Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Geoman

#1
Itselläni oli moottorin lämpiäminen (ja sisätilojen) heikko. (2.0 TDI CR DSG). Testerillä havaittiin, että moottorin lämpötila nousee hitaasti ja jäähdyttimen ulostulo lämpiää liian aikaisin ja liikaa. Moottorin lämpötilamittarista asiaa oli vaikea täysin tajuta, koska mittari näyttää +90 lämpötilan ollessa +75...105 C-astetta. Mittari on suunniteltu toimimaan näin, viisari lähtee kyllä nousemaan kun lämpötila on +50 C. Autoon vaihdettiin moottorin termostaatti ja DSG-vaihteiston jäähdytyksen termostaatti. Nyt sekä auto lämpiää ajossa nopeammin sekä Eberspächer lämmittää moottorin ja sisätilan paremmin (öljykin lämpiää enemmän) kun termostaatit eivät päästä läpi jäähdytysnestettä liian aikaisin jäähdyttimeen - lämmitettävä nestemäärä on pienempi.

Tuo termostaattien vuoto/jumittuminen lienee melko yleinen kun autolla on ajettu yli 100...150 tkm. Niiden vaihto on ainakin CFHC-moottorissa melko työläs. Termostaattejahan ei vaihdeta automaattisesti vesipumpun vaihdon yhteydessä. Itse laitatin Behr/Mann merrkiset termostaatit.
#2
Kotelollinen termostaatti 03L121111AC (vanha no 03L121111M) väärän osatilauksen vuoksi, avaamaton laatikko Mahle/Behr TI3387.

Hinta 25,- eur (nouto Espoo, Olari) tai + postitus 6,- eur.
#3
1. Oletteko vihtaneet VW:n (Golf VI) laturin säädintä (+hiilet)? Onko se milekästä tehdä vai onko järkevintä ajaa laturi loppuun ja vaihtaa.
2. Mikä on laitehihnan (moniurahihnan) ja mahdollisestikiristimen+laturin vapaakytkimen mielekäs vaihtoikä.

Kyselen sen vuoksi, että jakohihnan vaihdon yhteydessä jäi laitehihna vaihtamatta.
#4
Osien tilaus toimitusten osalta on mennyt hyvin.

Tilasin INA-merkkisen hamashihna + vesipumppusarjan AutoDoc.de (saksa, Berliini). Tuoteet ovat alkuperäisen näköisessä laatikossa siististi. Ainoa asia mikä jäi askarruttamaan, että kiristin oli Made in Canada ja kiristimen kuten yhden rullan laakereissa lukia Korea. Onko normaalia, että saksalaiset (INA) teettävät näitä osia muualla ja ne kootaan eri puolilta. Itse hammashihna oli Made in England.

Vai ovatko nämä kopioituja tuotteita. Lähetin asiasta kysymyksen tuotteen myyjälle? Odottelen vastausta. Lähinnä minua kiinnostaa, että onko auton valmistajjan ilmoittama huoltoväli voimassa (210 tkm).
#5
Huoltaminen / Golf Plus Xenon valot
04.09.17 - klo:18:13
Golf Plus autosta kellastui toinen Xenon valo, ajomäärä 150 tkm ja ikä yli 6 vuotta. Niiden vaihtaminen ei olekkaan ihan tien päällä suoritettava.
Maski pitää poistaa, etupuskuri pitää poistaa ja valoumpiot pitää ottaa ulos. Valoumpiossa Xenonpolttimo on luukun takana, joka on kiinni viidellä ruuvilla. Ohjeaika työlle on 1,1 h per polttimo.
Polttimoiksi otin Ebaystä VW:n pahvilaatikossa olevat Philips XenStart D1S polttimot 63 euroa pari. Ne on ilmeisesti kiinalaiset kopiot? Toimitus oli Englannista. Toivotaan ettei tarvitse heti vaihtaa uudestaan.

Vaihto onnistuu kyllä tee-se-itse mieheltä. Teetin vaihdon varmuuden vuoksi liikkeessä. VW:ssä on huoltokorjaukset tehty isotöisiksi!
#6
Elektroniikka / Peilikatkaisija
25.08.17 - klo:14:45
VW Golf Plus vm 2011. Vaihdoin pelikatkaisijan, jossa on peilien säätö, lämmitys ja kääntö. Ulkoisesti katkaisijan kromatulla nupilla on täysin saman näköinen kuin vanha. Valmistaja oli eri- Alkuperäinen nro oli 1K0 595 656 ja uuden 1ND 959 656A (jälkimmäinen numero ulkomuistista ja 3 ensimmäistä merkkiä saattaa olla toisinkin)

Vaihdon jälkeen kaikki toimii, mutta peilin lämmitys tapahtuu kääntöasennossa ja peilien kääntö lämmitysasennossa. Sähköpistoketta ei voinut laitta kuin yhdellä tavalla.

Pitäiskö jotain koodata VCDS:llä, pitäisikö johtoja vaihtaa, onko johdot kytketty "ohjausyksikköön" vai menevätkö ne suoraan peileille? Olisiko katkaisijassa poikkeama?

PS. en ole sähköasiantuntija.
#7
VW Golf Plus 2.0 TDI DSG vm 2011, ajettu 150 tkm
Hätäjarrutehostin ei enään toimi. Jarrut povat täysin alkuperäkunnossa . Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään, mikähän on toimintaperiaate. Muuten jarrut ovat mielestäni kunnossa.
#8
Golf Plus 2.0 TDI vm 2011 mootori CFHC antaa ajoittain (500...1'000 km:n välein) vikakoodin P2454 00 (172) - Short to GND. Ajomäärä noin 139 tkm. Moottorivikavalo syttyy mutta sammuu seuraavan käynnistyksen yhteydessä .

Johdoissa en ulospäin nähnyt vikaa. Ajattelin vaihtaa paine-ero anturin VW 059 906 051C (Bosch 0 281 006 083).
Voisiko jouku antaa askel askeleelta ohjeet (tai linkki) miten paineroanturin soputus vaihdon jälkeen tehdään.

Ebaystä löytyi Bosch anturi hintaa 34 euroa toimituskukuineen (saattaa  olla Metzger:in valmistama).

Kiitos etukäteen.
#9
Moottoritilassa (VW Golf Plus) oli avattuja tammenterhoja. Ilmeisesti orava on siellä käväissyt.  Ainakin viereisessä autossa (Volvo S80) oli myös avattuja ammenterhoja lämmityslaitteen ilmanoton päällä, tuulilasin ja konepellin valissä. Puolitoistavuotta sitten oli muovisen pohjalevyn päällä heinistä kyhätty pesä - ilmeisesti oravan pesä. Autolla ajetaan kyllä viikkottain.

Autokatoksessa on sähköpistoke, johon voisi kytkeä karkoittimen. Onko kokemuksia millainen karkoitin tehoisi oravaan. En usko että vierilija on hiiri, myyrä tai rotta. Varsinaista jyrsijän aiheuttamaa vauriota ei ole vielä havaittu. Maahantuojalla ei ollut tarjota neuvoja.
#10
Golf Plus 2.0 TDI vm 2011 peruutusvalon polttimo on P21W-12V21W hehkulankapolttimo. Onko saatavilla esim. LED-polttimoa joka olisi valoteholltaan tehokkaampi eikä anna virheilmoitusta?
#11
Ilmeisesti kysyn asiaa joka ei ole mahdollista, mutta kysytään nyt.

Autossani on RCD 510, Preminu 8 radio (10 kaiutinta) ja Bluetooth Matkapuelinvalmius Standard Plus. Aux in liitäntäkin on.


Voinko kuunnella autossa ni radiota langallisen tai bluetooth-kuulokkeiden välityksellä? Pitääkä tehdä joatin muutoksia?

Kiitos tiedoista etukäteen,
#12
Elektroniikka / Uuden avaimen hankinta
18.07.16 - klo:20:51
Hukkasin toisen avaimen. Auto Volkswagen Golf Plus vm 2011.

Miten saan uuden avaimen? Tällä hetkelläolen Tampereen seudulla.
#13
Golf Plus 2.0 TDI vm 2011: EGR-venttiili tukkeutui 2016 huhtikuussa (hehkuvalo vilkkui ja moottori meni Limp-moodiin), ajomäärä 119 tkm. Kyseessä on ilmeisesti tyyppivika. Tehdas tuli vastaan maksamalla osat (850 euroa) ja työn osuus (730 euroa) jäi minulle. EGR-venttiili on integroitu pakokaasujäähdyttimeen ja sen vaihto oli päivän työ. Korvauksen edellytys oli, että muualla suoritetuista huolloista oli kuitit, joilla osoitettiin käytetyn oikeaa moottoriöljyä. Samalla päivitettiin ECU-ohjelma. Auton kilometreistä on yli puolet matka-ajoa.

Onko mietteitä miten kyseisen vian uusiutumisen voi välttää; ajotapa, polttoaine, puhdistusaineet, huollot yms. Seuraavalla kerralla sen ilmeisesti maksaa auton omistaja. EGR-venttiili on ilmeisesti vielä tulevien vuosienkin doieselautomalleissa.
#14
Uusien autojen myynnin ollessa nyt alkuvuodesta kasvussa on syyksi arvioitu autoveron alentumista. Minulla on henkilökohtaisesti itsellä se tunne, että esim. nykyinen VAG-auto pitää vaihta pois kilometrilukeman ylittäessä 100 tkm ja mieluummin jo 60 tkm, koska nykyautoissa on arvaamattoman kalliita korjauksia sähköjärjestelmien, moottorin pienipäästötekniikan ja pakokaasunkierrätyksen vikojen vuoksi. Tämä lisää omalta osaltaan uusien autojen myyntiä.

Itse harkitsen jopa 2005-2007 mallin 6-sylinterisen BMW:n hankkimista. Tuntuu, että polttoainekulut on pieni harmi verrattuna "nykyautojen" huolto-/korjauskuluihin. Toinen vaihtoehto on sitten vaihtaa tiuhasti uuteen autoon.
#15
Katsellessani Fennian vakuutuskirjojani totesin seuraavaa:

1. Vuodesta 2011 vuoteen 2016 on liikennevakuutukseni nouusut yli 38 %. Auto on ollu sama VW Golf Plus 2.0 TDI DSG vm 2011. Bonukset ovat olleet koko ajan 70 %. Liikeennevahinkoa ei ole ollut 47 vuoteen (sama kuin ajokorttiaikani), asuinpaikka sama Espoo koko ajan.

2. Vuodesta 2015 nousi maksu 16 prosenttia vuoteen 2016  vaikka perusmaksu laski 2 % Fennian tiedotteen mukaan yksityishenkilöille. Nousun aiheuttivat Fennian mukaan luokitusten muutokset.

Onko vastaavia kokemuksia. Edullisempia liikennevakuutuksia on mutta nämä yhtiöt eivät myönna muita kuin kaikkia muita vakuutuksia (henki-, omaisuusvakuutuksia yms.).
#16
Eteläsuomalaisena autoilijana tiedustelen, onko talvirenkaiden vaihto ollut jo muualla ajankohtainen. Etelässä se ei ilmeisesti ole vielä yleistä  huolimatta yksittäisten aamujen mustasta jäästä.

Olen lähdössä pohjanmaalle ja sen vuoksi tätä tiedustelen.
#17
TT-Thermo / esim. BMW E90
15.10.15 - klo:09:37
TT-Thermoa eivät BMW-huoltoliikkeet suosittele. Heidän suosituksena on öljypohjaa lämmittävä vastus tai polttoainekäyttöinen (Eberi, Webasto) lämmitin.  Perusteena on että TT-Thermo "harhauttaa" auton moottorin toimintaa sääteleviä antureita? Olenko ymmärtänyt oikein? Olisi hyvä saada tähän  myös TT-Thermoasiantuntijan vastaus.

TT-Thermo-lämmitin kuulostaa muuten erittäin hyvältä ratkaisulta.
#18
Moottori ja voimansiirto / Posti/DSG
21.04.15 - klo:18:19
Taloussanomat kirjoitteli 20.4.2015 autojen kestävyydestä Postin käytössä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1429500451782.html
Lainaus:
"Posti karttaa muun muassa Seatista, Skodasta ja Volkswagenista tuttuja DSG-vaihteistoja, kertoo Taloussanomat."

Asiallisesti kirjoituksessa todetaan, että vaihteiston mekaaninen ohjausjärjestelmä ja levykytkin ovat vikaherkkä/kuluva ryömivässä ajossa.

Muutoinhan on DSG vaihteistojen kriittinen arvostelu hieman vähentynyt.
#19
Foorumia seuratessani, huomaan olevani "kivikaudella".Sen vuoksi ajattelin tuoda joitakin nuoruuteni ehkä huvittaviakin piirteitä, jotka tuli vastaan. Yhden aiheen kerrallaan. Osa liittyy Volkswagen 1200 vm 1965 autooni.
RENKAAT:
- renkaat kuluivat ennenkin, kun ne olivat liian sileät, syvennettiin renkaan kulutuspinnan uria sähkökolvilla. Mikäli rengas oli sileä ja kuvio oli jo kadonnut oli helpoin tapa tehdä ruutukuvio - niilläkin läpäistiin katsastus
- nastojen pois vetäminen keväällä talvirenkaasta oli aika yleistä - jotkut tehnee sitä vieläkin
- sekrengastusta oli ainakin sen verran, että eri akseleilla oli erilaiset renkaat
#20
Itsestäni tuntuu, että VW-on venyttänyt huolto-ohjelmissaan joitakin huoltokohteiden huoltovälejä "ylipitkiksi".
Dieselin polttoaine- ja mottoorin ilmasuodattimen vaihtoväli on huolto-ohjelman mukaan 90 tkm.
1. Itse vaihdatin  polttoainesuodattimen kun ajomäärä oli 60 tkm ja takana oli jo kaksi talvikautta. Teetin sen merkkihuollossa, koska ilmaus pitää suorittaa testerillä omassa autossani, ei onnistu virta-avaimella.
VW:n liittyvät epäviralliset huolto-ohjeet suosittelevat polttoainesuodattimien vaihtoa 60 tkm välein ja tai kerran vuodessa.
2. Moottorin ilmasuodattimen vaihdoin itse ja autoja harrastaneena se oli mielestäni jo tosi likainen. Tuli hyvä mieli vaihdettuani vanhan suodattimen pois.
VW:n liittyvät epäviralliset huolto-ohjeet suosittelevat  ilmanpuhdistimen puhdistusta kerran vuodessa ja vaihtoa kahden vuoden tai 60 tkm jälkeen.

Itse aion tihentää em. huoltovälejä. LL-öljynvaihdon olen teettänyt ajotietokoneen mukaan eli noin 60 tkm välein.

#21
Olen kuullut, että esim. Yhdysvalloissa on jokaisella ajokortin haltijalla oma liikennevakuutus. Vakuutus ei ole autokohtainen. Tällöin samalla henkilöllä voi olla useampi ajoneuvo ja niiden lukumäärä ei maksa vakuutusmaksuun - henkilö voi ajaa vain yhtä autoa kerralla.

Eikö tämä olisi oikeudenmukainen, käyttökelpoinen vakuutusjärjestelmä - kuljettajan vakuutus maksaa syyllisyyden mukaan vahongot.

Se mten järjestelmä on hoidettu ammattiliikenteen osalta en tiedä.
#22
Autoni Golf Plus:an takavilkuissa on oikealla 2 LED-lamppua pimeänä ja vasemmalla 2 LED-lamppua vilkkuu tiheään. Yhdessä vilkussa on yhteensä 20 LED lamppua.

Takuuaika on päättynyt maaliskuulla eli 4 kuukautta sitten. Otin yhteyttä Volkswagen Centeriin ja sieltä tuli ystävällinen vastaus, että tehdas tulee vastaan ja molemmat takaumpiot vaihdetaan veloituksetta.
#23
Itse olen kokenut VW:n puhelimen handsfree laitteiston erittäin toimivana. Hyvin yleinen tpahtuma liikenteessä on, että autonkuljettaja puhuu kädessään olevaan matkapuhelimeen. Mielestäni uusissa autoissa tulisi olla kiinteä handsfree-laitteisto "lakisääteisenä". Tämä ei voi olla rahakysymys, koska kyseinen laitteisto puuttuu ilmeisesti 1 milj. euron raskaistakin ajoneuvoista.

Olisiko teidän mielestänne tälle vaatimukselle  riittävät perusteet tai on onko perusteita nykyiselle käytännölle, että laitteisto on lisävaruste?

#24
Liikennekäyttäytymiskeskusteluista puhutaan alinopeudesta ja ylinopeudesta. Mikä on mielestänne alinopeus ja mikä on ylinopeus? Tähän olisi hyvä saada "rekkakuskienkin" mielipide.

Liikennemerkein on osoitettu suurin sallittu nopeus. Polttoaineen kulutus kohoaa merkittävästi nopeuden noustessa yli 80 km/h. Usein on laskennallisesti osoitettu nopeudella mitätön vaikutus matka-aikaan. Alinopeus tuntuu olevan tuomittavampi kuin ylinopeus, jopa sallittu enimmäisnopeus tuntuu olevan "alinopeutta".
#25
Onko kellään forumilla kokemusta diesel polttoaineen voitelua parantavista lisäaineista. Common Rail moottoreissa tapahtuneissa pumppuvaurioissa on maahantuoja  yleensä vedonnut huonolaatuiseen tai väärään polttoaineeseen. Lisäkuluhan olisi noin 15 euroa per 2 tkm CRC:n ja LiquiMoly:n tuotteita käytettäessä.

Jenkeissä näyttäisi olevan pumppuvikoja VW-diesleissä jonkin verran sikäläisten forum-keskustelujen perusteella, siellähän on dieselpolttoaineen voitelevuus huonompi.

Vanhoissa diesel moottoreissa, joissa oli jakaja- tai rivipumppu saatettiin laittaa kaksitahtiöljyä sekaan ja varsinkin tankattaessa bensiiniä vahingossa (tai parannettaessa talviominaisuuksia bensalla ta petroolilla) laitettiin 2-tahti öljyä reilusti sekaan ja yleensä vältyttiin pumppuvauriolta.

Itse tein virhetankkauksen MB:n Pirkanhovin Teboililla (pistooli oli eri reunassa kuin vakopaikassani). Auto sammahti pian tankkauksn jölkeen. Tiepalvelumies Pääkkönen imi tankista pois sen mitä sai ja sitten dieseliä ja öljyä. Mitään korjaustoimenpiteitä ei tarvittu.
#26
Huollettaessa auto itse ovat kustannukset 30-50 % huoltoliikkeen huoltohinnasta. Missä vaiheessa nämä huollot voi turvallisesti suorittaa itse ilman, että oikeudet takuu- ja tuotevastuuoikeudet ei omatoimisuuden takia poistu - oikeastaan eli on jo tuotevastuu on jo poistunut? Forum:ia lukiessa tuntuu välillä, että kaikki kyseiset ajoneuvot "hajoavat" heikkouttaan alle 100 tkm.

Pitää olla testeri jolla nollaa huoltonäytön LL:ssä ellei tyydy nollaamaan mittaristosta, jolloin huoltoväli on 15 tkm. Viat pitää osata määrittää ruuvimeisselillä, korvalla ja kokoeilemalla - näin on tehtävä vaikka olisi VCDS:kin.

Itselläni kyseessä on VW Golf Plus 2.0 tdi DSG vm 2011.


Helposti itse suoritettavia huoltoja ovat (pitää olla testeri jolla nollaa huoltonäytön LL:ssä ellei tyydy nollaamaan mittaristosta, jolloin huoltoväli on 15 tkm):
HELPOT HUOLLOT:
- suodattimien vaihto (moottorin ilmansuodatin, moottorin öljysuodatin, raitisilmasuodatin, naftasuodatin)
- moottorinöljynvaihto
- kesä-/talvirenkaiden vaihto (Golf:ssa on kyllä nostokohdat tunkille "huomaamattomat")
- polttimoiden vaihto

KESKINKERTAISEN VAIKEAT:
- jarrupalojen vaihto
- jarrunesteen vaihto
- DSG-öljynvaihto+suodatin (IKH:ssa on vesijohto-osissa sovitin kierre 24x1,5/letku 12 mm hintaa 3,00 euroa, sopii tyhjennysroppuun)
- Xenon-polttimoiden vaihto

VAIKEAT:
- jakohihnan vaihto
- sähkötyöt (ainakin itselle)

Eläkeläisellä kun on aikaa.
#27
Huoltaminen / Eläinten jyrsimät johdot?
12.10.12 - klo:16:34
Autossani GOLF Plus ei ole koskaa palanut turvavyön merkkivalo istuttaessa matkustajan paikalla turvavyö irti. Pyysin korjaamaan vian 30'000 km huollossa ja oletin sen menevän takuuseen.

Ensin irroitettiin istuin ja vaihdettiin turvavyön lukko - valo ei alkanut toimimaan.

Toisella kerralla huomattiin, että painotunnistimen johto oli koiran tai jyrsijän toimesta purtu rikki - minusta jothto näytti siltä, että se on ollut istuimen kiskon välissä - no eipä mennyt takuuseen, maksoi 230 euroa johdon korjaus.

Oma vikani oli, että odotin ensimmäistä huoltoa, enkä vienyt sitä korjattavaksi kun huomasin sen melkein heti auton oston jälkeen.

Onko muilla "jyrsijät" syönyt johtoja, huoltotyönjohtajan mukaan se on yleistä. Autossani ei ole koskaan ollut koiraa.
#28
Volkswagen / Ratapäivät?
21.12.11 - klo:21:01
Onko VW-autoille ratapäivätapahtumia?
#29
Olenko ymmärtänyt VAG-LongLifehuolto-ohjelman sisällön oikein Diesel autoon. Tarkastelen nyt ohjelmaa vain kilometripohjaisena, koska se on yleensä määräävä:
1. 30 tkm välein
- moottoriöljyn vaihto
- moottoriöljysuodattimen vaihto
2. 60 tkm välein
- moottorin ilmasuodattimen vaihto
- sisäilmasuodattimen vaihto
- DSG-6 vaihteiston öljynvaihto
3. 90 tkm välein
- Polttoainesuodattimen vaihto
4. 180 tkm välein
Dieselhiukkassuodattimen tarkastus ja sitten 30 tkm välein
5. 210 tkm välein
- nokka-akselin hammashihna

Tämä kysymys sen vuoksi, koska näyttää siltä, että jotkut huoltoliikkeet  vaihtavat esim raitisilmasuodattimen ja polttoainesuodattimen useammin.

#30
Elektroniikka / Navigointiyksikkö
23.10.11 - klo:12:31
Onko kellään kokemusta RCD510 radiojärjestelmän yhteyteen asennetusta navigointiyksiköstä Kenwood KNA-G421v  (joka on sama kuin Garmin GVN53)? Tällä lisäasennuksella saadaan RCD510:een navigaattoriominaisuus. Missä olette suorittaneet asennuksen ja mikä on ollut hinta asennettuna. Mitä muita vaihtoehtoja on?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy