Golf 7 - kulutus: kokemuksia, tietoja, keskustelua

Aloittaja vkjoki, 21.11.12 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: jalomasteri - 19.02.14 - klo:22:08
oon ajellut joulukuun puolivälistä 1.2 TSI 63kW Variantilla Nokian kitkoilla, ja minulla tekee tiukkaa päästä kaupungissa alle 7 l satasella lukemiin. Keskimäärin ajelen 10-15 km pätkiä, Webasto päällä ennen jokaista käynnistystä. Maantiellä sen sijaan yksin ajellessa pääsen alle 5 l satasella ja useampi kyydissä hieman päälle 5 l satasella. Mielestäni moottóri lämpiää todella nopeasti, ja lämpöä riittää, etupeitto on käytössä.

Tuo kuulostaa ihan normihommalta, jopa varsin alhaiselta. 7 litraa/100 km kaupungissa on vähän erityisesti webaston kanssa, ja muutenkin kun matka vain tuota 10 km luokkaa. (jos ajotietokoneen näyttö 7 l niin silti ihan ok). Vaimolla vei tuo Passat tammikuun pakkasilla webaston kanssa 11,5 l/100 km kaupungissa, vastaavasti itsellä maantiepainotteisessa sekailaisessa se menee alle 7:n.

Ja nuo maantiekulutukset tuntuvat ihan tyypillisiltä, samoihin lukuihin pääsee kyllä myös muillakin kuin tuolla 63 kw-versiolla.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Taky - 20.02.14 - klo:08:52

Auton valmistajallehan sen on pitänyt käydä mielessä kun suunnitellut/rakentanut tekniikkapaketin sekä vielä ohjeet ja suositukset miten sitä kuuluu käyttää.
Ja samalla suosituksen että auton käyttöikä on 5v/150tkm ja paaliin. Se että valmistaja on selkä seinää vasten päästönormien takia, ei tarkoita sitä ettei omaa järkeään saisi käyttää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jalomasteri

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 20.02.14 - klo:10:26
Tuo kuulostaa ihan normihommalta, jopa varsin alhaiselta. 7 litraa/100 km kaupungissa on vähän erityisesti webaston kanssa, ja muutenkin kun matka vain tuota 10 km luokkaa. (jos ajotietokoneen näyttö 7 l niin silti ihan ok). Vaimolla vei tuo Passat tammikuun pakkasilla webaston kanssa 11,5 l/100 km kaupungissa, vastaavasti itsellä maantiepainotteisessa sekailaisessa se menee alle 7:n.

Ja nuo maantiekulutukset tuntuvat ihan tyypillisiltä, samoihin lukuihin pääsee kyllä myös muillakin kuin tuolla 63 kw-versiolla.

Yleensä kaupungissa onkin yli 7 l kulutus, Webastoa käytän 20 minuuttia ennen ajoa mutta en ajon aikana.

Kokonaisuutena oon ollu tyytyväinen autoon, ainoa asia jonka vaihtaisin (jos voisin) on kaukovalot. Ne Trendlinessä ei pimeällä maantiellä oikein tunnu valaisevan. Xenonit olisivat maksaneet 4300â,¬, kun Trendlineen niitä ei saa vaan olisi pohjaksi pitänyt ottaa Comfortline...

Huikko

Menee vähän offtopiciksi, mutta kyllä. Valot ovat trendlinessa heikot ja samasta syystä jätin xenonit ottamatta. Ne tosin saa retrofitattua noin 2500 eurolla...siitä aloitan oman topicin joskus kun takuu päättyy.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K


Huikko

Saa varmaan. Niistä tullee niin paljon hajavaloa että vastaantulijat häikästyy. Lyhyet valotkin kaipaavat selvää parannusta. Pitkiä pelkästään ei viitsi parantaa, kun sitten lyhyille vaihtaessa ei näe enää mitään kun silmä tottuu liian hyviin pitkiin.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

Tourano

Ilta-Sanomat on koeajanut Bluemotion Variantin

... mutta artikkelin auto onkin teknisten tietojen mukaan VW Golf Variant Comfortline 1.6 TDI BlueMotion Technology eikä siis 87 g/km ekomalli Bluemotion.  :o :o

Melko hämäävä homma, koska lehdissä mainostetaan nimenomaan tuota uutta 110 hp Bluemotion Variantia.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Huikko

Kattelin ihan samaa ja olin jo sormi pystyssä soittamassa Laakkoselle että miten IS:n autossa voi olla navipaketti kun mulle ette suostu myymään, mutta ei se ollutkaan BlueMotion...On ihan käsittämätöntä ettei BM:ään saa navia. Miksi?
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

JHS

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 21.02.14 - klo:16:55
Ilta-Sanomat on koeajanut Bluemotion Variantin

... mutta artikkelin auto onkin teknisten tietojen mukaan VW Golf Variant Comfortline 1.6 TDI BlueMotion Technology eikä siis 87 g/km ekomalli Bluemotion.  :o :o

Melko hämäävä homma, koska lehdissä mainostetaan nimenomaan tuota uutta 110 hp Bluemotion Variantia.
Kyseessä on lähes kokonaan sanatarkka kopio kuvineen viime syksyn AutoBild-Suomen 18/2013 koeajosta.  Tuon alkuperäisen julkaisun alussa oli tehty erottelu Bluemotionin ja Bluemotion Technology malleihin testin yksilön ollessa jälkimmäinen.
(Kuka siis on alunperin "ajanut"?)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: JHS - 21.02.14 - klo:17:40
Kyseessä on lähes kokonaan sanatarkka kopio kuvineen viime syksyn AutoBild-Suomen 18/2013 koeajosta.  Tuon alkuperäisen julkaisun alussa oli tehty erottelu Bluemotionin ja Bluemotion Technology malleihin testin yksilön ollessa jälkimmäinen.
(Kuka siis on alunperin "ajanut"?)

ADAC hoitaa testiajot :)

Tourano

Tulevassa Tuulilasin ekoautovertailussa on Golf TDI Bluemotion vastassaan sähköautot ja hybridit.

Mukana vertailussa:
Ford Focus Electric           
Mitsubishi Outlander PHEV 4WD
Nissan Leaf
Opel Ampera E-REV 1.4
VW Golf 1.6 TDI Bluemotion
Volvo V60 D6 AWD Plug In Hybrid A
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

dolmar

Tuossa edellä moitiskeltiin bensa-Golfien kulutusta. Olen tästä oman kokemukseni mukaan hieman eri mieltä. Ajeltiin tänään kolme lyhyehköä siirtymää vajaan parin tunnin välein ja aika pieni keskikulutus (4,8l/100km) tuli ruutuun. Ajo oli pääosin rauhallista maantietä ja pikkutietä ja pikku pätkät taajamaakin. Auto on siis Golf Variant 1.2 TSI 77 kW manuaali ja tuskin vielä sisäänajettu (1100 km). Kyydissä oli kaksi aikuista ja kolme pientä lasta, renkaat Hkpl 8 (2,2 ja 2,4 bar).

Taky

Lainaus käyttäjältä: dolmar - 02.03.14 - klo:20:22
Ajeltiin tänään kolme lyhyehköä siirtymää vajaan parin tunnin välein ja aika pieni keskikulutus (4,8l/100km) tuli ruutuun.

Testimatka 47 km?

Kyllä tuollaisia satunnaisia pieniä testi rupeamia pienillä kulutuksilla saa helposti, mutta kun puhutaan oikeasti keskikulutuksesta niin muutama kymmenen tankkausta ja tuhansia km:ä niin sitten voi puhua keskiarvosta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

dolmar

LainaaTestimatka 47 km?

Kyllä, ihan oikein luettu  ;). Tämä olikin vain esimerkki, että kyllä bensakoneisellakin on ihan mahdollista päästä yksittäisellä matkalla normikulutuksen tuntumaan. Tuossa edellä kun annettiin vähän toisenkinlaista infoa. Pidempiaikaisen keskikulutuksen arvioin päätyvän omilla ajoilla kuuden litran tuntumaan, toivottavasti jopa vähän alle. Ehkä siitä myöhemmin lisää.

JPN_V70D3OR

Auton luovutus lähestyy ja pyysin myyjältä seuraavia asetuksia:
-Peräkontin virtapistoke päällä sytytysvirran ollessa pois
-Voisiko valojen suuntauksen tarkastaa luovutuksen yhteydessä. Tuntuu useissa jääneen tehtaalla turhan alas (2-3%), sitten rukkailtu huollossa jälkikäteen. Xenon-investoinnista kuitenkin olisi hyvä saada kaikki irti.
-Takavalot päällä myös päivänajovaloilla
-Turvavyön hälytysäänet pois.
-Saattovalot käyttävämään sumareita.

Lupasivat tehdä muut paitsi, 'Takavalot päällä myös päivänajovaloilla' ei kuulemma saa asettaa - onko tosiaan näin???
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

tsihman

Lupasivat tehdä muut paitsi, 'Takavalot päällä myös päivänajovaloilla' ei kuulemma saa asettaa - onko tosiaan näin???
[/quote]

Skodassa onnistuu niin miksi ei  muka volkkarissa?

El_Miguel

Juu, ei onnistu tuo takavalojen poltto ledien kanssa (kokoajan).

Helpointa on pitää talviaikaan valokytkin kokoajan ON asennossa, eli ääri oikealla silloin takavalot palaa aina. Jos ledien polttamiseen on pakottava tarve, niin pitää tinkiä takavaloista. Hämärä tunnistinhan sytyttää takavalot kun on riittävän hämärää tai sataa...

Edit:
Lisätään sen verran että vanhassa golfissa onnistui myös, uudessa ei...uskoisin että tämä koskee myös skodaa...varmaa tietoa ei tosin tästä ole.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

juila

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 03.03.14 - klo:14:08
Lupasivat tehdä muut paitsi, 'Takavalot päällä myös päivänajovaloilla' ei kuulemma saa asettaa - onko tosiaan näin???


Skodassa onnistuu niin miksi ei  muka volkkarissa?

VW vissiin noudattaa näitä eu-pykäliä, koskien takavalojen palamista päivävalojen kanssa. Maalaisjärjen kanssahan eu:lla ei tunnetusti ole mitään tekemistä. Tosin suomessakin osa ajaa niin lähellä toisen auton perää ettei valoja välttämättä tarvitse, kun näkee jo toisen mittarivalotkin. Kyseisellä ajotyylillä tosin jarruvalot sitten palaa kokoajan...
Golf variant VII comfortline 1.2TSI 77kw. -14

Nykäne

Kyllä noi takavalot saa palamaan päiväajovalojen kanssa Golf 7 halogen hatchbackissä samalla koodauksella kuin MQB Leonissa eli VCDS:llä seuraavaa:

STG09 > Zugriffsberechtigung: 31347 > Anpassung >
Kanal "(6)-Tagfahrlicht-Tagfahrlicht Dauerfahrlicht aktiviert zusätzlich Standlicht" > auf "Aktiv" setzen

En sit tiedä miten xenon Golfilla/Golf Variantilla onnistuu.
Glf V TSI 90kW -09

dolmar

Kyllä onnistuu xenoneilla ihan samalla tavalla VCDS:llä.

El_Miguel

Lainaus käyttäjältä: dolmar - 03.03.14 - klo:14:45
Kyllä onnistuu xenoneilla ihan samalla tavalla VCDS:llä.

Juu, näin muistan myös lukeneeni. Mutta tarkoitin että huollossa eivät tietääkseni suostu tuota muutosta tekemään. Edelliseen VI Golfiin onnistui ihan virallisessa huollossa.

Itse en enään viisi alkaa kokeilemaan, kun kaveri yritti edelliseen autoon tuota tehdä ja ilmeisesti testeri ei ollut jotenkin yhteensopiva ja lopputuloksena ei palanut valot eikä toiminut pyyhkijät. Auto oli sitten 2pv huollossa että sai asetukset takaisin kohdilleen.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

juila

Lainaus käyttäjältä: El_Miguel - 03.03.14 - klo:14:50
Juu, näin muistan myös lukeneeni. Mutta tarkoitin että huollossa eivät tietääkseni suostu tuota muutosta tekemään. Edelliseen VI Golfiin onnistui ihan virallisessa huollossa.

Itse en enään viisi alkaa kokeilemaan, kun kaveri yritti edelliseen autoon tuota tehdä ja ilmeisesti testeri ei ollut jotenkin yhteensopiva ja lopputuloksena ei palanut valot eikä toiminut pyyhkijät. Auto oli sitten 2pv huollossa että sai asetukset takaisin kohdilleen.

Itse kysyin juurikin tätä asiaa myyjältä koskien variantin valojen koodausta, mutta VW ei kai suomessa näitä muutoksia tee koska on nuo eu-pykälät. Toki se onnistuu kotikonstein jos omaa tarvittavat laitteet.
Golf variant VII comfortline 1.2TSI 77kw. -14

dolmar

Mennään jo ohi varsinaisen aiheen, mutta direktiivi ei kiellä takavalojen palamista huomiovalojen kanssa. Ensin ilmeisesti oli näin, mutta eipä ole enään. Tosin ihan yhtä laillinen on pelkät huomiovalot edessä, joten ei heitä VW:llä varmaan kiinnosta "pelata" näiden kanssa.

pizza_delivery

autossa nyt 12tkm, ja ilman ongelmia päästy.
Olisiko hyvä vaihdattaa mottoriölyjyt kun on uusi kone kyseessä vaikka longlife 3 öljyt siinä on?

JHS

Kahdessa edellisessä TSI-moottorissa autoissa (Golf Plus ja Passat) vaihdoin öljyt n.12tkm kohdilla.  Absoluuttisesta hyödystä en tiedä, mutta nykyisessäkin varmuuden vuoksi puolitan öljynvaihtovälin.
Golf Variantin 1.2 tsi mittarissa on nyt 4200km.  Keskilutus 6.7 tankkauksista mitattuna koostuu lähinnä pätkä-ajosta 10-20km/kerta.  Varsinaista matka-ajoa vain 500km.   Koska ajotietokone näyttää oikein, tein kuivalla  moottoritiellä nollakelillä kulutustestin  edestakaisellä 60km pätkällä, yht. 120km vakionopeudella 100km/h (mittarissa 106):  5.7 litraa/100km.  Renkaina tunnetusti vierinvastukseltaan suuret Continental IceContact nastat 205/55 16.
(Nokian kitkoilla lukema olisi n.5.5.)
Vertailuna todettakoon aiempaan viestiini viitaten, että Passat 1.4 tsi 90 kW kulki vähemmällä kuin nykyinen, renkaina Passatissa talvella Michelin North Ice xin2 nastat samassa koossa.   Passatin 70 litran tankilla tankkausvälit olivat  yli 1000km, jopa 1300.   

sakke2013

Merkkiliikkeen huoltoneuvoja sanoi, ettei kannata vaihtaa öljyjä huoltojen välillä. Kysyin asiasta 1,6tdi:n 30000km huollon yhteydessä. Oma autoni toimii hyvin. Maltillinen sisäänajo ensimmäiset tuhannet kilometrit ja kulutus on koko ajan ollut käytännössä tasan 4,0L/100km.

El_Miguel

Lainaus käyttäjältä: dolmar - 04.03.14 - klo:11:30
Mennään jo ohi varsinaisen aiheen, mutta direktiivi ei kiellä takavalojen palamista huomiovalojen kanssa. Ensin ilmeisesti oli näin, mutta eipä ole enään. Tosin ihan yhtä laillinen on pelkät huomiovalot edessä, joten ei heitä VW:llä varmaan kiinnosta "pelata" näiden kanssa.

Oma käsitys (voin siis hyvinkin olla väärässä) on että kyse ei sinällään ole mistään EU määräyksestä miten valot palaa, vaan siitä että takavalojen lisäämä (mitätön?)virrankulutus saattaisi nostaa CO2 arvoa.  Omaan autoon ei saanut esimerkiksi tuota hifi järjestelmää tuosta samaisesta syystä... Mutta en tiedä mikä on se lopullinen totuus aiheesta. Itsellä on Ledit takana, eikä nekään pala kokoajan, joka tietysti hieman syö tuon teorian uskottavuutta. :-(
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

Tomi R

Lainaus käyttäjältä: El_Miguel - 04.03.14 - klo:15:51
Oma käsitys (voin siis hyvinkin olla väärässä) on että kyse ei sinällään ole mistään EU määräyksestä miten valot palaa, vaan siitä että takavalojen lisäämä (mitätön?)virrankulutus saattaisi nostaa CO2 arvoa.  Omaan autoon ei saanut esimerkiksi tuota hifi järjestelmää tuosta samaisesta syystä... Mutta en tiedä mikä on se lopullinen totuus aiheesta. Itsellä on Ledit takana, eikä nekään pala kokoajan, joka tietysti hieman syö tuon teorian uskottavuutta. :-(
Minun autossani on Led-takavalot ja ne palavat päiväajovalojen yhteydessä. Pyysin myyjältä koodauksen ja luovutuksen yhteydessä ilokseni huomasin, että myyjäliike oli toteuttanut toiveeni.

JGekko

Lainaus käyttäjältä: Tomi R - 04.03.14 - klo:18:58
Minun autossani on Led-takavalot ja ne palavat päiväajovalojen yhteydessä. Pyysin myyjältä koodauksen ja luovutuksen yhteydessä ilokseni huomasin, että myyjäliike oli toteuttanut toiveeni.
Voisitko kertoa liikkeen missä koodaus tehtiin?
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 04.03.14 - klo:11:41
autossa nyt 12tkm, ja ilman ongelmia päästy.
Olisiko hyvä vaihdattaa mottoriölyjyt kun on uusi kone kyseessä vaikka longlife 3 öljyt siinä on?
Itse vaihdatin n.5000km ajettuna, omat Edget vietynä. Öljynvaihto auton hankintahintaan nähden marginaalinen kustannus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy