Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Repost

Lainaus käyttäjältä: kootee - 02.08.13 - klo:00:04
Tää on vaan kysymys, ei ongelma tai vika, luultavasti. Mun Leonissa käsijarru menee päälle normivoimalla vaan 1 naksun ja enemmällä voimalla 2 naksua. Mites teillä muilla?

Olen kahta uutta Leonia käynyt kokeilemassa ja molemmissa oli sama juttu. Käsijarrukahvaa saa vetää ihan kunnolla että se menee edes ekaan pykälään.

srout

Lainaus käyttäjältä: kootee - 02.08.13 - klo:00:04
Tää on vaan kysymys, ei ongelma tai vika, luultavasti. Mun Leonissa käsijarru menee päälle normivoimalla vaan 1 naksun ja enemmällä voimalla 2 naksua. Mites teillä muilla?

Eipä ollut tullut kiinnitettyä huomiota, ei ollut mitenkään erityiseltä tuntunut. Nyt kun muistin seurata niin normaalilla vedolla naksahtaa neljä kertaa, sillä on pysynyt paikallaan.

msr

Lainaus käyttäjältä: kootee - 02.08.13 - klo:00:04
Tää on vaan kysymys, ei ongelma tai vika, luultavasti. Mun Leonissa käsijarru menee päälle normivoimalla vaan 1 naksun ja enemmällä voimalla 2 naksua. Mites teillä muilla?
Piti ihan erikseen kokeilla, kun en ole kiinnittänyt huomiota. Kolme napsua saa vedettyä kevyesti, neljäs on juuri siinä rajalla.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Epes

Jaahas, navi, radio, car ym näytöltä asetettavat säädöt toimivat muutaman minuutin ja sitten loppuu hipaisunäppäinten toiminta. Eilen tökki pahasti pelkkä radioasemien vaihto hipaisemalla ja nyt mm. navi näyttää pelkän kartan, kulmissa olevista valikoista ei pysty antamaan kohdetta mihin navigoitaisiin eikä mitään muutakaan. Kosketusnäppäimet ovat "pimeänä", eivät reagoi kosketukseen. Car valikko aukeaa mutta näyttää vain yhtä näyttöä, since start, jota ei pysty vaihtamaan.

Ei muilla ole tällaista ollut?

Haiskahtaa joltain ohjelmistojumilta jonka voisi saada korjattua päivityksellä, jos sellainen vaan olisi...? 

kootee

Lainaus käyttäjältä: Epes - 03.08.13 - klo:16:23
Jaahas, navi, radio, car ym näytöltä asetettavat säädöt toimivat muutaman minuutin ja sitten loppuu hipaisunäppäinten toiminta. Eilen tökki pahasti pelkkä radioasemien vaihto hipaisemalla ja nyt mm. navi näyttää pelkän kartan, kulmissa olevista valikoista ei pysty antamaan kohdetta mihin navigoitaisiin eikä mitään muutakaan. Kosketusnäppäimet ovat "pimeänä", eivät reagoi kosketukseen. Car valikko aukeaa mutta näyttää vain yhtä näyttöä, since start, jota ei pysty vaihtamaan.

Ei muilla ole tällaista ollut?

Haiskahtaa joltain ohjelmistojumilta jonka voisi saada korjattua päivityksellä, jos sellainen vaan olisi...?

Kuulostaa takuuhommilta. Ei ole omassa navissa ollut mitään ongelmia (paitsi suomenkielisyyden puuttuminen). Ei sillä, ettenkö englantia ymmärtäisi, mutta suomalaiset kadunnimet kuulostaa englanniksi - etten sanois - erikoisilta  :o

mrtbag

Lainaus käyttäjältä: frozzu - 19.07.13 - klo:14:52
Tähän sen verran päivitystä, että Laakkoselta soitettiin ja sanottiin, että tehtaalta saa korjaussarjaa vasta syyskuun puolessa välissä. Varaosanumerot on jo valmiina, mutta vasta silloin on tulossa. Joten en pääse vielä kommentoimaan ensi viikolla auttoiko tuo sirinään.
Lueskelin sakemannien foorumilta tästä samasta asiasta ja sieltä löytyi TPI-numero tähän: (2030791/1)

https://www.seat-leon.de/vboard/showthread.php?101501-Rasseln-%28Getriebe-%29

Olen huomannut todennäköisesti samaa sirinää omassa Leonissa, kuten myös nyykähtämistä liikkeellelähdössä kylmällä koneella. Vähän reilummin kun antaa kaasua niin ei nyykähdä.
Superb 1.4 ACT Combi

eugen7

Näiden rankkasateiden jälkeen huomasin, että vettä jää jotenkin lillumaan etuovien ja kynnyksen väliin.
Ovea avattaessa saa varoa ettei roisku pikkaisen sisään.
Pahempi asia on se, että pelkääjän ovea kun en aukaissut, niin satasen vauhdissa puski vettä sieltä vesijemmasta lattialla/kumimatolle.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: eugen7 - 15.08.13 - klo:13:32
Näiden rankkasateiden jälkeen huomasin, että vettä jää jotenkin lillumaan etuovien ja kynnyksen väliin.
Ovea avattaessa saa varoa ettei roisku pikkaisen sisään.
Pahempi asia on se, että pelkääjän ovea kun en aukaissut, niin satasen vauhdissa puski vettä sieltä vesijemmasta lattialla/kumimatolle.

Päästäänköhän talvella nauttimaan ovien jäätymisestä...

kootee

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 15.08.13 - klo:14:13
Päästäänköhän talvella nauttimaan ovien  jäätymisestä...

Ja takaluukun kahvan jäätymisestä, kuten Altea XL:ssä...?

silli

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota jyrinään joka tulee takarenkailta? Muuten autoni on hiljaisempi kuin vanhan polven Leoni, mutta takaata tuleva rengasmeteli on korviin pistävä. Minulla on autossani 18 tuuman renkaat kokoa 225 40.

Kun katselin tuonne "rengaskoteloon" niin mielestäni se näytti jotenkin avoimemmalta kuin vanhassa mallissa, joten johtuisiko siitä tuo jyrinä? Olen ajatellut teettää alustan ja koteloiden ruostesuojauksen, toivottavasti se hieman vaimentaa meteliä.

Niin, olen huomannut että takalasin pyyhkijän suutin hieman päästää välillä nestettä takalasille, vaikka tarkoitus olisi kastella etuikkuna. Tätä vikaa ilmeisesti on esiintynyt muillakin?

Repost

#70
Aika kova rengasmelu tosiaankin tulee takapenkin suunnalta moottoritienopeuksissa. Tosin aikaisemmin 3 kpl A3 cc malleja omistaessani totesin että taitaa olla sama juttu kaikissa malleissa joissa tavaratila ja sisätila on erotettu ainoastaan ohuella pahvilla toisistaan.

Mites muilla joilla on tuo 2014 "mallivuosi" ja fr-varustelu, kääntyykö peilit automaattisesti kun auton lukitsee ? Itselläni ei käänny ennen kuin pitää lukitusnappulaa pitkään pohjassa vaikka set-upista on valittu automaattinen peilien kääntö päälle. hieman vanhemmassa esittelyautossa peilit kääntyivät automaattisesti kun ovet lukitsi.

Entä lunchpäkkiin sisältyvä valojen highway-toiminto ? Ymmärsin että se nimenomaan tarkoittaa sitä että esim. moottoritiellä automatiikka vaihtaa kohdattaessa vastaantulevaa liikennettä automaattisesti pitkät valot lyhyiksi valoiksi. Minulla se ei ainakaan toimi tai sitten sitä ei edes tuossa "2014 mallivuodessa" ole. Valikoissa se on päällä ja kokeiltu on eri asetuksilla.
Tämäkin ominaisuus aiemmassa malliversiossa toimi.

Ã,,h....nyt hokasinkin samantien että se oli kaukovaloavustin joka ohjasi pitkiä ja lyhyitä valoja automaattisesti......eli se ei siis voikkaan autossani toimia koska sitä ei edes ole.
Mutta mikä on tuo Highway toiminto ????
 

msr


Lainaus käyttäjältä: Repost - 18.08.13 - klo:09:14
Mites muilla joilla on tuo 2014 "mallivuosi" ja fr-varustelu, kääntyykö peilit automaattisesti kun auton lukitsee ? Itselläni ei käänny ennen kuin pitää lukitusnappulaa pitkään pohjassa vaikka set-upista on valittu automaattinen peilien kääntö päälle. hieman vanhemmassa esittelyautossa peilit kääntyivät automaattisesti kun ovet lukitsi.

Mutta mikä on tuo Highway toiminto ????
Highway-toiminto nostaa lähivalojen keilaa hieman kun ajetaan yli 100km/h (en muista varmaksi tuota nopeusrajaa, saattoi olla myös 90km/h)

Peilit eivät käänny minullakaan automaattisesti, vaan juuri kuten kirjoitit. Samoin toimivat myös edellisessä 1P Leonissa. Mielestäni parempi noin, niin voi itse lukitessa valita kääntyvätkö vai eivät. Samallahan tuo sulkee avoinna olleet ikkunat (tai avaa kun painaa avauspainiketta yli 2sek).
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Repost

okei, kiitos infosta.... :) Nyt selvis sekin toiminto.

Tuo peilien kääntyminen tai kääntymättömyys ei minulle sinänsä merkitse mitään mutta onhan se mukava tietää miten niiden kuuluisi toimia. Jännä juttu sinänsä että se toiminto on poistettu uusimmasta versiosta kun se kuitenkin aikaisemmasta versiosta löytyy.

Tuo ikkunoiden avaaminen ja sulkeminen kaukosäätimestä onkin tuttu ominaisuus jo aiemmista kulkimista, tosin ainakin vuoden 2001 A3.sessa jos ikkunat olivat auki lukittaessa autoa  niin ne sulkeutuivat automaattisesti ilman pidempää painallusta. Näin ei ainakaan vahingossa jääneet ikkunat raolleen. Uudessa Leonissa ovet lukittaessa ikkunat jäivät auki ellei nappia pitänyt pohjassa.

msr

Mallivuoden 2014 Leonista poistettiin myös oikean puolen sivupeilin kääntyminen alaspäin peruutettaessa, ilmeisesti softaongelmien takia. Olisiko samalla sitten muutettu tuokin.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Repost

Kulutus myös hieman ihmetyttää....
Pellin alla kyytiä antaa 184 heppanen 2.0Tdi jonka suorituskyky kyllä on ihan odotusten mukainen mutta kulutuslukemat ovat kyllä hieman suuremmat kuin mitä oletin.
Kilometrejä mittarissa on hieman vajaa tuhat ja kokonaiskulutus on 5.6.
Suhteellisen rauhallisesti on tullut ajettua maltillisilla kiihdytyksillä ja suurin osa ajosta on moottoritie ajoa 120-125km/h, vakionopudensäädin päällä. Pari kertaa on kyllä tullut kokeiltua hieman ripeämpääkin kiihdytystä. Suurimman osan ajosta olen ajanut ECO-ohjelmalla vaikkakaan en ole huomannut kulutuksessa eroa normaalissa ajossa eco-ohjelman ja normaalin ohjelman välillä. Vaikuttaisi siltä että alle 100km/h nopeuksissa kulutus pysyisi suhteellisen matalana mutta heti kun mittarin neula nousee satasen yli niin kulutus lähtee jyrkkään nousuun. Luvattuihin kulutusarvoihin en edes ajatellut pääseväni mutta olin ajatellut että keskikulutus pysyisi noin 5 kieppeillä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Repost - 18.08.13 - klo:10:37
Kulutus myös hieman ihmetyttää....
Pellin alla kyytiä antaa 184 heppanen 2.0Tdi jonka suorituskyky kyllä on ihan odotusten mukainen mutta kulutuslukemat ovat kyllä hieman suuremmat kuin mitä oletin.
Kilometrejä mittarissa on hieman vajaa tuhat ja kokonaiskulutus on 5.6.
Suhteellisen rauhallisesti on tullut ajettua maltillisilla kiihdytyksillä ja suurin osa ajosta on moottoritie ajoa 120-125km/h, vakionopudensäädin päällä. Pari kertaa on kyllä tullut kokeiltua hieman ripeämpääkin kiihdytystä. Suurimman osan ajosta olen ajanut ECO-ohjelmalla vaikkakaan en ole huomannut kulutuksessa eroa normaalissa ajossa eco-ohjelman ja normaalin ohjelman välillä. Vaikuttaisi siltä että alle 100km/h nopeuksissa kulutus pysyisi suhteellisen matalana mutta heti kun mittarin neula nousee satasen yli niin kulutus lähtee jyrkkään nousuun. Luvattuihin kulutusarvoihin en edes ajatellut pääseväni mutta olin ajatellut että keskikulutus pysyisi noin 5 kieppeillä.

Meillä 2.0 150hv TDI DSG ja kilometrejä on nyt reilu 1000. Koko em. matkan keskikulutus on tietokoneessa 6,3. Ajosta 40% moottoritietä ja loput keskusta-ajoa kaupungissa. Normaalia liikenteen rytmissä pysyvää ajoa, ei säästöliekillä eikä kaahailua. Ei taida vitosen lukemia nähdä tällä kombolla, jos ei sitten talvirajoituksilla?
Onko kukaan huomannut kulmavalojen toimivan LED-valoilla? Ei toimi ainakaan meillä vaikka jo style-varustetasossa mainostetaan olevan vakiona.

Repost

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.08.13 - klo:11:31
Meillä 2.0 150hv TDI DSG ja kilometrejä on nyt reilu 1000. Koko em. matkan keskikulutus on tietokoneessa 6,3. Ajosta 40% moottoritietä ja loput keskusta-ajoa kaupungissa. Normaalia liikenteen rytmissä pysyvää ajoa, ei säästöliekillä eikä kaahailua. Ei taida vitosen lukemia nähdä tällä kombolla, jos ei sitten talvirajoituksilla?
Onko kukaan huomannut kulmavalojen toimivan LED-valoilla? Ei toimi ainakaan meillä vaikka jo style-varustetasossa mainostetaan olevan vakiona.

Uskon että talvinopeusrajoitusten aikaan ainakin minulla kulutus tulee tippumaan jonkin verran. Ajan paljon matka-ajoa moottoritiellä ja kuten aiemmin totesin niin satasen vauhdissa ei soppa maistu läheskään samalla tavalla kuin 120 lasissa. Kovasti lämmittäisi mieltä jos kulutus näin kesärajoituksillakin tipahtaisi vielä muutaman desin kun kilometrejä kertyy hieman enemmän mittariin. Muistaakseni täälläkin on ollut sellaisia kokemuksia että alkukankeuden jälkeen kulutus on hieman pudonnut. Toivossa on hyvä elää....

Kulmavalojen olemassa oloa en ole huomannut. Joko ne toimivat hyvin huomaamattomasti tai sitten havainnointikyvyssäni on vikaa :) Ainut havainto kulmavaloista on teksti auton varustelu luettelosta: "sumuvalot kulmavalotoiminnolla (täys-led-ajovalojen (lisävaruste) yhteydessä kulmavalotoiminto integroitu ajovaloon)"
Oletin myös että sumuvalot olisi toteutettu LED-tekniikalla mutta kuten tiirailin polttimoita niin näyttäisi ihan tavallisilta polttimoilta.

Ocu_P

Lainaus käyttäjältä: Repost - 18.08.13 - klo:10:37
Kulutus myös hieman ihmetyttää....
Pellin alla kyytiä antaa 184 heppanen 2.0Tdi jonka suorituskyky kyllä on ihan odotusten mukainen mutta kulutuslukemat ovat kyllä hieman suuremmat kuin mitä oletin.
Kilometrejä mittarissa on hieman vajaa tuhat ja kokonaiskulutus on 5.6.
Suhteellisen rauhallisesti on tullut ajettua maltillisilla kiihdytyksillä ja suurin osa ajosta on moottoritie ajoa 120-125km/h, vakionopudensäädin päällä. Pari kertaa on kyllä tullut kokeiltua hieman ripeämpääkin kiihdytystä. Suurimman osan ajosta olen ajanut ECO-ohjelmalla vaikkakaan en ole huomannut kulutuksessa eroa normaalissa ajossa eco-ohjelman ja normaalin ohjelman välillä. Vaikuttaisi siltä että alle 100km/h nopeuksissa kulutus pysyisi suhteellisen matalana mutta heti kun mittarin neula nousee satasen yli niin kulutus lähtee jyrkkään nousuun. Luvattuihin kulutusarvoihin en edes ajatellut pääseväni mutta olin ajatellut että keskikulutus pysyisi noin 5 kieppeillä.

Tästä kulutusasiasta voisi saada oman aiheenkin.

Mielenkiintoista. Juuri nyt ko. koneen kulutus kiinnostaa. Noita lukemia en velä kovin pahoina pitäisi. Seka-ajossa jo 1.6 TDI vie vitosta ja motarilla joitain desejä ylikin. Alle nelosen voi päästä vain kasikympin maantiellä säästellen. Sallisin kyllä 79 hp:n lisätehon myötä puoli litraa lisää kulutusta.  :) Osaatko sanoa missä lukemissa kulutus on tuossa motariajossa?

Repost

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 18.08.13 - klo:15:19
Tästä kulutusasiasta voisi saada oman aiheenkin.

Osaatko sanoa missä lukemissa kulutus on tuossa motariajossa?

Vaikea sitä on tästä lonkalta heittää kun kulutushan luonnollisesti hyppii lähes kokoajan riippuen onko yhtään alamäkeä tai ylämäkeä yms seikoista. Sanotaan kuitenkin että kyllä tossa 5.6 kuuden lukemassa todella suuri osa, ehkä joku 80% on motarilla vedetty.

xch

Lainaus käyttäjältä: Repost - 18.08.13 - klo:10:37
Kulutus myös hieman ihmetyttää....
Pellin alla kyytiä antaa 184 heppanen 2.0Tdi jonka suorituskyky kyllä on ihan odotusten mukainen mutta kulutuslukemat ovat kyllä hieman suuremmat kuin mitä oletin.
Kilometrejä mittarissa on hieman vajaa tuhat ja kokonaiskulutus on 5.6.
Suhteellisen rauhallisesti on tullut ajettua maltillisilla kiihdytyksillä ja suurin osa ajosta on moottoritie ajoa 120-125km/h, vakionopudensäädin päällä. Pari kertaa on kyllä tullut kokeiltua hieman ripeämpääkin kiihdytystä. Suurimman osan ajosta olen ajanut ECO-ohjelmalla vaikkakaan en ole huomannut kulutuksessa eroa normaalissa ajossa eco-ohjelman ja normaalin ohjelman välillä. Vaikuttaisi siltä että alle 100km/h nopeuksissa kulutus pysyisi suhteellisen matalana mutta heti kun mittarin neula nousee satasen yli niin kulutus lähtee jyrkkään nousuun. Luvattuihin kulutusarvoihin en edes ajatellut pääseväni mutta olin ajatellut että keskikulutus pysyisi noin 5 kieppeillä.

Ei tuo pahalta kuulosta, se vaan on niin että ero 100 km/h ja 125 km/h välillä on autolla kuin autolla iso, veikkaisin että lähemmäs litran verran. Oma 1.9 TDI perhevankkuri vie yli 6 litran noilla nopeuksilla.  Ja voi tosiaan olla että hieman vielä notkistuu tuosta kilometrien myötä.

Leon_122

Jättääkö muilla vasen pyyhkijä sateella viivaa näkökenttään? Tähänkin on korjaus olemassa, kannattaa kysellä huollosta jos häiritsee.

RedBull

Lainaus käyttäjältä: Leon_122 - 20.08.13 - klo:19:14
Jättääkö muilla vasen pyyhkijä sateella viivaa näkökenttään? Tähänkin on korjaus olemassa, kannattaa kysellä huollosta jos häiritsee.

Valaisetko hieman mikä on tuo korjaus?
Seat Leon FR TDi 184hv , Audi Q7 3.0TDi Quattro

eugen7

Lainaus käyttäjältä: Leon_122 - 20.08.13 - klo:19:14
Jättääkö muilla vasen pyyhkijä sateella viivaa näkökenttään? Tähänkin on korjaus olemassa, kannattaa kysellä huollosta jos häiritsee.

Jää ja kiinostaa korjaus. Valaise vähän.

Pinch

Tjaa-a, mulle soitettiin tällaisesta viasta ja pyydettiin tulemaan käväseen huollossa. Ilmeisesti ainaskin tämän pitäisi olla myyjien tiedossa, mutta kuinka lajasta ongelmasta on kyse. Who knows.
2013 Audi A4 Avant quattro
ex: 2013 Seat Leon FR
ex: 2006 VW Passat Variant Sportsline

kootee

Lainaus käyttäjältä: Leon_122 - 20.08.13 - klo:19:14
Jättääkö muilla vasen pyyhkijä sateella viivaa näkökenttään? Tähänkin on korjaus olemassa, kannattaa kysellä huollosta jos häiritsee.

Jos tarkoitat tällä sitä, että pyyhkijän sulka ikäänkuin vetää vedet takaisin päin, niin kyllä vaivaa omaakin yksilöä tämä. Mikäs siihen auttaa?

Pinch

Lainaus käyttäjältä: kootee - 21.08.13 - klo:22:16
Jos tarkoitat tällä sitä, että pyyhkijän sulka ikäänkuin vetää vedet takaisin päin, niin kyllä vaivaa omaakin yksilöä tämä. Mikäs siihen auttaa?
Kun mulle soitettiin, niin kyllä siinä puhuttiin takaisinvedosta tai korjauskamppaniasta tms. En nyt muista tarkalleen. Luulis nyt maahantuojan ja myyjien tietävän mitä tuotantoeriä tämä koskee.
2013 Audi A4 Avant quattro
ex: 2013 Seat Leon FR
ex: 2006 VW Passat Variant Sportsline

kootee

Lainaus käyttäjältä: Pinch - 22.08.13 - klo:07:05
Kun mulle soitettiin, niin kyllä siinä puhuttiin takaisinvedosta tai korjauskamppaniasta tms. En nyt muista tarkalleen. Luulis nyt maahantuojan ja myyjien tietävän mitä tuotantoeriä tämä koskee.

Soitin Espoon Seat Centeriin ja kyselin asiasta. Kuulemma vaihtavat vasemman pyyhkijän sulan, mutta mun autoon se on kuulemma jo vaihdettu! Siltikin vetää sateella vettä takaisin päin iloisesti enkä ole moista ominaisuutta aikaisemmissa autoissani huomannut. Kehottivat tulemaan pikahuoltoon näyttämään autoa.

Poistuiko kyseinen ominaisuus "Pinch":ltä tuon takaisinkutsun jälkeen?

Pinch

Lainaus käyttäjältä: kootee - 22.08.13 - klo:10:51
Poistuiko kyseinen ominaisuus "Pinch":ltä tuon takaisinkutsun jälkeen?
En ole vielä käynyt pajalla. Yhdellä ja samalla reissulla ajattelin laitattaa roiskeläpät ja niissä menee kuulemma vielä pari viikkoa.  ???

Kyllä mullakin toi vika ilmenee, mutta ei varmaan niin pahana kuin joillakin kuskeilla.
2013 Audi A4 Avant quattro
ex: 2013 Seat Leon FR
ex: 2006 VW Passat Variant Sportsline

kootee

Lainaus käyttäjältä: Pinch - 22.08.13 - klo:11:50
En ole vielä käynyt pajalla. Yhdellä ja samalla reissulla ajattelin laitattaa roiskeläpät ja niissä menee kuulemma vielä pari viikkoa.  ???

Kyllä mullakin toi vika ilmenee, mutta ei varmaan niin pahana kuin joillakin kuskeilla.

Että ei vieläkään ole kuraläppiä saatavilla. Mitkähän on hinnat marmorilla? Itsekin vähän ajatellut, että ainakaan edessä niistä ei olis haittaa.

Repost

Lainaus käyttäjältä: kootee - 22.08.13 - klo:12:37
Että ei vieläkään ole kuraläppiä saatavilla. Mitkähän on hinnat marmorilla? Itsekin vähän ajatellut, että ainakaan edessä niistä ei olis haittaa.

ööö.... Eikös ne kuulu auton hintaan ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy