"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

mremonen

Lainaus käyttäjältä: vwp - 22.02.16 - klo:09:47
Ai että kyllä taas maanteiden ritari audisti ja nelivetojumala osasi ollakin mulkku eilisessä liikenteessä.
Mulkku ei katso merkkiä...  ;D

Enivei, kyllä tuo roiskiminen on törkeää. Sen sijaan omalle kaistalle palaaminen on välillä vähän kaksipiippuinen juttu. Esimerkiksi motarilla joskus se oikea kaista on lähes kuiva ja vasen märkä. Nopeasti omalle kaistalle palaaminen roiskuttaa siten vähemmin ja lyhyemmän aikaa sitä kuraa ohitettavan silmille. Mutta tietysti tapauskohtaisesti pitää mennä. Ja jos palaa siihen ohitettavan eteen, nopeuseroa pitäisi olla sitten sen verran ettei jää roikkumaan siihen yhtään ylimääräistä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

erttuli

Kyllä noista kuskeista, jotka samantien ohituksen jälkeen kuraloskakelillä vaihtaa kaistaa siihen metrin tai parin päähän, tulee mieleen oikein kunnon mulkvistit (minä minä minä, muista viis), tai sitten eivät vain ymmärrä että sitä paskaa lentää ihan huolella takanatulevan silmille, tai eivät vain ole kovin kokeneita kuljettajia ja pelisilmä puuttuu kokonaan, tai ovat niin mulkkuja että tekevät tahallaan. Osa ei edes nosta vauhtia sen vertaa, että etäisyyttä tulisi ohituksen jälkeen, eli jää siihen muutaman metrin päähän ajamaan. Muutaman kerran näin käyneenä olen sitten itse painanut tämän juntin ohi, koska ei pätkääkään kiinnosta ajaa jonkun perässä 3 metrin päässä tuulilasi aivan paskassa. Muutenkin turvallisempaa vaihtaa takaisin hiukan pidemmän matkan päästä, aivan sama onko ohituskaistalla takana perseessä kiinni roikkumassa joku, jos ajat sallittuja nopeuksia eikä mitään 95km/h. Kesällä kuraongelmaa ei pahemmin ole, mutta kyllä se sadekelillä ärsyttää melkein yhtä paljon. Useimmiten itse vaihdan kaistaa takasin n. 30-50m päästä, esim. rekkojen ohituksissa. Niissäkin osa tuntuu vaihtavan n. metrin päähän rekan keulasta. On se niin, että liikenteessä idiootit helpoiten erottaa  :)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: vwp - 22.02.16 - klo:09:47
ajeli oikean puolen renkaat siinä "keskikaistalla" ja kaikki se 10-15 cm loskapaskaa tuulilasille koko ohituksen ajan.
Luulis, että tuo tekee ohittamisenkin astetta mielenkiintoisemmaksi, sillä jos ajaa ajourien välissä, niin että toisen puolen pyörät ovat loskavallin päällä, niin kuvittelisin, että ne toisen puolen pyörätkin ovat silloin sohjon päällä.

vwp

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.02.16 - klo:11:29
Luulis, että tuo tekee ohittamisenkin astetta mielenkiintoisemmaksi, sillä jos ajaa ajourien välissä, niin että toisen puolen pyörät ovat loskavallin päällä, niin kuvittelisin, että ne toisen puolen pyörätkin ovat silloin sohjon päällä.

Eihän se quattrolla missään tunnu..  ::)
Eivaan, tais olla vasemman puolen pyörät urassa ja oikealta puolelta siinä sohjossa, tie on mielestäni poikkeuksellisen leveä sillä pätkällä
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Arcca

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 22.02.16 - klo:11:01
Useimmiten itse vaihdan kaistaa takasin n. 30-50m päästä, esim. rekkojen ohituksissa. Niissäkin osa tuntuu vaihtavan n. metrin päähän rekan keulasta. On se niin, että liikenteessä idiootit helpoiten erottaa  :)

Koska rekoissa on tuulilasi korkealla, kysyin yhdeltä rekkakuskilta kerran haittaako tuo heti eteen ajaminen rekkoja (kura syystä siis); ei kuulemma haittaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

erttuli

Juu en sitä epäile että rekkojen tuulilasiin lentäisi paskaa, mutta turvallisuussyistä talvella surkealla kelillä en turhaan viitsi puskurin eteen vetää. Muutama sekuntti kauemmin vasenta kaistaa niin jo tarpeeksi etäisyyttä.. Sit jos vedät suoraan siihen rekan eteen niin joku idiootti kuitenkin tulee sun eteesi ohituskaistalta, ja jäät siihen parin metrin päähän rekan puskurista. Saisi olla raskaalle liikenteelle oma kaista motareilla.. samalla voitaisi nostaa kesärajoitukset 140 km / h.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 22.02.16 - klo:11:01
Kyllä noista kuskeista, jotka samantien ohituksen jälkeen kuraloskakelillä vaihtaa kaistaa siihen metrin tai parin päähän, tulee mieleen oikein kunnon mulkvistit (minä minä minä, muista viis), tai sitten eivät vain ymmärrä että sitä paskaa lentää ihan huolella takanatulevan silmille, tai eivät vain ole kovin kokeneita kuljettajia ja pelisilmä puuttuu kokonaan, tai ovat niin mulkkuja että tekevät tahallaan. Osa ei edes nosta vauhtia sen vertaa, että etäisyyttä tulisi ohituksen jälkeen, eli jää siihen muutaman metrin päähän ajamaan. Muutaman kerran näin käyneenä olen sitten itse painanut tämän juntin ohi, koska ei pätkääkään kiinnosta ajaa jonkun perässä 3 metrin päässä tuulilasi aivan paskassa. Muutenkin turvallisempaa vaihtaa takaisin hiukan pidemmän matkan päästä, aivan sama onko ohituskaistalla takana perseessä kiinni roikkumassa joku, jos ajat sallittuja nopeuksia eikä mitään 95km/h. Kesällä kuraongelmaa ei pahemmin ole, mutta kyllä se sadekelillä ärsyttää melkein yhtä paljon. Useimmiten itse vaihdan kaistaa takasin n. 30-50m päästä, esim. rekkojen ohituksissa. Niissäkin osa tuntuu vaihtavan n. metrin päähän rekan keulasta. On se niin, että liikenteessä idiootit helpoiten erottaa  :)

Miten tämä on niin tuttua Lahti-Stadi tai Stadi-Lahti välisellä motariosuudella? Vaikka ketään ei ole vasemman puoleisella kaistalla pukkaamassa ohittajalle vauhtia, niin pitää niistää siihen eteen ja heittää paskat ikkunaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

papparatsi

Ajelin männäviikolla valoisan aikaan 4-tietä suuntana pohjoinen ja tavoitin näkökenttääni Hartolan nurkilla hieman tavallisesta poikkeavaa näkyä edelläni. Sillä oli nopeutta karvan verran vähemmän kuin minulla ja siten minulla oli aikaa tarkkailla mikä kumma se siellä oikein oli.

Hartolan ja Joutsan välillä on n. 15km 80-rajoitusta ja kohtalaisen jyrkkiä mäkiä, joten tavoitin tuon ilmestyksen, joka osoittautui neljäksi peräkkäin ajavaksi rekaksi. Lisukkeena vielä perusmersu siinä perässä kyttäämässä tappituntumalla ohituspaikkaa jota ei tullut.

Jäin kaikessa rauhassa hyvän matkan päähän ihmettelemään ilmestystä. Tiesin nääs, että ainoa kunnon ohituspaikka moiselle on Joutsan pohjoispuolella oleva varalaskupaikka, jossa voin 100-rajoituksen turvin ohittaa kaikki ilman ylinopeutta.

Se mikä tuosta teki "kunnioitettavan", oli rekkojen tappituntumalla ajo. Kaikki neljä ajoivat niin tiukasti kiinni toisissaan kuin vaan on käytännössä mahdollista! Siihen olisi voinut visualisoida 5m -vetoaisan jokaisen väliin ja siinä sitä vaan mentiin ... ei siinä mersulla eikä kenelläkään muullakaan ollut mitään mahdollisuutta päästä ohi moisesta ohitusesteestä.
Kun sitten aloitin ohituksen panin merkille, että kolme jälkimmäistä olivat puoliperävaunullisia ja rekisterikilvissä komeili LT. Keulilla ajoi aito Suomi-rekka ja maan tavan mukaan täysperävaunullinen.

Harvoin näkee moista ja ihmetellä saa mikä tuohon on syy. Imussa ajaminen vai ohi pyrkiminen? Vai tiukasti kimpassa pysyminen ilman, että sallitaan ketään väliin sotkemaan?
Näin kyllä vielä peileistä ohituksen jälkeen seuraavalla ohituskaista-osuudella, että nyt sieltä taidetaan jo tulla rinnakkain, eli ehkäpä siellä ulkomualaiset ohittivat kotimaista.

Minulla on osittain perimästä johtuva äärimmäisen korkea kunnioitus raskaalla kalustolla ajavia ammattilaisia kohtaan, enkä haluaisi rasistikaan olla, mutta kyllä nuo ulkomaalaiset olivat omiaan pilaamaan ammattikuntansa maineen. Ei näin.

mfroberg

Veikkaan että jos autossasi olisi ollut lälläri ja vielä auki "oikealla" kanavalla olisit saattanut kuulla vilkasta pulputusta kielellä jota et ihan täysin olisi ymmärtänyt. Väitteen mukaan ulkomaanelävät tykkäävät ajaa tosiaan ihan junassa jatkuvasti jutellen. Mene ja tiedä pitääkö paikkansa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

clacson

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.16 - klo:20:08
Miten tämä on niin tuttua Lahti-Stadi tai Stadi-Lahti välisellä motariosuudella? Vaikka ketään ei ole vasemman puoleisella kaistalla pukkaamassa ohittajalle vauhtia, niin pitää niistää siihen eteen ja heittää paskat ikkunaan.
Silloin ennen ainakin minulle autokoulussa opetettiin, että ohituksen jälkeen voi palata ohitetun eteen, kun sen koko etunokka näkyy taustapeilissä (jos tietää mikä osa on kyseessä). Harvinaisen yksinkertaista, tuo erottaa miehet pojista. Simply Clever.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

erttuli

Juu taitaa noi metrin päähän eteen ohittavat katsoa oikeasta peilistä, että auto näkyy niin voi mennä eteen  8) Kas kun eivät kylkeen aja kun on niin kiire siihen eteen tunkea. Usein on kyseessä kalliimman luokan autoja nämäkin, niin kai sitä pitää tulla merkkiä vilauttamaan oikein läheltä, että katos mun autoa on kalliimpi kun sulla. Ikävää kun rahallakaan ei saa aivoja..

enkero

Pääsiäisen paluuliikennettä etelään oli tänään jo kohtalaisesti, ja itse osallistuin osasuorituksella vitostiella Varkaus-Mikkeli. Olipa hämmentävää, kuinka siistiä liikenne oli, ohituskaistoillakaan ei ollut kuin pari hassua etenijää, jotka tuolla 80-90km matkalla siirsivät paikkaansa jonossa huikaisevat viisi autonmittaa.

Vaikkei mielestäni tällä kansalla ole juuri toivoa niin ainakin tänään sitä liikenteessä oli!
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Daatta

Minua aina hämmentää joidenkin autoilijoiden kyvyttömyys liittyä tyhjälle moottoritielle. Tai no eihän se tie tyhjä ole, kun siellä on kaksi autoa samassa kohtaa. Ajelen itse vakkari päällä, toinen ajaa rinnalla kiihdytyskaistan loppuun ja sitten tulee kylkeen jos en väistä.  :o On vissiin jäänyt huomaamatta tuo väistämisvelvollisuus... Kaasupoljinta käyttämällä olisi helppo säädellä vauhtia niin, että liittyminen onnistuu turvallisesti, ilman pakkoliikkeitä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Janus

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.03.16 - klo:09:55
Minua aina hämmentää joidenkin autoilijoiden kyvyttömyys liittyä tyhjälle moottoritielle. Tai no eihän se tie tyhjä ole, kun siellä on kaksi autoa samassa kohtaa. Ajelen itse vakkari päällä, toinen ajaa rinnalla kiihdytyskaistan loppuun ja sitten tulee kylkeen jos en väistä.  :o On vissiin jäänyt huomaamatta tuo väistämisvelvollisuus... Kaasupoljinta käyttämällä olisi helppo säädellä vauhtia niin, että liittyminen onnistuu turvallisesti, ilman pakkoliikkeitä.

Tämä on niin tuttua. Ja siihen on törmännyt useastikin, että tämä liittyjä pui nyrkkiä ja vilkuttelee valojaan, kun häntä ei ole väistetty liittyessään motarille. Vielä huvittavammaksi tämän tekee se, että yleensä vasen kaistakin on ollut tukossa, joten väistäminen ei edes käytännössäkään olisi mahdollista. Ei sillä että tyhjälläkään tiellä olisi mikään velvollisuus väistää. Joskus on vaan pakko, kun muuten tulevat kylkeen..

Laars

Itse en taas ymmärrä tuota jääräpäistä asennetta, että ajetaan sitä omaa kaistaa vakkarilla rinnakkain, koska toisella nyt on väistämisvelvollisuus. Jos vasen kaista on tyhjä, niin yleensä ihan kohteliaisuudesta vaihdan kaistaa, saapahan sitten liittyä rauhassa, tai polkasen sen verran kaasua, että saa liittyä taakse.

Tokihan tielle liittyjän pitäisi kyetä arvioimaan, että meneekö eteen vai taakse eikä puske kylkeen, mutta näitäkin riittää.
Useasti näkisin tilanteen niin, että siinä päätiellä ajava ihan kiusaksi hinkkaa sitä omaa vauhtiaan siinä rinnalla ja tästä syystä sitten nyrkit heiluu ja valot vilkkuu.

Molemminpuolista joustavuutta  ;)

tet

^ Jousto on ihan paikallaan sellaisissa tilanteissa, joissa sitä oikeasti tarvitaan. Siis joissa vastapuolelle aiheutuu kohtuuttomia ongelmia joustamattomuudesta. Tässä tilanteessa se rampilta tulevan vaiva ei liene kohtuuton, eli kaasupoljinta voi painaa hieman tai vaihtoehtoisesti nostaa hieman?

Jos ihan pilkkua viilataan, niin tilanteessa motaria ajava ei edes saa väistää tieliikennelain mukaan, mutta tähän vetoaminen on kyllä jo hieman enemmän kuin vähän hiustenhalkomista. Tilannetta voi kuitenkin verrata siihen, että mitä jos kyse olisikin rampin sijaan normaalista T- tai neliristeyksestä? Pysähtyisitkö silloin päätiellä antaaksesi kolmion takaa tulevalle tilaa? Minä en pysähtyisi, ainakaan pääsääntöisesti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.03.16 - klo:11:46
Jos ihan pilkkua viilataan, niin tilanteessa motaria ajava ei edes saa väistää tieliikennelain mukaan, mutta tähän vetoaminen on kyllä jo hieman enemmän kuin vähän hiustenhalkomista. Tilannetta voi kuitenkin verrata siihen, että mitä jos kyse olisikin rampin sijaan normaalista T- tai neliristeyksestä? Pysähtyisitkö silloin päätiellä antaaksesi kolmion takaa tulevalle tilaa? Minä en pysähtyisi, ainakaan pääsääntöisesti.

Tähän on ihan syynsä. Tuolla tiellä liikkuu niin paljon noita taliaivoja joilla ei pää käänny, aiheuttavat oikeasti kunnon vaaratilanteita. Meinasin saada Yariksen kylkeen viikko sitten maanantaina juurikin tällaisessa tilanteessa. Ajoin vasenta kaistaa kun olin ohittamassa tuota ko. Yarista, kaveri päätti sitten "kohteliaisuudesta" antaa tietä rampista tulevalle vaikka siihen ei olisi ollut mitään syytä. Onneksi refleksit pelasi ja sain sen verran hätäjarrutettua että Yaris väänsi itsensä eteen ilman peltivahinkoja. Ei kääntynyt kaverilla pää eikä edes vilkku tainnut autossa toimia.
Oli ainekset isompaankin onnettomuuteen kun oli kuitenkin takanakin noita autoja ihan jonoksi asti. Onneksi perässä tullut älysi pitää riittävää turvaväliä.

erttuli

Suurimman osan ajasta liityn motarilla ajavan taakse. Toki riippuu millainen ruuhka on ja sopivista väleistä ym. mutta noin yleisesti. Kehällä ja muilla 80 alueilla eri juttu, kun välejä on heikommin niin aina sitä jonkun eteen tulee vedettyä, ei toki ilman vilkkua kuten monella on tapana.. Tätä näkee joka päivä matkalla himaan. Täysin arvaamattomasti vedetään eteen tai kylkeen jos ei huomaa varoa  :), te ketkä kehällä ajatte varmasti olette tämän huomanneet.. Aina piristää päivää, kun joku riisikippo vetää eteen 50km/h mittarissa ilman vilkkua ja itse ajaa 85. Itse annan tilaa aina mahdollisuuksien mukaan vilkkua käyttäville. Uudestaan autokouluun jos ei vilkkua viiksestä löydä.. Monelta ns. peliäly (joustavuus jne.) puuttuu liikenteessä kokonaan, valitettavasti.

Daatta

Motarilla väistäminen on pahimmilleen vaarallista, ihmisiä on kuollut kun vedetään "kohteliaasti" vasemmalle kaistalle. Väistäminen johtaa myös siihen, että sitä odotetaan kaikilta kulkijoilta. Sitten on itse se mulkku, kun ei "antanut tilaa".  ;D Koomisia tilanteita tuosta väistämisestä ainakin seuraa. Välillä ajellaan rinnakkain moottoritiellä samaa nopeutta, väistänyt ihmettelee että pitääkö kiihdyttää vai jarruttaa jotta pääsee takaisin oikealle kaistalle.

Omat kokemukset siis Turku - Salo välillä, käytännössä tyhjällä motarilla. Pääkaupunkiseudulla tilanne on aivan eri, siellä tulisi ruumiita jos alkaa sokkona väistelemään kaikkia tulijoita. Tai sitten ihmisillä on paremmat hoksottimet, selviävät noistakin tilanteista.

Laars

Ei tarvitse saivarrella, ei "kohteliaisuus" tarkoita sitä, että väistetään ilman vilkkua äkillisesti kylkeen. Vaan sitä, että annetaan tilaa, jos olosuhteet sen mahdollistavat.

Monessa tapauksessa siinä rinnalla ajaa nimenomaan se mulkuksi luokiteltava kaveri, kuka tahallaan ei anna tilaa, koska ei ole hänen velvollisuus väistää  ;D

europe

Lainaus käyttäjältä: Laars - 29.03.16 - klo:13:08
Ei tarvitse saivarrella, ei "kohteliaisuus" tarkoita sitä, että väistetään ilman vilkkua äkillisesti kylkeen. Vaan sitä, että annetaan tilaa, jos olosuhteet sen mahdollistavat.

Monessa tapauksessa siinä rinnalla ajaa nimenomaan se mulkuksi luokiteltava kaveri, kuka tahallaan ei anna tilaa, koska ei ole hänen velvollisuus väistää  ;D

Eli sinun mielestä sen motarilla vakkarilla ajavan on soviteltava oma nopeus sen kolmion takaa tulevan mukaan tai muuten on mulkku. Aika erikoinen ajatusmalli.
::)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Laars - 29.03.16 - klo:13:08

Sanoisin että kohteliaisuus on sitä että annetaan tilaa, jos olosuhteet sen mahdollistavat ja tilan antamisella on tarvetta.
Jos kaistalle mahtuu ongelmitta niin liikenteeseen liittyvä etsiköön sopivan välin liittymiseen.
Ei juuri sen ainoan kaistalla jo olevan auton kohdalle tarvitse ängetä.
Näitä näkee ihmeteltävän paljon. Tilaa on edessä ja takana mutta juuri sille kohdalle on päästävä, jos pitää jarruttaa niin sitten vilkutellaan valoja.

sakal83

Eikös tuossa nyt juurikin sanottu että "tyhjälle moottoritielle". Toki pitäisi osata liittyä tälle tyhjälle tielle niin, ettei tarvitsisi kylkeen ajaa, mutta itse ainakin "tyhjällä" tiellä vedän automaattisesti vasemmalle kaistalle ihan vain siitäkin syystä ettei se tuleva auto liity suoraan siihen nokan eteen, tai jopa mahdollisesti kylkeen  ;)
Löytyy myös näitä "mulkkuja" joka vetävät raot umpeen, tai muuten vain kiihdyttävät omaa vauhtiaan motarilla, ettei siihen eteen ainakaan pääse. :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Patomursu

Ja mikä siinä ison auton liittymisessä pelottaa muita liikkujia? jos rampilta liityn isolla liikenteeseen ja peilistä näkyy vain 1 auto jolla vauhtia 30-50 enemmän kuin minulla niin pakko väistää vasemmalle kaistalle. Liityn sitten kun tämä pelokas sankari on jo palannut oikealle kaistalle ja ajanut sitä jonkin aikaa. Sama tilanne kehä 1:ltä kun liitytään 1 tielle turkuun päin, en välttämättä siirry kuin 1 kaistan verran vasemmalle (johtaa kehä 2:lle) ja silti helsingistä tulevat väistävät kaikista vasemmanpuolimmaiselle kaistalle vaikka en edes ole aikeissa vaihtaa kaistaa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Laars

Lainaus käyttäjältä: europe - 29.03.16 - klo:13:37
Eli sinun mielestä sen motarilla vakkarilla ajavan on soviteltava oma nopeus sen kolmion takaa tulevan mukaan tai muuten on mulkku. Aika erikoinen ajatusmalli.
::)

Ja sama linja jatkuu. Ei. Mielestäni siinä voi molemmat joustaa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Näitä suorituksia näkee ihan liian usein, että siinä kaistalla vedätetään rinnalla ihan tahallaan "koska minulla on oikeus"

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Laars - 29.03.16 - klo:14:09
Ja sama linja jatkuu. Ei. Mielestäni siinä voi molemmat joustaa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Näitä suorituksia näkee ihan liian usein, että siinä kaistalla vedätetään rinnalla ihan tahallaan "koska minulla on oikeus"

Totta tuokin. Tuotakin valitettavasti näkee.

Itse pyrin kyllä antamaan tilaa vaikka eteeni jos näyttää että rampilta tuleva ei saa vauhtia aivan tarpeeksi kelattua. Mieluummin näin kuin väistämällä vasemmalle kaistalle jota en kyllä tee oikeastaan koskaan. Kenenkään motarille tuloa ei ole koskaan tullut estettyä.

Daatta

Joustaa voin jos tilanne sitä edellyttää, mutta tyhjällä tiellä siinä ei ole mitään järkeä. Minun pitäisi väistää, jotta rampilta tulijan ei tarvitsisi sitä tehdä?  ??? Jos tuossa tilanteessa kiihdyttää tai jarruttaa, niin pahimmillaan toinen tekee samaa ja taas ihmetellään kun ramppi loppuu. Kun jatkan vakionopeudella, niin vastapuolen pitäisi olla helppo sovittaa nopeutensa niin että pääsee liittymään joko eteeni (kiihdyttämällä) tai hidastamalla (taakseni). Ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Laars - 29.03.16 - klo:14:09

Siis tarkoitatko näillä "suorituksilla", että tiellä jo oleva säätää aktiivisesti nopeuttaan liittyjän nopeuden mukaan, jotta pysyy liittyjän rinnalla? Jos tällaista tapahtuu, niin se on toki erittäin tuomittavaa. Itselleni ei nyt tule heti mieleen, että olisin joskus nähnyt noin tapahtuvan. Jos taas "vedetään rinnalla" tarkoittaa tasanopeudella ajamista, niin sitten olemme edelleen aivan eri mieltä - nopeuden säätäminen on liittyjän tehtävä, tiellä jo oleva saa (ja hänen jopa pitää) ajaa tasanopeutta.

Ei tämän pitäisi niin vaikeaa olla, tieliikennelaista ja asetuksista ne säännöt löytyvät.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

meisterstuck

Taisi olla viimevuonna kun paikallisissa tiedotusvälineissä oli aiheena rampilta liikennevirtaan liittyminen.
Poliisimiehen ohje oli, päätiellä kulkija ei saa väistää keskikaistalle rampilta tulijaa. Sensijaan nopeutta hiljentämällä
täytyy päästää tulija liittymään liikennevirtaan.

Eihän raskaalla tai heikkotehoisella autolla pääse rampilta tulemaan jos jääräpäät ajaa vakkarilla kun on "oikeus".
Tietenkää tätä ei pidä tulkita, että rampilta tultaessa olisi joku kiilausoikeus. Kolmion takaa tulija väistää viimekädessä.

Höylä

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 29.03.16 - klo:17:53
Eihän raskaalla tai heikkotehoisella autolla pääse rampilta tulemaan jos jääräpäät ajaa vakkarilla kun on "oikeus".
Tietenkää tätä ei pidä tulkita, että rampilta tultaessa olisi joku kiilausoikeus. Kolmion takaa tulija väistää viimekädessä.

Mikä tällainen auto on, ajetaanko vielä b-kortilla? Rampit on kyllä minusta pääsääntöisesti niin pitkiä, että niissä pitäisi saada (henkilö)auto kiihdytettyä lähelle tavoitenopeutta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy