Takuukorjaus ja sijaisauto

Aloittaja Pumpeli, 19.05.14 - klo:13:47

« edellinen - seuraava »

Pumpeli

Onko tosiaan näin,että maahantuoja ei kustanna takuukorjauksien ajaksi käyttöön sijaisautoa!?
Oma auto menossa takuukorjaukseen,ja huoltopäällikön mukaan itse joutuisi kustantamaan sijaisauton 69â,¬/pvä

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 19.05.14 - klo:13:47
Onko tosiaan näin,että maahantuoja ei kustanna takuukorjauksien ajaksi käyttöön sijaisautoa!?
Oma auto menossa takuukorjaukseen,ja huoltopäällikön mukaan itse joutuisi kustantamaan sijaisauton 69â,¬/pvä

Ei ainakaan VW:llä eikä Audilla kuulu takuun piiriin sijaisauto, joten tuskin Skodallakaan. Eli itse maksat ellet saa kinuttua ja kiukuteltua sijaisautoa (itse olen pari kertaa saanut ruinattua takuuhuollon ajaksi sijaisauton veloituksetta).

tet

Niin, kuluttajansuojalakihan kyllä nimenomaisesti määrittelee, että sijaisauto on annettava tai vaihtoehtoisesti maksettava asiakkaan itsensä hankkima vuokra-auto. Mutta toisaalta kuluttajariitalautakunta on myös joskus linjannut, että sijais- tai vuokra-auton kuluja myyjän on maksettava vain siltä osin kun ne ylittävät kulut jotka asiakkaalle olisi tullut jos hän olisi ajanut omalla autollaan sen ajan kun sijais- tai vuokra-auto oli käytössä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

765turbo

Minulla Helkama maksoi sijaisauton kokonaan. Kulkine ei ollut Superbin luokkaa vaan Mazda 2. Auto kuitenkin oli minulla veloituksetta 17 vrk.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3568.120

Irene

Skoda RäSää hankkiessa tuli esitteestä luettua, että Skoda tarjoaa elinikäisen turvan sille, että auton hajotessa järjestetään korvaava kyyti tai tarvittaessa majoituskin ja eiköhän se sijaisautokin siihen kuulu, korjatkoon ken tietää tarkemmin. Edellytyksenä oli huoltojen teettäminen merkkiliikkeessä, kuten olin uuden auton kohdalla meinannut muutenkin. En nyt enää löytänyt esitettä sitä tarkistaakseni, varmaan tieto löytyy Skodan sivuiltakin. Itselleni tämä palvelu on erittäin tarpeen haja-asutusalueella asuessa. Vaikka enpä ole vielä sitä autoakaan saanut, jotta voisi tien varteen jäädä.

rami

Käsittääkseni asia on silla tavalla... Jos autoa ei saada kuntoon sen päivän aikana saa sijaisauton ilmaiseksi.

Janappa

Eiköhän tuo turva koske lähinnä kesken ajon tulleita vikoja. Esim vaikka mökille menossa ja auto haluaa hajota keskelle ei mitään. Niin soitto johonkin ennalta ilmoitettuun numeroon niin sieltä ne hoitaa hinurin joka samalla tuo toisen auton millä pääsee jatkamaan matkaa.  Näin ainakin oli volkkarin puolella jokunen vuosi sitten tuon turvan kanssa.

sakke2013

Omaan Golfiini vaihdettiin imusarjan tiiviste ja osaa ei ollut heti saatavilla: Ajelin huollon sijaisautolla (Audi a3 sedan) pari päivää. Ilmaiseksi  :) Kuului takuuseen.

Peeveli

VW:ltä en koskaan saanut sijaisautoa, kun auto oli takuukorjauksissa. Saati Seatin puolelta, kun maanantaiyksilö-Ibiza Fr vieraili korjaamolla tiheään. Ei siis puhettakaan. Tapella sai korjauksetkin.

Toyotalta asia oli Kaivokselasta (ja aikoinaan Joensuusta Kontkaselta) itsestäänselvyys, ilman omaa kyselyä sanoivat heti että sijaisauto tulee. Samoin Bilia Herttoniemestä sain sijaisauton aina, ja kokonaisuutena mahtavin huoltopalvelu mitä kohdalleni on tähän saakka osunut (V40 ei edes ollut ostettu heiltä vaan Auto-Ilveksestä).

Saas nähdä miten on Skodalla; auto on sitten ostettu eri paikkakunnalta missä tulen asioimaan jos takuujuttuja tulee...varmaan apostolinkyyti kutsuu. :D

MMV

Jkl Autotarvike ainakin antoi huollon sijaisauton, kun asensivat Alltrackiin uuden takapuskurin alahelman (liittyy vetokoukkusekoiluun) ja samalla päivittivät softan epäloogisesti toimiviin tutkiin.

s-mod

Ei varmasti kuulu takuuseen sijaisauto skodalla. Mutta asia ei ole niin kuin veteen piirretty viiva. esim. Hyvä asiakas saa aina sijaisauton (liike kinuaa ne maahantuojalta). Mulla vaihdettiin lista lähes puolen vuoden odotuksen jälkeen, niin kyllähän tarjosivat vaikka mitä! Mutta en tarvinnut autoa silloin. Ja onhan vakuutuksissakin keskeytysturvia (esim. 6 euroa päivä, auto, ei vaikuta bonuksiin)!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 19.05.14 - klo:19:05
Toyotalta asia oli Kaivokselasta (ja aikoinaan Joensuusta Kontkaselta) itsestäänselvyys, ilman omaa kyselyä sanoivat heti että sijaisauto tulee.

Aivan loistavaa palvelua Kaivokselassa, toivottavasti sama meno jatkuu siellä vieläkin? Itse tuli asioitua tojotakuskina siellä 2009 - 2011.

Subastar

Varmasti tapauskohtaista. Itse joutunut käyttämään useamman kerran huollossa pikkuvikojen takia. Sain sijaisauton silloin kun sitä pyysin, useimmiten en sijaisautoa ole tarvinnut.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Kopo

Audin puolella on ainakin kuulunut sijaisauto takuuhuoltoon. MMI:stä oli näytöohjain rikki niin viikko ajeltiin sijais-Audilla, kun odoteltiin osaa tehtaalta.

s-mod

Ja ainahan on se, voiko autolla liikenneturvallisesti ajaa odotellessa. Laskuhan on kallis kun kertoilee lähtevänsä, vaikka latviaan loma-matkalle! (vakuutusyhtiöhän ei laskua maksa jos auto leviää, (isommat lakimiehet))
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

jantsa

IF:n laajimpaan kaskoon kuuluu sijaisauto myös korjausten ajaksi. Meillä oli edellinen auto melkein 4 viikkoa jakopäänketju rempassa ja hyvin toimi.

skriko

Antoivat sijaisauton pyytämättä jakoketjurempan yhteydessä. Sitten vielä uudestaan kun auto alkoi viikon päästä vuotamaan öljyä. Takuu oli mennyt umpeen yli vuosi sitten

Jyri

Näyttää keräävän kommentteja merkistä ja mallista riippumatta, niin siirretty tänne yleiselle puolelle.
-Jyri

Se mikä itseä kiinnostaa on lakipykälien ja kuluttajasuojan näkemys aiheeseen? Jotenkin sitä olettaisi että kohtuullisen kuluttajasuojan maassa sijaisauto kuuluisi takuuhuollon ajaksi, mutta olen silti ymmärtänyt että jollakin perusteella näin ei missään määritelty?

dosetti

Tapauskohtaisesti olen itse saanut sijarin. Huollossa kun tyrivät perusteellisesti, ei korjauksen korjaamisen ajaksi tarvinnut sijaisautosta maksaa, kummaltakaan kerralta. Nyt kolmas kerta alennetulla hinnalla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Janappa - 19.05.14 - klo:18:37
Eiköhän tuo turva koske lähinnä kesken ajon tulleita vikoja. Esim vaikka mökille menossa ja auto haluaa hajota keskelle ei mitään. Niin soitto johonkin ennalta ilmoitettuun numeroon niin sieltä ne hoitaa hinurin joka samalla tuo toisen auton millä pääsee jatkamaan matkaa.  Näin ainakin oli volkkarin puolella jokunen vuosi sitten tuon turvan kanssa.

Näin se toimii Skodankin Ajoturva (vaimikäsenytoli). Sijaisautolla on myös muistaakseni aikaraja, olikohan 3 päivää tms. Mutta takuukorjauksen aikainen sijaisautoasia (siis jos auto ei ole hyytynyt tielle) on ihan eri juttu.


Lainaus käyttäjältä: Jyri - 20.05.14 - klo:01:28
Se mikä itseä kiinnostaa on lakipykälien ja kuluttajasuojan näkemys aiheeseen? Jotenkin sitä olettaisi että kohtuullisen kuluttajasuojan maassa sijaisauto kuuluisi takuuhuollon ajaksi, mutta olen silti ymmärtänyt että jollakin perusteella näin ei missään määritelty?

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf

Tuolta sivulta 11 löytyy linjaus sijaisautoasiaan takuukorjauksen ajaksi. Termin "takuuhuolto" minä miellän tarkoittavan takuuaikaista määräaikaishuoltoa, sen ajalle tuskin on sijaisautoa saatavissa minkään pykälän nojalla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

maher

Niin muistakaa taas jossain ketjussa aiemminkin keskusteltu asia takuuhuollon ja takuukorjauksen erosta. Korjaukseen luulisi sijaisauton sisältyvän.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

vagauto

Hei,

ŠKODA Ajoturvan peruspalvelut sisältävät:
1. 24 h tiepalvelun
2. Autosi hinauksen sekä sinun ja matkaseurueesi kuljetuksen pois vikapaikalta, mikäli autosi kuntoon saattaminen vaatii korjaamotoimenpiteitä
3. Å KODA Ajoturvan mukaisen kohtelun korjaamolla

Vaihtoehtoiset lisäpalvelut.
Mikäli autoasi ei saada kuntoon yhden työpäivän kuluessa, Sinulla on mahdollisuus myös yhteen seuraavista vaihtoehtoisista lisäpalveluista:
1. Saat käyttöösi sijaisauton vian korjaamisen ajaksi, kuitenkin enintään kolmeksi päiväksi maksamalla ainoastaan sijaisauton polttoainekulut.
2. Yhden yön hotellimajoituksen Sinulle ja matkaseurueellesi, tai
3. Kuljetus perille Suomessa sijaitsevalle, tai mikäli vika ilmenee jossain muussa ŠKODA Ajoturvan kattamassa maassa, kyseisessä maassa paikkakunnalle, jonne olit autollasi ajamassa.

Kaikki yllämainitut palvelut ovat sinulle täysin maksuttomia.

http://skoda.fi/fordrivers/huolto_ja_takuu/ajoturva
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

Vice

Itse olen aina saanut sijaisauton takuu korjausten ajaksi. Nyt viimeksi oli vaimon Audi toukokuussa 3pvä pajalla. Sijais autoina "uusi" A4 allroad 1pvä ja 2pvä A6.
Eikä tarvinnut "ruinata" edes, että auto järjestyi. Ei valittamista AC airportin toiminnasta (tälläkään kertaan, hyvin hoitunut siellä kaikki).

Skoc

Lainaus käyttäjältä: vagauto - 20.06.14 - klo:21:28
Hei,

ŠKODA Ajoturvan peruspalvelut sisältävät:

http://skoda.fi/fordrivers/huolto_ja_takuu/ajoturva

Eihän tuo Ajoturva liity takuukorjauksiin mitenkään. Ajoturva voimassa takuuajan jälkeenkin koko auton "eliniän".
Octavia Elegance -15

tet

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 21.06.14 - klo:00:41
Eihän tuo Ajoturva liity takuukorjauksiin mitenkään. Ajoturva voimassa takuuajan jälkeenkin koko auton "eliniän".

Ajoturva on voimassa aina huoltovälin ajan, sen uusimisen edellytys on merkkiliikkeessä suoritettu määräaikaishuolto. Kyseinen palvelu on se porkkana jolla marmoritiskit taistelevat EU:n ryhmäpoikkeusasetusta (takuun säilyminen myös ei-merkkihuolloissa) vastaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

infinity

Tuli itselleni hieman yllätyksenä että ainakaan Skodalla ei lähtökohtaisesti kuulu takuukorjauksen ajaksi antaa ilmaista sijaisautoa. Liikkeestä sanoivat että eivät saa maahantuojalta korvausta tuosta sijaisautosta. Toivotaan että jatkossa ei tule vikoja jotka pitäisi hoitaa huoltojen ulkopuolella (huoltoihin kuuluu ilmainen sijaisauto). Tällä kertaa suostuivat antamaan tuon sijaisauton kun asiaa hieman ihmettelin.
BMW 530e xDrive

seatts


Mä soitan aina pari päivää ennen myyjälle asiasta, oli sitten huolto tai takuukorjaus ja aina on auto järjestynyt   ;)
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Jyri

Lainaus käyttäjältä: infinity - 13.06.17 - klo:07:54
Tuli itselleni hieman yllätyksenä että ainakaan Skodalla ei lähtökohtaisesti kuulu takuukorjauksen ajaksi antaa ilmaista sijaisautoa. Liikkeestä sanoivat että eivät saa maahantuojalta korvausta tuosta sijaisautosta. Toivotaan että jatkossa ei tule vikoja jotka pitäisi hoitaa huoltojen ulkopuolella (huoltoihin kuuluu ilmainen sijaisauto). Tällä kertaa suostuivat antamaan tuon sijaisauton kun asiaa hieman ihmettelin.
Tämä on asia jota olen aina ihmetellyt, kuluttjanasuojalakihan sanoo että takuuhuollosta ei saa aiheutua asiakkaalle kustannuksia, miksiköhän eivät ole ottaneet tuohon asiaan kantaa?

mla

Eihän huolto 'vastaa' takuusta vaan myyjä. Myyjältä olen saanut aina sijaisauton takuukorjauksien ajaksi.
Huolto on vain se suorittava porras siinä takuussa, mutta ei se 'vastuullinen' porras.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Jyri

Lainaus käyttäjältä: mla - 13.06.17 - klo:14:23
Eihän huolto 'vastaa' takuusta vaan myyjä. Myyjältä olen saanut aina sijaisauton takuukorjauksien ajaksi.
Huolto on vain se suorittava porras siinä takuussa, mutta ei se 'vastuullinen' porras.
Paitsi jos olen ostanut auton liikkeestä X ja käyn korjauttamassa samassa liikkeessä, niin silloin taho on mielestäni sama?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy