Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.09.19 - klo:10:06
No ei se mitään paksua ole kuin spekulaatiota. On mulla ollu muissakin autoissa tuollaista sinisen harmaata kalvoa, ei tämä nyt ainutlaatuista ole octaviassa.
Kannattaa kokeilla joskus muutakin kuin Skodaa, niin huomaat eron. Skodan tuulilasi likaantuu monta kertaa nopeammin kuin muiden merkkien.

b1mpo

 8)

Ei tuossa ole kaikki omistamani automerkit.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 23.09.19 - klo:22:04
Kannattaa kokeilla joskus muutakin kuin Skodaa, niin huomaat eron. Skodan tuulilasi likaantuu monta kertaa nopeammin kuin muiden merkkien.

Totuus on se, että jokaisessa automerkissä tulee harmaata kalvoa lasien sisäpinnoille. On ollut laaja merkkiskaala, myös Skoda on ollut. Muoveista sitä tulee, varmaan jostain muustakin. Helppohan tuo on puhdistaa, auton ikkunoille tarkoitettua pesunainetta ja mikrokuituliina niin a vot.

Skodahan on yksi parhaista automerkeistä mitä tänä päivänä löytyy, ja sanon sen vaikken nyt sellaista omistakaan.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.09.19 - klo:08:11
Totuus on se, että jokaisessa automerkissä tulee harmaata kalvoa lasien sisäpinnoille. On ollut laaja merkkiskaala, myös Skoda on ollut. Muoveista sitä tulee, varmaan jostain muustakin. Helppohan tuo on puhdistaa, auton ikkunoille tarkoitettua pesunainetta ja mikrokuituliina niin a vot.

Skodahan on yksi parhaista automerkeistä mitä tänä päivänä löytyy, ja sanon sen vaikken nyt sellaista omistakaan.
Näinhän se on, mutta kuten sanoin: Skodan tuulilasi likaantuu sisäpuolelta monta kertaa nopeammin kuin muiden merkkien. Edes volkkarin tuulilasi ei likaannu yhtä nopeasti. Eikä ole mielestäni mitenkään helppo puhdistaa.

b1mpo

Tuulilasi on helppo puhdistaa vaikka mikrokuituliinalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.09.19 - klo:19:36
Tuulilasi on helppo puhdistaa vaikka mikrokuituliinalla.
Peili on helppo puhdistaa, sivulasikin on helpompi kuin tuulilasi. Mutten todellakaan pidä pesuvälineitä jatkuvasti autossa tätä varten. Liisarin tuulilasin saa puhdistaa pesula, itselläni on parempaakin tekemistä.

b1mpo

Joillekin on jotkut asiat vaikeita ja toisille ei ole mitään vaikeaa. Me ollaan kaikki erilaisia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.09.19 - klo:06:04
Joillekin on jotkut asiat vaikeita ja toisille ei ole mitään vaikeaa. Me ollaan kaikki erilaisia.
Varmasti voi noinkin olla. Silti unohtamatta sitä, että muiden merkkien tuulilasit pysyvät sisäpuolelta huomattavasti pidempään puhtaana kuin Skodan, eikä sitä silloin tarvitse jatkuvasti putsata. Selkeä Ocun vika/murhe.

b1mpo

Hyvin pieni murhe on muuten pätevässä käyttöautossa. Minusta tuo on niin mitätön asia, kun sen voi helposti hoitaa. Suurempia ärsytyksen kohteita itsellä on mm. tuulilasilta sivulasille ohjautuva lika, kun a-pilarissa ei ole ohjausta katolle. Eli sivulasit kuraantuu herkästi. Myös takalasilta tippuu vedet luukkuun, kun sitä aukaisee tuossa "sedanissa". Sen voisi itse korjata esim. jollain sopivalla tiivisteellä. Ja varmasti talvella tuo tutka aiheuttaa ärsytyksen tunteita, kun vakkari pois pelistä. Onneksi tähän tuli nopeuden rajoitin, mitä vanhassa ei ollut ainakaan acc:n yhteydessä. Nämä kuitenkin sellaisia niin pieniä asioita, jotka eivät saa autoa vaihtumaan toiseen merkkiin.

Yksi ärsytyksen kohde ollut satunnainen bt:n poissa olo. Onneksi menee päivitykseen kohta, jos se siitä korjaantuis.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mikav

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.09.19 - klo:07:58
Suurempia ärsytyksen kohteita itsellä on mm. tuulilasilta sivulasille ohjautuva lika, kun a-pilarissa ei ole ohjausta katolle. Eli sivulasit kuraantuu herkästi.

Ei tämäkään ole iso ongelma. Itse pesen Gyeon Bathe+ aineella, siinä ei kura tai muukaan tavara kauaa viihdy sivulasilla, se valuu kuin hanhen selästä ajaessa pois.
Polestar 2 LRDM

b1mpo

Tavaraa siitä silti liikkuu, joka on ärsyttävää. Autoa ei niin usein tule pestyä, etteikö siihen mitään jäisi. Tuon kanssa voi elää kuitenkin. Leonissakin on hoidettu paremmin tuo asia. Tuossa on myös sellainen ilmiö, ette kosteus pääsee sitten oven tiivisteisiin turhaan myös, jotka sitten jäätyy talvella. Aivan suunnittelun kukkanen tuo. Ehkä hitusen helpompi vaihtaa tuulilasia, jos positiivista hakee tuosta suunnittelusta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.09.19 - klo:08:11
Totuus on se, että jokaisessa automerkissä tulee harmaata kalvoa lasien sisäpinnoille. On ollut laaja merkkiskaala, myös Skoda on ollut. Muoveista sitä tulee, varmaan jostain muustakin. Helppohan tuo on puhdistaa, auton ikkunoille tarkoitettua pesunainetta ja mikrokuituliina niin a vot.
Ei kyllä ole tuollaista kalvoa tullut missään autossa tuohon tahtiin kuin tässä Skeidassa.

Muutenkin on ihan tolkuton määrä ongelmia ollut uudessa autossa tai sitten se on vain sitä, kun on tottunut japskilla ajamaan niin nämä probleemat vaan kuuluu euromerkkeihin.

- Moottori nykii ja huolto levittelee käsiään
- ACT jyristää
- Viihdejärjestelmä sekoilee. BT pätkii ja häviää. AA sekoilee. Puhelut ei toimi luotettavasti, vaikka BT yhteys olisi olemassa.
- Takaluukun sähkötoiminto kenkkuilee
- Skoda Care Connect on sitten yksi vitsi. Maksullinen feature, joka toimii äärimmäisen epäluotettavasti.
- Kahden viikon välein saa olla pyyhkimässä lasista paskaa pois
- Ovipaneelit rämisee


Ei voi kuin kauhulla odottaa mitä tulee, kun auto vähän vanhenee.
Entinen VAG-kuljettaja.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Routa - 25.09.19 - klo:08:48
kun on tottunut japskilla ajamaan niin nämä probleemat vaan kuuluu euromerkkeihin.

- Viihdejärjestelmä sekoilee. BT pätkii ja häviää. AA sekoilee. Puhelut ei toimi luotettavasti, vaikka BT yhteys olisi olemassa.
- Skoda Care Connect on sitten yksi vitsi. Maksullinen feature, joka toimii äärimmäisen epäluotettavasti.
- Ovipaneelit rämisee


Joo kun japsissa ei noita kahta ensimmäistä löydy niin eihän niissä vikaakaan voi olla  ;D
Ja yhtään räminätöntä idänihmettä ei ole vielä itselle vastaan tullut.

VAG:n kanssa vituttaa aina kun vierailee korjaamolla, japsin kanssa vituttaa joka starttauksella  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 25.09.19 - klo:08:48
Ei kyllä ole tuollaista kalvoa tullut missään autossa tuohon tahtiin kuin tässä Skeidassa.

Muutenkin on ihan tolkuton määrä ongelmia ollut uudessa autossa tai sitten se on vain sitä, kun on tottunut japskilla ajamaan niin nämä probleemat vaan kuuluu euromerkkeihin.

- Moottori nykii ja huolto levittelee käsiään
- ACT jyristää
- Viihdejärjestelmä sekoilee. BT pätkii ja häviää. AA sekoilee. Puhelut ei toimi luotettavasti, vaikka BT yhteys olisi olemassa.
- Takaluukun sähkötoiminto kenkkuilee
- Skoda Care Connect on sitten yksi vitsi. Maksullinen feature, joka toimii äärimmäisen epäluotettavasti.
- Kahden viikon välein saa olla pyyhkimässä lasista paskaa pois
- Ovipaneelit rämisee


Ei voi kuin kauhulla odottaa mitä tulee, kun auto vähän vanhenee.
Hiukan on jopa katkeran provokatiivista kirjoittelua, eiks niin?

Moottorin ei kuulu nykiä, mutta väistämättä act tekee pienen nykäisyn. Se on ominaisuus, jota ei voi moottorityypistä poistaa. Aivan kuin joku vanhemman auton turbon potkaisu tai automaatin nykäisy/luistatus. Tänäkin aamuna oli lähelle nollaa ja ihan testimielessä lähdin ajamaan lämmittämättä, - ei yhtään nykäisyä.

Bt:n ja androidauton ongelmat voi yksinkertaisesti johtua puhelimesta tai kaapelista. Itsellä on toiminut täysin ongelmitta nuo. Sensijaan käynnistyksen yhteydessä auton bt ei ole aina käynnistynyt, joka on selkeä vika.

Care connect on 100% toiminut, ei mitään vikaa.

Ovipaneelit ei rämise, eikä mikään muukaan. Edellisessä autossa oli vänkärin puolen etuovessa oven runko lähellä ulkopeltiä, jolloin tietyllä taajuudella basso resonoi kovaa kuunnellessa. Laitoin siihen kittiä, niin korjaantui.

Kahdessa edellisessä autossa ei sähköluukun kanssa ollut mitään murheita.

Ei ne viat täällä marisemalla kuntoon tule, eikä paha olo lievity.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

#5594
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.09.19 - klo:09:10
Joo kun japsissa ei noita kahta ensimmäistä löydy niin eihän niissä vikaakaan voi olla  ;D
Ja yhtään räminätöntä idänihmettä ei ole vielä itselle vastaan tullut.

VAG:n kanssa vituttaa aina kun vierailee korjaamolla, japsin kanssa vituttaa joka starttauksella  8)
Hyvää provoa.

Kyllä minulla oli japsissa varsin monipuolinen viihdejärjestelmä ja AA:kin. Toimi 100%.

Etäohjausta ei ollut, mutta eipä sitä webastottomassa autossa tarvinnutkaan. Skodassa se tahtoo vaan olla, että silloin kun oikeasti tarttis etänä laittaa webaa päälle niin se ei toimi.

ACT:n nykäisystähän ei ole kyse, mutta tänäkin aamuna auto nyki kuin vikainen kaasari. Merkkiliike levittelee käsiään ongelman edessä. Ei kuulemma voi mitään.

b1mbolla ei tunnetusti ole Octavissa mitään ongelmia, mutta se ei muiden autojen ongelmia poista.

Se japski oli tunnokaampi ja omaan makuun parempi ajaakin kuin liiaksi kevennetty ja tehostettu Skoda.
Entinen VAG-kuljettaja.

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Routa - 25.09.19 - klo:08:48
Muutenkin on ihan tolkuton määrä ongelmia ollut uudessa autossa tai sitten se on vain sitä, kun on tottunut japskilla ajamaan niin nämä probleemat vaan kuuluu euromerkkeihin.

(lista vikoja)

Mikähän mun Octaviassa on vialla kun ei ole mitään noista vioista? Pitääkö olla huolissaan? Se sijaan kun ajoin suunnilleen saman hintaisella japskilla, niin voi elämä sitä ämpärimuovin määrää. Ã,,änieristystä ei ollut nimeksikään. Kaikki mitä laitoit ovitaskuun rämisee siellä, Ocussa on sentään vuoratut ovitaskut niin ei tavarat kolise siellä. Ohjaus täysin tunnoton. Pitäisikö nyt sanoa että nämä ominaisuudet nyt vaan kuuluu näihin japskimerkkeihin, kun kerran yleistämisen tielle on lähdetty.

Routa

#5596
Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 25.09.19 - klo:09:55
Mikähän mun Octaviassa on vialla kun ei ole mitään noista vioista? Pitääkö olla huolissaan? Se sijaan kun ajoin suunnilleen saman hintaisella japskilla, niin voi elämä sitä ämpärimuovin määrää. Ã,,änieristystä ei ollut nimeksikään. Kaikki mitä laitoit ovitaskuun rämisee siellä, Ocussa on sentään vuoratut ovitaskut niin ei tavarat kolise siellä. Ohjaus täysin tunnoton. Pitäisikö nyt sanoa että nämä ominaisuudet nyt vaan kuuluu näihin japskimerkkeihin, kun kerran yleistämisen tielle on lähdetty.
Hyvä ettei ole ollut. Kertoo vaan että laatu ei ole tasasta ja on täysin tuurissa, mitkä mukavuuspuutteet sattuu saamaan. Näinhän ne merkkiliikkeessäkin asian kai ilmaisee.

Ai Octaviassa ei ole ämpärimuovia ohjaamo täynnä. Nyt heitit hyvän läpän  ;D

Tuohon takaluukkuun niin luukku ei aina sulkeudu eka painalluksella eikä myöskään avaudu luukun kahvasta kuin osittain eli lukko aukeaa, mutta luukku ei nouse ylös. Tätä ei tapahdu läheskään aina. Merkkarilla äijä kävi kerran avaamassa ja sulkemassa luukun ja asian tutkinta oli siinä.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 25.09.19 - klo:09:51
Hyvää provoa.

Kyllä minulla oli japsissa varsin monipuolinen viihdejärjestelmä ja AA:kin. Toimi 100%.

Etäohjausta ei ollut, mutta eipä sitä webastottomassa autossa tarvinnutkaan. Skodassa se tahtoo vaan olla, että silloin kun oikeasti tarttis etänä laittaa webaa päälle niin se ei toimi.

ACT:n nykäisystähän ei ole kyse, mutta tänäkin aamuna auto nyki kuin vikainen kaasari. Merkkiliike levittelee käsiään ongelman edessä. Ei kuulemma voi mitään.

b1mbolla ei tunnetusti ole Octavissa mitään ongelmia, mutta se ei muiden autojen ongelmia poista.

Se japski oli tunnokaampi ja omaan makuun parempi ajaakin kuin liiaksi kevennetty ja tehostettu Skoda.
Miten niin ei ole mitään ongelmia? En jaksa niitä tässä toistella, mutta kun on tarkka, niin aina löytää kyllä sanomista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.09.19 - klo:09:14
Moottorin ei kuulu nykiä, mutta väistämättä act tekee pienen nykäisyn. Se on ominaisuus, jota ei voi moottorityypistä poistaa.

Ilmeisesti kyse oli jyristyksestä, ei nykäisystä. Atecassa ainakin ACT jyristää silloin, kun ollaan kahdella pytyllä ja lähellä sitä vääntörajaa, josta vaihdettaisiin taas neljälle. Ominaisuus se on, eikä vika, mutta onhan tuo kieltämättä hieman ärsyttävää välillä, jos se kauan jatkuu. Joskus harvoin osuu tien profiili ja ajonopeus sopivasti siten, että saattaa jyristää vaikka puolikin minuuttia yhteen menoon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Kyllä tuo matalilla kierroksilla "jyristää" itselläkin hiukan, eli manuaalin kutosella. Kierrokset on silloin act:n alarajoilla. Se ei aina ole havaittavissa. Lisäksi motarivauhdissa todennäköisesti siitä act:sta johtuen moottori nostaa kabiinin desibelejä, vaikkei sieltä havaittavaa äänilähdettä tulekaan. Kolmipyttynen oli oireeton motarilla, eikä siinä muutenkaan "tiennyt" millä kierrosalueella ajaa, sillä moottori oli niin hiljainen. Toki sillä ei alle 1500 jenkan tullut paljoa ajeltuakaan, koska se oli dieselmäinen siellä alakierroksilla värinöineen.

Ei silti aiheuta nämä ominaisuudet vaihtohinkua, sillä vaikuttavat vähäruokaisilta ja käyttöominaisuuksiltaan päteviltä. Lisäksi luotettavan oloisia ovat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.09.19 - klo:09:10
Joo kun japsissa ei noita kahta ensimmäistä löydy niin eihän niissä vikaakaan voi olla  ;D
Ja yhtään räminätöntä idänihmettä ei ole vielä itselle vastaan tullut.

VAG:n kanssa vituttaa aina kun vierailee korjaamolla, japsin kanssa vituttaa joka starttauksella  8)
Nykyinen autoni on ensimmäinen japanilainen minulla. Se on myös ensimmäinen auto jolla ajaminen ei ole potuttanut missään vaiheessa. Autossa ei harmita eikä häiritse mikään asia. Viatonta ja räminätöntä menoa kohta viisi vuotta :)

Nippanappa

Tänään otettu kuva viikko sitten puhdistetusta lasista. Kuvan keskellä oleva puhdas alue on pyyhitty mikrokuituliinalla juuri ennen kuvan ottamista.


Nyt ajossa: Octavia Combi Style BusinessLine 1.5 G-TEC DSG -19
Ex: Octavia Combi Style 1.0 TSI DSG -17
Ex: Superb Combi Ambition 2.0 TDI DSG -11

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Nippanappa - 26.09.19 - klo:20:10
Tänään otettu kuva viikko sitten puhdistetusta lasista. Kuvan keskellä oleva puhdas alue on pyyhitty mikrokuituliinalla juuri ennen kuvan ottamista.



:o

Oman golffin tuulilasin pesen sisältä noin 2-3 kertaa vuodessa (n. 10tkm välein) eikä se ole ikinä noin sumea  ???

Tosi hämmentävää että Octaviassa käy toleen..  :-\
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Ocunen

Mä kun olen kuvitellut, että on raitisilmasuodatin vaihtokunnossa tms kun hetkessä harmaantuu tuulilasi sisäpuolelta, mutta se onkin "ominaisuus" ::) Aiemmissa Ocuissa ei samaa riesaa ollut, aiempi oli vm 2015, nyt alla 2016 Scout.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

b1mpo

#5604
Jotenkin en siksi oikein tuohon kojelaudasta irtoamiseen usko itse, vaan esimerkiksi ilmanvaihdossa on jotain muuttunut. Mielestäni edellisessä autossa ei noin harmaantunut tuo lasi. Tuskin kojelaudan materiaali on tässä välissä muuttunut, mutta air care on tullut itselle tähän autoon edelliseen verrattuna.

Ps. Kumimatot voivat aiheuttaa tuota myös. Ainakin ne aiheuttavat vahvan hajun autoon. Nyt varsinkin kun autossa alkaa tarvita lämmitystä, niin muodostuminen on ollut nopeampaa. Pitäisi koittaa noilla kangasmatoilla, jos raaskisi. Tulee työmailla oltua, niin on hiukan epäkäytännölliset nuo kangasmatot.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: Nippanappa - 26.09.19 - klo:20:10
Tänään otettu kuva viikko sitten puhdistetusta lasista. Kuvan keskellä oleva puhdas alue on pyyhitty mikrokuituliinalla juuri ennen kuvan ottamista.



Hämmentävän likainen kieltämättä tuo lasi. Omassani oli uutena sama juttu, että lasi likaantui sisältä nopeasti, mutta muutaman kerran kun pesi lasinpesuvaahdolla, niin likaantuminen loppui siihen. Toki tuota edelleen joskus tulee putsattua, mutta esim. edellisen kerran olen putsannut lasin muistaakseni kesäkuun puolella, eikä lasi ole vieläkään läheskään noin likainen.

Edellinen Astra oli samanlainen, mutta siinä pesukaan ei auttanut niin paljon, vaan lasia sai putsata paljon useammin.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.09.19 - klo:21:45
Ps. Kumimatot voivat aiheuttaa tuota myös. Ainakin ne aiheuttavat vahvan hajun autoon. Nyt varsinkin kun autossa alkaa tarvita lämmitystä, niin muodostuminen on ollut nopeampaa. Pitäisi koittaa noilla kangasmatoilla, jos raaskisi. Tulee työmailla oltua, niin on hiukan epäkäytännölliset nuo kangasmatot.
Varmaan seuraavaksi irtoaa kuskin hiuksista tai takamuksesta se mikä tuon aiheuttaa. Itsellä on Style-paketin mukana tulleet kangasmatot ja tuollainen kalvohan se ilmestyy tuohonkin. Kyllä se on autossa itsessään mikä tuon aiheuttaa.
Entinen VAG-kuljettaja.

Vwhannes

Omassa Ocussa putsaan tuulilasin sisäpuolelta kerran kolmessa kuukaudessa, joskus harvemminkin, mutta syys-lokakuussa kerran viikossa. Jotenkin tämä liittyy tähän vuodenaikaan ja ilman kylmenemiseen ja lämmityslaitteen toimintaan. Tuleeko se pöly lämmityslaitteesta vai onko ohut pölykerros tuulilasissa liki aina, mutta muuttuu kylmän vaikutukssta häiritseväksi? Itse epäilen jälkimmäistä, mutta miksi sitten talvella ongelma on vähäisempi. SeiskaGolfissa oli  ihan sama tilanne.

b1mpo

Itse en tuohon kojelaudasta irtoavaan tavaraan usko, kun lämmitystarpeen lisääntyessä muuttuu havaittavasti tilanne. Kun vertaa kesäkeliä ja viileämpään keliin, automaatti-ilmastoidussa puhallus siirtyy enemmän tuulilasiin. Myös jalkatiloja lämmitetään reilusti enemmän. Näillä on mielestäni jotain tekemistä asian kanssa, kun asiaan vähän syventyy. Tuulilasi on myös viileämpi kylmemmän ulkoilman ja ajoviiman takia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JiiVee70

#5609
Itselläni on Octavia RS, jonka ostin uutena 2017 ja ei siinä kyllä ole tuota tasoa olevaa ongelmaa lasin kanssa.
Alkuun ehkä joo tuli herkemmin kalvoa, mutta 1-2krt/vuosi on mulle riittänyt tuulilasin puhdistus.
Siivousalalla aikoinaan olleena uskallan myös väittää, että pesutekniikka ja käytetyt pesuaineet vaikuttavat tuohon kalvon muodostumiseen myös. Kalvo syntyy herkästi, jos pesuaine on vääränlaista, pesuainetta jää lasin pintaan tai sitä on liikaa.
Kun noin vahva kalvo on päässyt muodostumaan, niin se ei varmasti tule hyväksi yhdellä pesulla ja pyyhkäisyllä, oli sitten mitkä aineet tahansa käytössä.
Viimeksi pesin tuulilasin alkukeväästä ja ei ole vieläkään häiritsevää kalvoa lasissa.
Skoda Octavia LB RS 245 MY2020
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 2017
Skoda Octavia Combi 1.4 TSi 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy