Golf VII viat, häiriöt ja niiden korjaus

Aloittaja digiGolf, 06.12.12 - klo:10:06

« edellinen - seuraava »

JHS

Vähentääkö ohjauksen ohjelmointi keskialueen välystä, täysin tyhjää ohjauspyörän liikettä matkanopeuksilla?

ptrs57

Hmm tuohon en osaa ottaa kantaa ainakaan kunnolla.

Onko JHS autosi ohjaus viallinen ns. mutteriohjaus, joka ilmeisesti korjaantuu ohjausakselin vaihdolla takuuseen?

Kuvailisin ohjausta näin: kaikkeen ohjaamiseen kaikissa nopeuksissa tarvitsee enemmän käsien kääntövoimaa, eli pieni ratin korjausliike ei vaikuta auton kulkusuuntaan niin nopeasti kuten vakiona normal-tilan ylitehostetulla ohjaustehostimen säädöllä.
Itse pidin hyvin ärsyttävänä suoraan ajaessa tuulisella säällä auton suunnan korjailusta, koska tehostin reagoi liikkeisiin aivan liian nopeasti. Korjausta korjauksen perään. Tuo ilmiö vähentyi selvästi.
Toinen tympeä asia oli ohitusten teko (vakioalusta toki myös osa syy), auto meni  ohituksissa keulien laidasta laitaan vastaantulijen kaistaa, koska ylitehostettu ohjaus reagoi ohituksen aikana tehtyihin ohjausliikkeisiin enemmän kuin liikaa. Myös tämä ilmiö väheni.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

JHS

Autossa oli tavallista jäykempi ohjaus kaikilla nopeuksilla, ei niinkään mutteriohjaus.  Hammastanko vaihdettiin takuuna, mutta keskialueen välys (ohjauspyörän ulkokehältä mitattuna yli puoli senttiä klappia) säilyi.   Tuollainen välys on monessakin autossa, mutta niissä se ei välttämättä häiritse, kun ohjaus jotenkin antaa vaikutelman, että auto menee suoraan, eikä pienestä häiriöstä esim. sivutuuli, urat tms. vaihda suuntaa.   Edellisessä autossa Passat 1.4 tsi välystä ei ollut ja matka-autona sillä oli suorastaan nautinnollisen letkeä ajella.   Olen muillakin 7Golfeilla ajanut ja ainoastaan sportti-alustaisessa 1.6 tdi:ssä ohjaus oli hyvä.  Muissa vakioalusta.   Omassani renkaina vanteina normi ET:llä ja rengastuksella 2055517.   Ohjauskulmat säädetty.

Huoltoneuvoja ajoi pitkän lenkin ja asiallisesti  totesi ohjauksen olevan normaali.   Normaali kyllä vakio 7Golfille, muttei VW:n tason mukaista mielestäni.  Huollon mukaan odotamme mahdollisiä päivitysohjeita ohjaukseen, kun nykytilanteessa sille "ei voi mitään".

Olin mielestäni tottumassa ohjauksen ominaisuuteen, kunnes ajoin maaliskuussa ensin liikkeen farkkuGolfin 1.4 tsi 90kW Highlinen 2055516 Nokia R-kitkoilla ja perään Opel Insignian samalla rengastuksella, tosin 17 tuumaisena.   Opel sentään oli vakaa ja tässä suhteessa oikean auton tuntuma tiehen.   Siksi laitoinkin ajon jälkeen Opel Insignia viestiketjun tälle sivustolle.  Siinä en kuitenkaan maininnut ohjausvertailusta Golfiin.

Nykyohjauksesta hammastangon vaihdon jälkeen tunnistan samoja piirteitä, kuin ylläolevassa viestissä ennen ohjauksen säätöä.   Täytyypä pyytää ohjelmointia Dynamic-versioon.   Onnistuuhan se liikkeen toimesta, jos kerran omatoimisestikin.   1.4 tsi:n yhteyteen olisin ottanutkin ohjauksen säädön radion valikosta, mutta 1.2 tsi:iin sitä ei saanutkaan tehdastilauksena, joten mahtaako sitten tähän säätömahdollisuutta ollakaan?

JHS

Eilen ilmestyi "Octavian viat ja murheet"-palstalle kirjoittajan huollosta saama vihje poistaa ajonvakautus hetkeksi ohjauksen levottomuuden parantamiseksi, voi kuulema auttaa.  Siispä heti yötä vasten testaamaan ja  kappas vaan:  ohjauksen vaste ja palautus tulivat pienilläkin nopeuksilla paremmiksi ja maantiellä vaivannut levottomuus katosi!!!   Ei enää häiriinny niin paljon sivutuulesta tai urista ( toinen lenkki tänään).  Eilen myöhään illalla tuulettomalla säällä vetäistyllä 120km/h moottoritielenkillä kulki  suoraan.   Keskialueen välyskin näyttää pienentyneen.

Korjaustoimenpide(?) on toisaalta huollon/merkin kannalta nolo.   Oma teoriani on, että jos näissä uusialustaisissa on edellisen mallin tavoin sivutuulta ym. suunnanmuutosta korjaamaan pyrkivä automaattitoiminto, niin toiminto on ollut vikatilasssa:  tekee korjausliikkeet väärään suuntaan ja tuloksena on jatkuva paimentaminen ja tunne, että auto on irti tiestä.

JGekko

Lainaus käyttäjältä: JHS - 29.05.14 - klo:11:36
Eilen ilmestyi "Octavian viat ja murheet"-palstalle kirjoittajan huollosta saama vihje poistaa ajonvakautus hetkeksi ohjauksen levottomuuden parantamiseksi, voi kuulema auttaa.  Siispä heti yötä vasten testaamaan ja  kappas vaan:  ohjauksen vaste ja palautus tulivat pienilläkin nopeuksilla paremmiksi ja maantiellä vaivannut levottomuus katosi!!!   Ei enää häiriinny niin paljon sivutuulesta tai urista ( toinen lenkki tänään).  Eilen myöhään illalla tuulettomalla säällä vetäistyllä 120km/h moottoritielenkillä kulki  suoraan.   Keskialueen välyskin näyttää pienentyneen.

Korjaustoimenpide(?) on toisaalta huollon/merkin kannalta nolo.   Oma teoriani on, että jos näissä uusialustaisissa on edellisen mallin tavoin sivutuulta ym. suunnanmuutosta korjaamaan pyrkivä automaattitoiminto, niin toiminto on ollut vikatilasssa:  tekee korjausliikkeet väärään suuntaan ja tuloksena on jatkuva paimentaminen ja tunne, että auto on irti tiestä.
Selvyydeksi kysyn, että oliko käyttäytyminen parempaa myös,  kun kytki ajonvakautuksen takaisin päälle?
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

JHS

#575
Parantunut ohjaus säilyi ajonvakautuksen takaisin kytkennän jälkeen ja muutamia kertoja kytkin suuntaan ja toiseen:  säilyi HYVÃ,,NÃ,,!   On täytynyt pari ylimääräistä lenkkiä heittää päivän aikana ikäänkuin testiksi, ettei
eheytyminen tapahtunutkaan korvien välissä.  Ensimmäisen kerran pois kytkiessä tein myös jostain kuulemani jutun (taisi olla edellismallin Golfiin kuluuva menetelmä ohjaukseen).  Ajoin muutamia metrejä ensin pyörät täysin toiseen, sitten toiseen suuntaan käännettyinä.   Kaikkea,turhaakin?pitää yrittää, kun alkoi niin tympimään vaeltelu.

JGekko

Itse kävin äsken vähän ajelemassa ja tekemässä noi toimenpiteet. Vaikutusta oli selkeästi havaittavissa. Sitä en vielä tiedä, että oliko vaikutus autossa vai korvien välissä. Täytyy tossa pari päivää ajella ja seurata tilannetta. Olen sitäkin monesti miettinyt, että onko nuo ohjausongelmat korvien välissä vai autossa Olen joka tapaukseessa tullut siihen tulokseen, että autossa. Keravan laakkosella huolto ei ottanut muuta kantaa, kuin sen, että moni on valitellut samaa.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

jupes

Kävin äsken tekemässä noi toimenpiteet ja sen jälkeen pienen testilenkin. Havaitsin myös ohjaustuntuman parantumisen erityisesti pienemmillä nopeuksilla.  Auto kulkee helpommin suoraan ja kaarteissa meno on jotenkin rauhallisempaa. Pienen pätkän ajoi motaria ja siinä keskialueen väljyys tuntuu edelleen, enkä osaa lyhyen lenkin perusteella sanoa tuliko siihen parannusta. Mutta ainakin taajamanopeuksissa auto tuntuu paremmalta.

Jännä juttu sinänsä, että mistä tämä mahtaa johtua... mahtaisiko olla pieni softapäivitys paikallaan?
Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

ptrs57

Miten kytketään ajonvakautus pois? Vai tarkoititko JHS ASR-vetoluiston eston pois kytkemistä Car-setup-valikon takaa?

Voisi tuota kokeilla mielenkiinnosta. On tuulinen sääkin.
Omassa autossa on ehkä tuota tyhjää, kuten kuvailit. Mutta en ole kiinnittänyt asiaa huomiota, nyt jatkossa pitää.
En osaa ottaa kantaa, onko 1.2TSI-autossasi driving mode selectoria ns. piilotettuna.
Luulen että nostavat huollossa kädet pystyyn moisen asian ehdottamiselle, oma pätevä huoltomies ei osannut / ei tiennyt / ei ehkä saa tehdä esim. muutosta, jonka avulla saadaan penkinlämmittimiin muisti.
VCDS-ohjeilla senkin muutin ja hienosti pelaa.

Rupesin tässä myös miettimään, aiheuttaako DSR auton vaeltelua.
http://en.wikipedia.org/wiki/Driver_Steering_Recommendation
Vakiona se on päällä, omassa oli ainakin, kuva esimerkki löytyy http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15624.msg429746#msg429746

JGeggo, jupes: Teitkö siis VCDS:llä dynamic muutoksen vai tuon ajonvakautuskikan?
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

JHS

Car-setupista ASR:n kytkin pois ja vähän ajan päästä takaisin.   Itse ajonvakautusta ei taida saada kytkettyäkään pois, ei ainakaan löytynyt.  Ajoprofiilin valintaa autossani ei näy olevan, eikä sitä nykyisenkään hinnaston mukaan saa 1.2 tsi:iin.

jupes

Tuon car setup-valikon kautta tehtävän kikan tein. Oma osaaminen ei oikein muuhun kikkailuun riitä.
Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

JGekko

Dynamic muutosta ei ole tehty, kun ei mulla ole laitteita siihen, eikä paikallisessa autokorjaamollakaan ole, joten en tiedä missä tuon muutoksen tekisin. Yritin merkkiliikkeestäkin kysellä onko se mahdollista ja sieltä en ole vielä vastausta saanut. Harmittaa kun multa meni autoa tilatessa täysin ohi tuo ajoprofiilin valinta.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

ak72

Onko tämä nyt sama kun varustelistalta ruksittu "Ajoprofiilin valinta" Eli Eco,normal,sport,individual valikko? Vaikuttaako nuo säädöt ohjaukseen?
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

sakke2013

Ajoprofiilin valinta on ihan hauska ja se maksaa noin 150 euroa. Otin sen 13kk sitten saamaani Golfiin. Ohjaukseen se vaikuttaa niin, että sport -moodissa ohjauksen vaste tulee voimakkaammaksi. Sen tuntee selvästi.

Profiilivalinta on käytännössä keskikonsolissa oleva nappi, jota painettaessa kosketusnäyttöön tulee varsinainen valinta. Erittäin selkeä toiminto.

dolmar

Tein oman Golfini (1.2 TSI variant) ohjaukseen VCDS:llä Dynamic-muutoksen ja kyllä siihen hieman tukevampi vaste tuli. Kiva juttu, kiitos vinkistä ptrs57!

JGekko

Lainaus käyttäjältä: dolmar - 29.05.14 - klo:22:16
Tein oman Golfini (1.2 TSI variant) ohjaukseen VCDS:llä Dynamic-muutoksen ja kyllä siihen hieman tukevampi vaste tuli. Kiva juttu, kiitos vinkistä ptrs57!
Dolmar ja ptrs57 onko teillä itellä VCDS vai missä olette tehneet dynamic muutoksen, ku haluaisin tota kokeilla mutta, kun en tiedä missä saan muutoksen tehtyä.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: JGekko - 29.05.14 - klo:22:26
Dolmar ja ptrs57 onko teillä itellä VCDS vai missä olette tehneet dynamic muutoksen, ku haluaisin tota kokeilla mutta, kun en tiedä missä saan muutoksen tehtyä.
Kyllä VCDS löytyy, sen avulla tein muutoksen. Käsittääkseni pitää olla uusin 12.12 versio, että onnistuu.
Kannattaa tsekata foorumin VCDS-alue, sieltä voi tsekata löytyykö oman asuinpaikan läheltä apuja.
Olin jo suunnitellut aidon VCDS ostamista ennen kun autolla olin ajanut, kokemusta oli kiinan kaapelista edellisen auton kanssa. Jälkikäteen harmittelin myös tuota ajoprofiilin valinnan varusteen jättämistä tehtaalle. onneksi VCDS avulla tuota autoa saa muokattua haluamakseen. Ennen takuuhuoltoja saatan muutokset palauttaa alkutilaan....

Kokeilin eilen laittaa ASR päällle ja pois maantievauhdissa, muutaman kilsan testilenkillä - en huomannut eroa. Ehkä sitä pitää kokeilla uudelleen pidemmällä matkalla.
Unohtui tänä aamuna työmatka-ajossa räpätä.

ak72: Käsittääkseni on, ajoprofiilin valinnalla pystyy myös vaikuttamaan kaasun vasteeseen? Luulen että VCDS:llä pystyy halutessaan muuttamaan kaasun nuhaiseen ecoon, tai verkkaisempaan&herkempään nykyisen normal tilan sijasta.

JGekko:
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

dolmar

Joo, on myös VCDS. Tuskin liikkeet suostuu "leikkimään" tällaisilla muutoksilla. Oma kaapeli sijaitsee yleensä Sastamalassa Pirkanmaalla.

JHS

7Golfiin on tullut tehtaalta ohjelmiston päivitystä koskien mm. tasauspyörästön lukitusta, joka on yhteydessä em. viestien käsitteesen ASR!  Varasin operaatioon parin tunnin ajan 13.6.  Muuten kuulema asennetaan normaalissa huollossa tms. käynnillä.     

Huikko

Mistähän tuon tietää onko päivitys tehty vai ei? Auto kävi toissapäivänä huollossa.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

Äkäpussi

Nyt kun olen kuukauden päivät erittäin tyytyväisen ajellut 1.2tsi Golfilla, ja  kun ei muuta valittamisen aihetta ole, niin yksi pieni kauneusvirhe on alkanut pistää silmään vietävästi. Nimittäin vaihdenäyttö näyttää DSG:n vaihteen väärin liikkeelle lähtiessä. Paikallaan seistessä näyttää ihan oikein D1, mutta heti liikkeelle lähtiessä kun kytkin tarraa kiinni se näyttää jo kakkosta. Sitten se vaihtaa oikeasti kakkoselle näytön näyttäessä edelleen kakkosta. Siitä eteenpäin kaikki menee oikein.
Onko tämä bugi ihan "ominaisuus", vai onko vain minun autossani joku bitti mennyt poikittain. Siis mitään vikaa sinänsä itse vaihteiston toiminnassa ei ole.
VW Golf 1.5TSI DSG Highline

OMK

Puoli vuotta Variantilla takana, ei vikaa eikä valittamista.

digiGolf


Seitsemän kuukautta Variantilla ilman vikoja ja murheita.
Kaikinpuolin erittäin hyvä auto.
Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

jupes

Osaako kukaan sanoa onko vika vai ominaisuus: Moottorin tyhjäkäyntikierrokset jää hyrräämään 1200-1400 välille noin 15-20sekunniksi käynnistämisen jälkeen. Sen verran pistää myös auton tärisemään, että tuntuu kuin koko auto nousisi pian ilmaan. Talvella tätä tapahtui harvakseltaan, nyt kesää kohti kyseinen toiminta lisääntynyt. Eli kylmästä moottorista ei ainakaan luulisi olevan kyse.
Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sokota09

Mutta onko kyseessä 90kw vai 103kw kulkine? Tuossa vanhassa 1.4:ssa tuota ilmenee. Itseäni ainakin kiinnostaa, onko tämä ominaisuus mukana myös tässä uudessa, tehokkaamassa versiossa? Aavistuksen ärsyttävä ominaisuus, kun liikkeelle ei kannata lähteä tuon epätasaisen moottorin toiminnan takia.

tet

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.06.14 - klo:11:34
Tuossa vanhassa 1.4:ssa tuota ilmenee. Itseäni ainakin kiinnostaa, onko tämä ominaisuus mukana myös tässä uudessa, tehokkaamassa versiossa?

Tuon y.o. ketjun gallupin mukaan lämmityspoltto oli kaikissa TSI-moottoreissa tuohon aikaan. Veikkaan (en tiedä) että on uusimmissakin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sokota09

Jep, omassakin nykyisessä kärryssä sitä ilmenee ja tuohon galluppiin on vastattu. Kyllä on harvinaisen veemäistä, jos tuollainen ominaisuus ratsastaa vielä mukana tässä uudessakin moottorissa.

jupes

90kw kulkinen on kyseessä eli ainakin tuossa yksilössä sitä esiintyy. Kierrosten nousu nyt ei haittaa, mutta toi koko auton heiluminen vähän ihmetyttää.
Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

Bao

Pitää kokeilla tuota tyhjäkäyntiä. Lähden yleensä heti liikkeelle käynnistyksen jälkeen. Sen olen huomannut että bensan kulutus heiluu 15-20L/100km  välillä ekan kilometrin ajon aikana niin ehkä se on normaalia että "ryyppy" on päällä aina vähän aikaa käynnistyksen jälkeen. Tärinää en ole huomannut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy