Audi A4 B8 chat

Aloittaja Flat, 08.01.10 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.12.11 - klo:20:05
qmckone:

Luin just tuon artikkelin minäkin, ja sellainen kuva siitä jäi, että kertovat vanhan tarinan A4 & A5:n sähkömekaanisesta ohjauksesta ja sen esittelystä nyt myös isompiin malleihin A6 ja A7. Jos Servotronic on nyt vakiona kaikissa A4 ja A5 -malleissa, niin tuossa kai on kyse vain softasta sähkömekaanisen systeemin ohjaukseen (ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus). Olisko Servotronicissa koskaan ollut kyse mistään mekaanisesta eroavaisuudesta B8:n aikakaudella - veikkaan, että ei ole ?

Jotain uutta siel kait on, sillä lehden A5 jutussa siitä on myös maininta. Jospa joku viisaampi vois meitä valottaa.
A4 2.0Tq

wtf

B8:ssa on tähän asti ollut normaali hydraulinen tehostin johon on lisävarusteena saanut servotronic venttiilin jolla säädellään hydraulipainetta ajonopeuden mukaan.

Jos A3:sta ei lasketa on A7 ensimmäinen Audimalli johon tuli täysin sähköinen tehostus. A6, A4 ja A5 seuraa perässä.
Uudessa A8:ssa on edelleen hydraulitehostin.
Nopeuden mukaan säätyvä tehostus on näissä sähkötehostimissa selviö.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Markku J

Joo, suurempi viisaus olisi tervetullut tähänkin asiaan. Veikkaan, että A5 -juttu ratsastaa tuon Servotronicin tulolla vakioksi ja tekee vanhasta uutta tarinaa ilman mitään oikeaa, teknistä muutosta.

edit: Olenko minä sitten noin pihalla ollut. Olisin voinut vannoa, että omassa ex-A4:ssä ja A5:ssä oli sähkömekaaninen tehostin.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.12.11 - klo:20:30
edit: Olenko minä sitten noin pihalla ollut. Olisin voinut vannoa, että omassa ex-A4:ssä ja A5:ssä oli sähkömekaaninen tehostin.

En tiedä mistä väärinkäsitys on lähtenyt liikkeelle, mutta muistelen itsekin nähneeni jo UVW:lla väitteitä että servotronic olisi sähkömekaaninen. Sähkömekaanista servotronicissa kun on vain hydraulipaineita säätävä venttiili.

Volkkareissahan on ollut sähkötehostusta jo ties kuinka pitkään. Tuntuma niissä on vain huonompi, eivätkä ole todennäköisesti sen takia kelvanneet vähänkään arvokkaampiin audeihin. Sittemmin kehitystä on tapahtunut niin paljon, että täysin sähköinen tehostus kelpaa nykyään porschellekin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Markku J

Sitten pyydän anteeksi tietämättömyyttäni ja aiempia kommenttejani qmckoneelta. Olin siinä uskossa omien ex-Audien kanssa, että tehostin oli sähköinen. Miten ihmeessä en bongannut tehostimen nestesäiliötä. Saa sitten nähdä, paljonko huonompi tuo uusi sähköinen on. Ei se ainakaan seiskassa ole likikään täydellinen tuntumaltaan, eikä myöskään meidän 5 -sarjan Bemussa.

wtf

En muuta faktaa asiasta löytänyt, niin tuossa on ainakin myynti-ilmoitus A4 tehostimen pumpusta.  ;D
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-AUDI-A4-A5-B8-POWER-STEERING-PUMP-8K0-145-153-F-/190534878304
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.12.11 - klo:20:50
Sitten pyydän anteeksi tietämättömyyttäni ja aiempia kommenttejani qmckoneelta.

Eipä mittään, samassa tietämättömyydessä täälläkin taaperrettiin/taan  ;D
A4 2.0Tq

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.12.11 - klo:20:50
Miten ihmeessä en bongannut tehostimen nestesäiliötä.

Se on jotenkin huomaamaton musta säiliö, vaikka onkin täysin esillä. Moottoritilassa edestäpäin katsoen ihan oikeassa reunassa, ABS:n vieressä.

Ehkä sitä mielessään etsii jostain hankalasta paikasta konepellin varjosta, niinkuin pissapojan säiliö. En vieläkään ole onnistunut täyttämään pissapoikaa yli litran pullosta ilman että nesteet roiskuu melkein reisille. Josta tuli mieleen että kotimatkalla auto ilmoitti että pissapoika kaipaa täyttöä. Eikä minulla ole kuin täysi 5 litran pehmomuovinen mahdollisimman hankala pönikkä sitä varastossa. Puuh.

Markku J

No nyt on ainakin todistettu, että olin väärässä - ja itse uskoin olevani 100% oikessa. Huh ! Anteeksipyyntö edellisistä kommenteista.

Nudde

LainaaOnkos joku tuota pitänyt B8:ssa toimivana ratkaisuna? Itse en 100 km kokemuksella päässyt sinuiksi servotronicin kanssa, oli vielä 80 km/h nopeudessa mielestäni ylikevyt ja tunnoton.

loistava, ainakin minun mielestäni, veikkaan että riippuu tottakai hieman renkaista miltä se tuntuu, en antaisi pois!

jotpee

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 01.12.11 - klo:21:27
Ehkä sitä mielessään etsii jostain hankalasta paikasta konepellin varjosta, niinkuin pissapojan säiliö. En vieläkään ole onnistunut täyttämään pissapoikaa yli litran pullosta ilman että nesteet roiskuu melkein reisille. Josta tuli mieleen että kotimatkalla auto ilmoitti että pissapoika kaipaa täyttöä. Eikä minulla ole kuin täysi 5 litran pehmomuovinen mahdollisimman hankala pönikkä sitä varastossa. Puuh.

On muuten harvinaisen hankala täytettävä pönikästä kaatamalla. Ja trattia et saa laitettua suuaukkoon siinä olevan (sinänsä tarpeellisen) siivilän vuoksi. Olin juuri pihalla tankkaamassa perheen autot pesunesteillä huomisia stadin p...akelejä varten ja tämän homman helppoudessa Opel vei Audia 6-0. Kastelukannulla täyttö hoituu varmaan helpommin.

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.12.11 - klo:21:34
loistava, ainakin minun mielestäni, veikkaan että riippuu tottakai hieman renkaista miltä se tuntuu, en antaisi pois!

Aivan samaa mieltä. Servotronic toimii hienosti, jopa nastarenkailla (Conti).
Ex: A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW quattro s-tronic -11

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.12.11 - klo:21:34
Keveyttääkö Servotronic ohjausta jonkin verran? Tuo A4:n orkkisohjaustehostin on ainakin ihan järkky mitä tulee tuohon jäykkyyteen. Parkkipaikalla ihan kevyehkö pyöritellä mutta keskialue on käsittämättömän tahmea ja maantiellä jokseenkin rasittava ajaa jos tarvitsee ohjastaa suuntaan tai toiseen. Mutkatiellä sitten oikein mainio ajaa.

Wilburi

Ei tuo orggis mikään kevyt ole pyöritellä? Kahdella kaverilla ei nimittäin ole servoa ja alla 18" vanteet. Tuntuu omaani verrattuna ettei niissä ole tehostinta lainkaan. Myös ajossa servolla varustettu on mielestäni tunnokkaampi vaikken osaa sanoa mistä se johtuu.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

qmckone

Lainaus käyttäjältä: wtf - 01.12.11 - klo:20:29
B8:ssa on tähän asti ollut normaali hydraulinen tehostin johon on lisävarusteena saanut servotronic venttiilin jolla säädellään hydraulipainetta ajonopeuden mukaan.

Jos A3:sta ei lasketa on A7 ensimmäinen Audimalli johon tuli täysin sähköinen tehostus. A6, A4 ja A5 seuraa perässä.
Uudessa A8:ssa on edelleen hydraulitehostin.
Nopeuden mukaan säätyvä tehostus on näissä sähkötehostimissa selviö.

Mrk faceliftin vakiovarusteisiin kuuluvalla servotronicilla meinas varmaankin tuota uutta sähkömekanista jutskaa?

"Kaikkiin A4-sarjan malleihin on tullut myös sähkömekaaninen ohjaustehostin."
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/taeltae-naeyttaevaet-uudistuneet-audi-a4-s4-ja-a4-allroad.html?SC=1
A4 2.0Tq

Aslaasj

Onkohan joku asennellut lisävaloja tuohon B8 xenon plus valoilla olevaan? Eli onko ihan tavanomainen asennus, vai jotain erityistä?

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: jotpee - 01.12.11 - klo:22:14
Olin juuri pihalla tankkaamassa perheen autot pesunesteillä huomisia stadin p...akelejä varten ja tämän homman helppoudessa Opel vei Audia 6-0. Kastelukannulla täyttö hoituu varmaan helpommin.

Hyvä idea tuo kastelukannu. Kävinkin kokeilemassa.

Ei ihan roiskeitta mennyt, mutta yksi parhaiten osuneita pissapojan täyttöjä mitä olen onnistunut A4 B8:n tekemään.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: jnsFI - 01.12.11 - klo:19:56
Nyt on edessä vaan pieni ongelma. Jos auton tilailee ennen vuodenvaihdetta, se ehtii toimitukseen ennen 1.4. Mikäli odottelee quattro-kamppista helmikuulle, taitaa auton toimitus mennä 1.4. jälkeen ja veronkorotuksesta johtuen diili ei olekaan niin hyvä. Mitähän sitä tekisi - autoa nyt vai vasta kamppiksesta. Vaikeaa on. ;)

Mikä vaikee? Jättää q:n ruksimatta ;).
A4 2.0Tq

qmckone

Lainaus käyttäjältä: nemos - 01.12.11 - klo:19:14
Onkos joku tuota pitänyt B8:ssa toimivana ratkaisuna? Itse en 100 km kokemuksella päässyt sinuiksi servotronicin kanssa, oli vielä 80 km/h nopeudessa mielestäni ylikevyt ja tunnoton.

Ei kerpele! Ja nyt rupee Ingolstadin inssit pukkaa ihan kylmiltään markkinoille järestään pelkkää A4 sutta :'(. Olisivat nyt ees ekaks tajunneet olla Suomen testiryhmään yhteydessä ;D
A4 2.0Tq

qmckone

Eli lopputulema: Uusi sähkömekaaninen nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin tulee A5:n tavoin myös A4:ään. Ei enää servotronicia.
A4 2.0Tq

fleetwood

Onkos joku tuota pitänyt B8:ssa toimivana ratkaisuna? Itse en 100 km kokemuksella päässyt sinuiksi servotronicin kanssa, oli vielä 80 km/h nopeudessa mielestäni ylikevyt ja tunnoton.

Se on aivan loistava, en vaihtaisi pois. Parkkeerauksessa kevyt, mutta maantiellä tunnokkuudessa ei ole moitteen sanaa. Tarkka, mutta silti tunnokas. Minkäänlaista tahmeutta en ole huomannut millään nopeudella.

Passat GTE Variant

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 01.12.11 - klo:22:57
Hyvä idea tuo kastelukannu. Kävinkin kokeilemassa.

Ei ihan roiskeitta mennyt, mutta yksi parhaiten osuneita pissapojan täyttöjä mitä olen onnistunut A4 B8:n tekemään.
Jep, itse huomasin tuon kastelukannun tarpeellisuuden heti. On kyllä älyttömään paikkaan keksitty laittaa pissapojan täyttöaukko. Muista huuhdella kastelukannu hyvin jos lisäät sillä myös lasinpesunestettä. Voi olla että kukat ei oikein tykkää Lasolista jos samaa kannua käytetään myös sen varsinaiseen tarkoitukseen :)

Skula

Tämmöinenhän se on. Se on semmoinen 'ontto', en ihan osaa sanoa että olis tunnoton, mutta sinnepäin. En erityisesti osaa tuota kehua.

Olen ääripäiden mies, joko sen pitää olla sitten reilun kevyt all the way, kuten vaikka vanha kunnon japsitehostus, tai sitten semmoinen aktiivinen ja tiukka, kuten esim B7:n ohjaus on.. Tämä servo tuntuu vähän noiden kompromissiltä..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Wilburi

Kaverin mökille menossa huomenna. Tuli juuri viesti, että ohjelmassa saunan lämmistä ja saunomista(aivan loistava kertalämmitteinen), takkatulen ääressä istumista nauttien jouluolutta, punaviiniä ja kuunnellaan uutta Nightwishin levyä. Lisäksi kaveri hankkimassa uuden A4:sen, joten rakennellaan sitä konfiguraattorista ja vertaillaan varusteita. Muilla kavereilla on jo A4 B8 ja kohta yzhdellä lisää.  ;D

Kaveriporukalla hieman samat mieltymykset tai sitten minulla on ollut asiaan hieman vaikutusta, kun hankin ensimmäisenä B8:n.  :D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Pekka T

Onkos Wilburin kavereilla diesel Audeja?  ;)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 02.12.11 - klo:18:45
Onkos Wilburin kavereilla diesel Audeja?  ;)

Yhdellä on A4 2.7 V6 TDI, koska ajaa sen verran paljon. Muuten olisi 2.0 TFSI.  :D

Tuossa V6:ssa on muuten siedettävät äänet.

Late

Ei ainakaan RNS-E uudessa kartta päivityksessä ole tuke Suomen TCM  :(

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 02.12.11 - klo:16:19
Muista huuhdella kastelukannu hyvin jos lisäät sillä myös lasinpesunestettä. Voi olla että kukat ei oikein tykkää Lasolista jos samaa kannua käytetään myös sen varsinaiseen tarkoitukseen :)

Juu, aika monta kertaa piti huljutella että vaahtoaminen loppui. :P

VAG!

Nyt on uudet FL-hinnat nettisivuillakin:

http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a4/a4-saloon/prices.html

Valikoimista on näköjään poistunut ainakin 155kW manuaalivajakki ja multi sekä 125/130kW TDI manuaalivajakki ja 105kW manuaaliquattro. Eli edullisin quattro neloseen on 130kW manuaalina. Hintaan 44 700. Ennen botoxia quattron sai 41 tonniin 1.8 TFSI:hin ja 105kW TDI:hin.

Sport-pakettiin saa nyt oikein vanteenjynssääjän unelmat. 20-puolaiset näyttävät ainakin hinnaston kuvissa siltä, että vahaajat saavat pari hikipisaraa puristettua, kun nuo jynssää ;)

Ktk

1.8 turpoon tulee kuulemma quattro jossain vaiheessa.

urkki

Tuota kanssa vähän ihmettelin, että olis tiputettu lopullisesti pois. Ehkä ongelma on moottorien saatavuudessa tms.

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 02.12.11 - klo:21:29
1.8 turpoon tulee kuulemma quattro jossain vaiheessa.
0.662 MW Audi quattro power, 4:n Quattron loukussa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy