalle. Passat B8 vm 2015 käynyt tutkimuksissa, kun taakse puhalsi vain kylmää ja muutenkin säädöt ei tunnu reagoivan namiskoihin kunnolla.

Tuomio tuli ja se oli seuraava
- Takana lämmönsäätömoottori V137 viallinen.
- Ilmanjakoläpän säätömoottori V426 ei ohjaa puhallusta jalkatilaan. ->todennäköisesti säätömoottori
- Sisäilmankierron läppä ei liiku, vaati purkamista ennen kuin voi todeta vian aiheuttajan, todennäköisesti säätömoottori.

Tuo V137 vissiin on työn takana, mitä luin toisesta "puhaltimen läppämoottorit" ketjusta ja mitä tästäkin on selvinnyt. Miten on V426 laita taikka sisäilman kierron läpän?

Meneekö kaikki ns. samaan rahaan kun koko kojelauta on purettuna vai olisiko tässä oikotietä onneen?

Saamani kustannusarvio oli tonnin tasaraha, joten pitää hetki sulatella ja raapia päätä. Onneksi kohta on kesä niin ei tarvitse lämmintä ilmaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy