Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - M-J-B

#1
Caddy / Vs: Vanteiden yhteensopivuuksista?
14.03.22 - klo:20:35
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 14.03.22 - klo:16:41
Niin nythän saa olla kesärenkaat. En tiedä kysyykö inssi että onko nämä kesärenkaat vai talvirenkaat. Jos vastaa väärin niin tulee hylsy.

Ei inssi kommentoinut renkaita mitenkään - huomautti kyllä että jäähdytysnesteen taso oli alle minimin.

Ei mene katsastuksen arvosteluperusteet tasatahtia rengasmääräysten kanssa. Katsastus seuraa vielä vanhaa määräystä, eli 3mm talvirenkaat on oltava joulu-, tammi- ja helmikuussa. Uudet arvosteluperusteet on tulossa (ollut jo lausuntokierroksella) joka määrää katsastuksessa 3mm talvirenkaat marraskuu - maaliskuu, eli uusien rengasmääräysten mukaan mutta ilman ajokeliarviointia. Eli jatkossa jos katsastaa auton talvirengaskaudella mennään talvirenkailla vaikka niitä ei katsastuspäivänä kelien kannalta tarvittaisi. Näin siis ellei pykäliä vielä hienosäädetä lausuntokierroksen jälkeen
#2
Caddy / Vs: Vanteiden yhteensopivuuksista?
14.03.22 - klo:15:20
Kiitos kommentista, pitää ajan kanssa katsoa ennen talven tuloa. Tuli pikkutunneilla googlailtua että katsastuksen arvosteluperusteet laahaavat niin paljon jäljessä ettei uudet talvirengasmääräykset vielä päde katsastuksessa, eli leimalle alle 3mm pinnalla maaliskuussa toistaiseksi ok.
#3
Caddy / Vanteiden yhteensopivuuksista?
13.03.22 - klo:22:15
Kävi sitten niin, että toinen puolikas ajeli tyytyväisenä katsastamattomalla 2017 Caddylla eikä poliisi oikein arvostanut. Eli seuraava osoite huomenna katsastusasema, mutta alla olevat kitkat ovat juuri livahtaneet alle 3mm pinnalle. Tallissa olisi tyhjänpanttina hyväkuntoiset nastarenkaat 2017 Audi A3:n vanteilla, meneeköhän heittämällä alle vai tuleeko sanomista?

Audi: 6,5Jx16H2ET43 205/55R16 94T
Caddy: 6Jx16H2ET50 205/55R16 94H

Näyttäisi Audin vanne levenevän käytännössä puolen tuumaa sisäänpäin, alkaako Caddya ahdistamaan tuo?
#4
No eihän nyt VEHOsta Pösöä osteta.  :o Vaihtoautojen esittelytilaan mahtuu vain johtotähtiä ja pari vuotta vanhat Volvot, BMW:t, Audit sun muut on takahuoneessa piilossa mersumiesten katseilta.

En voi silti valittaa (kop kop) kun tapojeni vastaisesti sovin kyseisen putiikin kanssa pikaiset kaupat Audista ilman koeajoa. Myyjä vakuutti, ettei vikoja ole, mutta jos jotain ilmenee, niin korjataan.  ::) Paperityöt nyt vaan oli vähän sinnepäin, ote sähköisestä huoltokirjasta koski ihan toista autoa, mutta kunnossa se lopulta kuitenkin oli kun oikea löytyi. Luovutustilanteessa unohtui nimetkin papereista, että käytännössä tuli sittenkin muutaman sadan kilometrin ja muutaman päivän koeajo kun paperit hoidettiin kuntoon postitse.

Edellisen, MetroAutosta tehdyn ostoksen kanssa joutuikin sitten huolellisesta koeajosta huolimatta taistelemaan moneen otteeseen monen pikkuvian takia, mutta kun taisteli riittävän pitkälle ja oikea henkilö ilmestyi tiskin taakse, sain tilitykseeni hölmistyneen kommentin: "Mikä tässä on ongelmana? Siinähän on tehdastakuu voimassa. Pistetään kuntoon!" Kuntoon tuli ja kaikki laatuongelmat oli sopivasti hoidettu takuun umpeutuessa, eikä siinä lastentautien jälkeen ollut mitään suurempaa moitittavaa yli kymmeneen vuoteen.

Jotenkin olen aina onnistunut välttämään tuollaiset Sakat.

#5
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.03.21 - klo:19:55
Volvo siirtyy ympärivuotisiin recharge renkaisiin  ;D.

https://tekniikanmaailma.fi/volvo-varustaa-sahkoautonsa-mallivuodesta-2022-alkaen-recharge-renkailla-joilla-voi-ajaa-ympari-vuoden/?shared=1143015-7f164da7-500

"Volvon mukaan uudet Recharge-renkaat toimivat turvallisemmin erilaisilla säillä kuin perinteiset kesä- ja talvirenkaat."

Varmasti. Turvallisemmin kuin talvirenkaat kesällä ja kesärenkaat talvella. Ensiliukkailla ja takatalven yllättäessä toimivat turvallisemmin kuin talvirenkaat kausivarastossa. Aivan ylivoimaiset siis.

Lehdistötiedotteesta: "Recharge-renkailla varustetulla Volvo XC40 -täyssähköautolla ajaminen voi vähentää energiankulutusta jopa 8 prosenttia ja pidentää keskimääräistä toimintamatkaa talvirenkailla ajamiseen verrattuna*." Pidennetty toimintamatka = pidennetty jarrutusmatka?  ;D
#6
ID.3 / Vs: Kovamuovit
26.02.21 - klo:14:49
Tottakai ymmärtää, että ovipaneeleista puhutaan, mutta heräsi vaan mielenkiinto, että onko pahvi ekomateriaalina oikeasti tehnyt paluun tai onko joku valmistaja vielä hengissä joka ei koskaan ole siitä luopunutkaan.
#7
ID.3 / Vs: Kovamuovit
26.02.21 - klo:11:28
Onko ne ovipahvit oikeasti pahvia? Vanhoina hyvinä aikoina ne oli rungoiltaan pahvia ja kovalevyä jotka vääntyili ja homehtui jos pääsi kastumaan. Sitten alkoi muovikausi.
#8
ID.3 / Vs: Kovamuovit
24.02.21 - klo:15:42
Taitaa olla strategisesti valittu muodin mukaan "plasti dip" ja "pianolakatut" pinnat nykyautojen sisustoissa kulutukselle alttiissa kohdissa... saa aikaan wow-efektin uusautomyynnin esittelyhallissa, mutta käytössä kulahtaa "normaalina kulumana" muutamassa vuodessa sellaiseen kuntoon, että tekisi taas mieli katsella uusia autoja. Tuossakin keskikonsolissa kun avatun takin metallinen vetoketju vähän lepää niin harmittaa. Siihen on jo totuttu niin, että oikeasti kestävälle pinnalle nyrpistetään nenää siellä uusautomyynnin esittelyhallissa.
#9
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.21 - klo:16:11
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/e5938186-774c-4a47-8d63-cbaff9e7a56b

"Nastoilla rapisteleva on nyt aikamme uusi uljas ulkoilija."

;D ;D ;D

Menneen talven lumia. Joskus varmaan 15 vuotta sitten ostin Icebugin nastalenkkarit mutta ne jäi lopulta kaappiin kovettumaan. Juoksulenkillä ihan jees, parempi pito jäällä kuin lumella ja kevlin täyttävät jalankulkijat kuulivat takaa lähestymiseni jo kaukaa. Paljaalla kalliolla ne oli petollisen liukkaat ja melkein jokaisella liukastumisella irtosi nasta. Arkikäytössä kömpelöt ja kävellessä täysin turhat kun löysin Jalaksen pitopohjakengät jotka pitävät jäiselläkin pinnalla oikein hyvin. Ei luista luistelukentälläkään ellei pinnalla ole vettä. Jokunen vuosi sitten mainostettiin jotain Continentalin ja Vibramin (muistaakseni) yhteistöstä syntyneitä kitkapohjallisia mutta eivät minusta pärjänneet kotimaisille. Saksan armeijan ylijäämävaraston maiharit oli liukkaimmat jalkineet mitä olen koskaan talvella käyttänyt, mutta oli nekin lumikenkäillessä (vrt lumiketjut autossa) ihan käyttökelpoisia.
#10
Niin no, noin hurjaa loskaa en ole ikinä päässyt todistamaan:
Loska heitti auton katolleen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007817073.html

Ettei vaan olisi ajovirheen tehnyt kuski keksinyt omiaan?  ;D
#11
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.21 - klo:19:08
Joillain olisi tarvetta...

Mistä tiedät millä rengastuksella ulosajot ovat sattuneet ja mistä on ollut puute?
#12
Ei ole vielä mitään tietoa, että tarvitsisi nastoja vaihtaa alle. Ja kyllä nastat on olleet tallissa koko talven.
#13
No kun nyt kerran harmonikkaakin soitetaan: Periaatteessa sisätilan lämmittäminen nopeuttaa moottorin lämpeämistä hiukan, koska auton kori johtaa lämpöä sisätilasta moottoritilaan ja sitä kautta moottorille. Käytännössä ero on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä ellei ole todella tehokas sisätilanlämmitin joka on säädetty saunalämpötiloihin. Tässä tapauksessa Hämmästyttävintä on se, kunka paljon kierrokset tässä ketjussa nousi siksi, että osa spekuloi hieman asian vierestä.  :o
#14
Lainaus käyttäjältä: v6e - 11.02.21 - klo:08:59

Tämä on Ruotsista tuotu, alunperin myyty bi-fuel mallina, mutta Volvon merkkikorjaamo ei ota murheekseen kaasupuolta koska on niiden alihankkijan tekemä asennus.


Aika erikoista... on Volvoissakin kaikissa aika monta muuta osakokonaisuutta jotka on alihankkijoiden kasaamia ja Volvo vastaa alihankkijoidensa tekemisistä.
#15
Pahoja tuollaiset missä osia vaihdellaan eri tekijöiden toimesta eikä vika korjaannu. Vaikea tietää kuka lopulta on vastuussa. Summamutikassa kun vaihdetaan osa kerrallaan niin ei se vika välttämättä korjaannu vaikka kaikki palikat olisi lopulta vaihdettu.

Näin kävi kerran minulle yhden vanhan ABS-järjestelmän kanssa. Kaikki komponentit hydrauliikkayksikköä myöten vaihdettiin yksitellen, osa kahteen kertaan, paitsi johtosarja joka suurella työllä tarkistusmitattiin katkosten ja oikosulkujen varalta. Kolme pajaa sitä hämmästeli, mutta kuntoon ei tullut. Yksi otti ammattiylpeyttään haasteen vastaan ja teki suurimman työn, mutta joutui luovuttamaan eikä laskuttanut työstä mitään. Vallitsevaksi teoriaksi jäi, että yksi viallinen komponentti on rikkonut toisen ja kun ne on vaihdettu väärässä järjestyksessä on uusi osa rikkoontunut heti ensitestissä. Oli niin vanha auto että luovutin. Möin viallisena eteenpäin ja sain romusta suunnilleen sen mitä olin uusiin osiin itse laittanut. Tuossa Volvossa on kymmenen kertaa enemmän rahaa menetettävänä, toivottavasti tarinalla on onnellinen loppu.
#16
Niin ne yleensä menee melkein merkistä riippumatta. Jousi katkeaa laakerivian takia. Joissain laakeriin pääsee likaa herkemmin kuin toisissa. Renkaiden kausivaihtojen yhteydessä jos saa koko etupään nostettua niin kannattaa vähän käännellä ja kuunnella sitä laakeria niin voi säästyä jousen katkeamiselta. Laakerivian myös tuntee jos ottaa jousesta kiinni ja kaveri kääntää rattia. Kyllä ne rutinat usein ajossakin kuuluu, ellei ole tapana kuunnella musiikkia.
#17
Tämäpä palvelua, kiitos koodeista ja kuvista. Näyttäisi maailmalta löytyvän koko sarja tarvikkeena reilusti alta kahdensadan, että työtä se vaan on ellei vastaanotinta autosta löydy.
#18
Kiitos M_M kommenteista. Ei tullut mieleenkään, että VCDS:llä tuo löytyisi. Vähän on tullut sillä leikittyä, että pitää katsoa kun auto tulee pihaan. Kaketestiä varten pitäisi varmaan olla saman aikakauden VW, Audin kakea ei välttämättä saa tuohon naitettua, veikkaan.
#19
No onhan sekin tietysti mahdollista, että on mahdollista...  ;)

Auto on entinen esittelyauto, että aika yllättävää jos ovat liikkeessä kaken hukanneet. Ei vaan tullut aikoinaan selvitettyä.
#20
Tuli niin sopiva otsikko vastaan, etten malta olla kysymättä:

Caddy -17 (bensa, "suomiauto"), tehdaslämppäriä ohjataan päälle/pois kojelaudan napista ja ajastetaan ajotietokoneella ratin napeista. Mitä mahtaisi vaatia, että tuohon saisi kauko-ohjauksen? Vähän rasittavaa näpertelyä tuo ajastaminen, ja tarpeen ennakoiminen. Niin kotona kuin töissäkin kaken kantama riittäisi parkkipaikalle. Ei kännykkäohjauskaan huono olisi, mutta hinta oletettavasti karkaa.
#21
Ei perustu tietoon, mutta jousituksen yläpään laakerin suunnalta lähtisin ensin vikaa etsimään. Jos laakeri on rikki niin jouseen kohdistuu vääntöä kunnes jäykistynyt laakeri liikahtaa tai jousi kiertyy kupissaan. Voi kuulua laakerin rutinana tai yksittäisinä paukahduksina kun jännitys jousesta vapautuu. Seurauksena voi mennä jousi poikki. En ole A3:n rakenteeseen tuon osalta tarkemmin tutustunut, mutta voisi tuollainen muovikin sieltä löytyä. Repaleiselta näyttää kuvissa.
#22
Juu, nyt on saanut nautiskella, vaikka se oikea todellinen hyöty on ollut auraamattomilla pikkuteillä tai "iglun" saamisessa liikkeelle lumikasasta ilman lapiointia. Hiukan innostuttu leikkimään kun edellisestä talvesta on pari vuotta. Tehokkaaseen etuvetoon tottuneelle vähän petollinen kun ei enää kaasun painalluksella saa käsitystä onko liukasta vai ei. Kulkineena nyt A3 2.0tfsi quattro -17. Silti, aina välillä etuvetoisenkin puikoissa, eikä silläkään mitään ongelmia - vähemmän vaan hupia.
#23
Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.01.21 - klo:22:13
Nelikko, ESP off, 15cm auraamatonta puuterilunta.

Ai että. Pitkiä nelipyöräsladeja näkyvyyden salliessa!

Sitä kutsutaan pikapesuksi  ;D

Valkoinen auto on suolatulla tiellä äkkiä aika surullinen näky, mutta ei tarvitse pitkää lenkkiä tuollaista niin kyljet loistaa taas valkoisina.
#24
hmmm, hämmennys on oikein osuva ja kuvaava sana. En voi varsinaisesti moittia misukoita mistään yksittäisestä tai merkittävästä puutteesta. Ajoittain on ollut niin liukasta kuin talvikeleillä voi olettaa, provosoimalla saa luistoja ja sudittelua aikaiseksi, mutta normaalissa muun liikenteen rytmissä ei kertaakaan sellaista fiilistä, että kieli keskellä suuta pitäisi ajaa kun on niin pääkallokeli.

Varsinainen hämmennys tuli eilen, kun kävin illemmalla heittämässä lenkin Caddylla jonka R3 kitkoissa oli 4-5mm kun ne alle laitettiin enkä nyt edes katsonut niitä. Ei minkäänlaista talvikelin tuntua vaan ihan sai ajella kaupunkiajoa kuin kesällä pohtimatta keliä tai renkaita. Eihän tuolla 1.4tsi:llä niin sporttisesti ajeta, mutta kun etuvetoisen puikkoihin menin tietäen ettei renkaat ole enää uudenveroisia, niin olettamus oli, että liikkeellelähdöissä voisi tahattomia suditteluja tulla. Ei tullut. Tämä oli muutama tunti sen jälkeen kuin olin omalla autolla liikenteessä ja täysin mahdollista, että keli oli olennaisesti muuttunut paremmaksi. Piti oikein kysyä Caddyn ykköskuskilta, joka yleensä aika herkästi huomauttelee jos on liukasta, että onko tällä kaudella ollut liukasta. Ei ole kuulemma ollut.

Tuon ailahtelevaisuuden johdosta vaihtaisin kyllä misukat heti takaisin nokialaisiin ellei se mitään kustantaisi, mutta ajetaan nyt näillä... ehkä opin talven edetessä ymmärtämään niitä paremmin.
#25
Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.01.21 - klo:17:45
Turpajuhlat olisivat olleet paikallaan! Siitähän oppisi!

Kävi kyllä mielessä että olisi voinut tirvaista tuota nekkuun... josta päästään siihen, että tässä yksittäistapauksessa pidempi jarrutusmatka olikin turvallisuutta lisäävä ominaisuus.  ;D
#26
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.01.21 - klo:18:45
Oma milipiteeni on, että kitkan kuvio täyttyy helpommin, kuin nastarenkaan.

Voiko yleistää? Oma mielipiteeni on, että noiden yllämainittujen misukoiden kuvio täyttyy R3:n kuviota herkemmin. Silloin kun vielä oli Nokian nastoja taloudessa en huomannut sanottavaa eroa Nokian kitkoihin kuvion täyttymisen osalta.
#27
No tänään olisi kaivannut parempaa jarrutuspitoa.

Alla ensimmäistä talvea Michelin X-Ice Snow. Pari astetta pakkasta. Tienpinta todennäköisesti eilen suolattu, pinta ei jäässä mutta yön ja aamun aikana satanutta lunta sen verran, että vanhoina hyvinä aikoina olisi aurauskalusto ollut jo työnsä tehnyt. Hyvä näkyvyys, mitä nyt edellä ajava nostaa rapaa tuulilasille jos eksyy liian lähelle. Paikkana Rödhällsundin silta Saaristotiellä, suuntana Paraisten keskusta.

Ajan noin 20 auton letkan keskivaiheilla, vauhtia noin 70 km/t. Etäisyyttä edellä ajavaan hieman minimiä enemmän, eli noin 5 sekuntia. Ajosuunnastani oikealla, pienellä sivutiellä, odottaa kuorma-auto tilaisuutta kääntyä vasemmalle, tekee jo kärsimättömän oloisen nytkähdyksen eteenpäin ennen kuin minun edellä ajava on liittymän kohdalla. Yllättäen tämä teiden ammattilainen puskee kuin isomman oikeudella autonsa keulan eteeni siihen viiden sekunnin turvaväliin tukkien koko kaistan.

Lämäytän jarrut pohjaan, ABS raksuttaa iloisesti. Saattaa olla, että alla on sillasta johtuen jäätä, mutta tuntuu siltä, että rengas nousee lumiloskakerroksen päälle ja ABS tarjoilee tuoretta loskaa renkaan alle jatkuvalla syötöllä. Ei sinne päinkään, että pysähtyisi ennen kuorma-auton etupyörää. Vaihtoehtoina Audi lunastukseen tai koukkaus kuorma-auton keulan edestä vastaantulevien kaistan kautta. Mielikuvani ennen tilanteen syntyä, ettei vastaantulevaa liikennettä ole, mutta jos sieltä kaahaa joku Vatanen wannabe, niin tilanne on ehkä eri. Tie kaartaa sen verran, että kuormuri estää näkyvyyden omalta kaistalta. Kuormurikuski pysäyttää keskiviivalle ja katselee silmät ja huuli pyöreinä kun täysin eleettömästi ja ABSit edelleen raksuttaen suhautan vastaantulevien kaistan kautta ohi ja palaan omalle kaistalleni.

Auto ja renkaat toimivat paremmin kuin ihmisen mieli. Ei mitään ylimääräisiä käsiä kabiinissa, ei sivuttaisluistoa suuntaan eikä toiseen, mutta sen verran keskittyneenä tarkkailin tulisiko sieltä sittenkin vastaan joku, että jäi katsomatta millä nopeudella tuon väistön tein. Jollain muulla nappulakuviolla, tai ilman ABSia, olisi rengas ehkä kaivautunut lumiloskakerroksen läpi ja löytänyt paljasta tienpintaa (jos sitä siinä kohtaa oli) parempaan jarrutukseen, mutta sivuttaispidossa ja hallittavuudessa ei mitään moitittavaa. Takanani ajanut koukkasi samalla lailla vastaantulevien kaistan kautta, oli tietysti enemmän aikaa reagoida ja jarrutella, tiedä sitten mitkä renkaat sillä oli alla.

Niin mitä olisin tässä tilanteessa hyötynyt paremmasta jarrutuspidosta? Olisin vetänyt autoni parkkiin ja sanonut tuolle törtölle muutaman hyvin valitun sanan.
#28
Lainaus käyttäjältä: tet - 22.01.21 - klo:08:39
Se on tuo ihmisen ajukoppa semmoinen ihmeellinen peli, että se osaa keskittyä olennaiseen, ja poistaa turhat häiritsevät tekijät näkökentästä.

Juu, näin on.  ;D Yhdeksän päivän Fordilla ajelun jälkeen palautin sen vuokraamoon ja autokaupoilla keskityin malleihin joissa noita lankoja ei ole, kun en ole ikinä kokenut niitä tarpeellisiksi. Harmi vaan, että joissain muuten houkuttelevissa varustepaketeissa nuo tulee väkisin. Jos on käynyt huurteenpoiston suunnittelussa kämmi, niin saisi olla ihan tukevat vastuslangat vakiona pyyhkijöiden parkkialueella, näinhän on monessa takalasissa, eikä osu näkökenttään ollenkaan.
#29
Totta tuo, että raskas kalusto slickseillä on helisemässä, mutta kyllä tuolla nyt riittää monta muuta häiriötekijää. Lumikinokset risteyksissä, "iglut" liikenteessä ja täysin älyttömät liikennejärjestelyt jotka vielä jotenkin toimivat kun tiemerkinnät on näkyvissä, muutamana esimerkkinä. Sitten tietysti ne joka paikassa takavetoisilla leikkivät lapsenmieliset jotka lopulta eivät hallitsekaan tilannetta.

En ole koskaan kaivannut mitään vastuslankoja tuulilasiin, ne Fordin langat oli ainakin kymmenisen vuotta sitten häiritsevän näkyviä etten olisi ottanut ilmaiseksikaan. Saabeissa ei tuollaista Audin tapaista pyyhkijöiden jäätymisherkkyyttä ollut, vaan talviolosuhteisiin suunniteltu lämppäri ja huurteenpoisto jo 70-luvulla.

Eipä ole liukkaudesta valitellut vajaavetoinen Caddykuskikaan vaikka siinä R kolmosten pinta lähentelee neljää milliä ja nastarengassarja (tosin jo kolme talvea ajettu, mutta vähäisillä kilometreillä) on tallissa kaiken varalle jos tulee oikeasti liukkaudesta valituksia. Uudellamaalla ei tosin ole tullut ajoa.
#30
Niin, jos nyt renkaat on edes olleet syynä pikkukolareihin. Ei ole A3 ainakaan talviauto vaikka nelivedolla, esp:llä ja kitkoilla kulkikin tänään vakaasti ilman pienintäkään viitettä pito-ongelmista. (Saihan sen provosoituna maukkaasti tarjoamaan perää kun kytki esp:n "pois".) Pyyhkijänsulat jatkuvasti jäässä kun edes pelkästään tuulilasille suunnattu puhallus webastolla ryyditettynä ei lämmitä pyyhkijöiden "parkkialuetta". Vähintään yhtä tärkeää kuin hyvä pito, on että autosta näkee kunnolla ulos. Vanteet tietysti täynnä lunta että satasen vauhdissa autossa oli uusi ominaisuus, hierova penkki.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy