Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

Tos®

#30
Ensviikol toiseen paikkaan  ::)

FFpllä suosittelivat lukaseen tuon ja sit kuukkelia ja löyty http://www.mikaorbinski.fi/
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Täydellistä  ;D
Toipota Colera hakeminen on historiaa ja rattikin on särmästi menosuuntaan.
Edukastakin, 65â,¬
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mika78

#32
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 11.12.09 - klo:07:54
Mites muuten tuon Vianorin ja muiden vastaavien liikkeiden tekemän ohjauskulmien mittauksen tarkkuus - nimittäin luin joskus, että merkkiliikkeissä käytetään mittauksessa pienempiä toleransseja kuin esim. Vianorilla. Vain onko kaikilla jo samantasoiset mittauslaitteet ja tuo väite joutaa historian roskakoriin?


hei. kun liikkeessä on kulmien säätö laite joka on monelle merkille ei aina pääse valitsemaan juuri oikeaa alustaa esim gti mallit yms erikoisemmat, vaan silloin joudutaan säätämään perusmallin säädöillä, joissa poikkeaa esim camper hieman, kyse ei siis ole välttämättä mittalaitteen tarkuudesta vaan oletusarvojen valikoimasta. kannattavaa on tulostaa valmiiksi vaikka autodatasta mukaan ne pyöränkulmat jotka haluaa, esim madalletulle gti arvot tms niin asentaja voi asettaa koneelle parhaan mahdollisen sopivuuden ja säätää autoa tarkemmin automallin mukaan tulostetun arvon mukaan.

mittauksen tarkkuushan pitäisi olla sama vaikka ohjearvon toleranssi olisi eri kun numeroinahan ne esitetään.  esim auraus 0 astetta on 0astetta vaikka toleranssi olisi esim -0,10-+0,10 tai  -0,50-+0,50

mika78

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.12.09 - klo:23:03
Itse olen muutamaan otteeseen tehnyt homman ihan lähimmälla Vianorilla. Muistaakseni hinnat olivat luokkaa 30e, jos tehdään pelkkä tarkastus ja 80e jos joudutaan myös jotain säätämään. Eli jos suuntauksissa ei ole mitään häikkää, niin aika halvalla tuossa pääsee.

Itse seurasin toimenpidettä vierestä ja hienot vehkeet oli kyllä pojilla käytössä. Renkaisiin kiinnitetään sellaiset heijastuslevyt, jotka sitten kertovat antureille missä asennossa renkaat oikeasti ovat. Tietokoneelta valitaan oikea automerkki ja alustan tyyppi ja tämän jälkeen tietokone automaattisesti näyttää onko jossain arvossa jotain vialla. Jos jossain on vikaa, niin sitten säädetään alustaa. Tietokoneen ruudulla olevat arvot päivittyvät reaaliajassa, joten säädön vaikutuksen näkee heti. En oikein käsitä miten tuota voisi edes mitenkään mokata, jos muutamia kertoja on tehnyt. Lähinnä tuloksen jälki on kiinni huolellisuudesta, koska oikeastaan tietokone tekee loput. Tai jos on kokematon kaveri eikä osaa säätää eri autojen alustoja.

Vastaus kysymykseen: itse tekisin halvimmassa liikkeessä mistä kunnon välineet löytyy. Luultavasti kaikissa kunnon rengasliikkeissä pitäisi olla suht nykyaikaiset vehkeet.



mokata voi esim: jos unohtaa kompensoida vanteen heiton kun antureita kiinnitetään vanteisiin, unohtaa käynnistää auton kun rattia lukitaan suoraan jotta tehostin keskittää ohjauksen. yleensä ohjelma kyllä neuvoo vaihe vaiheelta mitä tehdään kun mittausta suoritetaan. säätäminen erikseen. ensin takacamper, taka auraus, sitten etu caster, camper ja auraus, kun ratti on lukittu jo mittausvaiheessa se pitäisi säädön jälkeen olla myös suorassa, paitsi jos on väljää nivelissä tai tukivarsissa niin kulkukulmat muuttuu kun ajaa nosturilta pois..

Ouzi

Mulla auto kohta lähtee kulmien tarkastukseen niin vaikuttaako mittauksiin mitään jos on turvaistuinta autossa tai muuten tavaraa kontissa  ??? Eli pitäskö auton olla tyhjä kun aurauskulmia tarkistellaan ?

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

RTWteam

Joensuun seudun osalta voisin todeta että Autokorjaamo Jarno Koskinen on kiitettävästi hoitanut hommansa. Olen kahden auton kulmat siellä säädättänyt ja aina on auto mennyt luoti suoraan ja rattikin vielä kaupan päälle suorassa. 8) Hintakin on muutaman euron halvempi kuin merkkiliikkeillä..  :)

Idän Jari

Taannoin katselin Vianorissa kun säätivät kulmia, silloisessa kulkineessa ei etupää säätynyt paino renkailla. Asentaja nosti keulan ylös, mittalaite tunnisti (tai sille kerrottiin, en muista) että keula on ylhäällä, ja näytti tuloksen reaaliajassa, niin kuin tuolla alussa mainittiin. Sitten kun keula oli taas alhaalla, kulmat olivat edelleen tikissä.
Tämän perusteella, en usko että auton pitäisi olla jotenkin tietyllä tavalla lastattu.
Toleransseista, olisi hyvä tietää, mitkä on mihinkin käyttöön sopivat arvot. Tuon edellisen kohdalla, ei tarvinnut pyytää, asentaja tiesi kumpaan reunaan rajoja piti säätää.

RTWteam

Komppaan Idän Jaria. En itsekkään näe mitään järkevää syytä miksi tankin pitäisi olla täysi tai tavarakontin tyhjä. Auto nostettiin minullakin molemmilla kerroilla "ilmaan" ja laskettiin alas ja edelleen oli renkaat balansissa.

rob-s

Otsikon kysymykseen:
Kehä kolmosen varrella oleva Rengas Total Lampputiellä. Palvelu on asiallista ja paikka siisti (puhdas)!
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Ton-1

Mikäs olis suositeltava paikka näin Turkkusessa 4-pistesäädölle?

Ja viime säädöistä on sen n.10 v. aikaa, mikähän on nykyään hinta?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Jamo

Kumielo - tosin Raisiossa Tuotekadulla Keskusautohallia vastapäätä.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Jamo - 22.03.11 - klo:20:30
Kumielo - tosin Raisiossa Tuotekadulla Keskusautohallia vastapäätä.

Omakohtasia kokemuksia?

Ihan 'turkua' on tuokin vielä.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Arska F

Joensuussa Autokorjaamo Pauli Niemi.

Kaupungin uusimmat vehkeet, ei ryöstä, ja jälki priimaa, suosittelen...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Kotzi

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 22.03.11 - klo:20:20
Mikäs olis suositeltava paikka näin Turkkusessa 4-pistesäädölle?

Ja viime säädöistä on sen n.10 v. aikaa, mikähän on nykyään hinta?
Raisiossa Pajakatu 1 on Autohuolto Harkka.
http://www.harkka.com/huolto.html

Oma TT kävi tuolla oisko ollu vuos sitten ja korjaamon mukaan oli juuri hankittu uudet vehkeet sinne. Kaippa siellä työ ihan hyvin tehtiin, mut hinta oli aika suolanen vaikka joku tarjous tais olla. Taitaa mennä suolaseks se hinta vähän joka paikassa ainaki kuulopuheiden mukaan. Kannattaa käydä varmaa kyselemässä tuolta sekä muualtakin.

Korjaamossa jossa alunperin säätö piti tehä niin ei voitukkaan niillä laitteilla tehdä johtuen kuulemma vanteista, jotka mulla oli alla. Sen takia sitten tuonne meni säädettäväks.

Jamo

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 22.03.11 - klo:20:31
Omakohtasia kokemuksia?

Ihan 'turkua' on tuokin vielä.  8)

Kyllä vain onkin, eikä moitteen sijaa. Ja jos sinulla on jotain erityistoiveita aiheesta, niin rohkeasti kertomaan niistä sinne tiskille. Ja pian: kohta tuolla alkaa kesärengasrumba, jolloin suuntauksiinkin saa alkaa jonottamaan tosissaan.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

0yxxy0

Minä teetätin ammattikoululla kuin myös poikani. Mulla hyviä kokemuksia, pojalla huonoja, en tiedä miten sai aurauksen niin kieroon että silmillä erotti.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >470tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu >600tkm

Ton-1

Kiitos vinkeistä.

Lainaus käyttäjältä: Kotzi - 22.03.11 - klo:23:27

Korjaamossa jossa alunperin säätö piti tehä niin ei voitukkaan niillä laitteilla tehdä johtuen kuulemma vanteista, jotka mulla oli alla. Sen takia sitten tuonne meni säädettäväks.

Vähän tuosta vanne-hommasta kuulleena meinasinkin että parempi kun menis nyt sitten noitten talvialujen kanssa, ettei vaan niitä uusia kesäsemmoisia tuhrittais.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 22.03.11 - klo:20:44
Joensuussa Autokorjaamo Pauli Niemi.

Kaupungin uusimmat vehkeet, ei ryöstä, ja jälki priimaa, suosittelen...

Joensuusta minulla on kokemusta Rengasmarket -nimisestä liikkeestä Kuurnankadulla.
Eikä oikeastaan suosittelevia, päinvastoin.

Aikoinaan sain sieltä hyvän tarjouksen kesärenkaista jotka sovittiin vaihdettavaksi ja sen jälkeen tehtäisiin nelipyöräsuuntaus, ihan vaan varmuuden vuoksi ja että hammastangon vaihtamisen jälkeen hivenen vinoon jäänyt ratti saatiin suoraan.
Autoa hakiessani suuntaus oli 'kiireen' takia tekemättä ja asia luvattiin hoitaa muutaman tunnin päästä kun ehdin tulla käymään.

Asiaa hoisi sittemmin ilmeisen kokematon kaveri, osasi kyllä laitteita käyttää mutta tulosten tulkitseminen ja  säätöjen tekeminen ei meinannut onnistua millään.
Kokeneempi kaveri kävi parikin kertaa neuvomassa, lopulta teki koko työn.
Lopputulos oli ettei autoa saatu pilattua tuolla, mutta eipä onneksi juuri korjaamistakaan ollut kuin sen verran että vinossa ollut ratti saatiin suoraksi.

Koko toimitus vei aikaa niin paljon että oikein alkoi risomaan.

Se, mikä sai lopullisen saldon pahasti miinukselle oli se että parin viikon kuluttua talvirenkaita vaihtaessani totesin että pultit oli vedetty ilmeisesti niin kireälle kuin paineilmalaitteilla saa.
Auton alkuperäinen avain ei kestänyt avausta lainkaan, vääntyi ja murtui paskaksi ja tallilta löytynyt ristikkoavainkin vääntyi mutta yksikään pultti ei auennut.
Onneksi pääsin kaverin talliin vaihtamaan renkaat ja hänen paineilmalaitteillaan pultit sitten aukesivat.

Kun oli ilta niin en päässyt antamaan heti reklamaatiota, hyvä niin, ei olisi kovin lämminhenkistä tekstiä tullut.

Seuraavana päivänä sitten jaksoin antaa rauhallisella äänellä palautetta, mitä nyt tuon liikkeen välinpitämätön suhtautuminen asiaan kyllä ihmetytti.
Kerroin hakevani merkkiliikkeestä uuden rengasavaimen autoon ja ristikkoavaimen talliin sekä jatkossa pysyväni poissa moisesta amatööripajasta.
Ilmeisesti maksoivat laskun kun ainakaan minulle niitä ei ole tullut.


tapanixxx

Toi on syvältä kun jotkut vetävät pulttipyssyllä pultit niin tiukkaan kun vain menee.

Mä lopetin renkaiden vaihtamisen juuri tuosta syystä liikkeessä. Tosin kun ajelin työsuhdeautolla niin siinä pajassa missä itse käytin autoa ja missä renkaat olivat säilössä, niin pultit kiristettiin lopuksi momenttiavaimella. Eli on vastuullisiakin liikkeitä jossa homma toimii.

Juppa

Tänään käytin ocun nelipyöräsuuntauksessa Lappeenrannan Ohjauskulma-nimisessä firmassa, voin suositella. Sijaitsee Opintien alussa (Simolantien päässä). 60â,¬ maksoi.

duke7

#51
Varasin eilen ajan paikalliseen merkkihuoltoon ja meinasi mennä hieman usko paikkaan. Kyselivät nimittäin miksi haluan teettää suunauksen ja on kuulemma oleellista tietää syy. Eikai tuolla pitäisi olla mitään väliä vaan ne laitetaan kohdalleen ohjearvojen mukaan?
Niin ja syy suuntaukseen on ohjauksen lievä epäröinti joissakin olosuhteissa ja edellisissä kesärenkaissa havaittu epätasainen kuluminen.

tsiih

Toivotun lopputuloksen saamikseksi on tärkeää tietää, miksi jotain korjataan. Terv. Asentaja.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

duke7

Ok, kiitos. Kun tarkemmin ajattelee niin näin tulee varmasti myös hienosäätö tehdyksi. Itse ajattelin tätä lähinnä tarkistuksena siitä että kaikki on kunnossa.
Selityksenä epäilyyn voin mainita kyseisen paikan huoltoneuvojien aiemmat sanomiset.

Ton-1

Tuossa menin ohi paikan jossa ed. kärryni kulmat säädettiin joskus melkein 10 v. sitten, kysyin pahuuttani päivän hintaa ja sain kuulla niin edullisen hinnan (itse asiassa noussut asiallisesti 3-4 prossaa vuosi) että tämä tarjouksen esittäjä sanoi 'on jo kolmas naama tänään joka menee samoille asennoille hintamme kuullessaan', katsotaan pääsenkö myös kehumaan työn laatua, sen mahdollisuus on torstai-iltapäivänä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Ton-1

Kulmat säädetty, hetken olin todistamassa itse säätöäkin, hyvät ohjeistukset oli isännillä päätteessään ja kaiken kukkuraksi autokin tuntui vielä aiempaa paremmalle.

Paikka oli (ent.?) Teboil Aaltoset-tilat, hinta alta 70 e säädettynä, jotkut neämmä pitävät tässä maailmassa vielä säädyllisiä hintoja. :) :)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.07.11 - klo:00:04
Kulmat säädetty, hetken olin todistamassa itse säätöäkin, hyvät ohjeistukset oli isännillä päätteessään ja kaiken kukkuraksi autokin tuntui vielä aiempaa paremmalle.

Paikka oli (ent.?) Teboil Aaltoset-tilat, hinta alta 70 e säädettynä, jotkut neämmä pitävät tässä maailmassa vielä säädyllisiä hintoja. :) :)

Loistava tieto! Kiitos.  :)

tsiih

Jos sinne menet niin pyydä vähän parempaa jälkeä kuin Audiin tehtiin...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ton-1

Eli oli uudestaan työnalla, nyt vedettiin toisiin tavoitearvoihin ja ihan keskelle suosituksia.

Itse siihen kinkkisempään asiaan, josta tein lauselmalappusen kojetauluun, ei työnvastaanottajalla ole vielä ollut 'palloja' soittaa/vastata.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

SUB18

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 14.03.11 - klo:18:07
Komppaan Idän Jaria. En itsekkään näe mitään järkevää syytä miksi tankin pitäisi olla täysi tai tavarakontin tyhjä. Auto nostettiin minullakin molemmilla kerroilla "ilmaan" ja laskettiin alas ja edelleen oli renkaat balansissa.

Jos auton auton kuormaus ei vaikuta aurauskulmiin, niin silloinhan ei myöskään auton madaltaminen niihin vaikuta?
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy