Audi A4 B8 chat

Aloittaja Flat, 08.01.10 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 08.01.12 - klo:12:56
Eipä oikein toimi Hyundai tässä tapauksessa, sillä ohjaustunnoltaan i40 on ainakin lehtiarvioiden perusteella varsin sohlo.
Eikä tuo Hyundain, nyt mikään erityisen kauniskaan muotoilultaan ole. Taitaa ainoastaan tuo 5v:n takuu sekä halvemmat lisävarusteet toteutua tuon kohdalla. Sama pätee kyllä Peugeotiin.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Jeenyus

Iltapäivää,

Ensimmäiset pakkaskelit oikeastaan tässä menossa Audiloisen kanssa ja heti heräsi muutama kysymys A4:sen siulunmaisemasta kylmemmissä talvikeleissä. Eli nyt, kun pakkasta on ollut muutama päivä enemmän, kuin -10' auto on alkanut tekemään muutamia asioita mitä ei ennen ole tehnyt.
- Leaving home valaistus ei aina aktivoidu; eli kun saavun autolle ja vaikka onkin hämärää kuten yleensä valot eivät vain syty.
- Radion aktivoituminen; kun laitan avaimen "virtalukkoon" MMI käynistyy mutta radio ei ala soittamaan viimeiseksi jäänyttä radiokanavaa/SD:tä vaan se radio pitää käynnistää virtapainikkeesta.
- MMI näyttää joskus virrat päälle laitettua tekstiä englanniksi "käynnistä auto, muuten jotain plaaplaa sammuu".

Akunvaraustilasta ei ole tullut mitään varoituksia ja käynnistymisen kanssa ei todellakaan ole ollut mitään ongelmaa. Joten kysyisinkin, että onko nämä siis ominaisuuksia mitä ei ohjekirjastakaan löydy? Ei nämä oikein tunnu vikojakaan olevan, kun MMI osaa jotain välillä sanoa...
Audi A4 1.8TFSI

jpvain

Lainaus käyttäjältä: Jeenyus - 08.01.12 - klo:18:13
Iltapäivää,

Ensimmäiset pakkaskelit oikeastaan tässä menossa Audiloisen kanssa ja heti heräsi muutama kysymys A4:sen siulunmaisemasta kylmemmissä talvikeleissä. Eli nyt, kun pakkasta on ollut muutama päivä enemmän, kuin -10' auto on alkanut tekemään muutamia asioita mitä ei ennen ole tehnyt.
- Leaving home valaistus ei aina aktivoidu; eli kun saavun autolle ja vaikka onkin hämärää kuten yleensä valot eivät vain syty.
- Radion aktivoituminen; kun laitan avaimen "virtalukkoon" MMI käynistyy mutta radio ei ala soittamaan viimeiseksi jäänyttä radiokanavaa/SD:tä vaan se radio pitää käynnistää virtapainikkeesta.
- MMI näyttää joskus virrat päälle laitettua tekstiä englanniksi "käynnistä auto, muuten jotain plaaplaa sammuu".

Akunvaraustilasta ei ole tullut mitään varoituksia ja käynnistymisen kanssa ei todellakaan ole ollut mitään ongelmaa. Joten kysyisinkin, että onko nämä siis ominaisuuksia mitä ei ohjekirjastakaan löydy? Ei nämä oikein tunnu vikojakaan olevan, kun MMI osaa jotain välillä sanoa...

Kaikki nuo tilanteet ovat merkki akun alhaisesta varaustilasta, jolloin "turhat" järjestelmät pidetään sammuksissa jotta auton käynnistyminen taataan. Radio ei käynnisty ilmeisesti siksi, että akku latautuisi nopeammin ajettaessa. Itsellä noin käynyt monta kertaa, mutta ikinä ei ole jäänyt käynnistymättä.
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

Jeenyus

Lainaus käyttäjältä: jpvain - 08.01.12 - klo:19:08
Kaikki nuo tilanteet ovat merkki akun alhaisesta varaustilasta, jolloin "turhat" järjestelmät pidetään sammuksissa jotta auton käynnistyminen taataan. Radio ei käynnisty ilmeisesti siksi, että akku latautuisi nopeammin ajettaessa. Itsellä noin käynyt monta kertaa, mutta ikinä ei ole jäänyt käynnistymättä.

Siltähän ne vaikuttaa mutta jännä, että ei itse akusta mainita ollenkaan. Vasta 2viikkoa sitten työnsin 600km tauotta niin eikös siinä pitäisi akun jo latautua kohtuu täyteen...
Audi A4 1.8TFSI

jnsFI

Nyt vasta tajusin, että tulevassa autossahan on start-stop-järjestelmä. Onko kellään kokemuksia siitä? Saako sen disabloitua helposti? :D
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

eGetin

Mitä sitä suotta disabloimaan, erittäin mukava systeemi vaikka täällä jotkut siitä kitisevätkin. Talviaikaan et tule todennäköisesti ikinä huomaamaan että sitä edes on autossa kun se ei aktivoidu, keväällä sitten tietty voi tulla hölmö olo kun auto sammuu valoihin :)

Markku J

Saahan sen napista pois aina startin jälkeen, mistä itselleni tuli rutiini. Kertakaikkinen turhake moinen systeemi. Sen poiskytkentänapin pitäisi vaan olla sijoitettu ihan startin viereen, kuten F30 Bemussa onneksi on, niin muistaa sen laittaa pois ennen ensimmäistä liikennevalostoppia.

eGetin

Saanen kysyä mikä siinä oikesti tökkii? OK, sinä koit sen epämiellyttäväksi että 3.0 TDI värähti hieman käyntiinlähtiessänsä (kuten esim. 2.0TDI tekee myöskin), mutta IMO se on aika pieni haitta vrt. siihen että liikennevaloissa istuessa on 100% värinätöntä istuskella eikä tule turhaa tyhjäkäyntiä.

jnsFI

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 08.01.12 - klo:20:34
Saanen kysyä mikä siinä oikesti tökkii?

Jotenkin se vaan tuntuu hassulta, että pellin alla on reipas 200 hevosvoimaa "valmiina kiihdytykseen", mutta sitten auto sammutetaan. Vaikka se auto herääkin ilman viivettä, on se melko huvittava ajatus. Sen hyväksyisi helpommin jollain 105 hevosvoimaisella rassilla millä ei muutenkaan ole tapana tehdä sporttisia lähtöjä. ;)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Markku J

Lämpeneminen / lämmöntuotto hidastuu, kesällä ilmastointi putoaa pois, käynnistyksestä tulee ylimääräinen turha tapahtuma, laitteet kuluvat turhista on/off -kytkennöistä, koneen voitelu ei välttämättä ole täysin mukana, jos heti startin jälkeen lähdetään ajoon, akun varaustila heikkenee, osaamattomat kuskit töpeksivät liikennevaloissa tämän kanssa muitten jaloissa. Minä en tuota tarvitse, kun mitään hyvää se ei minulle tuo. Naurettavalla kulutuksen laskulla ei ole mitään merkitystä, pl. auton oston yhteydessä saatava veronalennus pienempien päästöjen muodossa.

Quality

Eipä olisi voinut selkeämmin tuon toiminnon tarpeettomuutta perustella. Olen jokaisesta perusteesta Markku J:n kanssa tismalleen samaa mieltä. Onneksi moista ei taida olla Volvoon edes tarjolla turhaa hintalisää tekemässä ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Ifa

Lainaus käyttäjältä: Jeenyus - 08.01.12 - klo:19:13
Siltähän ne vaikuttaa mutta jännä, että ei itse akusta mainita ollenkaan. Vasta 2viikkoa sitten työnsin 600km tauotta niin eikös siinä pitäisi akun jo latautua kohtuu täyteen...
Lue/luetuta vikakoodit jossain jos et omista itse laitetta, niin veikkaan että löytyy juuri aiheeseen liittyvää koodia, (yleensä 03041 Energy management active)eli akun/latauksen
virranhallinta ei toimi ja syynä voi hyvinkin olla "huono" akku.
Eikö sulla MMI ilmoita  että: battery weak, start engine or xxxxx shuts down  ???
A5 Cab

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:20:42
Lämpeneminen / lämmöntuotto hidastuu
Sitähän tarvitaankin hurjasti silloin kun koko ominaisuus yleensäkin toimii (kone on käyntilämpöinen, kabiini on lämmin, ulkona on plussan puolella lämpötila).

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:20:42kesällä ilmastointi putoaa pois
Auto käynnistyy silloin kun kabiinissa alkaa lämpötila kohota/laskea, eli tätä et tule ikinä huomaamaankaan (kuin siitä että auto tosiaan käynnistyy kun seisoo paikallaan tarpeeksi kauan).

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:20:42käynnistyksestä tulee ylimääräinen turha tapahtuma, laitteet kuluvat turhista on/off -kytkennöistä, koneen voitelu ei välttämättä ole täysin mukana, jos heti startin jälkeen lähdetään ajoon, akun varaustila heikkenee
Tuskinpa nykyautot muutenkaan pitkäikäisiä enää olevat, joten en lähtisi pelkäämään lämpimän koneen käynnistelyjä yhtään sen enempää. Akun varaustilastakaan ei kannata pelätä, jos se tippuu liikaa auto käynnistetään automaattisesti.

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:20:42osaamattomat kuskit töpeksivät liikennevaloissa tämän kanssa muitten jaloissa. Minä en tuota tarvitse, kun mitään hyvää se ei minulle tuo. Naurettavalla kulutuksen laskulla ei ole mitään merkitystä, pl. auton oston yhteydessä saatava veronalennus pienempien päästöjen muodossa.
Se nyt on taasen täysin kuskeista kiinni, eikä auton ominaisuudesta.

Kokeilitko ikinä s&s-automatiikkaa kun vaikuttaa siltä että et?

Markku J

Kokeiltu on, eikä ole minun varuste. Mitä hyötyä siitä on sinulle ?

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:21:01
Kuten sanoin, on mukavampi istua liikennevaloissa kun auto ei tärise ja äännä alla. Kulutus tosiaan tippuu - mikäli siis ajaa enempikin kaupunkiajoa ja joutuu pysähtymään pidemmiksi ajoiksi. Jos odottaa pihassa jonkun saapumista, ei tarvitse sammuttaa autoa vaan laittaa vaihde vapaalle ja antaa auton sammuttaa itse itsensä, samalla kuitenkin vermeet puhaltaa oikeanlämpöistä ilmaa kabiiniin ja kaikki toimii kätevästi - jos meinaa lämpötila heittää lyö auto itsensä takaisin käymään.

Quality

Miten tuo toiminto ottaa huomioon turbon jäähdytyksen? Itselle on iskostunut tapa käyttää autoa minuutin verran varsinkin moottoritieltä tauolle poikettaessa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Markku J

Minun autot ei tärise, eikä koneen käynnistä ole mitään haittaa kuutoskoneen kanssa, kun ei sitä käyntiä juurikaan havaitse.

Tällainen pitää sen s&s -poistonapin paikka olla:

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Quality - 08.01.12 - klo:21:06
Miten tuo toiminto ottaa huomioon turbon jäähdytyksen? Itselle on iskostunut tapa käyttää autoa minuutin verran varsinkin moottoritieltä tauolle poikettaessa.
Audissa taitaa vesi kiertää turbossa vaikka auton sammuttaisi itsekin, ainakin tuuletin jää huutamaan hetkeksi.

E: Sama systeemi siis kuin noissa pienissä TSI-koneissakin.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:21:01

Monesta asiasta olen samaa mieltä Markku J:n kanssa, mutta tästä täsmälleen päinvastaista. Olisin valmis maksamaan vaikka pienen lisähinnan mainiosta varusteesta, jolla saa turhaan liikennevaloissa käyvän moottorin sammumaan. Tämä siis sillä edellytyksellä, että se toimii yhtä hienosti kuin 3.0 TDI:ssä ja sen saa tarvittaessa ohitettua keventämällä jarrupoljinta niin kuin tässä.
Volvo XC60 T8 Inscription

Jeenyus

Lainaus käyttäjältä: Ifa - 08.01.12 - klo:20:45
Lue/luetuta vikakoodit jossain jos et omista itse laitetta, niin veikkaan että löytyy juuri aiheeseen liittyvää koodia, (yleensä 03041 Energy management active)eli akun/latauksen
virranhallinta ei toimi ja syynä voi hyvinkin olla "huono" akku.
Eikö sulla MMI ilmoita  että: battery weak, start engine or xxxxx shuts down  ???

Ei ole mahdollisuutta koodin lukemiseen mutta huolto on kohta tulossa joka tapauksessa. MMI ilmoitti vastaavaa mutta ei siinä mitään battery weakiä sanottu tai sitten se meni ihan täysin ohi...
Audi A4 1.8TFSI

Totuuden Torvi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:20:42
Lämpeneminen / lämmöntuotto hidastuu, kesällä ilmastointi putoaa pois, käynnistyksestä tulee ylimääräinen turha tapahtuma, laitteet kuluvat turhista on/off -kytkennöistä, koneen voitelu ei välttämättä ole täysin mukana, jos heti startin jälkeen lähdetään ajoon, akun varaustila heikkenee, osaamattomat kuskit töpeksivät liikennevaloissa tämän kanssa muitten jaloissa. Minä en tuota tarvitse, kun mitään hyvää se ei minulle tuo. Naurettavalla kulutuksen laskulla ei ole mitään merkitystä, pl. auton oston yhteydessä saatava veronalennus pienempien päästöjen muodossa.

Onpas tosi painavaa "mutua".

Varmaan se auton ohjaamo kuumenee liikennevaloissa tuskaiseksi tuon takia. Tiedoksi vain että kyllä se ilmastointi puskee kylmää vielä vaikka auto sammuukin, melko pitkään jopa.

Lämmöntuotto? Ei se toimi jos kone ei ole lämmin, sitten jos ja kun auto sammuu 10 asteen pakkasella, ohjaamoon kyllä virtaa lämmintä ilmaa pitkään.

Akun varaustila heikkenee? Haluaisin tietää missä tämä käytännössä näkyy? Tai miten siitä on haittaa? Kun siis tämä Start/Stop pysäyttää auton 10-15 sekunniksi kerran tai kaks päivässä, tai viikossa, riippuu kuinka paljon ajaa.

Laitteet kuluvat. Kaikki kuluu, 100kg omistaja kuluttaa autoaan 2 kertaa enemmän kuin 50kg kaveri.  ::)

Lainaus käyttäjältä: nemos - 08.01.12 - klo:21:18
Monesta asiasta olen samaa mieltä Markku J:n kanssa, mutta tästä täsmälleen päinvastaista. Olisin valmis maksamaan vaikka pienen lisähinnan mainiosta varusteesta, jolla saa turhaan liikennevaloissa käyvän moottorin sammumaan. Tämä siis sillä edellytyksellä, että se toimii yhtä hienosti kuin 3.0 TDI:ssä ja sen saa tarvittaessa ohitettua keventämällä jarrupoljinta niin kuin tässä.

+1  ;)

massa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:21:07
Tällainen pitää sen s&s -poistonapin paikka olla:
Olenko aivan pihalla vai miten minusta tuo nappi taas on auton avaimettomaan käynnistykseen eikä liity StartStop-judanssiin?
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Markku J

Saahan sitä haluta kaikenlaista tieteellistä todistetta. Mutta suljetaan tämä täysin turha keskustelu sillä, että Markku J ei halua s&s:ää, vaan ajaa perinteisellä systeemillä, ja muut halukkaat käyttää sitä nauttien uudesta tekniikasta. Minulle on ihan sama, mitä systeemiä te muut käytätte - minä en s&s:ää käytä.

Markku J

massa on ihan pihalla - jos katsot start/stop -napin yläpuolelle, niin siinä se on minun maaginen nappini, jota käytän aina, ja joka päivä uuden autoni kanssa.

massa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:21:36
massa on ihan pihalla - jos katsot start/stop -napin yläpuolelle, niin siinä se on minun maaginen nappini, jota käytän aina, ja joka päivä uuden autoni kanssa.
Vähän turhan hätänen tuli oltua.. Luin niin nopeasti, että jäi tuo sinun nappi huomioimatta ja sen hyvä sijoitus :)

Tulipa kerrottua toisen napin funktio kuitenkin :D
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:21:36

Nappi kuin nappi. Ihan paikallaan se on myös S-S A4:ssä. Lisäksi vielä fiksusti erillään muista napeista. Ã,,rsyttäviä tollaset nappien integroinnit. Eikö?
A4 2.0Tq

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.01.12 - klo:21:34
Saahan sitä haluta kaikenlaista tieteellistä todistetta. Mutta suljetaan tämä täysin turha keskustelu sillä, että Markku J ei halua s&s:ää, vaan ajaa perinteisellä systeemillä, ja muut halukkaat käyttää sitä nauttien uudesta tekniikasta. Minulle on ihan sama, mitä systeemiä te muut käytätte - minä en s&s:ää käytä.
Tehkäämme näin :) Pakko oli kuitenkin hieman tarttua ettei ihmisille tulisi aivan täysin väärää kuvaa näiden juttujen perusteella S&S-automatiikasta ;)

Wilburi

Sen verran tähän start-stop keskusteluun on pakko todeta, että itse pidän tuosta järjestelmästä ja käytän sitä koko ajan, mutta onneksi sen voi kytkeä pois päältä, jos sitä ei halua käyttää. Saisi vain toimia niin, että ei tarvitsisi, joka käynnistyksen yhteydessä laittaa sitä erikseen pois päältä, vaan se voisi toimia MMI:n kautta, jossa olisi On/Off-valikko.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

jewe1

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 08.01.12 - klo:11:57
Heh...ensimmäinen postaus, ja saman tien merkki vaihtuu. Eikös yleensä mene niin, että kun ostaa VAGin, niin liittyy foorumille. Mutta vastavirtaan on joskus ihan hyvä mennä. Kerro toki, minkälainen konstruktio on tulossa...rupesi itseäkin kiinnostamaan  ;)

Aikanaan menikin juuri noin. Tämän foorumin edeltäjällä olinkin vuosina 07-08 aika aktiivinenkin käyttäjä ja oli B8:sta kuvaa ja autoakin tuli tuunattua, uudet sumuvalot, ledit sisävaloihin jne. mutta sitten foorumi jäi ja uutta on tullut vaan luettua, mutta nyt tuli mieleen että voisi olla yhteenvedon paikka. Uutta autoa en viitsinyt mainita kun olisin varmaan sohaissut muurahaispesään ja vielä A4 topicissa.

Joka tapauksessa A4 B8 ollut paras auto jonka olen tähän asti omistanut. 90000 mittarissa ja kaikki toimii eikä mitään nitinöitä tai kolinoita mistään. Sanotaan vaikka niin että kilometrit ei tunnu autossa. Vaikka diesel niin lämmin auto ollut myös talvella vaikka webastokin puuttuu joka tosin on uudessa vakiona. Hyvät ajo-ominaisuudet niin kesällä kuin talvellakin. Parannettavaakin olisi jossain paikoissa, sillä äänieristys Audissa ei ole Premium tasoa tai sitten on rengastus epäonnistunut. Tosin kovin hiljaisia ei muutkaan ajamani nelkut ole olleet. Viaton auto ei ole ollut kuten ei muutkaan automerkit. Pari vuotta sitten hyytyi talvipakkasilla, mutta matka jatkui auton hetken seisottua ja joku anturi korjattiin kun auto oli runsaan kahden vuoden ikäinen eli tuli vajaan satasen lasku. Sähköhäiriöitä ollut pari kertaa kun tuulilasinpyyhkijät ei toimineet, muutaman kerran kun virrat katkaisi niin taas kaikki toimi ja vikaa ei ole koskaan pystytty korjaamaan. Nämä kaikki olleet kuitenkin aika pieniä harmeja kun muuten olen ollut autoon erittäin tyytyväinen.

Merkki vaihtuu siksi että nyt haluaa jotain uutta ja tuoretta, pelkästään faceliftin ratti ja A6:n keula ei nyt riitä kun vielä samalla rahalla saa enemmän varusteita kun vaihtaa merkkiä ja ainakaan uuteen kulkineeseen ei tule lisäkuluja kun on takuuta 5v/100 000km ja tuo riittää minun auton elinkaarelle.

Ehkä neljän vuoden päästä tilanne on taas ihan toinen ja palataan takaisin kun vanha kojelauta alkaa kyllästyttää.

B9:ää odotellessa.....

Quality

LainaaUutta autoa en viitsinyt mainita kun olisin varmaan sohaissut muurahaispesään ja vielä A4 topicissa.

Täällä suhtaudutaan yllättävänkin neutraalisti merkkiä vaihtaviin. Jos nyt joskus joku pikkuisen kuittailee, niin siitä ei kannata nokkiintua. Ja monille merkeillehän on ihan oma keskustelunsakin. Sitä paitsi, miten voisi itse tai kukaan muukaan tietää VAGien ylivertaisuuden, ellei välillä kävisi puraisemassa ruohoa aidan toisella puolella ;).

Nimim. merkkiä piakkoin vaihtava

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy