Turbon "puhdistaminen".

Aloittaja pohjoissavonprinssi, 24.11.13 - klo:11:12

« edellinen - seuraava »

pohjoissavonprinssi

Terve.

Laitoin Tuulilasiin Ketoselle postia:

Kysymys:

TDI moottoreissa ollut jonkin verran jumittuneita turboahtimien siipiä, joita ovat puhdistelleet Mr Muscle -uuninpuhdistusvaahdolla. Syynä siis karstoittuminen. Tälläisen ohjeen löysin:

"Auki egr pakokaasuletku alakiinnikkeistään ja siitä suoraan letku alas turbon pakopesään ja truuttaa niin kauan ainetta että tulee vaahto aukosta näkyviin. Vaikutus 20min-1h ja voi humpata vnt tankoa samalla jotta vapautuu nopeempaa. (alipainepumppu on tähän hyvä jos löytyy), sitten putki paikoilleen ja kaasutteleen."

Tuota toimenpidettä mainostetaan riskittömänä ja turbon/moottorin toiminta paranee, onko asia niin ja välttyykö tällöin turbon vaihtamiselta?


Tapio Ketonen:

"Tuskin tuossa kovin suurta riskiä on, kun touhutaan pakopuolella sellaisissa autoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta pakoputkessa. Pihallehan ne sieltä mahdollisesti irtoavat noet sinkoavat putken päästä. Eri juttu sitten, riittävätkö aineen muskelit irrottamaan sitä karstaa. Se on palanut kiinni todella kovassa kuumuudessa ja saattaa olla aika kovassa. Jos siipien akselit ovat kovin tiukasti juuttuneet, voi olla, ettei aine pääse tunkeutumaan akselien ja rungon väliin."




Eli kaikki siis joukolla putsailemaan!

Savolaene69

Itse koitin ALH koneiseen 2001 octaviaan, toimii!

dosetti

Omaani tein tuon reilu puolitoista vuotta sitten ja toimi kertalaakista. Tänään meni ensimmäisen kerran limbiin puhdistuksen jälkeen eli joutunee tekemään uudelleen. 50tkm pääsin ekalla puhdistuksella, vähän töitä se teettää varsinkin tässä bkd-moottorissa, mutta oli kyllä vaivan väärti.


dosetti

#4
Auto pääsi 50tkm edellisestä puhdistuksesta, nyt piti tehdä uudelleen, oireena yhtäkkinen tehohävikki kovassa kiihdytyksessä isoilla vaihteilla.

Otin muutamat kuvat BKD-moottorisen etuvetoisen puhdistuksesta MrMusclella alakautta, pohjamuovin irroituksen jälkeen:

punaisella laatikolla metalliklipsi, joka kiinnittää pakoputken downpipe-osan turboon, pyörylä näyttää, minne vaahto laitetaan


Pakoputki kiinni punaisella merkatulla pultilla


Pakoputki irroitettuna, punaisella kohdat, joista se on kiinni autossa


Pakoputki kun on irti, näyttää tältä


Lähikuva turbosta ja punaisella EGR-putki, joka irroitetaan


EGR-putki irti ja punaisella paikka, jonne vaahto laitetaan vaikka sillä ohuella muoviletkulla. Itse työnsin letkun niin pitkälle kuin se meni, ehkä 15-20cm.


Vaahto laajenee ja siinä sitä tulee jo uloskin päin (siksi teippasin suojaksi tuon aiemmassa kuvassa olevan limsapullon pään turboon)


Alipainekellon tankoa voi heilutella edestakaisin ja odottelua ehkä tunti. Kasaus, varovaisesti ajoon ja vasta lämpimällä moottorilla urku auki niin monta kertaa kuin katsoo tarpeelliseksi.

Muokataan vielä sen verran, että pakoputkea ei ole pakko irroittaa. Itse otin, koska se oli helppoa ja antaa paljon paremmin tilaa ottaa EGR-putki irti..

repomies

Aika paljon purettavaa. Olisiko oleellisesti isompi homma ottaa koko turbo irti ja putsata se ihan kunnolla?

dosetti

Lainaus käyttäjältä: repomies - 06.04.14 - klo:22:20
Aika paljon purettavaa. Olisiko oleellisesti isompi homma ottaa koko turbo irti ja putsata se ihan kunnolla?
Sitä en osaa sanoa, koska en ole irroittanut turboa koskaan. ,,kkiseltään tulisi mieleen, jääkö esim. kellon tanko saman mittaiseksi jos koko turbon ottaa irti. Mulla ei ollut mitään hankaluuksia muttereiden tai pulttien kanssa eli tuo kuvattu purku ja kasaus onnistui todella nopeasti. Jokainen tekee toki tavallaan, kerroin vain omani. Lopputulema tässä koko touhussa on, että turbohan se sieltä lähtee irti jossain vaiheessa kun ikuisia ne eivät ole  :)

stallione

Omassa Bkd turbonvaihdossa joutui ainakin tiivisteet vaihtamaan turboon ja egr putkeen. En nähnyt mutta luulisi että ovat aika rapsakoita kun availee noin kovissa lämpötiloissa käyviä osia.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

dosetti

Ajossakin tuon huomaa kalibroimattomalla persdynolla kun paikat puhtaampana. Leimalla käytin autoa sattumoisin näin lähellä käsittelyä eikä päästöongelmia ollut, k-arvoksi jäi 0,79. Jospa tuo siihenkin jotain auttoi..

apche

Itsekin tästä lukenut monet kerrat ja miettinyt josko sitä saman projektin omaan tekisi. Uudella turbolla ei kuitenkaan ole vielä kilometrejä takana kuin ~75tkm, joten kannattaako tuo vielä? Vai voiko tuosta olla jotakin haittaa?

Motti on 1.9TDI BKD, joka muistaakseni likimain sama kuin BKD.

vwp

Onkos kokemuksia 3C Passatin muskeloinnista? BMP-koneella olevan sain tuossa torstaina jökkäämään vikatilaan pitkässä ylämäessä lappu lattiassa isolla vaihteella ja mietin, että varmaan voisi tuollaisen pullon ensihätään ostella.
Mutta pääseekö yläkautta tuuttaamaan vai pitääkö ryömiä alle?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies

Laiskana miehenä kokeilisin ensin jotain tällaista: http://www.amazon.co.uk/Forte-Diesel-Turbo-Cleaner-400ml/dp/B009E5UJM6

Itselläni on huonoja kokemuksia mr musclesta ihan perus uunin kanssa. Jos se ei siihen oikein tepsi, miksi tepsisi turboonkaan?

dosetti

Laitettakoon tähän, että toisen putsin jälkeen limb hävisi enää muutamaksi kuukaudeksi ja jouduin vaihtamaan turbon uuteen. Yhteensä mrmuscle antoi turbolle lisää elinikää parisen vuotta ja noin 60-65tkm eli todella hyvin. Ilmeisesti siivikon koneisto kuluu sellaiseen kuntoon lopulta, että vaikka turbon puhdistaisi pöydällä aivan putipuhtaaksi, ei siivet pääse liikkumaan normaalisti ja menee limppiin.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 06.04.14 - klo:22:41
Sitä en osaa sanoa, koska en ole irroittanut turboa koskaan. ,,kkiseltään tulisi mieleen, jääkö esim. kellon tanko saman mittaiseksi jos koko turbon ottaa irti. Mulla ei ollut mitään hankaluuksia muttereiden tai pulttien kanssa eli tuo kuvattu purku ja kasaus onnistui todella nopeasti. Jokainen tekee toki tavallaan, kerroin vain omani. Lopputulema tässä koko touhussa on, että turbohan se sieltä lähtee irti jossain vaiheessa kun ikuisia ne eivät ole  :)

Jos on purkanu vnt ahtimen joskus niin tietää että sieltä siivikon tappien välistä on hankala saada mömmöä pois. Eli joka tapauksessa sitä joutuu liuottamaan jollakin... Mikäli ultraääni pesuria ei ole tiedossa. Tuosta vnt tangosta, keskiö on pakosarjaan tapilla kohdistettu. Ja sen mitä saa alipaine kellon kiinnitin raudalla käännettyä vinoon niin siinäpä kaikki ns välys on miten saa tangon menemään lyhyeksi/jäämään pitkäksi.

Joskus noita tankoja tullu säädettyä kun matka ajossa ahtopaine kasvanu liian suureksi osakuormalla, ja se ei oo hyväksi kun pakokaasujarru on päällä.
Octavia BKD

redlane

Itse tein laiskana miehenä BKD koneiseen mr muscle käsittelyn yläkautta ja tuntui se niinkin tehoavan. Egr venttiili oli pöydällä ihmeteltävänä niin työnsin vain ohutta muoviletkua sinne turbolta tulevaan putkeen niin pitkälle kuin meni ja tuubi täyteen vaahtoa - ei ole sen jälkeen mennyt limp modeen.

mpafin

Lainaus käyttäjältä: redlane - 25.06.15 - klo:20:10
Itse tein laiskana miehenä BKD koneiseen mr muscle käsittelyn yläkautta ja tuntui se niinkin tehoavan. Egr venttiili oli pöydällä ihmeteltävänä niin työnsin vain ohutta muoviletkua sinne turbolta tulevaan putkeen niin pitkälle kuin meni ja tuubi täyteen vaahtoa - ei ole sen jälkeen mennyt limp modeen.

Yritin tätä samaa eilen, eli muoviletkulla yläkautta. Vaikutti vain siltä, että vaahto jää jonnekin egr-coolerin sisälle eikä mene turbolle saakka. Vai oliko sulla egr-coolerikin irti ja työnsit letkun turbolta tulevaan putkeen? Jos tuo cooleri on alumiinia, niin ei varmaan tykkää kovin tuosta mr. musclesta.

redlane

Eipä se vaikutusaika niin pitkä ole vaikka alumiini ei siitä pitäisikään, aivan selkeä ero tuli kuitenkin ajettavuuteen eli täytyi sitä oikeean paikkaankin mennä.

zalama

Tietääkös ketään pajaa joka voisi puolestani tehdä tämän operaation?

Käytössä -08 BXE Passat ja hyytyy limb modeen aina reippaissa kiihdytyksissä.

Jyväjemmari

Onko kukaan suorittanut mr muscle operaatiota BMM koneelle. Auto on -07 4motion golffi.

tekki

En suosittele. BMM:ssä on DPF, ja jos sitä ei ole poistettu niin automaattinen puhdistuspoltto kyllä polttaa noen turbostakin ja tekee muskelikäsittelyn tarpeettomaksi. On myös mahdollista että mr muscle tukkii dpf:n.

Lainaus käyttäjältä: Jyväjemmari - 15.11.21 - klo:20:55
Onko kukaan suorittanut mr muscle operaatiota BMM koneelle. Auto on -07 4motion golffi.
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

Multifani

Nostetaas vanhaa aihetta kun alkoi itseänikin kiinnostamaan ”limp modeen” menon takia. Olen lueskellut tästä kyseisestä mr muscle käsittelystä mutta osaisiko joku neuvoa miten sen saisi tehtyä 2.5 tdi AXE (2004) koneeseen?

Yritin tossa jo hiukan tutkia ja ensin meinasin että ujutan sen downpipen ja turbon välistä. Avasin downpipen klemmarin mutten saanut sitä mitenkään helposti irti enkä uskalla kauheasti väkivaltaakaan käyttää siellä ahtaissa tiloissa.
No sitten kurkkasin yläpuolelta ja Otin egr putken pois mutta se putken tuppi joka jää siihen turbon yläpuolelle kiinni, tekee 90 asteen mutkan enkä uskaltanut nyt vielä sinnekään mitään ruutata ettei mene väärään paikkaan!. Apuja?!

sprint

Siitä 90 mutkasta itse ruiskuttelin omaan axe koneeseen kun meni limp modeen. Ei auttanu, otin turbon pois ja aukaisin. Oli puhdas. Syynä ahtopainesäädin. Kokeile liikkuuko käsin tai alipaineella se siipien säätötanko

Multifani

Sormin painamalla liikkui kyllä. En tosin tiedä kuinka herkästi sen kuuluisi liikkua. Ihan tosissaan sai painaa

sprint

Lainaus käyttäjältä: Multifani - 04.01.22 - klo:20:34
Sormin painamalla liikkui kyllä. En tosin tiedä kuinka herkästi sen kuuluisi liikkua. Ihan tosissaan sai painaa
Aika jäykkä se on ja liikkuu noin 1-2cm. Kokeile alipaineella ja samalla säädin pitääkö se.

tekki

EGR:n putken kautta saa helpoimmin menemään letkun avulla. Hoituu yläkautta, putki on kymmenessä minuutissa irti.
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

Multifani

juu, se oli helppo avata. En vain uskaltanut laittaa vielä mömmöjä kun en ollut varma meneekö letku oikeaan paikkaan kun siinä egr "tumpissa" joka siihen jää, on 90 asteen kulma. Voiko se jotakin tuhota jos meneekin vahingossa sylinterille päin? en jotenkin kyllä uskois..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy