DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

firstvw

Lainaus käyttäjältä: ScoutTDI - 23.12.15 - klo:15:21
Pöntössä oli tuhkaa 65g ja moottori BMM.
Kulutus oli 150km testilenkillä 6,9 litraa. Nyt pöntössä vähemmän tuhkaa ja sama lenkki samalla keskinopeudella kattoboksin kanssa 6,3 litraa. Eli jotain edistystä on tapahtunut ;)

Mitenkäs se tuhka sieltä väheni?

ScoutTDI

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 23.12.15 - klo:18:06
Mitenkäs se tuhka sieltä väheni?

DPF otettiin pois ja katalysaattori jätettiin pönttöön. Hieman otettiin lisää vääntöä pannusta ulos ja EGR tulpattiin sekä otettiin ohjelmallisesti pois.
Samaan hintaan olisi saanut Ebaysta tilaamalla uuden pöntön mutta se ei ollut loppupeleissä enää vaihtoehtona.
Ajellaan ja odotellaan milloin katsastuskonttorila aletaan ultraäänellä tutkimaan pöntön sisältöjä 8)
Ehkäpä hiilijalanjälkeni on nyt fifty-sixty kun kulutuskin tippui litran verran. No meni vähän off-topic mutta kun näitä kukkahattutäti viisastelijoita aina riittää eikä maailma pelastu jos kaikki tekisivät näin...

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: ScoutTDI - 23.12.15 - klo:19:53
DPF otettiin pois ja katalysaattori jätettiin pönttöön. Hieman otettiin lisää vääntöä pannusta ulos ja EGR tulpattiin sekä otettiin ohjelmallisesti pois.
Samaan hintaan olisi saanut Ebaysta tilaamalla uuden pöntön mutta se ei ollut loppupeleissä enää vaihtoehtona.
Ajellaan ja odotellaan milloin katsastuskonttorila aletaan ultraäänellä tutkimaan pöntön sisältöjä 8)
Ehkäpä hiilijalanjälkeni on nyt fifty-sixty kun kulutuskin tippui litran verran. No meni vähän off-topic mutta kun näitä kukkahattutäti viisastelijoita aina riittää eikä maailma pelastu jos kaikki tekisivät näin...
Uusi vuosi ja uudet kujeet. Kukkahattutäti ei autoasi katsasta ja vuodenvaihteen jälkeen katsastusasemat saavat uutta kalustoa, mm. päästöjen selvittämiseksi.  ;)  Ja poliisit voivat määrätä tarkastukseen - no siitäpä ei enempää.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 23.12.15 - klo:20:11
Uusi vuosi ja uudet kujeet. Kukkahattutäti ei autoasi katsasta ja vuodenvaihteen jälkeen katsastusasemat saavat uutta kalustoa, mm. päästöjen selvittämiseksi.  ;)  Ja poliisit voivat määrätä tarkastukseen - no siitäpä ei enempää.  ;)

Mitään faktaa tuosta ei ole ja kunhan pelotellaan ja tornihuhut lähtee liikenteeseen...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwp

Lainaus käyttäjältä: ScoutTDI - 23.12.15 - klo:19:53
kukkahattutäti viisastelijoita aina riittää eikä maailma pelastu jos kaikki tekisivät näin...

Ai kuinka niin..  :D Huomasin itsekin saman tuolla poisto-ohjetopicissa. Mutta hienoa että löytyi lisää löylyä ja vähän kulutustakin alemmas :)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

qsla

En tiedä ultraäänistä mutta tuttavani kärysi autonsa kanssa jossa ei ollut dpf suodatinta. Kaiketi joku vikavalo syttyi kun rupesivat tutkimaan. Jonkun anturin irroittivat ja kameralla katsoivat että pönttö on tyhjä. Oli käytetystä autosta kyse ja edelliset katsastukset menneet lävitse. Mitenköhän tuotakin tarkistaa kun käytettyä on ostamassa että siellä on kaikki vermeet paikoillaan?
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

repomies

^Yksin ei mitenkään. Jos saa kaverin mukaan tai myyjän polkaisemaan kaasua, niin kyllä sen pakoputkesta näkee heti, että tuleeko mustaa vai ei. Olettaen, että moottori suostuu ottamaan kierroksia.

Polkaisutestin voi tietysti käydä tekemässä konttorillakin. Toimivalla DPF:llä katsastuksen savutustesti antaa yleensä tulokseksi joko 0.00 tai 0.01. Jos lukema on yli 0.1 niin jättäisin auton ostamatta..

SNG

Lainaus käyttäjältä: repomies - 24.12.15 - klo:12:07
^Yksin ei mitenkään. Jos saa kaverin mukaan tai myyjän polkaisemaan kaasua, niin kyllä sen pakoputkesta näkee heti, että tuleeko mustaa vai ei. Olettaen, että moottori suostuu ottamaan kierroksia.

Polkaisutestin voi tietysti käydä tekemässä konttorillakin. Toimivalla DPF:llä katsastuksen savutustesti antaa yleensä tulokseksi joko 0.00 tai 0.01. Jos lukema on yli 0.1 niin jättäisin auton ostamatta..

Ikinä ei ole tullut noin pieniä lukemia omassa autossa. Testilaitteiden tasossa on eroa katsastusasemien välillä. Muutaman kymmenyksen arvoja on tullut joka kerta. Auto ollut itsellä uudesta saakka.

repomies

Aika monta kertaa olen oman passatin katsastanut, eri paikoissa vielä, ja lukemat on nollaa tai nollanollayks aina.

Ehkä autoissa on eroja jo tehtaalta, mene tiedä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.12.15 - klo:17:50
Aika monta kertaa olen oman passatin katsastanut, eri paikoissa vielä, ja lukemat on nollaa tai nollanollayks aina.

Ehkä autoissa on eroja jo tehtaalta, mene tiedä.

Niin varmastikin on. Ihan siksi postasin tuon edellisen, että aika  radikaali tuo suosituksesi oli skipata aina yli 0.1 ppm arvoilla oleva käytetty auto.

repomies

Ao. Ketjussa on enemmän mittaustuloksia:

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=76982

Olikos siellä nyt yksi vakio DPF jolla oli lukema yli 0.1 ja minä tosiaan epäilisin tuossa tapauksessa vikaa siellä pöntössä, jättäisin kauppaan tuollaisen koneen. Kaikilla muilla lukemat alle 0.1, kuten minullakin.

SNG

Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.12.15 - klo:18:32
Ao. Ketjussa on enemmän mittaustuloksia:

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=76982

Olikos siellä nyt yksi vakio DPF jolla oli lukema yli 0.1 ja minä tosiaan epäilisin tuossa tapauksessa vikaa siellä pöntössä, jättäisin kauppaan tuollaisen koneen. Kaikilla muilla lukemat alle 0.1, kuten minullakin.

Ehkä sitten niin.

K-arvoja

-10  0,15  (Forte-käsittely huollossa ennen katsastusta)
-12  0,14
-13  0,31
-14  0,40  (Paine-eroanturi vaihdettu ennen katsastusta + laitoin dpf-puhdistuslitkut tankkiin)
-15  0,33

Aiemminkaan arvot eivät ole ihan nollaa olleet...
Suodattimen tuhkamäärä (viime vuosina olen pyytänyt kirjaamaan huoltokirjaan)

2013  27g
2014  35g
2015  41g

Auto pidetty viimeisen päälle, eikä näkyvää savua ole koskaan näkynyt. No ultrailkoon tai tiirailkoon dpf:ää niin paljon kuin haluavat. Vittuilen sitten vieressä  ;D

duke7

^ pienenpiin arvoihin pääsee jo ilman dpf:ää. Viimeisin katsastus tuossa yli 200 tkm ajetussa pumppari Passatissa antoi k-arvon 0,2 vaikka autossa ei ole DPF:ää. Ei siis poistettu vaan tullut tehtaalta jo ilman. En kyllä muista historiaa mutta ei ole koskaan ollut lähelläkään hylkyrajoja.

Ehkä noista pietzo-suuttimista on sitten jotain hyötyäkin..

SNG

Luulempa että kuormitettuna savutusarvoissa isot erot dpf:n ja ei-dpf:n välillä. Tuo ryntäytystesti nyt vain on niin naurettava.

Vihaan yleensäkin kaikenlaista viherpiiperrystä.

MarkoL

Ryntäytystesti on naurettava, totta. Mutta sillä nyt mennään toistaiseksi ja sen ehdoilla eletään.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

ScoutTDI

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.12.15 - klo:20:41
Ehkä sitten niin.

K-arvoja

-10  0,15  (Forte-käsittely huollossa ennen katsastusta)
-12  0,14
-13  0,31
-14  0,40  (Paine-eroanturi vaihdettu ennen katsastusta + laitoin dpf-puhdistuslitkut tankkiin)
-15  0,33

Aiemminkaan arvot eivät ole ihan nollaa olleet...
Suodattimen tuhkamäärä (viime vuosina olen pyytänyt kirjaamaan huoltokirjaan)

2013  27g
2014  35g
2015  41g

Auto pidetty viimeisen päälle, eikä näkyvää savua ole koskaan näkynyt. No ultrailkoon tai tiirailkoon dpf:ää niin paljon kuin haluavat. Vittuilen sitten vieressä  ;D

Ei ole tullut aiemmin kiinnitettyä huomioita näihin K-arvoihin mutta tässä vertais Scoutissa oli huhtikuun katsastuksessa K-arvo 0,06 ja pöntössä tuhkaa 59g. Katsotaanpa mikä on tulos tammikuussa jos sattuu saamaan leiman paperiin ;)

repomies

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.12.15 - klo:22:23
Luulempa että kuormitettuna savutusarvoissa isot erot dpf:n ja ei-dpf:n välillä. Tuo ryntäytystesti nyt vain on niin naurettava.

Tuo on niin totta. Ei nykyautot anna paikallaan samalla tavalla tehoja ja kierroksia kuin liikkeellä. Pitäisi mitata vaikka putken päähän laitettavalla minianturilla ja polkaista paikaltaan auto vauhtiin. Sekin olisi luotettavampaa. Varmaan topsy-puikkokin pakoputken eteen laitettuna kertoisi enempi kuin nykyinen mittaus.

SNG

Lainaus käyttäjältä: repomies - 26.12.15 - klo:09:44
Tuo on niin totta. Ei nykyautot anna paikallaan samalla tavalla tehoja ja kierroksia kuin liikkeellä. Pitäisi mitata vaikka putken päähän laitettavalla minianturilla ja polkaista paikaltaan auto vauhtiin. Sekin olisi luotettavampaa. Varmaan topsy-puikkokin pakoputken eteen laitettuna kertoisi enempi kuin nykyinen mittaus.

You got the point. BMM-kone muuten ryntää rajoittajalle asti tuossa nykyisessä (koneidentuhoamis)testissä. Muistaakseni kierroksia 5070rpm  :'(

MarkoL

Ryntäytystesti on muuten autonvalmistajien alunperin käyttämä. Peräisin muistaakseni 70-luvulta. Autot on kyllä sen jälkeen hivenen muuttuneet. Sillä on alunperin muistaakseni testattu keskipakosäätimen toimintaa syöttöpumpussa. Nykyään kun ei vaan ole koko syöttöpumppua. Viimeiset rivi- tai jakajapumpulliset autot taitavat olla jo 15v vanhoja eli katoavaa kansanperinnettä.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

ScoutTDI

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.12.15 - klo:20:41
Ehkä sitten niin.

K-arvoja

-10  0,15  (Forte-käsittely huollossa ennen katsastusta)
-12  0,14
-13  0,31
-14  0,40  (Paine-eroanturi vaihdettu ennen katsastusta + laitoin dpf-puhdistuslitkut tankkiin)
-15  0,33

Aiemminkaan arvot eivät ole ihan nollaa olleet...
Suodattimen tuhkamäärä (viime vuosina olen pyytänyt kirjaamaan huoltokirjaan)

2013  27g
2014  35g
2015  41g

Auto pidetty viimeisen päälle, eikä näkyvää savua ole koskaan näkynyt. No ultrailkoon tai tiirailkoon dpf:ää niin paljon kuin haluavat. Vittuilen sitten vieressä  ;D

uusia K-arvoja. Erona nyt 65g vähemmän tuhkaa + 25 tuhatta kilometriä. 
2015 0.06
2016 0.16

repomies

Hyvä tulos ilman dpf:ää. Mutta kyllä sen suolistetuksi arvaa tuillakin lukemalla.

DPF:n kanssa ajelevat voisi muutkin postailla lukemia.

ScoutTDI

Lainaus käyttäjältä: repomies - 24.01.16 - klo:20:46
Hyvä tulos ilman dpf:ää. Mutta kyllä sen suolistetuksi arvaa tuillakin lukemamilla.
DPF:n kanssa ajelevat voisi muutkin postailla lukemia.

Siis mihin perustuu tuo väite että arvaa suolistetuksi nuillakin lukemilla.
Jos vertaa esim. SNG:n lukemia niin en oikein ymmärrä  mihin väitteesi perustuu:)
Tällä hetkellä omani arvot vastaavat SNG:n. kulkineen pari vuotiaan vanhoja mittauksia kuusi vuotta sitten. 
Toki eihän minulla ole vielä kuin 230tkm mittarissa.

repomies

Lainaus käyttäjältä: ScoutTDI - 25.01.16 - klo:20:38
Siis mihin perustuu tuo väite että arvaa suolistetuksi nuillakin lukemilla.
Jos vertaa esim. SNG:n lukemia niin en oikein ymmärrä  mihin väitteesi perustuu:)

Ehkä et huomannut, kun epäilin SNG:n koneen olevan rikki? Lukema yli 0.1 -> minä epäilen välittömästi että DPF on suolistettu (tai jotain on rikki). Suolistit ja lukemasi painui yli 0.1, kuten oli odotettavissa.

Edelleen peräänkuuluttaisin niitä DPF-autojen tuloksia, eli jos ihmiset käyvät testissä niin pistäkää tänne vaan.

SNG

#113
Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.01.16 - klo:21:15
Ehkä et huomannut, kun epäilin SNG:n koneen olevan rikki? Lukema yli 0.1 -> minä epäilen välittömästi että DPF on suolistettu (tai jotain on rikki). Suolistit ja lukemasi painui yli 0.1, kuten oli odotettavissa.

Edelleen peräänkuuluttaisin niitä DPF-autojen tuloksia, eli jos ihmiset käyvät testissä niin pistäkää tänne vaan.

Eikö tuosta lainaamastasi postauksestani käynyt selväksi että ei ole suolistettu. Toistan. Katsastusasemien mittalaitteissakin on eroja. Muistan kun aikoinaan monopoliasemilla vieraillessa liisariaikana, mitattiin useampaan kertaan kun tuli nollatuloksia.

Auto toimii, ei savuta, kulkee ja juokseva vuosikulutuksen keskiarvo alle Eurotestin yhteiskulutuksen. Huollot tehty RS-huollossa.

Ã,,lkää antako digittien hämätä. Tuollaisen mittaustavan mittausepävarmuus on melkoinen. K-arvon raja on Euro4
autoille edelleen 1.5.

repomies

^Toista rauhassa, minäkin toistan että autossasi on todennäköisesti jotain vikaa.

Tässä hieman eri katsastuslaitosten tuloksia joita löytyi tallesta. Pari kertaa nollat ja kolmesti 0.02. Jokainen tietysti tekee niin kuin lystää, mutta minä valitsen rivistä sen seuraavan auton, jos polkaisutestin tulos DPF:n kanssa näyttää yli 0.1.


SNG

#115
Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.01.16 - klo:21:42
^Toista rauhassa, minäkin toistan että autossasi on todennäköisesti jotain vikaa.

Tässä hieman eri katsastuslaitosten tuloksia joita löytyi tallesta. Pari kertaa nollat ja kolmesti 0.02. Jokainen tietysti tekee niin kuin lystää, mutta minä valitsen rivistä sen seuraavan auton, jos polkaisutestin tulos DPF:n kanssa näyttää yli 0.1.



Asia vilpitön. Käytetty auto kannattaakin valita huolella.

Silloin taannoin kun tästä keskusteltiin kaivelin noita tuloksia toisesta ketjusta vähän enemmänkin. Oli niissä dpf:ien tuloksissa melkoisesti hajontaa myös ylöspäin.

Lähinnä halusin oikaista, ettei kenellekään jää epäselväksi onko autossani edelleen dpf. On, ja auto muutenkin alkuperäinen eli tehtaan softilla mennään.

tet

Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.01.16 - klo:21:15
Edelleen peräänkuuluttaisin niitä DPF-autojen tuloksia, eli jos ihmiset käyvät testissä niin pistäkää tänne vaan.

Ocu Scout 2.0TDI CR vm.-11 (EA189 NOx-tykki):

- ekassa katsastuksessa pari vuotta sitten k-arvo 0.00
- pari kuukautta sitten toisessa katsastuksessa 0.01

Katsastukset eri firmoissa eri paikkakunnilla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sepinki

Repomiehen pyynnöstä.

- 2011 VW Sharan (2.0 tdi EA189 " huijauskone" Adblue- järjestelmällä)
- Toinen määräaikaiskatsastus 22.1.2016. 50659 km. Pakkasta n. -25 astetta.
- K- arvo 0.75
- En varmasti ole ottanut DPF/EGR pois.
- Huollettu ohjelman muk.
- Ajettu n. 20 km ennen katsastusta DSG:n S-asetuksella reilua kasikymppiä.
- Muutenkin ajeltu niin kuin omaa autoa ajellaan, huomioiden että ko. kone laiska tähän koriin.
2 × A6 c7 quattro

repomies

^Todella huono tulos. Paljonko ensimmäisestä katsastuksesta tuli tulokseksi?

sepinki

Koitin etsiskellä ekan katsastuksen tuloksia huonolla menestyksellä. Silloin kuitenkin päästöpuoli oli kunnossa ja arvo oli joko 0 taikka 0.01 eli normaali.
En ole vielä jaksanut selvitellä tän katsastuksen todella huonon tuloksen syytä, jotain häikkää selvästi on. Ko. katsastusasemalla päästömittaus tehdään ulkona ja en viitsinyt mennä katsomaan polkaisiko vain kerran vai miten mittasi. Ei katsurikaan sanonut k-arvosta mitään ennen kuin luin sen kotona lapusta...
Auto ehti kyllä lämmitysajosta huolimatta olla vartin pakkasessa sammutettuna kun aseman aikataulu oli pettänyt.
2 × A6 c7 quattro

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy