Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Quality

#1
Näytti tänään päivällä virinneen "harmitustopicissa" keskustelu ärsyttävistä aiheista. Joku ilmoitti ärsyyntyvänsä lukuisista Skoda-keskusteluista, joku jostain muusta.

Katsoin tuossa tunnin aikana kertyneet viestit, jotka tällä kertaa jakautuivat seuraavasti (klo 18.03 - 19.03):


Audi8
Skoda7
VW3
Seat1
Off topic3
Myydään2
Muut2
Muut merkit0

Eli näin tällä kertaa. Pitänee seurata muulloinkin, joskin varsinaiset tilastot kertovat "lahjomattoman" totuuden. Mutta ne eivät kerro aivan suoraan, mihin keskustelut juuri nyt painottuvat.
#2
Pistetäänpä tällainen. Oletuksena on, että mielipiteet jakaantuvat, mutta pian se nähdään. Jos sopivaa vaihtoehtoa ei löydy, aina voit kirjoittaa mielipiteesi tähän alle. Koska vaihtoehdot eivät ole toisensa poissulkevia, niitä voi ruksia enintään neljä.
#3
Kun sivustolle ilmestynyt sankari kehuskelee ensimmäistä autohankiintaansa ( :o ), tuli mieleen jututtaa porukkaa ensimmäisestä autostaan - omasta, omaan käyttöön kotoa saadusta tai miten vain itselle päätyneestä autoksi tunnistettavasta kulkupelistä.

- Oliko kortti? Ajoitko pellolla, metsässä vai maantiellä? Opettiko joku, oliko joku aina kyydissä?
- Oliko auto rekisterissä ja tieliikennekelpoinen? Kävitkö tutustumassa katsastussetiin vai luotitko isän, veljen tai korjaamon apuun?
- Korjasitko autoa itse ja millä menestyksellä?
- Miten auto toimi? Jättikö kertaakaan tielle?

Kaikki tarinat ja kuvat ovat tervetulleita  :D.

Oman tarinani julkaisen eri viestissä.

Ja jos RTWteam tai joku muu sattuu muistamaan tai löytämään vastaavan aiemman ketjun, tämä voidaan yhdistää siihen ;).
#4
Kun tuolla Autonvaihtopohdiskelu-topicissa nousi esille vanhempien autoilu(harrastus), ajattelin kysellä asiasta yleisesti.

Omat vanhemmat ovat jo mullan alla, mutta isäni (s. 1914) oli kiinnostunut autoista, vaikka ei koskaan korttia hankkinutkaan. Usein hän kertoi nuoruutensa autoista opiskelukaupungissaan, ja usein hän kiinnitti huomiota automerkkeihin, kun oltiin liikkeellä. Hänelle tärkeintä oli mukavuus, mutta kyllä hän hevosvoimienkin päälle ymmärsi. Ei hän mikään tekniikan mies ollut, mutta jos aikanaan olisi päässyt omaan autoon kiinni, olisi varmasti ajanut sillä viimeiseen saakka.

Heti, kun vanhempi veljeni täytti 18, hän kävi autokoulun ja meille ostettiin Kuplavolkkari, kuinkas muuten. Kyytiä saivat niin vanhukset kuin nuoretkin, ja kun minä sain kortin pari vuotta myöhemmin, tuli joskus jopa pientä kinaa siitä, kumpi sai auton käyttöönsä. Isä oli kyllä tasapuolinen ja piti huolen siitä, että auto ei maannut vaikkapa veljeni armeija-aikana varuskunnan parkkiksella, vaan oli meillä kotona aktiivikäytössä.
#5
Volvossani ei ole ölytikkua, on ainoastaan elektroninen anturi, joka muistuttaa merkkivalolla ja/tai tekstillä alentuneesta öljymäärästä.

Aiheesta oli joskus keskustelua A4-chatissa, varmaan muuallakin, mutta koottua tietoa ei ymmärtääkseni ole. Toki mallien yleisyys vaikuttaa jakaumaan, mutta silti olisi kiinnostavaa nähdä, miten paljon "tikullisia" autoja on vielä liikenteessä.

Valintoja voi tehdä yhteensä neljä - kaksi kahdesta autosta.
#6
En nyt muista, onko tästä monessakin ketjussa esillä olleesta aiheesta omaa keskustelua, joten avaan sellaisen. Jos joku löytää aiemman keskustelun, niin liitetään tämä siihen.

Yleinen käsitys tuntuu olevan, että lisävarusteet ovat liikkeille varsinainen kultakaivos. Minulle kertoi muuan automyyjä, että tehdaslisävarusteista liike saa samansuuruisen laskun kuin niiden listahinta on. - Mikähän lienee totuus?

Selvää on, että suurimmat katteet ovat liikkeen toimesta asennettavissa lisukkeissa, kuten renkaissa, vanteissa, vetokoukuissa ja lämmittimissä.

Kaiken kaikkiaan lisävarusteet ovat järjettömän kalliita, mutta siitä huolimatta moni meistä niitä kovin hanakasti ja melkein silmät ummessa (ainakin hintasarakkeen osalta) tilaukseen ruksii. Jotenkin siinä, kun uusi auto kuitenkin maksaa useita kymmeniä tuhansia, käsitys lisähinnasta hämärtyy, ja ajatus, että "kerran se kirpaisee" saa vallan.

========

Tähän yhteyteen voisi harkita myös kyselyä siitä, millä hinnalla kukin on valmis lisukkeita uuteen autoon hankkimaan.

E: Lisäsin kyselyn.
#7
Alusta, vanteet ja renkaat / Rengaspaineet
21.09.13 - klo:20:02
Keskusteluiden perusteella syntyy helposti kuva, jonka mukaan useimmat käyttävät suosituksia korkeampia rengaspaineita. Mutta miten paljon korkeampia, se on jäänyt avoimeksi. Kiinnostavaa on myös rengaspaineiden vaikutus ajo-ominaisuuksiin sekä tietysti renkaiden kulumiseen. Kriteerit vaihtelevat varmasti myös käyttäjittäin, yhdelle on tärkeintä hyvä pito kiihdytyksissä ja tukevuus ripeässä kaarreajossa, toinen arvostaa enemmän mukavuutta ja mahdollisimman alhaista polttoaineenkulutusta.

Mutta miten paljon rengaspaineilla on vaikutusta omiin optimointikriteereihin? Siitä mielipiteitä - please :).
#8
Sivuston suosituin aihe, joka on jo pitkään ollut Autonvaihtopohdiskelua, on ylittänyt merkittävän katselukertojen merkkipaalun, kun 1 000 000 meni rikki. Jo hetki aiemmin sama topic ylitti 10 000 kirjoitetun viestin rajan, samoin kuin aktiivisin kirjoittaja (Karvis).

Sivustolle rekisteröityneiden määrä kasvaa tasaisesti, keskimääräinen lisäys on 6,5 uutta jäsentä päivässä. Jäseniä on nyt vajaat 8 500, mikä merkitsee runsasta 2 000 uutta jäsentä vuodessa.

Sivuston päivittäinen aktiivisuus on kasvanut koko ajan. Tilastot ovat saatavissa lähes koko saitin elinajalta. Sivuston perustilastot löytyvät puolestaan tuolta.
#9
Lainanottoketjussa syntyi keskustelua autojen hintakehityksestä. Moni tuntui olevan sitä mieltä, että autojen hinnat ovat yleisesti laskeneet, toisin sanoen, rahan arvon muutokset huomioon ottaen nyt saa autokaupassa rahalle enemmän vastinetta.

Keskustelu voidaan ulottaa sekä uusiin että käytettyihin, joskin niiden hinnoitteluun saattavat olla vaikuttamassa hieman eri tekijät (käytettyjen hintoihin mm. tuonnin vapautuminen).

Palaan omiin pohdiskeluihin, kunhan teen hieman vertailua.
#10
Meille, joille autoilu on muutakin kuin siirtymistä paikasta A paikkaan B, on merkitystä sillä, millaiset fiilikset se tuottaa. Ohessa on joukko väittämiä, joihin ei nyt haeta äänestysvastauksia, vaan keskustelua siitä, millä noista on todellista merkitystä ajonautinnon kannalta. Auton tyypillä, ominaisuuksilla ja varusteilla on luonnollisesti iso rooli, mutta nyt haetaan enemmän yleisiä tekijöitä, ei niinkään merkki- tai mallisidonnaisia asioita.

Muun muassa tällaisia ajatuksia nousee esiin:
•   Mutkatie ja rampit, joilla voi kokeilla rajoja
•   Kiihdytys valoista, varsinkin, jos pääsee keulille
•   Maksimaaliset nopeudet (esim. Saksan rajoittamattomat moottoritiet)
•   Leppoisa, kiireetön ja riskitön ”sunnuntaiajelu”
•   Huono keli, jossa selviytyminen vaatii äärimmäistä suoriutumista
•   Upea, aurinkoinen kesä- tai talvipäivä vähäisessä liikenteessä
•   Maisematiet.

Itselle Suomen nykyiset (tai äskettäin keskustelua herättäneet maltillisesti korotetut) nopeusrajoitukset riittävät mainiosti. Tuntuu kuin matkanteko 120 km/h olisi huomattavasti luonnollisempaa kuin vaikkapa 150 km/h, ainakin Suomen teillä. Mutta kunnon mutkatie tuottaa kyllä ajonautintoa ”koko rahalla”, niin päällystettynä kuin sorapintaisena. Mutta se pitää ajaa yksin, sillä matkustajat eivät yleensä lämpene ripeälle ajotyylille mutkatiellä. Myönnän kyllä nauttivani myös maisemista, mutta ne antavat kieltämättä enemmän matkustajille kuin kuskille.

Vähän samansuuntaista keskustelua on käyty tuolla eko-/egoautoilu "topicissa. Siksi en tähän ottanut mukaan siellä esiintyviä näkökohtia. Koetetaan täällä keskittyä näihin fiiliksiin.
#11
Tuulilasin verkkolehti julkaisi uutisen, jonka mukaan Mercedes-Benz aloittaa Saksassa ja Puolassa autojen myynnin verkkokaupassaan vielä tämän vuoden puolella.

Mitä mieltä autojen verkkokaupasta? On varmaan selvää, että uuden auton osto netitse on todennäköisempää kuin käytetyn. Mutta jos käytetyllä on vastaava palautusoikeus kuin muullakin tavaralla, ei senkään hankinta näkemättä olisi ehkä mahdotonta. Toisaalta kuvien rooli korostuu entisestään.

E: Kirotusvihre korjattu.
#12
Tapahtumat / VAGarenan monimerkkimiitti?
30.07.13 - klo:18:38
Nyt, kun eri puolilla maata kokoonnutaan miitteihin, olisiko ajateltavissa, että VAGarenan monipuolisuus huomioon ottaen tavattaisiin kokoonpanolla, jossa on mukana mahdollisimman laaja kirjo arenalaisten ajopelejä? Jotenkin kiehtoisi ajatus nähdä VAGien rinnalla myös muita merkkejä - niitähän tunnetusti täällä pyörii koko joukko.

Toivon, että laitatte tähän kommenttejanne - siis sellaisia, jotka tukevat ajatusta. Niiden, jotka sitä vastustavat, toivotaan pysyvän poissa tästä ketjusta. Ehdottaa voi sekä paikkaa että aikaa, mutta on todennäköistä, että paikkana olisi ruuhka-Suomi, ehkäpä pääkaupunkiseutu laajasti ottaen.

Siis sekä VAGilla että muilla merkeillä liikkuvat aktiivisesti mukaan!
#13
Suomen Volkkariyhdistyksen Päijät-Hämeen jaos ry eli lyhyemmin FVWA Päijät-Häme järjestää tänään klo 18-21 tapahtuman Lahden satamassa. Vielä ehtii hyvin vaikka pääkaupunkiseudulta mukaan näkemään ja kokemaan hienoja vanhoja Volkkareita.

http://www.volkkarit.fi/index.php/fvwa-ph-ry
#14
Usein tulevat esille autossa syömisen ja juomisen tavat ja käytänteet. Taitavat jakaa mielipiteitä?
#15
Näyttivät aiemmat keskustelut aiheesta olevan upoksissa mallikohtaisissa ketjuissa, joten tällainen yleiskeskustelu on paikallaan. Täällä voi vertailla VAG-leirin kuin myös muiden merkkien adaptiivisia vakkareita - muuntuvilla ominaisuuksilla tai ilman.

Uuteen avaukseen kirvoittivat pari kommenttia toisessa ketjussa:

Lainaus käyttäjältä: Mikey - eilen kello 23:15
LainaaTätä tapahtuu paljon - etenkin kun mulla on adaptiivinen vakkari, ja sen vuoksi joudun vaihtamaan vasemmalle kaistalle hyvissä ajoin vaikka eroa on vielä viitisenkymmentä metriä kurottavana. Siinä sitten saa vaihdella kaistaa eestaas kun edellä menevä vaihtelee nopeuttaan ylösalas...IHAN IHMETOUHUA
LainaaEikös tuon Adaptiivisen pitäisi juurikin poistaa tuota kaistanvaihtotarvetta?

Juuri tämä ominaisuus askarruuttaa itseänikin: JOS edellä kerrottu pitää paikkansa, en missään tapauksessa halua ada-vakkaria, koska hyvin usein moottoritiellä tulee tilanteita, että oma vakionopeus on vain 1-2 km/h edellä ajavaa suurempi. Jos vakkari haistaa edellä ajavan jo kaukaa ja alentaa nopeutta, ei oman nopeuden säilyttämiseen ole mahdollisuuksia, ellei siirry pedaaliin.

Vai oliko se niin, että adaptio-ominaisuuden saa kytkettyä pois, jolloin toiminta muuttuu normivakkarinomaiseksi? Silloinhan kuski voi valita, mikä olisi ok.
#16
Sivustoa tunnutaan leimattavan ei-VAGilaiseksi, joten lienee aika kaivaa esiin käyttäjien todellinen jakauma (ei nyt löytynyt aiempaa kyselyä, vaikka muistelen samansuuntaisen olleen aiemmin).
#17
Kun tuolla Tiguan-ketjussa tuntuu kaikentasoinen keskustelu vellovan, niin kokeillaan, löytyykö kysyntää keskustelulle keskustelun tasosta.

Suomennetaan ihan aluksi nuo otsikon käsitteet (tarkentaa voi ja kannattaa aina).

Argumentaatiolla tarkoitetaan mielipiteen tai faktana esitetyn asiantilan perustelua siten, että esitetty näkemys tai seikka vaikuttaa uskottavalta.
Analyyttisyys on kykyä eritella eri näkökohtiin perustuvia, tosinakin esitettyjä teorioita tai näkemyksiä siten, että etsitään niiden lähtökohdat ja perustelut ja arvioidaan niiden todenmukaisuutta.
[Kuten voi havaita, määrittelyt ovat täysin omiani, oikeat määritelmät jokainen voi etsiä vaikka netistä.]

Itse pidän tärkeänä, että kun argumentoidaan, se tehdään analyyttisesti ja uskottavasti. Kun esitetään mielipiteitä, ne perustellaan. Perusteluksi ei riitä, että jokin testiryhmä on johonkin tulokseen päätynyt, vaan on tarpeen analysoida testiolosuhteita ja muita lopputulokseen mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä. Tärkeää on, ettei analyysi johda poikkeuksetta tiettyyn lopputulokseen, vaan että eri näkökulmat otetaan tasapuolisesti huomioon. Miten siinä onnistutaan, onkin toinen asia. Ehkä viisaus löytyy Arenalta?
#18
Vaikuttaa siltä, että aika moni on tilannut uuden auton, jonka luovutus on nyt tammikuussa. Tähän ketjuun voitaisiin koota ne kaikki merkkiin ja malliin katsomatta. En tarkoita, että tämä korvaisi merkkikohtaiset esittelyt esim. autotallissa tai keskustelut merkkiketjuissa. Tämän ketjun tarkoitus on saada yleiskuva siitä, minkä verran ja millaisia autoja on hankittu.

Eikä tässä ole tarkoitus sulkea pois VAG-leirin ulkopuolisiakaan merkkejä ;). -- The Forum is yours !
#19
Pienenä varaslähtönä haluan toivottaa kaikille foorumilaisille Hyvää ja rauhallista vuotta 2013 !
Kiitos kuluneesta vuodesta ja monista rikkaista keskusteluista. Tehdään yhdessä VAGarenasta yhä parempi, monipuolisempi ja toimivampi sivusto !
#20
Tuli pikkuisen hutera olo luettuani oheisia kommentteja: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288527007192.html . Siellä joku mm. ehdottaa, että "60-vuotiaana kaikilta kortit pois. Kyllä ne on siinä iässä autoilut autoiltu."

Taidan kuulua tuohon ikäryhmään, joten ilmeisesti olen vaaraksi muulle liikenteelle ja pitäisi käydä luovuttamassa kortti viranomaisille?
#21
En muista tällaista kyselyä olleen aiemmin. Tapamme vierailla / majailla foorumilla vaihtelee suuresti, joten lienee paikallaan selvittää hiukan, miten tottumukset jakautuvat.
#22
Vaikuttaa siltä, että foorumin kello ei milloinkaan siirry automaattisesti normaaliaikaan / kesäaikaan. Taitaa olla palvelimen ominaisuus, mutta ei luulisi tuon ohjelmoinnin olevan kovin konstikas.
#23
Tuntui tuolla olevan sen verran VAGeihinsa tyytymättömiä arenalaisia, että pistin pystyyn kyselyn aiheesta. Eihän tämä mikään Merkkien merkki -kysely ole, onpahan vain tarkoituksena kartoittaa porukan yleistä tyytyväisyyttä / tyytymättömyyttä konsernin tuotteisiin.

Itsellä on pitkäaikainen kokemus VAGeista, erityisesti VWstä. Joukkoon mahtuu sekä hienoja kokemuksia että isoja pettymyksiä. Uudesta konsernista on toistaiseksi paha mennä sanomaan, kun kokemusta on alle vuoden ajalta, vaikka tyytyväinen toistaiseksi olenkin.

Nuo kolme viimeisintä vaihtoehtoa tyytyväinen vs. tyytymätön ovat rajuja yleistyksiä, joihin jokainen joutuu punnitsemaan oman valintansa. Jotenkin vaan olisi kiinnostavaa selvittää hiukan myös tyytymättömyyden aiheita.
#24
Kun tuli Autonvaihtopohdiskelua -threadissa keskustelua autonvaihtofrekvenssistä, päätin pistää siitä kyselyn. Jos taloudessasi on käytössä useita autoja, joiden vaihto-operaatioon osallistut, merkitse kukin erikseen (valittavana on kolme vaihtoehtoa).

Keskiarvon voit itse laskea joko koko autohistoriasi ajalta tai viime vuosilta, ihan mikä itsellesi tuntuu sopivimmalta.
#25
(Auto)mies ei pelkää - vai pelkääkö sittenkin? - Onko sinulle sattunut tilanteita, jotka ovat saaneet sydämen pomppaamaan kurkkuun?

Omalle kohdalle noita on osunut useitakin, mutta yksi on vielä aika tuoreessa muistissa. Olen sen tainnut täälläkin jo ehtiä jakaa, mutta kerrotaan uudelleen.

Ajelimme vaimoni kanssa tavanomaista reittiä mökille päin. Nelostiellä on kylätien risteyksessä vasemmalle kääntyville oma kaista, ja muutoin satasen rajoitus on laskettu 80een. Kääntyvä kaista on selkeästi merkitty, ja ennen sitä on keltainen seepraraidoitus.

Ajelimme jonossa, ja olin ehtinyt ryhmittyä vasemmalle kääntyvälle kaistalle. Olin pysäntyneenä odottamaan vastaantulevaa liikennettä, ja seuraavana oli lähestymässä rekka. Varmistin, että olen selkeästi kääntyvällä kaistalla, jotta takaa tulevat voivat turvallisesti ajaa oikealta ohi. Silloin huomasin, että takaa lähestyi Mersu huimalla nopeudella ohittaen jonoa. Ohitus ei suinkaan päättynyt kohdalla, jossa vasemmalle kääntyvä kaista lähestyi, vaan hiukkaakaan nopeuttaan laskematta ohittaja lähestyi autoamme. Oli mahdotonta siirtyä senttiäkään vasemmalle, koska vastaan tulevalla kaistalla lähestyi rekka. Ilmeisesti ohitettavat huomasivat dramaattisen tilanteen ja väistivät sen verran oikealle, että Mersun onnistui juuri ja juuri sujahtaa meidän auton ja ohitettavien välistä. Sydämentykytykset tulivat vasta, kun tilanne oli ohi, mutta ei tarvitse paljoa arvailla, miten olisi käynyt, jos ohittaja olisi törmännyt peräämme.
#26
Onpahan ollut vilinää sivustolla ;). Eilisen saldo, 508 viestiä, on lähes sata viestiä enemmän kuin kuukauden toiseksi paras tulos. Ainoastaan tammikussa tänä vuonna on pari korkeampaa lukemaa. -- Mikä ettei tasokkaalla sivustolla viihtyisi :D.

Mikä tärkeintä, keskustelu on kaiken kaikkiaan pysynyt kohtuuasiallisena.

Yhtaikaisten paikallaolojen määrä, jossa eilen päädyttiin maksimilukuun 313, ei sen sijaan ole keskivertoa kummoisempi. Aktiivijäsenet ovat asialla siis.
#27
Aamun uutinen kertoo, että vain 4 % autoilijoista noudattaa nopeusrajoituksia. Miten mahtaa olla VAGarenalaisten?
#28
Tuollainen kysely on ollut aiemmin: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4521.0 . Tehdäänpä nyt vähän vastaava, mutta ainoastaan merkkitasolla ja siten, että muilla merkeillä ajavat foorumilaiset tulevat selvemmin esiin.
#29
Volvo-henkilöautovalmistajan, kiinalaisomisteisen Volvo Car Corporationin ajautuminen talousvaikeuksiin pakottaa pohtimaan paitsi ruotsalaismerkin tulevaisuutta, myös sitä, missä määrin tämä vaikuttaa merkin suosioon yleensä.

Kauppalehden uutisen (http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/geelyn+volvo+joutuu+vahentamaan+vakea/201208249971) mukaan "Heinäkuussa Volvon myynti rojahti kaikilla avainmarkkinoilla Yhdysvaltoja ja Venäjää lukuunottamatta."

Useinhan käy juuri niin, että kun kerran myynti ei vedä toivotulla tavalla, alkaa negatiivinen uutismylly jauhaa tarinaa, joka entisestään saa ostajat epäröimään ja miettimään muita vaihtoehtoja. Negatiivinen kierre on valmis. Sama ilmiö, joka tappoi Saabin, uhkaa nyt myös Volvoa.

Sopii kysyä, missä määrin negatiivinen julkisuus vaikuttaa Ruotsin kansantalouteen? Satojen, ellei tuhansien työpaikkojen menetys ei voi olla tuntumatta. Suomessa vaikutukset ovat pienemmät varsinkin, kun tunnesiteet Volvoon ovat selvästi ruotsalaisia ohuemmat.

Mikäli autonvalmistajan vakavaraisuus olisi ensisijainen valintaperuste, olisivat VAG-konsernin merkit vahvoilla, meneehän konsernilla taloudellisesti edelleen varsin lujaa.

Miten itse painotat näitä asioita?
#30
Autonvaihtopohdiskelussa on useinkin sivuttu aihetta. Muutamat viime päivien kommentit jopa uuden hintaa kalliimmista esittelyautoista sai avaamaan aiheesta uuden keskustelun.

Esittelyautoista tehdään houkuttelevia hyvillä varusteilla ja nopealla toimituksella. Oletettavasti niiden hinnassa voi olla jopa uutta enemmän pelivaraa, mutta liikkeet luottavat niiden helppoon myytävyyteen - kokemuksesta tietenkin.

Essarit ovat huolellisesti poljettuja kilometreihin katsomatta. Miten lie sisäänajon laita? En tiedä, onko mitään laajempaa seurantaa noiden myöhemmistä vaiheista ja vikaantumisista, mutta sellainen olisi kiinnostava.

Onko sinulla ollut ajossa esittelyauto(ja)? Millaiset ovat kokemukset?

Itsellä on ollut vain yksi auto, joka on alunperin ollut liikkeen omistuksessa. Yleensä esittelyautotkin nimetään jollekin henkilökunnasta, mutta käytännössä ne ovat esittelyajossa. Borasta meni turbo 50 tkm ajettuna - liekö esittelykäytöllä ollut osuutensa.
#31
Lopullista päätöstä vailla on vielä Volvo-ketjussa lanseerattu yhdistetty VAGarena & Volvo-miitti Tuusulassa ensi tiistaina 28.8. klo 19. Tarkempi paikka Hyrylän TB, osoite Hyrylänkatu 2 (http://www.teboilhyryla.fi/default.asp?t=1&f=2&p=100&subp=&did=92).

Sinne ovat tervetulleita kaikki VAGarenalla pyörivät merkkiin ja asuinpaikkaan katsomatta. Heti, kun tulee 10 ilmoittautunutta täyteen, lukitaan aika ja paikka ;).
#32
Poliisin säästötoimet ovat johtaneet esitykseen Liikkuvan poliisin lakkauttamisesta:

http://www.hs.fi/kotimaa/Esitys+liikkuvan+poliisin+lakkauttamisesta+nostatti+metelin/a1305594323529

"Peltipoliisit" ovat viime vuosina yleistyneet ja korvanneet suuren osan ihmistyövoimin tapahtuvasta valvonnasta. Mutta kun kameratolppien paikat muistetaan, vedetään niiden välillä surutta roimaa ylinopeutta - vai vedetäänkö? Ehkä kameratolpat hillitsevät ajokäytöstä kaiken kaikkiaan. -- Mutta miten LPn häviäminen vaikuttaa? Tarvitaanko sitä?
#33
Siinäpä vaihtoehtoja. Tarkennukset erillisenä viestinä. Siihen, montako autoa on ollut yhtä aikaa, ei oteta kantaa. Myös siirtymävaiheen lyhytaikaiset hankinnat lasketaan, mutta ei peruttuja tilauksia, joissa auto ei ole vaihtanut omistajaa.
#34

http://areena.yle.fi/radio/soitin/yle-radio-suomi

17.30
Ilmailun taustapeili: Savikon lentopaikka ja Varttimarkka

Osa 2/10. Puuhamies Jarmo Hakala esittelee pienen lentokentän toimintaa Nurmijärvellä. Hänen experimental-lentokoneessaan on jopa makuualkovi. Taustapeilin erikoissarjassa tutustutaan lentämisen eri muotoihin. Toimittajana Marko Miettinen.

Kiinnostava yksityiskohta omavalmisteisessa pienkoneessa on VAG-konsernin 1.9 TDI -moottori.

Millaisissa käyttökohteissa olette VAG-moottoreita tavanneet?
#35

Niin paljon kuin maamme tiestön kuntoa parjataankin, on valtava kokonaiskehitys sillä sektorilla tosiasia aikana, jolloin itse olen autoilua harrastanut. Kehitys näkyy sekä pää- että pikkuteillä. Tänään metsäautoteitä pitkin pääsee paikkoihin, joihin 40 vuotta sitten ei ollut asiaa kuin korkeintaan metsätraktorilla.

Mutta löytyykö vielä pikkuteitä, joilla liikkumiseen tarvitaan oikeasti korotettua maavaraa tai peräti maastoajoneuvoa? Vaikka oma valinta kohdistuikin SUViin, ei mökkitiemme tosiasiassa edellytä mitään erikoisvarusteita enempää kesällä kuin talvellakaan. Onhan tuolla toki luontevampaa liikkua metsäteillä kuin vaikkapa A4lla.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy