"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

teraja

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 19.07.19 - klo:17:18
No sekin vielä, valitetaan nyt sitten vielä siitäkin.

Korjaan omaa kommenttiani tuohon ajovalo keskusteluun sateella. Eli näissä riisikipoissa, fordeissa ja ranskiksissa yms. ajovalot eivät kytkeydy päälle sateella, kun pyyhkijät kytketään päälle. Ajovaloautomaatiikka ei tällaista ymmärrä, vaan päivävalot jäävät palamaan. Onko tekemistä sitten sillä, jos autoista ei löydy kunnollista valoassistenttia? Esim. uudemman sukupolven VAG konsernin kärryissähän ajovalot kytkeytyvät päälle sateella, kun pyyhkijät menevät päälle ja pyyhkivät x-määrän tietyn ajan sisällä.
Mä olen omasta Skodasta laittanut tuon automaattisen sateella kytkeytymisen pois päältä. Ã,,ärimmäisen typerää, kun valot palaa keskellä päivää pienessä tihkusateessa.

Vivusta käännän sitten valot päälle rankkasateessa ja/tai sumussa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teraja - 19.07.19 - klo:18:47
Mä olen omasta Skodasta laittanut tuon automaattisen sateella kytkeytymisen pois päältä. Ã,,ärimmäisen typerää, kun valot palaa keskellä päivää pienessä tihkusateessa.

Vivusta käännän sitten valot päälle rankkasateessa ja/tai sumussa.

Miten se on typerää, että sateessa valot palaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teraja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.07.19 - klo:18:52
Miten se on typerää, että sateessa valot palaa?
Korjataan, ei ehkä typerää, mutta turhaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teraja - 19.07.19 - klo:21:45

Onko näin? Minusta valot on nimenomaan myös näkymistä varten ei vain omaa näkemistä! Tällä tarkoitan nimenomaan laillisia ajovaloja ajon aikana.

Kyllä minullakin on "päivävalot", mutta ajan aina ajovalot päällä. Minulle xenonien vaihto parin vuoden välein on sen verran pieni kustannus autoilun kokonaiskustannuksissa.

teraja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.07.19 - klo:22:09
Onko näin? Minusta valot on nimenomaan myös näkymistä varten ei vain omaa näkemistä! Tällä tarkoitan nimenomaan laillisia ajovaloja ajon aikana.

Kyllä minullakin on "päivävalot", mutta ajan aina ajovalot päällä. Minulle xenonien vaihto parin vuoden välein on sen verran pieni kustannus autoilun kokonaiskustannuksissa.
Ehkä nää on mielipideasioita. Mä erotan hyvin autot liikenteessä valoisan aikaan, oli niissä valot päällä tai ei. Ja päiväajovalot ajaa mielestäni asian, jos huomion vuoksi sellaiset pitää valoisalla olla. Ehkä se on se järjenkäyttö tässä tärkein, eli itse laitan aina valot päälle huonolla kelillä, sellaisella, että ilmassa on kosteutta tai jotain pöllyää/tulee taivaalta auton näkyvyyttä peittämään. Monet eivät tajua tätä ja vetelevät päivävaloilla tai kokonaan ilman valoja näissäkin tilanteissa. Ei ole montaa kuukautta, kun kotikadulla pysäytin nuorehkon henkilön ajaman auton, joka ajoi pimeänä puolen yön aikaan - luulisi, että tuossa itse kuskinakin jo ihmettelee, kun ei meinaa nähdä eteensä :)

V-O

Lainaus käyttäjältä: teraja - 19.07.19 - klo:21:45
Millaista haittaa autonomistajalle tai maailmankaikkeudelle synyy, jos pitää ajovaloja päällä aina autoa ajaessa?

Kuinka paljon kuluu enemmän vaikkapa rahaa, jos lasketaan 10 000 km tai 30 000 km vuodessa ajettuna?

teraja

Lainaus käyttäjältä: V-O - 20.07.19 - klo:07:14
Millaista haittaa autonomistajalle tai maailmankaikkeudelle synyy, jos pitää ajovaloja päällä aina autoa ajaessa?

Kuinka paljon kuluu enemmän vaikkapa rahaa, jos lasketaan 10 000 km tai 30 000 km vuodessa ajettuna?
Vetäydyn kammiooni pohtimaan näitä kysymyksiä, vastaukset saat, kun valkoinen savu nousee. Mukavaa kesän jatkoa, myös ajovalot päällä päivällä ajaville :)

arsik

Ajelin pari viikkoa vuokra-autolla Portugalissa ja totesin Suomen liikenteen olevat varsin maltillista.
Läheltäpititilanteita sattui jatkuvasti sekä paikallisille,että turisteille.Myös minulle.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: arsik - 20.07.19 - klo:10:50
Ajelin pari viikkoa vuokra-autolla Portugalissa ja totesin Suomen liikenteen olevat varsin maltillista.
Läheltäpititilanteita sattui jatkuvasti sekä paikallisille,että turisteille.Myös minulle.
Oltiin kaverin kanssa heinäkuun 2. viikko Unkarissa. Mitä sieltä jäi kans mieleen liikenteestä, ylinopeuden ajaminen 10-15 yli rajotuksen on sääntö eikä poikkeus, moottoripyörät ja skootterit pudottelee kaistojen välissä Budapestissä, autoilijat on kaupungissa samalla kohteliaita toisilleen jos haluaa ryhmittyä toiselle kaistalle ja pistää vilkun päälle niin siihen tulee reikä jonka jälkeen hätävilkuilla "kiitetään", auto voidaan kaupungissa pysäköidä lyhyeksi ajaksi käytännössä melkein mihin tahansa hätävilkkujen turvin, maantiellä saat itselles kilpakumppanin todella helposti, ja erehdyppä moottoritiellä tukkimaan vasen kaista niin oikealta kun sut on ohitettu sen jälkeen tulee "brake check".
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.07.19 - klo:20:27
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e9be72d4-0d89-4113-91d5-0cf1859c2353
Nämä Iltalehdelle videoita lähettävät ihmiset sietäisi saada rangaistuksen. Tässäkin tapauksessa puhutaan, että oli kuski vaaraksi ja kaahaili, ja jopa osui muka toisiin autoihin. Kuitenkaan tämä kuvaaja ei edes tehnyt poliisille mitään ilmoitusta, mutta ilmoitti silti Iltalehdelle, josta sai varmaan parinkympin palkkion.
Julkisuus on tämänkin ilmoittajan mielestä siis tärkeämpää kuin turvallisuus.

Omien havannointien mukaan vironkilpiset tekevät juuri näitä tempauksia ja niitä tulisi valvoa paljon enemmän ja antaa paljon kovempia rangaistuksia. Viimeksi tänään aamusta samaisella väylällä samankaltainen ohittelu, kaistoja pitkin kylläkin, mutta reilua ylinopeutta ja puikkelehtien autojen seassa.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 20.07.19 - klo:11:09
Omien havannointien mukaan vironkilpiset tekevät juuri näitä tempauksia ja niitä tulisi valvoa paljon enemmän ja antaa paljon kovempia rangaistuksia. Viimeksi tänään aamusta samaisella väylällä samankaltainen ohittelu, kaistoja pitkin kylläkin, mutta reilua ylinopeutta ja puikkelehtien autojen seassa.
Ihan suomalaiselta tuo videon lähettäjä vaikutti tekstin perusteella, jota paheksuin. Turha meidän on tuomita kuskia, jonka kiireestä/hädästä ei meillä ole tietoa - sitä varten on virkavalta. Ja itse olen sitä mieltä, että rangaistukset Suomen liikenteessä tulee olla kaikille samat, kansalaisuudesta riippumatta.

dosetti

Siksi kerroinkin omia havainnointeja enkä tuominnut juuri tuota kuskia virolaiseksi. Samaa mieltä, kaikille sama rangaistus. Valvontaa pitäisi lisätä ja paljon.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.07.19 - klo:09:30
Ihan suomalaiselta tuo videon lähettäjä vaikutti tekstin perusteella, jota paheksuin. Turha meidän on tuomita kuskia, jonka kiireestä/hädästä ei meillä ole tietoa - sitä varten on virkavalta. Ja itse olen sitä mieltä, että rangaistukset Suomen liikenteessä tulee olla kaikille samat, kansalaisuudesta riippumatta.

Mutta kun rangaistukset eivät ole samat ja hyvä esimerkki oli nämä ferrareilla pelleilleet Italialaiset!

sambolo

No sekin vielä, valitetaan nyt sitten vielä siitäkin.

Korjaan omaa kommenttiani tuohon ajovalo keskusteluun sateella. Eli näissä riisikipoissa, fordeissa ja ranskiksissa yms. ajovalot eivät kytkeydy päälle sateella, kun pyyhkijät kytketään päälle. Ajovaloautomaatiikka ei tällaista ymmärrä, vaan päivävalot jäävät palamaan. Onko tekemistä sitten sillä, jos autoista ei löydy kunnollista valoassistenttia? Esim. uudemman sukupolven VAG konsernin kärryissähän ajovalot kytkeytyvät päälle sateella, kun pyyhkijät menevät päälle ja pyyhkivät x-määrän tietyn ajan sisällä.

Omassa riisikipossa toimii kyllä optimisti valoautomatiika. Menee myös sateella päälle valot.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Saksoboy

Kyllä näitä pimeä peräisiä on vaggilaisissakin.
Ei tartte mennä kuin -14 vm mallin transportteriin niin ei syty takavalot nolla asennossa (tehdasasetuksilla) vaikka minkälainen myrsky on kyseessä.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Saksoboy - 24.07.19 - klo:14:19
Kyllä näitä pimeä peräisiä on vaggilaisissakin.
Ei tartte mennä kuin -14 vm mallin transportteriin niin ei syty takavalot nolla asennossa (tehdasasetuksilla) vaikka minkälainen myrsky on kyseessä.
Kyllähän ne valot täytyy kytkeä päälle, eli joko | asentoon tai sitten Auto -asentoon, jos varustelistalta löytyy ajovaloautomatiikkaa. Ei 0 -asentoa ole tarkoitettu käyttää kun ollaan liikenteessä.

sambolo

^haha ton takia niitä pimeitä autoja on  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 24.07.19 - klo:14:52
Ei 0 -asentoa ole tarkoitettu käyttää kun ollaan liikenteessä.

Kyllähän 0-asentokin on tarkoitettu ajoon, mutta vain päivänvalossa ja poutasäällä. Toki valoisuustunnistimella varustetuissa kannattaa ajella auto-asennolla, mutta jos tunnistinta ei ole, ei päiväajovalojen käyttöön kai muuta mahdollisuutta ole kuin 0-asento?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Freeze

Kyllä se 0-asento saattaa hyvinkin olla validi päiväajoon autosta riippuen. Kannattaa lukaista sieltä asiaa koskevan auton ohjekirjasta.
Skoda Kamiq Style 1.5 TSi manuaali, 2024

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.07.19 - klo:14:39
Kyllähän 0-asentokin on tarkoitettu ajoon, mutta vain päivänvalossa ja poutasäällä. Toki valoisuustunnistimella varustetuissa kannattaa ajella auto-asennolla, mutta jos tunnistinta ei ole, ei päiväajovalojen käyttöön kai muuta mahdollisuutta ole kuin 0-asento?

Näin se menee ainakin Passatin edellisessä sukupolvessa, comfortlinen varustetasossa. Automyyjäkin sanoi, että pidä valokatkaisijaa Auto-asennossa niin on helpointa.
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: arsik - 20.07.19 - klo:10:50

Tuttuni ajoi vuokra-autolla Epsanjassa ja palattuaan totesi: paikalliset kuskit on kaikki Carlos Sainzeja.   :D ;D :(
Yritetään pärjätä.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 26.07.19 - klo:15:49
Kyllä se 0-asento saattaa hyvinkin olla validi päiväajoon autosta riippuen. Kannattaa lukaista sieltä asiaa koskevan auton ohjekirjasta.
Jos näin on, niin silloin lienee jokaiselle itsestään selvää ettei ajovalot tai takavalot syty, kun sataa tai tulee pimeää. Siellä palaa vain edessä pari lediä.
Itse en näe järkeä ajella koskaa 0-asennossa. Jos päivä/ajovaloautomatiikkaa ei ole, niin tällöin valot pidetään aina ajaessa päällä.

concorde

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: concorde - 19.05.20 - klo:15:07
Kirraa?  Ja hoblaa!

https://www.youtube.com/watch?v=mHpEKxb33OI

Auto lunastukseen -> suomalainen jobbari ostaa sen euroopasta vakuutusyhtiöiden huutokaupasta -> korjauttaa tattarisuon halvimmassa romuttamossa -> kuukauden päästä nettiautossa myynnissä tekstillä "kevyellä käytöllä ollut loistoyksilö" -> 2kk päästä VAGarenalla uusi onnellinen omistaja kyselee neuvoa kun auto ei kulje suoraan  :D
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kräki

Minulla on luurassa ihan suomesta vastaavanlainen video,mutta sitä ei saa tähän ladattua.
Somalinainen vetää jukella pitkin seiniä,ku flipperipallo.

a_jaba

Tänään Kehä 1 Itään Lahden motarin ramppien kohdalla. Audin konepelti pösön katolla, takapenkillä jätkillä kädet ulkona ikkunoista ja pitävät konepeltiä paikallaa.  :-X

Ja kyllä, otin valokuvan kännykällä autoa ajaessa  :-\
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Daatta

Katsoin ensin pikkukuvasta että pösö on kiilaamassa keulasta sisään, kaveri näyttää keskisormea takaikkunasta ja katolla on vielä Audin logo. ;D Ei niin hupaisa tilanne, jos konepelti olisi haukannut ilmaa alleeen ja lennähtänyt päin takana tulijan tuulilasia...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Hibah

Mikähän oli pösön matkanopeus? Siin on jo 50 vauhdissakin tekemistä pidellä tuota aloillaan.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 29.05.20 - klo:21:43
Kymmeniä vuosia täysillä bonareilla kertoo kaiken.
Kunnioitettava saavutus.
Olen monta mälliä saanut estettyä huomiomalla ja ennakoimalla liikennetörpön.
Peräänajoja olen saanut estettyä useita.

Liittyykö tuohon kuvaan vai mihin?

Täysillä bonareilla on myös menty vajaat 30 vuotta, ja aika monta kanssaautoilijoiden miltei aiheuttamaa kolaria estetty   ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy