Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

kt

Palautetaanpas taas tämä LL-huollon määrittelytapa esiin, sivut 14-17:

http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW_Service_Interval_Extension_SelfStudyGuide_224.pdf

Dieselkoneen kaavan parametreja saadaan myös käyräparvista. Näissä käyräparvissa on moottorin kierrosluku ja kuormitus yhtenä määräävänä tekijänä.
No sekä moottorin kierrosluku että kuormitus ovat kyllä kovasti riippuvaisia polttoaineen syötöstä moottoriin. Eli yksinkertaisimmillaan voidaan sanoa, että dieselin kulutus tässäkin määrää moottorin öljynvaihtotarpeen. Ei niinkään ajetut kilometrit.

Siksi tässä nyt yritetään kerätä näitä polttoainekulutustietoja ja verrata niitä eri moottoreilla LL_huoltokutsuun. Löytyykös Erkalta ja Markulta ko tietoja?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Mulla huoltoväli menee koneen mukaan yli 2v. ja 30 000. Auto otettu käyttöön 10.9. aika näyttää ekan huollon 25.9.2012. Eilen katsoin km huoltoon 26500 ja mittarissa 4907=31407. Huollot voi mennä pitkälle yli 30 000 ,jos ajotyyli on sellainen. Mutta huolto on kuitenkin tehtävä 2v/30 000km. Lähden aina lämpimästä tallista ja auto ei saa koskaan kylmäkäynnistyksiä. Ajotapani on rauhallinen, kulutus 6,1 tällä autolla 1,4tsi 118kw.
Bemarissa kone näytti mun ajotavalla huollon ajankohdaksi noin 2,6v ja 38544km. Siinä oli sama systeemi ll.

pepe

minulla tällä hetkellä pyytää huoltoon n22000km kohdalla. aika lyhyttä pätkää tulee ajeltua :P

Markku

Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

kt

Siis tietoa per polttoainekulutus per LL-vaihtoväli?
Taitaa olla vaikeaa eikä niinkään VW-haluttua?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

pomo

Rauhallisella ajolla 1.8 Tsi halus huoltoon aika tarkkaan 20 tkm edellisestä LL-öljyn vaihdosta (edellinen omistaja oli tehnyt ylimääräisen öljyn vaihdon 6 tkm kohdalla) eli 26 tkm kohdalla. Loppua kohti huolto ilmoitus alkoi lähestyä reippailla loikilla, viimeisen 2000 km aikana huoltoväli lyheni noin 100 km/käynnistys...

kt

TSI 1,4 mittarissa nyt 17550 km ja jäljellä huoltoon 12500. Bensaa kulunut tähän mennessä noin 1120 litraa eli 6,4 persata.
Eli ennuste on, että 1920 kulutetun litran jälkeen tulee huoltokutsu autolle Gplus.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Sean80

Itse en edelleenkään tuohon Golf VI:n Long Life-huoltomittarin toimintaan usko. Tasan 30 000 km tulee nyt toisen kerran. Kylmäkäynnistyksiä joskus tulee ja nykyään paljon lyhyttä kaupunkiajoakin, mutta huoltoväli ei muutu. Kulutuskin on kaupunkiasumisen ja -ajon myötä hieman noussut, mutta ei silläkään vaikutusta.

Huollossa sanovat aina vaan, että ei kukaan muu ole valittanut, joten ei pitäisi vikaa olla.

Onko jollain Golf VI -09:n omistajalla tullut jotain muuta huoltoväliä kuin 30 000 km?

JettaV

Minulla Jetassa ilmeisesti laitettu huoltoväli kiinteäksi 15tkm, kun jo kolmas kerta peräkkäin 15tkm välein auto haluaa huoltoon. Pystynee huollossa muutattamaan tuon huoltovälin takaisin joustavaksi?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: JettaV - 02.01.11 - klo:09:48
Minulla Jetassa ilmeisesti laitettu huoltoväli kiinteäksi 15tkm, kun jo kolmas kerta peräkkäin 15tkm välein auto haluaa huoltoon. Pystynee huollossa muutattamaan tuon huoltovälin takaisin joustavaksi?
Pystyy, ellei mittaristo ole sökö jo alunperin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: JettaV - 02.01.11 - klo:09:48
Minulla Jetassa ilmeisesti laitettu huoltoväli kiinteäksi 15tkm, kun jo kolmas kerta peräkkäin 15tkm välein auto haluaa huoltoon. Pystynee huollossa muutattamaan tuon huoltovälin takaisin joustavaksi?

Itsellä vm08 Golfissa oli se paljon puhuttu mittariston vaihdon vaatinut vika ja auto halusi 15tkm välein huoltoon. Selitykseksi sain että auto oli koottu Meksikossa ja kaikkiin jenkki-markkinoille meneviin autoihin laitetaan tämä kiinteä 15tkm huoltoväli. Ja jostain syystä omaan yksilöön oli tullut tämä ohjelma.

Itsekin menin kerran halpaan vuoden 08 lopulla ja ajoin huoltoon 15tkm kohdalla, vasta sen jälkeen luin kokemuksia VAG -palstoilta.

Tuossa sinunkin tapauksessa vierittäisin vastuuta huoltofirmoille, varsinkin jos merkkihuolto kyseessä. Kiltisti ottavat auton sisään 15tkm välein ja veloittavat muutaman satasen, menee härskisti rahastuksen puolelle. Ja aivan varmasti jokaisella merkkihuollolla on tiedossa tämä lähivuosien mittaristovika.


.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

kt

Tuo oikea huoltovälihän riippuu siitä, mitkä öljyt on laitettu koneeseen, eikä siitä mittaristosta.
Jos on oikeat öljyt 30 tkm varten, niin sitten huoltoväli on se, mutta jos on laitettu vain 15 tkm öljyt, niin silloin huolletaan sen öljylaadun mukaan. Oli mittarissa mikä lukema tahansa.
Mittariston näyttö on vain "apuväline" muistuttamaan milloin öljyt on vaihtokunnossa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Golf

LainaaItse en edelleenkään tuohon Golf VI:n Long Life-huoltomittarin toimintaan usko. Tasan 30 000 km tulee nyt toisen kerran. Kylmäkäynnistyksiä joskus tulee ja nykyään paljon lyhyttä kaupunkiajoakin, mutta huoltoväli ei muutu. Kulutuskin on kaupunkiasumisen ja -ajon myötä hieman noussut, mutta ei silläkään vaikutusta.

Huollossa sanovat aina vaan, että ei kukaan muu ole valittanut, joten ei pitäisi vikaa olla.

Onko jollain Golf VI -09:n omistajalla tullut jotain muuta huoltoväliä kuin 30 000 km?

Itselläni on nyt ajettu 25 500 km ja äsken kun katsoin ajotietokoneelta niin seuraavan huollon ajankohta 2 300 km kuluttua, joten aika tarkkaan 28 000 km kohdalle tulee ensimmäinen vierailu osumaan. Näihin kilometreihin mahtuu paljon lyhyttä ajoa ja paljon myös kylmäkäynnistyksiä.

mabe

Eikös tuota ole hienosäädetty sitten vitoskoppaisen. Siis on asetettu maksimimääräksi 30k, kun ennen se pystyi olemaan mitä tahansa.

Ainakin isän matka-ajossa on aiemmat vag-tdit menneet jonnekin 45tkm paikkeille ennen ensimmäistä huoltokutsua tauluun, nyt uusin VI koppa pyytää 30tkm kohdalla.  Itse taisin ajaa pololla (9n) aikanaan jonnekin 37tkm kohdille ennen ekaa huoltokeikkaa. Tuo luku tosin jo aika pahasti hämärtynyt muistista mutta yli 30tkm mentiin kuitenkin "selvästi".

Eli kaikki riittävän taloudellisesti ajavat pääsevät tuohon tasan 30tkm, ja pahassa pätkäajossa valuu sitten vielä alemmas tuo huollon kilometrimäärä.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: mabe - 03.01.11 - klo:12:34
Eikös tuota ole hienosäädetty sitten vitoskoppaisen. Siis on asetettu maksimimääräksi 30k, kun ennen se pystyi olemaan mitä tahansa.

Ainakin isän matka-ajossa on aiemmat vag-tdit menneet jonnekin 45tkm paikkeille ennen ensimmäistä huoltokutsua tauluun, nyt uusin VI koppa pyytää 30tkm kohdalla.  Itse taisin ajaa pololla (9n) aikanaan jonnekin 37tkm kohdille ennen ekaa huoltokeikkaa. Tuo luku tosin jo aika pahasti hämärtynyt muistista mutta yli 30tkm mentiin kuitenkin "selvästi".

Eli kaikki riittävän taloudellisesti ajavat pääsevät tuohon tasan 30tkm, ja pahassa pätkäajossa valuu sitten vielä alemmas tuo huollon kilometrimäärä.
Ennen dieseissä maksimi oli 50 tkm. Nykyään 30 tkm.

kt: en ihan ymmärtänyt pointtiasi, autohan ei tiedä mitä öljyä se vatkaa. Se kerrotaan mittaristolle valitsemalla huoltoväliksi kiinteä 15 tkm tai LL.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Tällä hetkellä Yeti on vailla huoltoon ~24-25tkm kohdilla, saa nähdä mikä toteutuu sitten. Ocu meni aikalailla samoihin lukemiin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

#166
^^Tsiih, niinhän se on, että "auto" ei tiedä mitä öljyä moottori vatkaa, mutta kuskin kyllä pitäisi tietää.

Huollossa vaihdettu öljylaatu merkitään huoltovihkoon ja tarralappu liimataan autoon. Kuski lisäksi maksaa
LL-öljystä (30tkm) tuplahinnan verrattuna tavalliseen (15tkm) öljylaatuun.
Näiden kolmen vinkin perusteella kuski kyllä ymmärtää, kumpaa öljyä moottori vatkaa, ja toivottavasti ymmärtää viedä auton huoltoon viimeistään mainituilla kilometreillä, vaikka mittaristo näyttäisi "taivaan merkkejä".

^Karviksen Jetin tilanne 24 tkm varmaan johtuu siitä, että se kulutus oli yläkantissa alkuvaiheessa. Summaahan tarkasti kulutettu polttoainemäärä kun huoltoonkutsu tulee näyttöön. Omassa autossani 1,4TSI summapolttoainemäärä lienee n. 300x6,4 l/100km=1920 litraa bensaa. Silloin huoltokutsu tulee.
Karviksella se voisi olla 245x7=1715 litraa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.01.11 - klo:09:48
^^Tsiih, niinhän se on, että "auto" ei tiedä mitä öljyä moottori vatkaa, mutta kuskin kyllä pitäisi tietää.

Huollossa vaihdettu öljylaatu merkitään huoltovihkoon ja tarralappu liimataan autoon. Kuski lisäksi maksaa
LL-öljystä (30tkm) tuplahinnan verrattuna tavalliseen (15tkm) öljylaatuun.
Näiden kolmen vinkin perusteella kuski kyllä ymmärtää, kumpaa öljyä moottori vatkaa, ja toivottavasti ymmärtää viedä auton huoltoon viimeistään mainituilla kilometreillä, vaikka mittaristo näyttäisi "taivaan merkkejä".


Nyt mä tipahdin kärryiltä, mutta ei se mitään uutta ole.

Ei uudessa Golfissa mitään tarroja ovenpielissä luonnolisestikaan ole ja myynnin yhteydessä myyjä lateli ummet ja lammet hienosta LL-ohjelmasta jolla ajat käytännössäkatsoen aina 30tkm. Tästä voisi siis päätellä että on LL-öljyt Golhvissa.

Niin se mittari kuitenkin huusi 15tkm kohdalla vuosihuoltoon ja merkkihuollon(VW-Pitäjänmäki/Hki) ensimmäinen reaktio oli että kyllä auto tietää milloin huolto on. Tästä seurasi huolto ja silkkaa rahastusta.

Vasta seuraavalla kerralla 30tkm kohdalla kun auto jälleen halusi huoltoon oli merkkihuollon tiedossa mittaristo-ongelma.

Olisiko mun pitänyt ajella mittaristo vilkkuen ja huutaen tuo 15tkm koska myyjä antoi ymmärtää että LL-öljyt sisällä? Kuitenkin merkkihuolto antoi ymmärtää että jos mittariston ilmoittamia huoltoja ei tehdä niin takuu ei ole voimassa.


.


Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

qwe

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 04.01.11 - klo:11:06
Nyt mä tipahdin kärryiltä, mutta ei se mitään uutta ole.

Ei uudessa Golfissa mitään tarroja ovenpielissä luonnolisestikaan ole ja myynnin yhteydessä myyjä lateli ummet ja lammet hienosta LL-ohjelmasta jolla ajat käytännössäkatsoen aina 30tkm. Tästä voisi siis päätellä että on LL-öljyt Golhvissa.

Niin se mittari kuitenkin huusi 15tkm kohdalla vuosihuoltoon ja merkkihuollon(VW-Pitäjänmäki/Hki) ensimmäinen reaktio oli että kyllä auto tietää milloin huolto on. Tästä seurasi huolto ja silkkaa rahastusta.

Vasta seuraavalla kerralla 30tkm kohdalla kun auto jälleen halusi huoltoon oli merkkihuollon tiedossa mittaristo-ongelma.

Olisiko mun pitänyt ajella mittaristo vilkkuen ja huutaen tuo 15tkm koska myyjä antoi ymmärtää että LL-öljyt sisällä? Kuitenkin merkkihuolto antoi ymmärtää että jos mittariston ilmoittamia huoltoja ei tehdä niin takuu ei ole voimassa.


.



Sinulla on seuraava huolto sitten jo maksettu, poislukien kulutusosat kuten tuulilasinpesuneste.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

kt

#169
^^Seuraavan kerran kun mittaristo on eri mieltä kuskin kanssa, niin liimaa maalarinteippiä pätkä siihen jakoavaimen kohdalle viimeisen 15 tkm:n ajaksi.:-)
Ja uudessa autossa LL30tkm/15tkm huoltokilometrit on merkitty  takaboxin tarralappuun , maton alle sekä huoltovihkon sivulle. Ohjeet löytyy ohjekirjasta.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HAL9000

Höh. Mulla on ollut kolme LL-kelpoista autoa. Käytännössä tuo tarkoittaa että öljynvaihtoväli on noin about millilleen 30tkm. Näin minulla on ollut joka autolla, joka vaihtoväli. Talvet ilman mitään lisälämmitystä kylmäkäynnistyksinä ja joskus parikin kuukautta pelkkiä kylmäkäynnistyksiä joiden päälle 10 km ajoa. Välillä paljonkin pitkää matka-ajoa, ihan sama. Se on 30tkm.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.01.11 - klo:12:08
^^Seuraavan kerran kun mittaristo on eri mieltä kuskin kanssa, niin liimaa maalarinteippiä pätkä siihen jakoavaimen kohdalle viimeisen 15 tkm:n ajaksi.:-)
Ja uudessa autossa LL30tkm/15tkm huoltokilometrit on merkitty  takaboxin tarralappuun , maton alle sekä huoltovihkon sivulle. Ohjeet löytyy ohjekirjasta.

Ongelmahan tässä oli varmasti muilla kuin minullakin näiden viallisten mittaristojen kanssa merkkihuoltamoiden suhtautuminen asiaan. Siellä väitetään kivenkovaa että kyllä LL-ohjelma tietää, olet ra*skannut autoa lyhyellä matkalla ja täten 15tkm on "ihan oikea väli", vaikka se oli silkkaa bullshittiä. Meidän TSI:ssä 6,4-6,6 keskikulutus ja päivittäiset kilometrit yli 40km.

Veikkaan että aika harva jätti piippauksen päälle tai modasi sitä jollain kotikonsteilla kiinteästä 15tkm:stä LL:ksi. :)

Hyvityksien kanssa on aika nihkeätä kun kyseinen merkkihuoltamo on lopettanut ja ei seuraavan huollon tekijä ota edelliseen huoltoon kantaa. Vastuu on maahantuojalla ja tietty meikäläisellä joka ei ole jaksanut viedä tätä pidemmälle.

Autolla on nyt ajettu vähän yli 60tkm eli kaksi LL-huoltoa olisi joka tapauksessa tehty, nyt on tehty 15tkm ja 45tkm kohdalla.

Ehtikö joku muu huollattaa väärän ohjelman mukaan? Olisi mukava kuulla tapauskohtaista tarinaa ja nimenomaan jos on maahantuojan kanssa väännetty kättä hyvityksistä.





.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

kt

^Tarkasta nyt huoltovihkosestasi tai autosi takaboxista kumimaton alta, mitä lukee tarralapuissa. Muistaakseni Q1 ja Q2 ovat ne huoltojen pituuksia koskevat alkuperäiset merkinnät. Ohjekirja kertoo, mitä jompikumpi merkintä tarkoitti.
Sitten ei tarvitse kiistellä mitä automyyjä tai huoltomies sanoi, koska tuo merkintä ohittaa kummankin sanomiset ellei asiakas itse ole pyytänyt muuta. Oikea merkintä on siinä tarrassa ja jos se ei osu yksiin mittariston kanssa, niin ...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 04.01.11 - klo:12:46
Veikkaan että aika harva jätti piippauksen päälle tai modasi sitä jollain kotikonsteilla kiinteästä 15tkm:stä LL:ksi. :)

Mä tiesin jo ostaessa edellistä autoa (Golf Variant 2.0tdi 2008), että se mittaristo on viallinen ja auto pyytää huoltoon 15tkm kohdalla. Kun 15tkm tuli täyteen soitin huoltoon ja ilmoitin, että ajan toiset 15tkm ennen kuin tuon autoa huoltoon. Huollosta sanottiin, että homma ok ja huollata vasta 30tkm kohdalla, koska tuolloin ei ollut maahantuojalta vielä mitään virallisia ohjeita viallisen mittarin suhteen. Ajelin sitten 15tkm jakoavaimen kuva mittaristossa.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.01.11 - klo:13:32
^Tarkasta nyt huoltovihkosestasi tai autosi takaboxista kumimaton alta, mitä lukee tarralapuissa. Muistaakseni Q1 ja Q2 ovat ne huoltojen pituuksia koskevat alkuperäiset merkinnät. Ohjekirja kertoo, mitä jompikumpi merkintä tarkoitti.
Sitten ei tarvitse kiistellä mitä automyyjä tai huoltomies sanoi, koska tuo merkintä ohittaa kummankin sanomiset ellei asiakas itse ole pyytänyt muuta. Oikea merkintä on siinä tarrassa ja jos se ei osu yksiin mittariston kanssa, niin ...
No QG1 siellä tietysti on. En tiedä mikä lukihärö mulla on kun en pointtejasi ymmärrä, miten tuo liittyy nyt tähän keskusteluun?
Ikävä kyllä mittaristossa ei ole mitään tarraa. Käytettävä huoltoväli ohjelmoidaan siihen. Sen voi periaatteessa muuttaa koska vaan kummaksi vaan.
Näissä viallisissa mittaristoissa oli se ongelma, että ohjelmointi onnistui ok, vaan kilometrien laskeminen viimeisimmästä huollosta tyssäsi tasan 15 tkm:iin ja sitten lävähti ruutuun "service now", ilman ennakkovaroituksia.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.01.11 - klo:09:48
^Karviksen Jetin tilanne 24 tkm varmaan johtuu siitä, että se kulutus oli yläkantissa alkuvaiheessa. Summaahan tarkasti kulutettu polttoainemäärä kun huoltoonkutsu tulee näyttöön. Omassa autossani 1,4TSI summapolttoainemäärä lienee n. 300x6,4 l/100km=1920 litraa bensaa. Silloin huoltokutsu tulee.
Karviksella se voisi olla 245x7=1715 litraa.

Tarkka polttoaineen määrä on hiukan hankala laskea koska autohan oli ensimmäiset 1490km essarina, omat tankkaukset on toki tarkasti ylhäällä mutta sitäkin sotkee nyt Eberin käyttö :-\ Silloin kun auto meille luovutettiin niin muistaakseni huoltopyynti oli 16tkm kohdilla joten siitä on tultu aika roimasti ylöspäin, nyt se on vakiintunut tuohon aikalailla 24-25tkm nurkille.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

Tämähän se on, että osaisi kirjoittaa niin, että muut ymmärtävät. Yritän vielä. Minun tietojeni mukaan on näin:

Jokaisen uuden auton huoltokirjaan on kiinnitetty tarra, jossa on merkitty QG1 tai QG2. Sama tarra löytyy takaboxista mattojen alta. Näiden tietojen mukaan on auton tietokoneeseen syötetty tiedot(=pitäisi siis olla samat tiedot).

Jos takaboxin ja huoltokirjan tarrat näyttävät, että QG1 ja auton tietokone QG2, niin auton tietokone on ohjelmoitu väärin. Jos myyjä puhuu, että QG1 ja huoltomies QG2, niin puhuvat omiaan katsomatta mattojen alla olevaa tarraa (jonka pitäisi olla se alkuperäinen).

Ja jos mittaristo ei laske oikein, kun sinne on syötetty QG1, niin mittaristossa on vika.

Tätä olen yrittänyt tuoda esiin. Vika voi olla monessa paikkaa, vaikka tässä se tietysti on ollut mittaristossa, kuten jo vuosi sitten on tällä palstalla selvitetty.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

qwe

Koodien selityksiä

QG1  LL,  joustava huoltoväli /2v

QG2 on kiinteä 15tkm /1v
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

tsiih

^ On vielä QG0, myös kiinteä 15 tkm/ 1 vuosi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

kt

Jos jossitellaan Karviksen Jetiä.
Pohjilla on siis 1490 km ja huoltoon 16000 km=> LL-huolto: 17490 km.
Jos tuo oletukseni olisi oikea, että TSI 1,2 kuluttaa 1715 litraa polttoainetta ennenkuin huoltokutsu tulee,
olisi auton tietokoneeseen "mennyt" kulutuslukema auton ostohetkellä 9,8 l/100km.
Oliskohan tuo 9,8 sopiva kulutus esittelyautolle?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy