Kysely octavia III:n ajettavuusongelmiin liittyen

Aloittaja Pekki, 14.03.14 - klo:17:53

« edellinen - seuraava »

Kyllä, alla HKPL 8.
22 (20.6%)
Kyllä, alla muut nastarenkaat.
13 (12.1%)
Kyllä, alla kitkarenkaat.
9 (8.4%)
Ei, alla HKPL8.
17 (15.9%)
Ei, alla nastarenkaat.
18 (16.8%)
Ei, alla kitkarenkaat.
28 (26.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 107

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 16.02.17 - klo:11:43
Ei ole omassa Ocussa ainakaan mitään kuollutta kohtaa keskellä. Rattia ei pysty niin vähää kääntämään, ettei auto kääntyisi samalla. Ja ihan hyvin keskittää myös. Olakkailla talvirenkailla on havaittavissa kyllä ajoittaista vetelyä ja hakemista, mutta kesällä ei ole tuotakaan.

Ei ole kyllä tuossa allekirjoituksen ocussakaan mitään kuollutta kohtaa ohjauksessa. Ei nastoilla eikä kesäkumeilla.
Uutena oli pientä hakua suuntavakaudessa, mutta se hävisi, kun kävin säädättämässä pyöränkulmat kohdilleen.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

b1mpo

#151
Lainaus käyttäjältä: tet - 16.02.17 - klo:11:33
Tässä faktaa: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_317.pdf

Dokumentti esittää sähkömekaanisen ohjaustehostimen rakenteen ja toiminnan. Dokumentista löytyy maininta, että vm. 2004 Golfissa on kyseinen laitteisto. Samoin SSP-dokut 318 ja 319 jotka kertovat V-koppaisen Golfin rakenteesta, viittaavat sähkömekaaniseen ohjaustehostimeen ja tähän dokumenttiin SSP 317.
No hyvä että tulee oikaistua tämä väärinkäsitys!  ;D Mistähän sitten johtuu tuo octavian kakkos- ja kolmoskoppasen ohjauksen radikaali ero? Tuo -10 greenline on ehdottomasti ollut ohjaustuntumaltaan paras auto ajaa koskaan, muutamaa kymmentä autoa tullut kuitenkin ajettua. Jostain oon saanu päähänpinttymän sen tehostustavasta, kun oli niin tunnokas ja tarkka(kuin hydrauliikkaa olisi mukana). Takaraivossa ollut myös  sekoittamassa tuon ikäisten autojen ja vanhempien rajallisuus esim. autonomisissa touhuissa tms..

Pieni kuollut kohta oli myös koeajovideossa, kun intialaisen näköinen kaiffari fl octaviaa ajoi, linkki oli täällä jossakin. Itsellä voi toki johtua noista kitkoistakin, kun kesiksillä ei vielä ole kerennyt juuri ajaa tuolla autolla ja en ohjaukseen kiinnittänyt huomiota.

Ps. Tässä videolla 28.40 kohdalla kytki vielä ohjauksen sporttisemmaksi ja silti siellä oli kuollut kohta.
https://www.youtube.com/watch?v=7u_TW2MFjbM
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

repomies

Mitään tuollaista kuollutta kohtaa ei pidä eikä saa olla etenkään just siinä kun ratti on suorassa. Mikäli ohjausvaihteella on ajettu yli 200tkm niin jotain marginaalista klappia saa löytyä, ei muuten. Uudessa autossa tuollainen on vika joka kertoo siitä että ohjausvaihteen toleranssit eivät ole kohdillaan.

Sikäli kun tiedän niin mitää drive-by-wire ohjauksia ei ole, vaan sähköisen tehostuksen kaverina on ihan mekaaninen kytkös renkaisiin, jolloin auto on yhä ohjattavissa vaikka tehostus hajoaisi. Tuossa mekaanisessa hammastangon välityksessä ei saa olla klappia. Jos klappia on uudessa autossa, silloin laatu ei ole sitä mitä pitää ja ratkaisu on yleensä ohjausvaihteen vaihto - takuuseen.

Repa Ratti

Lainaus käyttäjältä: Repa Ratti - 02.02.17 - klo:09:19
Joulukuussa sain My2017 RS TDI kaupasta. Ajo oli alusta lähtien kuin myrskyssä. Nyt autoon on kaksi kertaa säädetty ohjaus kulma ja rengas paineet nostettu. Rupeaa olemaan kohtalainen ajaa mutta en vielä puhuisi loistavasta. Renkaina Contin 45/225/17 nastat. Sovittiin myyjän kanssa että seuraavaksi vaihdetaan renkaat ja tarvittaessa muuta sälää. Täytyy ensin Rukan reissu että tietää millainen on ajaa pitkää siivua nyt. Tuntuu olevan auto kohtainen tämäkin oire...No kuntoon se on saatava tai saavat antaa uuden koslan...Muuten auto toimii odotetusti ja koneen vääntö tekee ajamisesta mukavaa vaikka on manuaali.

No niin.Nyt on heitetty Rukan reissu ja takana 2500 kilsaa. Edelleen auto hakee varsinkin moottoritiellä. Erittäin raskasta ajamista kun joutuu koko ajan korjaamaan. Rengas paineet oli näköjään nostettu 3 bar. Eli aikamoinen kivireki on ajaa...
Soitin aamulla maahantuojalle ja käskivät viedä auton Veholle laitettavaksi(kun myyjä liike ei saa autoa kuntoon). Nyt sitten odotellaan kuka maksaa laiton. Veho lupasi selvittää maksajan. En oikein ymmärrä miten tämän hintaluokan koslaa ei saa hyväksi ajettavaksi. Olen kokeillut muutamia muita RS autoja ja menevät suoraan ja ovat mukavia ajaa....Nyt sitten odotellaan kuka maksaa ja mitä....

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: repomies - 16.02.17 - klo:20:29
Mitään tuollaista kuollutta kohtaa ei pidä eikä saa olla etenkään just siinä kun ratti on suorassa. Mikäli ohjausvaihteella on ajettu yli 200tkm niin jotain marginaalista klappia saa löytyä, ei muuten. Uudessa autossa tuollainen on vika joka kertoo siitä että ohjausvaihteen toleranssit eivät ole kohdillaan.

Sikäli kun tiedän niin mitää drive-by-wire ohjauksia ei ole, vaan sähköisen tehostuksen kaverina on ihan mekaaninen kytkös renkaisiin, jolloin auto on yhä ohjattavissa vaikka tehostus hajoaisi. Tuossa mekaanisessa hammastangon välityksessä ei saa olla klappia. Jos klappia on uudessa autossa, silloin laatu ei ole sitä mitä pitää ja ratkaisu on yleensä ohjausvaihteen vaihto - takuuseen.

Kävin kokeilemassa ja katsomassa löytyykö vastaavaa "kuollutta kohtaa" itselläni ja en kyllä sellaista huomannut. Heti kun vähän kääntää rattia ohjaa. Normaali asento sport mode selectionissa. Katselin Golf GTI; esittelyvideon niin siinä kaveri joutuu vähän väliä tekemään pientä liikettä ratissa vaikka suoraa tietä, en tiedä oliko vaan hermostunutta ajoa vai onko siinä vastaavaa mitä Octavioissa. 1.5 TSI Golfissa ei samanlaista ohjailua tuntunut olevan, "vakaa ratti" 80-100 km/h. Tosin vaikea noista videoista tietää mikä on turhaa liikettä ja mikä ei jne. 
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

b1mpo

Mulla ainakin vaikuttaa noi kitkarenkaat pitävällä alustalla suuntavakaattomilta ja ohjaukseen tulee viivettä "vetelyyden" johdosta. Odottelen kesäkelejä. 8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.02.17 - klo:15:59
Mulla ainakin vaikuttaa noi kitkarenkaat pitävällä alustalla suuntavakaattomilta ja ohjaukseen tulee viivettä "vetelyyden" johdosta. Odottelen kesäkelejä. 8)

Ostaa nastat ja nelivedon, niin ei tarvitse tuollaisesta valittaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

En ole pidosta puhunut mitään, enkä talvikelistä. Tuo on oikeinkin loistava ja tunnokas sellaiseen "rovanperä" ajeluun näin talvella. Ja kun moitin tuota ominaisuutta aikaisemmin, niin se tarkoittaa sitä, että vertailupohjaa on ja olen tarkka asiasta. Toisinsanoen se ei ole niin paha, kuin annan ymmärtää ja toiset ei ehkä huomaisikaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Repa Ratti

Lainaus käyttäjältä: Repa Ratti - 20.02.17 - klo:09:06


No niin. Auto haettu Veholta ja taka-akselin campeerit olivat aivan pielessä. Ei kuulemma ihme ettei mene motarilla suoraan ja hakee. Kävin kokeilemassa moottoritiellä ja kovin oli rauhallista menoa nyt...Eli ilmeisesti nämä saa menemään suoraan ja rauhallisesti. Maahantuoja kustansi vielä koko homma joten jäi hyvä mieli asian suhteen vihdoinkin...

cannon

Tuon ajattavuuden kanssa on ilmeisen arpapeliä ollut kenelle on kohdalle sattunut seilaava yksilö. Itsellä on mennyt suoraan ja vakaasti sekä kesä- että nastarenkailla (Dunlopit ja Hakkapeliitta 8 ) ilman mitään suuntauksia ja kumitkin kuluneet tasapuolisesti. Paineet olen tosin nostanut ohjekirja-arvoista: eteen 2,5 ja taakse 2,8.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Intikkavaari

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:17:10
Ostaa nastat ja nelivedon, niin ei tarvitse tuollaisesta valittaa.
.Näin on, nou brobleemos,oli keli mikä vaan.
Skoda Octavia 2,0 TDI 184 4x4 dsg.

pomo

Lainaus käyttäjältä: cannon - 22.02.17 - klo:15:59
Tuon ajattavuuden kanssa on ilmeisen arpapeliä ollut kenelle on kohdalle sattunut seilaava yksilö. Itsellä on mennyt suoraan ja vakaasti sekä kesä- että nastarenkailla (Dunlopit ja Hakkapeliitta 8 ) ilman mitään suuntauksia ja kumitkin kuluneet tasapuolisesti. Paineet olen tosin nostanut ohjekirja-arvoista: eteen 2,5 ja taakse 2,8.

Kyllä se minusta vaikuttaa johtuvan renkaista. Hakkapeliitta yli 40- sarjassa on monen mielestä epävakaa sekä osa kitkoista. Kaikkien mielestä ei, suuntavakaus on osittain myös subjektiivinen kokemus.

costner82b

#162
Conti kitkat ja hienosti menee. 2,55 kaikissa typpeä.

Hkpl 8 on karseet, syksy sateella astra oli sijaisautona ja katsomatta arvasin että alla on hkpl8, sellanen seilaus ja 140 vauhdista kun jarrutti mutkaan ei tiennyt mihinpäin auto sinkoaa.
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

tet

Lainaus käyttäjältä: costner82b - 24.02.17 - klo:20:09
Hkpl 8 on karseet, syksy sateella astra oli sijaisautona ja katsomatta arvasin että alla on hkpl8, sellanen seilaus ja 140 vauhdista kun jarrutti mutkaan ei tiennyt mihinpäin auto sinkoaa.

Olitko ulkomailla vai ratapäivää viettämässä? Suomen moottoriteillähän ei taida olla niin jyrkkiä mutkia että niihin pitäisi jarruttaa, edes kohtalaista ylinopeutta ajettaessa. Sinänsä mitään talvirengasta ei taida olla kilpa-ajoa varten suunniteltu, joten tuo 140 km/h mutkaan jarrutus ei liene ihan kelvollisin mahdollinen talvireikaan ominaisuuksien mittari?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

finnman

Minulla ajettavuus ja ohjausongelmat korjaantui vaihtamalla auto. Nyt menee hienosti ja vaikka alla on vielä sisäänajossa olevat H8:t. Meno on täysin erilaista verrattuna Octaviaan. Ei edes urissa vetele ja "liitelyä" ei ole yhtään. Em. perusteella on Octavian ajettavuusongelmat ovat todellisia ja sitä ei oikein meinaa uskoa ilman vertailupohjaa toiseen autoon? Renkaita täällä syytetään paljon, mutta ne kaikki ole niiden syy.

b1mpo

Osalla varmasti vaikuttaa renkaat, kuten itsellä. Toinen kolmonen siis menossa. Kesärenkailla en nykyisellä kerennyt ajaa, kuin muutaman sata kilometriä ja silloin en huomannut ongelmaa, kuin ratin vinossa oleminen, joka korjattu. Vertailupohjaa on lukuisiin muihinkin autoihin. Toki tuo ohjaus on huonompi edelliskoppaiseen verrattuna keskialueella, mutta ohjaustuntuma yhtä tarkka mutkaisella.
Pidon vaihtelut, urissa vetely kiihdyttäessä ja jarrutukset eivät vaikuta liiemmin siis ohjaukseen, joka on mukava juttu etuvetoiseksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

costner82b

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.02.17 - klo:11:56
Olitko ulkomailla vai ratapäivää viettämässä? Suomen moottoriteillähän ei taida olla niin jyrkkiä mutkia että niihin pitäisi jarruttaa, edes kohtalaista ylinopeutta ajettaessa. Sinänsä mitään talvirengasta ei taida olla kilpa-ajoa varten suunniteltu, joten tuo 140 km/h mutkaan jarrutus ei liene ihan kelvollisin mahdollinen talvireikaan ominaisuuksien mittari?

:D ;D
No se oli 1 pv sijaisautona että.. Ei ollu moottoritien mutka..
No joo ehkä ei ihan normi talvirengasajoa. Mutta oli mutkatiellä todella levoton 80-100 vauhdeissakin ja mutkiin jarruttaessa.
Pointti oli kuitenkin se että katsomatta tiesin alla olevan hkpl8.
Paineet oli astran ajotietokoneen mukaan 2,8bar joka renkaassa, en tiedä paljon pitäisi. Mutta jos on vähän ei ainakaan parane ominaisuudet ja jos 2,6 on oikea paine, niin ei se 0,2 selitä surkeaa käytöstä.

Hkpl8 nopeus luokka on T, eli 190kmh jatkuva nopeus, hetkellisesti saa mennä kovempaa.
Ei noi contin kitkarenkaatkaan kilpa-ajoon ole suunniteltu.

Aja sä vaan koko talvi tasan 80kmh mittarissa, ihan sama mulle.
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

b1mpo

Tässä surkea videopätkä, josta voi päätellä ratin liikettä. Kuvasin vapaalla kädellä..
https://youtu.be/RUS2pRQpSfg
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Vwhannes

Liki identtistä keskustelua käytiin pari vuotta sitten Golfin osiossa, etenkin VI Golfista VII Golfiin vaihtaneet kammoksuivat huonontuneita talvirengasajo-ominaisuuksia - itsekin kuuluin joukkoon. Ensiasennusrenkaina oli ainakin tuolloin talviluovutuksissa HKPL8-renkaat. Urat ja sivutuuli heiluttelivat autoa, ihan vastaavaa videopätkää kuin täällä näytetään olisi voinut kuvata omastakin autosta. Kaveri laittoi Ocun samaan aikaan, kulku moitteetonta. Pirssin vaihto tuli mieleen kovastikin. Tuli kesä ja tuli talvi, ohjaus ja kulmat katsottiin huollossa, kunnossa olivat. Opin laittamaan taakse pari baria enemmän paineita, kilometrit hioivat renkaita ja homma alkoi toimia. Nyt ajettuna 130 000 km ja alla samat Hakkapeliitat, yli 55 000 km ajettuina eli liki lopussa ja ajo-ominaisuuksissa ei mitään vikaa - kulkee ihan normaalisti. Jotakin mystistä näissä VAG:n ko. pohjalevyn autoissa on, ihan kuin olisivat eri ominasuuksilla varustettuja joka yksilö. Nyt tietysti jännittää, mikä on kulku kun uuden talvikiekot pitää laittaa alle. Contit meinaan panna.

b1mpo

Tuosta videosta näkee aika monenlaista. Esim. Superbin turha ohitus etupuskuriin ja oma linja-auton ohitus. Toki nuo bussit ajaa rekkoja hitaampaa tuossa. Myöskin rekan kuskin täytyi ohjata ajokkiaan noissa urissa vielä enemmän, kuin itse ohjasin omaani. Aika moni valittaa tuota pätkää muillakin autoilla ja ohjaaminen kuulostaa olevan omaani kurjempi.

On tuossa muitakin huomioita. Turbon vinkuminen kuuluu tuossa 2000 kierroksen tienoilla lievässä vedätyksessä helsingin motarin paikkeilla. Autossa ei huomannut. Myöskin eko rullailua vapaalla oli parissa alamäessä muita häiritsemättä. Öljyn lämpötilan anturi on vissiin turbon jälkeen, josta johtuu lämpötilan kummallinen käytös. Myöskin öljyn virtausta vissiin muutetaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

repomies

^ tosi outo tuo öljyn lämmön heittely. Mutta ehkä se tieto halutaan tarkoituksella juuri sellaisesta paikasta.

Ihanaa tuo suomalainen motariajo, ohituksen jälkeen pyyhkäistään eteen puskuria hipoen.

Oma passatti tehdaskorjatulla ohjausvaihteella vaatii tuolla samalla pätkällä enemmän ohjausliikkeitä. Ohjausvaihteiden toleransseissa ON yksilöeroja. Ei tuo ocu umpisurkea ole, jos nyt ei ehkä mene kuin junakaan.

costner82b

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.02.17 - klo:18:39
Tuosta videosta näkee aika monenlaista. Esim. Superbin turha ohitus etupuskuriin ja oma linja-auton ohitus. Toki nuo bussit ajaa rekkoja hitaampaa tuossa. Myöskin rekan kuskin täytyi ohjata ajokkiaan noissa urissa vielä enemmän, kuin itse ohjasin omaani. Aika moni valittaa tuota pätkää muillakin autoilla ja ohjaaminen kuulostaa olevan omaani kurjempi.

On tuossa muitakin huomioita. Turbon vinkuminen kuuluu tuossa 2000 kierroksen tienoilla lievässä vedätyksessä helsingin motarin paikkeilla. Autossa ei huomannut. Myöskin eko rullailua vapaalla oli parissa alamäessä muita häiritsemättä. Öljyn lämpötilan anturi on vissiin turbon jälkeen, josta johtuu lämpötilan kummallinen käytös. Myöskin öljyn virtausta vissiin muutetaan.

Hyvä että muillakin soutaa öljyn lämpö. Taitaa olla ominaisuus.
Ei tuo pahalta näyttänyt. Mulla saattaa edelleen vaikuttaa että ex auto vertailukohtana oli niin surkea.
Tuo tie osuus on varmasti melko urainen. En sit tiedä minkälainen olis sopiva vertailu pätkä.
Kyllä mulla vetelee urissa täyskaasu kiihdyttäessä, mut se johtuu siitä tehosta :)

Mites toi jälkimmäinen vapaalla rullailu? Mun mielestä samassa kohtaa jos menisin vakkari päällä 105kmh, kulutus olisi ehkä hetken 0,0 ja siinä kahta puolin 1,3. Sulla se oli 0,5. Eli säästöä ei käytännössä tule. Laskiko vauhti? Jos vakkari päällä sillon ei laske.
Ot, mutta pakko ottaa tähän kohtaan esille.
Noin muuten vaan, linja auton kohdalla olisin ottanut aikasemmin vas kaistan ja menny samalla rekasta ohi.
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: costner82b - 27.02.17 - klo:22:50
Mites toi jälkimmäinen vapaalla rullailu? Mun mielestä samassa kohtaa jos menisin vakkari päällä 105kmh, kulutus olisi ehkä hetken 0,0 ja siinä kahta puolin 1,3. Sulla se oli 0,5. Eli säästöä ei käytännössä tule. Laskiko vauhti? Jos vakkari päällä sillon ei laske.
Ot, mutta pakko ottaa tähän kohtaan esille.
Noin muuten vaan, linja auton kohdalla olisin ottanut aikasemmin vas kaistan ja menny samalla rekasta ohi.
Ei noissa rullailuissa juuri vauhti laskenu. Jos ajaa vakkari päällä, "rullaus"matka on lyhempi moottorin jarruttaessa. Tällöin pitää painaa kaasua ennen ja jälkeen rullauksen, jolloin kokonaiskulutus on kovempi. Eli moottorijarrua vain silloin, jos ei halua vauhdin kiihtyvän tai on hiljentämässä vauhtia. Ajan yleensä tuossa vakkari päällä, mutta oli esittelyvideo.  ;D
En voinut vaihtaa kaistaa kun takaa tuli joku kovempaa ja rekan edelle ei ollut kiire, koska en olisi voittanut ajassa mitään. Vähän turhaa oli bussinkin ohitus ja taloudellisuusmielessä olisi kannattanu himmata aikaisemmin jääden sen taakse. Tuossa kun ajaa noihin aikoihin, on "rekkanopeus" riittävä saadakseen muut kiinni. Ei ole montaa kilometriä tuosta siis kun käännyn.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

esko

Ajo-ominaisuuksista voi aina jopa kiistellä ja tuntemus on usein kuitenkin aika subjektiivinen.
Pitkän autoilu-uran ja monien eri merkkisten autojen omistajana olen kokenut asian näin.
Jos oletetaan, että renkaat, rengaspaineet, pyöränkulmien säädöt, iskunvaimentimet ja alustan osien välykset sekä ohjaus ovat kunnossa kulkevat kaikki nykyautot täysin riittävästi ilman kokoaikaista ohjaamisen tarvetta.
En ole 3-korista Octaviaa kokeillut, mutta otaksun sen kuten monen muunkin auton olevan tarkka säädöistä ja renkaista. 2-korisella olen ajanut.
En merkkejä mainosta, mutta minulla oli aikanaan auto, jota jopa testeissä moitittiin ajo-ominaisuuksista. Ja jotain siinä tosiaan oli, jos tarkkana seurasi. Päättelin, että melko uudessa autossa ei voi olla muuta kuin säätöä. Käytin autoa ensin kulmien säädössä, kaikki oli lähes kohdillaan,vain pientä fiksausta. Suurta muutosta ei tullut.
Sitten renkaat. Rengaspaineista se syy sitten löytyi. Paineet olivat sekä auton valmistajan että rengasvalmistajan suosituksia ja samat keskenään.
Kokeilemalla eri paineita auto muuttui. Muistaakseni n. 0,2 korotus paineisiin ja etu- ja taka-akselille hieman eri paine niin asia korjaantui.
Autoa ei tarvinnut paimentaa tien päällä vielä 300tkm ajettunakaan, toki renkaat oli vaihdettu jo moneen kertaan.
Renkaat olivat tuolloin ensikokeilussa Nokian talvirenkaat.
Nykyinen auto on vakaa niin talvi- kuin kesärenkaillakin, autot ja renkaat tuntuvat parantuneen tältäkin osin entisestä.







pikatsu

Koeajo A3:ssa vakio alustalla aivan samaa ongelmaa kuin tässä kuvatussa ketjussa.
Vastaavasti toinen koeajoauto meni ihan suoraan, joten jotain mystistä renkaissa tai yksilöissä kyllä on.

costner82b

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 03.03.17 - klo:08:48
Koeajo A3:ssa vakio alustalla aivan samaa ongelmaa kuin tässä kuvatussa ketjussa.
Vastaavasti toinen koeajoauto meni ihan suoraan, joten jotain mystistä renkaissa tai yksilöissä kyllä on.

Tulitko katsoneeksi mitä renkaita niissä oli alla?
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

costner82b

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.02.17 - klo:00:39
Ei noissa rullailuissa juuri vauhti laskenu. Jos ajaa vakkari päällä, "rullaus"matka on lyhempi moottorin jarruttaessa. Tällöin pitää painaa kaasua ennen ja jälkeen rullauksen, jolloin kokonaiskulutus on kovempi. Eli moottorijarrua vain silloin, jos ei halua vauhdin kiihtyvän tai on hiljentämässä vauhtia. Ajan yleensä tuossa vakkari päällä, mutta oli esittelyvideo.  ;D
En voinut vaihtaa kaistaa kun takaa tuli joku kovempaa ja rekan edelle ei ollut kiire, koska en olisi voittanut ajassa mitään. Vähän turhaa oli bussinkin ohitus ja taloudellisuusmielessä olisi kannattanu himmata aikaisemmin jääden sen taakse. Tuossa kun ajaa noihin aikoihin, on "rekkanopeus" riittävä saadakseen muut kiinni. Ei ole montaa kilometriä tuosta siis kun käännyn.

Ok, eli kuvaus teknisistä syistä ;) sitä meinasin et vapaalla kulutus on se 0,5 ja vakkarilla menee sit 0 ja sen kahta puoli 1,3, ni kyl keski arvo menee melko lähelle.
Ymmärrän täysin jos olit iltapäivä ruuhkassa. Ja vaikka ajais Ruutanaan asti niin ihan sama mennä rekan perässä. Ite kun ajaa tosta aina sit jämsään, ni jos tossa pystyy poimimaan rekan pois, niin se on aina valmiiks pois edestä, jossain vaiheessa vaikka jonoa olisikin. Ruutanan jälkeen kun jono helpottaa.
Huh huh kun on Ot :)
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

jtn58

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 03.03.17 - klo:08:48
Koeajo A3:ssa vakio alustalla aivan samaa ongelmaa kuin tässä kuvatussa ketjussa.
Vastaavasti toinen koeajoauto meni ihan suoraan, joten jotain mystistä renkaissa tai yksilöissä kyllä on.

Samoja oireita oli myös Golf Variant VII:ssa Nokian R2:lla.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=20795.0
Ensimmäisen talven jälkeen Nokialaiset vaihtuivat Good Yearin kitkoihin, jolloin ajettavuus muuttuin paljon vakaammaksi. Autossa on vakioalusta ja rengaskoko 205/55 R16.

Ärkoo

Jaaha, vajaa 3000 km takana Octavia 4x4:llä. Edelliseen autoon MB E 2011 verrattuna menee suoraan ja paimentamatta, ohjaus palauttaa ja keskittää. Mersun hidasta ohjausta ei tule ikävä. Kyllä tämä Octavia on kyllä mielestäni vaivaton ajettava.

b1mpo

Vihdoin sain lapun. Voiskohan r2 korostaa näillä kulmilla tuota ongelmaa? Minun mielestä kyllä.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy