Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - P.Alikka

#1
Lainaus käyttäjältä: fish - 11.01.15 - klo:21:16
Näin minullekin marmorilla sanottiin. Jääräpää kun olen, niin en usko.
Kerrohan, P.Alikka hyvä, hiukan lisää...  8)
Istuin autossa läppäri sylissäni ja lueskelin internetin sivustoa www.stemei.de

Samaan aikaan läppärin taustalla pyöri vcds niminen ohjelmisto ja siellä omituisesti jotkut luvut vaihtuivat... Kohta huomasin autoni oppineen ajamaan takavalot päällä.  :)

Samalla auto oppi näyttämään radion näytöllä takatutkan näkymää visuaalisesti ja mittaritkin viuhtovat hurjasti käynnistettäessä.
#2
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.15 - klo:15:32
Kuten tuossa artikkelissakin sanotaan, VW ja Seat eivät salli takavalon koodausta. Kysyin asiaa Cupran luovutuksessa, automyyjä sanoi että eivät ole koodausta tehneet (eivät siis osaa) eikä maahantuoja edes salli koodausta. Se vaikuttaa päästöihin ja sitä kautta autoveroon.  :o
Näin minullekin sanottiin. No, nyt meillä Leonissa mystisesti palaa takavalot päiväajovalojen kanssa  :)
#3
Maantielenkin kulutukset oli ulkomuistista heittäen 1,2 TSI:lle n. 5,6 ja Cupralle n. 6,5 l / 100km.
#4
^Tuossa parivertailussa maantieajolenkillä kulutusero autoilla noin litran/100 km.  ;) 1,2 TSI oli sentään hiukan taloudellisempi... No, kyllähän se myönnettiin, että jos Cupralla alkaa ajamaan, niin soppaa menee sitten hiukan reilummin.
#5
Octavia II (04-13) / Vs: -05 Octavia 2.0 d
07.01.15 - klo:17:41
Tuollainen -05 2,0 TDI+DSG Octavia oli ajossa reilut 2 vuotta ja ~65 tkm (kilometrivälin 158 - 223 tkm). Hyvä auto kaikin puolin, mielestäni kabiinissa tarkeni ihan hyvin ilman Eberin käyttöäkin (vaikka autossa semmoinen olikin, niin ajossa en käyttänyt varmaan koskaan). Teknisinä murheina oli:
-se kaksoismassa uusittiin pian oston jälkeen, eli 160 tkm kohdilla
-kuskinoven johtosarja korjattiin pariin kertaan, ensin liikkeessä 175 tkm kohdilla ja sitten itse kolvasin toisen hajonneen johdon jossain 200 tkm nurkilla. Vikana siis johtojen rikkoontumisesta aiheutuva airbagin vikavalo.
-laturin vapaakytkin ja vetari uusittiin 215 tkm kohdilla.

Muutoin ei näin ulkomuistista lueteltuna ollut isompia murheita. Dieseliä paloi keskimäärin 6,0 l/100 km, suurin piirtein kaikki tankkaukset ylhäällä ja niistä laskettuna.
#6
^Näin juuri. Ei autoetuautoilu rahaa pankkiin tee, mutta on huoletonta ja alla on aina "uusi" auto.
#7
Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 02.01.15 - klo:20:23
Tuossa alkaa kyllä täyttyä jo törkeän petoksen tunnusmerkit!
Eiköhän tuo 750â,¬/kk=27kâ,¬ ole pitänyt sisällään auton kaikki kulut eli polttoaineet, vakuutukset, renkaat, huollot, pesut yms... Kannattaa joskus vaikka huvikseen laskea paljonko itse kullakin menee kuukautta kohden noihin em. autoilun kuluihin. Ja lisäksi tietysti voi laskea sen arvonaleneman kuukautta kohden joka on uudessa autossa helposti 300â,¬/kk... Ei se leasing välttämättä niin kallis olekaan.  :)
#8
Lainaus käyttäjältä: Rosso - 05.01.15 - klo:14:44
Nyt vuoden Leonilla ajaneena ihmettelen päivä päivältä enemmän tuota ohjausta ja alustaa. Kävin uutenavuotena Lapissa ja pääsin testaamaan talviajo-ominaisuuksia käytännössä laajalla skaalalla, kelit oli aika hirveät.

Kesällä pienikin sivutuuli heittelee autoa, pienetkin urat saa aikaan vaeltelua ja ohjauksen tunnottomuus tekee korjausliikkeistä liian suuria joten huonolla kelillä ajo on jatkuvaa ratin vatkaamista edestakaisin vanhojen leffojen tyyliin.

Talvella ongelmat odotetusti pahenevat. Liukkaalla kelillä ajossa ei ole mitään tuntoa. Ajelin juuri 200km Kajaanista Kuusamoon 60km/h koska enempään ei ainakaan itsellä rohkeus riittänyt. Yhtä kiemurtelua ja ja liukastelua.

Voiko nyt olla että omassa yksilössä on jotain fibaa vai onko ohjaus+alusta oikeasti noin tunnoton ja epäonnistunut?
En kyllä tunnista tuommoista ajettavuutta. En, vaikka kääntäisi ajomoodin "normal"- asentoon (tuo vastaa kait tuota Style-mallin ohjausta?). Ei Leon näillä 17" kitkoilla täydellinen auto ole talvella ajaa, nopeimmissa vauhdeissa (=ohituksissa jossain +1X0 vauhdeissa  ;)) on semmoinen pieni "leijuntafiilis", mutta kesällä on matkaaminen on ihan leppoisaa. Kyllä huonollakin kelillä on talvella voinut ajaa aina rajoituksen sallimaa ja vähän ylikin. Toki meidän Leonissa on takana erilainen jousitus kuin 1,4 TSI-mallissa, mutta tuskin tuo nyt niin isoja eroja tekee? Onko Leonistasi alustansäätöjä tarkistettu koskaan?
#9
Rapiat 18 tkm Leonin mittarissa, ei isoja murheita. Pieniä hälyääniä kuuluu ovista ja jostain kojelaudan tienoilta, mutta en noista isoa murhetta kanna. Mainitaan toki ensimmäisessä huollossa. Bensaa on palanut keskimäärin 7,3 l/100km (kaikki tankkaukset kirjattu spritmonitoriin) ja n. 15 tkm kohdilla lisäsin pari desiä ölppää kun oli hiukan tikusta pinta vajonnut.

Pieni murhe kuitenkin on, eli takaoven etureunan tiiviste on rikki, kun etuoven takareunassa oleva pieni musta "nappula" hankee siihen takaovea avattaessa. Tämä on käyty huollossa näyttämässä ja korjausaikaa odotellaan.

Tyytyväisiä ollaan autoon!  ;D
#10
^Mistäpäs tuommoista keskikonsolin piristettä löysit? Oliko valmis sarja vai leikkelitkö itse teipistä? Itseäni vähän tympii tuo musta muovi tuossa ilmastoinnin säätimien ympärillä ja jotain tuollaista tarviis.
#11
Työnsarkaa Seatilla Suomessa riittää, mutta kyllä tämä uusi Leon kiinnostaa ihmisiä. Itseltäni on jo useampi kysellyt kokemuksia Leonista ja viimeksi eilen yksi työkaveri kyseli kun on mietinnässä tuo nelikko Leon. Ensi vuosi näyttää jo vähän enemmän miten tämä Leon tulee yleistymään. Suurimpana esteenä itse näen rajoitetun saatavuuden (jälleenmynntiverkosto on pohjoisempana aika hajanainen) ja merkin vanhan historian.
#12
Eikös tuo paperin reunassa oleva 450g ole todellisuudessa numerosarja 4509. Sama numerosarja löytyy tuon saman lapun "asikkaan viankuvauksen yläpuolelta, eli rivillä 1 työvaihe/asentaja AK 4509.
#13
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 29.04.14 - klo:15:18
Eikö perus autotoimittajan laatuvaikutelmatesti ole lyhykäisyydessään:

Paina kojelaudan muovista pintaa. Jos se joustaa jonkun verran sormesi alla = autossa on laadukas sisusta! Jos muovi on kovaa = auto on halpa säästömalli.

Muulla ei ole merkitystä.
;D No mutta kun tuo Leonin kojelauta joustaa jonkun verran! Sehän tässä ihmetyttää...  ;)
#14
Tulipa itsekin tuo Startin koeajo katsottua ja mietteliääksi vetää... Itse tässä talvella tuli kahlattua aika moni C-segmentin auto läpi ja en kyllä allekirjoita tuon Pelttarin näkemyksiä tuosta sisustan laaduttomuudesta! Ok, ei ehkä ihan Golffin tasoinen, mutta laatuvaikutelma Leonissa on mielestäni kyllä ihan asiallinen. En tiedä eikö Pelttari tykkää Seatista vai mistä tuo kumpusi, mutta mielestäni erikoinen koeajo?
#15
On tästä viasta juttua täällä ollut aiemminkin, mutta tuttu juttu itsellenikin. Ex-Octaavista liimailin itse tuon peilin takaisin paikalleen 2-komponentti liimalla. Huomasin heilumisen siis ennen tippumista!  :D
#16
Työsuhdeauto ja tuo kikkailu ei olisi kk-rahaa tiputtanut, joten se ja sama. Sillä olisi tainnut 10 â,¬/kk säästää jos olisi ottanut ilman koukkua, mutta sitten olisi pitänyt omasta pussista maksaa tuo koukun asennus joten eipä tuokaan 36 kk leasing-ajalla olisi mitään hyödyttänyt.
#17
Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 04.04.14 - klo:06:40
Mitä teillä tuli nää orkkiskoukut maksamaan?
Kun itse tilasin autoa niin tehtaalta pystyi ainoastaan ottamaan tuon esiasennuksen, joka käsitti sähköt n.200â,¬ ja sitten koukku n.800â,¬ päälle. Nyt sovittiin autoliikkeen kanssa että jätettiin esiasennus ottamatta ja vievät auton johonkin koukun asennukseen niin hintaa tulee kaikkinensa 770â,¬.. Kuulostaa kyllä ihmeelliseltä mutta näin..
Jep, kallis on Seatin koukku vs. esim. Octavia. Meidän Leoniin tuo koukun hinta on tarjouksen mukaan yhteensä hiukan reilut 1100 â,¬. Octaviaan saa tosiaan irroitettavan kouku 650 â,¬...
#18
^Reilun kk (?) päästä toivottavasti voin auttaa ainakin orkkis koukun näkymien suhteen. Eli palataan asiaan mikäli et saa kuvia koukuista sitä ennen.
#19
Lueskelin kyllä että tuo 1,4 + dsg on tuloillaan, mutta koska mitään "pakollista" varustetta ilman en jäänyt niin ajattelin jotta olkoon. Tuleehan tuossa 1,8 mukana se parempi taka-akselisto ja päristin (hehheh)!

Itsellä kokemusta tuosta 6-lovisesta dsg:stä ja siitä tykkäsin + toimi luotettavasti. Tuosta 7-lovisesta taas on luotettavuuden suhteen vain huonoja kokemuksia ja nämä perustuvat vain naamatusten saatuihin kokemuksiin. Velipojalta meni kytkimet ~35. tkm kohdilla, samoin pomon CC:stä. Nämä vieläpä ainoat oikeasti tuntemani ko. laatikolla omaavan auton omistajat, eli vikaantumisen "hit rate" 100%.
#20
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.02.14 - klo:02:34

Mutta makuasiahan tämäkin on ja eiköhän dsg tuli pienempiinkin koneisiin myöhemmin.
Tässä on nyt parisen vuotta kepillä hämmentänyt tuon automaatin jälkeen ja selviö oli, jotta automaattivaihteet tulee Seattiin.

Tuota 1,8 litraista konetta en valitettavasti ole päässyt ajamaan, mutta tuolla 1,4 122 hp koneella ajoin manuaalina ja siinä huomasi pienen hengettömän hetken ennen kuin turbo alkoi puskemaan vääntöä koneeseen. Ei sinällään mitenkään häiritsevä, mutta jäi huomiona mieleen. Tuon 140 hp koneen ja dsg:n yhdistelmässä (Octavia) tuota en huomannut ja 1,8 koneessa vielä vähemmän, uskoisin.

Jos Leoniin saisi tuon 140 hp koneen jatkeeksi dsg:n niin siihen olisin päätynyt ja laittanut "säästyneen" rahan varusteisiin. Repesin muuten itselleni kun lueskelin tuota Leon chattia ja sieltä oman kommentin jossa totesin "7-pykäläistä dsg:tä ei meidän taloon tule!" No, pyörrän puheeni, tosin tuon tulevan Leonin mahdollisista vaihteisto ongelmista ei tarvitse stressata kun ei ole omaa rahaa kiinni ja autokin varmuudella vain 3 vuotta käytössä.
#21
On siinä 1,8 koneessa se järki, ettei 1,4 pariksi saa automaattia...
#22
Lainaus käyttäjältä: Tourano - 22.02.14 - klo:17:30
Ilmanvastuksessakin se näkyy...
Tuskin auton polttoainetaloudellisuus romahtaisi jos peilit ei niin voimakkaasti kaventuisivat päästä. Tuohon kiinnitti heti huomiota kaupunkiajossa Aven jäljiltä. Ei tuo nyt mikään maailmanlopun asia ole, mutta mielestäni tuon asian voisi paremminkin tehdä.
#23
^Ei saa.

VAG saisi opetella tekemään noista sivupeileistä isompia, tuo asia kiinnitti oman huomioni sekä Leonin, että Octavian kohdalla.
#24
Seat / Vs: Seat Leon 1.8 TSI DSG FR 2014
21.02.14 - klo:17:45
Voi jehna tämä Lime Green on hieno väri! Harmi kun sitä ei tuohon farkkuun saa...

Mutta oletko ajatellut tuota ilmastoinnin mustaa paneelia "piristää" mitenkään? Itsellä käynyt mielessä, että siihen pitäisi jotain erilaista sitten saada, mutta mistään en ole ainakaan valmista paneelia löytänyt. Mietinnässä että jos yrittäisi jollakin "alumiini" teipillä kokeilla.
#25
Lainaus käyttäjältä: msr - 21.02.14 - klo:12:19
Samaa mieltä valoista. Keilan leveys ja pituus varsinkin lyhyissä hyvä, ja valon sävy loistava. Pitkissä saisi olla enemmän kantamaa, mutta tämä koskee 90% nykyautoista. Useampaan kertaan olen ollut Ocu III:n kyydissä, eikä sen xenon-valot ole ainakaan silmämääräisesti yhtään paremmat.
Itse kävin nyt autonvalintakierroksella ajamassa samalla pimeällä tiellä Leonin ledeillä ja Ocu III:n xenoneilla. Isoa eroa en tosiaan havainnut ja ledien värisävy on mukavan valkoinen.
#26
Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 19.02.14 - klo:13:02
Tietenkin silläkin on vaikutusta että miten niitä kohtelee, mutta tuntuvat "rupsahtavan" aika nopeasti.
Juurikin näin! Meillä yhden kesän alla pyörinyt Barzettan vanteet ja kunnoltaan erittäin hyvät! Ok, alkuperäis mutterit on "kuraa", mutta itse vanteet ovat hyvä kuntoiset, tasapainossa ja hintansa tienanneet. Joku tykkää laittaa käyttöautoon tonnin vannesetin, itse en kokenut miellekkääksi, pääasia että ulkonäkö miellyttää silmää ja pyöriivät alla (oma mielipide: perhepulkassa suunnilleen se ja sama mitkä siellä alla on :D)
#27
Hienolta näyttää! Tosin ei ainakaan helpota oman odottamista!  ;D Varusteista ruksit melkolailla kaiken oleellisen.
#28
Alkuun ihmettelin miksi FR-varustetasossa joutuu vielä ~900 â,¬ laittamaan led-valoihin kun Ocussa xenonit Elegancessa vakiona. Mutta kun rakentelin Ocun itselleni mieleiseksi, niin totesin että siihen saa saman ~1000 â,¬ laittaa, jotta saa sen sporttialustan, xds:n, lasien tummennukset, paremmat penkit, min. 17" vanteet, eli sikäli fifty sixty... No, onhan Ocussa toki vielä muutama pikku juttu ekstraa mutta kumminkin.

Niin ja onnittelu Skodamigille!
#29
Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 18.02.14 - klo:09:32
Oliko hyvää arvausta siitä koska tuo nelikko 2,0 TDI olisi tulossa? Kuukauden päästä vai puolen vuoden päästä?
Itse kuvittelisin, että 2,0TDI Style nelivetona voisi olla hinnaltaan 29ke. Mielestäni se olisi erittäin houkutteleva noinkin, vaikka sitä FR-varusteilla ei tulisikaan saataville.
Kesään menee ennen kuin tuo 2,0 TDI tulee saataville. Hetken aikaa itsekin tuota tosiaan mietin ja saman suuntaisen, noin 29ke hinta-arvauksen päähäni sain. Henkisen painin päätteeksi totesin, että automaatille on käyttöä aina ja nelikosta hyötyä pääsosin vain talvella muutaman kk ajan, siten oli helppo todeta että en jää odottelemaan tuon julkistusta.
#30
Oma kokemus nyt tästä uusimasta Avensiksesta ja 57 tkm, kop kop, ei teknisiä ongelmia. Ylimääräiset huoltokäynnit 0 kpl. Sähköinen käsijarru on 2 kertaa toiminut epäloogisesti, mutta ei kuitenkaan ole kiinni hirttänyt ja ekassa huollossa mainitsin ylimääräistä ääntä pitäneen diskanttikaiuttimen kannen ja se fiksattiin kuntoon.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy