Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - pohjoissavonprinssi

#1
Eli ajatuksena on siis tekniikan vaihtoa hieman tehokkaampaan. Kesäkaarana siis perus bensa 1.8 75 hv Golf mk3 cabrio ja siihen tehokkaampaa myllyä joskus haaveilen. Toisaalta mahdollisimman vähillä muutoksilla, jotta vaihto olisi järkevää. Miettinyt esim. tuota perus 2.0 litraista 115 hv moottoria. Millaisilla muutosilla tuosta selviää?
#2
Terve.

Onko 1.4 tdi koneissa kaksoismassavauhtipyörää vaiko eikö? Auto siis Polo 9N3 -08.
#3
Terve.

Auto VW Passat -06 1.9 tdi, 280 tkm. Tänään auto kaksi kertaa ilmoittanut moottorivikaa hehkun valolla vilkuttaen. Vikakoodin antoi p0234 turbo charger overboost condition. Meni ilmeisesti limb modeen kun vääntö heikkeni olemattomaksi.

Turbossa vaikuttaisi olevan jotain viivettä, joka tuntuu epätasaisena vääntönä, ikään kuin hieman nykäisee kiihdyttäessä. Ennen limb modea kuului epämääräistä suhinaa ja supsutusta.

Viittaako että turbo jumissa ja tehoaako tälläiseen tapaukseen ns. uuninpuhdistus aine turbossa?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
#4
Moottori ja voimansiirto / EGR-tulppaus.
16.08.14 - klo:13:46
Moro.

Auto Passat 1.9 tdi 3c, en muista moottorintyyppiä nyt. Miten onnistuu tuommoisessa EGR:n tulppaus vai kannattaako vain puhdistaa? Jos tulppaa, niin mitä tästä tykkää EGR-lauhdutin ja vaikuttaako päästöihin mitenkään tai hiukkasloukun toimintaan?

Asiallisia vastauksia kiittelen jo etukäteen.
#5
Tervehdys foorumilaiset ja hyvää alkanutta kevättä.

Kyseessä VW Golf Cabrio -94 ja apparin etuikkunamoottori ei toimi.

Moottorin kun otti irti niin se ei pyöritä sitä muovista hammasratasta joka vaikuttaa siihen kaapelikelan toimintaan (regulaattori?). Tutkittu on että virta kulkee moottorille asti. Irroitin moottorin ja voitelin muttei auttanut. Ikäänkuin moottori ei jaksa tai kykene ratasta pyörittämään.
Vaikuttaisi että moottorin ja tuon regulaattorin vaihto edessä.

Hommasin kaksi kpl. normi mk3 Golfin ikkunamoottoria, jotka kuitenkin erilaiset mitä tuo rikkinäinen. Tuohon rikkinäiseen moottoriin menee virta kahdella piuhalla ja noihin vaihtosysteemeihin paljon enemmän piuhoja. Tuon paikallaan olevan osa nro on  Laakkosen mukaan 1E0 959 802 ja hintaa vajaa 500â,¬.

Mistä tuolla osanumerolla löytäisi (aika harvassa näky olevan) vaihtomoottorin tai onko se jotenkin korjattavissa?????  AARG nyt jos saisi kaikkia laillisia ja laittomia vinkkejä!!! Kiitos.
#6
Onko normaalia että tuollaisen 1.8 75 hv koneen nesteen lämpötila huitelee siinä 85-100 asteen välillä. Termostaatti ja nesteet vaihdettu juuri äskettäin.
#7
Morjesta!

Kelejä pitelee ja vapauden kaipuu kumpuaa mielensyövereistä samalla. Muutaman vuoden ajan haaveillut harrasteauton omistamisesta ja katseet suunnannut tuollaiseen mk3 Cabriolettiin. Budjettiluokan ratkaisu, kun samalla rahalla saa Meganea, Astraa ja Escortia.

Onko tuollaisesta kapistuksesta kenelläkään kokemuksta ja mitä mieltä muut foorumilaiset ovat asian järkevyydestä?
#8
Terve.


Saako variant mallin koriin tulevan takavalon lasin rikkomatta irti? Purkaamolla olisi edullisesti takavalo, jossa lasissa särö. Vaihtaisi paikallaan olevasta sitten ehjän lasin.
Kiitos mahdollisista vastauksista etukäteen.
#9
Terve.


Passat 3c, 16" kitkat peltivanteilla.

Ollut ajossa n. 2 kk verran. Talvirenkaat ravistelun takia kerran tasapainotettu mutta ravistaa vieläkin. Taisi hetken olla poissa ravistelu tasapainotuksen jälkeen. Eli tämä tapahtuu siis 80 km/h ->.

Päällisin puolin renkaat ja vanteet ok (ei vääntymiä vanteessa tai renkaissa pullistumia). Rengaspaineet oli n. 3 luokkaa ja laskin 2,6 kiloon. Muttei sekään auttanut.

Onko mahdollista että tasapainotuksen jälkeen alkaa taas heittämään ja ravistelee? Vai liekö alustassa jossain väljää?
#10
Eli mitä aiot toivoa Joulupukilta?


Toivottavastai se toisi WII U:lle Super Mario 3d World-pelin.
#11
Terve.


Mietin 4-v pojalla ehkä joskus hankittavan sellaisen kiinalaisen halpis pikkumönkijän. Kärkkäinen Ylivieskassa myy niitä näköjään alle 500â,¬ ja 6kk takuulla. Ajatuksena olisi siis ajella vähän kuormittavaa piha pärräilyä.

Tälläinen kyseessä:
http://www.nettimoto.com/gxt/ga/1602889#yritys=karkkainenylivieska#yritys=karkkainenylivieska

Onko kellään moisista laitteista kokemuksia?
#12
Joskus törmää noihin Forte moottorihuuhteluaineisiin. Onko joku niitä täällä olijoista käyttänyt ja onko ollut mainittavaa hyötyä?
#13
Terve.

Laitoin Tuulilasiin Ketoselle postia:

Kysymys:

TDI moottoreissa ollut jonkin verran jumittuneita turboahtimien siipiä, joita ovat puhdistelleet Mr Muscle -uuninpuhdistusvaahdolla. Syynä siis karstoittuminen. Tälläisen ohjeen löysin:

"Auki egr pakokaasuletku alakiinnikkeistään ja siitä suoraan letku alas turbon pakopesään ja truuttaa niin kauan ainetta että tulee vaahto aukosta näkyviin. Vaikutus 20min-1h ja voi humpata vnt tankoa samalla jotta vapautuu nopeempaa. (alipainepumppu on tähän hyvä jos löytyy), sitten putki paikoilleen ja kaasutteleen."

Tuota toimenpidettä mainostetaan riskittömänä ja turbon/moottorin toiminta paranee, onko asia niin ja välttyykö tällöin turbon vaihtamiselta?


Tapio Ketonen:

"Tuskin tuossa kovin suurta riskiä on, kun touhutaan pakopuolella sellaisissa autoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta pakoputkessa. Pihallehan ne sieltä mahdollisesti irtoavat noet sinkoavat putken päästä. Eri juttu sitten, riittävätkö aineen muskelit irrottamaan sitä karstaa. Se on palanut kiinni todella kovassa kuumuudessa ja saattaa olla aika kovassa. Jos siipien akselit ovat kovin tiukasti juuttuneet, voi olla, ettei aine pääse tunkeutumaan akselien ja rungon väliin."




Eli kaikki siis joukolla putsailemaan!
#14
Eli monesti vuoteen vahaatte autonne ja millä vahalla?

Tuo "vahaus" topicci niin pitkä ettei sitä viitsi edes vaivautua lukemaan. Sori laiskutteni.
#15
Terve.

Antaa vikakoodia kuskin oven kaiuttimista, joista yhdestäkään ei kuulu mitään. Ei auttanut koodin nollaus. Haitarikumia longistin hieman ja johtosarja tuolta osin vaikutti ehjältä. Irroitin piuhat pistokkeesta ja elektroniikka puhdistusaineella puhdistin liitintä, mutta turhaan. Soitin on RNS 300 ja muut kaiuttimet pelaa.

Missä siis vikaa ja miten lähteä tutkimaan?
#16
Terve. Comfortline Passatin kuskin penkin korkeussäätö vipu tai sen mekanismi jostain hajalla, kun penkki ei nouse tai laske minnekään, vaikka vipua vääntelet. Apukuskin penkki toimii.
En ole vielä käynyt polvia kastelemassa pihamaalla, joten osaako joku sanoa onko mahdollisesti itse korjattavissa oleva vika?
#17
Moro.


Aiemmin kyselin turbon viiveestä, koska 1,9 tdi nykäisee kiihdyttäessä. Eli vääntöalue ei ole tasainen.

Pajalla käytin ja yhtenä epäilyksenä oli että EGR lauhdutin oli otettu pois pelistä. Liekö vuotoa ollut. Voiko tämän blokkaaminen aiheuttaa nykäisyn kiihdyttäessä? Korjaus töineen olisi ollut 800â,¬ luokkaa.

Satunnaisesti kytkimen irroituksen jälkeen kuuluu tyhjäkäynnillä rapsahduksia. Toisinaan ei kuulu ja toisinaan kuuluu. Onko massapyörä näin ollen menossa hajalle ja voisiko se olla syynä kiihdytyksen nykäisyyn?

Jos vauhtipyörä menisi vaihtoo, olen harkinnut kiinteää vauhtipyörää kytkinpaketilla, Motonetissä taisi olla jotain 550â,¬ luokkaa. Liekö tuossa järkeä?

Kiitokset jo etukäteen...
#18
Moro.

Passatissa rns 300 soitin. Onko tuohon mahdollista saada usb adapteria toimimaan? Vaatiiko mitään koodauksia?
#19
Moro.

3c Passat Comfortline, -06. Ovivalot alhaalta pimeänä joka ovessa. Liekö sulake mennyt? MFD:n kautta ei heti löytynyt mitään "off"-asetusta. Ohjeet saksan kielellä, joten osaako joku sanoa missä tuo sulake on jos se nyt siitä ylipäänsä kiikastaa. Kiitokset jo etukäteen.
#20
Passat 3C (05–10) / Turbon viive?
15.10.13 - klo:23:25
Moro.

Passat 1.9 tdi -06. Kaasuttaessa n. 2000 rpm kohdalla pikku vaihteilla tuntuu nykäisevän eteen päin, aivan kuin lisäpotkun antaisi persauksille. Turboviivettä vai mistähän lie kyse?
#21
Mistä kohtaa löytyy paras läpivienti paikka konehuoneesta vahvistimen virtapiuhalle? Autohan on Jetta V.
#22
Miten irroitetaan tuollaisesta 5 korimallin Volkkarista parkkitutkan tunnistin. Tutka siis takana. Yksi kaiketi sökönä, kun pakittaessa piipittää miten lystää.
#23
Tervehdys lajitoveri.

Otsikon mukaisesta Jetasta joskus takaluukun lukkomekanismi X jumiutuu päälle siten, että luukkua saa paukuttaa joskus useammankin kerran kiinni.
Toisinaan pelaa ihan nätisti. Lukon "kiinnitysvipu" (se joka ottaa kiinni alhaalla olevaan vastakappaleeseen) liikkuu sulavasti ja voidellakin kokeilin. Osaako joku sanoa suoralta kädeltä ratkaisua.


Kiitos.
#24
Moro.

1.9 tdi -06 Jetta antoi vikakoodin sähköisestä lisälämmittimestä. Onko tämä jokin tuon ajan/korimallin vakiovaruste ja mikä tuo tarkalleen ottaen on? Ekoversio Webastosta?

Purkaamolla olisi huokeana -08 Golfista myytävänä tuo lisälämmitin. 1.9 tdi myöskin. Käykö suoraan vaihtamalla ja tarvitseeko mitään koodailuja?

Tyhmien kysymysten sarjaa pahoittelen ja asiallisia vastauksia kiitän jo etukäteen.
#25
Vakkari herkesi pelaamasta. Ei siis syty enää mittaristoon valoa tai vakkariin eloa.

Olisiko jossain/jollain ohjetta vakkariviiksen purkuun ja puhdistukseen, josko sillä korjaantuisi?
#26
Jetasta -06 on kuskin puolen reunimmainen parkkitutka kuulemma hajalla. Onko kellään kokemusta voiko tuon yksikön vaihtaa pelkästään ja mitähän about kustantaa?
#27
Jetasta keulasta rekisterikilven vierestä kromi on kuprulla. Saisiko tuota mitenkä nätisti ja millä korjattua kotikonstein?
#28
Elektroniikka / RCD 310 asennus.
01.06.13 - klo:08:06
Terve.

Eli, Jetassa -06 on paikallaan tuo vakio RCD 300. Ajattelin tilalle RCD 310 mallia, mp3 toiston takia.

Onnistuuko asennus suoraan vain paikalleen vaihtamalla? Ratissa ei ole kauko-ohjausta. Onko radion takana AUX liitäntää ja saako siihen
USB adapteria laitettua?

(kokeilin Googlea muttei täsmällistä vastausta löytynyt)
#29
Olen aikoinaan koeajanut muutamaa 1.9 tdi 3c Passattia ja kyydit ovat olleet hyvät. Käyttökokemuksia googlettaessa tulee punaista tekstiä ja huutomerkkiä joka foorumilla siitä että ko. auto on epäluotettava, kalliit viat (kaksoismassa, käsijärru jne.), maalipinta sitä ja tätä.
Auton ulkonäkö, ajettavuus, varustelu sekä ostohinta houkuttelisi Passatissa. Pitäisi siis olla 1.9 tdi ja manuaalivaihteinen.

Onko siis olemassa ihmistä vaikka tällä foorumilla joka on ollut tyytyväinen omaan Passattiinsa ja millaisilla huolloilla on selvitty?

- Otsikkoa muutettu kuvaavammaksi - RTWteam -
#30
Terve.

Emännän Golf IV -01 mallista tippua rämähti kuskin ikkuna kesken kurvailun. Onko tässä tyypillistä, että joku ikkunaklipsi pettää vai mistä kyse?
#31
Emännän Golf IV -01, bensa 2.0 alkoi hörppimään 16-17 litraa / 100 km matka-ajossa, samoin taulussa alkoi palamaan moottorin keltainen "check engine"-valo. Manuaalin mukaan tämä on (muistaakseni) jokin pakokaasun häiriö-jutska.

Liekö lambda mennyt? Vielä ei ole päässyt vikakoodeja luetuttamaan. Vuodoilta on tarkistettu.
#32
Kori ja valot / Vilkkuprobleema
29.12.12 - klo:17:47
Terve.

Auto VW Bora vm. 2003. Vilkun rele naksuttaa vilkutuksen jälkeen jonkin aikaa joko yksikseen tai rattia käännettäessä. Vilkun valot ei tuolloin naksuttaessa pala. Viiksi vaikuttaisi pelaavan normaalisti ja vilkun valotkin toimivan muuten.

Onko jollain kokemusta missä vikaa? Jos releessä niin onko jossain olemassa ohjetta releen vaihto for-dummies periaatteella?
#33
Moro. Auto VW Bora 1.9 SDI, -03, 345 tkm.

Ajotietokone antoi ilmoituksen 2 viikkoa sitten vähästä jarrunesteestä. 2 desiä sai laittaa lisää, samana päivänä tuttukorjaaja vilkaisi autoa nosturilla ja totesi, että letkut, putket ja sylinterit olisi kuivat.

Nyt 2 viikkoa mentyä jarrunestesäiliöstä on hävinnyt aavistuksen verran (ehkä 2 milliä vajunut nestepinta). Tämän lisäksi jarruissa on tuntua mutta poljin menee melkein pohjaan asti, aivan kuin olisi vuotoa jossain tai ilmaa (vähän aikaa sitten ilmattu).

Samainen tuttukorjaaja veikkasi jarrupääsylinteriä, mutta toinen korjaaja, joka erikoistunut VW:n sanoi ettei ole vielä joutunut yhtään pääsylinteriä vaihtamaan.

Onko joku törmännyt moiseen probleemaan ja minkälaiseen ratkaisuun päätynyt? Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
#34
Tervehdys.

Asiaa tunteville tyhmä kysymys. Miten testata lohkolämmittimen toiminta?

Eli viime keväänä emännän autolle kävi niin, että töpselissä ollutta autoa lähti jompikumpi pakittamaan ja piuha lennähti komeasti irti, vetäen samalla lohkolämmittimen pistoketta puskurista poispäin 5 cm (ei kuitenkaan irtipoikki). Auton kun töpselöi lämmitykseen niin pellin alta ei kuulu mitään lämmitys-sihinää. Sisähaaroitin on ja en muista (tätä kirjoitettaessa) tuleeko siihen sähkö.
#35
Onko jollain kokemuksia SDI:n vaihtamisesta TDI:ksi? Siis moottorin vaihto kokonaan toiseen, onnistuuko ja pelkästään moottorin suoralla vaihdolla.
Kyseessä siis nuo Golf IV tms. autoissa käytetyt moottorit.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy