Octavian valoista

Aloittaja seppo22, 08.02.11 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

seppo22

Uusi ocu elegance ollut alla 1000km verran ja kyllä on hieno peli ollut. Hyvin kulkee ja mukava istuskelle, lämpöäkin 1.4tsi antaa tarpeeksi. Sisälämppärin kanssa auton kanssa on mukava lähteä liikenteeseen.

Mutta valot olivat pettymys. Täytyy todeta että pitkät valot ovat kyllä surkeat. Lyhyet ksenonit ovat oivat, mutta kun ei ole tupla ksenonit niin voi voi. Olisi järkevämpi että ne olisivat toisteppäin lyhyenä halot ja pitkänä ksenot. Näin mielestäni. Jakaako kukaan ajatuksia tästä aiheesta? Mielestäni esim. 80km vauhdissa tiellä näkyvä pupu näkyy aivan liian myöhään.

pähkinä

Mutta onhan ne xenonit paremman näköiset...  ;) Tuplat olisi kyllä kivat, mutta minkäs teet kun (laillisesti) ei saa.

Namiluk

Huomasin tuon saman ongelman syksyn tullessa muutaman vuoden vanhassa Ocussa, jonka viime kesänä ostin. Seuraavan päivänä marssin kauppaan ja ostin kunnon lisävalot. Nyt näkee lähelle ja kauas.

PS. Jos ne halogeenit ja xenonit olis toisin päin, niin pitkiltä lyhyille vaihtaessa ei näkisi mitään. Näin kävi aikoinaan omegassa, jossa oli lisäpitkät, ja lyhyet kajotti himmentyneiden linssien takaa :)


Emil

Hyvin sillä elegancellakin näki silloin aikoinaan. Pitkien valo vaan on eri väristä, niin osittain siksi ne tuntuvat huonommilta. Sadesää ja musta asvaltti toki imee valoa aikalailla, mutta niin tekee valon väristä huolimatta.

Mulla saattoi olla jotkin niistä erikoispolttimoista pitkissä silloin aikoinaan. Watit siis lain mukaiset, mutta lisähinnalla sai hiukan enemmän valoa, jos se edes ylipäätänsä on mahdollista, muutoin kuin henkisesti.  ;)

Nyt kun on halogeenit lyhyissä ja pitkissä, niin hyvin näkee näilläkin. Lisävalot ovat mun mielestä niin hirveitä siinä keulalla, että on jäänyt asentelematta.

skodamig

Mites olen Elegance Ocu pitkiin laitetuilla Xenoneilla katsastanut, jos ne on laittomat.. ???
Sarja kiinni vaan ja maailma kirkastuu (kytkentä virheillä käy toistepäin :o)
pari juttua kuullut sarjasta: savun hävettyä tarkastamme kytkennän.. ;D
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

jni

Omassa Octavia II:ssa (2,0 FSI 4x4 Elegance) vaihdoin pitkien polttimot "Super White Extra Power" -tyyppisiksi ja niilä ei ollut ongelmaa näkyvyyden kanssa. Kai ne olivat hieman tehokkaammat kuin alkuperäiset ja ainakin saman väriset kuin lähivaloksennit jotka paloivat siis yhdessä pitkien kanssa.

Sitä edellinen autoni oli Superb I 1,8T Comfort, jossa oli vakiot bixenonit apupitkillä (Halogen). Niissä vaihto pitkiltä lyhyelle pimeällä mantiellä muistutti kaikkien valojen sammuttamista - Mielestäni Octavian valot olivat paremmat. Niissä vain näytti, ettei pitkät tuoneet lisää valokantamaa. No onneksi nykySuperbissa on toimiva bixenonsysteemi.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Kapa

jni, Onko sulla hyväkin ajokoira?

jni

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.02.11 - klo:20:59
jni, Onko sulla hyväkin ajokoira?

On, paitsi että se on Beagle. :)
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

_Mikko_

Itse myös kiroilin noita aamuvirtsan värisiä pitkiä, ei niillä nähnyt yhtään mitään. Uudelleen suuntaus ja osramin night breikkerit paikalle niin auttoi jo aika paljon ongelmaan.

Squierrel

Tätä olen uuden Ocuni ksenoneissa ihmetellyt, kun jos ajaa täristävällä tiellä, niin valot tuntuvat kevyesti välkkyvän.

Heiluuko ne linssit vain siellä ripustuksissaan, vai hölskyykö se ksenonkaasu polttimoissa aiheuttaen hetkellisiä himmenemisiä?

porpoik

Morot. Reili kuukausi uudella ocu TSI DSG 1.8 Combi:lla. Vieläkin tuntuu hyvältä. Vaihdoin hetimiten pitkiin Philips Xterme +100 polttimot ja säädin ne uudelleen. Pitkien valot paranivat huomattavasti (+50%). Lisäksi laitoin lisäpitkiksi Hellan 1000FF 35W xenon sarjalla. (ohjausvirta suoraan johdosta 8 perus releellä) Nyt pelittää aivan riittävästi.
Lyhkäsien Xenonit säädätin hieman ylemmäs marmorilla. (uusi perusasetus..35 eur). Nyt näkee niilläkin, eikä "paljon" häiki vastaantulevia. Joo, kyllä ne hiukan täristää huonolla tiellä, mutta ei missään nimessä "pätki".

ps. Olis vaan pitoa tiellä, sais nauttia tehoista... Heh..

TomiS

Lainaus käyttäjältä: Squierrel - 09.02.11 - klo:06:12
Tätä olen uuden Ocuni ksenoneissa ihmetellyt, kun jos ajaa täristävällä tiellä, niin valot tuntuvat kevyesti välkkyvän.
Heiluuko ne linssit vain siellä ripustuksissaan, vai hölskyykö se ksenonkaasu polttimoissa aiheuttaen hetkellisiä himmenemisiä?

Tänään aamulla huomasin saman. Oli todella epätasainen tie, xenonit välkky sillai todella nopalla taajuudella. Kyseistä ilmiötä en huomannut koskaan 2007 mallissa.

Edelleen ihmettelen, miten FL octavian xenonit voikin olla niin paljon huonommat kun edellisen 2007 mallin.
Vaikka vanhassa autossa oli 4 vuotta vanhat xenonit, oli ne paremmat.

Uudessa xenonin väri on kellertävämpää. Lisäksi niiden valoteho näyttää olevan surkea. Suuntaus ei välttämättä vaikuta tuohon, koska valoa ei tule auton etualallekkaan kovin paljoa, saatika sitten sivulle. Vanha octavia valaisi tien penkat kiitettävän hyvin...
Eilenkin liikennevaloissa vierelle tuli vanha kottero halogeni valoilla, nekin valaisi paremmin, vaikka valon sävy oli kyllä keltaista.

Pitää nyt kuitenki käydä suuntaamassa ja vois vaihtaa tilalle vaikka 5000k xenonit.



njs

Lainaus käyttäjältä: TomiS - 09.02.11 - klo:09:22
Edelleen ihmettelen, miten FL octavian xenonit voikin olla niin paljon huonommat kun edellisen 2007 mallin.

Niin minäkin kunnes kävin suuntaamassa ne, nyt näkyy sen verran hyvin ettei eroa vanhaan huomaa.
Aikaisemmin tuo valokuvio loppui todella terävästi, suuntauksen jälkeen raja on huomattavasti pehmeämpi.

Kannattaa muistaa, että maahantuoja korvaa tuon suuntauksen 8000km/6kk saakka, riippuen kumpi ensin täyttyy.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

TomiS

Lainaus käyttäjältä: njs - 09.02.11 - klo:09:26
Aikaisemmin tuo valokuvio loppui todella terävästi, suuntauksen jälkeen raja on huomattavasti pehmeämpi.
Kannattaa muistaa, että maahantuoja korvaa tuon suuntauksen 8000km/6kk saakka, riippuen kumpi ensin täyttyy.

Mikä valokuvio ja raja, missä? ;) Sen verran himmeet ettei kuviota näe kun ihan puhtaalla lumella.
Joo no autolla on ajettu vasta 500km, joten eiköhän tuo mene maahantuojan piikkiin. Lähimmällä huollolla ei ole pikahuoltoa, joten pitää varata normi aika, typerää.

seppo22

Lainaus käyttäjältä: njs - 09.02.11 - klo:09:26
Niin minäkin kunnes kävin suuntaamassa ne, nyt näkyy sen verran hyvin ettei eroa vanhaan huomaa.
Aikaisemmin tuo valokuvio loppui todella terävästi, suuntauksen jälkeen raja on huomattavasti pehmeämpi.

Kannattaa muistaa, että maahantuoja korvaa tuon suuntauksen 8000km/6kk saakka, riippuen kumpi ensin täyttyy.

Täytyykin viedä sitten huoltoon jos kerran ilmaiseksi saa suunnattua. Sitten samassa jos paremat polttimot pitkiin. Mitäs se maksaa arviolta?

Make49

Lainaus käyttäjältä: Squierrel - 09.02.11 - klo:06:12
Tätä olen uuden Ocuni ksenoneissa ihmetellyt, kun jos ajaa täristävällä tiellä, niin valot tuntuvat kevyesti välkkyvän.

Heiluuko ne linssit vain siellä ripustuksissaan, vai hölskyykö se ksenonkaasu polttimoissa aiheuttaen hetkellisiä himmenemisiä?

Uskoisin että ne värisee kiinnityksissään jos on kääntyvät valot.
Minulla on Golffissa kääntyvät xenonit ja ne ainakin värisee nyt kun tiellä on pientä terävää paakkua.
Luulisin että kääntyvän valon nivelistä ei ainakaan helposti tai halvalla saa värinättömiä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Make49 - 09.02.11 - klo:10:44
Uskoisin että ne värisee kiinnityksissään jos on kääntyvät valot.
Minulla on Golffissa kääntyvät xenonit ja ne ainakin värisee nyt kun tiellä on pientä terävää paakkua.
Luulisin että kääntyvän valon nivelistä ei ainakaan helposti tai halvalla saa värinättömiä.

Myös pre-fl ocun valot värisi sopivassa nimismiehen kiharassa ja ne ei ole kääntyvät. Ilmiö esiintyy lienee kaikissa xenonvaloissa, tai ainakin niissä joilla minä olen ajanut, olisko polttimon ominaisuus tms. ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Make49

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.02.11 - klo:12:28
Myös pre-fl ocun valot värisi sopivassa nimismiehen kiharassa ja ne ei ole kääntyvät. Ilmiö esiintyy lienee kaikissa xenonvaloissa, tai ainakin niissä joilla minä olen ajanut, olisko polttimon ominaisuus tms. ::)

Ovela homma jos kiinteätkin värisee,joku joka tuntee umpiotekniikan voisi selventää.

Skoda Octavia 1.2T

#18
Ei tähän kuulu juurikaan, mutta 2007 mallisessa ranskattaressa xenonit värisi myös jos todella tiheää jäämöykkä tai vastaavaa. Eivät olleet kääntyvät.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

jni

Kyllä ne värisee Superbissakin kiharaisella tiellä. On niissä umpioissa aina automaattisen korkeussäädön moottori ja nivelet eli on siellä aina pieni klappi väkisinkin.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

JiiRe

Mun mielestä tässä -09 (ei FL) on helvetin hyvät lyhyet, mutta tosiaan pitkät on mallia "haiku" jossain siellä. Tosin tulee yleensä ajettua niin lyhyitä matkoja ilman katuvaloja ettei vielä ole pahemmin häirinnyt. Onko näihin pitkiin saatavissa oikeasti laadukkaita xenonisarjoja, ettei vikavalot vilku tjms.?

Emil

#21
Valojen korkeudensäädön moottorihan on tosi nopea. Jos hidastetöyssyn yli ajaa, niin siinäkin valot säätyy jousituksen mukaan, jos olette huomanneet. Tästä päättelin, että nimismiehen kiharoissa säätömoottori säätelee ajovaloa nopealla tahdilla, pientä liikettä, kuten ne auton renkaatkin pomppivat. Tämä teoriahan olisi tarkastettavissa sillä, että joku jolla on xenonit (mulla ei enää ole), nappaa säätömoottorin piuhan irti kokeeksi, vaikka vain toisesta lampusta. Vieläkö värisee? Mulla jäi kokeilematta, koska mun mielestä värinä ei varsinaisesti ollut ongelma. Enkä toisaalta varsinaisesti neuvo ketää kokeilemaan, jollei tiedä varmasti mitä tekee.

TomiS

Lainaus käyttäjältä: njs - 09.02.11 - klo:09:26
Niin minäkin kunnes kävin suuntaamassa ne, nyt näkyy sen verran hyvin ettei eroa vanhaan huomaa.
Aikaisemmin tuo valokuvio loppui todella terävästi, suuntauksen jälkeen raja on huomattavasti pehmeämpi.

Kannattaa muistaa, että maahantuoja korvaa tuon suuntauksen 8000km/6kk saakka, riippuen kumpi ensin täyttyy.

Nyt on Metroautossa valot "suunnattu", tosin valojen suuntaus oli kuulemma jo alunperinkin kunnossa, eli säätöjä ei tarvinnut tehdä.
Lapussa vielä luki, "FL octaviassa nyt vaan on huonommat ajovalot kun edellisessä mallissa"... No shit sherlock :D
Näinhän se on, onnettomat verrattuna vanhaan. Noh, eiköhän noilla pärjää seuraavaan autoon asti :)

Samalla huomasin että päiväajovaloihin asennetut JStuning:n myymät CANBUS LED polttimot rupesi antamaan virhettä mittaristossa. Eilen kun ne asensin (lämpösessä parkkihallissa), herjaa ei tullut.
Liekö kovan pakkasen aiheuttamaa ongelmaa(?)

Emil

Metro-Auton jäljiltä oli lähes poikkeuksetta valot väärin suunnattu. Jostain kumman syystä asettavat valot niin, että vasen näyttää alemmas kuin oikea. Valokuvion vaakasuora osuus pitäisi olla samalla korkeudella molemmin puolin, mutta eipä ollut.

Voihan olla, että sattui sama asentaja useamman kerran peräkkäin. Eli en syytä Metro-Autoa, mutta asentajan ajatuksenkulkua ihmettelen. Tai sitten mittalaite on ollut huono.

Squierrel

Lainaus käyttäjältä: Emil - 09.02.11 - klo:18:47
Valojen korkeudensäädön moottorihan on tosi nopea. Jos hidastetöyssyn yli ajaa, niin siinäkin valot säätyy jousituksen mukaan, jos olette huomanneet. Tästä päättelin, että nimismiehen kiharoissa säätömoottori säätelee ajovaloa nopealla tahdilla, pientä liikettä, kuten ne auton renkaatkin pomppivat.

No, ei kyllä tasan säädy hidastetöyssyssä. Ihan auton mukana heiluu valokuvio. Joten ei ne kiharoissakaan ehdi säätymään, vaan polttimot korkeintaan heiluvat ripustuksissaan tärinän vaikutuksesta.

Olisiko jollakulla ihan oikeata tietoa Octavian ksenonien säätymisestä? Kuinka nopeasti/usein ne säätävät korkeuttaan? Jäävätkö ne väärään kulmaan, jos auton käynnistää mäessä?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Squierrel - 16.02.11 - klo:08:32
No, ei kyllä tasan säädy hidastetöyssyssä. Ihan auton mukana heiluu valokuvio. Joten ei ne kiharoissakaan ehdi säätymään, vaan polttimot korkeintaan heiluvat ripustuksissaan tärinän vaikutuksesta.

Olisiko jollakulla ihan oikeata tietoa Octavian ksenonien säätymisestä? Kuinka nopeasti/usein ne säätävät korkeuttaan? Jäävätkö ne väärään kulmaan, jos auton käynnistää mäessä?

No kyllä muuten tasan säätyy myös hidastetöyssyssä jos auto siinä niiaa kunnolla, parhaiten huomasin säätymisen isossa routaheitossa jossa perä kävi tosi alhaalla.

Jos auton käynnistää mäessä on valot täsmälleen samassa asennossa kuin tasaisellakin, ei auto tiedä olevansa mäessä tai muuten vinossa. Korkeutta säädetään tukivarsissa olevien antureiden antamien tietojen perusteella, molemmissa päissä on 1 anturi jotka kertoo onko perä painuksissa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Fogfighter

Vaihdettu kaikki ajovalopolttimot uusiin. Uudet ovat Philips X-treme Vision 100%.

Ocun valojen vaihto on oikeesti helppoa. Ei tarvii miettiä mitä työkaluja tarvii ja tilaa riittää vaikka on tämmöset nakkisormet ja lapiot käsinä. ;)
Ennen vaihtoa teippasin lyhyiden valokuvion seinään ja vaihdon jälkeen kuvio oli entisellään. Sen verran huomasin että pitkien kuvio pikkasen muuttui, varsinkin vasen lyhty tuntui olevan enmmän pistemäinen kuin oikean semmoinen ovaali. Laiton polttimot kyllä oikein päin ja vielä varmistin, että kiinnitys on varmasti kunnolla.

Ocun alkupeäiset polttimot näyttää olevan Osramin valmistamia. Tarkempaa mallia en osaa sanoa. Saako sen edes selville pelkästä polttimosta niiden numeroiden perusteella?

Täytynee lähteä illan pimennyttyä testaamaan mitä vaihdolla on saatu aikaan.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Squierrel - 16.02.11 - klo:08:32
Jäävätkö ne väärään kulmaan, jos auton käynnistää mäessä?

Jep, siellä on vesivaaka, joka mittaa auton kulmaa maapallon keskipisteeseen nähden..  ;D

"Karvis" jo kertoi miten valonsäätö toimii. Säätymisen kyllä huomaa melko helposti. Jää joskus säätelemään hidasteen jälkeenkin, jos auto hetken vielä niiailee.

isopahasusi

Onkos kukaan vaihtanut parkkeja sinertäviksi? Tekisi mieli vaihtaa, mutta ledi polttimot saavat merkkivalot syttymään ja ne kromipintaiset hehkulamput ovat mielestän aika tehottomia. Mitään muuta hyviä vaihtoehtoja?
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

JuhoK

Itellä on noi parkkipolttimot, sattuu aika hyvin xenonien viereen väriltään. http://www.katuauto.fi/product_info.php?products_id=246
Octavia RS tdi 4x4
Ex: V70 D5 AWD
      A4 2.0TQ
      Octavia RS 2.0Tfsi
      S60 2.4T

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy