Mercedes-Benz C32 AMG

Aloittaja Jukikyy, 04.05.12 - klo:21:09

« edellinen - seuraava »

Jukikyy

Päivitetään tännekin taas välillä mitä MB:lle kuuluu.

Eli auto ollut koko kesän jokapäiväisessä käytössä, tosin lyhyessä työmatkakäytössä tosin. Kilmetrejä on koko kesänä kertynyt vasta noin 1800km eli ei juuri mitään. Auto toimii täysin moitteetta muutosten jälkeen. Polttoainetta kulunut omassa noin 5km työmatkaajossa noin 15,5 l/100km, kun se ennen muutoksia oli noin 13,5 l/100km. Ei se teho tyhjästä tule ja varsinkin, kun mekaaninenahdin ahtaa kokoajan sen noin 0,2 bar enemmän kuin ennen.

Missään radalla/vartilla tai edes uutta penkitystä en ole ehtinyt tehdä. Kiirarissa on kokoajan toinen harraste auto. Jos jollakulla on tiedossa vm.1982 autoa, niin olen kiinostunut. Lähinnä tehokkaammat ko. vuoden MB:t, BMW:t, Porschet, Audit ym kiinnostaa.

Jukikyy

Nyt on alustasarja tilattu, kun molemmat etujouset on murtuneet poikki ihan jousen alaosasta.

Tilasin Bilsteinin korkeussäädettävän B14 PSS coilover setin. Josko se pian tulisi, että pääsisi asentamaan. Nyt auto seisoo kotona lämpimässä autotallissa pestynä.

Uusi penkitysaika piti olla ensi viikon torstaina, mutta nyt se jää väliin, kun ei viitsi katkenneilla jousilla Tuusulaan asti ajaa. Josko sitten talvella saisi jotakin uutta palikkaa tilattua ja sitten keväällä saisi komeammat teholukemat lapulle...

Jukikyy

Nyt on alustasarja saapunut. Tehtaan viimeinen kappale eli seuraava ko. alustan tilannut saa odotella useamman kuukauden omaansa.

Etupää




Takapää



Hyvällä säkällä ehdin ensiviikolla asentamaan.

Jukikyy

No niin nyt hieman löpinää alustan vaihdosta.

Alustaksi valikoitui Bilsteinin korkeussäädettävä B14 PSS coilover. Jäykkyyssäädön jätin pois lähinnä hinnan takia, koska ko. B16 alusta olisi ollut 2X kalliimpi.

Alustan vaihdon aloitin etupäästä. Katkennut jousi.


Koiranluun yläpää irti ja kaksi muuta pulttia/mutteria sekä iskarin yläpää ja pläts iskari-jousipaketti on irti.


Ihan jämäkän näköiset oli alkuperäisetkin iskarit ja jouset.


Iskareissa ihan AMG tekstikin.


Etupää tyhjänä.


Uusi paketti valmiina asennettavaksi. Yläpää piti ottaa vanhasta.


Paketti paikallaan.



Aikaa meni etupäähän noin 3 tuntia.

Sitten takapään kimppuun. Iskarin yläpää verhoilun alta auki ja alapäästä kaksi pulttia/mutteria.


Takapäätä.


Toinen takajousikin oli poikki.


Takapäätä kasattuna.


Takapää valmiina.


Takapäähän meni aikaa noin 2 tuntia.

Alustan säätä veikin aikaa sitten lähes 2 tuntia. Varsinkin takapää on v-mäinen säätää, koska takarengas pitää aina irrottaa, että korkeutta saa muutettua. Etu pää onkin mukavampi säätää, hieman tunkilla keventää etupäätä ja pyörittelee säätölautasia.

Alustan korkeus on ehjillä jousilla ollut edessä 355mm ja katkenneilla 345mm ja takana 335mm. Nyt säädin alustaa talvirenkailla korkeuteen 325mm eteen ja taakse. Takapää tosin laski noin 5mm, kun laitoin tankin täyteen V-poweria. Keväällä säädän sitten uudestaan kesärenkailla. Kuvaa ei nyt tähän hätään ole, mutta laitan tällä viikolla kuvan säädetystä alustasta.

Muutoskatsastus tuli myös jo tehtyä.

Jukikyy

Tässä pari kännykuvaa talvirenkailla.





Etu ja takapää on säädetty 325mm (edessä 30mm ja takana 10mm vakiota matalampi). Säätövaraa on molemmissa päissä molempiin suuntiin noin 20mm eli varaa on hyvin mennä ylös tai alas. Keväällä sitten kesärenkailla tod.näk. Uudet säädöt.

Jukikyy

Tuli joulunpyhinä vahattua MB kahteen kertaan BiltHamberin kovavahalla ja ovenvälit ym. Autoglymin punaisella. Hyvä tuli.

Tänään kävin heittämässä pikku motarilenkin, kun moottoriöljyn sekaan on päässyt bensaa. Lyhyt pätkäajo ja rikkaalla käynti tähän syynä. Imaisin 2-3dl öljyä varmuuden vuoksi pois. Kone herjasi reduce oil level.

Koko vuonna tullut kilometrejä 2900km eli todella vähän. Hyvin on auto pelittänyt ja uusi alusta on ja mieleen.

Jukikyy

Ã,,sken lähti tilaukseen TRW:n etuvakaajat etummaiset ja takimmaiset molemmille puolille. Meinasin vaihtaa kutakuinkin kaikki alustan osat ennenkuin vien auton nelipyöräsuuntaukseen. Alkup. MB:n koiranluut ehdin jo viimeviikolla eteen vaihtaa. Niitä vaihtaessa huomasin, että kuskin puolen takimmaisen alatukivarren sisempi pusla oli hieman murtunut, niin ajattelin sitten vaihtaa osia samalla vähän enemmän.

Katsotaan juolahtaako mieleen vielä jotain vaihdettavaa...

Kesärenkailla ajellut nyt muutaman päivän ja voi jessus toi Bilsteinin alusta on hyvä ajettava hyvällä asfaltilla! Hieman se on kova terävissä töyssyissä, mutta kyllä sillä pärjää.

RSOCUstin

Peukkua tästä laitoksesta.
Tässä pari päivää kuolannut netistä C30 AMG combia :) Täytyy sanoa että olis messevä peli.
Muutenkin mersukuume nostaa taas päätänsä.
Kevät on vaarallista aikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=USyEDaSKXls

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.03.15 - klo:11:18
Peukkua tästä laitoksesta.
Tässä pari päivää kuolannut netistä C30 AMG combia :) Täytyy sanoa että olis messevä peli.
Muutenkin mersukuume nostaa taas päätänsä.
Kevät on vaarallista aikaa.

Kiitos!

Harvinainen laitos vain tuo C30 AMG, mallia on kaikkiaan valmistettu seuraavasti: farkku 830 kpl, sportcoupe 691 kpl ja sedan 774 kpl.

RSOCUstin

Minkälaiset nuo C-mersun bi-xenon valot on? Olikos sulla tässä ne.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 08.04.15 - klo:07:27
Minkälaiset nuo C-mersun bi-xenon valot on? Olikos sulla tässä ne.

Ei ole minulla xenoneita vaan perus halogeenit  :-\ Xenonit on ilmeisesti ihan hyvät. 700-800â,¬ maksaisi uudet bi-xenon umpiot, mutta en ole viitsinyt vaihtaa koska ei ole lampunpesureita eikä ballistia halogeeneissa, niin menisi aikamoiseksi jumpaksi tuo vaihtaminen. Vaihdoin vain facelift mallin kirkaslasiset umpiot.

Ps. Kattelinkin, että olit Mersuforumilla kysellyt C30 AMG:stä. Itse melkein ostaisin ennemmin facelift 320CDI:n...

RSOCUstin

Juu aikasemmin tuota Mersuforumia on tullut katseltua. Hyviä juttuja siellä on kyllä.
Yritetään tätä autokuumetta hillitä kun katastuskin meni läpi 😊

Jukikyy

Nyt alkaa olla alustajumppa ohi. Tuli sitten iskarien ja jousien lisäksi vaihdettua etumaiset ja takimaiset etualatukivarret TRW, koiranluut alkup. MB ja iskareidenyläpäiden tuet laakereineen Lemförder. Tänään kävin vielä suuntauksessa. Ei ollut juuri lainkaan kulmat pielessä, edessä vähän aurausta ei muuta.

Sitten olisi vielä tuo kampiakselin pyörän vaihto edessä, kun se vulkanoitu tärinänvaimennin on pullistunut ulospäin yhdestä kohtaa. Viime viikolla tilasin Saksasta Vaico -merkkisen vakio 158mm kokoisen pyörän. Josko vkoloppuna ehtisi asentamaan. Jätin tällä kertaa isomman pyörän ostamatta, että jää tulevaisuuteenkin jotain hommia...

Sitten olisi vielä yhden parkkitutkananturin vaihto tiedossa.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 14.04.15 - klo:19:22
Sitten olisi vielä tuo kampiakselin pyörän vaihto edessä, kun se vulkanoitu tärinänvaimennin on pullistunut ulospäin yhdestä kohtaa. Viime viikolla tilasin Saksasta Vaico -merkkisen vakio 158mm kokoisen pyörän. Josko vkoloppuna ehtisi asentamaan. Jätin tällä kertaa isomman pyörän ostamatta, että jää tulevaisuuteenkin jotain hommia...

Sitten olisi vielä yhden parkkitutkananturin vaihto tiedossa.

Ei mennyt kuin siinä kuuluisassa ruotsalaisessa nikkarointiohjelmassa tuo kampiakselin pyörän vaihto. Tilailin Saksasta Vaico -merkkisen tarvike pyörän kotiin tuotuna 80â,¬, kun alkuperäinen pyörä alennusten jälkeen on 415â,¬. Ajattelin säästää muutaman satasen... Vanhan kampipyörän sain irti juuri ja juuri, oli niin s**tanan piukassa. MB:n mukaan kiristys on 200nm + 90 astetta eli noin 300nm ja pyörä on pyörinyt vähän yli 100tkm ja 12 vuotta, niin piukassa oli. Kahdella 2 metrisellä rautaputkella kaksi miestä kun väänsi toinen toiseen ja toinen toiseen suuntaan reilun tunnin niin aukesi. Meinasi usko loppua kesken.

Vanha pyörä kädessä ja vertasin uuteen niin eihän tuo Vaico ollut sinnepäinkään. Moniurahihna oli 2 lamellia liian leveä tuohon tarvike pyörään. No vanha pyörä paikalle ja tarvikeosa pienen väännön ja kinastelun jälkeen takaisin Saksaan.

Nyt on alkanut mielessä pyöriä, kun tuota osaa ei muuta kuin alkuperäisenä tunnu saavan, että josko kuitenkin vaihtaisi sinne tämän. Olen ollut Motorbittiin yhteydessä ja siellä pitäisi käydä autoa näyttämässä riittääkö suuttimet ja syötöt vai meneekö nekin uusiksi. Näillä eväillä pitäisi päästä sinne 420-430hv tietämille ja vääntö nousisi ehkä 550nm tasolle. Katsotaan...

Jukikyy

Tuli auto vahattua tuossa edellisviikolla Bilt Hamber Finis-waxilla ja muutenkin puunailtua ja paikkamaalailtua takapuskuria takarenkaan takaa, josta "kivisuihku" oli maalia irrottanut. Nyt on taas hyvä.

Tässä pari hätäistä kännykuvaa autosta Bilsteinin säädettävällä alustalla ja 19" kesärenkailla. Edessä ja takana korkeus sama, noin 32cm tai muutaman millin päälle.





Vielä on tuo kampiakselin pyörä asia kesken mitä sen kanssa teen. Järki sanoo, että vakio, mutta tunteet että isompi. Jos vaihdan isomman niin saattaa samalla putkisto ja suuttimet vaihtua...

kai75

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 27.05.15 - klo:09:04
Tuli auto vahattua tuossa edellisviikolla Bilt Hamber Finis-waxilla ja muutenkin puunailtua ja paikkamaalailtua takapuskuria takarenkaan takaa, josta "kivisuihku" oli maalia irrottanut. Nyt on taas hyvä.

Tässä pari hätäistä kännykuvaa autosta Bilsteinin säädettävällä alustalla ja 19" kesärenkailla. Edessä ja takana korkeus sama, noin 32cm tai muutaman millin päälle.





Vielä on tuo kampiakselin pyörä asia kesken mitä sen kanssa teen. Järki sanoo, että vakio, mutta tunteet että isompi. Jos vaihdan isomman niin saattaa samalla putkisto ja suuttimet vaihtua...

Hyvän näköinen kiiltävine pelteineen ja isoine vanteineen  ;D

Tuohon kampiakselipyörä- ym.  viritysrakenteluun en juuri muuta osaa neuvoa antaa kuin että järjen kanssa ei tässä ole mitään tekemistä,  etene vaan tunteiden mukaan...   8)
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Jukikyy

Nyt on tuota kampiakselin pyörää yritetty vaihtaa jo useampaa kertaan. Tuo Vaico ei siis sopinut vaikka piti niin tilasin paikallisesta varaosaliikkeestä toisen merkkisen Corteco, jonka piti sopia. No ei sopinut sekään eli nyt alkaa vaaka kallistua vahvasti suurempaan kampiakselin pyörään. Jos saisi vähän lisää ahtoja ja kävisi Motorbitissä uudelleen penkissä ja mahdollisissa säädöissä jos on tarvetta. Suuttimien aukioloajat täytyy ainakin tarkistaa ja seokset.

Auto seissyt autotallissa koko kesäloman, kun ollut niin kiire, että ei ole ehtinyt ajamaan.

Etupäässä oli pientä kolinaa ja syy oli kuskin puolen taaemman alatukivarren sisempi kiinnitys pultti. Tukivarret vaihdoin keväällä uusiin kuten kaiken muunkin etupäästä. Varmaan alusta on nyt sen verran jäykkä, että ei meinaa pysyä pultit kiinni. Iskarin yläpäät liimasin jo edestä kiinni, kun löystyivät kokoajan. Saas katsoa pitääkö muitakin alkaa liimailemaan.

Lisäksi tilailin parkkitutkan antureita ebaystä ja sain ne maalattua viime viikolla, vielä pitäisi vaihtaa antureita 3 kpl, kun sadekelillä eivät toimi. Nyt on toiminut anturit pidempään, kun on ollut kuivaa. Josko elokuussa ehtisi anturit vaihtamaan ja isomman kampiakselin pyörän (Kleemanilta Tanskasta 1400e tai Needwingsiltä jenkeistä 1119$+tullit ja rahti ASP merkkinen).

Jukikyy

Nyt sain vihdoin ja viimein vaihdettua rikkinäiset parkkitutkan anturit uusiin. Eli tässä löpinää ja lyhyet ohjeet W203 etu- ja takapuskurin parkkitutkan antureiden vaihtoon.


Takapää:

Takapään sisälokasuojaa vähän irti. Kaksi "painonapppia" pois.


Tämä jälkeen pääsi käsiksi ruuviin joka pitää takapuskurin reunoja sivusuunnassa paikallaan. Yksi ruuvi molemmilla puolilla.


Sitten takaluukusta sisäpuolelta molemmilta puolilla "sivuposket" pois ja minun tapauksessa vasemmalta työkalut pois ja oikealta puolelta subwoofer pois. Molemmat oli kiinni noin kolmella ruuvilla.



Tämän jälkeen pääsi käsiksi takapuskin sivuja kiinnipitäviin muttereihin. Molemmilta puolilta yhdet 10mm mutterit pois (näkyy tuossa äänieristematon alla).

Sitten aivan takaa takalamppujen alta kolme mutteria pois.


Tämän jälkeen takaluukun lattian verhoilun alta kaksi isoa mutteria (kolossa taskulampun alapuolella).


Sitten pakoputken takaäänenvaimentimen kannatinkumi irti ja puskuri taaksepäin vetämällä pois.


Takaparkkitutkan johdon liitin irti oikealta puolelta subwooferin takaa ja avot puskuri on irti.


Itse anturi lähtikin todella helposti irti. Hieman vetää ja se on kädessä.


Anturin ympärillä oli tämän näköinen muovipidike.


Vanha anturi.


Ja uusi anturi.


Fiksusti on saksalainen insinööri suunnitellut parkkitutkan anturin vaihdon. Aikaa meni noin 3 tuntia, kun tietämättä ensimmäistä kertaa teki. Toisella kerralla menisi jo puolet nopeammin. Jos olisin tiennyt, että koko puskuri pitää anturin vaihdon takia irrottaa olisin vaihtanut kaikki anturit, mutta nyt ei niin paljoa antureita ollut ylimääräisenä. Ebay.de:stä tilasin 22â,¬/kpl.


Jukikyy

Etupää:

Ensin moottorin alta suoja muovi irti joka kiinni noin 8-10 kpl ruuvilla/mutterilla.

Tämän jälkeen eturenkaat irti ja etummainen ja alempi sisälokasuojan muovi pois joka on alta kiinni kolmella "painonapilla" ja lokasuojan puolelta "painonapilla ja kolmella ruuvilla.


Tämän jälkeen isompi sisälokasuojanmuovi irti joka kiinni noin 4 kpl mutterilla ja 3 kpl ruuvilla. Sitten etupuskurin sivua pitävä metallinen lista pois joka lähti konehuoneeseen päin vetämällä (kuvassa puskurin ja lokasuoja yhtymä kohdassa).


Tämän jälkeen irrotin pultit molemmilta puolilta jotka ovat yllä olevassa kuvassa lampun paisuntasäiliön alla näkyvän puskurin palkissa olevan reiän alla. siellä oli yksi 10mm pultti.

Tämän jälkeen konehuoneen puolelta kaksi pulttia pois puskurin päältä.


Sitten etupuskuri lähtikin ulospäin vetämällä pois. Itse en irrottanut edes johtoja, koska ei ollut tarvetta.


Anturi oli samalla tavalla kiinni kuin takanakin.

Tämä oli jo tutumpaa hommaa, koska puskuri on ollut minulla jo irti, kun vaihdoin välijäähdyttimen isompaan ja tehokkaamman välijäähdyttimen kiertovesipumpun. Etupuskurin irrotus ja kiinnitys kesti noin 1,5 tuntia eli puolet vähemmän kuin takapuskurin.



RSOCUstin

Luulin aina että Altea Xlssä on vaikea puskurin irrotus. Mutta tämä oli kyllä paljon suurempi.
No nyt toimii anturit.

Jukikyy

Hieman päivitystä, joskaan ei mitään järkevää pitkän tauon jälkeen.

Kävin äsken katsastamassa Mersun ja ei mitään huomautettavaa. Päästöt todella hyvät ja jarrut ja iskarit kunnossa. En käynyt edes motarilla "herkistämässä" jarruja.

Nyt pitäisi laittaa tilaukseen isompi kampiakselinpyörä apurullineen jenkeistä Needwingsiltä ja isommat suuttimet jostakin hommata. Sitten olisi vielä tuon pakopuolen kanssa tekemistä. Varmaankin pakosarjat ja siitä taakse saakka kaikki tilaukseen Super Sprintiltä. Josko keväällä sitten pääsisi uudelleen säätö hommiin moottorinohjauksen kanssa...

Eipä tähänkään ajokauteen paljoa kilometrejä tullut 2700km. Hetken ehtii vielä ajella ennen talviunia.

Jukikyy

Jaahas. Autoon tehty kevyt keväthuolto. Vaihdoin öljyt (Mobil 1 New Life 0W 40), öljynsuodattimen (alkuperäinen MB), raitisilmasuodattimen (aktiivihiili alkuperäinen MB), ilmansuodattimet tuli pestyä ja öljyttyä sekä käsijarrun säädin. Eli ei mitään ihmeellistä.

Parkkitutkan antureita taas pimeänä >:( Starin nokassa pitäisi käydä, että tietää mitä antureita tällä kertaa pimeänä...

Vielä pitäisi tuo kampiakselin pyörä vaihtaa. Ei ole talven aikana saanut sitä mistään järkevään hintaan tilattua. Tuommoinen on nyt Ebay:hin tullut Kleemanin pyörä.

Kivaa on taas päästä ajelemaan ja pitoakin tuntuu olevan kesäpyörillä vielä hyvin eli ei tarvitse niitäkään tänä kesänä vaihtaa.

gate

Miksi piti purkkaa puskuri, kun lista jossa anturin ovat kiinni lähtee irti noin 2 minuutissa irti?

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: gate - 08.04.16 - klo:09:42
Miksi piti purkkaa puskuri, kun lista jossa anturin ovat kiinni lähtee irti noin 2 minuutissa irti?

Niin minäkin luulin, että edestä lähtee listat irti, mutta ei lähtenyt. En tiedä onko AMG:ssä erilainen ratkaisu noiden puskurien listojen kanssa. Takaata listat ei taida missään mallissa lähteä irti.

gate

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 08.04.16 - klo:11:13
Niin minäkin luulin, että edestä lähtee listat irti, mutta ei lähtenyt. En tiedä onko AMG:ssä erilainen ratkaisu noiden puskurien listojen kanssa. Takaata listat ei taida missään mallissa lähteä irti.

Omassa W203T ja W211 lähti listat irti ihan iloisesti. Kohtaa joudut hakemaan jossa kiinnike on, mutta muovi "lusikalla" irtoo kyllä ihan iloisesti.

Jukikyy

Nyt on auto laitettu taas talviseisontaan. Kesällä ei tulut ajeltua kuin vähän vajaa 1500km. Tuli tilattua auton suojapeite Tuningstudiolta. Cover-Zone Sahara, joka on tarkoitettu auton päälle joka talvehtii sisällä. Peite ei ole vielä tullut vaikka tilasin jo 6 viikkoa sitten... Tulee kun on tullakseen.

Mitään ihmeitä en kesällä autolle tehnyt muuta kuin ajelin kauniina kesäpäivinä. Talven aikana pitäisi muutama parkkitutkananturi tilata ja maalata sekä tilailla osia ensi kesäksi (kaikkea pientä ja ehkä suurempaa tekniikkapuolelle).

Tuossa kuva pesun jälkeen ennen seisontaan laittoa (vahaamatta vielä kuvassa). Vahaksi vedin Bilt Hamber finish waxin.


Jukikyy

#116
Auto on ollut reilun kuukauden seisonnassa ja tallissa. Parin kuukauden odottelun jälkeen tuli suojapeitekin, joten pesin auton ja laitoin peitteen päälle.




rik

Hieno mese sulla. Tuli luettua threadi läpi kun itsekkin olen näitä C32 mesejä nyt katellut. Mitäs mesellä tänä kesänä kuuluu?

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: rik - 26.06.17 - klo:11:18
Hieno mese sulla. Tuli luettua threadi läpi kun itsekkin olen näitä C32 mesejä nyt katellut. Mitäs mesellä tänä kesänä kuuluu?

Kiitos!

Mersulle kuuluu ihan hyvää. Pääsiäisenä otin auton ajoon ja tein "perus" keväthuollon.
- Öljyt Mobil 0W 40
- Öljyn suodatin alkup. MB
- Raitisilmasuodatin alkup. MB

En ole paljoa ehtinyt tänä vuonna vielä ajaa, kun on ollut koti- ja työkiireitä sen verran paljon. Josko kesälomalla ehtisi autoa hieman pitää hyvänä ja ajaa :)

Tuo kampiakselinpyörä pitäisi vaihtaa, mutta maksaa sen noin 1.500â,¬, niin on jäänyt hommaamatta. Sitten pitäisi suuttimet vaihtaa isommaksi ja tankkiin olisi tarkoitus kaataa E85 polttoainetta ja uusi softa koneelle. Nämä on varmaan ensi talven hommia, jos ehdin autotallin laajennuksen saada valmiiksi ennen talvea. Muuten jää ensi vuoteen nämä isommat tekniikka muutokset. Samalla voisi putkistolle tehdä jotain...

Mutta vähän on tänä vuonna ajettu ehkä 250km.

Jukikyy

Viddu tuota photobuckettia. Sinne meni kaikki kuvat :(

Muutaman kuvan sain lisättyä aloitus viestiin... Harmi, kun kaikki räpellyskuvat on hävinnyt...

Auto menossa kohta talviseisontaan. Oma isohko (64m2) autotalli valmistuu vasta ensivuonna, joten sitten on oma hyvä talvisäilytys ja harrastuspaikka.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy