VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 04.03.23 - klo:21:36
Nuo kontrollit eivät ole käytännössä olleet minkäänlainen ongelma, mutta tämä nyt tietysti on vain oma mielipiteeni. Ratin kosketusnappuloihin tottuu nopeasti ja ne kuitenkin toimivat jopa nahkahanskat kädessä (kuten itse näyttökin). Sitä näytön alareunan hivelypintaa en käytä juuri koskaan - äänenvoimakkuuttakin kun saa säädettyä kätevämmin suoraan ratista. Totta kai se näytön alareuna kuitenkin saisi olla taustavalaistu, en minä sitä kiellä. Muistan kironneeni sitä ehkä kerran, mikä itse asiassa on hieman yllättävää. Ehkä ei vain ole ollut tarvetta säätää siitä mitään säkkipimeässä. Sanotaanko niin, että en noiden takia jättäisi autoa ostamatta.
Joo itsekkin suhtauduin epäileväisesti noihin, mutta ovat lopulta ihan kätevät. Vegaaninen (=muovinen) ratti sen sijaan on paluuta 90-luvun ventoon ja corollaan. Ei tarvitse enää volkkaria katsoa kyllä tämän jälkeen jos tuo on suuntaus.

Tos®

Se vain, että itseä häiritsee liiaksi myöhemmin, kun paremmat varusteet tulee saataville  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ukormi

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 05.03.23 - klo:07:55
Vegaaninen (=muovinen) ratti sen sijaan on paluuta 90-luvun ventoon ja corollaan.
:o
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 23.12.22 - klo:19:52
Olen ajellut e-golfilla tyytyväisenä kitkoilla jo kolme talvea, mutta tulevaan id.3:een valitsin kuitenkin nastat. Tämä lähinnä siksi, että id.3 ei ollut erityisen vakuuttava kitkoilla ajettavassa TM sähköautotalvitestissä. Pahin esimerkki alla:

Jarrutus jäällä 60-0 km/h:
ID.3 197 m
Taycan 124 m
MX-30 129 m
XC40 130 m
Honda-e 133 m
e-2008 150 m

Toki on mahdollista, että id.3 on noista ajoista hieman parantunut softapäivitysten myötä. Takarengas regen-jarrutus kitkoilla on kuitenkin toinen asia mikä tuntuu hieman arveluttavalta.
No, näillä näkymin tämä talvi on jo ohi siinä vaiheessa kun tuo "Fastlane" id.3 lopulta saapuu.

Juuri ilmestyneessä TM talviautovertailussa tuli taas surkea jääjarrutustulos MEB autolle. ID.Buzz vaati pysähtymiseen matkaa 220 m kun toiseksi huonoin auto pysähtyi 113 metrin jälkeen. Tuota toivomaani kehitystä asiassa ei siis ole tullut. TM toteaakin: "jotain Volkswagen-konsernin MEB-perusrakenteen autoissa on vialla jääjarrutuksissa"

Minkälaisia käytännön kokemuksia MEB autoilijoilla on, ovatko autot hengenvaarallisia jäätyneellä tiepinnalla myös nastarenkailla, vai rajoittuuko tuo ongelma kenties kitkoihin?

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 08.03.23 - klo:11:31

Minkälaisia käytännön kokemuksia MEB autoilijoilla on, ovatko autot hengenvaarallisia jäätyneellä tiepinnalla myös nastarenkailla, vai rajoittuuko tuo ongelma kenties kitkoihin?

Cupra Bornilla ja nastoilla en ole huomannut mitään eroa aiempiin autoihin. Ihan hyvin tuntuu pysähtyvän.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 08.03.23 - klo:11:31
Juuri ilmestyneessä TM talviautovertailussa tuli taas surkea jääjarrutustulos MEB autolle. ID.Buzz vaati pysähtymiseen matkaa 220 m kun toiseksi huonoin auto pysähtyi 113 metrin jälkeen. Tuota toivomaani kehitystä asiassa ei siis ole tullut. TM toteaakin: "jotain Volkswagen-konsernin MEB-perusrakenteen autoissa on vialla jääjarrutuksissa"

Minkälaisia käytännön kokemuksia MEB autoilijoilla on, ovatko autot hengenvaarallisia jäätyneellä tiepinnalla myös nastarenkailla, vai rajoittuuko tuo ongelma kenties kitkoihin?

Oliko noissa testiautoissa kaikissa täsmälleen samat renkaat? En ole ID.3:n kanssa nastoilla huomannut mitään pysähtymisongelmaa käytännön ajossa kahden talven kokemuksella.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 08.03.23 - klo:12:40
Oliko noissa testiautoissa kaikissa täsmälleen samat renkaat? En ole ID.3:n kanssa nastoilla huomannut mitään pysähtymisongelmaa käytännön ajossa kahden talven kokemuksella.

Uusimmassa testissä mainittiin renkaista: "Kaikki vertailuautot varustettiin Nokian Hakkapeliitta R5, R5 EV tai R5 SUV -kitkarenkailla valmistajan suosittelemassa rengaskoossa"

Käsittääkseni ainakin viime vuosina TM talviautovertailut on aina vertailukelpoisuuden vuoksi suoritettu kitkoilla (jolloin ei tarvitse murehtia erilaisista nastaulkonemista jne).

f080421

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 08.03.23 - klo:13:06
Uusimmassa testissä mainittiin renkaista: "Kaikki vertailuautot varustettiin Nokian Hakkapeliitta R5, R5 EV tai R5 SUV -kitkarenkailla valmistajan suosittelemassa rengaskoossa"

Käsittääkseni ainakin viime vuosina TM talviautovertailut on aina vertailukelpoisuuden vuoksi suoritettu kitkoilla (jolloin ei tarvitse murehtia erilaisista nastaulkonemista jne).

TM olisi ehkä voinut tuota ID.Bussin jarrutusta analysoidakin jotenkin. Jos se peilijäällä jarrutti tuplasti pitempään kuin seuraava kokelas niin kyllähän sen pitäisi jo näkyä jotenkin renkaan tai ABS:n käytöksessä. Sitä en osaa sanoa, että minkälaisia jarrutusmatkoja tuollaisilla autoilla noin muuten on. Eihän se mikään henkilöauto ole.
ID.3 Pro Performance Business 2021

TDiih

Johtuiskohan jarrupolkimen tuntumasta mitä Battery Lifen Chriskin on kritisoinut. Peilijäällä alle 50km/h vauhdissa on Mitchellinin kitkoilla tullu muutaman kerran kauhisteltua, että pysähtyyköhän auto jos edellä menevä on vetänyt liinat kiinni.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

mikkoan

Mulla on ID3 Nokia R3lla. En huolissani pysähtymisestä, kun on vaikeaa päästä edes liikkeelle :) Ota nastat ihan suosiolla.

Farao

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 03.03.23 - klo:22:57
Mun piti tähän thrediin mainita että onpas siitä ihmeen pienellä saatu auton näköinen. Ehkä ei kannata sitten kuitenkaan.

Jeps, tuohan näyttää jo ihan hyvältä autolta, kun vertaa sitä pre-facelift oksennukseen. Noh, toki sen ymmärtää et alan foorumilla se pattikeula "on parempi ja personaallisempi". Onhan sen haarukakkin persoonallinen, jossa on kaikki rutussa ja sojottaa eri suuntiin, mutta ruma kuin mikäkin.

mikaanikko

haarukakkin ???
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 13.03.23 - klo:09:40
haarukakkin ???

Meni itseltänikin nyt hieman ohi tämä  :D
ID.3 Pro Performance Business 2021

Farao

Joo, näköjään pitäisi käyttää suomalaista näppistä, niin ei tulisi tuollaisia kirjoitusvirheitä. Pahoitteluni. Haarukkaa tarkoitin, mutta jotain muuta siitä tuli  ;D.

mikaanikko

Selitä nyt vielä tyhmälle mikä se haarukka on ID.3ssa
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 13.03.23 - klo:13:42
Selitä nyt vielä tyhmälle mikä se haarukka on ID.3ssa
Se taitaa olla vertauskuva.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Rasvis

Tässä kohtaa uin vastavirtaan: Vanha keula on heittämällä paremman näköinen. Se musta läystäke on siinä oletettavasti ”jatkamassa” ikkunaa visuaalisesti alemmas. Nyt kun se on poistettu ja vielä puskurin mustaa osaakin pienennetty niin lopputulos näyttää ihan virtahevolta. Joka on tietty hieno eläin, ei siinä mitään.

Sisusta näyttäisi ottaneen pari askelta parempaan suuntaan, ja oli kyllä aihettakin. Vielä kun hautaisivat tuon hiplausnappiratin takapihalle ja leipoisivat fisherprice-tabletin kylkeen ihan oikeat napit penkin- ja ratinlämmittimille ja kaistanatsin poiskytkennälle niin jopa olisi oiva peli.

TDiih

https://www.is.fi/autot/art-2000009452543.html
Tekniikan Maailma: VW-sähköautojen talvijarrutus­kyvyissä systemaattisia ongelmia

ID-perheen Volkswagenit pysähtyvät jäällä selvästi muita sähköautoja heikommin.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 14.03.23 - klo:17:47
Tässä kohtaa uin vastavirtaan: Vanha keula on heittämällä paremman näköinen. Se musta läystäke on siinä oletettavasti ”jatkamassa” ikkunaa visuaalisesti alemmas. Nyt kun se on poistettu ja vielä puskurin mustaa osaakin pienennetty niin lopputulos näyttää ihan virtahevolta. Joka on tietty hieno eläin, ei siinä mitään.

Fanipoikana olen ainakin osittain samaa mieltä tästä :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Jarrut tuntuu jumittavan pysähtymisen loppuvaiheessa. Pysähtyessä nytkähtää vaikka painais jarrua kuinka pehmeästi. Varmaan nuo hiton huolettomat rumpujarrut kyseessä. Onko muilla ollut takuun päättymisen jälkeen tai ylipäätään tätä? Miten kävi liikkeen kanssa? Sähköautoilevan motoristin ID4:ssä oli ainakin samaa ongelmaa. Ei tunnu kunnon jarruttelutkaan auttavan vaivaan.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.03.23 - klo:14:35
Jarrut tuntuu jumittavan pysähtymisen loppuvaiheessa. Pysähtyessä nytkähtää vaikka painais jarrua kuinka pehmeästi. Varmaan nuo hiton huolettomat rumpujarrut kyseessä. Onko muilla ollut takuun päättymisen jälkeen tai ylipäätään tätä? Miten kävi liikkeen kanssa? Sähköautoilevan motoristin ID4:ssä oli ainakin samaa ongelmaa. Ei tunnu kunnon jarruttelutkaan auttavan vaivaan.

Ei ole ollut ainakaan vielä. Sellaisen huhun kuulin, että nykyään MEB-vehkeiden huolto-ohjelmaan kuuluu myös takajarrujen avaaminen ja puhdistus.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Se siitä huoltovapaudesta. Saas nähdä tuleeko ID2:een levyt taakse.

Nyt kun opiskelin tuota jarruhommaa soraisella parkkipaikalla niin tuntuis jarrutuksen lopussa oikea takajarru menevän lukkoon. 70 000 ajettu.

Rasvis

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.03.23 - klo:14:35
Onko muilla ollut takuun päättymisen jälkeen tai ylipäätään tätä?
Kerran on tullut mitäihmettä-fiilis kun auto tuntui jarruttavan vaikka jalka oli jo nostettu polkimelta. Johtui siis todennäköisesti tästä.

Autolla on 32 tkm ajettu. Kolmas kierros koiranluita menossa (tehtaan jäljiltä plus 2x K-auton asentamat).

mikkoan

Moottoritielle ja rampissa noustessa pari rivakkaa jarrutusta saattaa auttaa. Tuntuu myös sateella kosteassa jarrut ottavan aika hanakkaan pysähtyessä.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.03.23 - klo:14:55
Se siitä huoltovapaudesta. Saas nähdä tuleeko ID2:een levyt taakse.

Ei se sähköautoja vaivaava takalevyjen ruostuminen todennäköisesti ole mihinkään hävinnyt ID.2:ssa, mutta saa tosiaan nähdä.

Sinulla on kuitenkin 70 000 km ajettu ja muistaakseni tuolla matkalla edellisessä polttiksessakin vaihdeltiin kaikki levyt ainakin kerran.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.03.23 - klo:14:35
Jarrut tuntuu jumittavan pysähtymisen loppuvaiheessa. Pysähtyessä nytkähtää vaikka painais jarrua kuinka pehmeästi. Varmaan nuo hiton huolettomat rumpujarrut kyseessä. Onko muilla ollut takuun päättymisen jälkeen tai ylipäätään tätä? Miten kävi liikkeen kanssa? Sähköautoilevan motoristin ID4:ssä oli ainakin samaa ongelmaa. Ei tunnu kunnon jarruttelutkaan auttavan vaivaan.

Samalla tavalla nuo toimii täälläkin, eli ei kovin hyvin. Kovat jarrutukset auttavat ehkä hetkeksi. Parasta olisi varmaan ajella koko ajan Travel Assistant päällä, jos sellainen olisi siis. Liikkeessä sanottiin, että jarrut toimivat normaalisti.

En tiedä liittyykö jarruihin, mutta ACC:lla on ikävä taipumus nykiä pienemmässä nopeudessa. Töissä on pitkä suora jossa 30 rajoitus, siinä kun ajelee 37 vakionopeudella niin auto mennä nytkyttää eteenpäin. Ei se pahasti nyi, mutta kuitenkin sen verran että huomaa. Pieni nykäisy tapahtuu myös alamäessä vakionopeussäädintä kytkiessä, nopeus karkaa hieman ja auto jarruttaa sen asetettuun nopeuteen.

Yhteinen taival alkoi sujua paremmin parilla pienellä kikalla. Nostin rengaspaineita 0,2bar suositusten yli, lisäksi kytkin pois päältä vakionopeussäätimen "seuraa tien kulkua" tms. ominaisuuden. Tuolla oli tapana jarrutella suoralla motarilla - mutka 70km/h ja risteys!. Vielä kun saisi pois äänihälytyksen "tiellä läpiajorajoitus". Tulee joka kerta töistä lähtiessä.  ???

Gridion latausoptimointi on toiminut pääosin hyvin, mitä nyt viime viikolla VW:n päivityksen jälkeen katkaisi yhteyden palvelimiin ja lataus jäi käynnistymättä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

hartar

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 24.03.23 - klo:14:38
Ei ole ollut ainakaan vielä. Sellaisen huhun kuulin, että nykyään MEB-vehkeiden huolto-ohjelmaan kuuluu myös takajarrujen avaaminen ja puhdistus.

Huhu ei pidä paikkaansa.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.03.23 - klo:14:35
Jarrut tuntuu jumittavan pysähtymisen loppuvaiheessa. Pysähtyessä nytkähtää vaikka painais jarrua kuinka pehmeästi. Varmaan nuo hiton huolettomat rumpujarrut kyseessä. Onko muilla ollut takuun päättymisen jälkeen tai ylipäätään tätä? Miten kävi liikkeen kanssa? Sähköautoilevan motoristin ID4:ssä oli ainakin samaa ongelmaa. Ei tunnu kunnon jarruttelutkaan auttavan vaivaan.

Ei auta jarruttelu vaivaan. Minun ID:n takajarrut avattiin huollossa 2 kertaa (takuuaikana). Ekalla kerralla jarrut oli hyvät muutaman päivän. Toisen kerran kun vinguin jarruista huoltoon, huoltoneuvoja kertoi pajan saaneen jarrujenkeskitystyökalun. Tuon käyntikerran jälkeen jarrut olivat hyvät, eivät tarranneet enään hiljaisessa vauhdissa.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 24.03.23 - klo:15:30
Ei se sähköautoja vaivaava takalevyjen ruostuminen todennäköisesti ole mihinkään hävinnyt ID.2:ssa, mutta saa tosiaan nähdä.

ID.2 on fiksusti etuveto, eli jos takapyörillä jarrutetaan, niin se on aina jarruilla. Muissa ID-sarjan autoissa takajarruille ei juurikaan käyttöä ole, sillä niissä moottori hoitaa sen mitä takapyörillä tarvitsee jarruttaa.

Sportsfan

ID.3:en latausasetukset tuntuvat e-golfiin tottuneelle epäloogisilta. E-golfissahan on latausluukun alla kätevät napit josta saa valittua joko "heti täyteen" latauksen tai sitten akkua säästävän vaihtoehdon, esim. heti 50% ja ennen lähtöaikaa 80%.

ID.3:n latausvalikossa on vaihtoehdot "Lataus" ja "Lat.paikat". Nuo tuntuvat kuitenkin olevan kytköksissä toisiinsa. Lat.paikat kohdan alle olen määritellyt latauspaikan "koti" ja siihen latausasetukset heti 50% ja ennen lähtöaikaa 80%. Samalla kuitenkin muuttuu "Lataus" kohdan asetukset vastaaviksi ja sen otsikkonakin on tuo "koti" Eikö siis ole mahdollista kertaluonteisesti ladata akku 100% täyteen kotona muokkaamatta tuon latauspaikan asetuksia?

Kaiken lisäksi lataus ei tunnu ollenkaan tottelevan noita asetuksia. Lataus ei ole kertaakaan pysähtynyt tuohon 50% tasoon vaikka valitsen vaihtoehdon "lataus ennen lähtöaikaa" (tai mitä siinä nyt lukeekaan) sammutusnäytöstä. Lataus ei myöskään halunnut aluksi pysähtyä edes 80% tasoon ennen kuin erikseen ruksin "battery care" valinnan.
Softana autossa on 3.2.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy