Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?

Aloittaja Joke_R, 23.08.16 - klo:08:48

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: pomo - 08.11.16 - klo:19:46
Porsche macama turbo, Audi rs6, Audi rs4? Bentleyllä on varmaan myös jos ei tartte farkkua?  Bentayaga vaikutti kyllä hyvältä kun istuin sisällä, ei ollut viime vuonna vielä mahdollista ajaa... Ferrari f12, se on nelipaikkainen ja yllättävän hyvät tilat!
Noissakin on omat ongelmansa. Leveät renkaat tuovat melua ja kankeutta kääntymiseen. Huolto- ja tankkausvälit ovat lyhyitä. Raskas auto hyvin leveillä renkailla on huono pidoltaan. Ferrarin ja Audien alustatkin taitavat olla aika epämukavia ja näille keleille auttamattomasti liian matalia. Matalat renkaat rajoittavat etenemistä huonoilla teillä...


Joke_R

Lainaus käyttäjältä: migis - 09.11.16 - klo:08:22
Miten toteutit? Itsekin miettinyt alamaskin tukkimista, mutta paras ratkaisu vielä hakusessa (kolmatta talvea lähdetään). Yhtään ratkaisua en ole vielä nähnyt.

Tämän ajattelin itse tilata, heivata tuon kamalan näköisen yläostan ja käyttää vaan alamaskin peitettä ... tosin itselle tulee pääosin kaupunkiajoa, että ei taida olla kovin suurta hyötyä. Mutta eipähän ainakaan mene lunta täyteen  :)

http://www.motormarket.fi/maskisuoja-skoda-octavia-2013-ts421-5.html
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: migis - 09.11.16 - klo:08:22
Miten toteutit? Itsekin miettinyt alamaskin tukkimista, mutta paras ratkaisu vielä hakusessa (kolmatta talvea lähdetään). Yhtään ratkaisua en ole vielä nähnyt.
Leikkasin sellaisesta pahvin näköisestä muovista.  Kiinnitin kahdeksalla nippusiteellä, jotka ympyröin. Otin siis alamaskin sisälle. Kun kiinnittää sinne taakse jotakin, niin aivan reunasta reunaan ei voi laittaa kun ritilä ei mahdu puskuriin. Sen ymmärtää kun katsoo sitä irtonaisena.


Ylämaskin(heko) tilasin slamitista. Samanlainen oli myös ocu 2:ssa. Tuli kahdella hakasruuvilla kiinni.

Toistaiseksi öljyn lämmöt olleet 96 maksimissaan, eli ei ylikuumana.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

repomies

^Bensakoneessa keulamaski? Onko tuo nyt tarpeen?

b1mpo

Ei paskaannu konehuone ja öljyt lämpenee nopeammin. Jos motaria ajelee, niin ei ole tarpeen. Ylämaskin peittämisellä on ehkä 1/3 vaikutus,  jos sitäkään verrattuna alamaskiin. Lämpöä sisälle riittää kyllä ilman ylämaskia, itsellä nuo öljyt tärkeät myös talvella. Leonissa samalla koneella ylämaski on kokonaan kiinni ja golffissa säätyvät läpät. Kokeilumielessä ostin ja vielä ei ole tarvinnut irroittaa.

Mukava on kyllä tuo moottori, meno vain paranee kun notkistuu. Hiljaisuutta arvostan edelleen tuossa motissa myös. Sporttialusta on todella suositeltava pintapehmeytensä takia. DCC:n poisjäänti tuon koneen takia ei siis harmita yhtään. Muuttuvageometristä ohjausta kaipailisin tuon alustan yhteyteen ja sitä kautta myös sporttijakkarat olisi tarpeen. Ajonvakautus toimii hiukan ärhäkkäämmin edelliseen verrattuna, joka vähän ärsyttää, eli ei niin lennokkaasti voi päästellä. Toki se hyvin toimii. Voi johtua kyllä tuosta alustastakin, että mutkaisella tulee kovemmin kurvailtua. Luistonesto on hyvä ja auto etenee hyvin. Noh, näillä mennään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

seatts


Mä olen leikannut muovilevystä tällaisen ja laitan sen tuohon alamaskin päälle muutamalla nippusiteellä kiinni.
Tuo kolo on defan pistoketta varten.

Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: repomies - 12.11.16 - klo:19:19
^Bensakoneessa keulamaski? Onko tuo nyt tarpeen?
On hyvä asia. Mm. ahtimen putkistojen ja välijäähdyttimen lämpö- ja kondenssiongelmilta - jopa jäätymisiltä - vältytään. Myöskään vesiöljypuuroa ei synny venttiilikoneiston suojakannen sisäpintaan. Kannattaa seurata öljyn lämpötilaa, jonka tulisi olla haarukassa 90 - 105 astetta. Lämmin moottori toimii taloudellisemmin, kuluu vähemmän - ja se tuottaa myös sen sisätiloihin välttämättömän lämmön ainakin ilman lisälämmitintä (Eberspächer/Webasto) olevissa autoissa.
Olen käyttänyt ja käytän tätä kahden kerroksen maskisuojausta.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

repomies

^No, kai siitä voi jotain apuakin olla, ainakin jos moottorissa on tunnetusti noita kondenssiongelmia. Ittellä kun on bensana vain vanha corolla, niin eipä tuota tartte peitellä. Se kun polttaa sen 6-7 litraa bensaa satasella niin lämpöä riittää sen mukaisesti. Eikä kondensoi tai kerää limaa kanteen, tai ole muitakaan murheita. Ainoa murhe on verottaja joka rankaisee co2-päästöistä vuosittain.

buckethead

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.10.16 - klo:01:26

Yksi asia ihmetyttää tuossa. Miksi siinä on sellainen kaasupoljin, kuin automaateissa, eli kickdown kaasun pohjassa? Onkohan se yliahtoa varten, vai onko eksynyt väärä poljin?


Olisiko nopeudenrajoittimen ns. Override? Eli kickdown-asento ohittaa asetetun maksiminopeuden.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 13.11.16 - klo:14:05
On hyvä asia. Mm. ahtimen putkistojen ja välijäähdyttimen lämpö- ja kondenssiongelmilta - jopa jäätymisiltä - vältytään. Myöskään vesiöljypuuroa ei synny venttiilikoneiston suojakannen sisäpintaan. Kannattaa seurata öljyn lämpötilaa, jonka tulisi olla haarukassa 90 - 105 astetta. Lämmin moottori toimii taloudellisemmin, kuluu vähemmän - ja se tuottaa myös sen sisätiloihin välttämättömän lämmön ainakin ilman lisälämmitintä (Eberspächer/Webasto) olevissa autoissa.
Olen käyttänyt ja käytän tätä kahden kerroksen maskisuojausta.
Niin, tässä koneessahan ei ole perinteistä välijäähyä, vaan nestekierto imusarjassa. Ei siis paleltumisongelmia perinteisen välijäähyn takia. Myös lämmön hallinta on monipuolinen kannessa olevan pakosarjan ja tuon välijäähyn ansiosta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Tiivistäen noista keulan aukkojen tukkeista voisi sanoa, että nykymoottoreilla tulee toimeen kyllä ilmankin, mutta peitteillä/suojilla on lukuisia kulutusta, kestävyyttä ja mukavuutta parantavia vaikutuksia. Skodan keulalle saa niin halvalla noita hyvin asiallisia suojia, että itse en kyllä miettisi hetkeäkään, vaan asentaisin sellaisen heti kun sää muuttuu viileäksi.

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.11.16 - klo:22:10
Mukava on kyllä tuo moottori, meno vain paranee kun notkistuu. Hiljaisuutta arvostan edelleen tuossa motissa myös. Sporttialusta on todella suositeltava pintapehmeytensä takia. DCC:n poisjäänti tuon koneen takia ei siis harmita yhtään. Muuttuvageometristä ohjausta kaipailisin tuon alustan yhteyteen ja sitä kautta myös sporttijakkarat olisi tarpeen. Ajonvakautus toimii hiukan ärhäkkäämmin edelliseen verrattuna, joka vähän ärsyttää, eli ei niin lennokkaasti voi päästellä. Toki se hyvin toimii. Voi johtua kyllä tuosta alustastakin, että mutkaisella tulee kovemmin kurvailtua. Luistonesto on hyvä ja auto etenee hyvin. Noh, näillä mennään.

Kuulostaa oikein hyvälle! Ehkä tuo ohjaus tulee vielä joskus pikkukoneenkin yhteyteen ja samoin muuttuvageometrisesta ahtimesta on liikkunut huhua tuleviin EA211 moottorimalleihin. Sillä saisi varmaan sen pienenkin vääntömomentin odottelun risteyksissä minimoitua. Näkyykö tuo ominaisuus muuten myös manuaali-mallissa, vai onko vain DSG:n ominaisuus? Focusin litraisessa ecoboost-automaatissa tuota n. puolen sekunnin odottelua ei ollut juuri ollenkaan, kun momentimuuntimella toteutettu automaattilaatikko antoi sopivasti luistoa valoista lähtiessä jolloin ahdin pääsi nopeammin vauhtiin. Tosin Fordin öljyä vatkaava laatikko kuluttaa varsinkin kylmänä ihan eri malliin, taajama-ajossa omien koeajojen mukaan eroa Focus <-> Octavia välillä jopa 2-3 litraa sataselle.

Miten VDCS:llä aktivoitavissa oleva ESC Sport -asetus vaikuttaa tuohon ajonvakautukseen? Taitaa antaa luistella vapaammin, mutta pudottaako se luistoneston, etututkan ja ACC:n pois pelista?
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Joke_R - 14.11.16 - klo:08:09
Kuulostaa oikein hyvälle! Ehkä tuo ohjaus tulee vielä joskus pikkukoneenkin yhteyteen ja samoin muuttuvageometrisesta ahtimesta on liikkunut huhua tuleviin EA211 moottorimalleihin. Sillä saisi varmaan sen pienenkin vääntömomentin odottelun risteyksissä minimoitua. Näkyykö tuo ominaisuus muuten myös manuaali-mallissa, vai onko vain DSG:n ominaisuus? Focusin litraisessa ecoboost-automaatissa tuota n. puolen sekunnin odottelua ei ollut juuri ollenkaan, kun momentimuuntimella toteutettu automaattilaatikko antoi sopivasti luistoa valoista lähtiessä jolloin ahdin pääsi nopeammin vauhtiin. Tosin Fordin öljyä vatkaava laatikko kuluttaa varsinkin kylmänä ihan eri malliin, taajama-ajossa omien koeajojen mukaan eroa Focus <-> Octavia välillä jopa 2-3 litraa sataselle.

Miten VDCS:llä aktivoitavissa oleva ESC Sport -asetus vaikuttaa tuohon ajonvakautukseen? Taitaa antaa luistella vapaammin, mutta pudottaako se luistoneston, etututkan ja ACC:n pois pelista?
Ei tässä manuaalissa ahtojen nousuun ole juuri viivettä pienillä kierroksilla ja paljon vähemmän kuin 1.6TDI:ssä oli. Dieseli oli todella hengetön pienillä kierroksilla kakkosella risteyksistä käännyttäessä ja pois alta kiihdytettäessä. DSG tuo viivettä lähdöissä verrattuna momentinmuuntimeen jos ei käytä launch controllia.

Acc ja fa tippuu pois kun esp sport tai asr off on päällä. Asr off vs esp sport -eroista en vielä kuvaa ole saanut. Herkältä tuntuu esp sport -tilakin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.11.16 - klo:22:10
Mukava on kyllä tuo moottori, meno vain paranee kun notkistuu. Hiljaisuutta arvostan edelleen tuossa motissa myös. Sporttialusta on todella suositeltava pintapehmeytensä takia. DCC:n poisjäänti tuon koneen takia ei siis harmita yhtään. Muuttuvageometristä ohjausta kaipailisin tuon alustan yhteyteen ja sitä kautta myös sporttijakkarat olisi tarpeen.

Kone on miellyttävä, mukava kuulla. Mutta onko Ocun sporttialusta kovin pintapehmeä? Minusta ei ole, vaikka toki esim. RS:n alusta on vähän eri kuin 1.0TSI + sport-alusta? Nimenomaan Ocussa tuntuu olevan kaikki osat aika hyvin kohdallaan, mutta tuota jousitusmukavuutta alkaa melkein ensimmäisenä kaipaamaan lisää. Näin olen monen muunkin sport-alustalla ajavan kuullut sanovan.

Itse ottaisin autooni mieluummin juuri tuon progressiivisen ohjauksen kuin tehtaan sport-alustan, jos valita saisi. 1.0:aan saa vain toisen ja RS:ään pitää ottaa molemmat. Mutta näillä mennään, kuten sanottua.
Octavia III RS TDI

b1mpo

Sporttialusta on pintapehmeämpi kuin vakio samoilla renkailla. Se oli syy miksi uskalsin sen ottaa, koska vakio on hiukan täryjyrä. Samaa havaintoa on joku tehnyt myös  golf 7:ssä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Joke_R

Ulkomaisten lehtikuvien ja Euroopanreissujen perusteella sport-alusta taitaa olla vakiona aikalailla kaikkialla Tanskan eteläpuolella. Samaa katselin jo Ocu II:sen aikana, autot näyttivät Saksassa paljon linjakkaammilta vähän matalampina ja lähes aina 17" vanteilla ... verrattuna suomen traktori-alustaan 15" pyörillä. Pintapehmeys on monen tekijän summa ja jousien lisäksi laadukkailla iskunvaimentimilla on suuri vaikutus. Octavian luovutukseen saakka kurvailen viimeisimmän korimallin B-sarjan mesellä, joka on tässä suhteessa esimerkillinen. Vakioilla 16" pyörillä alustassa on todella paljon progressiivisuutta ja sellaista jämäkkää pintapehmeyttä - jotain sellaista vaikeasti kuvattavaa ajettavuuden laatua, joka tulee laadukkaista komponenteista ja taitavasta alustan virityksestä. Octaviassa alustan virityn on toki haastavampaa pienemmän omapainon ja suuremman kantavuuden vuoksi, kustannustekijöistä puhumattakaan. Toivottavasti Sport-alustassa olisi jotain samaa, saas nähdä.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

Joke_R

Englantilaiset on velmua porukkaa: https://m.youtube.com/watch?v=ToX1mLKb5lU

Lisää kokemuksia englannin kielellä, ratti on tosin väärällä puolella ja varusteet ei täsmää täällä myytäviin: https://m.youtube.com/watch?v=WwPFGwmPLMg

Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

fidelity


-karppa-

Montakohan piti ajelluttaa, että löytyi kolme-neljä tavista/maksettua jotka eivät huomanneet mitä eroa on 1.0TSI ja 1.8TSI:n välillä  ;)?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Normaali tavan tallaaja, joka ei koskaan paina kaasua muutenkaan pohjaan, ei huomaa eroa. Ei siitä maksaa tarvi. Tottakai niissä eroa on, mutta normaalissa ajossa ei hirveästi, koska tuo on varsin ponnekas moottori. Ennakkoluulo on pahin noissa downsizing -moottoreissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.12.16 - klo:22:32
Normaali tavan tallaaja, joka ei koskaan paina kaasua muutenkaan pohjaan, ei huomaa eroa. Ei siitä maksaa tarvi. Tottakai niissä eroa on, mutta normaalissa ajossa ei hirveästi, koska tuo on varsin ponnekas moottori. Ennakkoluulo on pahin noissa downsizing -moottoreissa.

Seuraavat maitopurkki moottorilla autot olen ajanut Ford fiesta 1.0 ecoboost, Ford b-max 1.0 ecoboost, Ford focus 1.0 ecoboost ja Seat Ibiza 1.2TSI.

Kyllä noilla kaupungissa pärjää, mutta en minä noilla rupeaisi matkaa ajamaan. Samaa mieltä on kahvipöytäkeskustelussa myös ne ihmiset jotka ajavat matkaa ja ovat noita kokeilleet.

Toki sinunkin pitää omaa ostoperustetta puolustella. Ymmärrän sen täysin.

BTW: Motarin rampeilla näkyy päivittäin näitä, jotka eivät ymmärrä että pedaalin saa ja tulee painaa pohjaan. Sitten yritetään ryhmittäytyä 40-50km/h vauhdilla sinne muiden joukkoon, jotka ajavat 100km/h.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

#171
Vaikken olisi ostanut autoa tuolla moottorilla, olisin edelleen samaa mieltä. Jos 1.2tsi ja 1.6tdi on hitaampia ja painavampia, miksi nyt tällainen keskustelu enää käydään? Käy kokeilemassa, niin ymmärrät sen, että tuo on yllättävän puhdikas ollakseen litrainen. Se ei edelleenkään raketti ole, en sitä sano, mutta muuta kuin litran koneelta odottaisi mielikuvan perusteella.
Ongelma tuolla tien päällä ei ole autojen moottorit, vaan kuskit. Ongelma on myös ajatusmaailmassasi muita tiellä liikkujia ajatellen. Siellä on paljon myös raskasta kalustoa, joka ei kiihdy, kuten heikoimmatkaan henkilöautot.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Joke_R

Lisää luettavaa, marraskuun lopulla julkaistu koeajo: http://www.automafia.net/2016/koeajo-skoda-octavia-combi-1-0-tsi-dsg-style/

Olisi mielenkiintoista kuulla 1.0 TSI koeajokokemuksia nykyisiltä 1.4 TSI kuskeilta. Normiajossa ero tuntuu olevan pienempi kuin paperilla ja DSG kaventaa sitä entisestään. Ohituksissa ja kaasu pohjassa isompi menee toki menojaan. Normiajossa suurin ero tuntuu kuitenkin olevan pienten kierrosten lyhyt odottelu ennen maitopurkin ahtimen heräämistä - yksnelonen on koko ajan paremmin "hereillä". Pienemmän ääni on omaan korvaan nätimpi ja hiljaisempi, vaikka ei suurempaakaan voi tässä suhteessa moittia. Mutta makuasioitahan nämä on, kunnon koeajolla se selviää.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

b1mpo

Minulle dieselistä tähän bensaan siirtyminen vähensi viivettä kaasun vasteessa. Tässä en huomaa turbon viivettä juuri ollenkaan ja "piikkiä" matalilla kierroksilla ei tule. Itsellä siis manuaali. Kierroksia ei tule pidettyä muutenkaan alle 1500:n kiihdytyksissä. Alavääntö isommilla vaihteilla ei ole isompien moottoreiden tasolla, tietenkään, mutta pesee 1.6tdi:n. Myöskään äänimaailman tai minkään muun seikan takia tätä ei tarvitse ajattaa pienillä kierroksilla jos voimaa tarvitsee vähän enemmän. Kierrokset eivät siis häiritse ajamista ja siitä kertoo monesti unohdus vaihtaa isommalle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.12.16 - klo:08:40
Minulle dieselistä tähän bensaan siirtyminen vähensi viivettä kaasun vasteessa. Tässä en huomaa turbon viivettä juuri ollenkaan ja "piikkiä" matalilla kierroksilla ei tule.

Luulisin, että tämä lehtienkin koeajoissa havaittu lyhyt turboviive liittyy enemmän DSG-laatikon yhteyteen. Manuaalilla ajellessa tulee painettua liikkeellelähdöissä luonnostaan vähän kaasua ja silloin turbo on jo hereillä kytkintä nostaessa. DSG:llä ajo sujuu parhaiten niin, että antaa ensin vedon kytkeytyä nostamalla jalan jarrulta, odottamalla hetken ja runttaamalla vasta sen jälkeen reilummin kaasua. Silloin ahdotkin nousevat vasta liikkeellelähdön jälkeen. Esim. Focusin maitopurkki-automaatissa perinteinen automaatti antaa luistoa liikkeellelähdöissä -> ei käytännössä yhtään viivettä. Mitenkään isosta asiasta ei ole kyse, ahtojen odottelu kestää alle sekunnin ... ja on niinkuin kirjoittelitkin, tuttua jokaiselle ahdetulla koneella ajavalle tietyissä tilanteissa. Pienellä koneella, jossa on hyvin vähän vääntöä ilman ahdinta, ilmiö korostuu. Esim. PSA:n 1.6 HDI (käytössä Citikan ja Pösön lisäksi monissa muissakin merkeissä, mm. Volvoissa ja Fordeissa) on hyvä esimerkki tästä. Elämän ja kuoleman raja 1500 rpm kohdalla on todella jyrkkä. Tähän ja moneen muuhun vastaavan kokoiseen dieseliin verrattuna 1.0 TSI on hyvin joustava moottori. Eikä sen kierrosalue lopu neljän tonnin jälkeen :)
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

TomppaKoo80

Itse kävin koeajamassa Seat Leonin 1.0 tsi:llä ja yllätyin koneen jouhevuudesta. Alakierroksilla kone oli mielestäni hyvinkin kilpailukykyinen vähän vanhemman 1.4tsi:n (122hv) kanssa. Ainoana erona oli se, että litrainen veti tasaisesti ja ilman nykinöitä. Ajelen päivittäin myös uudella Golf 1.6 tdi:llä ja eroa siihen koneeseen on kuin yöllä ja päivällä, positiiviseen suuntaan. Tuo pikkudiesel on käyttöominaisuuksiltaan todella surkea kone. Ahtoviive on äärimmäisen pitkä ja alavääntö todella huonolla tasolla. Täyskaasukiihdytyksessä koneen vedossa tuntuu myös varsinkin alakierroksilla epätasaisuutta ja vaihdoissa veto loppuu piiiiiitkäksi aikaa.

Tuntuu siltä, että nykymoottorit ovat yleisesti ottaen menneet huonompaan suuntaan käyttöominaisuuksiltaan, kun vertaa vaikka vuosituhannen vaihteen menopeleihin. Omassa ajoissa oli joskus taannoin Focus 1.8tddi ja se oli aivan naurettavan mukava kone ajaa. Tehoa riitti ilmoitettuihin lukemiin suhteutettuna älyttömän hyvin ja vetoalue oli käytännössä viivasuora alusta loppuun asti. Kone ei myöskään kyykähtänyt vaihdoissa, vaan mukava veto jatkui välittömästi. Sama pätee myös nykyiseen jakajapumpulliseen 1.9tdi-koneiseen vekottimeen. Ã,,änihän näissä uusissa on toki pehmeämpi, mutta taitavat vaatia automaatin jos haluaa edetä jouhevasti.

multsi

Mulle on vaa vieläkin se auki, että mikä näissä ompelukoneissa on niin edistyksellistä. Uusimmassa tm:ssa on koeajossa megane tce130 ja toisiksi uusimmassa Ford Ecosport 125 heppaisena. Suorituskyvyssä ei ole mitään hurraamista ja kulutus vastaa maantielläkin, mutta erityisesti moottoritiellä kaksilitraisten vaparien tasoa jo vuosikymmenten takaa.

icemii

Edistyksellistä on kaasuun vastaavuus 1500-2500 kierroksilla turbon ansiosta, mutta mitattavissa oleva 60-120km/h suorituskyky on ylipitkien vaihteiston välitysten vuoksi samalla tasolla vanhojen 2 litraisten kanssa. Ja kun huipputeho on sama niin 0-100 arvot toki myös kun siinä se pelkkä teho ratkaisee.

Eli ei nyt tosiaan maata mullistavaa vanhoihin verrattuna :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.12.16 - klo:07:37
Ongelma tuolla tien päällä ei ole autojen moottorit, vaan kuskit. Ongelma on myös ajatusmaailmassasi muita tiellä liikkujia ajatellen. Siellä on paljon myös raskasta kalustoa, joka ei kiihdy, kuten heikoimmatkaan henkilöautot.

Kerrotko lisää tästä ongelmasta? Kiihdytyskaistoilla nimenomaan yhdistelmäkuskit ovat helisemässä näiden kanssa. Oli ne ajamassa siellä motarilla, kun tällainen esimerkin kaveri syöksyy eteen tai sitten, kun siellä rampilla lyö jarrut pohjaan yhdistelmän edessä.

Näin se vain on, että teho tuo myös turvaa, kun ajat pitkää matkaa ja eipähän muut pysty tekemään kiusaa jota sattuu tänä päivänä yllättävän paljon tiellä (Minuahan et ohita-kuskeilta).

Ja kyllä ajan myös ajoittain itse raskasta kalustoa joten tiedän mistä puhun.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.12.16 - klo:22:45
BTW: Motarin rampeilla näkyy päivittäin näitä, jotka eivät ymmärrä että pedaalin saa ja tulee painaa pohjaan. Sitten yritetään ryhmittäytyä 40-50km/h vauhdilla sinne muiden joukkoon, jotka ajavat 100km/h.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lao

Lainaus käyttäjältä: icemii - 15.12.16 - klo:15:54
Edistyksellistä on kaasuun vastaavuus 1500-2500 kierroksilla turbon ansiosta, mutta mitattavissa oleva 60-120km/h suorituskyky on ylipitkien vaihteiston välitysten vuoksi samalla tasolla vanhojen 2 litraisten kanssa. Ja kun huipputeho on sama niin 0-100 arvot toki myös kun siinä se pelkkä teho ratkaisee.

Eli ei nyt tosiaan maata mullistavaa vanhoihin verrattuna :)

Tuosta 60-120 suorituskyvystä, niin kyllä se kannattaa hakea sitä pienempää tupaan ohitukseen, niin "ei tarvitse kärsiä pitkistä välityksistä." Aina huvittaa nää "väännöllä" ja isoimmalla vaihteella ohittajat :) vetopyörille välittyvä vääntö ratkaisee, ei moottorin vääntö.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy